Honderdmiljoen kerstgroeten Romeinse monnik stelde geboortejaar te laat V' \3' Slede gleed reeds in steentijd E DATERING HACHELIJKE ZAAK galilea Malie v. öenesaeefe ONZE .JAARTELLING wordt de christelijke jaartelling genoemd: zij telt de jaren van de geboorte van Christus aj. Het opmerkelijke feit doet zich echter voor, dat Jezus niet precies aan het begin van onze jaartelling is géboren, maar zes of zeven jaar er vóór. Dit verschil is te verklaren uit het feit, dat de Romehise monnik Dionysius Exiguus, die in de zesde eeuw na Christus voor het eerst de jaren van de geschiedenis voor en na Christus begon te tellen, het jaar van de geboorte des Heren te laat stélde. De geleerden zijn het er thans over eens, dat de geboorte van Jezus in elk geval in het jaar 4 „vóór Christus", of nog xvaarschijnlij- ker enkele jaren daarvoor heeft plaatsgehad. Zo komt prof. dr. A. Sizoo van de V.U. tot de conclusie dat Jezus in het jaar 6 of nog iets eerder „vóór Christus" is géboren. De Duitse theoloog Etliélbert Stauffer van de universiteit van Erlangen stélt de geboorte van Jezus in 7 vóór Christus. olgens Lucas 1:2 is Jezus onder keizer Augustus geboren, die regeerde van 27 vóór Christus tot 14 na Christus. Mattheus en Lu cas verzekerden beiden (Mattheus 2:1 en Lucas 1:5) dat Jezus onder ko ning Herodes werd geboren, die van 37 tot het jaar 4 vóór Christus re geerde. De verhalen van de ster van Bethlehem in Mattheus 2:2 en van de beschrijving onder de stadhouder Cy- renius (Quirinius) van Syrië leiden, volgens Stauffer, beide tot de gevolg trekking, dat Jezus in het jaar zeven vóór Christus is geboren. Het blijft een uiterst hachelijke zaait, het leven van Jezus in de tijd vast te stellen. De vier evangeliën geven namelijk geen chronologisch verhaal van 't leven van Jezus. Toch is Jezus afgedaald in de tijd van de mensen. De evangeliën geven ook chronologi sche aanwijzingen en noemen histori sche personen. Zij noemen keizer Augustus en stadhouder Pilatus en Quirinius. Het optreden van Johan nes de Doper begint in het vijftiende jaar van keizer Tiberius, vertelt Lu cas. De evangeliën noemen ook de paasfeesten in Jeruzalem, waaraan Jezus deelneemt; hieruit kan men aanwijzingen afleiden voor de duur van het openbare optreden van Je zus. VIER JAREN? Er zijn echter verschillende moei lijkheden: Volgens Mattheus begint het optreden van Jezus na de gevangenneming van Johannes de Doper (Mattheus 1:14) en duurt het ongeveer anderhalf jaar; in Mat theus 2:23 'wordt 't namelijk voor jaar en in Mattheus 14:1 is het weer voorjaar. Het evangelie van Johan nes behandelt echter een periode van vier jaar tussen vijf paasfeesten, in het midden waarvan de gevangenne ming van Johannes de Doper ligt. In Johannes 1:29, 41 en w is de situatie van het paasfeest veron dersteld. In Johannes 2:13 en 23 wordt van een tweede paasfeest verteld. In Johannes 3:24 is Jo hannes de Doper nog werkzaam. In Johnnes 4:35 is het winter. Het derde paasfeest wordt niet vermeld. In Johannes 5:1 is het herfst, het Loofhuttenfeest. In Jo hannes 5:1 is de Doper niet meer werkzaam. In Johannes 6:4 staat het vierde paasfeest voor de deur. In Johannes 8:2 is het weer herfst, in Johannes 10:22 weer winter, het feest van de tempel wijding. In Johannes 11:55 horen wij van het vijfde paasfeest, het paasfeest v an Jezus' dood. Het is, volgens prof. Stauffer, onmo gelijk, de chronologie van het Jo- hannes-evangelie in te passen in het raam van de andere trie evangeliën. Wel is het mogelijk, het raam van deze drie evangeliën in te bouwen in de chronologie van Johannes. Dit zou naast vele andere redenen recht geven om de chronologie van Johan nes, die een periode van vier jaar geeft voor Jezus' openbaar optreden, aan te houden. Volgens Stauffer heeft Jezus vier jaar gearbeid, eerst in de schaduw van Johannes de Do per en daarna in volle zelfstandig heid, in het noorden, in het zuiden, in Jeruzalem en Samaria. De drie an