WIM IBO ZOU HET WEL WETEN
NA ZIJN EUROPESE REIS
DUITS PLEIDOOI VOOR EEN
„WITTE VLEK" IN PROGRAMMA
VANDAAG
KLANKEN
uit de ETHER
„STORM OVER PERZIË" NAAR
POËZIE VAN OMAR KHAYYAM
DUITSE JAGERS BETALEN DE
COMMUNISTISCHE PROPAGANDA
PROVINCIALE ZEEUWSE C O U RAN x
WOENSDAG 30 NOVEMBER 1960
WEVÏ IBO EN ANNIE M. G. SCHMIDT
...met jam. Doorsnee voor radio Luxemburg...
Terug met verlanglijstje
voor Sinterklaas
(Van een speciale verslaggever)
„Annie M. G. Schmidt en een
paar Horecamensen verrassen
me 24 oktober in Berlijn plotse
ling met de vraag vanaf 1 janu
ari voor Radio Luxemburg een
vervolg te gaan brengen van
„In Holland staat een huis", het
familie Doorsnee-programma. De-
gezamenlijke hotellerie wil het
programma betalen. Eens in de
veertien dagen op zondagmiddag,
waarschijnlijk van 12.30-1 uur
een uitzending, totaal zestien
keer".
Dat vertelde ons Wim lbo, die
zoals we gisteren reeds, meldden,
in verband hiermee, eerder dan
hij gewild heeft zaterdagavond
in Nederland terugkeerde van
zijn Eurovisie-reis. „Tot april zou
ik wegblijven, maar voor dit plan
heb ik mijn reis naar Amerika
graag uitgesteld tot deze zomer.
Het 11Doérsnee"-prograinma zal
verdeeld worden over voor- en
najaar. De opnamen zullen met
publiek in Amsterdam geschie
den. Welke artiesten er aan mee
gaan doen, staat nog niet vast.
Of het van de VARA mag. Wel
natuurlijk. Het is altijd ons ei
gen programma gebleven. Per
keer werden Annie en ik er voor
betaald, dus kunnen we ermee
doen wat we willen. Al worden
het commerciële uitzendingen, er
wordt niet van ons gevergd, dat
we concessies doen beneden onze
artistieke waardigheid".
Sprekende over zijn reisindruk
ken, zei Wim lbo, zeker een rap
port te zullen maken voor O.K.
en W., waarin hij zijn belang
rijkste bevindingen zal verwer
ken. Hij was in Londen, Parijs,
Milaan, Wenen, München, Ber
lijn. Hamburg, Kopenhagen, Hel
sinki, Stockholm en Oslo, en wat
hij daar zag en hoorde heeft hem
gesterkt in zijn mening dat Ne
derland met zijn radio- en tele-
en wonderlijke positie inneemt in
visie-systeem een uitzonderlijke
liet Europese bestel.
„Het buitenland heeft voor ons
systeem kleine medelijdende
glimlachjes over", vertelde Wim
lbo, die dit een bijzonder onpret
tige ervaring noemde.
Het meest geïmponeerd ben ik
geweest door de Italiaanse t.v.
Het is een soort huwelijk gewor
den tussen, een onafhankelijk
door de staat gecontroleerd in
stituut en een commerciële bij
lage. In de vooravond is er een
reclame-programma van tien mi
nuten, verzorgd door vijf firma's,
die elkaar op artistiek niveau
proberen te overtroeven. In 2-
minuten-filmpjes, waarnaar ie
dereen met het grootste genoe
gen kijkt, wordt de reclamebood
schap subtiel gespuid. Het levert
de omroepmaatscnappij tien mil
joen lire (plus minus f 60.000,-)
per avond op en niemand wordt
er onaangenaam door getroffen.
