ZELANDICA De dood op het verkiezingspad PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer 10 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 23 DECEMBER 1960 A tanneer toij de publikaties over het deltage- yy bied in souden delen: „technisch" en „men selijk", dan zouden die over de techniek in de ruimste sin van het woord verreweg de ■meerderheid vormen. De mens in de delta is blijkbaar een te speculatief onderwerp dat men daaraan nog liever niet begintenkele publikaties uitgezonderd dan. Het novembernummer van „Geologie en Mijnbouw" is geheel gewijd aan geologie en hydrologie van het Deltagebied. De bijdragen „bedoelen een overzicht te geven van veel werk, dat in de afgelopen jaren in het Deltagebied werd verricht". Niet alle aspecten van de geologie worden behandeld, „niettemin wordt een indruk verkregen van de rol die de geologie speelt bij een van de grootste ondernemingen van onze tijd: het realiseren van het Deltaplan". Bij het doorbladeren troffen ons de foto's van een oeverval bij de calamiteuze Thomaespolder, die een bijzonder duidelijk beeld geven van het voor Zeeland zo beruchte verschijnsel. Volgens prof. Van Rummelen heeft men reeds van oudsher aangevoeld, dat het vallenprobleem iets te maken moest hebben met de geologische geaardheid van de oevers. Bij de geologische kartering van Zeeland is gebleken, „dat indien vallen optreden, dit steeds plaats vindt op plaatsen waar óf-de oever is aangezand, óf de voormalige kreken zijn verzand". Vallen vindt men dus slechts op die plaatsen, waar het oorspronke lijk landschap na de veenbedekking door kreken werd aangetast die in een later stadium verlandden. Trimpe Burger, die in Zeeland geen introductie behoeft, schrijft over geologie en archeologie in het Deltagebied. De bewoonbaarheid van het land blijkt hier vroeger een nauwe samenhang te hebben vertoond met de perioden waarin de zee in een betrekkelijke rust verkeerde, althans voordat men begon met de aanleg van dijken omstreeks de 11de en 12de eeuw. Vóór die tijd breekt de bewoning tijdens de perioden waarin de zee aan invloed won vrijwel steeds af, tenzij men gebruik heeft kunnen maken van natuurlijke hoogten als duinen of wel van kunstmatig verhoogde woonsteden. Dat de laatste 15 jaar zoveel nieuwe vondsten zijn gedaan waardoor onze kennis van de bewo- ningsgeschiedeiiis zeer is verrijkt, is niet zo vreemd. Deze zijn te danken aan intensieve bodemkundige onderzoekingen (karterin- gen) en grote graafwerken (herverkavelingen, deltawerken, stads uitbreidingen enz.) waardoor ook het oudheidkundig bodemonder zoek werd geactiveerd. Het vraagstuk van de kwel is wel een kwellend vraagstuk. Deze kwel, veroorzaakt door peil verschillen tussen bulten- en binnen water, vormt één van de belangrijkste aspecten van* het geo- hydrologiseh onderzoek. „Na afsluiting van de zeearmen zal het zoute water in de ondergrond geleidelijk door zoet water uit het Zeeuwse Meer worden verdrongen. Enkele van de belangrijke vragen, die zich daarbij voordoen zijn o.a. de snelheid waarmee dit geschiedt en de hoeveelheden zoet water, die nodig zullen zijn om het zoutgehalte van het water in het Zeeuwse Meer op de ge wenste waarde te handhaven", aldus Van Dam en De Ridder. Bij het onderzoek naar het zoutgehalte spelen geo-elektrische metin gen een grote rol, waaraan eveneens een bijdrage Is gewijd. Wij moeten het hierbij laten, maar wijzen nog op de eerste bijdrage waarin in een zestal punten gewezen wordt op het belang van het geologisch onderzoek voor het Deltagebied. KERKNIEUWS