binnenkort ook voor bromiietser Premier Eyskens van België he verplichte W. A.-verzekering Zeeuwen helpen Japanners met het telen van suikerbieten ARBEIDSTIJDVERKORTING IN VERVOERSSECTOR IN STUDIE WOENSDAG 12 OKTOBER 1960 PRO V 1 N C 1 ALE ZEE U.W'SE COURANT 9 VOLGENS NIEUW WETSONTWERP Tsjombe dreigt Advertentie 1.1 1 C' premier Eyskens Waarborgfonds en vrijstelling voor gewetensbezwaarden (Van onze parlementaire redacteur:) Hoewel liet wetsontwerp op de verplichte W.A.-verzekeriDg dat is ver zekering tegen de wettelijke aansprakelijkheid van gemotoriseerde weg gebruikers, zoals autobussen, vrachtauto's, personenauto's, motorrijwie len, scooters en ook bromfietsen tegen door lien veroorzaakte schade of letsel aan derden nog niet is ingediend, staat op dit ogenblik al wel vast, wat de hoofdpunten ervan zullen zijn. De nieuwe wet legt alle gemotoriseerde weggebruikers de verplichting op een verzekering legen wettelijke aansprakelijkheid te sluiten. De sommen waartegen de W.A.-ver- zekering tenminste dekking zal moe ten geven, zullen nader worden vast gesteld. waarschijnlijk overeen komstig de bedragen die thans ge bruikelijk zijn. Er zal vrijstelling van verzeke- vingsplicht worden verleend aan hen die gewetensbezwaren hebben tegen het sluiten van een verzekering:- In die gevallen zal de verzekering moe ien worden vervangen door een ze kerheidsstelling. Met andere woor den: ook dan zal een verkeersslacht offer. aanspraak moeten kunnen ma ken op schadevergoeding en wel via deze zekerheidsstelling of door uit kering uit een fonds, waarin de ge wetensbezwaarde moet hebben bijge dragen. Van de personen- en vracht auto's is naar schatting reeds 95 procent vrijwillig tegen wet telijke aansprakelijkheid verze kerd. Van de bromfietsen rijden er nog velen onverzekerd rond. Ook zij zullen dus een W.A.-ver- zekering moeten sluiten. Het slachtoffer kan straks zijn eis tot schadevergoeding rechtstreeks indienen bij de verzekeringsmaat schappij van de schuldige. Ten aan zien van deze claim kan de verze keringsmaatschappij geen beroep doen op het ni et-nakomen van de polisvoorwaarden door, de verzeker de. Het slachtoffer wordt dus in inder geval schadeloos gesteld, voor opgesteld tenminste dat het ongeluk aan de techuld van de verzekerde te wijten is. Begrafenis H. D. Louwes Het kleine kerkje van Vierhuizen np het Groningse Hogeland was gis termiddag veel te klein om allen te kunnen bevatten, die uit binnen- en buitenland waren gekomen om de zaterdagochtend overleden heer H. D. Louwes uit Zuidhorn de laatste eer te bewijzen. Voorafgaande aan de begrafenis werd in deze kerk een korte herden king gehouden, waarin voorging de Nederlands hervormde predikant van Zuidhorn, ds. H. Zuiderveld. In zijn herdenkingsrede noemde de pre dikant de overledene een waarachti ge, correcte en stijlvolle figuur. Zijn stuwende en leidinggevende persoon lijkheid zal overal in ons land wor den gemist, aldus de predikant. De minister van landbouw, mr. V. G. M. Marijnen, getuigde van grote waardering voor de overleden oud voorzitter van het Landbouwschap. De huidige voorzitter van het Land- houwschap dhr. A. W. Biewenga uit Garsthuizen, sprak namens allen die in land- en tuinbouw werkzaam zijn. Tijdens de plechtigheid in'de kerk werd het woord gevoerd door prof. Frietema, directeur van de Nationale Coöperatieve Raad. die de heer Louwes een man van grote en veel zijdige capaciteiten noemde. Dr. H. G. van der Wielen van de volkshoge school in Bakkeveen roemde vooral het stuwende initiatief van de hoer Louwes. Na deze plechtigheid