DE BRUID
BARON
BLUFF
LEZERS SCHRIJVEN
HET VERKEERSLlCHf
Uit de
wondere
wereld
van de
techniek
WITTE KRUIS
eve
ZATERDAG 29 OKTOBER 196Ü
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
In alle grote steden', en
in vele kleinere worden
tegenwoordig automa
tische verkeerslichten
gebruikt.
Deze bestaan gewoonlijk uit een
kast met drie lantaarns boven el
kaar die resp. groen, oranje-geel
en rood licht geven hetgeen resp.
rijden, stoppen en. kruising vrijma
ken, en stoppen en wachten bete
kent. Voor een eenvoudig kruispunt
'van twee straten kan men zich .het
schakelen verdeeld denken in vier
achtereenvolgende fasen, die tezqmei
een periode of cyclus duren, waarna
de eerste weer aan de beurt. is. De
lantaarns zijn verdeeld over zes qroe
penA,B,C,D,EenF. 3
Het automatisch scha
kelen gaat meestal als
volgt: Een synchroon-
motor drijft een trom
mel aan waarin nokjes
geschoven zijn, die bij
net ronddraaien telkens:
een klink optillen waar
door contact wordt
gemaakt....
Daardoor gaat een servo-motor draaien die
een tandsegment aandrijft dat door een
veer wordt teruggeduwd,waarbij een pal
een palwiel- op een nokkenas een-tand verder
schuift. 'Op deze as bevinden zich zes nokken-
schijven die beurtelings de zes groepen lampen
aan-of uitschakelen. Door het voorbijdraaïeh
van een nok wordt n.l. telkens een contact-
veertje opgetild (contact verbreekt) dat terug
valt zodra de nok het weer vrij laat (contact).
Door regelen van de omwentel ingssnelheid van
de trommel kan de duur van een gehele periode
geregeld worden. Door het versteken van de
nokjes is de duur vdn de'fasen in te stellen.
is ook mogelijk de lichten, met
de hand te bedienen als dat nodig
is. No afloop wordt dan bij fase!
'op automatische bediening gescha
keld. In'-die stand wordt door een
extra nokkenschijf. de stroom naar
de servo-motor verbroken", zodat de
nokkenas blijft stilstaan ongeacht
de stand van de trommel op dat
moment. De trommel draait door
tot het nokje van fase 2 een eigen
contact bedient waardoorde servo
motor gaat draaien en de automa
tisch cyclus is hersteld.
Imitatie rock and roll
Tijdens een onlangs in Vlissingen ge
houden teenagershow in het „Con
certgebouw" is het mij opgevallen dat
er door onze Zeeuwse amateurs zo
veel geïmiteerd wordt.
Er traden nogal wat zangers op dia
probeerden een imitatie weg te ge
ven van Elvis Presly of weer ande
ren van de „Everly Brothers", doch
geen van deze imitaties werd een
succes. Zou het dit soort van ama
teurs niet meer voldoening geven als
zij eens probeerden met iets anders
voor de dag te komen, iets origineels,
Iets wat met muziek te maken heeft
Misschien dat er dan in de kleedka
mers ook eens een wat meer aange
naam geluid te horen zou zijn. Want
wanneer er bijvoorbeeld een nummer
gerepeteerd werd en iemand vroeg
hoe of hij een bepaalde greep moest
pakken, dan ging dat meestal met
enkele woorden gepaard, die hier bo
ter ongenoemd kunnen blijven.
Er waren ook nog wel andere musici
op deze teenageravond, maar als het
zo doorgaat, zal er bij volgende ge
legenheden niet meer zoveel deel
neming zijn als nu het geval was.
Wat mij op deze avond nog meer te
genviel was het publiek. Het publiek
dat. wanneer er een goed nummer
werd gebracht, bijvoorbeeld een mooi
Pools of Spaans lied, rustig een
praatje met zijn of haar buurman
ging zitten maken. Willen onze
Zeeuwse teenagers dan niets anders
meer dan imitaties van rock and
roll
Als we al deze punten bij elkaar
voegen, dan moeten wij toch wol tot
de conclusie komen, dat dergelijke
imitaties van Amerikaanse rock and
rol-artiesten voortaan maar achter
wege moeten blijven. Dat zal meer
voldoening schenken dan al dit soort
nabootsingen.
