PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT G.S. antwoorden op Statenbeschouwingen over begroting voor 1961 Minister achter plan-Dellaert voor ontwikkeling van Schiphol Loemoemba opnieuw op transport gesteld Texastoren vier was een „ratteval" HAAGS GOEDKOOPPLAN NU DEFINITIEF VAN DE BAAN Afscheidsrede van Eisenhower Biervliet I Biervliet II Bepaald 204e jaargang - no. 15 Dagblad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant Directie: P. van de Velde en F. B. den Boer. Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteuren W. Leertouwer en G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per week, 7,00 p. kw.; fr. p. p. 7,25 per kw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Woensdag 18 jan. 1961 ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per m.m. Minim, p. advertentie 4.—, Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) 25 cent per regel met een minimum van 1,25. „Brieven bureau van dit blad" 25 cent meer. Giro no. 359300 P.Z.C., Middelburg. Bureaus: Vlissingen Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3508 of 3546); Middelburg, Markt 51, tel. 3841; Goes, Grote Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. adv. 5213); Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9, tel. 2395, Terneuzen, B rouwerijstraat 2; Zierikzee, red. tel. 2425, adm. tel. Tweede Kamer tevreden gesteld (Van onze parlementaire redacteur) Minister Korthals heeft gisteravond in de Tweede Kamer mee gedeeld, dat hij met de rijksluchtvaartdienst en de directie van Schiphol van oordeel is, dat een meer beperkter opzet van het plan-Schiphol, dat door een particulier ingenieursbureau onge vraagd bij hem alsmede bij zijn ambtgenoot van financiën was ingediend, niet verantwoord is. De conclusies van het rapport- Gieben heb ik aanvaard, aldus betoogde de bewindsman. Dit be tekent dat de baan 0119 zal worden verlengd en een nieuwe baan 0927 zal worden aangelegd. De minister ontkende vér der, dat er een vertraging in de werkzaamheden zou zijn opge treden. band met een opmerking dat in de onderhavige begroting slechts tien miljoen voor Schiphol is opgenomen, wees de minister erop, dat de finan ciële positie van de N.V. Schiphol gezond is. Tussen de N.V. en de aan deelhouders is overleg gaande over de verdere middelen, die nodig zijn in de jaren 1962 en 1963. Dan zullen de grote investeringen moeten plaats hebben. Financiering zal mede kun nen geschieden via door de staat ge garandeerde leningen. De mededelingen van de minister bleken duidelijk 't gevoel va,n onbe hagen, dat in de middagvergadering tot uitdrukking was gekomen, te doen verdwijnen. De heer Posthumus (p.v.d.a.) zei dankbaar te zijn over het antwoord, omdat nu vaststaat, dat het plan-Schiphol in zijn totali teit zonder enige reserve zal worden uitgevoerd. In gelijke geest spraken de heren Maenen (k.v;p.). Diepen horst (c.h.) en Aantjes (a.r.). Herzieningen De minister zette uiteen, dat het plan-Dellaert in 1957 door de rege ring in beginsel is goedgekeurd. De regering behield zich echter haar oordeel over de velschillende uitvoe ringsfasen voor. De ontwikkeling van de luchtvaarttechniek heeft het nodig gemaakt sommige onderdelen van net plan-Dellaert te herzien. Zo had de heer Dellaert met het gebruik van straalvliegtuigen geen rekening gehouden, aldus de minister. Het ba sisplan is daarom gewijzigd en de aandeelhouders hebben deze wijzi ging in november van het vorig jaar goedgekeurd. De totale kosten zullen 202 miljoen gulden bedragen. De plannen van de directie van Schiphol zijn goedgekeurd. Op 18 no vember van het vorig jaar is een be drag van zes miljoen gulden beschik baar gesteld voor de werken ten be hoeve van het kruispunt van baan 0119 met de nieuwe baan 0929. Stationsgebouw Van grote betekenis vooral voor de passagiers achtte de minister ook een nieuw stationsgebouw. Van de zijde der directie heeft hem nog geen ontwerp daarvoor bereikt, In ver- President Eisenhower heeft dinsdag tijdens een