FRAAIE ROL VAN GUINNESS IN „ONZE MAN IN HAVANA" ASTMA FRANK SINATRA BALANCEERT TUSSEN ROEM EN VERVAL JULES DE CORTE - WARS VAN IEDERE DOGMATIEK „Je moet de mensen uit elkaar kunnen spelen" VANDAAG MORGEN !2 OKTOBER 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Duitse oorlogsfilm waarin het geweten spreekt „Onze man in Havana" is in feite een feolderverhaal, maar zo boèiend geschreven, dat het pakt als Graham Greene's beste thrillers. De spanning van de politieroman wordt afgewisseld met frisse Britse humor, boven dien speelt het verhaal in een op de verbeelding werkende omge ving, in exotisch en ultramodern Havana, liet Nice van midden- Amerika. Carol Reed, die ook Greene's „Derde man" zo voor treffelijk verfilmde heeft van „Onze man in Havana" een rol prent gemaakt, waarin al die po sitieve elementen zijn terug te vinden. Reed verzekerde zich van prima acteurs, onder wie de begaafde Sir Alec Guinness, die de hoofdrol Speelt. Naast Guinness zien we in deze Cu baanse komedie de geweldenaar Burl Ives, Ernie Kovacs, Noel Coward, Shakespeare acteur Sir Ralph Ri chardson en de schone Maureen O'Hara. Zoals reeds opgemerkt is ..Our man in Havana" een komedie. De hoofd persoon, de stofzuigerhandelaar James Wormold is een komisch man. Wormold zit voortdurend in geldnood, want zijn dochter weet van uitgaan en Havana is duur. Toch is het eigen aardig, dat Wormold met zo'n pro bleem kampt, want hij is handig en vindingrijk genoeg. Dat blijkt wan neer hij een bijbaantje neemt. Om de behoefte aan luxe van zijn doch ter te bevredigen. Wormold wordt geheim agent. Het gaat dan niet ver der als in vele films in dit genre: met veel gooi- en smijtwerk naar een grappig happy end, maar er ge beuren dramatische dingen, die Wor mold tot bezinning dwingen. Want hoe handig hij ook is James Wor mold is ook naief en deze eigenschap speelt hem parten op de weg naar het succes. Heel fijntjes weet hij zich te rug te trekken en de manier waarop hij in zijn kinderlijkheid de laatste hindemissen die de weg naar het 'heel aanvaardbare) happy end ver- Advertentie) nu in 80 seconden verlicht. De hevigste astma-aanval wordt met één enkel Adozo tablet bedwongen. De verlichting is onmiddellijk. Indien aan astma lijdt, moet U beslist Adozo proberen! Verkrijgbaar bij apothekers en drogisten. sperren, opruimt is werkelijk su bliem. Guinness speelt zijn rol met het meesterschap, dat hij ook in films als „The horse's mouth" en „The ladykillers" om er maar enke le te noemen tentoonspreidde Hij wordt daarbij door de overige cast kundig bijgestaan. „Onze man in Havana" is te zien in CITY-theater (Middelburg). Alhambra (Vlissingen) opent na de restauratie met de vrolijke geschie denis „Das Dreimaderl-Haus", naar het zangspel van Frans Schubert. Karl Heinz Böhm beeldt de figuur van de componist uit en Hannerk Matz speelt de rol van Hannerl. het jongste meisje uit Dreimaderl-Haus, dat Schubert in zijn jonge' jaren het hoofd op hol bracht. Tot de verdere medewerkers behoren de zanger Ru- dolf Schock (als Franz Schober) en Magda Schneider, de moeder van Romy (als mevrouw Tschöll). Het is eigenlijk onnodig op te merken, dat de film van Ernst Marischka van begin tot het eind een feest van Weense muziek is. Het oude Wenen herleeft en Rudolf Schock zingt lie deren als „Am Brunnen vor den Tore" en „Leise flehen meine Lieder", die Schubert onvergetelijk maakten. Een geheel ander soort muziek is te horen in „Freddy, die Gitarre und das Meer", een rolprent van de Duit se schlagervirtuoos Freddy. die Grand (Goes) vertoont. In LUXOR (Vlissingen) staat eveneens een Duitse film op het programma, een oorlogsfilm van Harald Reinl over de strijd onder water. Terwijl de film vol sensa tionele duikbootaanvallen en ha chelijke ontsnappingen is krijgt het verhaal aan het eind een (ove rigens te