PAGIM „Melksanering" was onderwerp op voorlichtingsdag voor huisvrouwen Lekasin MisvroMMCH over „Sfeer le rommelig en lawaaierig, ventilatie vaak onvoldoende VRIJDAG 21 OKTOBER 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 17 IN JAARBEURSGEBOUW TE UTRECHT: Levendige discussie over „vrije keuze" en „vertrouwenscommissies (Van onze redactrice) Het onderwerp Melksanering is dezer dagen, tijdens een voorlich tingsbijeenkomst voor huisvrouwen in 't Utrechtse Jaarbeursgebouw, een volle dag middelpunt der belangstelling geweest. Deze voorlich tingsbijeenkomst werd georganiseerd door het bedrijfschap detail handel in melk en melk- en zuivelproducten, op verzoek van de Nederlandse Huishoudraad en met instemming van de Nederlandse Consumentenbond, en gezien de vele reacties die tijdens deze bijeen komst uit het „kamp der huisvrouwen" kwamen, bleek de melk sanering voor de Nederlandse huisvrouw nog niet «een zonder meer geaccepteerde regeling te zijn. Aanleiding tot het organiseren van deze voorlichtingsbijeenkomst ten bate van de consument was het feit, dat onlangs de zogenaamde „rationalisa tieverordening" van het bedrijfschap in werking is getreden; een ver ordening die onder meer beoogt de melksaneringsregelingen zo goed mogelijk te doen verlopen in het belang van consument en detaillist. Meer dan negentig procent van de ln consumptie gebrachte hoeveelheid melk-en melkproduken wordt in Ne derland bij de consumenten aan huis bezorgd. De melksaneringsregelingen ze worden steeds plaatselijk inge steld delen de route van de melk- slijters zo rationeel mogelijk in. Se dert 1945 heeft de doorvoering van melksaneringsregelingen zich gelei delijk ontwikkeld, met als resultaat dat in 1953 ongeveer dertig procent van de consumenten en melkdetail- handelaren in zogenaamd „gesa neerd" gebied woonachtig en werk zaam was, terwijl dit percentage op het ogenblik ongeveer 60 bedraagd. Niet iedere huisvrouw is op de hoog te van de factoren dio tot de melk- f Advertentie) Knapt er zo j van op §j dit is een van de antwoorden, j| M die huisvrouwen gaven op de !f g vraag: „Waarom liet U iets j§ H chemisch reinigen". Andere s antwoorden waren: ,,'t Komt §1 H als nieuw terug", ,,'t Goed blijft p M mooier en beter in vorm door M chemisch reinigen". Weer an- ii M dere dames zeiden: „Het is veel §jj H gemakkelijker, dan zelf te M doen. Nu weet je, dat het weer |j s als nieuw terugkomt. Als je H het zelf doet weet je nooit hoe M het uitvalt". Of men zei: „Je loopt geen risico, dat het goed |g verknoeid wordt, 't krimpt niet. Het wordt weer net als H nieuw". H Ja, chemisch reinigen is werk M M voor specialisten. Zoals „DE ZON". Wanneer U iets wilt la- g| H ten chemisch reinigen, bel dan §1 H „DE ZON". Er zijn winkels en g g depots in praktisch elke plaats van Zeeland. minimum Wie met kolen stookt, komt in de loop van de winter wel minstens één keer voor het onaangename feit te staan dat het vuur ongemerkt de geest heeft ge geven- Is de kachel helemaal uit, dan 7.it er niets anders op dan opnieuw aan maken, maar zit er nog een sprankje vuur in, dan kan dit worden aangewak kerd dooreen schepje suiker op de kolen te leggen. Het tegenovergestelde, liet temperen van de kachel dus (bij stormweer kan het vuur verontrustend loeien) kan bereikt worden door géén suiker, maar een schep zout op het vuur te gooien. sanering geleid hebben en daarom werden ze tijdens de ochtenduren van deze voorlichtingsbijeenkomst nog eens uitgebreid besproken: de voort durend gestegen kosten van de melk- detailhandel, in combinatie met een gedaald verbruik van melk en melk- produkten, waarbij echter het aantal adressen waar 'dagelijks bezorgd werd, toenam. Minder omzet, meer te bedienen klanten en sterk geste gen kosten: zo kan dus het totaal beeld worden samengevat. Als resul taat van melksanering kunnen meer klanten per uur bediend worden, be reikt de bezorger hogere omzetten, worden' bovendien zijn (vaak zeer lange) bedienings- en werktijden be kort en blijft de kwaliteit van de pro- dukten beter, omdat het gros ervan reeds in do morgenuren bezorgd ls„ „Bange vtagen.....'