binnenkort ook voor bromiietser Premier Eyskens van België he
verplichte W. A.-verzekering
Zeeuwen helpen Japanners met
het telen van suikerbieten
ARBEIDSTIJDVERKORTING IN
VERVOERSSECTOR IN STUDIE
WOENSDAG 12 OKTOBER 1960
PRO V 1 N C 1 ALE ZEE U.W'SE COURANT
9
VOLGENS NIEUW WETSONTWERP
Tsjombe dreigt
Advertentie
1.1 1 C' premier Eyskens
Waarborgfonds en vrijstelling
voor gewetensbezwaarden
(Van onze parlementaire redacteur:)
Hoewel liet wetsontwerp op de verplichte W.A.-verzekeriDg dat is ver
zekering tegen de wettelijke aansprakelijkheid van gemotoriseerde weg
gebruikers, zoals autobussen, vrachtauto's, personenauto's, motorrijwie
len, scooters en ook bromfietsen tegen door lien veroorzaakte schade of
letsel aan derden nog niet is ingediend, staat op dit ogenblik al wel
vast, wat de hoofdpunten ervan zullen zijn. De nieuwe wet legt alle
gemotoriseerde weggebruikers de verplichting op een verzekering legen
wettelijke aansprakelijkheid te sluiten.
De sommen waartegen de W.A.-ver-
zekering tenminste dekking zal moe
ten geven, zullen nader worden vast
gesteld. waarschijnlijk overeen
komstig de bedragen die thans ge
bruikelijk zijn.
Er zal vrijstelling van verzeke-
vingsplicht worden verleend aan hen
die gewetensbezwaren hebben tegen
het sluiten van een verzekering:- In
die gevallen zal de verzekering moe
ien worden vervangen door een ze
kerheidsstelling. Met andere woor
den: ook dan zal een verkeersslacht
offer. aanspraak moeten kunnen ma
ken op schadevergoeding en wel via
deze zekerheidsstelling of door uit
kering uit een fonds, waarin de ge
wetensbezwaarde moet hebben bijge
dragen.
Van de personen- en vracht
auto's is naar schatting reeds
95 procent vrijwillig tegen wet
telijke aansprakelijkheid verze
kerd. Van de bromfietsen rijden
er nog velen onverzekerd rond.
Ook zij zullen dus een W.A.-ver-
zekering moeten sluiten.
Het slachtoffer kan straks zijn eis
tot schadevergoeding rechtstreeks
indienen bij de verzekeringsmaat
schappij van de schuldige. Ten aan
zien van deze claim kan de verze
keringsmaatschappij geen beroep
doen op het ni et-nakomen van de
polisvoorwaarden door, de verzeker
de. Het slachtoffer wordt dus in
inder geval schadeloos gesteld, voor
opgesteld tenminste dat het ongeluk
aan de techuld van de verzekerde te
wijten is.
Begrafenis H. D. Louwes
Het kleine kerkje van Vierhuizen
np het Groningse Hogeland was gis
termiddag veel te klein om allen te
kunnen bevatten, die uit binnen- en
buitenland waren gekomen om de
zaterdagochtend overleden heer H. D.
Louwes uit Zuidhorn de laatste eer
te bewijzen.
Voorafgaande aan de begrafenis
werd in deze kerk een korte herden
king gehouden, waarin voorging de
Nederlands hervormde predikant
van Zuidhorn, ds. H. Zuiderveld. In
zijn herdenkingsrede noemde de pre
dikant de overledene een waarachti
ge, correcte en stijlvolle figuur. Zijn
stuwende en leidinggevende persoon
lijkheid zal overal in ons land wor
den gemist, aldus de predikant.
De minister van landbouw, mr. V.
G. M. Marijnen, getuigde van grote
waardering voor de overleden oud
voorzitter van het Landbouwschap.
De huidige voorzitter van het Land-
houwschap dhr. A. W. Biewenga uit
Garsthuizen, sprak namens allen die
in land- en tuinbouw werkzaam zijn.
Tijdens de plechtigheid in'de kerk
werd het woord gevoerd door prof.
Frietema, directeur van de Nationale
Coöperatieve Raad. die de heer
Louwes een man van grote en veel
zijdige capaciteiten noemde. Dr. H.
G. van der Wielen van de volkshoge
school in Bakkeveen roemde vooral
het stuwende initiatief van de hoer
Louwes.
Na deze plechtigheid vond de begra
fenis plaats op de begraafplaats in
Vierhuizen.
Hoewel de verzekeringsmaatschappij
in geval van schuld van de verzeker
de weggebruiker dus in ieder geval
het slachtoffer schadeloos moet stel
len, blijft de mogelijkheid bestaan,
dat de verzekeringsmaatschappij,
J wanneer de verzekerde de polis-
j voorwaarden niet is nagekomen, het
I bedrag yan de schadeloosstelling ver-
haalt op deze verzekerde. Een derge
lijke situatie kan zich voordoen,
wanneer de verzekerde de premie
niet heeft betaald, een onbevoegde in
zijn auto of op zijn bromfiets heeft
laten lijden, of zelf dronken op de
weg rijdt. Het is dus bepaald niet
zo, dat gemotoriseerd Nederland,
met deze wet achter de hand, nu
maar als Jantje zonder zorgen
langs 's heren wegen kan rijden.