C. Hoogesteger, Kapelle
(Advertentie)
Imiterende amateurs
J-l. zaterdagavond heb ik in het Vlis-
singse Concertgebouw, het „songfes
tival voor amateurs" meegemaakt.
Zonder ook maar iets af te willen doen
aan de leuke opzet en het aardige idee
van de organiserende firma, moet mij
tóch een en ander van het hart.
Met stijgende verbazing (en ook wel
een beetje ergernis) heb ik de pres
taties van do diverse met fraaie,
lange, Engels-klinkende namen ge
tooide ensembles beluisterd en be
keken, en m.i. was op twee of drie
uitzonderingen na - het gebodene
qua muzikaliteit, qua originaliteit én
qua presentatie, beneden peil
Ik heb helemaal geen bezwaar tegen
„muziek" zoals die door Elvis Pres
ley c.s. gebracht wordt, mits Elvis het
dan ook maar zélf doet, en niet, zoals
hier, door middel van erbarmelijke
imitaties. Bovendien, waarón al deze
imitatie. Waarom niet eens iets ge
bracht in een „eigen" stijl?
Dès te droeviger vond ik het daarom,
dat de grote zaal van het Concertge
bouw stampvol zal, terwijl b.v. op
avonden van de „Oprechte Amateur"
nauwelijks 20 a 25 mensen komen,
terwijl op déze avonden iets werke
lijk goeds gebracht wordt, bovendien
na afloop nog met een deskundige en
21. „Hm", mompelde baron
Bluff bevreemd, „waar is men
gebleven?" Hij stopte de wagen
en begon naarstig naar de nota
belen te zoeken, „Dat treft toch
al zeer ongelukkig, juist na zulle
een geslaagde proefrit", peinsde
Advertentie
Origineel Zwitsers
fabrieksmerk
opbouwende kritiek, in het openbaar.
Typerend was wel, dat van de plm. 40
medewerkenden van afgelopen zater
dag, zegge en schrijve één lid van
,,d' Oprechte Amateur" was. Waar
om? Zijn al die andere „Rockets en
Devills", enz. bang van openbare kri
tiek?
Ik nodig al deze mensen uit, eens gTa-
tis mee te doen aan een selectieavond
van ,,d' Oprechte Amateur", mèt kri
tiek in het openbaarMisschien
zien ze dan zélf in, hóe slecht het was.
P. A. DE LEEUW.
*VWWWWWWW*WWV\A
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
Londen 10.60%10.61: Montreal
3.851/2—3-85'/.: Brussel 7.58%—
7.59%; Stockholm 73.06—73.11: Mi
laan 60.73%60.78'/»; Oslo 52.91—
52.96; Lissabon 13.20'/»—13.22'/*;
New York 3.763.77%; Parijs
76.89'/;76.94%; Frankfort 90.37'/*
90.42%; Zürich 87.57—87.62 Kopen-
hagen 54.7554.80; Wenen 14.51—
14.52.
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Opnieuw teleurstellende koersen
De koersen die de internationale waar
den vrijdagmiddag te zien gaven waren
teleurstellend en voor enkele hoofdfond-,
sen belangrijk lager, ten opzichte van het
voorgaande slot. De handel was, mede
In verband met het naderende weekein
de, zeer kalm. De beurs schrijft de zwak
ke tendentie van vrijdag aan ook toe aan
gebrek aan kooporders. Zo kon het ge
beuren dat de geringe verkoopopdrach
ten toch nog in de meerderheid waren,
waardoor soms vtö gevoelige koersver
liezen tot stand werden gebracht. De
gunstige stemming van donderdag in Wall
Street was eergisteren reeds in Amster
dam verdisconteerd. West-Duitsland gaf
vrijdag lagere koersen te zien. Nieuwe
gezichtspunten die een hausse-tendentie
konden rechtvaardigen, waren niet aan
wezig. Na een min of meer prijshou
dende opening daalden de koersen gedu
rende de verdere beursduur. A.K.U.
