we „Omtrent de grens", nieuwe bundel van A. Roland Holst „Cleopntra" slokt miljoenen op FILM „Zo is Europa'' r- Grooise afrekening met, en bezwering van de dood ZATERDAG 24 DECEMBER 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT t De dood, een van de grootste problemen zolang wij bewüst leven, is ook een van de grootste drijfveren voor de poëzie, voor alle kunst. Wellicht zijn van alle kunstuitingen deze het schoonste, welke de dood harmonisch hebben verdisconteerd in hun wezen. Datgene wat wij als tijdeloos, bovenaards, onder gaan bij een kunstwerk, datgene wat ons bij het beschouwen van een triomfantelijk schilderij uit de Italiaanse renaissance, het beluisteren van een blijde compositie van Mozart, het lezen van een ecloge van Vergilius opeens de tranen in de ogen kan brengen: deze schrijnende weemoed, is meestal een facet van de dood. van -het doodsbesef en de doodsaanvaarding. De kun stenaar heeft dit facet in onvergankelijk-vergankelijke schoon heid weten te besluiten. De onmiddellijke nabijheid van de dood werpt schaduwen en licht die alles anders doen lij ken. Alles verschuift, naarmate men ouder wordt. De jonge dichter coquetteert meestal slechts, soms op aandoenlijke wijze, met de dood; de dichter tussen dertig en vijf en veertig vecht er mee, de oudere dichter leert er meer en meer mede sa= men te leven als met een werke lijkheid, en de oude dichter overwint hem, geestelijk, wan neer hij tot de sterke naturen behoort. Deze strijd, die elke dichter (elk mens) heeft te voe ren, heeft vaak iets pathetisch en aangrijpends. Hoe bewuster de dichter leeft, hoe meer hij zich in het nauw gedreven weet tussen de horde wolven van het leven die zijn laatste krachten moordlustig belagen en die on verbiddelijk wachtende dood, hoe zwaarder eisen er worden gesteld aan zijn vermogen om „het oude hart als een druiven tros uit te persen tot in de spie ren van het vers". mens die zijn teken heeft verloo chend", „een gefaalde schim". Zoals echt is het gebruiken van de oude motieven, het wilde sneeuwen, het sneeuwlicht. woorden als geheim, heimwee, bezeten, voormenselijk, na bestaan, de motieven van weemoed om en onverbrekelijke verbondenheid met de langgestorven vrouw, die aan doods overzij leeft op een gelukzalig eiland. Maar zij heeft de weg naar het huis van de steeds op haar wach tende dichter nooit ingeslagen, en hij, hij is de gang naar haar graf verleerd. Soms hoort hij haar zin gen „Zacht zong zij van haar overkant en hoe voorbij dood's helder tij daar altijd nog geleefd wordt" (In het gedicht met de net iets te „behaagzieke" titel „Voor viool"). Deze vrouw is veel meer dan de be treurde gestorven en nu „zalige" ge liefde: zij is de muze, de symbolische Vrouw, Venus, mogelijk nog véél meer (Zij landt zelfs „uit het schuim"). In droom komt zij soms, komen de paarden, allen laten zij de dichter eenzaam achter omdat hij nog niet is verlost. Als zij in werke lijkheid komt, brengt de dood de dichter dan het leven? Sterker dan ooit blijkt de dichter een registre rend medium, een schakel in een ke ten waarvan begin en einde achter kimmen verloren gaan. Dit maakt dat de dichter, hoe persoonlijk Ro land Holst ook blijft,"toch de indruk Letterkundige kroniek door IIA.VS HARREN De nieuwe bundel van A. Roland Holst, „Omtrent de Grens", be vattende verzen uit de jaren 1958-1960, is een grootse afrekening met- en bezwering van de dood. Toonde de voorafgaande bundel. „In Gevaar" .momenten van inzinking en moeheid, deze bundel getuigt