Het eeuwige licht in de wereld DE KIJREL Gil Zll GIG HET HEM D B" OUD BOEK IN NIEUW GEWAAD 1.1 II i Nieuwe gezinsbijbel van NBG met tekeningen van Mart Kempers (Van onze kerknieuwsredacteur) E BIJBEL -ontstaan over een periode van bijna 1900 jaar en in zijn huidige vorm al 1500 jaar oud blijft altijd nieuw; in 1960 is hij nog altijd een „bestseller". De bijbel ver nieuwt zich de eeuwen door in taal en teken. Van meet af aan heeft het beeld het woord van de bijbel, het teken de taal van de bijbel begeleid. De eerste Christenen krasten aarzelend en schuchter hun tekenen op de wanden van de catacomben: het kruis, de vis, het Christus-monogram. Later kwam het beeld in de kerk: Maria en het kindde Goede Herder, Jezus aan het kruis, heiligen in steen, in hout, op raam en schilderij. In de middeleeuwen werden de bijbelse figuren en taferelen in steen, hout en glas in lood de bijbel van de eenvoudige Christenen, die niet konden lezen. De Reformatie bracht de bijbel onder het volk. Zij drong tevens het beeld uit de kerk terug in haar concentratie op het Woord. Toch bleven beelden teken liét Woord begeleiden. Er kwamen prentenbijbels. Jan Luyken maakte zijn kunstige gravures. Rembrandt schilderde en etste zijn bijbelse figuren en taferelen in nimmer overtroffen vroomheid en visie. Later kwamen de geïllustreerde bijbels met (de weelderige pren ten van Gustave Doré. In onze eeuw is het beeld in de kerlc van Rome versoberd, vaak vereenvoudigd tot teken. Het is ook teruggekeerd in de kerken der Reformatie, meer als teken en symbool dan als beeldEn de afbeeldingen, die het bijbelwoord begeleiden, zijn van illustraties en prenten tot tekeningen, van beeld weer teken geworden. Tegelijk is het bijbelwoord steeds opnieuw en in steeds meer talen vertaald. Van deze vernieuwing in taal en teken is de nieuwe gezinsbijbel van het Nederlands Bijbelgenootschap met tekeningen van Mart Kempers een gélukkig en schoon voorbeeld en teken. n isschop dr. Otto Dibelius LJ van -de Evangelische Kirche van Berlijn-Bran- H denburg schreef deze kerst- overdenking voor ons blad. Uit de overdenking spreekt de bvj- zondere situatie waarin de 80- jarige is gestéld: hij staat als bisschop in een gedeelde stad M en is hoofd van een gedeelde kerk die in West-Duitsland moet strijden tegen het mate- M rialisme van het Wirtschafts- wunder en in Oost-Duitsland tegen het atheïsme van het communisme. Dr. Dibelius staat in Berlijn op een vooruitgeschoven post §f in de worsteling tussen Oost i en West. Voor 191/5 bestreed hij de aanspraken van het na- zi-regime, sinds 19J/5 die van H de communistische staat. „Christus heeft mij het leven H niet gemakkelijk gemaakt.'', schreef deze strijdbare, be- I streden en omstreden figuur iiiiniiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii en sprinkhanen van de tien plagen in Egypte, het zwijn en de bok, het schaap en. de leeuw, de vos en het paard. Maar naast, het dier ziet men de mens, niet vreemde, onwezenlijke vrome of verheven mensen, maar gewone aardse mensenmensen, die eten en drinken, lopen en spélen; mensen in smart en wanhoop, in lij den en extase, in verbazing en in keer, in toorn en schaamte, wer kend en rustend. TEKEN BLIJDSCHAP »eze nieuwe bijbel is enige tijd ge leden gereedgekomen en door protestants Nederland met gro te blijdschap en dankbaarheid ontvangen. Maar ook rooms-ka- tholieke christenen en joden hebben liun bewondering voor de nieuwe bijbel geuit. In joodse kring is zelfs over de mogelijkheid gesproken om te komen tot een aparte uitgave van het Oude Testament uit deze nieuwe bijbel voor de joodse gelovi gen. En naar aanleiding van deze bijbeluitgave rees in r.