dere evangelisten laten de werk zaamheid van Jezus ten tijde van de Doper terzijde en spreken slechts over de laatste beslissende fase van zijn optreden, die eerst na de dood van Johannes de Doper komt. VAN 28—32? Volgens Lucas 3:23 begon Jezus zijn optreden op zijn dertigste jaar. Stauffer acht. deze ver melding onbruikbaar. Dertig jaar gold in de oudheid als de ideale leef tijd en Lucas spreekt zelf uit, dat dit ideale getal ongeveer voor Jezus uitkomt. Meer houvast geeft de ver melding van Johannes, dat Johannes d« Doper zijn optreden begon in het vijftiende jaar van keizer Tiberius. Het vijftiende jaar van Tiberius is het jaar 28 na Christus. De evan geliën stemmen overeen in de ver melding. dat Jezus is gekruisigd on der stadhouder Pontius Pilatus, die van 2636 na Christus regeerde. Er zijn aanwijzingen dat Jezus is ge kruisigd met Pasen in het jaar 32 na Christus. Het optreden van Jezus zon, volgens deze berekening, dus vallen tussen 28 en 32. In het voor jaar van 28 valt dan de doop van Je zus; met Pasen 29 de reiniging van de tempel; in november 29 de reis naar het noorden naar Samaria; van december 29 tot de herfst van 30 de tien „stille maanden"; in de herfst van 80 de gevangenneming van Jo- ïes de Doper; in oktober 30 het Loofhuttenfeest in Jeruzalem; in de late herfst van 30 het nieuwe begin in Galilea; in het voorjaar van 31 het paasfeest in Galilea'; in oktober 31 het Loofhuttenfeest in Jeruzalem en in 32 het paasfeest in Jeruzalem. Er zijn uiteraard ook andere be rekeningen. Een Amerikaans blad heeft een overzicht gegeven van belangrijke datums in Jezus' le ven. Het gaat daarbij uit van het jaar 4 vóór Christus als geboorte jaar van Jezus en het jaar 30 als sterfjaar. Men veronderstelt dan, dat de kruisiging plaatsvond op 7 april 30, een datum die vrij al gemeen wordt aangehouden. Hier volgen de belangrijke datums: 4 na CHR.: Dood van Herodes de Grote; verdeling van zijn konink rijk onder drie zonen. 6 na CHR.: Archelaüs afgezet; Judea een Romeinse provincie, na CHR.: Het kind Jezus in de Tempel te Jeruzalem. 14 (AUG. 19): Dood van keizer Au gustus; Tiberius keizer van Rome. 26: Pontius Pilatus wordt stahouder. 26 (DEC.): Begin van het optreden van Johannes de Doper. 27 (JAN.): Johannes doopt Jezus. De verzoeking in de woestijn. 27 (MAART); Jezus keert terug naar de Jordaan. Johannes, Andreas en Simon geroepen. De bruiloft in Ka- na. Jezus gaat op naar Jeruzalem voor het paasfeest. Jezus drijft de geldwisselaars uit de tempel. 27 (APRIL): Nicodemus bij Jezus. 28 (MEI)Jezus gaat naar Nazareth langs Samaria. De ontmoeting met de Samaritaansc vrouw. Jezus geneest de zoon van de Romeinse ambtenaar. Johannes de Doper wordt gevangen genomen. Jezus begint Zijn openbare optreden. Hij leert in de synagogen. Eerste ver blijf in Kapemaüm. Genezing van de man. bezeten door duivels. Pe trus' schoonmoeder genezen. De wonderbaarlijke visvangst. Gene zing van de lamme. 28 (JUNI)Genezing van de melaat se. De discipelen plukken koren aren op de sabbat. Levi (Mat theus) wordt geroepen. De man met de verdorde hand. De aposte len worden geroepen. De Bergrede. 28 (JULI): De hoofdman over hon derd in Kapernaüm. Johannes de Doper zendt een boodschap aan Jezus. 28 (SEPT.): Jezus wekt de zoon van de weduwe in Kaïn op. 28' (NOV.)De gelijkenissen over het Koninkrijk Gods. 28 (DEC.): Jezus kalmeert de storm. De opwekking van het dochtertje van Jaïrus. De genezing van de vrouw met „de vloeiing des bloeds" Men vraagt Jezus, Nazareth te verlaten. 29 (FEBR.)Uitzending van de twaalf apostelen. 29 (MAART)Dood van Johannes de Doper. 