In Duitsland gebeurt hetzelfde
maar daar worden stomme ad
vertenties geproduceerd in het
voorprogramma. Dat is dus niet
de meest gewenste vorm. Dank
zjj de ruime inkomsten besteedt
Italië ook aan normale uitzendin
gen een uitdrukkelijke zorg. Er
is een enorme verscheidenheid
aan kinderprogramma's, waaraan
veelal dagenlang studiovoorbe
reiding vooraf is gegaan.
Uiteraard kan je niet zeggen,
laten we. dat Italaanse systeem
nu maar in Nederland overne
men. Italië is al sinds '29 com
mercieel en heeft dus een erva
ring, die wij geheel missen.
Door heel Europa heen beluis
terde Wim lbo overigens het ver
langen naar een tweede zender.
Op dit punt staat Nederland in
zijn wensen dus niet alleen.
Tenslotte heeft Wim lbo ons
verteld vanuit zijn hotelkamer
Yoka Berretty met
Bruce Low voor camera
De actrice Yoka Berretty, de
drummer Helmut Diettrich, de
Wama's en het koor van Frans
Müller zullen medewerken aan 't
muzikale programma „Vanavond
bij Bruce", waarin Bruce Low als
gastheer optreedt, een program
ma dat door de VARA wordt ver
zorgd in haar televisie-uitzending
van zondagavond 4 december. De
arrangementen zijn van Ger van
Leeuwen, die ook de algehele mu
zikale leiding heeft.
Jan van der Does ontwierp het
decor en Eimert Kruidhof voert
de regie. Later op de avond zendt
de VARA „thuis bij... An Rut
gers van der Loeff-Basenau" uit.
Zo vlak voor sinterklaas ontvangt
deze schrijfster van kinderboeken
de kijkers en de interviewer Lau
rens ten Cate in haar woning bij
het Vondelpark te Amsterdam.
Ellen Blazer voert de regie.
Achter het nieuws, voorts het
internationaal politiek overzicht
van dr. L. de Jong en een film
uit de serie Interpol Calling
completeren het programma van
de VARA op deze avond.
Het overzicht van dr. De Jong,
onder de titel „De Wereld van
Vandaag", zal door een wijziging
in het schema van de program
ma's van de VARA in de toe
komst steeds op de zondagavon
den in plaats van op de donder
dagavonden worden uitgezonden.
in Helsinki St.-Nicolaas in Am
sterdam een verlanglijstje ge
stuurd te hebben.
Zijn wensen zijn:
1. Dat onze zes omroepvereni
gingen (inclusief de wereldom
roep) zichzelf zullen verliezen in
daadwerkelijke en vruchtbare
samenwerking in het algemeen
belang van het totale kijkerspu
bliek, opdat hier in Nederland,
zo goed als in andere Europese
landen en nationaal omroepinsti-
tuut zal komen.
2. Dat de N.T.S. niet meer na
tionale klucht zal zijn, maar een
onverdeeld geheel, dat nauw sa
menwerkt met zijn kleine broers
in België en Luxemburg, in een
Benelux-T.V. zoals Noorwegen,
Denemarken, Zweden en Fin
land sinds ruim een jaar samen
werken in „Nordvision").
alle aangeboden Eurovisie-uit
zendingen door Nederland overge
nomen zullen worden, zoals
reeds in Duitsland geschiedt.
4. Dat het tekort aan geld wordt
opgeheven door een artistiek
verantwoord advertentie-pro
gramma in de vooravond zoals
dat mét groot succes in Italië is
ingevoerd.
5. Dat buitenlandse gastregis
seurs naar Nederland komen om
hier hun topprodukties in onze
taal voor de camera's te bren-
door hun Ne-
collega's.
6. Dat er dagelijkse, wekelijkse,
tweewekelijkse en maandelijkse
series te zien zullen zijn, waar
door de t.v. niet langer aan on
dervoeding zal lijden in een on
derontwikkelde Europese t.v.-pro-
vincie, die Nederland langzaam
maar zeker dreigt te worden.
