ZELANDICA
De dood op het
verkiezingspad
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
10
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 23 DECEMBER 1960
A tanneer toij de publikaties over het deltage-
yy bied in souden delen: „technisch" en „men
selijk", dan zouden die over de techniek in
de ruimste sin van het woord verreweg de
■meerderheid vormen. De mens in de delta is
blijkbaar een te speculatief onderwerp dat men
daaraan nog liever niet begintenkele publikaties
uitgezonderd dan.
Het novembernummer van „Geologie en Mijnbouw" is geheel
gewijd aan geologie en hydrologie van het Deltagebied. De
bijdragen „bedoelen een overzicht te geven van veel werk, dat
in de afgelopen jaren in het Deltagebied werd verricht". Niet alle
aspecten van de geologie worden behandeld, „niettemin wordt een
indruk verkregen van de rol die de geologie speelt bij een van de
grootste ondernemingen van onze tijd: het realiseren van het
Deltaplan".
Bij het doorbladeren troffen ons de foto's van een oeverval bij de
calamiteuze Thomaespolder, die een bijzonder duidelijk beeld
geven van het voor Zeeland zo beruchte verschijnsel. Volgens prof.
Van Rummelen heeft men reeds van oudsher aangevoeld, dat het
vallenprobleem iets te maken moest hebben met de geologische
geaardheid van de oevers. Bij de geologische kartering van
Zeeland is gebleken, „dat indien vallen optreden, dit steeds plaats
vindt op plaatsen waar óf-de oever is aangezand, óf de voormalige
kreken zijn verzand".
Vallen vindt men dus slechts op die plaatsen, waar het oorspronke
lijk landschap na de veenbedekking door kreken werd aangetast die
in een later stadium verlandden. Trimpe Burger, die in Zeeland geen
introductie behoeft, schrijft over geologie en archeologie in het
Deltagebied. De bewoonbaarheid van het land blijkt hier vroeger
een nauwe samenhang te hebben vertoond met de perioden waarin
de zee in een betrekkelijke rust verkeerde, althans voordat men
begon met de aanleg van dijken omstreeks de 11de en 12de eeuw.
Vóór die tijd breekt de bewoning tijdens de perioden waarin de
zee aan invloed won vrijwel steeds af, tenzij men gebruik heeft
kunnen maken van natuurlijke hoogten als duinen of wel van
kunstmatig verhoogde woonsteden. Dat de laatste 15 jaar zoveel
nieuwe vondsten zijn gedaan waardoor onze kennis van de bewo-
ningsgeschiedeiiis zeer is verrijkt, is niet zo vreemd. Deze zijn te
danken aan intensieve bodemkundige onderzoekingen (karterin-
gen) en grote graafwerken (herverkavelingen, deltawerken, stads
uitbreidingen enz.) waardoor ook het oudheidkundig bodemonder
zoek werd geactiveerd.
Het vraagstuk van de kwel is wel een kwellend vraagstuk. Deze
kwel, veroorzaakt door peil verschillen tussen bulten- en binnen
water, vormt één van de belangrijkste aspecten van* het geo-
hydrologiseh onderzoek. „Na afsluiting van de zeearmen zal het
zoute water in de ondergrond geleidelijk door zoet water uit het
Zeeuwse Meer worden verdrongen. Enkele van de belangrijke
vragen, die zich daarbij voordoen zijn o.a. de snelheid waarmee
dit geschiedt en de hoeveelheden zoet water, die nodig zullen zijn
om het zoutgehalte van het water in het Zeeuwse Meer op de ge
wenste waarde te handhaven", aldus Van Dam en De Ridder. Bij
het onderzoek naar het zoutgehalte spelen geo-elektrische metin
gen een grote rol, waaraan eveneens een bijdrage Is gewijd. Wij
moeten het hierbij laten, maar wijzen nog op de eerste bijdrage
waarin in een zestal punten gewezen wordt op het belang van het
geologisch onderzoek voor het Deltagebied.
KERKNIEUWS
HERV. KERK.
Beroepen te Meeden J. Mostert, kan
didaat te Den Haag.
Aangenomen naar Hall G. P. Post,
vicaris te Terneuzen.
Beroepbaarstelling ds. A. Burger,
voorheen predikant te Bergum is be
roepbaar, adres: De Heezenberg te
Hattum.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Coevorden G. Sinia te
Spijk; te Hijum-Finkum M. van
Harmeien kandidaat te 's Graven-
hage.
