PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Premier Loemoemba op laadbak van vrachtauto naar gevangenis Bestemming voor 25 miljoen kubieke meter grond uit kanaal Terneuzen-Gent BILT Nasser nationaliseert Belgisch eigendom In Stanleystad blijft toestand echter nog steeds erg verward Russische satelliet verbrand BERAAD MET REGERING WORDT VOORTGEZET 203e jaargang - no. 285 Dagblad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie: F. van de Velde en F. B. den Boer. Adjunct: W. de Fagter. Hoofdredacteur W. Leertouwer. Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per week, 7.00 p. kw.; fr. p. p. 7.25 per kw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Zaterdag 3 dec. 1960 ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per xn.rn. Minim, p. advertentie 4.—. Jng. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels» 25 cent per regel met een minimum van 1.25. „Brieven bureau van dit blad" 25 cent meer. Giro no. 359300 P.Z.C., Middelburg. Bureaus: VlissingenWalstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3508 of 3546); Middelburg, Markt 51, tel. 3841; Grote Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. adv. 5213»; Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9, tel. 2395, Terneuzen, Brouwerijstraat 2; Zierikzee, red. tel. 242.5, adm. tel. 2094. VERBETEN EN ONTHUTST VOOR FOTOGRAFEN Geboeid en in hemdsmouwen, zonder das, is de voormalige Kon golese premier Patrice Loemoemba vrijdagmiddag in Leopold- stad aangekomen. Hij werd bewaakt door een peloton Kongolese parachutisten en gebracht naar de gevangenis in het legerkamp Binza. Met de loop van een machinepistool in de rug was Loe moemba, die in Port Francqui door de soldaten en gendarmen van kolonel Moboetoe was gevangen genomen, uit de Dakota ge stapt, die hem naar Leopoldstad had gebracht. Een enkele maal trok een Kongolese soldaat hem aan zijn haren verder. In de laadbak van een vrachtwagen zittend met naast zich zijn even eens gearresteerde secretaris Jerome Moetsjoengoe en twee le den van zijn kabinet, werd Loemoemba via de Afrikaanse wijk naar het legerkamp gebracht, waar kolonel Moboetoe zijn aan komst gadesloeg. „U ziet dat de soldaten mij gehoorzamen" glimlachte Moboetoe tegen de aanwezige journalisten en foto grafen. Hij zei geen woord tegen Loemoemba. staan, dat het geheimzinnige vlieg tuig uit Ghana dat drie dagen gele den te Leopoldstad was geland en 24 uur werd vastgehouden door zijn troepen, kan bestemd zijn geweest om Loemoemba bij zijn ontsnapping te helpen. In het arrestatiebevel dat door Kasa- voeboe tegen Loemoemba is uitge vaardigd wordt de ex-premier er bo vendien van beschuldigd opdracht te hebben gegeven tot willekeurige ar restaties, martelingen en van ander (Zie slot pag. 3 kol. 4) De soldaten en gendarmen die Loe moemba te Port Francqui achter haalden, moeten op het punt hebben gestaan de voormalige premier neer te schieten. Kolonel Moboetoe beval niets te ondernemen en de gevange nen te bewaken totdat een peloton parachutisten lien had afgehaald. Het peloton ging per Dakota naar Port Francqui, onder leiding van Gil bert Pongo die zegt chef van Moboe- toes veiligheidsdienst te zijn en voor deze gelegenheid een uniform had aangetrokken. Volgens een onbeves tigd bericht zijn ook de vrouw en de zoon van Loemoemba aangehouden. Moboetoe zei: „Ik heb bevel gegeven monsieur Loemoemba geen letsel toe te brengen. Hij is een Kongolees zo als ik. Ik kan hem niet berechten. Hij zal zichzelf voor de rechtbank moe ten verdedigen". Hij voegde hier echter aan toe, dat Loemoemba op zijn berech ting zal moeten wachten, totdat Alphonse Songoio, voormalig mi nister van communicaties cn ande- H Goochelaar De directeur „Wegen en verkeer" van de A.N.W.B., de heer A. G. M. Boost, heeft enkele da gen