WIM IBO ZOU HET WEL WETEN NA ZIJN EUROPESE REIS DUITS PLEIDOOI VOOR EEN „WITTE VLEK" IN PROGRAMMA VANDAAG KLANKEN uit de ETHER „STORM OVER PERZIË" NAAR POËZIE VAN OMAR KHAYYAM DUITSE JAGERS BETALEN DE COMMUNISTISCHE PROPAGANDA PROVINCIALE ZEEUWSE C O U RAN x WOENSDAG 30 NOVEMBER 1960 WEVÏ IBO EN ANNIE M. G. SCHMIDT ...met jam. Doorsnee voor radio Luxemburg... Terug met verlanglijstje voor Sinterklaas (Van een speciale verslaggever) „Annie M. G. Schmidt en een paar Horecamensen verrassen me 24 oktober in Berlijn plotse ling met de vraag vanaf 1 janu ari voor Radio Luxemburg een vervolg te gaan brengen van „In Holland staat een huis", het familie Doorsnee-programma. De- gezamenlijke hotellerie wil het programma betalen. Eens in de veertien dagen op zondagmiddag, waarschijnlijk van 12.30-1 uur een uitzending, totaal zestien keer". Dat vertelde ons Wim lbo, die zoals we gisteren reeds, meldden, in verband hiermee, eerder dan hij gewild heeft zaterdagavond in Nederland terugkeerde van zijn Eurovisie-reis. „Tot april zou ik wegblijven, maar voor dit plan heb ik mijn reis naar Amerika graag uitgesteld tot deze zomer. Het 11Doérsnee"-prograinma zal verdeeld worden over voor- en najaar. De opnamen zullen met publiek in Amsterdam geschie den. Welke artiesten er aan mee gaan doen, staat nog niet vast. Of het van de VARA mag. Wel natuurlijk. Het is altijd ons ei gen programma gebleven. Per keer werden Annie en ik er voor betaald, dus kunnen we ermee doen wat we willen. Al worden het commerciële uitzendingen, er wordt niet van ons gevergd, dat we concessies doen beneden onze artistieke waardigheid". Sprekende over zijn reisindruk ken, zei Wim lbo, zeker een rap port te zullen maken voor O.K. en W., waarin hij zijn belang rijkste bevindingen zal verwer ken. Hij was in Londen, Parijs, Milaan, Wenen, München, Ber lijn. Hamburg, Kopenhagen, Hel sinki, Stockholm en Oslo, en wat hij daar zag en hoorde heeft hem gesterkt in zijn mening dat Ne derland met zijn radio- en tele- en wonderlijke positie inneemt in visie-systeem een uitzonderlijke liet Europese bestel. „Het buitenland heeft voor ons systeem kleine medelijdende glimlachjes over", vertelde Wim lbo, die dit een bijzonder onpret tige ervaring noemde. Het meest geïmponeerd ben ik geweest door de Italiaanse t.v. Het is een soort huwelijk gewor den tussen, een onafhankelijk door de staat gecontroleerd in stituut en een commerciële bij lage. In de vooravond is er een reclame-programma van tien mi nuten, verzorgd door vijf firma's, die elkaar op artistiek niveau proberen te overtroeven. In 2- minuten-filmpjes, waarnaar ie dereen met het grootste genoe gen kijkt, wordt de reclamebood schap subtiel gespuid. Het levert de omroepmaatscnappij tien mil joen lire (plus minus f 60.000,-) per avond op en niemand wordt er onaangenaam door getroffen. In Duitsland gebeurt hetzelfde maar daar worden stomme ad vertenties geproduceerd in het voorprogramma. Dat is dus niet de meest gewenste vorm. Dank zjj de ruime inkomsten besteedt Italië ook aan normale uitzendin gen een uitdrukkelijke zorg. Er is een enorme verscheidenheid aan kinderprogramma's, waaraan veelal dagenlang studiovoorbe reiding vooraf is gegaan. Uiteraard kan je niet zeggen, laten we. dat Italaanse systeem nu maar in Nederland overne men. Italië is al sinds '29 com mercieel en heeft dus een erva ring, die wij geheel missen. Door heel Europa heen beluis terde Wim lbo overigens het ver langen naar een tweede zender. Op dit punt staat Nederland in zijn wensen dus niet alleen. Tenslotte heeft Wim lbo ons verteld vanuit zijn hotelkamer Yoka Berretty met Bruce Low voor camera De actrice Yoka Berretty, de drummer Helmut Diettrich, de Wama's en het koor van Frans Müller zullen medewerken