MAAR HET IS VROEG DONKER IN VELE HOTELLETJES BIJ DE ARTIESTEN Circusmensen vieren hun kerstnacht in eenzaamheid DE GROTE, grauwe olifant aarzelt. Maar opnieuw klinkt een scherp commando en dan zet het logge lichaam zich opeens in beweging. Het stormt met een onverwachte snel heid op de jongeman af, die kaarsrecht in zijn rode uniform voor de wipplank staat. De zware voorpoot gaat omhoog en komt met een dreunen de slag op de plank neer. Als een bliksemflits schiet de jongeman omhoog naar de circuskoepel, draait een gestrekte salto hoog in de lucht en komt feilloos neer op de brede rug van een tweede jumbo, die achter de wipplank geduldig heeft staan wachten. Het ap plaus golft door het Cirque d'Hiver, dat op deze avond voor Kerstmis tot de laatste plaats is bezet. Het orkest mengt zijn fanfares met de ovaties voor de in de lichtkegels der schijnwerpers gevangen jongeman, die zojuist zijn opmerkelijke olifanten nummer heeft beëindigd. Gebel Williams dankt voor het applaus en drijft zijn olifantenkudde naar de stallen. Het publiek stroomt naar buiten, de koude nacht in. Het verspreidt zich over de Rue Amelot, de Boulevard du Temple en vêrdringt zich bij de bushalte in de Rue Oberkampf en het me trostation Filles du Calvaire. Weemoed Haast OP HET BALKON van de di rectiewagen stond 'n reus achtige hutkoffer en tel kens als Carola Williams het trapje beklom wierp ze een benauwde blik op deze zwijgende norse wachter. Hij was de to tempaal van de haast en de vij and van de rust, die zij ook deze wintermaanden zou moeten ont beren. Terwijl perschef Heinz Geier in het hartje van Düsseldorf be= sprekingen hield met de directie van Kaufhaus Seiffert om een speciale voorstelling voor de klanten van dit warenhuis te en gageren, regelde bedrijfsleider Qtto Krietsch het transport van de olifanten, de paarden en de leeuwen van Düsseldorf naar Pa rijs. De goederenwagons zouden onmiddelijk na de laatste voor stelling in Düsseldorf moeten ver trekken. Over drie dagen immers „Tante" Een korte tik op de deur ou derbrak het trieste relaas. Een peuter van drie jaar schoof naar binnen. „Tan te Carola, vanmiddag wil ik ook eens pony rijden". Tante Carola lachte. „Dat is er een van Geier", legde ze uit. „Alle kinderen noe men me tante Carola, maar hij is wel een bijzonder bijdehand ke reltje. „Goed, mijn vlootje. Kom me maar an de kassawagen ha len. Dan mag jij van tante Caro la paardje rijden". De Geiers zouden de volgende week naar hun huis in Gladbeck rijden. Zij waren een van de wei nig bevoorrechte families, die een maandje vakantie konden nemen en die morgen thuis gezellig het kerstfeest vieren. Voor Carola Williams, vóór de olifantendomp- teur Gebel Williams, voor de lecuwentemster Yvonne en voor wagens op de binnenplaats. Het doet haar meer leed dan ze wil bekennen. Een paar jaar geleden toen ze zelf niet op reis was en ze zich de luxe permitteerde van een winterverblijf in haar luxe villa., die boven de kantoren van het kwartier is gelegen, toen heeft ze het kerstfeest van haar leven ge vierd. Zelf speelde ze de kerst man en nooit zal ze het tafereel vergeten, toen ze de grote binnen plaats betrad en alle wagens met kaarsjes achter de vensters ver licht zag. Zelfs de dieren vierden In de lange paardestallen waren met dennegroen versierde posta menten neergezet, waarop de sui kerbroden waren geplaatst. Een kerstfeest in het circus. Wa gen voor wagen werd door de kerstman bezocht. Overal werd in spanning op zijn komst ge- startte het Cirque d'Hiver met ,,Ik ben bang voor die koffer" bekende