PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Premier Loemoemba op laadbak
van vrachtauto naar gevangenis
Bestemming voor 25 miljoen kubieke meter
grond uit kanaal Terneuzen-Gent
BILT
Nasser nationaliseert
Belgisch eigendom
In Stanleystad blijft toestand
echter nog steeds erg verward
Russische
satelliet
verbrand
BERAAD MET REGERING
WORDT VOORTGEZET
203e jaargang - no. 285
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie: F. van de Velde en F. B.
den Boer. Adjunct: W. de Fagter.
Hoofdredacteur W. Leertouwer.
Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per
week, 7.00 p. kw.; fr. p. p. 7.25
per kw. Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Zaterdag 3 dec. 1960
ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per
xn.rn. Minim, p. advertentie 4.—.
Jng. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 8 regels»
25 cent per regel met een minimum
van 1.25. „Brieven bureau
van dit blad" 25 cent meer.
Giro no. 359300 P.Z.C., Middelburg.
Bureaus: VlissingenWalstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3508 of 3546); Middelburg, Markt 51, tel. 3841;
Grote Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. adv. 5213»; Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9, tel. 2395, Terneuzen, Brouwerijstraat 2; Zierikzee, red. tel. 242.5, adm. tel. 2094.
VERBETEN EN ONTHUTST VOOR FOTOGRAFEN
Geboeid en in hemdsmouwen, zonder das, is de voormalige Kon
golese premier Patrice Loemoemba vrijdagmiddag in Leopold-
stad aangekomen. Hij werd bewaakt door een peloton Kongolese
parachutisten en gebracht naar de gevangenis in het legerkamp
Binza. Met de loop van een machinepistool in de rug was Loe
moemba, die in Port Francqui door de soldaten en gendarmen
van kolonel Moboetoe was gevangen genomen, uit de Dakota ge
stapt, die hem naar Leopoldstad had gebracht. Een enkele maal
trok een Kongolese soldaat hem aan zijn haren verder. In de
laadbak van een vrachtwagen zittend met naast zich zijn even
eens gearresteerde secretaris Jerome Moetsjoengoe en twee le
den van zijn kabinet, werd Loemoemba via de Afrikaanse wijk
naar het legerkamp gebracht, waar kolonel Moboetoe zijn aan
komst gadesloeg. „U ziet dat de soldaten mij gehoorzamen"
glimlachte Moboetoe tegen de aanwezige journalisten en foto
grafen. Hij zei geen woord tegen Loemoemba.
staan, dat het geheimzinnige vlieg
tuig uit Ghana dat drie dagen gele
den te Leopoldstad was geland en 24
uur werd vastgehouden door zijn
troepen, kan bestemd zijn geweest
om Loemoemba bij zijn ontsnapping
te helpen.
In het arrestatiebevel dat door Kasa-
voeboe tegen Loemoemba is uitge
vaardigd wordt de ex-premier er bo
vendien van beschuldigd opdracht te
hebben gegeven tot willekeurige ar
restaties, martelingen en van ander
(Zie slot pag. 3 kol. 4)
De soldaten en gendarmen die Loe
moemba te Port Francqui achter
haalden, moeten op het punt hebben
gestaan de voormalige premier neer
te schieten. Kolonel Moboetoe beval
niets te ondernemen en de gevange
nen te bewaken totdat een peloton
parachutisten lien had afgehaald.
Het peloton ging per Dakota naar
Port Francqui, onder leiding van Gil
bert Pongo die zegt chef van Moboe-
toes veiligheidsdienst te zijn en voor
deze gelegenheid een uniform had
aangetrokken. Volgens een onbeves
tigd bericht zijn ook de vrouw en de
zoon van Loemoemba aangehouden.
Moboetoe zei: „Ik heb bevel gegeven
monsieur Loemoemba geen letsel toe
te brengen. Hij is een Kongolees zo
als ik. Ik kan hem niet berechten. Hij
zal zichzelf voor de rechtbank moe
ten verdedigen".
Hij voegde hier echter aan toe,
dat Loemoemba op zijn berech
ting zal moeten wachten, totdat
Alphonse Songoio, voormalig mi
nister van communicaties cn ande-
H
Goochelaar
De directeur „Wegen en verkeer"
van de A.N.W.B., de heer A.
G. M. Boost, heeft enkele da
gen geleden te Goes een verkeers
technische leergang geopend, waar
voor goede belangstelling bestond.
In zijn openingswoord pleitte hij voor
een goed wegenbouwprogramma,
opdat Nederland in de komende 25
jaar een wegennet zou krijgen, dat
aangepast zou zijn bij het snel toe
nemende motorverkeer.