vond de begra fenis plaats op de begraafplaats in Vierhuizen. Hoewel de verzekeringsmaatschappij in geval van schuld van de verzeker de weggebruiker dus in ieder geval het slachtoffer schadeloos moet stel len, blijft de mogelijkheid bestaan, dat de verzekeringsmaatschappij, J wanneer de verzekerde de polis- j voorwaarden niet is nagekomen, het I bedrag yan de schadeloosstelling ver- haalt op deze verzekerde. Een derge lijke situatie kan zich voordoen, wanneer de verzekerde de premie niet heeft betaald, een onbevoegde in zijn auto of op zijn bromfiets heeft laten lijden, of zelf dronken op de weg rijdt. Het is dus bepaald niet zo, dat gemotoriseerd Nederland, met deze wet achter de hand, nu maar als Jantje zonder zorgen langs 's heren wegen kan rijden. Voor de gevallen waarin de schuld niet komt vast te staan en de W.A.- verzekering dus geen uitkering geeft, kan men zich verzekeren door het afsluiten van een persoonlijke ongevallen-verzekering. Pas dan is voor de weggebruiker (ongeacht of het nu Is een automobilist, brom fietser, wielrijder of voetganger) de zaak helemaal „rond Joop Z. en Sal S. blijven in voorarrest De raadkamer van de Amsterdamse rechtbank heeft de voorlopige hech tenis van de Amsterdamse redactie stenograaf, Sal S. en de Amstel- veense drukker-publicist Joop Z. opnieuw met dertig dagen verlengd. De 44-jarige redactie-stenograaf is een van de aangehoudenen, die ver dacht worden van illegale activitei ten voor het Algerijnse bevrijdings front F.L.N. Joop Z. wordt ervan verdacht medewerking te hebben verleend aan het vervaardigen van valse identiteitsbewijzen voor deze opstandelingenorganisatie. Behalve de arbeidstijdverkorting oerde mr. Van Setten in zijn ope ningsrede het vraagstuk van lonen en prijzen aan. Dir. Van Setten achtte het niet uitgesloten, dat de recente ont wikkeling van de loononderhande lingen in de metaalindustrie ook voor liet wegvervoer de noodzaak van een verder beraad zal bespoe digen. Hij zei, dat het algemeen bestuur van de Iv.N.V.T.O. volle dig achter het regeringsstandpunt staat, dat tussentijdse directe loonsverhogingen thans ongewenst zijn. JAARVERGADERING KNVTO IN AMSTERDAM „Terugverdienen" is niet steeds mogelijk Het algemeen bestuur van de Ko ninklijke Nederlandse Vereniging voor Transport-Ondernemingen heeft besloten bet hele probleem van de arbeidstijdverkorting en wat daar mee samenhangt te flocn bestuderen. Het secretariaat en de tarievencom- missie hebben een begin met deze studie gemaakt en aangenomen mag worden, dat een rapport daaromtrent binnenkort gereed zal zijn. Dit heeft de voorzitter van de K.N.V. T.O., mi-. D. van Setten, dinsdag meegedeeld in de rede, waarmee hij in Amsterdam de algemene vergade ring van deze organisatie opende. Hij herinnerde er aan, dat bij de aanstaande herziening van het rijtij denbesluit reeds een begin met ar beidstijdverkorting zal worden ge maakt, doch voegde hieraan toe, dat tegen een verdere arbeidstijdverkor ting in het wegvervoer op het ogen blik een praktisch bezwaar bestaat. De bedrijven zouden namelijk meer personeel nodig hebben om hun dien sten te kunnen blijven uitoefenen. In het bijzonder bij het openbare ver voer, dat san vaste dienstregelingen is gebonden, is het immers uitgeslo ten, aldus mr. Van Sctten, dat de ar beidstijdverkorting" zichzelf „ver dient" door produktiviteitsstijgingen, zoals in andere bedrijfstakken wel het geval schijnt'te' zijn.' „Een uitbreiding van personeel in de ze tijd van arbeidsschaarste is echter vrijwel niet mogelijk. Toch zal het wegvervoer op den duur niet