-k. kring de vraag een heel voorzichtige vraag of in de toekomst niet eens een bijbel door rooms en protestants sa men zal kunnen worden uitgegeven. In elk gev^al kondigde de r.-k. ver tegenwoordiger op de bijeenkomst, waar de nieuwe bijbel werd uitge reikt aan. dat zeer binnenkort een r.-k. bijbelinstituut in Nederland tot stand zal komen, dat dus de bijbel zal verspreiden onder de r.-k. gelo vigen in Nederland. De nieuwe bijbel met tekeningen van Mart Kempers is aangekondigd als gezinsbijbel. Dat is hij ook. Ouders zullen uit deze bijbel voor lezen en samen met hun kinderen naar de tekeningen zien, die de tekst begeleiden. Het is echter ook een bijbel voor persoonlijk gebruik. Hij noodt door zijn uiterlijke vormge ving tot lezen. Het is een bijbel, die zich laat lezen als een boek r als een schoon, aantrekkelijk boek. Waarom ook niet? De pagina's zijn ingedeeld in twee kolommen, die weer op overzichte lijke wijze onderverdeeld zijn in kor te pericopen, waarboven in enkele woorden de inhoud wordt aangege ven. De letter leest gemakkelijk. Men heeft de oude tekstindeling aan gehouden, waarvoor de lezers dank baar zullen zijn. Weggelaten zijn de verwijzingen naai- overeenkomstige teksten elders in de bijbel. Sommi ge lezers zullen dit jammer vinden. In elk geval maakt deze weglating de bladspiegel veel rustiger. De bij bel telt 953 bladzijden in het Oude Testament en 269 in het Nieuwe. Achter het Oude Testament vindt men zes kaartjes van Palestina, het land van de Eufraat en de Tigris en Egypte en achter het Nieuwe Testa ment een kaart van Palestina en het gebied van dc zendingsreizen. Er zijn 250 tekeningen van Mart Kempers in deze bijbel opgenomen. De tekenaar heeft ook de gehele typografische verzorging gehad. Hij maakte tevens het ontwerp voor de band en het stofomslag, waarop in Job in zijn ellende „Een broeder der jakhalzen ben ik geworden en een metgezel der struisvogels". Esther het begin staat. een tekening, die aan van hef boek Esther ij elke tekening staat de tekst waarop zij is geïnspireerd. De tekeningen illustreren die tekst niet, zij beelden die tekst niet „letterlijk" uit, zi] zijn meer een teken dat heenwijst naar de tekst, of van die tekst uit naar iets anders wijst. De tekeningen zijn feitelijk, op goud qen joodse menorah de kan delaar met acht armen staat af gebeeld („Uw woord is mij een licht voor de voet"). Op het bruine omslag is een tekening van de pot tenbakker uit Jesaja 64 79 afge beeld: „Want Gij hebt uw aange zicht voor ons verborgen en ons aan dc macht onzer ongerechtigheden prijsgegeven. Maar nu. Here, Gij zijt onze Vader; wij zijn het leem, Gij zijt onze Formeerder en wij al len zijn het werk van uw hand. O Here, wees niet altoos de ongerech tigheid. Zie, aanschouw toch: wij allen zijn uw volk." Niet alleen de Psalmen en het Hoog lied zijn in deze bijbel als gedich ten, als poëzie, opgenomen, ook an dere poëtische gedeelten; het lied van Mozes aan de Schelf zee in Exo dus 15, het lied van Mozes voor zijn einde in Deuteronomium 32, het lied van Debora in Riehteren. Ook het boek Job de Spreuken en de Klaagliederen van Jeremia heb ben zulk een vormgeving gekregen. n;/,e nieuwe bijbeluitgave van het; N.B.G. is terecht een moedige daad genoemd. Men heeft een jonge kunstenaar zijn gang la ten gaan, in het vertrouwen, dat de bijbel zijn gang met hem zou gaan. Een hoogleraar stelde hem oudheidkundig materiaal ter be schikking, wandschilderingen uit Egyptische graven, Assyrisehe re liëfs, wetenschappelijk verantwoorde reconstructies en wat dies meer zij. Kempers heeft al dat materiaal ter zijde gelegd. Gelukkig! De bijbel met tekeningen mocht niet een pen dant worden van een leerboek der Hebreeuwse oudheden. En de hij- bel is zijn gang met Kempers ge gaan. Hij heeft de bijbel niet alleen gelezen, hij heeft naar de bijbel ge