Hij was overigens niet ontevreden
over de resultaten, die op het stuk
van de wegenverbetering, verkeers
veiligheid enz. in Nederland reeds
zijn bereikt. En hij veroorloofde zich,
die uiteraard nog beperkte te
vredenheid met enkele cijfers toe te
lichten.
elaas koos hij die cijfers op een
bijna sinistere manier, waarte
gen toch wel heel ernstig be
zwaar gemaakt moet worden. En be
halve sinister waren de cijfers nog in
een bepaald opzicht misleidend ook.
Het kwam in zijn betoog te pas om
mee te delen, dat er in 1928 bij het
toen zo beperkte aantal auto's 80
verkeersdoden per 10.000 auto's te
betreuren waren en dat er thans, ter
wijl er ongeveer 725.000 Nederlandse
auto's rondrijden, het aantal doden
bij verkeersongelukken dit jaar op 20
per 10.000 auto's wordt geschat.
Hij betoogde vervolgens, dat er dus
sedert 1928 eeu relatief grotere ver
keersveiligheid zou zijn ontstaan.
Deze kinderlijke cijfer-groepeerderij
van de heer Boost is sinister, omclat
er met „doden per auto" wordt ge
werkt en zij is misleidend, omdat er
in werkelijkheid steeds méér doden
en méér gewonden vallen langs de
Nederlandse wegen. Niet het aantal
auto's bepaalt immers de ernst van
de verkeersramp, maar het toene
mend aantal doden en zwaar gewon
den langs de weg.
In 1954 werden iets meer clan 100.000
verkeersongevallen langs de open
bare weg geregistreerd. In 1959 iets
meer dan 150.000 In 1954 vielen
bij verkeersongelukken in Nederland
31.961 slachtoffers, van wie er 1520
stierven, 17.123 ernstig gewond wer
den en 13.318 licht gewond.
In 1959 was het aantal slachtoffers
gegroeid tot 45.244 en dat betekende
in 5 jaar een toename met 50
Van die slachtoffers stierven er 1718.
terwijl er 25.492 ernstig en 18.034
licht gewond waren.
Dit noemt de heer Boost dan een „re
latief-grotere" verkeersveiligheid
Wij moeten hem cn de A.N.W.B. aan
raden met het wonderlijke gecijfer
van „doden per auto" direct op te
houden.
Immers, daardoor zou hij het publiek
de waanvoorstelling kunnen postvat
ten, dat de verkeersveiligheid op de
weg zou toenemen, terwijl in werke
lijkheid de ongevallencijfcrs uitwij
zen, dat die veiligheid nog jaarlijks
vermindert
Een waanvoorstelling die er zelfs toe
zou kunnen leiden, dat de strijd voor
veiliger verkeer zou verslappen En
dat zou een verergering van de grote
verkeersramp betekenen
re regeringsambtenaren die vijf
weken geleden door Loemoeba's
gendarmes te Stanleystad werden
gearresteerd, zullen zijn vi'ijgela-
ten. „Indien dit mij tot een misda
diger zal stempelen, des te erger"
zei Moboetoe. „Ik denk echter niet
dat dit het geval zal zijn".
Volgens hem hadden Ghanese UNO-
troepen de politiepost omringd waar
Loemoemba werd gevangen gehou
den; zij hadden echter niet getracht
tussenbeide te komen. UNO-functio-
narissen hebben verklaard dit bericht
niet te kunnen bevestigen.
Haat
Op de vraag waarom gendarmes had
den gedreigd Loemoemba te zullen
neerschieten, antwoordde Moboetoe
„omdat ze hem haten". Onpartijdige
waarnemers geloven echter dat het
mogelijk is dat de gendarmes bang
waren dat aanhangers van Loemoem
ba te Port Francqui hen zouden
overmeesteren en Loemoemba zou
den redden. De kolonel gaf te ver-
President Tsjombe komt
toch naar Brussel
Joseph Masangoe, de gevolmachtigd
minister van Katanga in België
heeft vandaag belcendegmaakt, dat
de Katangese president Tsjombe vol
gende week wel een officieel bezoek
aan België zal brengen.
P.Z.C.-zaterdagnummer
SSHHKi
w
Radio-Moskou heeft vrijdag
avond laat meegedeeld dat het
Russische ruimteschip met aan
boord twee honden en nog ande
re dieren, na het ontvangen van
een radiografisch bevel naar de
aarde is teruggekeerd. Daar het
echter niet in dé berekende baan
was, volgde het een andere, niet
berekende route, en brandde het
op toen het in de dichtere lagen
van de dampkring kwam. H*et
„ruimteschip" heeft echter vol
ledig beantwoord aan de weten
schappelijke verwachtingen,
door alle noodzakelijke gege
vens te verzamelen en naar de
aarde uit te zenden, aldus ra
dio-Moskou.