radio- en televisietoe spraak voor liet Amerikaanse volk, een beroep gedaan op zijn landgeno ten en op do wereld om nimmer de conferentietafel te verruilen voor de zekere ellende van het slagveld. Eisenhower zei „teleurgesteld" te zijn dat gedurende zijn achtjarig presidentschap Oost 'en West er niet in zijn geslaagd een ontwapenings overeenkomst Tc sluiten. Hij besloot zijn rede met een gevoel volle verklaring gericht tot „alle volkeren van de wereld" van Ame- rika's vrome en voortdurende stre ven hiernaar. De over twee dagen afscheid nemen de president zei o.m. „Wij bidden dat de volkeren van alle religies, alle rassen, alle landen, in hun grote menselijke behoeften zul len worden voorzien, dat allen die naar vrijheid verlangen haar geeste lijke zegening mogen ondergaan, dat zij die in vrijheid leven ook begrip zullen hebben voor de zware verant woordelijkheid, dat allen die onge voelig zijn voor de noden van ande ren menslievendheid zullen leren, dat de gesels van armoede, ziekten en ontwetondkeid van deze aarde zul len verdwijnen en dat, in goedheid der tijden, alle volkeren tezamen zullen komen in een vrede die wordt gegarandeerd door de beslissende kracht van wederzijdse eerbied en liefde". Hij wenste tot slot zijn opvolger, John F. Kennedy, „Gods zegen" en zei: „Ik bid er voor, dat de komende jaren gezegend zullen zijn met vrede ©n voorspoed voor U allen". Memorandum-Stijkel Minder tevreden waren de afge vaardigden over liet antwoord dat de staatssecretaris de heer Stijkel had gegeven op het verzoek om. hel zogenaamde meniorandum- Stijkei over het Europese ver voersbeleid ter kennis te brengen van de vaste commissie van de Tweede Kamer. Volgens de heer Stijkel was dit een onderhande lingsdocument, dat door de rege ring zou worden gebruikt en het zou voor vele gevallen, onverstan dig zijn om elk te hanteren argu ment bij onderhandelingen ter kennis van de Kamer te brengen. Wel was de staatssecretaris be reid over dit memorandum met de vaste commissie eén discussie te voeren, maar het document overleggen, daar voelde de heer Stij'kel niets voor. Bij de replieken bleven de heren Posthumus en Diepenhorst aandrin gen' op het overleggen van het me morandum. Te zware taak De heer Posthumus had zich afge vraagd of minister Korthals wel vol doende aandacht kon schenken aan de taken van zijn departement, ge zien zijn vele neven-werkzaamheden. In dit verband wees de heer Posthu mus er op, dat staatssecretaris Stij kel nu behalve met het Europese vervoersbeleid ook met de binnen landse verkeerssector was belast. Aan deze situatie weet de heer Post humus „allerlei ongelukkig uitgeval len beleidsaspecten", waarbij hij als voorbeeld noemde de „tragi-komedie met het rapport van het Centraal Planbureau inzake de tunnels. De minister betoogde dat het geven van een taak op het gebied van het nationale vervoersbeleid naast de taak van het internationale vervoers beleid, geen enkel verband hield met de al of niet zware taak van de mi nister. Het was slechts een logische consequentie van de door de minister gewenste integratie van internatio nale en "nationale vervoerstaken. Geruchten in Elisabethstad In Elisabethstad doen onbeves tigde geruchten de ronde, dat de afgezette en gevangen geno men Kongolese premier Loe moemba vanuit Thijsstad naar Elisabethstad zon zijn overge bracht, waar hij verder gevan gen zou worden gehouden. Officiële bevestiging van deze ge ruchten kon tot dusves niet worden verkregen. Een woordvoerder van de Katangese regering zei, dat „het mo gelijk" is en dat de bewaking van het vliegveld versterkt is. Honderden Baloeba-opstandelingen hebben gistermorgen in de buurt van Luena drie aanvallen gedaan op een trein met Zweedse troepen. Zij wer den met „ernstige verliezen" afge slagen, aldus heeft een woordvoerder van de Verenigde Naties in Elisa-, bethstad bekèndgemaakt. De Zweed se troepen leden geen verliezen. Drie Zweedse militairen werden gewond. Secretaris-generaal Dag I-Iammar- skjöld heeft