- „Wat betekent de melksanering voor de consument?" Een hoofdbestuurs lid van de Nederlandse Consumenten bond stelde, als eerste inleidster, tij dens de ochtendbijeenkomst deze vraag en overwoog dat sanering bij voorbeeld ten gevolge kan hebben, dat de huisvrouw door het verande ren van slijter misschien niet meer de melkprodukten kan krijgen van een bepaald merk dat zij nu met veel plezier gebruikt. Er is de moge lijkheid dat door de sanering het tijd stip der bezorging bijvoorbeeld van de vroege morgen tot het middaguur verlegd kan worden, dat de vehou- ding nieuwe slijterklant minder ide aal zal zijn: allemaal „bange vragen" zoals inleidster ze zelf noemde. Bange vragen waarop in de loop van de dag .van de zijde van dc „andere partij", een aantal min of meer geruststellende antwoor den kwam, al duurde het tot de middagzitting die aan een „fo rum" gewijd was' voordat er een rechtstreeks vraag- en ant woordspel tussen beide partijen tpt stand kwam. De ochtendzit ting was gewijd aan een aantal inleidingen", waarin o.m. aan leiding tot en betekenis van de melksanerig, de bij een regeling ter rationalisatie van de melkbe- zorging in acht te nemen voor schriften, en de positie van de consument bij de uitvoering van een saneringsregeling ter sprake kwamen. Gedeeltelijk „oud nieuws" dus, waarbij enkelen der inleiders wel wat erg uitgebreid op de „technische" details van een en ander ingingen en daarbij klaar blijkelijk nogal eens vergaten, dat hier een gezelschap consumenten bijeen was dat in d.e eerste plaats was gekomen om een beknopt en verhelderend betoog te horen over de wijze, waarop al deze nieuwe regelingen ook met hun positie rekening houden. Desondanks zijn de inleiders er waar schijnlijk wel in geslaagd, althans een gedeelte van de luisterende huis vrouwen te overtuigen van het feit, dat de „spelregels" die bij het tref fen van saneringsregelingen in acht worden genomen, ook zorgvuldig rekening houden met de verlangens van de huisvrouw. Men denkt daar bij vooral aan de (verplichte) instel ling van een vertrouwenscommissie in een gesaneerd melkgebied en aan de mogelijkheid die de consument heeft, om vrij te kiezen tussen drie melklijters. Over die vertrouwens commissie, „schakel tussen consu ment en regelingscommissie", werd uitgebreid gesproken door een mede werkster van de Nederlandse Huis houdraad die onder meer als haar mening gaf, dat een tijdige en goede wijze van introductie van een op komst zijnde saneringsregeling veel conflicten kan voorkomen. Zij pleitte voor een goede representatie in de vertrouwenscommissie van de zijde der consumenten (het is niet gewenst dat er „zo maar" een paar dames in de commissie zitting nemen, die toe vallig wel de Lijd hebben voor dit werkje), en voor een op gezette tij den publiceren van het correspon dentieadres van de commissie, waar bij dan tevens de doelstellingen nog eens zouden kunnen worden vermeld. Vooral bij het in praktijk brengen van de bepaling dat de klant na de zogenaamde „aanloopperiode" tot de melksanering vrij en onbelemmerd kan kiezen uit drie meikslijters, kan de vertrouwenscommissie veel nuttig werk doen. De vrije keuze" Het onderwerp „vertrouwens-commis- sïe" kwam ook tijdens de forumzit ting, die in de middaguren gehou den werd, nog een aantal malen ter sprake. De vraag werd onder meer gesteld of het juist is, dat ook melk- slijters zitting kunnen hebben in een dergelijke commissie, en het forum antwoordde hierop dat tegen een der-1 gelijke situatie geen bezwaar is zo lang (volgens de voorschriften) de meerderheid van dc commissie maar uit consumenten bestaat. Het zitting nemen van melkslijters in .de com missie kan zelfs nuttig zijn, omdat de ter sprake komende moeilijkhe den dan inderdaad „van twee kan-1 ten" belicht worden. Enkele Zeeuwse huisvrouwen, zelf lid van een ver trouwenscommissie in haar woon- j plaats, spraken in dit verband van i „een uiterst prettige samenwerking nïet de melkslijters-medeleden". Er gingen echter ook stemmen op, die klaagden over een gebrek aan activiteiten