opruimingsfeest
Bobbe
U wenst
Nieuwe bemanning voor,Sarangan'
door de lucht naar Lissabon
GITAX
bij
Dn Fossé
Holle Pinkel en het Krachtkruid
SANDIJCK
WIJZIGING
DIENSTREGELING
LIJN 3 B
Verbandtrommels
A. C. van der Rest;
EXTRA DIENSTEN
Vlissingen-Middelburg
moderne wagens
M. ZANDEE
GOES.
voor de laagste prijs
het hoogste rendement!!?
Voor uw familieberichten de P.Z.C.
DE GROOTSTE OPRUIMING IN KWALITEITSSCHOENEN VINDT U DU WILLY'S, DELLAMYPARK 12, VLISSINGEN.
PROV INC I ALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 14 JANUARI 1961
Met leedwezen geven
wij kennis van het
overlijden van ons ge
acht medelid, de heer
L. VOGELAAR
te Kortgene.
Bestuur en leden van
de Z.N.A.V. afd.
Noord- en Zuid-
Beveland.
Uitgesteld tot 29 januari
a.s. de verloving van Jurie
Klopmeijer en Fransien
Sehouwenaar.
Wemeldlnge, Julianastraat.
De P.Z.C.
is het
meest gelezen
dagblad
In Zeeland.
Grote
prijsverlaging
van de wereldberoemde
Pelikan P-l
vulpenhouders
van 55,- naar 45,-
van 45,- naar 85,-
Nu ligt ons gehele
Pelikan-assortiment
binnen ieders bereik.
Prijzen reeds vanaf ƒ12.
De Speciaalzaak
Lange Delft 28-30
Middelburg.
N.V. STREEKVERVOER
WALCHEREN.
Ingaande MAANDAG 16
JANUARI a.s. zal op werk
dagen, In aansluiting op rit
302, vertrek 7.40 uur af
Domburg, aankomst 8.20
uur Middelburg, om 7.35
uur af 'AAGTEKERKE
worden gereden.
Middelburg, 13 jan. 1961.
De directeur.
Voor de zeer vele bewijzen
van deelneming, ons be
toond na het overlijden
van onze geliefde vrouw,
moeder en oma
WELHELMINA KUYPER,
geb. Janse,
betuigen wij aan allen onze
oprechte dank.
Uit aller naam,
W. Kuyper
Vlissingen, januari 1961,
Vrijdomweg 12.
KOUDEKERKE
Hierbij delen wij onze ge
achte clientèle mede, dat
wij m.i.v. 16 jan. 1961 onze
brood- en banketbakkerij
opheffen. Onder dankzeg
ging voor het genoten ver
trouwen bevelen wij onze
collega's Izeboud en Noord-
hoek van harte aan.
C. J. Luijk,
Biggekerksestraat 31.
In aansluiting op boven
staande hopen ondergete
kenden door een goede be
diening spoedig het ver-
trouwen van hun nieuwe
klantenkring te winnen.
Brood- en
banketbakkerijen,
Gebr. Izeboud,
Dorpsplein 2-3.
M. C. Noordhoek,
Dorpsplein 20.
Het is seizoen-'
uw modehuis in Vlissingen.
Maak dat U erbij komt.
Spotkoopjes in alle afdelingen
volgens
arbeidsinspectie
Auto-verbandtrommels 1
ook voor vrachtvervoer
Verbandtrommels met
deugdelijke inhoud
't bést van
de bekende
geneesmiddelen-
bandagezaak met de
grote afdeling
pr.rfumerie.
Lange Kerkstraat,
GOES.
I-Ioogtezonner -
Hoorapparaten
NIEUWBOUW
HARMELEN
8 km van Utrecht)
Nabij de Kerkweg is
een aanvang gemaakt
met de bouw van
fraaie middenstands-
woningen met schuur
of garage.
Koopsommen v.a.