aan 't muzikale programma „Vanavond bij Bruce", waarin Bruce Low als gastheer optreedt, een program ma dat door de VARA wordt ver zorgd in haar televisie-uitzending van zondagavond 4 december. De arrangementen zijn van Ger van Leeuwen, die ook de algehele mu zikale leiding heeft. Jan van der Does ontwierp het decor en Eimert Kruidhof voert de regie. Later op de avond zendt de VARA „thuis bij... An Rut gers van der Loeff-Basenau" uit. Zo vlak voor sinterklaas ontvangt deze schrijfster van kinderboeken de kijkers en de interviewer Lau rens ten Cate in haar woning bij het Vondelpark te Amsterdam. Ellen Blazer voert de regie. Achter het nieuws, voorts het internationaal politiek overzicht van dr. L. de Jong en een film uit de serie Interpol Calling completeren het programma van de VARA op deze avond. Het overzicht van dr. De Jong, onder de titel „De Wereld van Vandaag", zal door een wijziging in het schema van de program ma's van de VARA in de toe komst steeds op de zondagavon den in plaats van op de donder dagavonden worden uitgezonden. in Helsinki St.-Nicolaas in Am sterdam een verlanglijstje ge stuurd te hebben. Zijn wensen zijn: 1. Dat onze zes omroepvereni gingen (inclusief de wereldom roep) zichzelf zullen verliezen in daadwerkelijke en vruchtbare samenwerking in het algemeen belang van het totale kijkerspu bliek, opdat hier in Nederland, zo goed als in andere Europese landen en nationaal omroepinsti- tuut zal komen. 2. Dat de N.T.S. niet meer na tionale klucht zal zijn, maar een onverdeeld geheel, dat nauw sa menwerkt met zijn kleine broers in België en Luxemburg, in een Benelux-T.V. zoals Noorwegen, Denemarken, Zweden en Fin land sinds ruim een jaar samen werken in „Nordvision"). alle aangeboden Eurovisie-uit zendingen door Nederland overge nomen zullen worden, zoals reeds in Duitsland geschiedt. 4. Dat het tekort aan geld wordt opgeheven door een artistiek verantwoord advertentie-pro gramma in de vooravond zoals dat mét groot succes in Italië is ingevoerd. 5. Dat buitenlandse gastregis seurs naar Nederland komen om hier hun topprodukties in onze taal voor de camera's te bren- door hun Ne- collega's. 6. Dat er dagelijkse, wekelijkse, tweewekelijkse en maandelijkse series te zien zullen zijn, waar door de t.v. niet langer aan on dervoeding zal lijden in een on derontwikkelde Europese t.v.-pro- vincie, die Nederland langzaam maar zeker dreigt te worden. Plaatsje open voor actualiteiten (Van onze radio- en televisieredacteur) Vaak wordt er op onze vader landse televisie gemopperd en dan stelt men buitenland se omroepen als de Belgische of de Duitse ten voorbeeld. Maar dat ook daar niet alles koek en ei is, bewijst een hoofdartikel in het Duitse televisieblad „Hör zu" van deze week. „In onze televisie ontbreekt een gat in het programa, een witte plaats, waarvan niemand weet hoe die zal worden gevuld", aldus het blad, en het doelt op een ac tualiteitenrubriek, die men RADIO- EN T V-RUBRIEK AAAA/VWWWNAA/I/WWWW <)\orew, 31c* cm.... scArijvcM T elevisie In zijn serie „Rent. gij uw land" neemt dr. L. van Ego raat de kij ker vanavond mee naar Gronin- Sen aan de hand van foto's, die oor dc Groningse fotograaf Ed Leyten zijn gemaakt. Daarna treedt het Groningse studenten cabaret op met o.a. Seth Gaaike- nia, die bekendheid heeft verwor ven als tekstschrijver voor Wim Kan en vertaler van „My fair lady." Tenslotte het forum „wel beschouwd." De Vlaamse televisie zendt van avond haar twee feuilletons („Schipper .naast Mathilde" en „Vrijbuiters") uit. Daarna, om vijf over half tien, een documen taire over de middenstandsoplei ding in de Euromarkt. Radio De N.C.R.V, brengt via Hilver sum I om tien voor acht 's avonds een selectie uit de programma's 'van de „Woche