29 (APRIL): Eerste wonder van de vermenigvuldiging der broden. Je- rp oen een Romeinse mon- nik zes eeuwen na Christus de jaren van de geschiedenis begon te tel len, stelde hij de geboorte van Christus als een vast punt. Zonder zijn bereke ningen in twijfel te trek ken heeft men lange tijd aangenomen dat de chris telijke jaartelling inder daad bij het geboortejaar van Christus aanving. De geleerden zijn het er nu echter niet meer over eens. De één meent dat we in het jaar 1967 na C. le ven, de ander zou het lie ver op 1963 houden. Het blijft echter een ha chelijke zaak de geboorte en het leven van Christus in de tijd vast te stellen. Maar toch geven de vier evangeliën chronologische aanwijzingen en historische personen die houvast zou den kunnen geven. De aanwijzingen over het tijdstip van Christus' ge boorte hebben tot neven staand resultaat aanlei ding gegeven. JEZUS VESTEiT GEL'JKEMtSSEN- JEZUS STILT DE. STORM I 'Ajoromm I sA. R&MASCUS- Naar Damascus JETRARCHIE VAN PjUUPPUS BETKSA1DA SPIJZIGING VAN DE SOOO Jezusteeg door het Heilige Land Op deze kaart van Palestina zo als het was in de tijd van Jezus' omwandeling op aarde worden de voornaamste gebeurtenissen uit het leven van Jezus Christus aan gegeven. Jezus is waarschijnlijk nooit buiten de grenzen van Israël geweest, behalve toen hij naar Tyrus en Sidon ging (naar in Markus 7 24 wordt verteld) en natuurlijk toen Josef en Maria met Hem naar Egypte vluchtten voor Herodes. Het Heilige Land is slechts 200 kilometer lang" en 70 tot 100 kilometer breed. Jezus bracht Zijn leven dus door in een gebied, dat kleiner was dan Zwit serland of Denemarken. Er woon den aanzienlijk meer mensen dan nu men schat dat het inwoner tal ten tijde van Jezus ongeveer twee miljoen was. j voft Naiaeeth haardeeumlem zus wandelt op het water. 29 (JUNI)Jezus trekt door Phoeni- cië en de Decapolis. Tweede won der van de vermenigvuldiging der broden. 29 (JULI): Jezus in Cesarea-Philip- pi. Petrus geloofsbelijdenis en Je zus' belofte. 29 (AUG.): De verheerlijking op de berg. De eerste aankondiging van het lijden. 29 (SEPT.): Jezus vertrekt uit Ga lilea naar Judea. 29 (OKT.): Het feest van Taberna kel. De overspelige vrouw. Gene zing van de blindgeborene. De uit zending van de zeventig. Gelijkenis van dó barmhartige Samaritaan. Met Martha en Maria in Bethanië. Jezus geeft het Onze Vader. 29 (DEC.): Feest van de Tempelwij ding. 30 (JAN.): Jezus in Perea. Gelijke nissen van de goede herder en de verloren penning. Gelijkenis van de verloren zoon. 30 (FEB.)Genezing van de tien me laatsen. „Laat de kinderen tot mij komen". 30 (MAART): Opwekking van Lai'a- rus. Jezus gaat naar Efraïm. Jezus in Jericho. Zacheüs de tollenaar. Genezing van de blinden. De maal tijd in Bethanië: Maria zalft Jezus. HEILIGE WEEK. 30 (2 APRIL): Palmzondag; intocht in Jeruzalem. 3 APRIL: Vervloeking van vijge boom. Gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard. 4 APRIL: Jezus voorzegt de val van Jeruzalem en het laatste oordeel. 5 APRIL: Judas maakt een afspraak voor het verraad van Jezus. 6 APRIL: Het laatste avondmaal. 7 APRIL: Het proces, het lijden en de kruisiging van Jezus. 9 APRIL: De opstanding. en witte kerst is niet alleen een wens van de boeren,, die dit als eens voorteken zien voor een goede oogst, maar ook een droom der kinderen. In de kerstvakantie kunnen zij er dan op uit met de nieuwe slee van sinterklaas of de kerstman. Licht, haast gewichtloos glijdt het voertuigje langs korte, steile of lange glooiende hellingen omlaag tot de nacht valt of een knorrige maag de kinderen naar huis voert. De slede is de oudste vorm van ver voer. Reeds de steentijdmensen, tien duizend jaar geleden, kenden hem. Hij was er al vóór het rad was ontdekt. Uiteraard was hij toen nog /.eer pri mitief. Twee stevige, gebogen stukken hout vormden de lopers, die door dwarsliggers van takken verbonden waren. Deze zogenaamde akkersleep moest ook zonder sneeuw de zwaarste lasten dragen. Met de pronkslede uit het barok en rococo heeft deze voor ganger uit de steentijd slechts de glij-ijzers gemeen. De kunstig be werkte „Winterwagen" kreeg vaak de te „Winterwagen" kreeg vaak de vorm van een snel dier. liet uitgehol de lichaam van een fraai nagebootst paard of hert diende als zitplaats. (Van onze Londensc