na 472. tegen donderdag als slotkoers
472%. Philips 1192.na 1202 (1204). Unile
ver 789 bij 'n opening op 796 (798). Hoog
ovens flauw op 820 na 832 en 816 als
voorgaande 6lotkoers. Kon Olies hielden
zich vrij goed en noteerden slechts een
paar dubbeltjes lager. Gedurende de nlet-
officiële ochtendhandel werd voor alle
hoofdfondsen hoger betaald. De slotkoers
van vorige week vrijdag voor Philips was
1209%. Unilever 799'/;, A.K.U. 476%, Hoog
ovens 874 en voor Kon. Olie f 125,60. In
de hoek van de Nationale Handelsbanken
was het vrijdag uitermate stil. De steun-
koers was vastgesteld op 226 (228).
De scheepvaarten moesten In een stille
markt met geringe koersverliezen genoe
gen nemen. Met ingang van 1 januari a.s,
zullen de vrachttarieven van Antwerpen,
Rotterdam, Amsterdam, Bremen en Ham
burg met circa tien procent worden ver
hoogd. Cultures een weinig lager met
weinig zaken. Staatsfondsen praktisch on
veranderd. Tegen het slot trad voor alle
hoofdfondsen een lichte koersverbetering
In de lokale sector werden aandelen
Bammens plaatwerkerij wederom 'n paar
punten hoger geadviseerd Koudijs vast
bij een advieskoers op 275 (260).
Blijkens het emissïeprospectus van de
Koninklijke Nederlandsche Zoutindustrie
heeft de exploitatiewinst van de maat
schappij over acht maanden van 1960.
vóór afschrijvingen f 21,2 miljoen bedra
gen, tegen f 18,9 miljoen over acht maan
den 1959. De brutowinst, voor afschrijvin
gen. belastingen, etc., beliep over dezelfde
periode f 22.4 miljoen (17,4 miljoen). De
geconsolideerde exploitatiewinst over de-
Advertentie)
5 Zwarte Kippen
bewaren...
2,46 BESPAREN
HOOG EN LAAG WATER
30 oktober
uur
meter
uur
meter
uur
meter
Vlissingen
nap
-L
nap
nap
10.43
1.57
23.23
1.77
4.43
1.35
Terneuzen
11.13
1.75
23.48
1.94
5.09
1.51
Hansweert
11.33
1.87
5.35
1.65
Zierikzee
11.47
1.15
5.28
1.09
Wemeldinge
12.18
1.34
5.41
1.27
31 oktober
Vlissingen
11.37
1.76
5.42
1.49
Terneuzen
12.06
1.93
6.10
1.65
Hansweert
0.16
2.07
12.30
2.07
6.41
1.79
Zierikzee
0.44
1.42
12.51
1.25
6.30
1.18
Wemeldinge
0.58
1.67
13.21
1.49
6.42
1.38
17.48
18.15
17.54
18.06
1.92
2.06
1.54
1.71
ze periode en vóór afschrijvingen was
f 40,7 miljoen f 37,1 miljoen) en de bru
to winst vóór afschrijvingen, belastingen
etc, bedroeg f 42,0 miljoen (f 35.4 mil
joen). De certificaten werden vrijdag op
1130 tot 1150 geadviseerd, tegen donder
dag 1100 procent.
Prolongatie 3% proeent.
27 okt. 28 okt.
Nederland 1959 (4%)
100 Hl
101
Nederland 1951 (3":)
96%
96».1
Nederland 1948 <3;,.>
83:.«b 83 U
Nederland 1955 (3%
89?»
90
Nederland 1947 (3%) 3
•9«{Jgb 94JI
Nederland 1937 3
91%
91%
Dollarlening 1947 3
88%
88».
Investeringscert. 3
98%
98%gb
Nederland 1962-64 3
99%
99%
Ned. Indië 1937 3
98%
6 Te Woni ngbouwlenlng
1957 109'/*
109%
Nat. Handelsbank
228
226
Ned. Handelmij.
298%
298
Alg. Kunstzijde Unie
472
468
Bergli's en Jurgens
285%gb
285
Calvë Delft
780%gb
744
Hoogovens n.r.