geleden te Goes een verkeers technische leergang geopend, waar voor goede belangstelling bestond. In zijn openingswoord pleitte hij voor een goed wegenbouwprogramma, opdat Nederland in de komende 25 jaar een wegennet zou krijgen, dat aangepast zou zijn bij het snel toe nemende motorverkeer. Hij was overigens niet ontevreden over de resultaten, die op het stuk van de wegenverbetering, verkeers veiligheid enz. in Nederland reeds zijn bereikt. En hij veroorloofde zich, die uiteraard nog beperkte te vredenheid met enkele cijfers toe te lichten. elaas koos hij die cijfers op een bijna sinistere manier, waarte gen toch wel heel ernstig be zwaar gemaakt moet worden. En be halve sinister waren de cijfers nog in een bepaald opzicht misleidend ook. Het kwam in zijn betoog te pas om mee te delen, dat er in 1928 bij het toen zo beperkte aantal auto's 80 verkeersdoden per 10.000 auto's te betreuren waren en dat er thans, ter wijl er ongeveer 725.000 Nederlandse auto's rondrijden, het aantal doden bij verkeersongelukken dit jaar op 20 per 10.000 auto's wordt geschat. Hij betoogde vervolgens, dat er dus sedert 1928 eeu relatief grotere ver keersveiligheid zou zijn ontstaan. Deze kinderlijke cijfer-groepeerderij van de heer Boost is sinister, omclat er met „doden per auto" wordt ge werkt en zij is misleidend, omdat er in werkelijkheid steeds méér doden en méér gewonden vallen langs de Nederlandse wegen. Niet het aantal auto's bepaalt immers de ernst van de verkeersramp, maar het toene mend aantal doden en zwaar gewon den langs de weg. In 1954 werden iets meer clan 100.000 verkeersongevallen langs de open bare weg geregistreerd. In 1959 iets meer dan 150.000 In 1954 vielen bij verkeersongelukken in Nederland 31.961 slachtoffers, van wie er 1520 stierven, 17.123 ernstig gewond wer den en 13.318 licht gewond. In 1959 was het aantal slachtoffers gegroeid tot 45.244 en dat betekende in 5 jaar een toename met 50 Van die slachtoffers stierven er 1718. terwijl er 25.492 ernstig en 18.034 licht gewond waren. Dit noemt de heer Boost dan een „re latief-grotere" verkeersveiligheid Wij moeten hem cn de A.N.W.B. aan raden met het wonderlijke gecijfer van „doden per auto" direct op te houden. Immers, daardoor zou hij het publiek de waanvoorstelling kunnen postvat ten, dat de verkeersveiligheid op de weg zou toenemen, terwijl in werke lijkheid de ongevallencijfcrs uitwij zen, dat die veiligheid nog jaarlijks vermindert Een waanvoorstelling die er zelfs toe zou kunnen leiden, dat de strijd voor veiliger verkeer zou verslappen En dat zou een verergering van de grote verkeersramp betekenen re regeringsambtenaren die vijf weken geleden door Loemoeba's gendarmes te Stanleystad werden gearresteerd, zullen zijn vi'ijgela- ten. „Indien dit mij tot een misda diger zal stempelen, des te erger" zei Moboetoe. „Ik denk echter niet dat dit het geval zal zijn". Volgens hem hadden Ghanese UNO- troepen de politiepost omringd waar Loemoemba werd gevangen gehou den; zij hadden echter niet getracht tussenbeide te komen. UNO-functio- narissen hebben verklaard dit bericht niet te kunnen bevestigen. Haat Op de vraag waarom gendarmes had den gedreigd Loemoemba te zullen neerschieten, antwoordde Moboetoe „omdat ze hem haten". Onpartijdige waarnemers geloven echter dat het mogelijk is dat de gendarmes bang waren dat aanhangers van Loemoem ba te Port Francqui hen zouden overmeesteren en Loemoemba zou den redden. De kolonel gaf te ver- President Tsjombe komt toch naar Brussel Joseph Masangoe, de gevolmachtigd minister van Katanga in België heeft vandaag belcendegmaakt, dat de Katangese president Tsjombe vol gende week wel een officieel bezoek aan België zal brengen. P.Z.C.