Voor de gevallen waarin de schuld
niet komt vast te staan en de W.A.-
verzekering dus geen uitkering
geeft, kan men zich verzekeren door
het afsluiten van een persoonlijke
ongevallen-verzekering. Pas dan is
voor de weggebruiker (ongeacht of
het nu Is een automobilist, brom
fietser, wielrijder of voetganger) de
zaak helemaal „rond
Joop Z. en Sal S.
blijven in voorarrest
De raadkamer van de Amsterdamse
rechtbank heeft de voorlopige hech
tenis van de Amsterdamse redactie
stenograaf, Sal S. en de Amstel-
veense drukker-publicist Joop Z.
opnieuw met dertig dagen verlengd.
De 44-jarige redactie-stenograaf is
een van de aangehoudenen, die ver
dacht worden van illegale activitei
ten voor het Algerijnse bevrijdings
front F.L.N. Joop Z. wordt ervan
verdacht medewerking te hebben
verleend aan het vervaardigen van
valse identiteitsbewijzen voor deze
opstandelingenorganisatie.
Behalve de arbeidstijdverkorting
oerde mr. Van Setten in zijn ope
ningsrede het vraagstuk van lonen
en prijzen aan.
Dir. Van Setten achtte het niet
uitgesloten, dat de recente ont
wikkeling van de loononderhande
lingen in de metaalindustrie ook
voor liet wegvervoer de noodzaak
van een verder beraad zal bespoe
digen. Hij zei, dat het algemeen
bestuur van de Iv.N.V.T.O. volle
dig achter het regeringsstandpunt
staat, dat tussentijdse directe
loonsverhogingen thans ongewenst
zijn.
JAARVERGADERING KNVTO IN AMSTERDAM
„Terugverdienen" is
niet steeds mogelijk
Het algemeen bestuur van de Ko
ninklijke Nederlandse Vereniging
voor Transport-Ondernemingen heeft
besloten bet hele probleem van de
arbeidstijdverkorting en wat daar
mee samenhangt te flocn bestuderen.
Het secretariaat en de tarievencom-
missie hebben een begin met deze
studie gemaakt en aangenomen mag
worden, dat een rapport daaromtrent
binnenkort gereed zal zijn.
Dit heeft de voorzitter van de K.N.V.
T.O., mi-. D. van Setten, dinsdag
meegedeeld in de rede, waarmee hij
in Amsterdam de algemene vergade
ring van deze organisatie opende.
Hij herinnerde er aan, dat bij de
aanstaande herziening van het rijtij
denbesluit reeds een begin met ar
beidstijdverkorting zal worden ge
maakt, doch voegde hieraan toe, dat
tegen een verdere arbeidstijdverkor
ting in het wegvervoer op het ogen
blik een praktisch bezwaar bestaat.
De bedrijven zouden namelijk meer
personeel nodig hebben om hun dien
sten te kunnen blijven uitoefenen. In
het bijzonder bij het openbare ver
voer, dat san vaste dienstregelingen
is gebonden, is het immers uitgeslo
ten, aldus mr. Van Sctten, dat de ar
beidstijdverkorting" zichzelf „ver
dient" door produktiviteitsstijgingen,
zoals in andere bedrijfstakken wel
het geval schijnt'te' zijn.'
„Een uitbreiding van personeel in de
ze tijd van arbeidsschaarste is echter
vrijwel niet mogelijk. Toch zal het
wegvervoer op den duur niet afzijdig
kunnen blijven van een verdere ar
beidstijdverkorting in welke vorm
ook wil het ten opzichte van de an
dere bedrijfstakken, wat de arbeids
voorwaarden betreft, niet in een al
te ongunstige concurrentiepositie ko
men te verkeren', aldus de voorzitter.
Minister stelde prijs
koelhuisboter vast
De minister van landbouw en visserij
heeft de grootliandelsprïjs voor koel
huisboter uit de regeringsopslag van
het voedselvoorzienïngs in- en ver
koopbureau vastgesteld op 2,59 per
kg, vermeerderd met de toeslag van
,f 0,64 op boter in kleinverpakking
voor binnenlandse afzet.
