Ijsafzetting en dichte mist nog steeds vijanden van luchtverkeer Nederland voelt voor Brits ruimteplan GEEN LUCHTVAART MOGELIJK ZONDER DE METEOROLOGIE K.N.A.C. VRAAGT MINISTER OM RIJKSKEUR VEILIGHEIDSGORDEL LEIDER EN ZEVEN LEDEN VAN JEUGDBENDE VEROORDEELD WOENSDAG 2 NOVEMBER 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Ondanks moderne hulpmiddelen (Van onze weerkundige medewerker) De herfst en de winter die voor de deur staat kenmerken zich niet zelden, met name voor het luchtverkeer, door dagen met dichte mist, lage wolken of situaties met gevaar voor ijsafzetting en soms ook zware sneeuwbuien; al met al omstandigheden die ondanks de meeste actuele weerberichtge- ving en ondanks het gebruik van radar en ultra moderne landingsbaan- verlichtingen nog steeds tot de grootste vijanden van het luchtverkeer behoren. „Luchtvaart"' zou geheel ondenkbaar zijn zonder meteorologie. Dit zag men zelfs in 1920 al in toen de K.L.M. zijn eerste vluchten op Londen begon, via het Engelse Kanaal. Aan het strand bij Calais stond toen een groot bord waarop bij ongunstig weer aan de Engelse zijde van Het Kanaal met grote letters werd opgeschreven bijvoorbeeld MIST. De piloot, die geen radio aan boord had, keerde als hij dat woord zag prompt naar Schiphol terug. Nueen 40 jaar later, vertrekt er geen enkel vliegtuig van een lucht haven (zo luiden de voorschriften) of de vlieger stelt zich bij de aanwezige „Meteo-Dienst" eerst op de hoogte van het weer op de route en op de plaats van bestemming. de weerschepen op de oceaan die re gelmatig actuele weerrapporten ver sturen (radiografisch) en ook gemid deld twee keer per dag een raaioson- deballon oplaten voor het verkrijgen van de gegevens uit de hogere lucht- Veiligheid voor alles Bij slecht zicht of zeer lage wolken wordt er op Schiphol een waarnemer naar de landingsbaan gestuurd die vandaar regelmatig met een „wallcie talkie" draadloos het juiste zicht op geeft. Dit is van groot belang want elke luchtvaartmaatschappij stelt voor het landen bij mist en zeer lage bewolking haar eigen limieten, ook weer afgestemd op het type toestel. Bij een horizontaal zicht van minder dan 200 meter en een wolkenhoogte van hoogstens 80 meter zijn er al heel wat toestellen die naar een uitwijkha- ven moeten uitzien. Met behulp van radar en moderne gerichte landingslichten waarvan bijvoorbeeld het vliegveld Eelde momenteel de modernste in ons land in gebruik heeft, kan men soms bij zeer dichte mist (ongeveer 50 meter zicht) nog wel een toestel veilig op de baan zet ten maar wij respecteren de leuze „veiligheid voor alles" zodat de pas sagierstoestellen het heus niet wagen te landen wanneer de meteorologi sche omstandigheden ongunstiger zijn dan de landingsvoorschriften luiden. Nu de vliegtuigen steeds sneller en ook steeds hoger vliegen, althans op de lange afstanden, vraagt dit steeds meer van de meteorologi sche diensten die echter, ook in ons land, over een zeer snelle uitwisse ling van actuele weerberichten be schikken. Het dit jaar in gebruik genomen „Morte-systeem" waar mee men zeer actueel elk half uur de berichten van alle belangrijke Europese vliegvelden ontvangt, mag de nieuwste aanwinst worden genoemd. Ook in de lucht Is de gezagvoerder steeds van het weer op de hoogte. Via de ultra korte golf geven bijvoorbeeld Shannon Airport,, Schiphol, Paris Or- ly, Gothenburg en andere luchthavens regelmatig elk half uur de actuele weerrapporten van de vliegvelden in hun rayon, die men ook thuis (zij wor den per radiotelefonie in de Engelse taal uitgezonden) bij gunstige atmos ferische omstandigheden kan besluis- teren. Motorkoerier-telex Vooral op de lange routes als naar Amerika is het voor de gezagvoerder van groot belang nauwkeurige inlich tingen te hebben over bijvoorbeeld de windrichting en -sterkte en dit al les krijgt hij haarfijn uitgewerkt van de meteoroloog die hem aan de hand van alle beschikbare gegevens de gunstigste lang niet altijd de kortste in kilometers! (route aangeeft .name lijk die route waarop het