-zaterdagnummer SSHHKi w Radio-Moskou heeft vrijdag avond laat meegedeeld dat het Russische ruimteschip met aan boord twee honden en nog ande re dieren, na het ontvangen van een radiografisch bevel naar de aarde is teruggekeerd. Daar het echter niet in dé berekende baan was, volgde het een andere, niet berekende route, en brandde het op toen het in de dichtere lagen van de dampkring kwam. H*et „ruimteschip" heeft echter vol ledig beantwoord aan de weten schappelijke verwachtingen, door alle noodzakelijke gege vens te verzamelen en naar de aarde uit te zenden, aldus ra dio-Moskou. DE JONGEDAME op dit plaat je fietst nogal feestelijk en daar heeft zij gelukkig alle re den toe. Minder feestelijk, nee, uitgesproken triest, is 'n ander beeld, dat deze week op onze jeugdpagina wordt geschetst: in 1959 vielen er aan verkeers slachtoffers in de leeftijdsgroep van 15 tot 24 jaar 271 doden. 6471 zwaar gewonden en 4970 licht gewonden. „Somber beeld, met de bromfiets ver vooraan", op pagina zeven. Voorts in dit twintig pagina's tellende P.Z.C.-zaterdagnum mer: Stemmen uit de kerken (pag.3): „Tussen dertien en twintig" (pag. 7): Radio en t.v. plus Films in Zeeland (pag. 9): letterkundige kroniek en kunst (met o.m. een beschouwing van een onzer redacteuren over de de in Rotterdam gehouden Vlaams-Nederlandse Toneel- dag (pag. 13); „Uw pagina, mevrouw!" (pag. 15); kinder krant met puzzel (pag. 17) en feuilleton plus boekbesprekin gen op pagina negentien. VVWWVWWMAAWWW Loonvoorstellen metaalindustrie Gemeenschappelijk communiqué In de afgelopen nacht hebben de delegatie uit de ministerraad en de vakraad voor" de metaalindustrie ge meenschappelijk het volgende com muniqué laten verstrekken: „Vrijdagavond heeft een gesprek plaatsgehad tussen een delegatie uit de ministerraad en de vakraad voor de meaalindustrie. Van regeringszijde namen aan het gesprek deel de minister van sociale zaken en volksgezondheid, mr. dr. Ch. J. M. A. van Rooij, de minister van economische zaken. drs. J. W. de Pous, en de staatssecretaris van sociale zaken en volksgezondheid, de heer B. Roolvink. De voorzitter van het college van rijksbemiddelaars, mr. J. A. Berger, cn de directeur- secretris van dit college, mr. R. J. Erdbrink, waren bij dit overleg aan wezig. Onderwerp van gesprek waren de loonvoorstellen die de metaalindus trie aan het college van rijksbemid delaars heeft voorgelegd. Het beraad zal dinsdag a.s. des mid dags worden voortgezet. Naar de mening van staatssecretaris Roolvink zijn beide groeperingen in het overleg vrijdagavond elkaar in niet onbelangrijke mate tegemoet ge komen. De staatssecretaris verklaar de dat er van de zijde van de vak raad tijdens het overleg nieuwe sug gesties ter tafel zijn gebracht. Sug gesties en geen voorstellen. Deze suggesties hebben zowel betrekking op de loonsverschillen als op de da tum van ingang dier verhoging. Veiligheidsmaatregelen in Argentinië genomen De Argentijnse regering heeft na de mislukking van de tegen haar ge richte samenzwering enkele veilig- heidsmaatregelèn genomen. In een vrijdag door haar uitgegeven com muniqué wordt gezegd, dat alle drukkerijen, waar dagbladen, week bladen en andere periodieken, die tot verzet aanzetten, worden gedrukt, zullen worden gesloten. De veilig heidspolitie Jieèft intussen vele vak bondsleiders- en uitgevers en redac teuren van Përionistische weekbla den gearresteerd. Van Schiphol is vrijdagochtend een DC-8 van de K.L.M. vertrokken voor de openingsvlucht naar Biak. Boven: St.