DE JONGEDAME op dit plaat
je fietst nogal feestelijk en
daar heeft zij gelukkig alle re
den toe. Minder feestelijk, nee,
uitgesproken triest, is 'n ander
beeld, dat deze week op onze
jeugdpagina wordt geschetst:
in 1959 vielen er aan verkeers
slachtoffers in de leeftijdsgroep
van 15 tot 24 jaar 271 doden.
6471 zwaar gewonden en 4970
licht gewonden. „Somber beeld,
met de bromfiets ver vooraan",
op pagina zeven.
Voorts in dit twintig pagina's
tellende P.Z.C.-zaterdagnum
mer: Stemmen uit de kerken
(pag.3): „Tussen dertien en
twintig" (pag. 7): Radio en t.v.
plus Films in Zeeland (pag. 9):
letterkundige kroniek en kunst
(met o.m. een beschouwing van
een onzer redacteuren over de
de in Rotterdam gehouden
Vlaams-Nederlandse Toneel-
dag (pag. 13); „Uw pagina,
mevrouw!" (pag. 15); kinder
krant met puzzel (pag. 17) en
feuilleton plus boekbesprekin
gen op pagina negentien.
VVWWVWWMAAWWW
Loonvoorstellen metaalindustrie
Gemeenschappelijk communiqué
In de afgelopen nacht hebben de
delegatie uit de ministerraad en de
vakraad voor" de metaalindustrie ge
meenschappelijk het volgende com
muniqué laten verstrekken:
„Vrijdagavond heeft een gesprek
plaatsgehad tussen een delegatie
uit de ministerraad en de vakraad
voor de meaalindustrie.
Van regeringszijde namen aan het
gesprek deel de minister van sociale
zaken en volksgezondheid, mr. dr.
Ch. J. M. A. van Rooij, de minister
van economische zaken. drs. J. W.
de Pous, en de staatssecretaris van
sociale zaken en volksgezondheid, de
heer B. Roolvink. De voorzitter van
het college van rijksbemiddelaars,
mr. J. A. Berger, cn de directeur-
secretris van dit college, mr. R. J.
Erdbrink, waren bij dit overleg aan
wezig.
Onderwerp van gesprek waren de
loonvoorstellen die de metaalindus
trie aan het college van rijksbemid
delaars heeft voorgelegd.
Het beraad zal dinsdag a.s. des mid
dags worden voortgezet.
Naar de mening van staatssecretaris
Roolvink zijn beide groeperingen in
het overleg vrijdagavond elkaar in
niet onbelangrijke mate tegemoet ge
komen. De staatssecretaris verklaar
de dat er van de zijde van de vak
raad tijdens het overleg nieuwe sug
gesties ter tafel zijn gebracht. Sug
gesties en geen voorstellen. Deze
suggesties hebben zowel betrekking
op de loonsverschillen als op de da
tum van ingang dier verhoging.
Veiligheidsmaatregelen in
Argentinië genomen
De Argentijnse regering heeft na de
mislukking van de tegen haar ge
richte samenzwering enkele veilig-
heidsmaatregelèn genomen. In een
vrijdag door haar uitgegeven com
muniqué wordt gezegd, dat alle
drukkerijen, waar dagbladen, week
bladen en andere periodieken, die tot
verzet aanzetten, worden gedrukt,
zullen worden gesloten. De veilig
heidspolitie Jieèft intussen vele vak
bondsleiders- en uitgevers en redac
teuren van Përionistische weekbla
den gearresteerd.
Van Schiphol is vrijdagochtend een
DC-8 van de K.L.M. vertrokken voor
de openingsvlucht naar Biak.
Boven: St.-Nicolaas was op het vlieg
veld aan wezig om de reizigers, waar
onder zich 53 Rotterdamse emigran
ten op weg naar Sydney bevonden,
uitgeleide te doen.
Onder: enkele van de genodigden
voor liet vliegtuig. Anthony van
Kampen geheel links), E. J. H.
Volkmaars van het N.P.V. vierde
van links), ir. T. A. Aler (zesde van
links op de trap).
HET GAAT OM ENORME BEDRAGEN
Iiort nadat de Kongolese president
Kasavoeboe de ambassadeur van de
Verenigde Arabische Republiek te
Leopoldstad en diens staf order had
gegeven het land ic verlaten, vaar
digde president Nasser donderdag
avond een decreet uit. waarbij enige
belangrijke Belgische beleggingen in
Egypte werden genaast.