toestel de minste tegenwind ondervindt. Een belanrijke rol spelen hierbij ook Vijfdaagse werkweek voor winkelpersoneel (Van onze speciale verslaggever.) Een Amsterdams zelfbedieningsbe- drijf in de levensmiddelenbranche heeft besloten voortaan op maandag de gehele dag te sluiten teneinde zijn personeel een vijfdaagse werk week te bezorgen, en tevens omdat de bedrijfsleiding tegen een zaterdag middagsluiting is. Amsterdamse middenstandskringen hebben deze maatregel voorbarig ge noemd, omdat het hoofdbedrijfschap detailhandel de werktijdverkorting nog in studie heeft. In België en Duitsland geldt een verplichte win kelsluiting op zaterdagmiddag reeds langer. lagen zoals dit ook op het vaste land (in Nederland alleen in De Bilt twee keer per etmaal) wordt gedaan. Om streeks 1914 gebruikte men hiervoor op Soesterberg" een grote vlieger die men voorzien van weerkundige appa ratuur aan een lange lijn opliet. Daar na stuurde men bij gunstig wéér een vliegtuig de lucht in (tot ongeveer 5000 meter hoogte) voorzien van een meteorograaf voor temperatuur luchtdruk. Een motorrijder stond bij aankomst van dit „weervliegtuigje" klaar om de gegevens zo snel mogelijk naar De Bilt te brengen. Wat een ver schil met de snelle uitwisseling per telex die men momenteel gebruikt. Behalve dat de vliegers zelf alle gege vens die zij nodig hebben opvragen, verstrekken zij niet zelden tijdens de vlucht ook gegevens die voor de me teoroloog van belang kunnen zijn wanneer die bijvoorbeeld eens een frontje mocht zijn kwijt geraakt of wanneer zich tussen de mazen van het waarnemingsnet zware buiten moch ten hebben ontwikkeld. Ook wanneer er ijsafzetting wordt geconstateerd wordt dit meestal dadelijk doorgege ven zodat ook andere toestellen op aie route tijdig gewaarschuwd kunnen worden. Uitwijken Er komt in de luchtvaart, ten aanzien van de weersomstandigheden, onnoe melijk meer kijken dan de leek durft te veronderstellen. Velen zullen niet meer weten dan dat een vliegtuig steeds tegen de wind in landt en start hetgeen op een vliegveld al zo'n ge wone zaak is dat dit nauwelijks meer bij „het weer" gerekend wordt. De herfst en winter brengen voor de mees te Europese luchthavens weer een moeilijke tijd met zich mee. Het voor de passagier onaangenaam wai hij bijvoorbeeld in een vliegtuij, komend van Rome niet op Schiphol kan landen maar moet uitwijken naar Londen, Parijs of Eelde. Dit komt zo nu en dan voor maar deze teleurstel ling is altijd nog beter dan een lan ding met risico enzo zullen dè passagiers het zelf ook voelen. OP GROND VAN ZWEEDSE ERVARING Geen gevaar bij te water raken (Van onze Haagse redactie). De K.N.A.C. heeft maandag in een brief aan de minister van verkeer en Waterstaat gevraagd om voor schriften te laten ontwerpen voor veiligheidsgordels in auto's. Voorts heeft men de minister verzocht het daarheen te leiden, dat nog slechts goedgekeurde en van een rijkskeu r voorziene veilighéidsgordëls verkocht mogen worden. Zowel in Zweden als in de Verenigde Staten is onomstotelijk vast komen te staan, dat de veiligheidsgordel een zeer belangrijke bijdrage vormt tot de verkeersveiligheid en de bescher ming van automobilisten en passa giers bij ongevallen. In grote Ame rikaanse wagens, met veel ruimte voor de passagier op de voorbank ligt het belang vooral in het voorko men dat de passagier bij een bot sing waarhij vrijwel altijd de por tieren openspringen naar buiten wordt geslingerd. In kleinere, Euro pese wagens kunnen zij voorkomen, dat de passagier met het hoofd dash board of voorruit raakt. Ondeugdelijk In Zweden, waar reeds veel ervaring was opgedaan met veiligheidsgordels ontbrak tot voor kort een grondige studie van de eisen, waaraan deze gordels moesten voldoen. De over heid heeft zich toen met de zaak bemoeid en een grote semi-officiële instantie is begonnen met zeer uitge breide proefnemingen. Hierbij bleek, dat ALLE bestaande gordels ondeug delijk waren. Bij sommige traden be schadigingen van de wervelkolom op, andere waren te elastisch, zodat zij als