in ieder vers van Roland Hoists onverminder de scheppingskracht, en vele verzen er uit behoren naar onze smaak tot de schoonste die hij ooit heeft ge schreven. Het. zo ongelooflijk een voudige en mogelijk daardoor zo verschrikkelijke gedicht „In Ver hoor", het aangrijpende, prachtige „De Paarden", het simpele „Even sneeuw", „Na de bijslaap", „Twist in de mist", met zijn homerische aan hef. En ook -de kleine gedichtjes zijn vaak van een onvergelijkelijk evoca tieve kracht: BEROEMD Na de huldeblijken hurkt hij bij zijn werk: bij de zerk van wat hij eens wou bereiken. In het donkere lover praat de regen erover. Dit is dezelfde man die zich door zijn tegenstander toe laat voegen (in „Twist in de mist"): „Nog nooit van praalziek falen langs weg en omweg van genot en van. behaagzucht moe?" Tussen die twee polen vibreert dit werk van leven, maar zelfs met alle behaagzucht voor ogen ver liest een gedichtje als „Beroemd" zijn waarde niet, omdat het naast de pose tevens waar is; zoals waér is in deze verzen het gevoel van schro melijk tekort geschoten te zijn: „een Toeristische Impressies van ver scheidene Europese landen zul len worden gegeven in een kleurenfilm, „Zo is Europa" (Candid Europe), die Carillon Films te Rijswijk nu in opdracht van de K.L.M. maakt. Gerard J. Raucamp, die tezamen met Emile Brumsteede het scenario heeft ge schreven, is belast met produk- tie en regie van deze film, welke een vertoningsduur van 28 minu ten zal hebben. De opnamen voor de film, die bovenal bedoeld is voor Noord- en Zuid- Amerika, zijn zojuist beëindigd. De filmploeg heeft gewerkt in Scandinavië, Groot-Brittannië, België, Frankrijk, Duitsland Oostenrijk, Zwitserland, Spanje.„ Italië, Griekenland, Turkije en ons land. In Nederland filmde zij in enkele kleinere Noordhollandse plaatsen en te Amsterdam, waar de schoonheid van de grachten werd vastgelegd, voorts te Rot terdam, waar zij de havenbedrij vigheid filmisch registreerde. Er zijn herhaaldelijk opnamen ge maakt, die niet tevoren geënsce neerd waren, bijvoorbeeld in de keuken van een zeer groot res taurant te Parijs. Barbara Jefford, een actrice van de Londense Old Vic", heeft in het nieuwe De La- Mar-theater in Am sterdam de wereldpremière gegeven van haar solovoorstelling ,JIeroines of Shakespeare", 's Middags trad zij op voor leerlingen van middelbare scholen en 's avonds in het open baar. Tijdens de middagvoorstelling waren (le ouvreuses er als de kip pen bij om een handtekening van de gevierde artieste te veroveren. A. ROLAND HOLST afrekening- wekt een grote distantie te bewaren; het is alsof hij geprojecteerd wordt, en men vergeet dat de woorden „ik" en „mijn" haast in elk gedicht voor^ komen. Heel vank bekruipt ons het gevoel dat het met de poëzie in Nederland de laatste jaren, ondanks schijnbare bloei, uiterst pover gesteld is. Doch deze bundel bewijst dat er in onze taal nog steeds poëzie geschreven wordt die tot de hoogste toppen reikt. IN VERHOOR Hij kon niet verder: het bleek wel dat hem geen toeval daar deed komen. Hij werd verwacht; het werd bladstil toen hij er staan bleef. Achter bomen fronsten rotsen. Ontbonden stand een mens daar, tot zijn nooitvervlo- gen voortbestaan weergebracht op grond dat hij zijn teken had verloochend. Een vreselijke stilte ging verhoor afnemen, en kreeg ogen. Geen mens die ooit zijn lot ontging. A. Roland Holst: Omtrent de Grens. Bert Bakker/Daamen N.V. Den Haag Nederlandse architectuur Tweemaal toneel in boekvorm in foto expositie Op het ogenblik