Aan de theologische hogeschool te
Kampen zijn geslaagd voor het kand.
examen de heren A. Bakker te Kiel-
windeweer en B. Wielinga te Hilver
sum.
Voor het prop. examen H. Procee te
Sneek en R. E. van der Wal te
Utrecht.
GER. KEKKEN
(vrijgemaakt).
De classis Amersfoort heeft geëxa
mineerd en beroepbaar verklaard de
special
Modern strijken. 800 grams
„streamline" strijkautomaat -
Instelbaar voor elke stof.
StrIJkautomaien v.a. 23.50
Rowenta-perfectle I
heer R. van Nus, Merwedestraat 38
te Amersfoort.
CHR. GER. KERKEN.
Tweetal te Zwolle A. Rebel te Em-
meloord en P. N. Ribbers te Noord-
sehesehut.
Beroepen te Apeldoorn-Zuid A. C.
Noort te Groningen.
Bedankt voor Sneek J. Prins te Gro
ningen; voor Huizen (N.H.) G. Blom
te Meerkerk.
GER. GE3MEENTEN.
Beroepen te Amsterdam-C. A.Ver-
gunst te Rotterdam-C.
LEZERS SCHRIJVEN
Agrarische overschotten
-2-
Het ligt niet in mijn bedoeling hier
met de heer De Buck te polemiseren
over diens kijk op de positie der
agrariërs, noch stelling te nemen
ten opzichte van de door minister
Marijnen gevoerde landbouwpoli
tiek. Anderen bij uitstek deskun
digen van allerlei richtingen heb
ben hun zienswijze reeds te kennen
gegeven in kranten en op vergade
ringen en naar het zich laat aanzien
is hierover het laatste woord nog
niet gesproken of geschreven.
Maar wat mij bijzonder treft in uw
schrijven, mijnheer De Buck, is uw
bewering dat Friesland ons land re
geert. Dit kan natuurlijk niet juist
zijn! Als Friesland het voor het zeg
gen had, dan zou stellig het Lau-
werzee-vraagstük dichter bij zijn
oplossing zijn en zouden bepaalde
Friese probleemgebieden wat gau
wer probleemgebied èf zijn.
Met Friesland bedoelt U, laten we
het diertje maar bij zijn naam noe
men, de in Friesland geboren minis
ter Zijlstra, lid van de Anti-Revolu
tionaire Partij. Het is namens deze
partij, dat de heer Zijlstra deel
uitmaakt van de huidige regering-
De Quay, de regering, die mede ver
antwoordelijk is voor het landbouw
beleid van minister Marijnen.
Hebt U ooit vernomen, dat ten tijde
van ex-minister Mansholt de pro
vincie Groningen regeerde? In deze
.provincie immers is dr. Mansholt
geboren.
Neen. niet tegen Groningen werd
geageerd, doch tegen de partij van
dr. Mansholt! Er moest immers een
eind komen aan het „dirigisme" en
de belastingen moesten toch dras
tisch verlaagd wórden? En het roer
moést toch om?
Welnu, het roer is om! Manshalt,
Vondeling, Hofstra zijn uit de rege
ring verdwenen. Niet Friesland deelt
nu de lakens uit, doch de regering
Dc Quay. Zij doet dit namens de K.
V. P., de A. R., de C. H. U. en de
V. V. D. en dit is tijdens het
landbouwdebat wel gebleken on
danks alle grote woorden, met goed
vinden van de vertegenwoordigers
van genoemde partijen en de Tweede
Kamer, de landbouwexperts dier
partijen incluis.
Niet Friesland trok de motie-Mei-
lema in; dit gebeurde door dit C. H.
U.-lid zelf.
En wie stemden tegen de motie-
Eegas? Alle leden van de partijen,
die de regering-De Quay op het ge
stoelte gebracht hebben!
Vlissingen.I. J. Luteijn.
(Advertentie)
o/> ieders lip!
20 stuks f. 1.-
^WVVVV\AAA^VW>A^VVVVVVVN
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Amsterdam, 22 december.
Londen 10.58'/8—10.58%; New York
3.76%—3.77H,; Montreal 3.80 v.—
3.81 Brussel 7.58%—7.59%: Pa
rijs 76.81—76.86: Stockholm 72.95-^-
73.00; Frankfort 90.36—90.41; Mi
laan 60.70%—60.75%; Zürichg> 87.56
87.61; Oslo 52.84'/:—52,89%: Ko
penhagen 54.70%—54.75%; Lissa
bon 13.18%13.19%; Wenen 14.50
14.51.