-Nicolaas was op het vlieg veld aan wezig om de reizigers, waar onder zich 53 Rotterdamse emigran ten op weg naar Sydney bevonden, uitgeleide te doen. Onder: enkele van de genodigden voor liet vliegtuig. Anthony van Kampen geheel links), E. J. H. Volkmaars van het N.P.V. vierde van links), ir. T. A. Aler (zesde van links op de trap). HET GAAT OM ENORME BEDRAGEN Iiort nadat de Kongolese president Kasavoeboe de ambassadeur van de Verenigde Arabische Republiek te Leopoldstad en diens staf order had gegeven het land ic verlaten, vaar digde president Nasser donderdag avond een decreet uit. waarbij enige belangrijke Belgische beleggingen in Egypte werden genaast. Onder het decreet vallen de Belgi sche bank, de Heleopolismaatsehap- pij, die Belgisch eigendom is, de Egyptische elektriciteitsmaatschap pij en de tramwegmaatschappij van Kairo, die eveneens voor een belang rijk deel Belgisch bezit zijn. De Heliopolismaatschappij heeft .de buitenwijk van die naam in eigen dom, die in 1905 werd gebouwd en zich sindsdien heeft ontwikkeld tot een exclusieve villawijk. Dezelfde maatschappij heeft ook eigendomsrechten op de elektrische spoorweg, die de buitenwijk met Kai ro verbindt. De Belgische bank heeft een kapitaal van 1.200.000 pond ster ling. Nadat het decreet was uitgevaar digd, dat voor iedereen als een verrassing kwam, maakte een woordvoerder van de regering duidelijk, dat de naasting een vergeldingsmaatregel was voor de uitwijzing door Kasavoeboe van de ambassadeur der V.A.R. De woordvoerder zei, dat de V.A.R. België verantwoordelijk stelde voor deze uitwijzingsmaatregel. „Men had de uitwijzing reeds lang verwacht", aldus de woord voerder. Hij beschuldigde België ervan Kongo opnieuw te regeren, doch thans via „agenten" zoals president Kasavoeboe en de Kon- galese chef-staf van het leger, Moboetoe. „Belgische adviseurs", aldus de Egyp tische woordvoerder, „zijn de ware meesters in Kongo. Daarom stelt de V.A.R. België verantwoordelijk voor de uitwijzing. De Verenigde Arabi sche Republiek steunt de Kongolese onafhankelijkheid tegen de Belgische imperialisten", zo verklaarde hij. THANS OVEREENSTEMMING TUSSEN RIJKSWATERSTAAT EN LANDBOUWSCHAP Kanisvliet-kreken worden gedempt... IN DE KOMENDE jareil zal Zeeuwsch-Vlaanderen een enor me „aardverschuiving" beleven Een door honderden men sen en tientallen zware machi nes veroorzaakte „aardver schuiving", wel te verstaan. Want een onvoorstelbaar grote hóeveelheid grond moet ver plaatst worden als liet kanaal van Terneuzen tot aan de Bel gische grens wordt verbreed. Voor bijna 25 miljoen kubieke meter grond moet dan een „goed heenkomen" worden ge zocht. In samenwerking met de gewestelijke raad voor Zeeland van het Landbouwschap heeft rijkswaterstaat thans voor een belangrijk deel van die immense massa grond inderdaad een goed heenkomen gevonden: dempen van kreken, verbetering van landbouwgrond, ophogen van industrieterreinen en dïjk- aanleg en -verbetering! Met recht mag gezegd worden, dat 25 miljoen kubieke meter grond een „onvoorstelbare hoeveelheid" is. Zelfs gewapend met de rijkste fantasie zal men zicli moelijk een voorstelling kunnen vormen van deze enorme om vang. Met die 25 miljoen kubieke meter grond zou men bijvoorbeeld 5 miljoen fikse vrachtwagens kunnen laden. Maar wie kan zich 5 miljoen vrachtwagens op een „rij tje" voorstellen. Supertankers lleel wat duidelijker wordt het echter als men de Inhoudsmaat van de supertanker „Esso Liège", die deze week van Vlissingen naar Antwerpen voer. als vergelij kingsobject neemt. Deze supertan ker heeft namelijk een inhoud van 66.000 kabieke meter. Een gigan- Binnenkort uitspraak schadevergoedingen tisohe inhoud, maar er zouden toch nog ongeveer400 van de- zo supertankers nodig zijn om al de grond die vrijkomt te „ver stouwen'". Volledigheidshalve mogen we er ove rigens op wijzen, dat geen enkele tanker zich voor „grondbergplaats" zal lenen. Bovendien laten we in het midden of een schip als de „Esso Liège" inderdaad blijft drijven als men er 66.000 kubieke meter grond inlaadtWij geven deze verge lijking slechts, opdat een-ieder zal beseffen dat rijkswaterstaat langs 't kanaal Terneuzen-Gent