HERV. KERK. Beroepen te Meeden J. Mostert, kan didaat te Den Haag. Aangenomen naar Hall G. P. Post, vicaris te Terneuzen. Beroepbaarstelling ds. A. Burger, voorheen predikant te Bergum is be roepbaar, adres: De Heezenberg te Hattum. GEREF. KERKEN Beroepen te Coevorden G. Sinia te Spijk; te Hijum-Finkum M. van Harmeien kandidaat te 's Graven- hage. Aan de theologische hogeschool te Kampen zijn geslaagd voor het kand. examen de heren A. Bakker te Kiel- windeweer en B. Wielinga te Hilver sum. Voor het prop. examen H. Procee te Sneek en R. E. van der Wal te Utrecht. GER. KEKKEN (vrijgemaakt). De classis Amersfoort heeft geëxa mineerd en beroepbaar verklaard de special Modern strijken. 800 grams „streamline" strijkautomaat - Instelbaar voor elke stof. StrIJkautomaien v.a. 23.50 Rowenta-perfectle I heer R. van Nus, Merwedestraat 38 te Amersfoort. CHR. GER. KERKEN. Tweetal te Zwolle A. Rebel te Em- meloord en P. N. Ribbers te Noord- sehesehut. Beroepen te Apeldoorn-Zuid A. C. Noort te Groningen. Bedankt voor Sneek J. Prins te Gro ningen; voor Huizen (N.H.) G. Blom te Meerkerk. GER. GE3MEENTEN. Beroepen te Amsterdam-C. A.Ver- gunst te Rotterdam-C. LEZERS SCHRIJVEN Agrarische overschotten -2- Het ligt niet in mijn bedoeling hier met de heer De Buck te polemiseren over diens kijk op de positie der agrariërs, noch stelling te nemen ten opzichte van de door minister Marijnen gevoerde landbouwpoli tiek. Anderen bij uitstek deskun digen van allerlei richtingen heb ben hun zienswijze reeds te kennen gegeven in kranten en op vergade ringen en naar het zich laat aanzien is hierover het laatste woord nog niet gesproken of geschreven. Maar wat mij bijzonder treft in uw schrijven, mijnheer De Buck, is uw bewering dat Friesland ons land re geert. Dit kan natuurlijk niet juist zijn! Als Friesland het voor het zeg gen had, dan zou stellig het Lau- werzee-vraagstük dichter bij zijn oplossing zijn en zouden bepaalde Friese probleemgebieden wat gau wer probleemgebied èf zijn. Met Friesland bedoelt U, laten we het diertje maar bij zijn naam noe men, de in Friesland geboren minis ter Zijlstra, lid van de Anti-Revolu tionaire Partij. Het is namens deze partij, dat de heer Zijlstra deel uitmaakt van de huidige regering- De Quay, de regering, die mede ver antwoordelijk is voor het landbouw beleid van minister Marijnen. Hebt U ooit vernomen, dat ten tijde van ex-minister Mansholt de pro vincie Groningen regeerde? In deze .provincie immers is dr. Mansholt geboren. Neen. niet tegen Groningen werd geageerd, doch tegen de partij van dr. Mansholt! Er moest immers een eind komen aan het „dirigisme" en de belastingen moesten toch dras tisch verlaagd wórden? En het roer moést toch om? Welnu, het roer is om! Manshalt, Vondeling, Hofstra zijn uit de rege ring verdwenen. Niet Friesland deelt nu de lakens uit, doch de regering Dc Quay. Zij doet dit namens de K. V. P., de A. R., de C. H. U. en de V. V. D. en dit is tijdens het landbouwdebat wel gebleken on danks alle grote woorden, met goed vinden van de vertegenwoordigers van genoemde partijen en de Tweede Kamer, de landbouwexperts dier partijen incluis. Niet Friesland trok de motie-Mei- lema in; dit gebeurde door dit C. H. U.-lid zelf. En wie stemden tegen de motie- Eegas? Alle leden van de partijen, die de regering-De Quay op het ge stoelte gebracht hebben! Vlissingen.I. J. Luteijn. (Advertentie) o/> ieders lip! 20 stuks f. 1.- ^WVVVV\AAA^VW>A^VVVVVVVN Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Amsterdam, 22 december. Londen 10.58'/8—10.58%; New York 3.76%—3.77H,; Montreal 3.80 v.