V\*W\**W»WVVWV\AA/WV
Rat als ruimtereiziger
General Jean Grandpierre, de leider
van het Franse programma voor ont
wikkeling van raketten, heeft woens
dag gezegd, dat met de eerste raket
die tie Fransen in februari 1961 in
de Sahara willen lanceren een witte
rat als passagier zal worden meege
stuurd.
De rat zal een stevig jasje aan krij
gen om hem voor verwondingen' te
behoeden In de hersenen zullen elek
troden worden aangebracht, die de
veranderingen en de reacties van het
beest zullen doorgeven.
Aiirrrt*"ntie)
HOOG EN LAAG WATER
24 december
Vlissingen
Terneuzen
Hansweert
Wemeldinge
uur meter
nap
6.08 1.94
6.41 2.11
7.14 2.22
7.56 1.62
uur meter
nap
18.48 1.90
19.16 2.08
19.52 2.18
20.28 1.77
uur meter
nap
0.06 1.70
0.39 1.86
1.12 2.00
1.11 1.52
uur meter
nap
12.55
13.27
13.58
13.51
2.06
2.22
2.36
1.95
sinaasappel
citroen
vruchtenlimonade
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Olies beduidend hoger
Nederland 1959 (4%)
Nederland 1951 (3%)
Nederland 1948 (3%)
Nederland 1955 (3%)
Nederland 1947 (3%)
Nederland 1937 3
Dollarlening 1947 3
Investerlngscert. 3
Nederland 1962-64 3
21 dec. 22 dec.
101& 101%
96% 99%gb
89% 8914
90% 90%
94ft
9014
90%
98& 98%gb
99 i°ii 99 V
6 Woningbouwlening 1957 110%gb 110%
Nat. Handelsbank
Ned. Handelmij.
Alg. Kunstzijde Unie
Berghs' en Jurgens
Calvé-Delft
Hoogovens n.r.
Ned. Kabelfabriek
Philips
Unilever
Wilton-Feijenoord
Billiton
Kon. Petroleum Mij.
Amsterdam Rubber
Holland Amerika Lijn
Kon. Paketvaart
Rotterdamse Lloyd
Scheepvaart Unie
Stv. Mij. Nederland
K.N.S.M.
Ver. H.V.A. Mij. N.V.
Dell Mij.
Bank voor Ned. Gem. 4%
Bank voor Ned. Gem. 5-191
Van Berkels Patent
Albert Heijn
Bronswerk
Centrale Suiker
Kon. Mij. De Schelde N.I
Intern. Nickel
American Motors
Anaconda
Baltimore en Ohio
Bethlehem Steel
General Motors
Kennecott
New York Central
Republic Steel
Shell Oil Comp.
Tide Water
U.S. Steel
PREMIELENINGEN.
Dordrecht 1956
Alkmaar 1956
Zuid-Holland 1957
94% 94%
314%
315%
450%gb 455
281
282
777
776
783
732gb
396 gb
603gb
1186
1178%
783
782%
201%
204%
503
503
125.30
126.50
109% 109 %gl
145"%
147
136
137
162%
164gb
153
155
176
177gb
199
200
137
135gb
171.30 171.90
98%
104%
104%
320%gb 321gb
400b
405b
145%
145
408%
410
335
333
58%
58%
19
18%
45%
46%
26%
40
39%
4194
41%
77%
7714
16»»
5594
55%
75%
76
19/»
19H
76%
77
Amsterdam 1951
82%
823%
Breda 1954
80
Eindhoven 1934
7994
Enschede 1954
8094
Den Haag 1952 1
89%
Den Haag 1952 II
87%
87%
Rotterdam l9o2 I
9ib
90%
Rotterdam 1952 II
90%b 90%1
Rotterdam 1957
99
100%
Utrecht 1952
951
)49ib
Amsterdam 1956 I
82
81%
Amsterdam 1956 II
88%
88%
Amsterdam 1956 III
8894
88%
Amsterdam '33 <C. en A.)
102%
1668. -De verbazing aan
boord van de Terra I sloeg
weldra over 'n grote opwin
ding, toen men zag hoe
twee slanke raketten zich
uit de stratosfeer omhoog-
boorden en recht op hun af
schoten. Zelfs piloot Storm,
die wel wat gewend was.
stohd perplex, want die
twee schepen vormden elk
een getrouwe kopie van de
Terra I! „Maar dat is on
gelooflijk!" mompelde hij.