bijna in de letterlijke betekenis des woords ber gen werk moet verzetten. Waar komt al die grond vandaan? Het eerste „hapje" wordt gehaald uit de bouwput voor de nieuwe zee sluis, die in de Vlooswijkpolder wordt gegraven. Reeds in 1961 'Hier moet 1,4 miljoen kubieke meter grond worden verwijderd, voldoende om meer dan 20 supertankers tot aan het dek toe vol te laden. Deze grond wordt ton voor ton de Westerschelde in gespoten. Volgens de jongste plan nen zal dit grondverzet reeds in 1961 een feit worden. Uit de twee geprojecteerde voorha vens van het nieuwe kanaal wordt niet minder dan 8.8 miljoen kubieke nieter grond opgediept. Daarvan ver dwijnt 7.8 miljoen ook spoorslags in de Westerschelde. De resterende één miljoen krijgt een nuttiger bestem ming: opwerpen van een dijk langs de voorhaven en verhoging van de zeedijk langs de Nieuw-Neuzenpol- der. De verbreding van het kanaaltraject Terneuzen-Sluiskil betekent, dat er letterlijk en figuurlijk 4.3 miljoen Zie slot pag. 4 kol. 3 KORTE PREDIKATIE „Zijne armoede der Zijnen rijkdom". 2 Kor. 8 9. Paulus bezigt dit woorcl, om tot mild dadigheid jegens de arme kinderen Gods te Jeruzalem aan te sporen. Ter bereiking kon hij geen krachti ger drangrede gébruiken. Welk een onuitsprekelijk dierbaar Evangelie-woord! Het bevat „een Evangelie in het klein". Genade is die openbaring van Gods liefde, waardoor Hij zich tot -.onde ren nederbuigt om hen wel te doen en te zegenen. Genade is een ver beurde ivoldaad en onverdiende goed heid, die aan onwaardiyen. aan. schuldigen wordt medegedeeld en verheerlijkt. En vragen wij nu de apostel: waarin die genade bestaat f, dan is zijn kort. maar krachtig antwoord: daarin dat Christus, die rijk was, arm is gewor den. Hij die groot was, is klein ge worden! Hij, die hoogverheven was, heeft zich vernederd en laten verne deren! En dit enkel en alleen om hunnentwil. Hij is geheel vrijwillig arm gewordenom hen daardoor rijk te maken. Christus was rijk. Vóór Zijn vlees wording bezat Hij heerlijkheid bij de Vadereer de wereld was. Vóór Christus als een hulpeloos kindeken in Bethlehems stal geboren icerd, teas Hij rijk gelijk God rijk is. „Christus was rijk", en als de eeu wige en enige Zoon is Hij volkomen één met de Vader en deelde als zo danig, des Vaders macht, des Vaders gloriedes Vaders zaligheid, Spreu ken 8. Christus, die zó rijk was, Hij is arm, nameloos arm geworden. Bij Zijn ge boorte vangt reeds Zijn armoê aan. Geen plaats voor Hem in de hérberg. Een beestenstal is goed genoeg voor Hem. Straks moet Hij weerloos naar Egypte vluchten. Als de rijkste wordt Hij de armste, als de hoogste de laagsteals de meeste de minste. De Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te worden maar om te dienen, te lijden, weldra Zich te ver nederen tot de dood, ja, tot de dood des kruiscs. Maar wat bewoog Hem daartoet Niets anders dan Zijne liefde. Om u e n t w i l is Hij arm geworden. Dat geldt al de gegevenen des Va ders. In hoofdst. 1:1 genoemd„de gemeente Gods, met al de heiligen". Van nature zijn we. krachtens ons inzijn in Adam, naamloos arm. Daar in alles moed en vrijwillig verloren. Christus is, als de tweede Adam, arm geworden, om de Zijnen rijk te ma ken. Kennen wij die twee Adams Het is noodzakelijk voor elk. Daar zal bij Jezus zijn, Ellc die Hem vreest, Hem dient, Hem wacht Gekroond met luister, eer e»i macht, O, daar zal 't heerlijk zijn. Middelburg. W. Ha ge VERWACHT. VEEL WIND Veranderlijke bewolking met tijde lijk enige regen. Krachtige tot harde, aan de kust stormachtige zuidweste lijke wind. Weinig verandering in temperatuur. 9 ZON EN MAAN 4 december Zon op 08.29 onder 16.31 Maan op 18.03 onder 09.08 5 december Zon op 08.31 onder 16.30 Maan op 18.51 onder 09.58

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 1