van de vertrou wenscommissies, en zelfs over het geheel ontbreken van een derge lijke commissie in gesaneerd ge bied. Klachten waren er ook over het feit, dat over de veranderin gen die aan een rationaliserig van de melkbezorging vast zitten, te weinig wordt bekendgemaakt en dat de vertrouwenscommissie, zo ze al bestaan, veel te weinig be kendheid aan dit bestaan geven. Er werd ook gepleit voor bespre king van de wijkindeling met de consumenten, maar namens het bedrijfschap werd hierop geant woord, dat bij zo'n indeling veel te veel technische zaken komen kijken. Een pleidooi werd voorts gehouden voor een niet al te „abrupte" sane ring, zodat de huisvrouw niet van de ene dag op de andere van melkslij- ter hoeft te veranderen. Als oplos sing hiervoor zag het forum onder meer een overeenkomst tussen de oude en de nieuwe melkslijter, om al thans éénmaal gezamenlijk de route te doen, terwijl tijdige publikaties (bijvoorbeeld door het huis aan huis verspreiden van een circulaire met aankondiging) ook zeer gewenst zijn. Eventueel zouden de regelingenscom- missies bijeenkomsten over de op til zijnde veranderingen kunnen houden met vrouwenorganisaties, die hier voor belangstelling hebben. Een brandende kwestie bleek ook de zogenaamde „vrije keuze uit drie melkslijters": in de praktijk, zo meenden vele der consumenten, komt hiervan weinig terecht. Het blijkt vaak heel moeilijk van melkslijter te veranderen, wanneer er inderdaad moeilijkheden rijzen. Het bedrijf schap gaf hierop ten antwoord dat in de betreffende verordening inder daad van een „reëele keuze uit drie" wordt gesproken, maar dat de plaat selijke situatie in een gesaneerd ge bied hierin een niet onbelangrijk woordje meespreekt. Wanneer be paalde omstandigheden in het betref fende gebied het praktisch onmoge lijk maken de „keuze uit drie" door te voeren, kan het bedrijfschap ont heffing van deze regel verlenen. Ove rigens werd ten aanzien van dit punt van de zijde der melkslijters nog de opmerking gemaakt, dat hier dik- (Advertentle) FRENCH MOCCA en JAMAICA RHUM.. zijn HI-LIFE tinten Er zij» nylons.., nylons en ge selecteerde Hi-life nylons. Hi-life kwaliteit nylons 2ijn - ook naadloos - reeds vanaf 2.95 verkrijgbaar in alle betere zaken. wïjls psychologische factoren in het geding komen: men wil niet zozeer ae „keuze", als wel de „vrijheid" Dan uzciav Q tOt UZCHtU I uist las ik het overlijdensbericht I van de Amerikaanse autoriteit op het gebied van goede manieren, Emily Post en daar kwam een brief binnen waarin de schrijfster haar nood klaagt over het kwetsend gebrek aan beschaafde omgangs vormen bij vrouwen, van wie men toch beter mocht verwachten. Het is wèl een actueel onderwerp. Immers, dezer dagen heeft het af schuwelijk vraagstuk van de ver keersongevallen weer eens in het vol le licht van de publieke belangstelling gestaan. De rijdende dood is vandaag de dag tot een verschrikking gewor den, die Vondels beroemde troostrede ongedacht modern doet klinken. Want inderdaad wordt op de bloedigste „wijze" noch zoete jeugd, noch ge melijke ouderdom gespaard. En als men nu alle statistieken eens oplettend naleest en alle secundaire oorzaken van weersomstandigheden, onvoorzichtigheid van kinderen en bejaarden en plotseling optredende Uit de vele vragen die verder nog tijdens deze forumzitting gesteld werden, bleek wel dat een voorlich tingsdag als deze heel nuttig kan zijn. Er blijken nog veel huisvrou wen te zijn, die weinig of niets we ten van de economische en sociale motieven, welke bij de rationalisatie van de melkbezorging een rol spe len, en die de melksanering in dc eerste plaats zien als een „welbe wuste ingreep op de positie van ko ning Klant". Méér voorlichting over het onderwerp is bepaald niet mis plaatst, maar daarnaast wordt aan de huisvrouw de (niet helemaal on redelijke!) eis gesteld, dat óók zij haar steentje bijdraagt tot het voor komen van moeilijkheden. Want de goede wil en de „gewone" beleefd heid het werd tijdens deze voor lichtingsdag nog enkele malen ge zegd moeten wederzijds zijn, wil de melkbezorging vlot blijven