23.500 k.k. Finan
ciering mogelijk tot
23.000. Inl. N.V.
UMACO, Maliebaan
63, Utrecht, tel. 030-
11877. Na 18 uur:
02950-45982.
N.V. STREEKVERVOER
WALCHEREN.
In verband mét te hou
den voetbalwedstrijd MID
DELBURG-VLISSINGEN,
zondag a.s., zullen bij door
gang van de wedstrijd, de
navolgende extra diensten
worden ingelegd, welke
DOORRIJDEN naar en van
VOETBALTERREIN
(Nadorst).
VLISSINGEN vertrek 13.25
en 13.50 uur (aankomst
terrein 14.10);
MIDDELBURG vertrek af
terrein 16.20 uur.
Middelburg, 13 jan. 1961.
De directeur.
Het adres voor
Telefoon 5 9 0 7,
Middelburgsestraat 1.
wel dan hebben we op 't moment ettelijke prima aanbiedingen in
GORDIJNSTOFFEN
KARPETTEN
LOSSE MEUBELEN
GEHELE KAMERS
Bij zo'n voordelige koop wacht men vooral niet te lang.
ELKE AFLEVERING GEGARANDEERD.
Deze gelegenheid is favoriet bij
BRESKENS.
Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllil
-Loïïe, je hebt jëdus^*N
Avergrepen aan de eieren van
bnevfouvv Kip „.Je hebt 70 maar
\e kracht verloren 1 Deberifcdus
AUftETEAUWBAAR en DOM 1
w.o. diverse gemaksschoenen voor oudere dames, in alle maten. Tevens geven wij op alle niet 10% KORTING
afgeprijsde schoenen gedurende de uitverkoop
.J
Er is veel veranderd bij koopvaardij
Aflossing na
lange reizen
steeds beter
(Van een speciale verslaggever)
Hofmeester -J. G. Rïenks (25)
van de elfduizend ton metende
Nederlandse vrachtvaarder „Sa
rangan" heeft woensdagmorgen
in zijn woning in Leeuwarden
zijn huisgenoten nog eventjes
laten proeven op welke manier
zeelui elkaar onderweg verwen
nen. Woensdagavond om acht uur
liet hij het ons blijken in het Por
tugese Lissabon, een goede twee
duizend kilometer van huis.
's Middags om vier uur had hij
ons op het Amsterdamse Schip
hol deze goede avondlijke ont
vangst aan boord van de op de
Taag deinende Sarangan al in liet
vooruitzicht gesteld.
In slechts drie cn een half uur
vliegen had de K.L.M. Super Con
stellation Elektron de afstand
Amsterdam-Lissabon overbrugd.
Met hofmeester Ricnks droeg deze
Conny een halve nieuwe beman
ning 27 man voor de Sa
rangan naar de Portugese hoofd
stad. Twee uur voor de aankomst
van het vliegtuig was de koop
vaarder van de Rotterdamse Lloyd
in de haven van Lissabon afge
meerd- Er was grote bedrijvig
heid aan boord geweest de laat
ste uren voor ae aankomst. 29
bemanningsleden die bijna allen
zo'n tien maanden over de we
reldzeeën hadden gezwalkt tus
sen oost- en westkust van Ame
rika en de oostkust van Afrika
plus Middelandse-zeegebied gingen
naar huis toe. Wie bleven legden
de ruimen open om binnen 24
uur nog 1000 ton goederen uit
vlot langszij komende 1 ichters
aan de al elders ingenomen 6000
^.on lading toe te kunnen voegen.
Met de precisie van een horloge
heeft het zich allemaal voltrok
ken. Van de Nederlandse koop
vaardij kunnen we gelukkig nog
altijd zeggen dat ze bij de tijd is.
Nieuwste element
Er is veel veranderd de laatste
jaren in het zeemansleven.
Nieuwste element een sociaal
element is de wisseling van
bemanningsleden op schepen van
de zogenaamde buitenlijnen van
de grote Nederlandse rederijen,
zoals Maatschappij Nederland en
Rotterdamse Lloyd. Vele sche
pen, zoals de volgens de reders-
maatstaf al bejaarde maar wel
onderhouden Victory Sarangan
van de Rotterdamse Lloyd zien
in hun hele leven misschien drie
of vier keer de thuishaven.