Onder het decreet vallen de Belgi
sche bank, de Heleopolismaatsehap-
pij, die Belgisch eigendom is, de
Egyptische elektriciteitsmaatschap
pij en de tramwegmaatschappij van
Kairo, die eveneens voor een belang
rijk deel Belgisch bezit zijn.
De Heliopolismaatschappij heeft .de
buitenwijk van die naam in eigen
dom, die in 1905 werd gebouwd en
zich sindsdien heeft ontwikkeld tot
een exclusieve villawijk.
Dezelfde maatschappij heeft ook
eigendomsrechten op de elektrische
spoorweg, die de buitenwijk met Kai
ro verbindt. De Belgische bank heeft
een kapitaal van 1.200.000 pond ster
ling.
Nadat het decreet was uitgevaar
digd, dat voor iedereen als een
verrassing kwam, maakte een
woordvoerder van de regering
duidelijk, dat de naasting een
vergeldingsmaatregel was voor de
uitwijzing door Kasavoeboe van
de ambassadeur der V.A.R. De
woordvoerder zei, dat de V.A.R.
België verantwoordelijk stelde
voor deze uitwijzingsmaatregel.
„Men had de uitwijzing reeds
lang verwacht", aldus de woord
voerder. Hij beschuldigde België
ervan Kongo opnieuw te regeren,
doch thans via „agenten" zoals
president Kasavoeboe en de Kon-
galese chef-staf van het leger,
Moboetoe.
„Belgische adviseurs", aldus de Egyp
tische woordvoerder, „zijn de ware
meesters in Kongo. Daarom stelt de
V.A.R. België verantwoordelijk voor
de uitwijzing. De Verenigde Arabi
sche Republiek steunt de Kongolese
onafhankelijkheid tegen de Belgische
imperialisten", zo verklaarde hij.
THANS OVEREENSTEMMING TUSSEN RIJKSWATERSTAAT EN LANDBOUWSCHAP
Kanisvliet-kreken
worden gedempt...
IN DE KOMENDE jareil zal
Zeeuwsch-Vlaanderen een enor
me „aardverschuiving" beleven
Een door honderden men
sen en tientallen zware machi
nes veroorzaakte „aardver
schuiving", wel te verstaan.
Want een onvoorstelbaar grote
hóeveelheid grond moet ver
plaatst worden als liet kanaal
van Terneuzen tot aan de Bel
gische grens wordt verbreed.
Voor bijna 25 miljoen kubieke
meter grond moet dan een
„goed heenkomen" worden ge
zocht. In samenwerking met de
gewestelijke raad voor Zeeland
van het Landbouwschap heeft
rijkswaterstaat thans voor een
belangrijk deel van die immense
massa grond inderdaad een
goed heenkomen gevonden:
dempen van kreken, verbetering
van landbouwgrond, ophogen
van industrieterreinen en dïjk-
aanleg en -verbetering!
Met recht mag gezegd worden, dat
25 miljoen kubieke meter grond een
„onvoorstelbare hoeveelheid" is. Zelfs
gewapend met de rijkste fantasie zal
men zicli moelijk een voorstelling
kunnen vormen van deze enorme om
vang. Met die 25 miljoen kubieke
meter grond zou men bijvoorbeeld
5 miljoen fikse vrachtwagens
kunnen laden. Maar wie kan zich 5
miljoen vrachtwagens op een „rij
tje" voorstellen.
Supertankers
lleel wat duidelijker wordt het
echter als men de Inhoudsmaat
van de supertanker „Esso Liège",
die deze week van Vlissingen naar
Antwerpen voer. als vergelij
kingsobject neemt. Deze supertan
ker heeft namelijk een inhoud van
66.000 kabieke meter. Een gigan-
Binnenkort uitspraak
schadevergoedingen
tisohe inhoud, maar er zouden
toch nog ongeveer400 van de-
zo supertankers nodig zijn om
al de grond die vrijkomt te „ver
stouwen'".
Volledigheidshalve mogen we er ove
rigens op wijzen, dat geen enkele
tanker zich voor „grondbergplaats"
zal lenen. Bovendien laten we in het
midden of een schip als de „Esso
Liège" inderdaad blijft drijven als
men er 66.000 kubieke meter grond
inlaadtWij geven deze verge
lijking slechts, opdat een-ieder zal
beseffen dat rijkswaterstaat langs 't
kanaal Terneuzen-Gent bijna in de
letterlijke betekenis des woords ber
gen werk moet verzetten.
Waar komt al die grond vandaan?
Het eerste „hapje" wordt gehaald
uit de bouwput voor de nieuwe zee
sluis, die in de Vlooswijkpolder wordt
gegraven.