geweigerd te voldoen aan een verzoek van de Kongolese president Kasavoeboe om zijn per soonlijke vertegenwoordiger in Kon go de Indiër R,ajeswar Dayal terug te roepen. De secretaris-generaal had zondag Nederland wil geen Europees referendum De regering is van oordeel dat een Europees referendum geen nuttige bijdrage kan leveren voor een inten sivering of een verveelvuldiging van de aan de Europese organen opge dragen of op te dragen taken. Zij ziet een dergelijk incidenteel re ferendum in geen enkel opzicht als een alternatief voor een door recht streekse verkiezingen tot stand ge komen Europese volksvertegen woordiging. Deze mededeling wordt gedaan in de memorie van antwoord op de begro ting van. buitenlandse zaken 1961. j.l. een brief verstuurd aan de Kon golese president. Dit schrijven is in New York gepubliceerd. Hammarskjöld beklaagde zich er on der meer over, dat hij van het ver zoek van de president op de hoogte was gesteld uit de berichtgeving van verschillende persbureaus, uren voor dat het officiële schrijven hem had bereikt. Grote schade door brand in Groningen Kort na negen uur is gistermorgen brand uitgebroken in een loods op' het terrein van de N.V. Timmerfa briek voorheen E. van Lier en Zonen te Groningen. De brand onstond in een hoek van de loods, waar een kachel stond. Enkele olietanks, die daar waren neergezet, ontploften. In een deel van de loods, die van steen en hout was opgetrokken, lag een grote hoeveelheid hout opgesta peld. In een ander deel van de loods was de zagerij ondergebracht. Hier stonden enkele machines voor hout bewerking. De brandweer, die het vuur met vijf stralen bestreed, kon niet verhinderen, dat de loods geheel uitbrandde. Inboedel en loods, welke laatste eigendom was van een arts in Groningen, waren niet verzekerd. De schade is aanzienlijk. LAATSTE HOOP OPGEGEVEN Vrouw kreeg brief na dood van haar man De echtgenote van een ser geant van de Amerikaanse luchtmacht, die met 27 andere mannen sinds het instorten van de radarto- reu „Texas toren 4" op zondagavond vermist wordt, heeft maandag een brief ontvangen waarin haar mail zich zeer be zorgd uitlaat over de to ren. Volgens mevrouw Green (die een dochter van 2 jaar en een van 1 jaar heeft en te Elmira in de staat New York woont) schreef haar man dat de toren na de orkaan „Donna" „slech ter dan ooit tevoren" was. „Ik hoop dat hij het uithoudt tot ik jou en de kinderen terugzie". Volgens mevrouw Green had haar man na zijn kerstverlof op 1 januari niet willen terug keren. „Wat hem betrof was de toren te wankel", zei ze. Hij noemde toren-4 „een ratteval". „Mijn man heeft gezegd dat hij zeeziek werd, zo erg be woog de toren. Hij heeft ver teld dat iemand eens in de eetzaal van zijn stoel is geval len omdat de toren zo heftig bewoog'', aldus mevrouw Green. Van de 28 mannen op het drie hoekig eiland dat 20 meter bo ven het wateroppervlak stond, heeft men tot dusver een dode geborgen en een tweede dode zien drijven. „Het zal een won der zijn als iemand levend aan de oppervlakte wordt ge bracht'', verklaarde de leider van de reddingsploeg. De 28 mannen hebben geen gelegen heid gehad om hun stalen ei land te verlaten, zei hij. Nieuwe boot voor veer Kruiningen Gedeputeerde Staten van Zee land gaan bij hun beantwoor ding van de algemene beschou wingen der Staten op de provin ciale begroting voor 1961 nader in op enkele belangrijke Zeeuw se problemen en bestaansbron- nen, terwijl zij daarbij tevens de houding van de rijksoverheid in hun bespreking betrekken. Ged. Staten beginnen met hun waardering uit te spreken voor de lof, die de Staten hadden voor de opzet en inhoud van de beschrijvingsbrief. Opgemerkt moet worden, dat ook het ant woord van het college bijzonder overzichtelijk opgesteld is. Hierin vindt men onder meer nadere gegevens over de: Woningbouw: Teleurstellend wat de verdeling betreft; G.S. stellen Zeeuwse bouwcapaciteit op ruim 2000 woningen; Stoombootdiensten: Bouw nieuw schip voor Kruiningen- Perkpolder