luisterd hij heeft zich in de tek sten ingeluisterd. Men vindt in deze bijbel niet de gro te taferelen van oudsher de door tocht door de Schelfzee, Mozes op de Sinaï, Jezus, die de menigte toe spreekt. Men wijst niet: dit is Da vid en dat is Mozes en dat is Jezus. De tekeningen zijn modern, maar niet in de zin van abstract. Zij zijn simpel, eenvoudig, kinderlijk eenvou dig, speels bijna. De zwarte en grij ze lijnen zijn niet wild en grillig, niet hartstochtelijk en gedurfd, maar nuchter en zakelijk, en tege lijk diep doorleefd en fijnzinnig. Vele van deze tekeningen hebben iets blijs, iets opgewekts. Zij stralen iets uit van de vreugde over de Schep ping en de lof van de SchepperOp vallend is het grote aantal tekenin gen van dieren en planten, de vogels en bloemen en van de vruchten der Schepping. Men ziet de kamelen en ezels van de aartsvadersde kikkers Petrus' verloochening de haan. Deze tekening is typerend voor de werkwijze van Mart Kempers. haar wijze mee tekst geworden. Men moet ze ook als tekst lezen. Zij ver luchten de tekst niet zczcer, zij verlichten die meer. Deze tekenin gen spreken niet voor zich zelf. Dat wil niet zeggen, dat ze niet spre ken. De lezer moet cr bij denken. Zij stemmen de bijbel-lezer tot na denken. Om dit alles moet gezegd worden, dat deze bijbel-verluchting niet alleen uit artistiek maar ook uit godsdienstig oogpunt verant woord is. Kempers is op een eigen persoonlijke wijze dienaar van het Woord geworden. De nieuwe bijbel vertelt in ecu nieu we vertaling en een nieuwe tekening de gang van God de Schepper door en met de wereld. Dat gaan Gods heeft gestalte gekregen in Gods schepselen. De bijbel toont mens en dier onderweg van de Schepping aan het begin tot de Openbaring aan liet einde. Deze bijbel wordt zo een loflied op dc Schepper en Zijn Schep ping. Op de Schepper, die aan het begin alles zag, dat Ilij gemaakt had en zei, dat het goed was. Op de Hcrschepper, die aan het einde het nieuwe Jeruzalem en hot nieuwe Rijk schept. Op de Verlosser, die zelf in de Schepping afdaalde, om dat Hij in de mens behagen had. Op deze reis van de mens van Schepping naar Openharing is de ze gezinsbijbel een kostbaar ge schenk en een opwekkende en troos tende gids. Hij zegt in taal en teken aan de mens, die luisteren en zien wil, dat Hij taal en teken van Zich geeft, het heerlijkst in Jezus, wiens geboorte wij straks vieren. „THANS GROTERE VERANTWOORDELIJKHEID" ,-Q Q Kerstfeest wordt over heel de wereld gevierd. In tal van landen officieel, in ande re particulier. In het ene land deelt de ganse bevolking erin, in het andere slechts een minderheid, maar ge vierd wordt het Kerstfeest overal, in alle werelddelen. Geen klimaatsverschil kon zijn voortgang stuiten. Van de blauwe hemel en de wui vende palmen aan de kusten van de Middellandse Zee is het doorgedrongen naar het noorden, waar men zich het kerstfeest niet anders meer kan denken dan verbonden met mid-winter. Maar ook verspreidde het zich over de wereldzeeën, naar het tropi sche zuiden, ver naar het oosten, naar alle hemelstre ken. De vijandschap van de atheïsten Icon het niet onderdrukken. De uitvinding van de Russen met hun „Vadertje Vorst" is een slag in de lucht '-ebleven. De mensen willen geen „Vadertje Vorst", zij ivillen kerstfeest. Ook de pogingen om het kerstlied „Stille Nacht" een socialistische propaganda tekst aan te meten, is mislukt. De mensen willen „echte" kerst liederen. i a jat is het, dat mensen en WW volken zozeer in de greep van dit feest heeft ge brachtAllereerst wij moeten de zaak nuchter bezien is er de behoefte, éénmaal per jaar een dag van algemene ontspanning te hebbeneen dag, waarop alle po litieke, zakelijke en persoonlijke zorgen aan de kant worden ge zet, een dag, waarop