Reeds in 1961
'Hier moet 1,4 miljoen kubieke meter
grond worden verwijderd, voldoende
om meer dan 20 supertankers tot aan
het dek toe vol te laden. Deze grond
wordt ton voor ton de Westerschelde
in gespoten. Volgens de jongste plan
nen zal dit grondverzet reeds in
1961 een feit worden.
Uit de twee geprojecteerde voorha
vens van het nieuwe kanaal wordt
niet minder dan 8.8 miljoen kubieke
nieter grond opgediept. Daarvan ver
dwijnt 7.8 miljoen ook spoorslags in
de Westerschelde. De resterende één
miljoen krijgt een nuttiger bestem
ming: opwerpen van een dijk langs
de voorhaven en verhoging van de
zeedijk langs de Nieuw-Neuzenpol-
der.
De verbreding van het kanaaltraject
Terneuzen-Sluiskil betekent, dat er
letterlijk en figuurlijk 4.3 miljoen
Zie slot pag. 4 kol. 3
KORTE PREDIKATIE
„Zijne armoede der Zijnen
rijkdom". 2 Kor. 8 9.
Paulus bezigt dit woorcl, om tot mild
dadigheid jegens de arme kinderen
Gods te Jeruzalem aan te sporen.
Ter bereiking kon hij geen krachti
ger drangrede gébruiken.
Welk een onuitsprekelijk dierbaar
Evangelie-woord! Het bevat „een
Evangelie in het klein".
Genade is die openbaring van Gods
liefde, waardoor Hij zich tot -.onde
ren nederbuigt om hen wel te doen
en te zegenen. Genade is een ver
beurde ivoldaad en onverdiende goed
heid, die aan onwaardiyen. aan.
schuldigen wordt medegedeeld en
verheerlijkt.
En vragen wij nu de apostel: waarin
die genade bestaat f, dan is zijn kort.
maar krachtig antwoord: daarin dat
Christus, die rijk was, arm is gewor
den. Hij die groot was, is klein ge
worden! Hij, die hoogverheven was,
heeft zich vernederd en laten verne
deren! En dit enkel en alleen om
hunnentwil. Hij is geheel vrijwillig
arm gewordenom hen daardoor rijk
te maken.
Christus was rijk. Vóór Zijn vlees
wording bezat Hij heerlijkheid bij de
Vadereer de wereld was. Vóór
Christus als een hulpeloos kindeken
in Bethlehems stal geboren icerd,
teas Hij rijk gelijk God rijk is.
„Christus was rijk", en als de eeu
wige en enige Zoon is Hij volkomen
één met de Vader en deelde als zo
danig, des Vaders macht, des Vaders
gloriedes Vaders zaligheid, Spreu
ken 8.
Christus, die zó rijk was, Hij is arm,
nameloos arm geworden. Bij Zijn ge
boorte vangt reeds Zijn armoê aan.
Geen plaats voor Hem in de hérberg.
Een beestenstal is goed genoeg voor
Hem. Straks moet Hij weerloos naar
Egypte vluchten. Als de rijkste
wordt Hij de armste, als de hoogste
de laagsteals de meeste de minste.
De Zoon des mensen is niet gekomen
om gediend te worden maar om te
dienen, te lijden, weldra Zich te ver
nederen tot de dood, ja, tot de dood
des kruiscs.
Maar wat bewoog Hem daartoet
Niets anders dan Zijne liefde. Om
u e n t w i l is Hij arm geworden.
Dat geldt al de gegevenen des Va
ders. In hoofdst. 1:1 genoemd„de
gemeente Gods, met al de heiligen".
Van nature zijn we. krachtens ons
inzijn in Adam, naamloos arm. Daar
in alles moed en vrijwillig verloren.
Christus is, als de tweede Adam, arm
geworden, om de Zijnen rijk te ma
ken. Kennen wij die twee Adams
Het is noodzakelijk voor elk.
Daar zal bij Jezus zijn,
Ellc die Hem vreest, Hem dient, Hem
wacht
Gekroond met luister, eer e»i macht,
O, daar zal 't heerlijk zijn.
Middelburg.
W. Ha ge
VERWACHT.
VEEL WIND
Veranderlijke bewolking met tijde
lijk enige regen. Krachtige tot harde,
aan de kust stormachtige zuidweste
lijke wind. Weinig verandering in
temperatuur. 9
ZON EN MAAN
4 december
Zon op 08.29 onder 16.31
Maan op 18.03 onder 09.08
5 december
Zon op 08.31 onder 16.30
Maan op 18.51 onder 09.58