afzijdig kunnen blijven van een verdere ar beidstijdverkorting in welke vorm ook wil het ten opzichte van de an dere bedrijfstakken, wat de arbeids voorwaarden betreft, niet in een al te ongunstige concurrentiepositie ko men te verkeren', aldus de voorzitter. Minister stelde prijs koelhuisboter vast De minister van landbouw en visserij heeft de grootliandelsprïjs voor koel huisboter uit de regeringsopslag van het voedselvoorzienïngs in- en ver koopbureau vastgesteld op 2,59 per kg, vermeerderd met de toeslag van ,f 0,64 op boter in kleinverpakking voor binnenlandse afzet. Bij het ompakken in wikkels ontvan gen de groothandelaren het toeslag- bedrag van 0,64 terug. Deze koel huisboter, die na een proces van ont dooien, ompakken én distribueren in de' loop van deze week beschikbaar komt, zal verkrijgbaar zijn tegen een prijs van 0.76 tot 0,78 per half pondspakje. Het ligt voorshands niet in de bedoeling wijzigingen in deze prijs te brengen. -Minister Marijnen heeft zich met deze prijs aangesloten bij het compromisvoorstel van het pvoduktschap voor zuivel, dat zater dag ter openbare bestuursvergade- ring tot stand kwam. Deze overeen stemming geldt ook voor de prijs van verse boter, die (na de verlaging door het produktschap van de toeslag voor de consument van 0,80 tot 0,64 per kg) verkrijgbaar zal zijn tegen 0,84 tot 0,86 per pakje. I w heef11 dinsdag een brief ontvangen van j premier Tsjombe van Katanga, waar- i in deze hem ervoor waarschuwt dat Katanga de diplomatieke betrekkin-1 gen met België wellicht zal verbre ken als België gecentraliseerd Kongo blijft verdedigen. Eyskens heeft maandag verklaard t dat België zich niet bemoeit met de binnenlandse betrekkingen van Ka- j tanga en dat deze staat haar eigen I regeringsvorm moet kiezen. Kroesjtsjew naar Fidel Castro Tijdens een receptie van de Cubaan- j se minister van buitenlandse zaken zaken beeft premier Kroesjtsjew j verklaard in januari naar New York te zullen terugkomen, als de alge- niene vergadering der Verenigde Na- j ties dan nog iu zitting bijeen is. Ook zei Kroesjtsjew een bezoek aan Cuba i te zullen brengen. Hij zei echter niet Wanneer. Rijkspolitie vergadert over salariskwestie Het hoofdbestuur van do rijkspoli- j tieverenlgïng lieeft gisteren in j Utrecht een vergadering gehouden, j waarin de maatregelen werden be- j sproken, welke getroffen moeten I worden om krachtig te,kunnen pro- j testeren tegen het salarisbeleïd van de regering ten aanzien van de po litie. Besloten werd, dat hethoofdbestuur zijn actie op parlementair niveau zal voortzetten en dat eèn buitenge wone algemene ledenvergadering zal worden gehouden in Utrecht op dinsdag 18 oktober. Hondenkapper in Wenen zit met poedel opgescheept Heel Wenen bekommert zich M om de zwarte poedel" die sinds donderdag bij zijn kapper zit. waar zijn bazin hem heeft ach- I tergelaten voor zijn maande- lijkse knipbeurt. Per ongeluk j ii heeft ze namelijk een andere n goedgekapte poedel mee naar huis genomen. M Het Weense' blad „Express" n heeft het droevige verhaal van H de poedel eergisteren gepubli- I H ceerd en de radio zendt elk uur een oproep uit maar de trouweloze bazin heeft tot dus- verre geen verschil ontdekt 1= met de poedel die bij haar thuis rondrent. „Dit is'me nog nooit overko- men", verklaarde de eigenaar van de poedel-salon op klage- M lijke toon. „Ilc zal met de hond H door Wenen gaan rijden en hoop, dat hij zal gaan blaffen It als hij zijn huis ziet. Maar aangezien hij al drie dagen aan het blaffen is. ben ik H bang, dat mijn plan op niets zal uitlopen". „De