een catapult werkten, weer an dere gordels hadden geen goede slui ting. Men heeft vervolgens specifieke eisen opgesteld, waaraan alle gordels moeten voldoen. De gordels, die thans verkocht worden, moeten van een rïjkskeur worden voorzien. De K.N.A.C. vraagt thans aan mi nister Korthals de financiële moge lijkheden te scheppen om ook in Ne- In Goor zijn honderden ganzen bij eengebracht om goed gemest te wor den. De dieren zullen levend of ge slacht in binnen- en buitenland wor den verzonden. Met de kerstdagen zullen velen zich aan een lekkere bout tegoed kunnen doen. derland een dergelijke propaganda op te zetten. Doch tevens zou de K. N.A.C. dan graag zien, dat het pu bliek beschermd wordt tegen het ko pen van ondeugdelijk materiaal. De club denkt hierbij aan een onderzoek door T.N.O. In de V.S. geven verschillende ver zekeringsmaatschappijen reeds kor tingen op de premie aan gebruikers van veiligheidsgordels. Ook in Ne derland is er thans een maatschappij, die een dergelijke korting geeft. De in ons land veel gehoorde vrees, dat een veiligheidsgordel bij het te water raken van een auto juist fa taal kan zijn, onderschrijft de K.N. A.C. niet. Integendeel: gebleken is, dat in 90 procent van de gevallen, een auto met de vier wielen tegelijk te water raakt en dan langzaam zinkt. Een veiligheidsgordel, mits van een goede sluiting voorzien, zal er voor zorgen, dat de passagiers op hun plaatsen blijven en daarna de voorgeschreven maatregelen kunnen nemen. Het aambeeld van Gretna Green waar op duizenden huwelijken zijn beklonken is voor het hoofdkantoor van de B.B.C. in Londen teruggevonden. Het aambeeld werd enkele dagen geleden gestolen. Het werd uit een vrachtwagen geworpen, die daarop snel wegreed. In Parijs zal 3 november a.s. het proces worden gevoerd tegen 20 vooraanstaande officieren en burgers, die hebben deelgenomen aan de ja- nuari-opstand in Algiers. Foto: Eén van de leiders van de opstand, Pierre Lagaillarde. Weense professor in Birma door rovers vermoord Rondtrekkende Birmese rovers heb ben een gastprofessor uit Wenen, dr. Karl Herzceg, afgelopen zondag vermoord toen hij in Noord-Birma door een afgelegen gebied trok. De 35-jarige Herzceg, gastprofessor in de internationale economie aan de universiteit van Rangoon, had bijna een economisch onderzoek in de provincie Shan, bij de grens met communistisch China, voltooid. P.T.T.-ambtenaar na fraude aangehouden Nadat bij het postcheque- en giro kantoor in Arnhem een tekort werd ontdekt van circa f 9500, is door de postrecherche een P.T.T.-beambte aangehouden. Deze heeft bekend te hebben gefraudeerd door met behnlp van een door hem tussengevoegd girobiljet de girorekening van een kennis met een bepaald bedrag te laten verhogen. Dit bedrag werd door de girodienst uitbetaald. De op deze wijze verkre gen aanzienlijke som geld heeft de P.T.T.-beambte met nog drie Arn hemmers, die intussen ook zijn aan gehouden, grotendeels opgemaakt. Het viertal is voor de officier van justitie te Arnhem geleid. INBRAKEN IN AMSTERDAM EN APELDOORN „Het Afstapje" als hoofdkwartier De rechtbank te Amsterdam heeft dinsdag vonnis gewezen tegen de lei der en zeven leden van een bende Amsterdamse jongeren, die hun hoofdkwartier hadden in het koffie huis „Het Afstapje" in de Spuistraat, ter zake van inbraken in Amsterdam en Apeldoorn, een poging daartoe in Hilversum en een geval van afpersing. Elk hunner werd tot een lagere dan de door de officier van justitie geëiste straf veroordeeld. Uit het oogpunt van generale preventie had de officier straffen van twaalf maanden waar- rijf voorwaardel met aftrek gevorderd, De 29-jarige koffiehuishouder Goof J., die als de leider van de bende wordt beschouwd, hoorde zich veroordelen tot drie jaar en zes maanden met af trek (tegen hem was vijf jaar met aftrek geëist). De 23-jarige kok D. C. de W. werd veroordeèld tot drie jaar met aftrek (eis: vier jaar met aftrek; de officier had daarin een straf ver- disconteeid voor een geval van afper sing onder bedreiging met alarmpis tool