correspondent) Al weken voor Kerst mis hebben de Britse posterijen, de traditie getrouw, in elk post kantoor waarschu wingen moeten op hangen: „Verzend uw kerstpost tijdig!" De Postmaster General hoopte ermee te be reiken, dat de meer dan honderd miljoen kerstkaarten nog vóór de 25ste december hun bestemming zou den bereiken. Of het gelukt is, zullen we pas na Kerstmis we ten. Honderd jaar geleden zou elke postbode bij de gedachte aan een dergelijke taak het hoofd hebben ge schud. In die dagen kende men de kerst hausse die we nu nor maal vinden nog niet. Voor het eerst deed de Engelse post in 1880 een beroep op de bevolking om de post tijdig te verzen den. In dat jaar wer den ongeveer vier en een half miljoen ex tra brieven en kaar ten verzonden in de laatste week voor de feestdagen. Vandaag lacht men om dit cij fer. De kerstkaartenmode verbreidde zich in Engeland bijzonder snel. De eerste kaart, die ooit ter gelegen heid van het kerst feest werd verzonden, stopte iemand in het begin van de veerti ger jaren van de vo rige eeuw in een brievenbus. Verschil lende factoren droe gen ertoe bii, dat de kerstkaart bijzonder snel populair werd. Tussen 1840 en 1870 werd de kleurendruk techniek verder ont wikkeld zodat de kaartenproduktie aanzienlijk goedko per werd dan tevoren toen alles met de hand werd inge kleurd. Daarbij kwam, dat de spoor wegen in die jaren werden ingeschakeld bij het vervoer van poststukken, hetgeen een tijdige bezorging en een eenheidstarief mogelijk maakte. Tot 1870 had men name lijk een tarief naar afstand gehanteerd. Toen de Britten van deze voordelen ge bruik gingen maken, stond de minister voor postzaken, de Postmaster General, voor een niet geringe taak. In 1880 gaf hij in het Lagerhuis toe, dat in het vooraf gaande jaar „zich en kele moeilijkheden hadden voorgedaan bij het sorteren van de avondlichtingen". Daar ministers en zekere Engelse mi nisters echter meesters zijn in het hanteren van „under statements',' mogen we gerust aannemen, dat reeds In het Vic toriaanse tijdperk de Britse posterijen rond de winterse feestdagen onder hoogspanning moes ten werken. Vandaag beperkt de verant woordelijke minister zich ertoe van jaar tot jaar een nieuw Kostrecord rond kerstmis te melden. R AKET A ANDRIJ VIN G De techniek heeft dit oudste voer tuig van de mens echter ook thans naast de functie als kinderspeelgoed en in de sport nog een belangrijke plaats toegedacht. Bij expedities in het eeuwige ijs is de door honden getrokken slede onontbeerlijk. Vele onderzoekers beschikken reeds over motorsleden, die door een propel ler worden aangedreven. Het voer tuig glijdt dan hetzij op skivormige glij-ijzers, hetzij op de gehele slede romp. Men heeft zelfs ontwerpen klaar voor door raketten aangedreven sleden, die moeten dienen voor de verzorging van poolexpedities. ALS EEN SNELTREIN De razend snelle bobslee werd door sportieve Engelsen in Zwitser land ontwikkeld. Bij deze sport- slee kan het voorste stel glij-ijzers door middel van koorden of een stuur wiel worden bestuurd. Met de bobslee worden op volledig hardbevroren banen met circelvormige of sinds kort zelfs ellipsoid-vormige glij- ijzers sneltreinsnelheden bereikt. Om de geweldige krachten, die hierbij optreden, op te vangen heeft men stalen lopers, lopers uit verend rond hout met stalen banden, „ijs-lopers" met een ovale doorsnee en mes-lopers met scherpe, stalen rails. Behalve de bobslee zijn de skeletonslee, waar op de bestuurder ligt met handen en voeten stuurt en de zeilslee, waarmee eveneens hoge snelheden kunnen wor den bereikt, in de grote reeks van sportlieden zeer populair geworden. De koninklijke familie heeft don derdag, met uitzondering van prinses Margriet, die ziek is, in ae garage van de koninklijke ma rechaussee in Soestdijk samen met het paleispersoneel kerstfeest ge vierd. Foto: H.M. de Koningin las het kerstevangelie voor.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 22