vernachten) wending, die van „Doorbraak bij Scapa Flow" meer maakt dan een dood gewone oorlogsfilm. Dan gaat na melijk het geweten spreken van Graham Greene schreef net boek. waarnaar Carol Reed de film „Our man in Havana" vervaardigde. de heldhaftige commandant Prien (Dieter Eppler), nadat een do minee hem op zijn fouten heeft gewezen. Het gewetensconflict is weliswaar een beetje eenvoudig voorgesteld, maar het voornaam ste facet van de film. „Nacht der vergelding", Electro (Middelburg) blijkt een niet hele maal raszuivere western te zijn, waarvan het gegeven aan een wild- west-story doet denken, wat de film in feite toch niet is. Het onderwerp is namelijk een krachtmeting om grond tussen een groep boeren en een groep houthakkers. Alan Ladd voert de houthakkers aan en geheel over eenkomstig het recept voor de wes tern. staat aan het hoofd van de te genpartij een dappere jongedame, de schone grondbe2itster Jeanne Crain (Laura Rilcy). Hoe het tussen die twee afloopt is niet. moeilijk te ra den. Voor de jeugd vertoont CITY (Mid- delburg) zondagmiddag een film va» Stan Laurel en Oliver Hardy, te weten „In de penarie". INKOMSTEN 15 MILJOEN FRANK SIN AT RA ^BALANCEERT Goed zanger en evenzeer geoefend herrieschopper Er zijn maar weinig artiesten np deze wereldbol, die zó het onderwerp van gesprek zijn als de heer Frank Sinatra, bijge naamd „The Voice" (De Stem)* En dat is hij al vele jaren. Sina tra heeft langdurig gebalan ceerd op het hoog gespannen touw tussen roem en verval. Zijn verval was onmiskenbaar j in het begin van de jaren vijftig maar net toen iedereen dacht, dat Franky helemaal van het toneel was verdwenen vierde hij onverwachte triomfen als dra- I matisch filmacteur in „From here to Eternity", een rol die I hem een „Academy Award", 'n Het nieuwste,het modernste het meest veelzijdige I en actuele... T%.« —f mèt overzicht I ƒ-ƒƒ"■ RADIO en TV... I LfJl Postbus 2 - Leiden ereprijs voor de film, opleverde. Op slag was Sinatra weer beroemd en stond hij in het middelpunt van de belangstelling. Opnieuw brak een gouden tijd voor hem aan, die tot dit ogenblik zo'n vijftien miljoen gul den aan inkomsten per jaar oplevert. Dat is zelfs na aftrek van de hoge belastingen genoeg om comfortabel van te leven en om er fiks mee te gokken. Want gokken is een zeer Spfeciafê'liefhebberij van ..The Voice" die er- niet tegen opziet in de speel huizen van Las Vegas en andere mondaine gelegenheden, duizendjes te laten wegfladderen. Sinatra was als zanger afgedaan, al wil hij dat zelf allerminst erkennen. Hij spreekt dit in tegendeel hardnek kig tegen. Nu. na zijn roem als echté filmacteur, is hij ook weer als zan ger in genade aangenomen en zijn bazen van Capitol Records zijn blij met hem. ondanks de niet altijd pret tige wijze waarop Frankyboy meent met de grammofoonplaten en de be geleidende musici te moeten omgaan. Sinatra is een goed zanger maar evenzeer een geoefende herrieschop per, die er niet tegenopziet tijdens vrijwel elke opname voor een plaat met een heerlijke woede-uitbarsting voor de dag te komen. Alles moet voor hem wijken, vindt Frank en daarom was het een dubbele neder laag, dat hij kortgeleden bij de voor bereidingen voor een nieuwe lang speelplaat zijn zin niet kreeg. Al tijd is het beroemde grote orkest van Nelson Riddle ten steunpilaar van „The Voice" geweest. Plotseling kreeg de heer Sinatra het echter in zijn hoofd te bestellen, dat het orkest van Red 'Norvo moest begeleiden. Red was echter met Benny Goodman in Europa op tournee en kon onmo gelijk komen. Er vlogen telegram men over en weer maar Norvo kon geen jawoord geven. Sinatra stelde zich aan als een dronken puber, maar zijn invloed bleek te hebben gefaald. Norvo kwam niet! Politiek Zijn belangstelling- voor de poli tiek is gebleken toen hij het tij dens verkiezingscampagnes op nam