noodzakelijk door spectaculair toegenomen ver voer, met rijkswaterstaat is vrijwel overeenstemming be reikt over dit te bouwen schip; Industrialisatie: G.S. prohe ren onder meer faciliteiten voor West Zeenwscli-Vlaanderen te verkrijgen; Pendel: Ernstig probleem. G.S. streven naar nieuwe wel vaartsbronnen Bijdrage-wettenWaarschijn lijk binnenkort bespreking met minister Visserij: Eerste contact met commissie ex artikel 8. Woningbouw Nogmaals herhalen Ged. Staten hun teleurstelling over de verdeling van hei: landelijk woningcontingent voor 1961. Aan Zeeland zijn toegewezen 500 woningwetwoningen en 600 pre miewoningen; hierin zijn 340 wonin gen begrepen voor vervanging van noodwoningen. Bovendien moet aan dacht worden geschonken aan het vervangen van krotwoningen. Bij herhaling hebben Ged. Staten hun grieven ten aanzien van de verdeling aan de betrokken minister bekend gemaakt. De bouwcapaciteit in de woning- bouwsector kan naar hun oordeel voor Zeeland gevoegelijk op ruim 2000 woningen worden gesteld. Ten einde een evenredig aandeel te kun nen leveren in de economische ont wikkeling van het vaderland is voor Zeeland een volledige benutting van deze bouwcapaciteit noodzakelijk. Het z.g.n. industriecontingent voor de ontvvikkelingskernen, gezamenlijk met de landelijke reserve van 5000 premiewoningen te stichten door woningbouwverenigingen, bieden, naar Ged. Staten vrezen, veel te wei nig mogelijkheid om het totaal aan tal woningen voor 1961 tot een rede lijk te achten hoogte op te voeren. Aanvankelijk waren Gedeputeerden geneigd de minister te verzoeken hen van de taak der verdeling te onthef fen. Hun zeer diepe teleurstelling over de toewijzing, gepaard- aan de moeilijkheid deze armoede op een rechtvaardig te achten wijze over de gemeenten te verdelen, gaf daartoe aanleiding. Later wilden Ged. Staten aan een „eigen" verdeling toch de voorkeur geven. Het woningcontingent 1960 is voor Zeeland geheel gerealiseerd. In één geval is een toewijzing van 18 'wo-1 ningen teruggenomen en aan een an dere gemeente in Zeeland verstrekt, met de mededeling dat déze. 18 wo ningen in 1961 zullen worden verre kend. Stoombootdiensten Bij de behandeling van de nevenbe- groting voor de stoombootdiensten werd in de Staten gevraagd waarom een nieuw schip voor de dienst Krui- ningen-Perkpolder nodig is. „Kan de „Koningin Juliana" het vervoer niet meer aan?",, zo werd geïnformeerd. In hun antwoord betogen Gedepu teerden, dat zij niet konden verwach ten, dat het vervoer zo spectaculair zou toenemen, toen besloten werd om de „Koningin Juliana" op dit veer in te zetten. Vergeleken met, 1959 zijn de eer ste tien maanden van 1960 over de Wcsterschelde ruim 225.000 passagiers en ruim 82.000 auto's meer vervoerd. Bij Kruiningen- Perkpolder alleen werden ruim 43.000 auto's meer overgezet. De outillage moet daar dus zo spoe dig mogelijk verbeterd worden. Bovendien voldoet do haven en Jiet opstcltcrrcin niet meer aan de huidige eisen, weshalve door het rijk een nieuwe haven gebouwd zal worden. Een en ander zal ver moedelijk in 1968 klaar zijn. Te gen dat tijdstip verwachten Gede puteerde Staten ook het nieuwe schip klaar te kunnen hebben. Deze nieuwe veerboot is boven- (Zie slot pag. 2 kol. 5) Minister Toxopeus heeft de raad van Biervliet nogal duidelijk op de vingers getikt, omdat de gemeentebegroting daar niet is behandeld zoals het behoort. Wij ach ten het verheugend, dat de bewinds man zijn standpunt zo duidelijk heeft kenbaar gemaakt, want wat er in Biervliet is gebetird kon niet door de beugel. Overigens hebben we niet de indruk, dat men in deze gemeen te heel zwaar tilt aan deze open baarheidskwestie. In een gesprek met een lid van het gemeentebestuur gaf men ons te kennen, dat hier géén sprake was van opzet. De raads leden spreken in een niet-openbare vergadering wat makkelijker dan voor de tribune, terwijl men er bo vendien van overtuigd was de open baarheid niet te kort te doen door voorlezing in de openbare raads vergadering van het