eigenaar van de andere H hond is wanhopig", voegde hij Êf i§ er treurig aan toe. „Wat een hondebaan". lllllllillllllllllllllllIUUIIH 0 Het Belgische ministerie voor afrl- kaansè zaken heeft meegedeeld dat on geveer 570 onderwijzers naar Kongo zijn teruggekeerd of binnenkort zullen te rugkeren. In. handige plastic tabakszak Vragen in Westfalen over Minister sceptisch tegenover scheepsramp bij Emmerik tunnel-rentabiliteitscijfers Do fractie der Christen-Democraten in het parlement van de Westduitse deelstaat Noordrijn-Westfalen heeft de regering van deze staat geïnterpel leerd over de scheepsramp bij Emme rik. De fractie wil weten wie toestem ming heeft verleend voor de afvaart van de veerboot „Tina Scarlett" en welke veiligheidsmaatregelen hier voor waren getroffen. Er wordt voorts opheldering ge vraagd over het geconstateerde feit, dat de eerste brandweerboot pas twaalf uur na de aanvaring op de plaats van het ongeluk in actie kwam. De parlementsleden vragen ook op welke wijze de hulpverlening bij der gelijke ongelukkn kan worden ge coördineerd. Ook over de algemene veiligheidsmaatregelen voor de Rijn en binnenvaart en de eventuele ver betering ervan worden vragen ge steld. UITNODIGING VOOR K.L.M.-JET-VLUCHT De Amerikaanse acteur John Barrymore jr., die op het ogenblik in Rome vertoeft bij zijn verloofde heeft- de minder pret tige ervaring opgedaan gearresteerd, te worden en naar een cel te verhuizen. Het begon allemaal met een minder leuke opmerking, welke een romein maakte over de baard van John. Er kwam een flinke ruzie vanwaarbij John's verloofde, haar vader en haar broer zich aansloten. De ruzie werd voortgezet op het politiebureau, waarna de betrokkenen in de cel werden gezet ter afkoeling. Deze foto van John en zijn verloofde werd gemaakt, toen alles nog prettig teas in Rome Contacten met kweekbedrijf v. d. Have N.V. Zeeland ligt dichter bij Ja pan dan men denkt... Niet in kilometers, want de af stand bedraagt vele duizen den mijlen, maar wél vanwe ge het contact, dat tussen Zeeland en Japan is gegroeid. Een contact, dat wordt on derhouden door de technici van het Koninklijk Kweekbe drijf en Zaadhandel D. J. van der Have N.V. te Kapelle- Biezelinge, die de boeren van Noord-Japan in de afgelopen drie jaar suikerbieten hebben leren telen! Een erkenning van dit contact vormt de uitnodiging van de K.L.M. aan de lieer A. Dirk zwager te 's-He er-Hend r ik s- lduderen, een der directeuren van Van der Have, om met een twintigtal vooraanstaande Ne derlanders uit het bedrijfsle ven en uit ambtenareukringen de eerste jet-vlucht op de Ja panse hoofdstad, Tokio, mee te maken. De lieer Dirkzwager is voor tien dagen de gast van de K.L.M., welke luchtvaartmaat schappij met deze vlucht het goede contact met Japan wil onderschrijven. Als de DC-8 jet, via de zuidelijke route, na 25 uur vliegen in Tokio arriveert datum van aankomst is 16 november a.s. zal de heem-Dirkzwager „oog 4n oog" ko men te staan met een andere Zeeuw, namelijk de Nederlandse ambassadeur uit Tokio, excellen tie N. A. J. de Voogd, geboortig uit 's-Heer-Arendskerke. De di- reeteurï van Van der Have ver heugt zich al bijzonder op deze ontmoeting, Want gedurende de laatste jaren heeft hij nauwe re laties onderhouden met deze oud- Zeeuw. Contact Over het Zeeuws-Japans contact en met name over het contact van het Koninklijk Kweekbedrijf en Zaadhandel D. J. v. d. Have N.V. hebben we een gesprek ge had met de heer Dirkzwager. Het Zeeuwse contact met Japan da teert al sedert 1600, toen een Ne derlandse vloot bestaande uit vier schepen in