voor Roosevelt en Truman, later voor Stevenson en nu voor Kennedy. Vrienden hebben al pla gend gefluisterd, dat Frank waar schijnlijk minister van Kunsten en Wetenschappen wil worden in een democratische regering on der Kennedy. Zij voegen er echter direct aan toe. dat dit wel niet zal gebeuren want aan 'n goklustige minister hebben de Verenigde Staten niet veel, ook ai is hij een goed verliezer, die bij het weggeven van grote bedragen slechts de schouders ophaalt en als troost een glaasje gaat drinken. Zijn belangstelling voor het zwakke geslacht is al even spreekwoordelijk. Het komt niet zelden voor, dat Fran- ky zijn optreden op dure podia onder breekt om een dame op te bellen en haar zijn retorische complimentjes in de lieftallige oortjes fluistert. Frank Sinatra heeft een zeer wissel vallig humeur; hij is grappig, hys terisch, sentimenteel en keihard.'in de kring van artiesten is hij een be langrijke jongen, die graag een eer ste riool speelt. De jongen uit Hoboken (bij New York) heeft de wereld aan zijn voe ten gehad, verdween uit de belang stelling en keerde terug als een gro te ster. die ongetwijfeld vandaag of morgen weer zal struikelen. 3laar dan heeft hij de schaapjes op het droge. Misschien, want het kan natuurlijk ook zijn, dat „De Stem" tegen die tijd net weer alle dollar biljetten aan de speelhnizen heeft doorgegeven. FILMS IN ZEELAND Nederlands danser voor Franse televisie Jtforen, ymw ew zl\ Televisie De KRO komt vanavond met zij» nieuwe rubriek „Brandpunt", waarin de bisschop monseigneur Dekkers uit Den Bosch maande lijks een actueel probleem van rooms-batholiek gezichtspunt uit zal behandelen. Verder zal men de heer Neuman kunnen zien die bui tenlands commentaar levert en bo vendien zullen enkele documen taire onderwerpen in deze nieuwe rubriek aan de orde komen. Om negen uur rollen de „Zater dagavond-akkoorden" over het scherm. Tenslotte wordt om tien uur ter gelegenheid van het bezoek van de koning en koningin van Thailand een filmreportage over dit land vertoond „De witte olifant en de vrijheid". De Vlaamse tele visie neemt vanavond de KRO-se zaterdagavond-akkoorden over. Radio Bij de KRO kan men vanavond om tien over negen weer naar „Tiere lantijnen" luisteren. Bij de VARA wordt om tien over drie 's middags de hele ..Dreigroschenoper" van Bert Brecht en Kurt Weil uitge zonden met solisten van o.a. het Westberliinse politieke cabaret „Die Stacnelschweine". Ook Wolf gang Neuss, de onlangs omgeko men balladezanger uit de film „Wir Wunderkinder", heeft een rol in deze op grammofoonplaten vastgelegde uitvoering, 's Avonds om vijf over acht „Week uit week in", om tien uur het derde deel van „Scaramouche" en om tien over half elf Ton van Duinhoven in ..Niet storen", deze week met me dewerking van Mimi Boesnach en Lia Dorana. schrijven Televisie Het televisieprogramma van deze zondagavond begint met de ru briek „lu A.V.R.O.'s tclevizier", om kwart over acht gevolgd door de laatste aflevering van „De ze ven werken" van Jan Brusse. Om half negen volgt dan een recht streekse uitzending uit het Ame rikaans Theater te Brussel van de spelshow „Een belga per seconde". Om kwart voor tien behandelt ds. J. Kater „Het leven voor de g boorte" in zijn serie causeriën „Het gezin". Om tien uur begint het gezamenlijk programma met „Sport in beeld". Om half drie begint de Vlaamse televisie al met een uitzending over levende folklore, om drie uur gevolgd door een reportage over Madurodam. Er volgt daarna een reportage van de wereldkampioen schappen cyclobal. Om tien voor vier een ontmoeting met de schil der Mare Mendelson. Tot acht uur wordt het T.V.