Plaatsje open voor
actualiteiten
(Van onze radio- en
televisieredacteur)
Vaak wordt er op onze vader
landse televisie gemopperd
en dan stelt men buitenland
se omroepen als de Belgische
of de Duitse ten voorbeeld.
Maar dat ook daar niet alles
koek en ei is, bewijst een
hoofdartikel in het Duitse
televisieblad „Hör zu" van
deze week.
„In onze televisie ontbreekt een
gat in het programa, een witte
plaats, waarvan niemand weet
hoe die zal worden gevuld", aldus
het blad, en het doelt op een ac
tualiteitenrubriek, die men
RADIO- EN T V-RUBRIEK
AAAA/VWWWNAA/I/WWWW
<)\orew, 31c* cm....
scArijvcM
T elevisie
In zijn serie „Rent. gij uw land"
neemt dr. L. van Ego raat de kij
ker vanavond mee naar Gronin-
Sen aan de hand van foto's, die
oor dc Groningse fotograaf Ed
Leyten zijn gemaakt. Daarna
treedt het Groningse studenten
cabaret op met o.a. Seth Gaaike-
nia, die bekendheid heeft verwor
ven als tekstschrijver voor Wim
Kan en vertaler van „My fair
lady." Tenslotte het forum „wel
beschouwd."
De Vlaamse televisie zendt van
avond haar twee feuilletons
(„Schipper .naast Mathilde" en
„Vrijbuiters") uit. Daarna, om
vijf over half tien, een documen
taire over de middenstandsoplei
ding in de Euromarkt.
Radio
De N.C.R.V, brengt via Hilver
sum I om tien voor acht 's avonds
een selectie uit de programma's
'van de „Woche der leichten Mu-
sik", die in Zuid-Duitsland is ge
houden. Het betreft opnamen, die
door de Sueddeutsche Rundfunk
ter beschikking zijn gesteld.
Over de andere zender kan men
in het VARA-programma naar
een hoorspel van G. C. Brown
luisteren, getiteld „Een lafaard"
in een vertaling van Nantko G.
Hazelhoff.
op het laatst toe zou moeten
openhouden om er zo actueel mo
gelijke stof in te verwerken. Dat
is op zichzelf niets bijzonders
want de Duitse geluidsomroep
kent zo'n „lege plaats" al sinds
jaar en dag, zo zegt het blad,
maar het zou goed zijn als ook
de teelevisie in haar avondpro
gramma met een dergelijke ru
briek op het scherm kwam.
Men moet dan eigenlijk in de
voormiddag nog niet weten, wat
men 's avonds wil behandelen in
de tien tot vijftien minuten die
deze rubriek zal moeten duren.
En als er geen brandende actuele
zaken voorhanden zijn, moet men
er zich ook niet voor generen om
gewoon te zeggen: „Er was niets
bijzonders vandaag, dat een inter
view, een gesprek of een com
mentaar rechtvaardigde en daar
om brengen we in dè plaats daar
van een kort amusementspro
gramma". Dc kijker kan dan zelf
de volgende morgen in zijn krant
constateren, of zijn televisieom
roep gelijk heeft gehad.
Dicht
Tot nog toe is het zo, dat het
avondprogramma „dicht" zit. Het
Duitse televisieblad wijst erop,
dat men bij de televisie onlangs
in de voormiddag een gesprek
over een zeer actuele kwestie op
de film had vastgelegd. Maar om
dat het avondprogramma voor de
hele week al gepland was, kon
dat gesprek pas zes dagen later
worden uitgezonden. Het is dui
delijk, dat de actualiteit er toen
wel af was.
De Duitse avondprogramma's
zijn opgebouwd uit bijdragen van
dè verschillende landelijke om-
roepstations, „maar geen van hen
wilde op dio avond van zijn pro
gramma afzien", zo zegt het blad
en het klinkt wel bijzonder Ne
derlands in onze oren als we
„Hör zu" horen opmerken „dat
hier een grote, mooie en zware
taak voor de coördinator is weg
gelegd".