„Zouden er in die korte pe
riode dat wij weg geweest
zijn alweer twee nieuwe
raketten gebouwd zijn?"
En als om alle twijfel weg
te nemen, klonk er een warme vriendelijke
stem door de radio: „Welkom Terra I! Hier
zijn uw zusterschepen, de Terra II en de Ter
ra Hl! Hallo kapitein Storm! Hier spreekt uw
collega Grishow van het Eerste Ruimte-eska
der. Gefeliciteerd met uw geslaagde expeditie!
Wij hebben de opdracht gekregen U naar de
basis te begeleiden!" Over!" Piloot Storm
haastte zich de groet te beantwoorden en hij
sprak zijn verrassing uit over de voltooiing
van de twee nieuwe ruimtekruisers. „Ja, U
ziet, wij hebben inmiddels geenszins stilge
zeten!" sprak Grishow en er klonk trots in
zijn stem. Het was dan ook een hartverhef
fend gezicht, die drie eerste ruimtevaartuigen
van de planeet Sol Hl, oftewel Aarde, zo
naast elkaar te zien voortspoeden.
ANP-CBS BEURSINDICES
20-12 21-12 22-12
Int. concerns 352.24 556.46 558.66
Industrie 322.54 324.28 324.55.
Scheepvaart 177.50 175.53 176.63
Banken 219.00 217.69 218.35
Cultures enz. 147.24 146.58 146.71
Algemeen 387.22 389.88 391.13
Het aandeel Kon. Olie was donderdagmid
dag favoriet. Bij de opening werd in de
hoek van de olie-aandelen weer ouder
wets geknokt door de belanghebbenden
om de eerste en vaak zo belangrijke
koers. Deze werd bij de „slag" vastge
steld op f 125.10, tegen woensdag als
slotprijs f 122.20. Een koerswinst der
halve van circa 3 gulden ofwel 15 pun
ten op de oude omrekeningsbasis. De
arbitrage nam de stukken voor Londen-
se rekening uit de markt, terwijl daar
naast ook vraag van lokale zijcle aan
wezig was. Na wekenlang verlaten in
de markt te hebben gelegen waren alle
olie-aandelen woensdag in Wallstreet
hoger. De gepubliceerde gunstige cijfers
van de Standard Oil of New Jersey
droegen tot een hetere stemming voor
de oliewaarden op de New Yorkse beurs
hij. Hierdoor lagen ook de Nederlandse
aandelen Kon. Olie aldaar in de belang
stelling. De aandelen verlieten de markt
dollar hoger. De wereldolie-situatie
wordt door elkaar gunstiger voor de olie
concerns geacht. Lange tijd heeft er een
druk op de koers van alle olie-aandelen
gelegen. Zeker niet in het minst op die
van aandelen Kon. Olie. Na een hoogte
punt van circa 1200 pet daalde de koers
van aandelen Kon. Olie tot f 120 ofwel
600 pet. Vergeleken met de overige in
ternationale waarden als Philips, Unile
ver en Hoogovens worden aandelen Kon.
Olie door de beurs op de prijs van f 123
(625 pet) zeer koopwaardig geacht. In
de openingskoers van f 125,10 kwam ge
durende de verdere beursduur niet veel
'verandering meer. De stemming voor
de overige internationale waarden viel
iets togen. Philips 3 punten lager op
1183. Hoogovens daalde van 786 tot 783
en moest op deze prijs met een koersver
lies van 6 punten genoegen nemen, ver
geleken met de slotkoers van woensdag.
Unilevers een puntje lager op 782%. Aan
delen AKU lagen lange tüd op 450, min
94 pet. In het laatste beurshalfuur kwam
er wat vraag voor de rayonaandelen,
waardoor de koers steeg tot 453. In Wall
street verwacht men dat het stortings
percentage voor het kopen van effecten
verlaagd zal worden van 70 tot 50 pet,
nadat dit percentage enige mnanden
reeds werd verlaagd van 90 tot 70 pet.
Mede hierdoor was de stemming woens
dag in Wallstreet door elkaar gunstiger.
Dit viel echter aan de koersen voor de
internationale waarden op het Damralc
gistermiddag niet te merken, behalve
dan voor aandelen Kon. Olie.
In de cultuursector was het uiterst stil.