344
825gb
Ned. Kabelfabrick
617%
614
Philips
1202gb
lJ92gb
Unilever
797gb
789
Wilton-Feijenoorri
199
195'/.
Kon. Petroleum Mij.
125
126.10
Amsterdam Rubber
108%gb 106%gb
Holland Amerika Lijn
143 143%gb
Kon. Paketvaart
136
135',*
Rotterdamse Lloyd
150
149
Scheepvaart Unie
150',i
148
Stv. Mij. Nederland
•68
167
K.N.S.M.
133%
181
Ver. H.V.A. Mij. N.V.
149%
147%
Deli Mij.
173
1731
Bank van Ned. Gem. 4
1 99
98%
Bank van Ned. Gem. 5-
1958 103ft
103%
Van Berkels Patent
342%
342gb
Albert Heijn
89
Centrale Suiker
397
399
Kon. Mij. De Schelde
322
323
Intern. Nickel
48%
48%
American Motors
21/*
21%
Anaconda
44
44
Bethlehem Steel
40'/*
40%
General Motors
41'/*
41%
Kennecott
75
75%
New York Central
16%
Pennsylvania
10%
lOVs
Republic Steel
52»'*
52%
Shell Oil Comp.
72%
74%
Tide Water
20
20%
U.S. Steel
72
72 fj
Nat. Can. Corp.
8%
8/<
PREMIELENINGEN
Amsterdam 1951
82%
S2',
Breda 1954
79
Eindhoven 1954
80%
SO',
Enschede 1954
79
Den Haag 1952 I
87
87
Den Haag 1952 It
88%
88'.
Rotterdam 1952 I
901
Rotterdam 1952 II
83%
90
Rotterdam 1957
99%
98',
Utrecht 1952
92%
Amsterdam 1956 I
'81%
Amsterdam 1956 II
88
88%
Amsterdam 1956 111
37%
88 :v.
Amsterdam "33 <C. en A.)
100b
Dordrecht 1956
80
80'
Alkmaar 1956
80
80
Zuid-Holland 1937
95'/,
95%
A.X.P.—C.B.S. BEURSIXD1CES
26/10 27/10 28/10
Intern. Concerns 554.99 568.58 564.17
Industrie 319.03 323.28 324.34
Scheepvaart 164.61 167.45 166.79
Banken 214.27 217.21 216.06
Cultures enz. 147.37 150.15 150.15
Algemeen 386 83 395.11 393.15
De Britse raad voor toezicht op films
wil geen toestemming voor vertoning ver
lenen voor een stomme film van twintig
minuten over het Warsc'nause Ghetto in
de oorlog, als scènes, waarin lijken van
slachtoffers van het nationaal-socialisme
voorkomen, er niet worden uitgeknipt.
Deze documentaire is door de Duitsers
zelf opgenomen. De maatschappij, die de
film levert, heeft meegedeeld de film niet
te willen couperen, omdat de nazi's er
dan niet slecht genoeg af zouden komen.
hij, onder de achterbank turend.
„Men zal toch niet vroegtijdig
uitgestapt zijn?"
De baron keek de weg af, waar
langs hij gekomen was, doch ner
gens waren de Runderlose heren
te zien. Op dat ogenblik werd
zijn aandacht getrokken door een
noodlijdend gekerm boven hem.
De baron keek omhoog. Daar hin
gen de notabelen aan het span
doek met feestelijk opschrift, dat
ter ere van de proefrit over de
straat was gehangen,
„Ahum... juist", sprak de baron,
„tja, ik had nog een kleinigheid
vergeten, bedenk ik nu. Ik had U
moeten waarschuwen om U tij
dens de sprong goed vast te hou
den
„Het is een schandaal!" riep de
burgemeester uit de hoogte
Advertentie
DE -echte PIJNSTILLER
Hoofdpijn... maar ook andere pla
gende pijnen verdv/ijnen snel met
Witte Kruis.
tabletten, poeders
of cachets!
FEUILLETON DOOR:
BARBARA STANTON
5 gl_
had juffrouw Ricer de telefoon neer
gegooid en Sally toegesnauwd: „wat
heb je me nu geleverd? En nog wel
tegenover Alistair Brannock!"