Overigens geldt dit pleidooi voor
„een witte plek" niet voor de
aparte regionale programma's,
omdat die al een gat voor actua
liteiten openhouden. „Maar dan
is er ook slechts één instantie, die
opbouw en inhoud van het pro
gramma bepaalt", aldus het blad.
DONDERDAG 1 DECEMBER I960.
HILVERSUM I, 402 m. 74G fec/s. 7.00
K.R.O. 10.00 N.C.R.V. lt.00 K.R.O. 14.00—
24.00 N.C.R.V.
KR.O.: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 V. d.
jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en
overweging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V.
vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio.
N.C.R.V.: 10.00 Gram. 10.15 Morgendienst.
10.45 Gram. K.R.O.: 11.00 V. d. zieken,
11.45 Gewijde muz. 12.00 Middagklok -
noodklok. 12.03 Pianospel. 12.25 Wij van
het land. praatje. 12.35 Land- en tuinb.
medfcd. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nws.
13.15 Zonnewijzer. 13.20 Promenade ork.
en sol. N.C.R.V.: 14.00 Amus. muz. 14.30
Omr. ork. en solist. 15.15 Gram. 15.30 Vo
caal ens. en orgel. 16.00 Verkenningen in
de Bijbel. 16.20 Pianorecital. 16.50 Gram.
17.00 V. d. jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beurs-
ber. 17.45 Lichte muz. 13.15 Sportrubr.
9 Koorzang. 18.50 Sociaal perspectief.
19.00 Nws. en weerber. 19.10 Op de man
af. praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant.
19.50 Polit. lezing. 20.00 Gevar. progr.
21.30 Gram. 21.50 Periodieken parade.
22.00 Orgelconc. 22.30 Nws. 22.40 Avond-
overdenking, 22.55 Boelcbespr. 23.00 Zang-
recital. 23.25 Gram. 23.30 De Australische
inboorling: Overblijfsel uit liet verleden
probleem voor de toekomst, lezing.
23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM TI, £98 m, 1007 kc/s. 7.00
A.V.R.O. 7.50 V.P.R.O. 8.00—24.00 A.V.R.O.
A.V.R.O.: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram.
V.P.R.O.: 7-50 Dagopening. A.V.R.O.: 8.00
Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw.
9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Mor
genwijding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleu
ters. 11.00 Tussen de wal en het schip, le
zing. 11.15 Gram. 11.45 Iets kolossaals, le
zing. 12.00 Orgelspel. 12.30 Land- en tuinb.
meded. 12,33 Zang en piano. 13,00 Nws.
13.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte muz.
13.55 Beursber. 14.00 Liederen. 14.30 V. d.
vrouw. 15.05 Lichte muz. 15.30 Voordr.
15.45 Kamerork. 16.15 Mélange: act. 16.45
Gram. 17.00 V. d. jeugd. 17.30 Jazzmuz.
13.00 Nws. 13.15 Voordr. 18.30 Lichte muz.
18.45 Sportpraatje. 18.55 Gesproken brief.
19.00 V. d. kind, 19.05 Gevar. progr. 20.00
Nws. 20.05 Radiofilharm. ork. 21.20 Zout-
waterkout, het M.S. Ondina, hoorsp. 22.30
Nws., beursber. v. New York en meded.
22.45 Journ. 23.00 Sportact. 23.10 Nwe
gram. 23.55—24.00 Nws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S.
N.T.S.: 20.00 Journ. K.R.O.: 20.20 Docu
mentaire. 20.30 Gesprekken. 21.00 Een dag
in angst (This day of fear), T.V.-spel,
VLAAMS BELGISCHE
T.V.-PROGRAMMA'S.
19.00 V. d. jeugd. 19.30 Sportkron. 20.00
Nws. 20.30 Kunstprogr. 21.00 T.V.-spel.