Koersafwijkingen van enige betekenis
kwamen in deze afdeling niet voor. Aan
delen HVA brokkelden wederom af tot
136% (137%). Scheepvaart Unie had een
goede dag. Alle aandelen lagen gevraagd
in de markt waardoor de koerswinsten
circu 2 tot 4 punten bedroegen. Staats
fondsen praktisch onveranderd.
Claims Marijnen werden zeer vast op
circa f 950 per claim geadviseerd, tegen
woensdag f 870. Dit komt overeen met
een pry's van 195 pet voor de nieuwe aan
delen. Aandelen Heineken's bierbrou
werij werden enige punten lager gead
viseerd op het onveranderde dividend van
11 pet over het boekjaar 1959-'60. Van de
Grootbanken kregen aandelen Holland-
8ohe Bank Unie een lagere adviesprijs,
terwijl aandelen Bührmann wederom ho
ger werden geadviseerd.
Prolongatie 3% pet.
Bij een gevecht tussen twee groepen
negers van een stam in een plaats in
Transkei (een deel van de Zuidafrikaan-
se Kaapprovincie) z(jn achttien personen
gedood cn tien gewond, van wie vier
zwaar. De twist was begonnen om een
Vrouw.
Edmund Crispin
„Sanford Angelorum, allemaal uit
stappen", zei de conducteur. „San-
ford Angelorum, allemaal uitstap
pen".
Hij fronste even diepzinnig het voor
hoofd, zei toen peinzend: „Eind
punt", en verdween door een deur
waar privé op stond.
Gervase Fen, die alleen zat te suf
fe in een kleine, bedompte coupé
met kussens waaruit wolken vuil
stof opstegen als je ging verzitten,
schrok op en kwam overeind.
Hil wierp een blik naar buiten in de
stille zomeravondschemering en zag
een verwaarloosd, hobbelig perron,
dat was afgezet met vreemde, dorre
groeisels, waaruit een zeer welwil
lend iemand zou hebben kunnen op
maken, dat er een poging was ge
daan om de boel met wat planten
op te vrolijken. Een lege automatiek
die eens chocoladerepen moest heb
ben bevat, lag op zijn zij te roesten
als een gesneuvelde soldaat in een
robot-oorlog. Ernaast stond een kist
waaruit de kop van een klein kip
petje stak, dat zacht en veront
waardigd tokte. Maar er was ner
gens een mens te bekennen en achter
het station strekten zich tot aan de
horizon akkers en bossen uit, die
door de invallende duisternis in een
blauwachtig waas werden gehuld.
Het panorama wekte Fens misnoe
gen op: hij vond het doods en som
ber. Maaar er viel niets aan te doen,
hij diende er zich bij neer te leggen.
Hij legde er zich even bij neer en
eclipseerde toen met zijn bagage
uit de coupé. Hij dacht eerst dat hij
de enige reiziger was die hier zijn
moest, maar dat bleek niet zo te
zijn, want een blond, goedgekleed
meisje van een jaar of twintig stap
te uit een andere coupé, keek aarze
lend om zich heen, liep naar de uit
gang. gooide een groen, vierkant
stukje karton ln een bus waar
Kaartjes op stond en verdween. Fen
liet zijn bagage liggen waar zij lag
en ging haar achterna.
Maar het stationsplein bedekt met
slordig grint was leeg en ontmoe
digend stil, afgezien van de voet
stappen van het meisje, dat om de
hoek van het station uit het gezicht
was verdwenen. Fen liep het perron
weer op en richtte zijn schreden
naaf de kamer van de stationschef,
die achter zijn bureau somber zat
te staren naar een klein flesje bier.
Hij keek gelaten op toen Fen bin
nenkwam.
„Bestaat er een mogelijkheid dat ik
een taxi krijg?" vroeg Fen.
„Waar moet U heen, mijnheer?"
„Naar Sanford Angelorum. Hotel
„De Vis".
„Misschien boft U, je kunt nooit
weten. Ik zal zien wat ik voor U kan
doen".
Hij liep naar de telefoon en begon
er woorden in te werpen. Fen bleef
op de drempel naar hem staan kij
ken. De trein, waarmee hij geko
men was, floot schor en astmatisch,
reed achteruit en verdween, leeg en
wel. in de richting vanwaar hij ge
komen was.
De stationschef beëindigde het ge
sprek en slofte weer naar zijn stoel.
,,'t Is in orde, mijnheer", zei hij, op
vergenoegde toon als was hij zeer
tevreden over de goede afloop.
„Over tien minuten komt de taxi".