Carola Williams ons. We zaten aan de eettafel, die haar zuster Wilhelmine had voor zien van voortreffelijke goulaseh met spaghetti. Het Pekineesje, de enige in deze gecompliceerde samenleving, die zich niets aan trekt van de bevelen van de chef fin, dribbelde bedrijvig door de wagen, buiten klonk het geronk van een zware trekker en vaag drong het gebrul van de leeuwen tot ons door: Het bleef geruime tijd stil aan onze tafel. Tóen hervatte mevrouw Williams Het gesprek „Ik vraag me werkelijk af waar om ik dit alles blijf doen. Mijn oudste zoon heeft een eigen cow boy-nummer. Hij is nu in Italië en hij denkt er niet over mij op te volgen. Weet U wat hij zegt? Moeder, je bent gek. Ik werk 20 minuten per dag en de rest van de tijd ga ik vissen. Geen kop zorgen voor mij Houd uw circus maar". Ze zweeg een ogenblik. Langzaam draaide ze de spag hetti rond in de lepel. „Ik had al mijn hoop gevestigd op mijn jongste zoon. Hij voelde veel voor het bedrijf. Maar in België is hij verongelukt". Ze had het hoöfd gebogen en langzaam druppelden de tranen op haar bord. „Het is ook nog zo kort geleden", verontschuldigde zij zich. „Het meeste hindert mij, dat ik zo wei nig aandacht aan de kinderen heb kunnen besteden. Een circus eist je voor meer dan honderd procent. Altijd is er werk. In de kassawagen, bij de opbouw, bij 't transport. Het eni ge wat ik niet kan in dit bedrijf is een machine uit elkaar halen. Voor het overige kunnen ze me niets wijs maken. Maar de offers zijn niet gering"; Jeannette de hoge-schoolrijdster was er alleen maar de kale hotel kamer, of misschien een onder onsje in een van de wagens ach ter 't Cirque d'Hiver. „Komt U eens mee", zei me vrouw Williams opeens, nadat de kleine Geier de aftocht had ge blazen. We verlieten de directie- wagen en beklommen het trapje van de slaapwagen, waar de cir cusdirectrice 't beu wegsloeg en de ruimte daaronder opende. Het lag er vol met pakjes, truitjes, schoenen, tafelkleden, dekens, alles netjes ingepakt en voorzien van de namen van het personeel. Maanden tevoren begint Carola Williams al haar inkopen te doen. Zodra ze even tijd heeft wipt ze de stad in, waar het circus zijn voorstellingen geeft en zwerft ze door dc warenhuizen. Elke koop wordt afgewogen aan de behoefte van degene, die het cadeautje zal ontvangen. Ewald, de stal meester gaat trouwen. Hij kan een deken best gebruiken. De kleine Günther is nodig aan schoentjes toe. Die krijgt hij. Zo gaat het maar door. Een paar honderd cadeaus. Geen speelgoed, want, zo oordeelt Carola Wil liams, daar zorgen de ouders wel voor. Ik geef liever een nuttig geschenk. Kerstman MORGEN zal ze er niet bij zijn als de cadeaus in het winterkwartier in Keulen- Mühlheim worden uitge reikt. Ze zal de kerstboom in dc Willinmsbau ook dit jaar niet zien branden, noch de kaarsjes achter de ramen van de woon Ook in de stallen wordt het kerstfeest gevierd. Op een met gulden hulsttakken versierd postement, staan suikerbroden waaraan de paarden zich te goed doen. wacht en nimmer beleefde Caro la Williams zoveel vreugde van haar kerstinkopen. De foto's van dit feest bewaart ze zorgvuldig in haar prjvé-kantoor. Ze zijn een kostbare herinnering aan een van de schaarse kerstfees ten, die ze zelf in haar rusteloze leven heeft kunnen meemaken, Ook morgen is het feest in de Williamsbau, waar het techni sche personeel van circus Wil liams de woonwagens op de binnenplaats bewoont. Maar de cheffin zal er niet bij zijn. Zij is in Parijs. In engagement, zoals dat heet IN HET BUREAU van het Pa- rijse circusgebouw, waar