22.20 Nws.
FRANS BELGISCHE
T.V.-PRO G R A MM.V S
19.00 Protestuitz. 19.30 Film. 19.45 Engelse
les. 20.00 Journ. 20.30 Quiz-progr. 21.20
Film. 22.45 Journ.
FILMS IN ZEELAND
Sophia Loren zet een
woonschip op stelten
De poëzie van de oude Perzische
dichter Omar Khayyam inspi
reerde de regisseur William
Dieterle tot een film over het
leven aan het Perzische hof in
de tijd dat Khayyam daar een
hoge functie vervulde. „Storm
over Perzië" zo lnidt de titel en
de rolprent is, zoals deze titel
reeds suggereert, een uitbundi
ge uitbeelding van de strijd, die
de Perzische heersers voortdu
rend moesten voeren tegen de
samenzweerders aan het hof en
een romantisch relaas van de
gecompliceerde liefdesgeschie
denissen, die Khayyam in vele
van zijn gedichten beschrijft.
„Storm over Perzië" is daardoor een
fraaie avonturenfilm geworden, op
genomen in schitterende kleuren, ge
baseerd op de fantasieën van de sce
narioschrijver, die zonder al te veel
op historische leiten te Ietten zijn
verbeelding de vrije loop liet bij het
lezen van de eeuwenoude poëzie.
De rol van Omar Khayyam wordt ge
speeld door Cornel Wilde, die van de
sjah door Raymond Massey. Michael
Rennie zien we als de samenzweer
der Hasani, een boeiende figuur, ter
wijl Debra Paget de i'ol van Omar's
geliefde Sharain vervult. De film is
vanzelfsprekend in technicolor cn
wordt vertoond in Electro (Middel
burg).
Citytheater (Middelburg) vertoont
deze week „A place in the sun",
de reeds eerder besproken Ameri
kaanse rolprent, waarin Eliza
beth Taylor het slachtoffer is van
een ongelukkige liefde. Het voor
werp van die liefde, de eerzuch
tige en voor niets uit de weg
gaande George Eastman
(Montgomery Clift) raakt name
lijk in andere netten verstrikt en
de ellende wordt zelfs zo groot,
dat hij beschuldigd wordt van
moord en de gevangenis ingaat.
Het onderwerp komt enigszins over
een met dat van de uitstekende En
gelse film „Room at the top", waar
in eveneens een nietsontziende jonge
man voor een hoger plaatsje op de
Advert entte)
JACHTGENOT ACHTER IJZEREN GORDIJN
Voor een kapitaal hert
tellen ze heel wat neer
De Westduitse bond ter bescherming
van de jacht lieei't tegenwoordig
met talrijke vari zijn leden grote
moeilijkheden. Het was al bekend
uit het afgelopen jaar dat bij me
lige Westduitse jager de jacht-
Irift sterker is dan de vaderlandse
ni;
gevoelens of de zin voor economie,
zo schrijft de Frankfurter Allge-
meine. Zo betalen bijvoorbeeld
Westduitse jagers, die over bijzon
der dikke portefeuilles beschik
ken, in Hongarije voor een kapi
taal hert met een gewei dat on
geveer tien kilo weegt contant
ruim 10.000 gulden. Dat is volgens
de Westduitse jagersbond geen op
zichzelf staand geval. Men spreekt
van 1000 tot 2000 Westduitse ja
gers, die hun jachtgebied geduren
de de herfsttijd naar landen van
het Oostblok verlegd hebben.
Een goed voorbeeld is de berejacht
in de Karpaten. De jacht in Roe
menië is pas op gang gekomen,
zodat bedragen nog 'niet bekend
zijn. maar men gelooft niet, dat
de Roemenen zich geringer zullen
laten honoreren dan de Hongaren.