der leichten Mu- sik", die in Zuid-Duitsland is ge houden. Het betreft opnamen, die door de Sueddeutsche Rundfunk ter beschikking zijn gesteld. Over de andere zender kan men in het VARA-programma naar een hoorspel van G. C. Brown luisteren, getiteld „Een lafaard" in een vertaling van Nantko G. Hazelhoff. op het laatst toe zou moeten openhouden om er zo actueel mo gelijke stof in te verwerken. Dat is op zichzelf niets bijzonders want de Duitse geluidsomroep kent zo'n „lege plaats" al sinds jaar en dag, zo zegt het blad, maar het zou goed zijn als ook de teelevisie in haar avondpro gramma met een dergelijke ru briek op het scherm kwam. Men moet dan eigenlijk in de voormiddag nog niet weten, wat men 's avonds wil behandelen in de tien tot vijftien minuten die deze rubriek zal moeten duren. En als er geen brandende actuele zaken voorhanden zijn, moet men er zich ook niet voor generen om gewoon te zeggen: „Er was niets bijzonders vandaag, dat een inter view, een gesprek of een com mentaar rechtvaardigde en daar om brengen we in dè plaats daar van een kort amusementspro gramma". Dc kijker kan dan zelf de volgende morgen in zijn krant constateren, of zijn televisieom roep gelijk heeft gehad. Dicht Tot nog toe is het zo, dat het avondprogramma „dicht" zit. Het Duitse televisieblad wijst erop, dat men bij de televisie onlangs in de voormiddag een gesprek over een zeer actuele kwestie op de film had vastgelegd. Maar om dat het avondprogramma voor de hele week al gepland was, kon dat gesprek pas zes dagen later worden uitgezonden. Het is dui delijk, dat de actualiteit er toen wel af was. De Duitse avondprogramma's zijn opgebouwd uit bijdragen van dè verschillende landelijke om- roepstations, „maar geen van hen wilde op dio avond van zijn pro gramma afzien", zo zegt het blad en het klinkt wel bijzonder Ne derlands in onze oren als we „Hör zu" horen opmerken „dat hier een grote, mooie en zware taak voor de coördinator is weg gelegd". Overigens geldt dit pleidooi voor „een witte plek" niet voor de aparte regionale programma's, omdat die al een gat voor actua liteiten openhouden. „Maar dan is er ook slechts één instantie, die opbouw en inhoud van het pro gramma bepaalt", aldus het blad. DONDERDAG 1 DECEMBER I960. HILVERSUM I, 402 m. 74G fec/s. 7.00 K.R.O. 10.00 N.C.R.V. lt.00 K.R.O. 14.00— 24.00 N.C.R.V. KR.O.: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 V. d. jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V. vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. N.C.R.V.: 10.00 Gram. 10.15 Morgendienst. 10.45 Gram. K.R.O.: 11.00 V. d. zieken, 11.45 Gewijde muz. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Pianospel. 12.25 Wij van het land. praatje. 12.35 Land- en tuinb. medfcd. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Promenade ork. en sol. N.C.R.V.: 14.00 Amus. muz. 14.30 Omr. ork. en solist. 15.15 Gram. 15.30 Vo caal ens. en orgel. 16.00 Verkenningen in de Bijbel. 16.20 Pianorecital. 16.50 Gram. 17.00 V. d. jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beurs- ber. 17.45 Lichte muz. 13.15 Sportrubr. 9 Koorzang. 18.50 Sociaal perspectief. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Op de man af. praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Polit. lezing. 20.00 Gevar. progr. 21.30 Gram. 21.50 Periodieken parade. 22.00 Orgelconc. 22.30 Nws. 22.40 Avond- overdenking, 22.55 Boelcbespr. 23.00 Zang- recital. 23.25 Gram. 23.30 De Australische inboorling: Overblijfsel uit liet verleden probleem voor de toekomst, lezing. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM TI, £98 m, 1007 kc/s. 7.00 A.V.R.O. 7.50 V.P.R.O. 8.00—24.00 A.V.R.O. A.V.R.O.: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. V.P.R.O.: 7-50 Dagopening. A.V.R.O.: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Mor genwijding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleu ters. 11.00 Tussen de wal en het schip, le zing. 11.15 Gram. 11.45 Iets kolossaals, le zing. 12.00 Orgelspel. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12,33 Zang en piano. 13,00 Nws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Liederen. 14.30 V. d. vrouw. 15.05 Lichte muz. 15.30 Voordr. 15.45 Kamerork. 16.15 Mélange: act. 16.45 Gram. 17.00 V. d. jeugd. 17.30 Jazzmuz. 13.00 Nws. 13.15 Voordr. 18.30 Lichte muz. 18.45 Sportpraatje. 18.55 Gesproken brief. 19.00 V. d. kind, 19.05 Gevar. progr. 20.00 Nws. 20.05 Radiofilharm. ork. 21.20 Zout- waterkout, het M.S. Ondina, hoorsp. 22.30 Nws., beursber. v. New York en meded. 22.45 Journ. 23.00 Sportact. 23.10 Nwe gram. 23.55—24.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S. N.T.S.: 20.00 Journ. K.R.O.: 20.20 Docu mentaire. 20.30 Gesprekken. 21.00 Een dag in angst (This day of fear), T.V.-spel, VLAAMS BELGISCHE T.V.-PROGRAMMA'S. 19.00 V. d. jeugd. 19.30 Sportkron. 20.00 Nws. 20.30 Kunstprogr. 21.00 T.V.-spel. 22.20 Nws. FRANS BELGISCHE T.V.-PRO G R A MM.V S 19.00 Protestuitz. 19.30 Film. 19.45 Engelse les. 20.00 Journ. 20.30 Quiz-progr. 21.20 Film. 22.45 Journ. FILMS IN ZEELAND Sophia Loren zet een woonschip op stelten De poëzie van de oude Perzische dichter Omar Khayyam inspi reerde de regisseur William Dieterle tot een film over het leven aan het Perzische hof in de tijd dat Khayyam daar een hoge functie vervulde. „Storm over Perzië" zo lnidt de titel en de rolprent is, zoals deze titel reeds suggereert, een uitbundi ge uitbeelding van de strijd, die de Perzische heersers voortdu rend moesten voeren tegen de samenzweerders aan het hof en een romantisch relaas van de gecompliceerde liefdesgeschie denissen, die Khayyam in vele van zijn gedichten beschrijft. „Storm over Perzië" is daardoor een fraaie avonturenfilm geworden, op genomen in schitterende kleuren, ge baseerd op de fantasieën van de sce narioschrijver, die zonder al te veel op historische leiten te Ietten zijn verbeelding de vrije loop liet bij het lezen van de eeuwenoude poëzie. De rol van Omar Khayyam wordt ge speeld door Cornel Wilde, die van de sjah door Raymond Massey. Michael Rennie zien we als de samenzweer der Hasani, een boeiende figuur, ter wijl Debra Paget de i'ol van Omar's geliefde Sharain vervult. De film is vanzelfsprekend in technicolor cn wordt vertoond in Electro (Middel burg). Citytheater (Middelburg) vertoont deze week „A place in the sun", de reeds eerder besproken Ameri kaanse rolprent, waarin Eliza beth Taylor het slachtoffer is van een ongelukkige liefde. Het voor werp van die liefde, de eerzuch tige en voor niets uit de weg gaande George Eastman (Montgomery Clift) raakt name lijk in andere netten verstrikt en de ellende wordt zelfs zo groot, dat hij beschuldigd wordt van moord en de gevangenis ingaat. Het onderwerp komt enigszins over een met dat van de uitstekende En gelse film „Room at the top", waar in eveneens een nietsontziende jonge man voor een hoger plaatsje op de Advert entte) JACHTGENOT ACHTER IJZEREN GORDIJN Voor een kapitaal hert tellen ze heel wat neer De Westduitse bond ter bescherming van de jacht lieei't tegenwoordig met talrijke vari zijn leden grote moeilijkheden. Het was al bekend uit het afgelopen jaar dat bij me lige Westduitse jager de jacht- Irift sterker is dan de vaderlandse ni; gevoelens of de zin voor economie, zo schrijft de Frankfurter Allge- meine. Zo betalen bijvoorbeeld Westduitse jagers, die over bijzon der dikke portefeuilles beschik ken, in Hongarije voor een kapi taal hert met een gewei dat on geveer tien kilo weegt contant ruim 