van een Engelsman). De 27-jajrige koopman H. J. B. werd veroordeeld tot twee jaar en drie maanden niet aftrek (de eis was drie jaar met aftrek). De 26-javige koop man T. A. (tegen wie twee jaar met aftrek was geëist), kreeg een jaar en zes maanden met aftrek. De 34-jarige bouwvakarbeider A. J. C. B. werd gevonnist met een jaar en zes maanden met aftrek, waarbij de rechtbank er rekening mee hield dat hij de delicten heeft gepleegd tijdens een proeftijd en daarom ter beschik king zal worden gesteld van de rege ring. (De officier had tegen hem drie jaar met aftrek geëist). De 3 9-jarige schoorsteenveger H. B. werd veroor deeld tot twee jaar jeugdgevangenis. (Tegen hem was drie jaar met aftrek geëist). De zaak tegen de 20-jarige metselaar W. S. werd teruggewezen voor het uitbrengen van een psychiatrisch rapport. Een zelfde beslissing nam de rechtbank in de zaak tegen de 22-ja- rige magazijnbediende F. J. C. V., (de enige van de bende met een nog blanco strafblad) voor het uitbrengen van een voorlichtingsrapport, (de of ficier had tegen deze twee twaalf maanden waarvan vijf voorwaardelijk gevorderd). Vijf jaar voor mishandeling in zaak Jacob Catsstraat De rechtbank in Den Haag heeft dins dag de 31 Jarige Haagse koopman G. N. G. wegens zware mishandeling, de dood tot gevolg hebbend, veroordeeld tot een gevangenisstraf van rijf Jaar met aftrek van voorarrest en ter be schikkingstelling van de regering. Zijn vrouw, de 18-jarige F. J. K. kreeg wegens oplichting een gevan genisstraf van vier maanden met af trek van vier maanden voorarrest op gelegd. De koopman was tenlaste gelegd in de nacht van le op 2e pinksterdag van dit jaar de door zijn vrouw mee- felokte 67-jarige Haagse boekbinder C. M. in of voor zijn woning aan de Jacob Catsstraat in Den Haag met een slagersmes te hebben doodgesto ken. De 18-jarige vrouw maakte er een gewoonte van mannen op straat aan te klampen en mee naar haar huis te nemen. Thuisgekomen eiste zij vooraf betaling, waarna zij met be hulp van haar echtgenoot haar klan ten goed- of kwaadschiks buiten de deur zette. De officier van justitie die de vrouw nog een kans wilde geven, had tegen haar een gevangenisstraf van twaalf maanden waarvan zes voorwaardelijk geëist. Zaterdagavond is de vrouw echter weer wegens het oplichten van mannen door de Haagse recherche aangehouden. Staande tussen twee rechercheurs vernam zij dinsdag haar vonnis. „U heeft wel beantwoord aan de vrees, die de officier van justitie heeft uitgesproken", zei de president tot haar. „Welnee, ik heb mets ge daan", was het antwoord van de jon ge vrouw, die het gepresteerd had nog voor de uitspraak van haar zaak weer in haar oude fout te vervallen. Tegen haar echtgenoot had de officier van justitie een gevangenisstraf van tien jaar met aftrek en terbeschik kingstelling van de regering geëist. In beginsel akkoord Ontwikkeling van Blue Streak-raket (Van onze Haagse redactie) Een woordvoerder van het mi nisterie van buitenlandse zaken heeft aan de Britse ambassade meegedeeld, dat de Nederlandse regering in beginsel voelt voor samenwerking met de Britten aan de ontwikkeling van in eer ste instantie de Blue Streak- raket, een ballistisch projectiel voor vreedzame doeleinden. In een aide-memoire had de Britse regering enige tijd geleden de Neder- Luchtincident zou overdreven zijn voorgesteld Het rapport dat een Brits-Westduitse commissie heeft opgesteld na een diepgaand onderzoek van het luchtin cident van twee Dnitse „Sabre" straaljagers en de „Cornet" waarin het Britse koninklijk paar onderweg was naar Engeland, bevat aanwijzin gen dat de Engelse vlieger in zijn verklaringen over het incident „te ving gesproken heeft". Dit wordt vernomen in kringen van het West- duitse ministerie van defensie. De zegsman verklaarde dat het reeds door beide regeringen goedgekeurde, doch op verzoek van de Britse nog niet gepubliceerde rapport, „veel be vat dat ervoor pleit de beide West- duitse vliegers niet te straffen". Ook zei hij dat het rapport niet zo ongunstig voor de Westduitse