zij met de Bougliones de recette heeft doorgenomen, staart Ca rola Williams de bezoekers na. Ze volgt ze in gedachten op weg naar huis. In de propvolle metro die pijlsnel van het ene arrondis sement naar het andere schiet, door de stil gevallen straten, langs de loge van de concierge naar hun appartementen. Ze kan het zich zo goed voorstellen. Hoe de ganse familie gezellig bijeen zit, een fles wijn ontkurkt en de kerstboom ontsteekt. Morgen zullen de geschenken worden uit gedeeld; er wordt iets speciaals gebakken. Met de kerstdagen is iedereen immers thuis, in de fa miliekring. Iedereen De 51-jarige eigenaresse en direc trice van het Duitse circus Wil liams zucht. Voor de zoveelste keer zal ze de kerstdagen moe ten doorbrengen in de kille, on persoonlijke sfeer van een hotel kamer. En speciaal op deze avond de „Heiligenaberid" zullen haar gedachten zijn bij haar zoon, die vier maanden geleden tijdens de toernee in België dodelijk ver ongelukte. In hem had ze de toe komstige circusdirecteur gezien tot deze dromen ruw werden ver scheurd. Het was niet de enige harde slag, die het leven dit cir cuskind toebracht. Het noodlot sloeg ook toe op die winterdag in 1950 toen haar man. Harry Williams tijdens een voorstelling in de Londense Harringay arena uit een Romeinse strijdwagen werd geslingerd en de dood vond tegen een mast. Van die dag af stond Carola alleen voor de gro te circusonderneming, een be drijf dat de mensen geen minuut rust gunt, dat voortdurend im pulsen nodig heeft om zich slaan de te kunnen houden en dat van een directie zakelijk inzicht, kundige kennis, een straffe lei ding cn tegelijkertijd veel tact eist. Dapper VAN DIE DAG in 1950 af kreeg circus Williams een chef met lippestift, die zich dapper door de moeilijkhe den heensloeg cn al spoedig liet merken, dat met. haar niet te 'spotten viel. De cheffin wist haar gezag in deze reizende maat schappij van 250 mensen te la ten gelden. Was zij niet een doch ter uit de oude circusdynastie van de Althoffs Had ze niet als 17-jarig meisje van vader Domi nique opdracht gekregen er in de wintermaanden met de paarden op uit te trekken om te zorgen, dat er geld binnenkwam Had ze niet eerder als meisje van 23 jaar een bescheiden circus gehad in Zweden. Nu dan. Circus Williams bleef bestaan. De witte wagens met hun blauwe op schrift bleven rollen over dc wegen van Europa, 's Zomers in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk of België, 's winters in Spanje of Italië. Soms stonden ze geduren de de winter in het moderne kwartier te Keulen-Mülheim, soms ook kon men ze aantreffen bij de schaarse vaste circusge bouwen, die Europa telt. Bij 't Cirque Royal in Brussel, het Cirque d'Hiver of Medrano in Parijs, dan wel het Sportpalast in Berlijn. op de brede boulevard Filles du Calvairewaarvan de verlichting op dit uur niet beantwoord aan wat men in de „Ville lumière" zou verwachten. Ze trekt haar bontmantel vaster o.m zich heen. Het is alsof ze zich wil bescher men tegen de stille vacht, die- haar slechts met weemoed en droeve herinneringen vervult. Dan wenkt ze de taxi, die zachtjes na derbij is gegleden. In haar hotel kamer blijft het licht niet lang branden. De circusvrouw kan van avond het harde, naakte schijnsel van de elektrische lampen niet verdragen. Zij, die elke dag in de wereld van schijnwerpers ver keert. verlangd vanavond nog slechts naar de beschermende sluier van het nachtelijk duister. Het lijkt alsof de eenzaamheid dan minder lastbaar is. Morgen zal het allemaal weer anders zijn. weet ze. Dan. zal -ze de geschen ken te voorschijn halen, die ze meegenomen heeft naar Parijs. Voor het raste personeel van het circus, voor de artiesten, die al vele jaren bij haar werken. Nu hoopt se alleen maar, dat de slaap spoedig komt.: In vele artiestenhotelletjes in de wereld gaat vanavond het licht vroeg uit. Bij madame Van Win kel bijvoorbeeld in de Antwerpse Breidelstraat, in hoteldes Arca des aan de Rue des Bouchers in Brussel of bij madame Fran qo is in de Chedid Rue Riozallah in Beyrouth. Het doet er eigenlijk weinig toe waar. Maar overal verspreid vieren circusartiesten hun kerstnacht in eenzaamheid. Voor hen is er weinig rust in deze wereld. Ze trekken van het ene engagement naar het andere, zonder zich enige adempauze te gunnen. Mevrouw Carola Williams beken de het ons toen we enige weken geleden een bezoek brachten aan haar circus, dat zijn zomertoer- nee beëindigde in Düsseldorf. Afscheid ER HEERSTE een nerveuze sfeer in de eïreusstad op de Staufenplatz. Zij was merk baar in de directiewagen, In de stallen, de bureauwagen en in de camping van de arties ten. Over zes dagen volgde de sluiting van liet zomerseizoen en het was het naderende afscheid. dat de gesprekken beheerste. In dc bureauwagen deelde Mario de paspoorten uit en in de wagens werden do prullaria, de steige rende porseleinen paardjes en het paarse vaasje met de kunstbloe men al ingepakt. Een donkerogi- ge Italiaan stond in het café aan de overzijde te telefoneren. Hij liad de deur van de cel wijd open staan en maakte beweeglijke, drukke gebaren tot zijn makkers, die om de ronde tafel zaten en de illustraties met luide kreten waardeerden. De Italiaan bleek zich opeens het filmsterretje in Berlijn te hebben herinnerd, dat hij deze zomer ergens had ont moet. Hij sprak drie kwartier en het onderwerp was de liefde. Ook achter de gardine onder de orkestbak stond het einde van de toernee als achtergrond van d'e conversatie. De artiesten, die wel dra zouden moeten optreden, wa ren bezig zich los te maken. De Aleffs draaiden de ene salto na de andere; een meisje, dat zich langzaam achterover boog om tot een handstand te komen sprak uit deze ongewone houding met een jongleuse over de pullover, die ze die middag nog in de stad had gekocht. Vlak naast ons stonden twee leden van de Bully- troep. De een ruslte met zijn hoofd op dat van de ander en als of dit niet de minste inspanning kostte hadden zij ondertussén met het par-force rijdster»je over hun vertrek naar Amerika. Acht maanden lang waren al de ze mensen met elkaar rondge trokken. Straks zon deze reizen de maatschappij uiteen vallen. Hun wagens hadden acht maan den lang op amper een meter af stand van elkaar achter de cha- piteau gestaan. Ze hadden elkaar leren kennen als geen ander. En straks werden ze weer vreem den. Straks reisde de een naai' het engagement in een Münchens variété, dc ander naar Amerika en een derde naar het Zuidafri- kaanse Boswell of dc Londense kerstcircussen. Misschien zouden ze elkaar over een paar jaar weer ergens ontmoeten, misschien ook niet. DE LICHTEN in het Cirqui d'Hiver zijn nu gedoofd. De requisiteurs en de ouvreuses hebben hun uniformen verwisseld voor burgerkleren en de artiesten die nog aan de slotparade hebben moeten deelnemen, komen naar buiten. Ook Carola Williams ver laat het gebouw. Ze staat verloren Carola Williams doet de lange witle baard om achter welke vermomming zij door het met kaarsen verlichte woonwagenkamp gaaf om de wagens in het winterkwartier te bezoeken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 24