10.000 gulden. Dat is volgens de Westduitse jagersbond geen op zichzelf staand geval. Men spreekt van 1000 tot 2000 Westduitse ja gers, die hun jachtgebied geduren de de herfsttijd naar landen van het Oostblok verlegd hebben. Een goed voorbeeld is de berejacht in de Karpaten. De jacht in Roe menië is pas op gang gekomen, zodat bedragen nog 'niet bekend zijn. maar men gelooft niet, dat de Roemenen zich geringer zullen laten honoreren dan de Hongaren. Die reizen van dc Westduitse ja gers naar de landen van het Oost blok hebben nog een tweede, po litieke kant. En daarover maakt men zich 111 Bonn enigszins onge rust. Het is de zaak van ieder persoon lijk, als hij zich aan de andere kant van het IJzeren Gordijn als Westduitser vertoont en als hij het veelbezongen „Wirtschaftwun- dev" daar presenteert. Het is ech ter geen persoonlijke zaak of een kwestie die alleen de Westduitse jagersbond aangaat, wanneer de Hongaren niet zoals de Joegosla- ven deze inkomsten weer ten bate van de jacht aanwenden, maar dit geld in de staatskas storten, waar na het voor politieke doeleinden wordt aangewend. Gedeeltelijk zelfs ter financiering van de anti Duitse propaganda. Ofschoon de Westduitse jagersbond aanbevolen heeft, voor alles de ja gers, die naar Hongarije reizen, beperkingen op te leggen, wordt het aantal jagers, die hun jacht- drift daar botvieren niet kleiner. Om die jagers echter, die met de ginds voor de genoemde prijs ge kochte trofeeën op jachttentoon< stellingen in West-Duitslaml pron ken willen, een hak te zetten, heeft het bestuur van de bond be sloten zijn in 1958 reeds genomen besluit om trofeeën, verworven in de landen van het communistische blok van jachttentoonstellingen uit te sluiten, te handhaven. maatschappelijke ladder vecht. Ook in die flim vallen slachtoffers. „Room at the top" onderscheidt zich echter als geesteskind van een schrijver die tot de Angry young men" behoort, door een geheel andere sfeer. Dit neemt niet weg, dat in de Amerikaan se film eveneens uitstekend wordt geacteerd. Ook „Kinderen die niet gewenst zijn", Grand (Goes) bespraken we kort geleden nog in deze ru briek. De film behelst het relaas van een artsenechtpaar, dat een kraamkliniek beheert (Dawn Ad- dams en Raymond Pellegrin). In dat wereldje gebeuren grootse en droeve, dingen, die vertolkt door goede actrices en acteurs ons tot het uiterste boeien. „De zoon van de sheik", Alhambra (Vlissingen) is een kleurige avontu renfilm, spelend in woestijnen en oosterse paleissteden met Carmen Sevilla, Ricardo Montalban en Gino Cervi in de hoofdrollen. Luxor (Vlissingen) vertoont een western: „In handen der roodhuiden", een klassiek verhaal over pioniers en indianen, ruwe gevechten en ëen beetje romantiek. Dond erdagcyclus In Grand (Goes) wordt donder dagavond de aardige komedie ,,'n Droomschip van een woonschip" met Cavy Grant en Sophia Loren gedraaid. Sophia laat in deze rol prent alle ernst varen cn als een jonge huishoudster, die een baan tje krijgt bij een vrolijke woon schuitbewoner brengt zij haar nieuwe huis -al vlug in een gezel lige deining. Prima ontspanning tegen de markante achtergrond van een Amerikaanse rivier. I11 Alhambra (Vlissingen) is Rolf Hansen's „Opstandig" te zien, ver vaardigd naar de roman van Leo Tol stoi. Horst Buchholz, Myriam Bru, Lea Massari en Gabrielle Dorziat zijn enkele van de acteurs en actrices, die In deze Duits-Italiaanse prnduktie het Russische leven ten tijde van Tol stoi tot uitbeelding brengen. MIIIIIIIIIIII11IIIIIIIIIIII1III1IIIIIIIIM H Een overzichtsfoto van de Lon- dense Regentstreetwaar tien- tallen engelen met hun bazui- H 71 en en duizenden gekleurde lichtjes een sproohjesefject sorteren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 28