-programma dan aangevuld met een reportage over Granada en kinderprogramma's. Om acht uur begint het nieuws, gevolgd door „Een belga per se conde" en sportweekend. Om tien voor half elf volgt een close-up van de Nederlandse cineast Her man van der Horst, waarna het laatste nieuws de uitzending af sluit. Radio Om half acht wordt in liet VARA- progranima in een half uur du rende uitzending Aan Peter Jas pers het vak van doktersassisten te op de hak genomen. Om vijf over half negen geeft de A.V.R.O. over dezelfde zender Hilversum I het tweede deel van het hoorspel ..De prediker en zijn prooi", onmiddellijk gevolgd om kwart over negen door een programma voor de Nederlandse militairen in La Courtin©. Ook de K.R.O. geeft een deel van een seriehoorspel en wel het derde deel van „Eigen haard is moord waard". „Dit is mijn werkkamer. Ga zit ten, ik zal thee halen". Jules de Corte gaat weer voorzichtig de twee trappen af, en laat ons al leen; of eigenlijk niet helemaal al leen. Iu de hoek van de huiskamer staat een luidspreker, waaruit har de vogelgeluiden opblinken. Het vliegtuig, dat over gaat, lijkt wel dwars door de kamer te vliegen. Later blijkt, dat Jules de Corte iu zijn vogelkooi buiten een micro foon heeft opgehangen, zodat hij zijn vliegende vriendjes altijd kan hóren; ook als hij werkt. Jules de Corte stapt ten tweede male de kamer binnen. „Ik heb niet gemorst, hè?. Tenminste ik geloof i.et niet", zegt hij met vol doening en hij geeft ons het kopje thee. waarvan het schoteltje in derdaad kurkdroog is gebleven. En dan dringt een hond met zijn neus de deur open. „Mag ik U voorstellen, dit is Callie, mijn schaduw", zegt onze Nederlandse chansonnier. Hij gaat achter zijn bureau zitten bij het raam. Zijn kamer is vol geluiden. Er staan ze ven klokken, die allemaal een an dere tijd aanwijzen en dan ook op verschillende ogenblikken begin nen te slaan. Op een tafel staan een bandrecorder en een verster- ker aan de andere kant van. de kamer een piano. De Corte blijkt een man met een ontzettende 'hekel aan dogma's en aan vaste lijnen. Een man die blij is als iemand de moed heeft van 't gebruikelijke af te wijken en het opbeurend vindt als iemand hem bij een afspraak laat wachten. Zijn geestelijke hobby is, dat elke groepsvorming leidt tot slechte: dingen. Zijn dochtertje, een pittig' ding met donkere ogen, komt voor de derde keer uit nieuwsgierigheid de kamer binnenstappen. Jules de Corte had haar elke keer wegge stuurd. Nu staat hij resoluut op en zegt zonder echt kwaad te zijn „Vooruit, ga weg. Ik laat niet met me spotten. Ik ben net Onze Lieve Heer in die dingen". „Het gaat er bij mij om. dat ik wordt begrepen. De mensen plak ken me vaak een etiket op. Als ik maar „Ik zou wel eens willen we ten" en „De vogels" zing, dan hoef ik eigenlijk verder niets meer te doen. Behalve als ik ze uit elkaar kan spelen, als ik kan bereiken dat ze individuen worden. Maar je kan nooit zeggen of dat lukt. Dat ligt misschien aan het feit dat ik niet toekom aan wat ik zou moeten doen. Het ligt misschien ook aan de onbekwaamheid van de mensen om los te komen. Het is mijn er varing dat als je zingt over iets wat de mensen nog niet wisten, dat ze het dan ook niet mooi vin den. Dat heb ik zelf ook wel. Als ik Vondel lees zeg ik: het is wel mooi maar niet van mij.-Ik durf nu wel schoorvoetend te zeggen dat Vondel me niet veel doet. Maar ..Antiek houten handje" van Lu- cebert, ja, dan gaat mijn antenne meetrillen. Ligt m'n tabak nog op tafel?" „Ja, vlak voor U". „Dank L". Jules de Corte stopt zijn pijj». „Ik zing ook wel eens een cynisch liedje. Bijvoorbeeld van een man die zich tijdens een kerkdienst ophangt omdat hij zo eenzaam is en Onze Lieve Heer niet. vindt. Een zaal inet quasi- intellectuelen klapt dan niet. Pu bliek dat hot niet begrijpt lacht heel hard en klapt zacht. Degenen die het wel begrijpen lachen niet en klappen heel hard". Toto en beurs Even praten we over een van zijn hekeldichten: „Het Totoburger- woud" waarvan de moraal is dal de christelijke partijen tegen gok ken in de voetbaltoto zijn. maar speculeren op de beurs iets ge woons vinden. „Als je dat voor een christelijk publiek speelt hoor je Woensdaga vo n d prese nteerde de A.V.R.O.