lopen. Dis is een Spaanse vi sie op de najaarsmode 1960. De Madrileense ontwerpeiHerrera y Ollero ziet de modieu ze vrouw van het ogenblik zó: op koude winterdagen in een wollen mantel in de ton-lijneen mantel die met opvallende vierkante knopen ver sierd is en door een omvangrijke bontmuts wordt bekroond. Op zonnige herfstdagen in een wollen kostuum, bestaande uit een glad de japon met daarover een jasje met zeven achtste mouw, geslo ten door een dubbele knopenrij. Tijdens het cocktailuur en op bij zondere avonden ten slotte: in een japon van witte organdie, af gezet met kleine strik jes die stuk voor stuk zijn vastgezet op hal vemaanvormige orna mentjes. van pijn I een (^our^j predukt l\u\sl\oacU) curlew zccozzect aJVtüf&A*L „Wat vindt de huisvrouw van dc beurzen op huishoudelijk gebied, zoals ze elk jaar iu onze grote steden gehouden worden?" Deze vraag is een studie onderwerp geweest van de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen, waaraan tweeëntwintig afdelingen van deze vereniging hebben meegewerkt. Eén van de conclusies van deze bestudering was, dat de drie grote jaarlijkse beurzen (in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam) zeker beantwoorden aan hun bedoeling: producenten en handelaren in de gelegenheid te stellen hun artikelen bij een groot publiek onder ogen te brengen, waarbij dan ook nog wordt aangetekend dat zo'n beurs een prettige instelling is, omdat men niet direct tot kopen behoeft over te gaan, doch eerst alles rustig kan bekijken. Geadviseerd wordt echter wel om eventuele aankopen goed te overden ken alvorens men naar de beurs stapt, en om nóóit een handtekening te plaaten, onder welk stuk ook. Men zoeke voorts, aldus het verslag over dit studie-onderwerp in het maand blad van de vereniging, zoveel mo gelijk naar artikelen met het goed- keuringsmerk van de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen. Geklaagd wordt door sommige huisvrouwen over het feit, dat er Ook wordt de plaatsing van afval- veel te veel wasmachines en manden bepleit, men ziet liever ver- mixers le zien zijn. Het feit dat erl spreïde koffietentjes dan één restau rant en er is zeer veel kritiek over de ventilatie op de huishoudbeurzen. Het bekende „proeven" op de beurzen zien veel vrouwen wel als een voor deel, omdat men de recepten van de gerechten thuis rustig kan bestude ren en klaarmaken. En vooral gaan er stemmen op om alleen die artike len op de beurs te brengen, die in de normale winkelverkoop verkrijgbaar zijn, zodat gekochte apparaten niet voor eventuele reparatie naar impor teur of fabrikant opgestuurd moeten worden. Voorts blijkt er behoefte aan bijvoorbeeld stands van Kenia en I.V. H.A., met voorlichting door deskun digen. en aan een stand met hand werken, waardoor de beurzen „een echt vrouwelijk karakter" krijgen. De algemene indruk is overigens wel, op de grote beurzen modeshows, dat er 5aar na jaar eigenlijk weinig cabaretvoorstellingen en orkesr- echte nieuwtjes te vinden zijn op de 'uzick te bekijken en te beluiste i beurzen. r«n vallen, wordt door sommige I vrouwen-gezien als een prettige Aan ,let s,ot *a" dit verslag wordt afwisseling voor de hulsvrouw; »°5„e„e."s gezegd dat er met genoeg anderen daarentegen vinden de ?P, gehamerd kan worden, dat de Sfeer rommelig eb lawaaierig en hulsvrouw nuchter oordeelt bij haar -/ouden <rrn<)<r minrtor kabaai v«n I inkopen, een maximum aan moge lijkheden onderzoekt, te rade gaat bij deskundigen, en vooral haar impul sen bedwingt bij „grote" aanschaf fingen. In verband met het laatste wordt nog eens gewezen op het ge vaar van de grote suggestie, die van een consumentenbeurs uitgaat. mechanische defecten aftrekt dan blijft er toch als primaire schuldige aan zoveel dood of verminking toch weer over het gebrek aan het simpel ste gemeenschapsgevoel, liet volsla gen gemis aan behoorlijke omgangs vormen. Niet rekenen met een ander, zelfs niet als dat eigen levenensgevaar in houdt: dat is het kernpunt van de verkeersonveiligheid. Want het nuch tere feit is niet omver te praten dat, als ieder die langs de weg