— 3.81 Brussel 7.58%—7.59%: Pa rijs 76.81—76.86: Stockholm 72.95-^- 73.00; Frankfort 90.36—90.41; Mi laan 60.70%—60.75%; Zürichg> 87.56 87.61; Oslo 52.84'/:—52,89%: Ko penhagen 54.70%—54.75%; Lissa bon 13.18%13.19%; Wenen 14.50 14.51. V\*W\**W»WVVWV\AA/WV Rat als ruimtereiziger General Jean Grandpierre, de leider van het Franse programma voor ont wikkeling van raketten, heeft woens dag gezegd, dat met de eerste raket die tie Fransen in februari 1961 in de Sahara willen lanceren een witte rat als passagier zal worden meege stuurd. De rat zal een stevig jasje aan krij gen om hem voor verwondingen' te behoeden In de hersenen zullen elek troden worden aangebracht, die de veranderingen en de reacties van het beest zullen doorgeven. Aiirrrt*"ntie) HOOG EN LAAG WATER 24 december Vlissingen Terneuzen Hansweert Wemeldinge uur meter nap 6.08 1.94 6.41 2.11 7.14 2.22 7.56 1.62 uur meter nap 18.48 1.90 19.16 2.08 19.52 2.18 20.28 1.77 uur meter nap 0.06 1.70 0.39 1.86 1.12 2.00 1.11 1.52 uur meter nap 12.55 13.27 13.58 13.51 2.06 2.22 2.36 1.95 sinaasappel citroen vruchtenlimonade AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Olies beduidend hoger Nederland 1959 (4%) Nederland 1951 (3%) Nederland 1948 (3%) Nederland 1955 (3%) Nederland 1947 (3%) Nederland 1937 3 Dollarlening 1947 3 Investerlngscert. 3 Nederland 1962-64 3 21 dec. 22 dec. 101& 101% 96% 99%gb 89% 8914 90% 90% 94ft 9014 90% 98& 98%gb 99 i°ii 99 V 6 Woningbouwlening 1957 110%gb 110% Nat. Handelsbank Ned. Handelmij. Alg. Kunstzijde Unie Berghs' en Jurgens Calvé-Delft Hoogovens n.r. Ned. Kabelfabriek Philips Unilever Wilton-Feijenoord Billiton Kon. Petroleum Mij. Amsterdam Rubber Holland Amerika Lijn Kon. Paketvaart Rotterdamse Lloyd Scheepvaart Unie Stv. Mij. Nederland K.N.S.M. Ver. H.V.A. Mij. N.V. Dell Mij. Bank voor Ned. Gem. 4% Bank voor Ned. Gem. 5-191 Van Berkels Patent Albert Heijn Bronswerk Centrale Suiker Kon. Mij. De Schelde N.I Intern. Nickel American Motors Anaconda Baltimore en Ohio Bethlehem Steel General Motors Kennecott New York Central Republic Steel Shell Oil Comp. Tide Water U.S. Steel PREMIELENINGEN. Dordrecht 1956 Alkmaar 1956 Zuid-Holland 1957 94% 94% 314% 315% 450%gb 455 281 282 777 776 783 732gb 396 gb 603gb 1186 1178% 783 782% 201% 204% 503 503 125.30 126.50 109% 109 %gl 145"% 147 136 137 162% 164gb 153 155 176 177gb 199 200 137 135gb 171.30 171.90 98% 104% 104% 320%gb 321gb 400b 405b 145% 145 408% 410 335 333 58% 58% 19 18% 45% 46% 26% 40 39% 4194 41% 77% 7714 16»» 5594 55% 75% 76 19/» 19H 76% 77 Amsterdam 1951 82% 823% Breda 1954 80 Eindhoven 1934 7994 Enschede 1954 8094 Den Haag 1952 1 89% Den Haag 1952 II 87% 87% Rotterdam l9o2 I 9ib 90% Rotterdam 1952 II 90%b 90%1 Rotterdam 1957 99 100% Utrecht 1952 951 )49ib Amsterdam 1956 I 82 81% Amsterdam 1956 II 88% 88% Amsterdam 1956 III 8894 88% Amsterdam '33 <C. en A.) 102% 1668. -De verbazing aan boord van de Terra I sloeg weldra over 'n grote opwin ding, toen men zag hoe twee slanke raketten zich uit de stratosfeer omhoog- boorden en recht op hun af schoten. Zelfs piloot Storm, die wel wat gewend was. stohd perplex, want die twee schepen vormden elk een getrouwe kopie van de Terra I! „Maar dat is on gelooflijk!" mompelde hij. „Zouden er in die korte pe riode dat wij weg geweest zijn alweer twee nieuwe raketten gebouwd zijn?" En als om alle twijfel weg te nemen, klonk er een warme vriendelijke stem door de radio: „Welkom Terra I! Hier zijn uw zusterschepen, de Terra II en de Ter ra Hl! Hallo kapitein Storm! Hier spreekt