Zuid-Japan landde. De vloot stond onder leiding van een Zeeuw, zekere De Cordes, een rij ke koopman uit Middelburg. Hèt duurde tot 1865 voor het tweede contact Zeeland-Japan werd ge legd. In dat jaar vertoefde jhr. F. de Casémbroot, oud-oom van de huidige commissaris der konin gin in Zeeland, als commandant van een marinevaartuig in de Ja panse wateren. Pas na de oorlog heeft zich een uniek Zeeuws-Japans contact ontwikkeld. Japan, dat voor 1940 beschikte over voldoende rietsuiker voor eigen consump tie, zag zich na het verlies van Formosa geplaatst voor een enorm suikertekort. Vijf en ne gentig procent van dè suiker voor 90 miljoen Japanners moest tegen harde dollars wor den geïmporteerd. Aan deze situatie een eind te maken, is een voortdurende zorg geweest voor de sinds 1945 elkaar op volgende Japanse regeringen. Er werd een grote stimulans gegeven nan de eigen snïker- D^ minister van verkeer en water staat heeft een nota inzake rentabi liteit van de Coentunnel en van de IJ-tunnel aan de Tweede Kamer ge zonden, waarbij hij echter opmerkt, dat de resultaten van het onderzoek van het Centraal Planbureau, die aanleiding hebben gegeven tot het opstellen van de nota, niet een zo be langrijke plaats in het totaal der mo tieven zullen krijgen ter i bepaling van een keus tussen Coen- en IJ-tun- nel, als die van verkeerstechnische en financiële aard. De minister geeft in de nota een uitvoerig overzicht van de methodiek van het Centraal Planbureau voor de kostenberekening van beide tunnels, gebaseerd op verkeersprognoses op basis 1958. Het door Amsterdam voor 1970 berekende rendement voor de Coentunnel, 7 procent, niet aan vaardend, constateert de minister, dat ook in 1970 waarschijnlijk wei nig rendementsverschil tussen beide tunnels zou zijn. De onzekerheid in de aan de rentabiliteitsberekening ten grondslag liggende veronderstel lingen acht hij zeer groot en ook d« juistheid van de gebruikte methode staat voor hem niet. zonder meei vast. bietenteelt, die de Japanse be hoefte voor 70 a 80 procent zou moeten dekken. Heen en weer Het Koninklijk. Kweekbedrijf en Zaadhandel D. J. v. d. Havé N.V. te Kapelle-Biezelinge, dat zich toelegt op het telen van suikër- bietenrassen, die in verschillende klimaatzones en onder verschil lende omstandigheden een goede oogst opleveren, werd in 1957 verzocht oni technische hulp te verlenen aan de grootste boeren- organisatïe in Noord-Japan. Het wetenschappelijk „hart" van V. d. Have.is gevestigd in Rilland- Bath, waar onder leiding van di recteur A. J. Th. Hendriksen, een staf van wetenschappelijk ge schoold personeel aan de suiker- bietenveredeling werkt. Van Schiphol uit vliegen geregeld Rillandse technici per K.L.M. over de Noordpool, in 32 uur naar To kio. Zij helpen om de suikerpro- duktie per ha aanmerkelijk op te voeren door het gebruik van Van der Have-rassen en het advi seren van hetere cultuurmetho den. Met name heeft men relaties met Hokkaide, dat weliswaar tien gra den noordelijker ligt dan Neder land, maar dat uitstekend ge schikt is voor het kweken van suikerbieten. De lieer Dirkzwager is een man met „Aziatische ervaringen". Reeds vóór de oorlog heeft hij daar gewerkt. Tijdens de oorlog zat hij gedurende drie jaar in Japanse krijgsgevangenschap. Op 15 november gaat hij zijn vierde reis naar Japan maken. „Er is een zeer nauwe samenwerking niet Van der Have N.V.", vertel de ons de heer Dirkzwager. „Je kunt gerust spreken over een uniek contact!" A. DIRKZWAGER eon tact Zeeland-Jap#®^». (Foto Pzi"^

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 9