verslag der in formele zitting. Wij nemen zonder enig voorbehoud aan, dat in Biervliet geheel te goeder trouw is gehandeld, esondanks was de gevolgde proce dure onjuist. De openbaarheid is een belangrijk element in het democra tische spel en er mag daarmee niet lichtvaardig worden omgesprongen. Daarom is het goed oók als een waarschuwend voorbeeld voor ande ren dat de minister van zijn af keuring heeft blijk gegeven. Een waarschuwend voorbeeld vöor anderen, inderdaad. Want men moet niet denken, dat het al leen in Biervliet niet zo best zat met de openbaarheid. Er komen helaas ook elders nog wel eens zaken voor de dag, die er op wijzen dat er het een en ander op dit stuk van zaken schort. Als voorbeeld daarvan zou den wij willen noemen de vele be sloten vergaderingen van diverse ge meenschappelijke regelingen. De ra den delegeren met het aangaan van een dergelijke regeling een belang rijk stuk van hun bevoegdheid, doch van een verantwoordingsplicht in het openbaar komt in de praktijk heel weinig. Gelukkig zijn er uitzon deringen op Schouwen-Duiveland vergaderden enkele regelingen in het openbaar, waarmee te kennen wordt gegeven dat men daar wél begrijpt hoe het behoort. Een ander voorbeeld, waar openbaar heid ontbreekt: de privaatrechtelijke samenwerking van gemeentebestu ren in naamloze vennootschappen als waterleidingmaatschappijen enz. Er kunnen in dergelijke samenwerkings vormen moeilijkheden ontstaan, zo als in Zeeuwsch-VIaanderen is be wezen. En dan is de roep om een openbare verantwoordingsplicht al gemeen. In dit verband moet alweer hulde worden betuigd aan Schouwen- Duiveland, waar de vergaderingen van de waterleidingmaatschappij als regel openbaar zijn. En waarom ook niet? Een derde verschijnsel, waarbij de openbaarheid zo al niet in'het ge drang komt dan toch wel eens nader aan een onderzoek mag worden on derworpen, wordt gevormd door de befaamde verenigingen van burge meesters en secretarissen, waar een belangrijk stuk gemeentelijk beleid wordt voorbereid. De staatsrechtelij ke positie van deze verenigingen zul len we maar niet wagen te omschrij ven, maar wel moet worden vastge steld dat openbaarheid van deze ver gaderingen in menig opzicht vereist zou zijn. In Schouwen-Duiveland is de vereniging nu omgezet in een „contactorgaan", waarin ook de wet houders zitting nemen. Er is tot dus ver nog niet definitief beslist, dat de vergaderingen van dit orgaan open- baai' zullen zijn. Wij hopen, dat Schouwen-Duiveland ook hier weer het goede voorbeeld zal geven. In het dagelijks gebruik van onze taal komen modeverschijnselen onverwacht en periodiek voor. Zij hebben iets weg van kinderspelletjes, die plotseling opduiken en wekenlang de jeugd intensief bezighouden. Zo stond het (nu al weer een tijd gele den) héél gekleed om het woord „er gens" te gebruiken. Men begreep „ergens" iets, men voelde „ergens" voor, of nog kernachtiger: de een of andere man had „ergens" wel her sens. Het woord is nog wel niet hele maal in onbruik, maar toch zakt het een beetje weg. Tegenwoordig maakt „bepaald" een zegetocht. Wij betrap pen onszelf er allemaal wel eens op, dat we iets „bepaald" niet kunnen goedkeuren en een ander maal beto gen we over de man van daarnet, dat hij „bepaald" wel hersens heeft. Men ziet: soms kan men „ergens" en „bepaald" naar willekeur afwisselen. Héél mooi is ook het gebruik van de bijwoordelijke vorm: we zien er dan „bepaaldelijk" geen gat in. In het waarom van deze modeverschijnselen zullen we ons maar niet verdiepen. Het waarom van het plotselinge knikkeren, touwtjesspringen, rol schaatsen vul maar in is ook nog altijd een mysterie. En dat zal bepaaldelijk ergens wel zo blijven... Goederenverkeer per trein via België normaal Naar van de zijde van de Nederlandse Spoorwegen wordt medegedeeld is met ingang van vandaag het vervoer van wagonladingen en stukgoederen door geheel België weer mogelijk, als mede het transitovervoer via België.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 1