uw collega Grishow van het Eerste Ruimte-eska der. Gefeliciteerd met uw geslaagde expeditie! Wij hebben de opdracht gekregen U naar de basis te begeleiden!" Over!" Piloot Storm haastte zich de groet te beantwoorden en hij sprak zijn verrassing uit over de voltooiing van de twee nieuwe ruimtekruisers. „Ja, U ziet, wij hebben inmiddels geenszins stilge zeten!" sprak Grishow en er klonk trots in zijn stem. Het was dan ook een hartverhef fend gezicht, die drie eerste ruimtevaartuigen van de planeet Sol Hl, oftewel Aarde, zo naast elkaar te zien voortspoeden. ANP-CBS BEURSINDICES 20-12 21-12 22-12 Int. concerns 352.24 556.46 558.66 Industrie 322.54 324.28 324.55. Scheepvaart 177.50 175.53 176.63 Banken 219.00 217.69 218.35 Cultures enz. 147.24 146.58 146.71 Algemeen 387.22 389.88 391.13 Het aandeel Kon. Olie was donderdagmid dag favoriet. Bij de opening werd in de hoek van de olie-aandelen weer ouder wets geknokt door de belanghebbenden om de eerste en vaak zo belangrijke koers. Deze werd bij de „slag" vastge steld op f 125.10, tegen woensdag als slotprijs f 122.20. Een koerswinst der halve van circa 3 gulden ofwel 15 pun ten op de oude omrekeningsbasis. De arbitrage nam de stukken voor Londen- se rekening uit de markt, terwijl daar naast ook vraag van lokale zijcle aan wezig was. Na wekenlang verlaten in de markt te hebben gelegen waren alle olie-aandelen woensdag in Wallstreet hoger. De gepubliceerde gunstige cijfers van de Standard Oil of New Jersey droegen tot een hetere stemming voor de oliewaarden op de New Yorkse beurs hij. Hierdoor lagen ook de Nederlandse aandelen Kon. Olie aldaar in de belang stelling. De aandelen verlieten de markt dollar hoger. De wereldolie-situatie wordt door elkaar gunstiger voor de olie concerns geacht. Lange tijd heeft er een druk op de koers van alle olie-aandelen gelegen. Zeker niet in het minst op die van aandelen Kon. Olie. Na een hoogte punt van circa 1200 pet daalde de koers van aandelen Kon. Olie tot f 120 ofwel 600 pet. Vergeleken met de overige in ternationale waarden als Philips, Unile ver en Hoogovens worden aandelen Kon. Olie door de beurs op de prijs van f 123 (625 pet) zeer koopwaardig geacht. In de openingskoers van f 125,10 kwam ge durende de verdere beursduur niet veel 'verandering meer. De stemming voor de overige internationale waarden viel iets togen. Philips 3 punten lager op 1183. Hoogovens daalde van 786 tot 783 en moest op deze prijs met een koersver lies van 6 punten genoegen nemen, ver geleken met de slotkoers van woensdag. Unilevers een puntje lager op 782%. Aan delen AKU lagen lange tüd op 450, min 94 pet. In het laatste beurshalfuur kwam er wat vraag voor de rayonaandelen, waardoor de koers steeg tot 453. In Wall street verwacht men dat het stortings percentage voor het kopen van effecten verlaagd zal worden van 70 tot 50 pet, nadat dit percentage enige mnanden reeds werd verlaagd van 90 tot 70 pet. Mede hierdoor was de stemming woens dag in Wallstreet door elkaar gunstiger. Dit viel echter aan de koersen voor de internationale waarden op het Damralc gistermiddag niet te merken, behalve dan voor aandelen Kon. Olie. In de cultuursector was het uiterst stil. Koersafwijkingen van enige betekenis kwamen in deze afdeling niet voor. Aan delen HVA brokkelden wederom af tot 136% (137%). Scheepvaart Unie had een goede dag. Alle aandelen lagen gevraagd in de markt waardoor de koerswinsten circu 2 tot 4 punten bedroegen. Staats fondsen praktisch onveranderd. Claims Marijnen werden zeer vast op circa f 950 per claim