is men in de studio van Carillon Films bezig met de montage. De film, die begin april gereed zal moeten zijn, wordt °;e- maakt in zeven talenversies: En- gels, Spaans, Portugees, Frans, 'uits, Arabisch en Nederlands. Zij wordt vervaardigd in tenmin ste honderd kopieën. In de Vere nigde Staten zal zij o.m. voor de de televisie worden vertoond. In totaal zal men met „Zo is Euro- Ea" een 30 40 miljoen mensen ereiken. Een ander werk, dat Carillon Films voor de K.L.M. maakte, Passen gers... in person", behoorde tot de 28 korte films, die vorige maand uit honderden inzendingen uitverkozen waren voor vertoning in een internationaal festival te. San Francisco. „Passengers.., in person" deelde deze onderschei ding met slechts twee andere Europese films; de overige 25 wa ren alle van Amerikaanse origine. Voor een toernee door Oostenrijk ls een collectie foto's van hedendaagse Nederlandse architectuur gerevi- deerd en aangevuld. De collectie zal van 20 januari tot 12 februari wor den getoond in het „Oesterreichische Bauzentrum" in het paleis Liechten stein in Wenen, onder de titel „Hol land heute - Architektur in den Nie- derlanden". Na wenen zal de collectie nog ln Graz en in Innsbruck worden geëx poseerd. Bij de organisatie van de tentoon stelling zijn betrokken de Bond van Nederlandse Architecten (BNA), de ministeries van buitenlandse zaken, van volkshuisvesting en bouwnijver heid, van onderwijs, kunsten en we tenschappen en de rijksvoorlichtings dienst. In 1953 werd voor het eerst een col lectie foto's van de beste scheppin gen van de hedendaagse Nederland se bouwkunst na 1945 samengesteld. Deze collectie is in 1953 in Londen en drie andere plaatsen in Engeland getoond. Hierna heeft zij een toer nee gemaakt door een aantal steden van de Verenigde Staten. Ook is zij te zien geweest tijdens de derde tweejaarlijkse tentoonstelling van moderne architectuur in Sao-Paolo (Brazilië) in 1955. In 1957 is de col lectie geheel opnieuw samengesteld en tot 1960 heeft zij in West-Duits- land gecirculeerd, waar zij in to taal in negentien steden te zien was. Nieuwe Prismaboeken DE RUSTELOZE VLAM verplaatst ons eeuwen terug. Het is 354 na Chris tus en Louis de Wohl schildert ons de omgeving, waarin de kerkvader Augustinus opgroeide, want dit boek is de levensgeschiedenis van Augus- tinus en tevens een stuk christelijke geschiedenis. De vertaling van deze 319 bladzijden tellende roman is van C. van Eijsden. Het werd door Ad. M. C. Stok, Zuid-Hollandsche Uit gevers Maatschappij in Den Haag uitgegeven. „Carrière", geschreven door Utta Danella, werd uitgegeven door de Zuidhollandse uitgeversmaatschappij te Den Haag. In deze roman tekent de schrijfster uitermate boeiend het beeld van de Duitse naoorlogse sa menleving. waarin vooral vrouwen koortsachtig carrière proberen te ma ken. Twee jonge mensen, die volko men van de maatschappij vervreemd zijn door de verschrikkingen die zij doorstaan hebben, verdreven u:t de Oostzone, proberen zich een nieuw bestaan op te bouwen in West-Duits- land. TER OVERWEGING, uit de Pris- maboekenreeks, van Het Spectrum Utrecht-Antwerpen, geschreven door de monnik Thomas Merton, is een medidatieboek met hoofdstukken als „De moraaltheorie van de dui vel", „De- wortel van de oorlog is angst". „Zuivere liefde" en „Zichzelf zijn". Aan de „handboeken" over het to neelspelen is weer een exemplaar toegevoegd en wel „Wat, waarom en hoe Toneelspelen" door Frank Arnoldi. Het verscheen bij de uitgeverij J. Heijnis Tsz. te