Rusteloos worden ze van land tot
land, van havenstad tot haven
stad gestuwd om te laden en te
lossen. Er mag geen tijd verlo
ren gaan, want verloren tijd be
tekent dat de goederen die ver
voerd worden onnodig duurder
worden. Geen zinnig mens ver
langt dat de mannen die hart en
ziel aan het schip geven een zelf
de tijd van honk blijven als een
schip buiten de thuishaven ge
houden woi-dt, lot voor enkele
jaren werden deze bemannigslc-
den afgelost uitsluitend door om
wisseling van schip naar schip
Dat gebeurde dan in alle havens
waar buitenlijn- en zogenaamde
Europalijn-schepen van de be
treffende maatschappij elkaar
konden ontmoeten. Een enkele
maal, wanneer een samentref
fen onmogelijk was te „versie
ren" geschiedde in het Middel
landse Zeegebied de aflossing per
trein of bus. De vertrouwde Sa
rangan onze Nedlloydlijn-Afrika-
dienst behoorde tot die groep van
schepen waarvoor aflossing van
schip naar schip vrijwel onmoge
lijk was.
Aanvankelijk werd daarom beslo
ten dit schip en zijn zusters op de
lijn naar de haven van Napels te
dirigeren voor de wisseling. Ver
voer van de bemanningsleden
vond plaats per trein. Later werd
de haven van Malaga aan do
Westkust van Spanje aangelopen
en vond af- en aanvoer van de be
trokkene» plaats per autobns.
Een rit van vijf dagen heen en
vijf dagen terug. Begin *59 is de
Rotterdamse Lloyd gaan beproe
ven of aflossing kon geschieden
per chart ervliegtuig van de
K.L.M.
Het voldeed zo goed dal weldra
een overeenkomst met deze lucht
vaartmaatschappij kon worden
afgesloten voor geregelde verzor
ging van deze wisseldiensten.
Woensdag voerde de K.L.M. met
de Superconny Elektron de 25ste
chartervlucht voor de Rotterdam
se Lloyd uit.
Voor de opvarenden van de vijf
tien a zeventien Lloydschepen
in de buitenlijnen varieert de
duur van hun verblijf buiten Ne
derland, als ze niet uit vrije wil
langer weg blijven, van plusmi
nus acht maanden tot maximaal
een jaar.
Volgens de c.a.o. voor zeevaren
den is de toegestane tijdsduur
achttien maanden. De Rotterdam
se Lloyd zo goecP als wel meer
grote Nederlandse rederijen ach
ten een jaar welletjes. Meer dan
de helft van de Lloydvloot (20 a
22 schepen) heeft Rotterdam als
thuishaven en maakt van daaruit
reizen met een duur van twee
tot circa vier maanden.
Druk bedrijf
Van K.L.M.-zijde vernamen wij
naar aanleiding van deze jubi
leum-chartervlucht voor de Rot
terdamse Lloyd naar Lissabon,
dat het bedrijf in 1960 het re
cord van meer dan 1200 charter
vluchten heeft uitgevoerd, waar
van 380 transatlantisch. Ondanks
liet geregelde luchtverkeer naar
thans vrijwel elk deel van de
aarde door een allerwegen groei
end aantal luchtvaartmaatschap
pijen neemt de behoefte aan char
tervluchten nog voortdurend toe.
Het is van een acti* Helt van enige
malen per jaar voor de K.L.M.
geworden tot een van enige ma
len per dag, waarvan er minstens
één een intercontinentale bestem
ming heeft.