lucht macht was als aanvankelijk is ver ondersteld. De Engelse piloot Stevens, tweede bestuurder van de uit Denemarken onderweg naar Engeland zijnde „Co- met", heeft volgens de zegsman te haastig gesproken toen hij zei dat de Sabres zijn toestel op 15 meter —aren gepasseerd. Belgisch paartje won race tegen de klok in Gretna Green Een Belgisch paartje heeft de race tegen de klok gewonnen en is dinsdag in de Schotse plaats Gretna Green in de echt verbonden. De 19-jarige mijnwerker Felix Josef Mertens en de 28-jarige Mar- garetha von Herle, eigenares van een kruidenierswinkel in Be ringen. wisten de ambtenaar van de burgerlijke stand over te halen zijn kantoor om acht uur te openen, dat is een uur vroeger dan gewoonlijk. Het Belgische paar wilde de trein naar Manchester halen die hen aansluiting gaf op het vliegtuig naar België. De getuigen een ander paartje dat zijn toevlucht had gezocht in Gretna Green versliep zich echter en de ambtenaar van de burgerlijke stand ver bond het bruidspaar met behulp van een tolk in de recordtijd van vier minuten in de echt, toen de getuigen eindelijk kwamen opdagen. Voor zijn vertrek verklaarde de bruidegom: „Mijn ouders hadden bezwaar tegen ons huwelijk omdat ze dachten dat ik te jong was. Zij denken dat ik op vakantie ben en ze weten niet dat wij het vliegtuig naar Manchester hebben genomen. Ik zal het ze moeten vertellen als ik thuis kom". landse regering gepolst over haar ideeën inzake ruimtelijk onderzoek. De Nederlandse regering heeft nu zeer duidelijk te kennen gegeven dat men alles voor samenwerking voelt, mits er binnen afzienbare tijd nadere besprekingen van de Engelse plan nen zullen plaatshebben in multilate raal Europees verband. Zeer binnenkort zullen de mondelinge mededelingen van de woordvoerder van buitenlandse zaken schriftelijk aan de Britse ambassade worden be vestigd. De bedoeling van het Britse plan is met een aantal Europese landen te komen tot een gezamenlijke ontwik keling van het ruimteonderzoek. Hiervoor zou men in eerste instantie een beroep op Nederlands financiën en wetenschappelijke kennis willen doen. Een eerste deel van het ruimtepro- gramma omvat een verdere ontwik keling van de Blue Streak-raket, die gecombineerd met enkele raketten van een ander type zou kunnen wor den vervolmaakt tot een meertraps raket waarmee men in de toekomst zelfs de maan zou kunnen bereiken. Zoals bekend is de Britse minister van luchtvaart, Thorneycroft enkele dagen geleden in Parijs geweest om o.a. de ruimteplannen van de Britten te bespreken en om interesse voor het Britse project bij de Fransen te kweken. Men verwacht dat Thornev- croft nog enkele Europese landen zal bezoeken met hetzelfde doel, maar in Haagse kringen neemt men niet aan dat hij na het vrij duidelijke Neder landse antwoord op het Engelse aide- memoire nog een bezoek aan Neder land zal brengen. Bloemenbombardement voor keizerin Farah Vliegtuigen van de Perzische lucht macht hebben gisteren het „Ko ningin Farah ziekenhuis" te Te heran, waar de toekomstige vorst van de pauwentroon geboren is. ter ere van koningin Farah ge bombardeerd... met bloemen. Uit de overvliegende toestellen wer den duizenden boeketten bloemen boven het ziekenhuis uitgewor pen. Ze vielen op het dak. maar ook in de straten rondom het ge bouw. Ter gelegenheid van de geboorte van een troonopvolger heeft het Perzi sche ministerie van financiën be paald dat de belasting tot het einde van het Perzische Jaar (21 maart) met twintig procent zal worden verlaagd. Keizerin Farah en haar jonggeboren zoon maken het beiden zeer goed. aldus is door de leiding van ds kraamkliniek medegedeeld. Kei zerin Farah voedt haar zoontje zelf. J Vertaling van Hugo Claus bekroond Een jury, bestaande uit fcmilc Langui, Karei Jonckheere, R. Fonc- ke, FC. Losset en R. Guiette heeft de Koopar-prijs J9ó8-'59 voor de beste vertaling in liet Nederlands toege kend aan Hugo Claus voor zijn ver taling van „Onder het melkwoud" i Dylan Thoma»,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 5