't Bleek Sally weldra, dat meneer
Brannock een veelbelovend jong
mens was, krtgeleden tot redac
teur was benoemd.
„Ofschoon de hemel mocht weten
waarom", barstte de schrijfster uit,
„want hij heeft klaarblijkelijk het
land aan mensen van ons slag, wat
intussen dwaas genoeg is, omdat zon
der ons zijn baan 't geen half jaar
zou uithouden. Hij is zo'n waanwijs
gestudeerd type, dat tegenover mij
en mijn werk zulk een neerbuigende
houding aanneemt, dat ik hem dezer
dagen eens zal vertellen hoe i k over
hem denk. Misschien weet hij meer
van grammatica en punctuatie dan
ik maar daarentegen kent de man
niets van het leven of de liefde. Hij
zou veel meer op zijn plaats zijn aan
een deftig, dikdoenerig weekblad dan
bij een populair romantisch tijd
schrift.
Dat jij hem op die manier in de
kaart hebt gespeeld, Sally, is onver
geeflijk!"
Toen Sally erop wees, dat de eer
ste aflevering was getypt en verzon
den voor haar komst, verklaarde juf
frouw Ricer zonder blikken of blo
zen: „Dat doet niets ter zake. Een
nauwgezette secretaresse zou het
„blauwtje" hebben gelezen, om er
zeker van te zijn, dat malle vergis
singen waren uitgesloten".
Na een goed verzorgde maaltijd
was de schrijfster weer de jovialiteit
in persoon géweest.. maar Sally had
uit ervaring lessen getrokken. Ge
leidelijk kwam ze tot de ontdekking,
dat er iets nonchalants kleefde aan
het werk van juffrouw Ricer, een
„gebrek", dat de levendigheid ervan
intussen meer verhoogde dan ver
minderde. Inderdaad voelde Sally
iets voor 't standpunt van de schrijf
ster, dat haar vlugge inspiratie eron
der zou hebben geleden als ze het
verhaal zou hebben onderbroken om
het bij te schaven en eventuele fou
ten te verbeteren.
Ook bemerkte Sally al spoedig, dat
juffrouw Ricer niet graag opver
gissingen in grammatica en punctu
atie werd gewezen, maar er stilzwij
gen genoegen mee nam wanneer
haar secretaresse terloops de nodige
verbeteringen aanbracht.
Ongeveer een week nadat Sally
in Cherry Tree House haar intrek
had genomen viel er een pijnlijk to
neel voor. Geheel in haar verhaal
opgaande had juffrouw Ricer de
ontroering beschreven, die zich op
haar trouwdag van een jong bruidje
meester maakte; geen ogenblik was
't bij haar opgekomen hoe pijnlijk
dit relaas voor haar nieuwe secreta
resse moest zijn. Sally had haar
arbeid zo lang liet haar mogelijk
was, voortgezet, maar tenslotte was
het haar te machtig geworden en
was ze in tranen uitgebarsten. De
schrijfster had niet dadelijk beseft
om welke reden en toen ze het ten
slotte begreep, scheen ze er meer
ontstemd over dan medelijdend. Ge
lukkig begreep Sally snel de gezon
de zin van de haar ietwat bruusk
toegediende vermaning: „Beheers
jezelf, in vredesnaam", want op dit
ogenblik zouden betuigen van
sympathie of meegevoel haar tra
nenvloed slechts hebben doen stijgen.
„Zie mij niet voor harteloos aan",
had juffrouw Ricer aan haar woor
den toegevoegd, „maar we zullen
nooit een verhaal af krijgen als je
gaat schreien bij elke passage, d'ie
iet of wat doet denken aan je eigen
ongelukkige belevenis. Als ik steeds
moet overwegen; Zou dit Sally ook
overstuur maken?...."