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Een nieuwe staatslening
Het bericht over de aanstaande
4'A pet staatslening groot t 350 min. tegen
99 li pet., kwam als een grote verras
sing voor de beurs. Niemand in de
staatsfondsenhoek had op korte termijn
op een nieuwe staatslening gerekend. Vol
gens de beurs komt de lening in een
zeer gunstige markt en zal zij er dan
ook ingaan als koek. Het bericht over
de nieuwe lening had een ongunstige
invloed op de stemming van de staats
fondsen. Deze noteerden iets lager. De
handel in deze hoek was van groter
omvang dan de laatste tijd het geval
is geweest.
Van de internationale waarden eisten
aandelen Koninklijke Olie de grootste
belangstelling voor zich op. Er werd in
deze hoek druk gehandeld. De prijs
steeg van f 134,60 tot t 135,20, Dat was
pariteit New York. De slotkoers van
donderdag bedroeg voor de aandelen
f 130.90. De olie-aandelen werden door
de arbitrage en het publiek uit de markt
genomen. Er vonden wederom ruilingen
plaats van aandelen Philips in die van
Kon. Olie. Wallstreet was donderdag
voor genoemde olie-aandelen aan de
vaste kant. Overigens was de tendentie
in New York goed prijshoudend tot iets
Wter. Philips onderging voor de derde
achtereenvolgende dag een koersverlies.
Weliswaar steeg het fonds van 1114 tot
1119, doch dit verhinderde niet dat het
koersverlies op deze prijs circa zeven
punten bedroeg, vergeleken met het. slot
van donderdag. A.K.U.'s drie punten ho
ger op 500%. Hoogovens deden ook gis
teren zeer goed mee en monteerden op
311 circa zeven punten-, Unilevers zet
ten vrijdag de vaste stemming van de
vorige dagen verder voort. De koerswinst
beliep .voor de margarinewaarden ,op
832 circa dertien punten. Vergeleken met
de slotkoers van vorige week vrijdag
boekte A.K.U. deze boursweek een koers
winst van circa vijftien punten, Uni-
punten en Kon. en d9uITl.amb,n!h.czek:
lever monteerden circa vijftig punten.
Hoogovens verbeterden drieentwintig
punten en Kon. Olie f 7,70 ofwel acht
endertig punten. Philips daarentegen
moest deze beursweek met, een koersver
lies van Circa zevenenveertig punten ge
noegen nemen.
Er was vrijdagmiddag een lamelijk rui
me belangstelling voor aandelen H.V.A..
die na een opening op 135 opliepen tot
140. De koerswinst bedroeg zes punten
vergeleken met bet vorige slot. Spe
ciale redenen voor deze vaste stemming
waren niet aanwezig. De vraag i /am
in een zeer dunne markt. De scheep
vaarten voegden aan de koerswinst van
donderdag gisteren hier en daar nog een
kleinigheid toe. De handel in deze hoek
was geringer dan die van donderdag,
toen Scheepvaart Unie een geregistreerde
omzet boekte van nominaal f128.000.
Aandelen Schokbelon werden op 172
(tM0) geadviseerd. Mulders' -rollend ma-
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Amsterdam. 13 januari.
Londen 10.58%—10.59: New York
3.77—3.7714: Montreal 3.79 A—
3.79R; Brussel 7.56%—7.57%: Pa
rijs 76.94—76.99; Stockholm 72.89
—72.94: Frankfort 90.30—90.44;
Milaan 60.73%—60.78%; Zilrich
3-7.59:87.64; Oslo 52.81—52.86; Ko
penhagen 54.70%54.75%; Lissabon
13.18 %-rl 3.20. Wenen 14.49—14.50.
teriaal kreeg een adviesprijs op 130,
tegen donderdag 150 bieden en een
laatstgedane notering op 139%. De maat
schappij heeft een order van Krupp uit
West-Duïtsland ontvangen ter waarde
van f min. Prolongatie 3% pet.