-T.V. Let's face music", onder leiding van Jos Cleber. Regie Jef de Groot. Op de foto de medewerkenden v.l.n.r. Truus Koopmans, Gert Smit, Ageeth Scherphuis, Cor- ry Brokken, Jules de Corte en Jos Cleber. Veertien „Russen" op uw scherm Vrijdag vier november is het vier jaar geleden dat de Hongaarse opstand bloedig door de Russen werd neergeslagen. Aan de vooravond van deze herdenkingsdag zendt de KRO onder regie van Luc van Gent het spel „De donkere kant van de aarde" van Rod Serling uit, in welk stuk die opstand tot achtergrond dient. Het stuk speelt in een denkbeeldige stad met denkbeeldige figuren, maar het is niet moeilijk in die stad Boedapest te herkennen en in een der be langrijkste opstandige Hongaren Pal Maleter. Chris Torenhosoh, eerste solist van het. Amsterdams ballet, is door de Franse televisie uitgenodigd mede te werken aan de wereld-première van een nieuw ballet op muziek Min de Franse componist Marcel Delannoy als onderdeel van de uit zending „Musiquc pour vous". Chris Torenbosch zal als solist op treden naast Jean Paul Andreanï Etoile van de opera van Parijs; Yvonne Meyer, die kort geleden naam heeft gemaakt door haar op treden op de festivals van Nervi en Edinburgh, alsmede Dany Colle- tin, een jong danseres, die men ook reeds voor cle Nederlandse televisie heeft kunnen zien. De muziek, een concerto voor viool en orkest, zal worden uitgevoerd door het Orchestre National van de Franse radio, de choreografie is in handen van Juan Corelli, die kort geleden voor het Amsterdam se Ballet „De Bronzen Venus" heeft gesteld. „Tssss". Ze verstaan het niet. Dat hebben ze nooit doordacht. Als je tegen geheide katholieken zegt: „Ik ben bijna zo onfeilbaar als de Paus", dan zijn ze zeer gekrenkt, omdat ze collectief denken. Ik sta erg sceptisch tegenover de dingen. Niet cynisch, dat is me weer te dogmatisch. Als ik iets onaardigs zeg, neem ik het even later toch onmiddellijk weer terug, omdat ik niemand in de goot wil duwen. Als je*in de Bijbel Profeten leest, dan zie je dat die veel cynische dingen zeggen, maar dat wortelt dan in het verdriet over de gang van za ken. In die zin ben ik wel cynisch. Ik geloof dat we op de verkeerde weg zijn. Ik wil niet terng naar Rous seau, maar we hebben de band met de natuur in ieder opzicht verlo ren", zegt de Corte. Sterkte hoor En hij vervolgt: „Waar de mens zijn voeten neerzet trapt hij de bladeren dood om ze in goud te veranderen. Ik heb eens een liedje gemaakt, dat ik nog nooit in het openbaar heb gezongen, en dat gaat over de wereld waarin de mens alles kan. In plaats van ap pelen groeit er geld aan de bomen. Maar de mensen gaan toch derod een klein percentage van heimwee en de rest van verveling en ge brek aan fantasie. Het is een feit, dat door alles een barst loopt en dat noemen ze dan de zondeval en zo. maar ik weet 't niet. Als je dat allemaal zo zegt noemen ze je een a-sociaal wezen. Dan krijg je het predikaat: hij heeft altijd wat. Voor Gods troon staat het gouden kalf. En als we bidden, bidden we God niet aan. maar het gouden kalf. Neem de Floriade! Dat was allé- maal economie. Elke bloem die geen geld opbrengt is onkruid". Jules de Corte zegt het allemaal zonder fanatisme, zonder stemver heffing. Hij vergeet de tijd en zijn vrouw moet hem via de huistele foon waarschuwen, dat hij over tien minuten weg moet. We dalen de houten, open trappen van zijn huis in Delft weer af. Bij de deur zegt hij: „Sterkte hoor!", dezelfde gToet die hij heeft gebruikt aan het slot Aan de vele telefonades die ons gesprek interrumpeerden. RADIO- EN T.V..RUBRIEK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 21