Sally die weldra haar zelfbeheer
sing had herwennen, had excuus ge
maakt en beloofd dat het nooit meer
zou gebeuren. En zo was het ook ge
gaan. Deels doordat ze zichzelf in
bedwang wist te houden, maar voor
namelijk zoals ze vol dankbaar
heid had geconstateerd doordat
juffrouw Ricer de moeite nam om
gedeelten die ze al te pijnlijk voor
haar secretaresse vond, met potlood
neer te krabbelen. Sally kon ze dan
op haar eigen kamer overtikken en
daar desnoods haar tranen de vrije
loop laten.
Tegemoetkomingen als deze had
den de band tussen beide vrouwen
spoedig versterkt, terwijl Sally bo
vendien, naarmate de weken ver
liepen, zich steeds beter ging beheer
sen. Toch maakte ze nog steeds droe
vige ogenblikken door, vooral 's
nachts, wanneer ze zich afvroeg, of
ze ooit weer normaal zou denken en
handelen.
Ten aanzien van Hugh was ze ab
soluut niet verder gekomen. Integen
deel was het medelijden, dat ze aan
vankelijk, na 't verhaal van zijn tra
gedie te hebben gehoord, met hem
had gevoeld, in afkeer veranderd. Dit
naar aanleiding van een vooorval tij
dens haar eerste week op Cherry
Tree House.
Juffrouw Ricer werkte nooit op
zondagen, zodat Sally zich na de
lunch op een schaduwrijk plekje in
de tuin had neergezet, met de bedoe
ling enige brieven van rouwbeklag,
die ze na Peters overlijden had ont
vangen, te beantwoorden. Het bleek
echter een ellendig karwei, zodat ze
na enkele te hebben afgedaan, de
rest weer opborg, in de hoop, dat 'n
uurtje rust voor theetijd haar wat
op streek zou helpen.
Ze lag nog slechts een paar minu
ten, toen ze op Hughs deur, niet ver
van de hare, hoorde kloppen en da
delijk daarop zijn ongeduldig: „Ja,
wie is daar?"
„Ik, jongenlief", klonk de stem van
zijn tante en daarna ging de deur
open.
Even later hoorde Sally tot haar
schrik, hoe juffrouw Ricer zei: „Het
loopt met jou toch de spuigaten uit,
Hugh! Je hebt sinds Sally hier is.
nauwelijks een beleefd woord tot
haar gezegd. Ze is toch zo'n lief kind
en zo diep ongelukkig, wat jij ook
wel weet".
„En wat denkt U, dat ik daaraan
kan doen?" had Hugh knorrig ge
vraagd. „Soms haar hand vasthou
den? Haar laten uitschreien op mijn
mannelijke schouder?"
„Natuurlijk niet, maar je zou toch..."
„Lieve tante Plorrie, als dat meisje
haar hart inderdaad zo gebroken is,
lijkt het me verreweg het beste haar
met rust en aan haar eigen gedach
ten over te laten".
„Onzin!"
„Helemaal niet, Vermoedelijk is ze
naar dit verlaten oord gekomen om
dat ze de domme pogingen van fami
lie en vrienden om haar uit de put
te halen, rtiet langer kon verdragen.
Stel nu eens. dat ze evenmin als ik
uit de put gehaald wil worden. U is
heus onverbeterlijk! Ik had gedacht
dat uw pogingen om mij op te vro
lijken een les voor U waren geweest,
maar neen hoor! Als Melody Chase
zich op het oorlogspad begeeft, moet
er een vrolijk slot aan zijn".
Sally wenste nu, dat ze maar eens
gekucht had of een boek laten vallen
toen juffrouw Ricer begon te spre
ken. dan zouden zij en Hugh heb
ben geweten, dat zè niet langer in
de tuin was. Nu was het echter tc
laat. Natuurlijk deden ze geen moei
te hun stemmen te dempen en daar
alle vensters open stonden, kon ze
woord voor woord verstaan.
„Alles wat ik van je vraag is, dat
je je gedraagt als een beschaafd
mens", had Hughs tante gesmeekt.
„Het volgende weekeinde moet ik
naar mijn flat in Londen, maar ik
betwijfel of Sally me graag za! ver
gezellen. Het zal wel erg eenzaam
voor haar zijn als je enkel aan de
maaltijden verschijnt en dan met
een somber gezicht aan tafel zit"
.(Wordt vervolgd).