even de ademtocht van de vrede over de wereld gaat., waarop persoonlijke onenigheid en rancune op de ach tergrond ivordt gedrukt en ieder een probeert, de ander een beetje vreugde en blijdschap te bereiden. Die behoefte is e.r nu eenmaal en wanneer er dan zulk een dag in het leven geroepen is, sluiten ■miljoenen er zich gaarne bij aan, hoe zij _er overigens verder ook over mogen denicen. Natuurlijk slipt er zo heel veel uiterlijks in. Zakelijke belangen spelen een rol, sentimentaliteit en gedachteloosheid. Maar daarover moet men niet al te zeer en te spoedig tornen. Het is zo toch altijd nog beter dan wanneer er helemaal niet zulle een dag zou zijn en alleen nog aan nationale feestdagen zo dikwijls door trokken van een geest van be krompenheid een plaats in het volksleven zou zijh ingèrmmd. M aar dat'neemt niet weg, dat deze menselijke .verlangens en behoeften aan de opper vlakte blijven. En er zou zeker van een echt kerstfeest geen sprake kunnen zijn, wanneer daarbij alles in het vlak van de menselijke sentimenten zou blij ven. Kerstfeest is en blijft naar zijn aard liet feest van de geboorte van Jezus Christus, welke nu eenmaal dé grote gebeurtenis in de wereldgeschiedenis is geweest, en die ook voor het leven van elke mens afzonderlijk van be slissende betekenis is, hoe hij er zich ook persoonlijk tegenover plaatst. Het is de taak van de christelijke kerken, dit de mensen steeds weer voor te houden, en wel zeer in het bijzonder in de tegenwoordige tijd. Thans immers leeft bijna do helft van alle bewoners van onze aarde onder politieke verhoudin gen, waarbij het heersende re gime het zich tot een taak rekent, de christelijke kerk, tezamen met alles wat daarmee in het open bare leven verband houdt, te be strijden met alle middelen, dié.de politieke macht het heeft v'er- scliaft. Zulk een situatie heeft zich nooit eerder voorgedaan. De beslissende strijd ten aan zien van de belangrijkste aller vragen wordt thans in Europa gestreden. Het christen dom lieeft zijn stempel gedrukt op dc geschiedenis, dc gestalte, de cultuur van het Europese conti nent. Daaraan bestaat geen twij fel. Europa kan slechts blijven wat het is, zolang het leven er in de diepste grond gebaseerd blijft op de christelijke wereldbeschou wing, alle persoonlijke loochening ten spijt. Wanneer die basis ver valt, stort Europa ineen. De „on dergang van het Avondland" is ons dikwijls genoeg voor ogen gesteld. Men kan vragen: waar om zou het oude Europa niet eens ondergaan? Men kan ook dio an dere vraag stellen: gelooft iemand in ernst, dat de weg, die het atheïsme ons aanwijst, naar een beter Europa zal voeren? Daarom vieren wij in deze da gen het kerstfeest met een groter gevoel van verant woordelijkheid dan ooit tevoren. Daarombegroeten wij thans alles wat in het werk wordt gesteld zelfs in Japan bestaat er een vereniging voor het behoud van het christelijke kerstfeest!) om het feest opnieuw de zin en het karakter te geven, die het nu eenmaal hébben moet. Dankbaar heid voor het gewéldige feit, dat met Christus het eeuwige Licht in de wereld is gekomen en haar een nieuwe glans gegeven heeft, daar gaat het om, ivanneef wij kerstfeest vieren Men moet de betekenis van feest dagen niet overschatten. Maar zulke feest kunnen en moeten als het ware het plaatsen van een uitroepteken achter een be lijdenis, achter een getuigenis zijn. En zulk een teken, in het juiste verband en op de juiste plaats aangebracht, is méér dan iets oppervlakkigs. Dogen ditmaal velen, die be grepen hebben, waarom 't gaat, het uitroepteken wel bewust, duidelijk en met blijd schap weten te plaatsen achter het jaar, dat ten einde spoedt en daardoor een gezegend kerst feest hebben!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 18