Zaandijk. Arnoldi heeft er zich niet bepaald met een Jantje van Leiden afge maakt; integendeel. Hij belicht niet slechts hoofdzaken, zoals bouw en keuze van een stuk, rol verdeling, repetities, toneelaankle ding en het grimeren, maar gaat ook uitvoerig in op allerlei detail kwesties, zoals stem, stil spel, lief- MIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH Een gesprekpauze van regis- M M seur Gerard Raucamp met en- kele Turkse figuranten tijdens M opnamen voor de muren van Istanboel. H Jhs kostbaar kwaattfi (Van een speciale verslaggever) r ekenlang zaten de roeiers van Cleopatra's galei in Londen niets te doen. Achtennegentig Macedonische soldaten van de wacht, 58 Romeinse legionnairs te voet en te paard, twee Romeinse tribunen, 10 Egyptische edellieden, 30 Alexandrijnse mannen en vrouwen, 10 Egyptische hofdigni- tarissen, 12 Nubische paleisslaven en een slavenopzichter, zij allen wachten vergeefs op het teken, dat zij moesten opko men, terwijl elf paarden, waaronder het strijdros van Marcus Antonius, in de stallen van de studio's stonden en daar kost baar voer tot zich namen. De gages van alle spelers en figu ranten in de mammoet-film „Cleopatra" kosten ruim 30 miljoen moesten worden doorbetaald zonder dat zij er iets voor behoefden te doen, alleen omdat de hoofdrolspeelster, Elisabeth Taylor, er niet was. Nadat men van dag tot dag tevergeefs op haar herstel had gewacht, werden de opnamen „tijdelijk onderbroken". Zoals ln een in het verkeer vast gelopen taxi stegen de kosten letterlijk van minuut tot minuut. Zij hebben reeds een zo duizeling wekkende hoogte bereikt, dat niet alleen producent Spyros Skouras van 20th Century Fox, maar ook de 500 Londense verzekerings agenten, bij wie „Cleopatra" is verzekerd, zich de haren uit het hoofd trekken. Liz Taylor heeft 'waarschijnlijk de duurste ziekte ter wereld. Voor de opnamen onderbroken moesten worden, kostte de nu al ruim tien weken achter het schema aanlo pende film per week meer dan 100.000 pond, dat is ruim een mil- joen gulden. De betrokken Lon dense agenturen alle specia list in filmverzekeringen moe ten. opkomen voor een scbade, die teem «t# teetetia möjo-m giüdaa beloopt. Alleen Elisabeth Taylor is al voor bijna vijf miljoen ver zekerd. Men schat, dat Cleopatra de 20th Century Fox reeds een dikke tien miljoen gulden heeft gekost, waarvan ongeveer ander half miljoen aan verzekeringspre mies. Ongeveer 2.3 miljoen der tot nu toe bestede gelden zitten in de de cors en gebouwen verwerkt, die nu ongebruikt op het terrein van de Pinewood-studio's staan. Een zelfde bedrag moet worden be steed aan de drie sterren, Elisa beth Taylor, Peter Finch en Stephen Boyd. Ongeveer vier en een half miljoen gaan op aan studiohuur, de gages voor de „doublés", bijrollen, cameramen sen. costumiers, fotografen van „*üll«ra kortom aan dat hela ge-. desscènes, ritme en tempo, licht en kleur, enzovoort. Het boek is uiteraard bedoeld voor de ama teur-tonelisten en die kunnen er ongetwijfeld heel veel plezier van beleven. Het is met grote kennis van zaken geschreven en Arnoldi verstaat bovendien de kunst de materie duidelijk uit de doeken te doen. „Toneelspelen" is geïllus treerd met een aantal fraaie foto's, die tevens als instructie-materiaal dienst doen. Een heel ander werkje op toneelge bied is het pocket „Tien jaar Ne derlandse Comedie", verschenen bij A. W. Bruna Zoon te Utrecht en omvattend de seizoenen 1950- 1951 tot 1960-19G1. Naast een serie mooie foto's van Lemaire en Wer- mink en