rijdt zich strikt aan de regels hield, met nog een kleine toegift aan de voorzichtig heid met het oog op plotseling optre dende kritieke situaties, het aantal ongelukken tot een minimum zou be perkt blijven. Immers, een automobilist die van verre peuters op een stoep ziet spe len of een bejaarde met eén voet op de rijweg aarzelen, zou dodelijk risi co vermijden, door vaart te vermin deren of, speciaal bij oversteekplaat sen, uit zichzelf te stoppen, j Officieel treft hem geen schuld, als I hij op de rijweg een onverhoeds ovei - stekend kind of onvoorzichtige oude dame niet kan ontwijken maar als hoffelijk èn verstandig mens onder I de mensen had hij met zo'n gevaar- lijke situatie rekening moeten hou- den. Moeten, ach ia maar van wie Men kan alles regelen, het land volplanten met verkeersborden en desnoods met straffe hand ingrij pen als het kwaad gebeurd is. Maar leert men daarmee de egocen trische mens rekening te houden met de ander? Het lijkt er niet op. En wat erger is: de tijdsomstandig- j heden werken het euvel van: „Ieder voor zich" nog ontstellend in de hand. Wat verbaast mijn lieve bescheiden briefschrijfster zich dan over gebrek aan omgangsvormen in het onderling verkeer binnenshuis? Toch is het niet onaardig om dit spe ciale geval van ergernis en dat met reden eens openlijk te signa- leren, al was het meer ter bemoedi- j ging van de schrijfster dan als re- medie tegen de terecht gewraakte ongemanierdheid. Deze onthutste brief is van iemand die zich „een heel eenvoudige vrouw noemt maar een benijdenswaar dig mooie hand schrijft en geen en- kele taalfout een veel voorkomende j combinatie. Zij heeft zich diep gegriefd gevoeld door het gedrag van een medepatënte in een dokterswachtkamer. Deze. kennelijk een dame uit beschaafde kringen, vervaardigde zich niet onze briefschrijfster bij het binnenkomen te groeten, en demonstreerde duide lijk haar standsbesef door een mis prijzende houding ten opzichte van haar lotgenote wat deze zich nog al aantrok. Ik vraag haar. nuchter en in allen gemoede: Waarom? Waarom moet U zich gegriefd voelen als een ande re, als dame geklede vrouw, een kennelijk gebrek aan elementaire welgemanierdheid demonstreert? Zij is immers duidelijk onvolwassen cn laat dat nog opzichtig blijken ook. Allereerst door niet te groeten als zij een vertrek binnenkomt waar zich anderen bevinden. En vervolgens, door haar ontstemming en minach ting, waarschijnlijk het gevolg van een hopeloos verouderd standsbegrip, zo openlijk te demonstreren. Ook dat leert men al vroeg af, als men door een verstandige en beschaafde moe der is opgevoed. Er is nog zoiets als welgemanierde veinzerij, een uiting van zelfdiscipli ne die de ander voor geen geld zou willen kwetsen. Een kwaad humeur, geprikkeldheid, ontstemming, al dan niet terecht, dient men op te sluiten achter een onbewogen, en als het kan vriendelijk gezicht Ep dat stellig als de oorzaak een niets kwaads vermoedend medemens is. Op het zelfgevoel van een ander trapt men niet: wat gij niet wilt dat U geschiedt In plaats van zich gegriefd te voe len doet mijn eenvoudige briefschrijf ster er dus beter aan, in soortgelijke gevallen de dame tegenover zich met enig medelijden te bekijken. Het moet toch wel bijzonder akelig zijn om wel ouder en ouder, maar nimmer volwassen te worden. SASKIA zouden graag minder kabaal van orkesten en luidsprekers zien, en meer gelegenheid tot uitrusten door plaatsing van banken. Dit is een tdcc. dat ook een niet zo handige vrouw wel kan verwezenlijken het zelf maken van een paar badsloffer. ken stuk schuimplastic en een oude bad- handdoek (of, voor wie liet móói wil maken, een stukje nieuwe badstof) ztJn de materialen. Uit het schuimplastic worden twee zooltjes op maat geknipt (is het plastic erg dun. neem dan een dubbele laag), uit de badstof knipt men „overtrekjes" in dezelfde maat die om het schuimplastic worden vastgenaaid Een brede band van badstof over «ie voet houdt de sloffen op hun plaats tijdens de wandeling naar de badkamer of douchecel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 17