Fen bedankte hem, gaf hem een
shilling en liet hem alleen met zijn
bier. Misschien had hij een gelofte
afgelegd om nooit meer te drinken
en zat hij nu somber te peinzen over
verboden vreugden.
De kip was er in geslaagd haar kop
door een bijzonder nauwe spleet van
de kist te wringen en kon die niet
meer terugtrekken; met verwilderde
ogen staarde ze naar een verkie
zingsplakkaat met een uitgesproken
onaangenaam mansportret erop en
Vandaag beginnen we met ons
nieuwe feuilleton „De dood op
het verkiezingspad"., door Ed
mund Crispin.
eronder de zin: „Een stem voor Stro-
de is een stem voor de welvaart".
De trein was uit het gezicht en het
gehoor verdwenen, een zwerm
kraaien, zwarte vegen tegen de grij
ze lucht, vloog ijlings naar huis, een
vleermuis zocht' al fladderend zijn
avondmaal. Fen ging op zijn kof
fer zitten wachten. Hij was
van plan zijn tweede sigaret op te
steken toen het geluid van een na
derende auto zijn oor trof. Beladen
met koffers sukkelde hij weer naar
het stationsplein.
Tegen elke verwachting in was de
taxi nieuw en geriefelijk en ook de
chauffeur was verrassend aantrek
kelijk een slanke, knappe donkere
jonge vrouw in .een blauwe broek
'en een blauwe trui.
„Het spijt me dat ik U moest laten
wachten", zei ze vriendelijk. „Zo
nu en dan ga lk hier met de auto
staan als de trein binnenkomt in de
hoop dat iemand een taxi nodig zal
hebben, maar er zijn avonden dat
er niemand uitstapt, dus eigenlijk is
het de moeite niet waardIk zal
U een handje helpen met uw baga
ge koffers werden opgeborgen. Fen
vroeg en kreeg permissie om voorin
te gaan zitten. De taxi reed weg.
Buiten was het irttussen zo donker
geworden, dat er niet veel meer viel
te zien. Fen richtte zijn gehele aan
dacht op de chauffeuse en bewonder
de wat er in het licht van het auto
lampje t.e zien was van haar grote
groene ogen, haaar volle mond en
har mooie, glanzende haar.
„Het is hier tocht zeker niet de ge
woonte dat meisjes voor taxichauf
feur spelen?" poiste hij voorzichtig.
Zij wendde haar ogen even af van
dc weg en keek hem aan: ze zag
een lange, slanke man met een blo
zend vrolijk, gladgeschoren gezicht
en bruin haar dat weerbarstig om
hoog piekte op zijn kruin. Vooral
zijn ogen bevielen haar: zij waren
niet alleen intelligent en vriendelijk,
maar ook een tikje ondeugend.
„Nee, dat is het niet", zei ze. „Maar
het is lang niet gek als dc taxi je
eigendom is, zoals het bij mij het
geval is. Het is een goede geldbeleg
ging".
„Doet U het al lang?"
„Nee, ik heb eerst in een bibliotheek
gewerkt, maar daar kon ik om de
een of andere reden niet tegen. Ik
werd telkens duizelig".
Voor hen doemde een boom op die
half over de weg lag: het meisje
mopperde gesmoord, remde en reed
er voorzichtig omheen.
„Ik vergeet altijd dat dat ding daar
ligt", zei ze. „Hij is omgewaaid en
Shooter had hem allang weg moeten
halen. Het is zijn boom, dus hij is
er verantwoordelijk voor. Maar hij
is afgrijselijk sloom in dat soort
dingen". Ze gaf weer gas en vroeg:
„Bent U hier wel eens eerder ge
weest?"
„Nee, nooit" zei Fen. „Het Is wel
een uithoek", voegde hij er lichte
lijk verwijtend aan toe. Hij was piet
dol op het onbedorven buitenleven.
„Logeert U in hotel „De Vis?"
„Ja".
„Dan zou ik U eigenlijk moeten
waarschuwen
Het meisje zweeg plotseling en voeg
de er toen aan toe: „Och noe niks,
vergeet het maar".
„Wat bedoelt U?" vroeg Fen ver
schrikt. „Wat wilde U zeggen?"
„Nee, niksHoe lang bent U van
plan te blijven?"
„Het kan onmogelijk niets zijn
geweest".
„Nou ja, U kunt toch nergens an
ders heen ook al zou U het willen".
„Maar zal ik dat willen?"
(Wordt vervolgd)