geadviseerd, tegen woensdag f 870. Dit komt overeen met een pry's van 195 pet voor de nieuwe aan delen. Aandelen Heineken's bierbrou werij werden enige punten lager gead viseerd op het onveranderde dividend van 11 pet over het boekjaar 1959-'60. Van de Grootbanken kregen aandelen Holland- 8ohe Bank Unie een lagere adviesprijs, terwijl aandelen Bührmann wederom ho ger werden geadviseerd. Prolongatie 3% pet. Bij een gevecht tussen twee groepen negers van een stam in een plaats in Transkei (een deel van de Zuidafrikaan- se Kaapprovincie) z(jn achttien personen gedood cn tien gewond, van wie vier zwaar. De twist was begonnen om een Vrouw. Edmund Crispin „Sanford Angelorum, allemaal uit stappen", zei de conducteur. „San- ford Angelorum, allemaal uitstap pen". Hij fronste even diepzinnig het voor hoofd, zei toen peinzend: „Eind punt", en verdween door een deur waar privé op stond. Gervase Fen, die alleen zat te suf fe in een kleine, bedompte coupé met kussens waaruit wolken vuil stof opstegen als je ging verzitten, schrok op en kwam overeind. Hil wierp een blik naar buiten in de stille zomeravondschemering en zag een verwaarloosd, hobbelig perron, dat was afgezet met vreemde, dorre groeisels, waaruit een zeer welwil lend iemand zou hebben kunnen op maken, dat er een poging was ge daan om de boel met wat planten op te vrolijken. Een lege automatiek die eens chocoladerepen moest heb ben bevat, lag op zijn zij te roesten als een gesneuvelde soldaat in een robot-oorlog. Ernaast stond een kist waaruit de kop van een klein kip petje stak, dat zacht en veront waardigd tokte. Maar er was ner gens een mens te bekennen en achter het station strekten zich tot aan de horizon akkers en bossen uit, die door de invallende duisternis in een blauwachtig waas werden gehuld. Het panorama wekte Fens misnoe gen op: hij vond het doods en som ber. Maaar er viel niets aan te doen, hij diende er zich bij neer te leggen. Hij legde er zich even bij neer en eclipseerde toen met zijn bagage uit de coupé. Hij dacht eerst dat hij de enige reiziger was die hier zijn moest, maar dat bleek niet zo te zijn, want een blond, goedgekleed meisje van een jaar of twintig stap te uit een andere coupé, keek aarze lend om zich heen, liep naar de uit gang. gooide een groen, vierkant stukje karton ln een bus waar Kaartjes op stond en verdween. Fen liet zijn bagage liggen waar zij lag en ging haar achterna. Maar het stationsplein bedekt met slordig grint was leeg en ontmoe digend stil, afgezien van de voet stappen van het meisje, dat om de hoek van het station uit het gezicht was verdwenen. Fen liep het perron weer op en richtte zijn schreden naaf de kamer van de stationschef, die achter zijn bureau somber zat te staren naar een klein flesje bier. Hij keek gelaten op toen Fen bin nenkwam. „Bestaat er een mogelijkheid dat ik een taxi krijg?" vroeg Fen. „Waar moet U heen, mijnheer?" „Naar Sanford Angelorum. Hotel „De Vis". „Misschien boft U, je kunt nooit weten. Ik zal zien wat ik voor U kan doen". Hij liep naar de telefoon en begon er woorden in te werpen. Fen bleef op de drempel naar hem staan kij ken. De trein, waarmee hij geko men was, floot schor en astmatisch, reed achteruit en verdween, leeg en wel. in de richting vanwaar hij ge komen was. De stationschef beëindigde het ge sprek en slofte weer naar zijn stoel. ,,'t Is in orde, mijnheer", zei hij, op vergenoegde toon als was hij zeer tevreden over de goede afloop. „Over tien minuten komt de taxi". Fen bedankte hem, gaf hem een shilling en liet hem alleen met zijn bier. Misschien