12 jan 13 jan.
lOltf, 101%
97'Agb 97%b
90 A, 90
90% 90ft
94 H 94%
91% 91%
89 88|
993/«gb 99-,!.gb
99% 99%
1957 109''/» 109%
Nederland 1959 (4%)
Nederland 1951 (3%)
Nederland 1948 (3%)
Nederland 1955 (3%)
Nederland 1947 (3%) 3
Nederland 1937 3
Dollarlening 1947 3
Investeringscert. 3
Nederland 1962-64 3
6 i'o Woningbouwlening
Nat. Handelsbank
Ned. Handelmij.
Alg. Kunstzijde Unie
Berghs' en Jurgens
Calvé-Deli't
Hoogovens n.r.
Ned. Kabelfabriek
Philips
Unilever
Wilton-Feijenoord
Billiton
Kon. Petroleum Mij.
Amsterdam Rubber
Holland Amerika Lijn
Kon. Paketvaart
Rotterdamsche Lloyd
Scheepvaart Unie
Stv. Mij. Nederland
K.N.S.M.
Ver. H.V.A. Mij. N.V.
Ueli Mij.
Bank voor Ned. Gem. 4
Bank voor Ned. Gem. 5-
Van Berkels Patent
Albert Heijn
Bronswerk
Centrale Suiker
Kon. Mij. De Schelde N.
Intern. Nickel
American Motors
Anaconda
Baltimore en Ohio
Bethlehem S+eel
234
234
785gb 793gb
804
311!
674gb 673gb
1125gb 1119%
818% 829gb
225 %gb
510b
130'80 134.50
123% 124%
224
135
148
208%
134
152%
174.10 173.20
1953 104IJ 104A
360gb 3Ü5gb
414% 413
154
432
32%
434%
47%
33»
4434
Integratie-incidenten
in Georgia - V.S. -
Bij het studentenhuis te Athens in
de Amerikaanse staat Georgia waar
een tot de universiteit van Geor
gia toegelaten negerstudente haar
intrek heeft genomen, is het woens
dag tot gevechten gekomen tussen
politie en blanke studenten. De laat-
sten hadden niet stenen en voetzoe
kers naar het gebouw gegooid en
vijandige leuzen geschreeuwd. Toen
de politie betogers begon te arres
teren, braken gevechten uit.
De politie maakte van traangas-
bommen gebruik. De brandweer ver
scheen ter plaatse om de menigte
zonodig uit elkaar te kunnen spui
ten.
De toelating van de twee negerstu
denten tot de universiteit van Geor
gia, die woensdag aanleiding heeft
gegeven tot gevechten tussen poli
tie en blanke studenten, werd
woensdagavond laat opgeschort,
naar de voorzitter van de studen
tenvereniging mededeelde ,.in het
belang van hun eigen veiligheid en
die van andere studenten." De jon
gen en het meisje werden door de
politie naar hun woning in Atlanta
teruggebracht.
General Motors
41%
41%
Keniiecott
79%
79%
New York Central
18%
18%
Pennsylvania
12&
12%
Republic Steel
60%
80%
Shell Oil Comp.
77!»
78
Tide Water
22
221',
U.S. Steel
79%
80%
Nat. Can. Corp.
8 V»
8»
PREMIELENINGEN.
Amsterdam 1951
83%
84%
Breda 1954
83%
Enschede 1954
82%
82%
Den 1-Iaag 1952 I
92%
Den Haag 1952 11
90%
Rotterdam 1952 I
92
Rotterdam 1952 11
94
Rotterdam 1957
101
Utrecht 1952
95
Amsterdam 1956 I
83%
83%
Amsterdam 1956 11
90
90
Amsterdam 1956 Hl
90%
90%
Amsterdam '33 <C.
n A.)
104
Dordrecht 1956
88
84
Alkmaar 1956
83
Zuid-Holland 1957
97%
-
ANP-CBS BEUKSINDICES.
11-1
12-1
13-1
Intern. Concerns
571.28
569.96
574.78
Industrie
337.19
339.06
340.34
Scheepvaart
133.19
184.93
185.81
Banken
223.73
223.90
224.06
Handel en*.
132.37
153.02
154.03
Algemeen
399.51
401.85
404.64