een repertoire-overzicht wordt 't wel en wee van tien jaar (Nederlandse) comedie in twee ar tikelen beschreven, te weten door W. Ph. Pos en door Simon Car- miggelt als een „journalist die zo nu en dan eens achter de coulissen op visite komt". Het is bepaald geen uitgave, waar „op gewacht werd", maar voor de in het vader lands toneel geïnteresseerden toch wel een aardig boekje. De foto het begin van een seizoen is een illustratie uit „Tien jaar Nederlandse Comedie". weldige apparaat, dat nu .eenmaal behoort bij een dergelijk'e mam moet film. Terwijl de producenten en re gisseurs bezig waren althans de nevenscènes op het cellu loid vast te leggen, zaten de Lon dense verzekeringsagenten trans pirerend achter hun schrijftafels hun verliezen te berekenen. In tussen bleven de bedragen stij. gen. Verschillende malen verwis selde Liz Taylor haar kamer in het Dorchester hotel,(2200 gulden per week) voor die in de kliniek (550 gulden per week). Het is in tussen interessant, hieruit te con cluderen. dal haar „normale" le ven blijkbaar viermaal zoveel kost als dat in een ziekenhuis. Eindelijk konden dezer dagen de verzekeringsmensen wat rustiger ademhalen, want het werk aan de film is tijdelijk stopgezet en daarmee ook de uitbetaling van de gages en salarissen. Maar hoe zal het nu verder gaan? Agenturen, die een film verzekerd hebben, moeten zowel voor de de finitieve stopzetting van het werk als voor vertragingen door ziekte, verwondingen of zelfs de dood van beroemde sterren opdraaien. De verzekeringspremies kunnen 1ot 5 procent van de totale pro- duktiekosten bedragen. Het ge middelde ligt bij ongeveer 3 pro cent. In de afgelopen tijd hebben de filmverzekeringsniaat schappijen enkele zeer zware verliezen gele den: toen Tyrone Power tijdens het werk aan de film „Salomo en de koningin van Sheba" plotse ling stierf, diende de filmmaat schappij een schadecJa>"m in van meer dan 7 miljoen dollar. Een jaar geleden viel Audrey Hepburn tijdens de opnamen van een En gelse film van haar paard: de vertraging; kostte de verzekeraar* Toernee Sludenien orkest De negende toernee van het Neder lands Studenten Orkest zal op 16 januari beginnen met een concert in Bergen (N.-H.). Het orkest, dat ge heel uit studenten bestaat die zich in hun vrije tijd aan de muziek wij den, zal weer onder leiding staan van Jan Brussen. Als solist zal optreden de pianist Hans Dercksen, die het eerste piano concert van Beethoven zal spelen. Verder staan onder meer werken van Kraus en Haydn op het pro gramma. Na een repetitieperiode van twaalf dagen in Bergen, zal het NSO dit jaar tien conceiten geven in de belangrijkste Nederlandse ste den, benevens twee concerten in het buitenland. Het traditionele galaconcert in het Concertgebouw te Amsterdam zal de toernee op 27 januari afsluiten. De opbrengst wordt verdeeld tussen het Nederlands Studenten Sanatorium en het universitair asielfonds. bijna twee miljoen gulden. Toen de film „De wereld van Suzie Wong" werd gedraaid kostte een vertraging tengevolge van ziekte van de hoofdrolspeler France Nuyen de verzekeringsmaat schappij eveneens bijna twee mil joen gulden. De plotselinge dood van Kay Kendall kostte hun een kleine vijfhonderdduizend gulden en dit ondanks het feit, dat de film, waarin zij optrad nog kon worden afgemaakt. Het is dus wel zeker, dat de verzekeraars met hun handen in het haar zit ten over deze nieuwe strop. LIZ TAYLOR »,vij£ miljoen^ „Oud en sterk geworden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 5