Die reizen van dc Westduitse ja
gers naar de landen van het Oost
blok hebben nog een tweede, po
litieke kant. En daarover maakt
men zich 111 Bonn enigszins onge
rust.
Het is de zaak van ieder persoon
lijk, als hij zich aan de andere
kant van het IJzeren Gordijn als
Westduitser vertoont en als hij
het veelbezongen „Wirtschaftwun-
dev" daar presenteert. Het is ech
ter geen persoonlijke zaak of een
kwestie die alleen de Westduitse
jagersbond aangaat, wanneer de
Hongaren niet zoals de Joegosla-
ven deze inkomsten weer ten bate
van de jacht aanwenden, maar dit
geld in de staatskas storten, waar
na het voor politieke doeleinden
wordt aangewend. Gedeeltelijk
zelfs ter financiering van de anti
Duitse propaganda.
Ofschoon de Westduitse jagersbond
aanbevolen heeft, voor alles de ja
gers, die naar Hongarije reizen,
beperkingen op te leggen, wordt
het aantal jagers, die hun jacht-
drift daar botvieren niet kleiner.
Om die jagers echter, die met de
ginds voor de genoemde prijs ge
kochte trofeeën op jachttentoon<
stellingen in West-Duitslaml pron
ken willen, een hak te zetten,
heeft het bestuur van de bond be
sloten zijn in 1958 reeds genomen
besluit om trofeeën, verworven in
de landen van het communistische
blok van jachttentoonstellingen
uit te sluiten, te handhaven.
maatschappelijke ladder vecht. Ook
in die flim vallen slachtoffers. „Room
at the top" onderscheidt zich echter
als geesteskind van een schrijver die
tot de Angry young men" behoort,
door een geheel andere sfeer. Dit
neemt niet weg, dat in de Amerikaan
se film eveneens uitstekend wordt
geacteerd.
Ook „Kinderen die niet gewenst
zijn", Grand (Goes) bespraken
we kort geleden nog in deze ru
briek. De film behelst het relaas
van een artsenechtpaar, dat een
kraamkliniek beheert (Dawn Ad-
dams en Raymond Pellegrin). In
dat wereldje gebeuren grootse en
droeve, dingen, die vertolkt
door goede actrices en acteurs
ons tot het uiterste boeien.
„De zoon van de sheik", Alhambra
(Vlissingen) is een kleurige avontu
renfilm, spelend in woestijnen en
oosterse paleissteden met Carmen
Sevilla, Ricardo Montalban en Gino
Cervi in de hoofdrollen.
Luxor (Vlissingen) vertoont een
western: „In handen der roodhuiden",
een klassiek verhaal over pioniers en
indianen, ruwe gevechten en ëen
beetje romantiek.
Dond erdagcyclus
In Grand (Goes) wordt donder
dagavond de aardige komedie ,,'n
Droomschip van een woonschip"
met Cavy Grant en Sophia Loren
gedraaid. Sophia laat in deze rol
prent alle ernst varen cn als een
jonge huishoudster, die een baan
tje krijgt bij een vrolijke woon
schuitbewoner brengt zij haar
nieuwe huis -al vlug in een gezel
lige deining. Prima ontspanning
tegen de markante achtergrond
van een Amerikaanse rivier.
I11 Alhambra (Vlissingen) is Rolf
Hansen's „Opstandig" te zien, ver
vaardigd naar de roman van Leo Tol
stoi. Horst Buchholz, Myriam Bru,
Lea Massari en Gabrielle Dorziat zijn
enkele van de acteurs en actrices, die
In deze Duits-Italiaanse prnduktie
het Russische leven ten tijde van Tol
stoi tot uitbeelding brengen.
MIIIIIIIIIIII11IIIIIIIIIIII1III1IIIIIIIIM
H Een overzichtsfoto van de Lon-
dense Regentstreetwaar tien-
tallen engelen met hun bazui-
H 71 en en duizenden gekleurde
lichtjes een sproohjesefject
sorteren.