had hij een gelofte afgelegd om nooit meer te drinken en zat hij nu somber te peinzen over verboden vreugden. De kip was er in geslaagd haar kop door een bijzonder nauwe spleet van de kist te wringen en kon die niet meer terugtrekken; met verwilderde ogen staarde ze naar een verkie zingsplakkaat met een uitgesproken onaangenaam mansportret erop en Vandaag beginnen we met ons nieuwe feuilleton „De dood op het verkiezingspad"., door Ed mund Crispin. eronder de zin: „Een stem voor Stro- de is een stem voor de welvaart". De trein was uit het gezicht en het gehoor verdwenen, een zwerm kraaien, zwarte vegen tegen de grij ze lucht, vloog ijlings naar huis, een vleermuis zocht' al fladderend zijn avondmaal. Fen ging op zijn kof fer zitten wachten. Hij was van plan zijn tweede sigaret op te steken toen het geluid van een na derende auto zijn oor trof. Beladen met koffers sukkelde hij weer naar het stationsplein. Tegen elke verwachting in was de taxi nieuw en geriefelijk en ook de chauffeur was verrassend aantrek kelijk een slanke, knappe donkere jonge vrouw in .een blauwe broek 'en een blauwe trui. „Het spijt me dat ik U moest laten wachten", zei ze vriendelijk. „Zo nu en dan ga lk hier met de auto staan als de trein binnenkomt in de hoop dat iemand een taxi nodig zal hebben, maar er zijn avonden dat er niemand uitstapt, dus eigenlijk is het de moeite niet waardIk zal U een handje helpen met uw baga ge koffers werden opgeborgen. Fen vroeg en kreeg permissie om voorin te gaan zitten. De taxi reed weg. Buiten was het irttussen zo donker geworden, dat er niet veel meer viel te zien. Fen richtte zijn gehele aan dacht op de chauffeuse en bewonder de wat er in het licht van het auto lampje t.e zien was van haar grote groene ogen, haaar volle mond en har mooie, glanzende haar. „Het is hier tocht zeker niet de ge woonte dat meisjes voor taxichauf feur spelen?" poiste hij voorzichtig. Zij wendde haar ogen even af van dc weg en keek hem aan: ze zag een lange, slanke man met een blo zend vrolijk, gladgeschoren gezicht en bruin haar dat weerbarstig om hoog piekte op zijn kruin. Vooral zijn ogen bevielen haar: zij waren niet alleen intelligent en vriendelijk, maar ook een tikje ondeugend. „Nee, dat is het niet", zei ze. „Maar het is lang niet gek als dc taxi je eigendom is, zoals het bij mij het geval is. Het is een goede geldbeleg ging". „Doet U het al lang?" „Nee, ik heb eerst in een bibliotheek gewerkt, maar daar kon ik om de een of andere reden niet tegen. Ik werd telkens duizelig". Voor hen doemde een boom op die half over de weg lag: het meisje mopperde gesmoord, remde en reed er voorzichtig omheen. „Ik vergeet altijd dat dat ding daar ligt", zei ze. „Hij is omgewaaid en Shooter had hem allang weg moeten halen. Het is zijn boom, dus hij is er verantwoordelijk voor. Maar hij is afgrijselijk sloom in dat soort dingen". Ze gaf weer gas en vroeg: „Bent U hier wel eens eerder ge weest?" „Nee, nooit" zei Fen. „Het Is wel een uithoek", voegde hij er lichte lijk verwijtend aan toe. Hij was piet dol op het onbedorven buitenleven. „Logeert U in hotel „De Vis?" „Ja". „Dan zou ik U eigenlijk moeten waarschuwen Het meisje zweeg plotseling en voeg de er toen aan toe: „Och noe niks, vergeet het maar". „Wat bedoelt U?" vroeg Fen ver schrikt. „Wat wilde U zeggen?" „Nee, niksHoe lang bent U van plan te blijven?" „Het kan onmogelijk niets zijn geweest". „Nou ja, U kunt toch nergens an ders heen ook al zou U het willen". „Maar zal ik dat willen?" (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 12