Bij het ompakken in wikkels ontvan
gen de groothandelaren het toeslag-
bedrag van 0,64 terug. Deze koel
huisboter, die na een proces van ont
dooien, ompakken én distribueren in
de' loop van deze week beschikbaar
komt, zal verkrijgbaar zijn tegen een
prijs van 0.76 tot 0,78 per half
pondspakje. Het ligt voorshands niet
in de bedoeling wijzigingen in deze
prijs te brengen. -Minister Marijnen
heeft zich met deze prijs aangesloten
bij het compromisvoorstel van het
pvoduktschap voor zuivel, dat zater
dag ter openbare bestuursvergade-
ring tot stand kwam. Deze overeen
stemming geldt ook voor de prijs van
verse boter, die (na de verlaging door
het produktschap van de toeslag voor
de consument van 0,80 tot 0,64
per kg) verkrijgbaar zal zijn tegen
0,84 tot 0,86 per pakje.
I w heef11
dinsdag een brief ontvangen van j
premier Tsjombe van Katanga, waar- i
in deze hem ervoor waarschuwt dat
Katanga de diplomatieke betrekkin-1
gen met België wellicht zal verbre
ken als België gecentraliseerd Kongo
blijft verdedigen.
Eyskens heeft maandag verklaard t
dat België zich niet bemoeit met de
binnenlandse betrekkingen van Ka- j
tanga en dat deze staat haar eigen I
regeringsvorm moet kiezen.
Kroesjtsjew naar
Fidel Castro
Tijdens een receptie van de Cubaan- j
se minister van buitenlandse zaken
zaken beeft premier Kroesjtsjew j
verklaard in januari naar New York
te zullen terugkomen, als de alge-
niene vergadering der Verenigde Na- j
ties dan nog iu zitting bijeen is. Ook
zei Kroesjtsjew een bezoek aan Cuba i
te zullen brengen. Hij zei echter niet
Wanneer.
Rijkspolitie vergadert
over salariskwestie
Het hoofdbestuur van do rijkspoli-
j tieverenlgïng lieeft gisteren in
j Utrecht een vergadering gehouden, j
waarin de maatregelen werden be- j
sproken, welke getroffen moeten I
worden om krachtig te,kunnen pro- j
testeren tegen het salarisbeleïd van
de regering ten aanzien van de po
litie.
Besloten werd, dat hethoofdbestuur
zijn actie op parlementair niveau
zal voortzetten en dat eèn buitenge
wone algemene ledenvergadering zal
worden gehouden in Utrecht op
dinsdag 18 oktober.
Hondenkapper in Wenen
zit met poedel opgescheept
Heel Wenen bekommert zich M
om de zwarte poedel" die sinds
donderdag bij zijn kapper zit.
waar zijn bazin hem heeft ach- I
tergelaten voor zijn maande-
lijkse knipbeurt. Per ongeluk j
ii heeft ze namelijk een andere n
goedgekapte poedel mee naar
huis genomen.
M Het Weense' blad „Express" n
heeft het droevige verhaal van
H de poedel eergisteren gepubli- I
H ceerd en de radio zendt elk
uur een oproep uit maar de
trouweloze bazin heeft tot dus-
verre geen verschil ontdekt
1= met de poedel die bij haar
thuis rondrent.
„Dit is'me nog nooit overko-
men", verklaarde de eigenaar
van de poedel-salon op klage-
M lijke toon. „Ilc zal met de hond
H door Wenen gaan rijden en
hoop, dat hij zal gaan blaffen
It als hij zijn huis ziet. Maar
aangezien hij al drie dagen
aan het blaffen is. ben ik
H bang, dat mijn plan op niets
zal uitlopen".
„De eigenaar van de andere
H hond is wanhopig", voegde hij Êf
i§ er treurig aan toe. „Wat een
hondebaan".
lllllllillllllllllllllllIUUIIH
0 Het Belgische ministerie voor afrl-
kaansè zaken heeft meegedeeld dat on
geveer 570 onderwijzers naar Kongo zijn
teruggekeerd of binnenkort zullen te
rugkeren.
In. handige
plastic tabakszak
Vragen in Westfalen over Minister sceptisch tegenover
scheepsramp bij Emmerik tunnel-rentabiliteitscijfers
Do fractie der Christen-Democraten
in het parlement van de Westduitse
deelstaat Noordrijn-Westfalen heeft
de regering van deze staat geïnterpel
leerd over de scheepsramp bij Emme
rik.
De fractie wil weten wie toestem
ming heeft verleend voor de afvaart
van de veerboot „Tina Scarlett" en
welke veiligheidsmaatregelen hier
voor waren getroffen.
Er wordt voorts opheldering ge
vraagd over het geconstateerde feit,
dat de eerste brandweerboot pas
twaalf uur na de aanvaring op de
plaats van het ongeluk in actie kwam.
De parlementsleden vragen ook op
welke wijze de hulpverlening bij der
gelijke ongelukkn kan worden ge
coördineerd. Ook over de algemene
veiligheidsmaatregelen voor de Rijn
en binnenvaart en de eventuele ver
betering ervan worden vragen ge
steld.
UITNODIGING VOOR K.L.M.-JET-VLUCHT
De Amerikaanse acteur John Barrymore jr., die op het ogenblik
in Rome vertoeft bij zijn verloofde heeft- de minder pret
tige ervaring opgedaan gearresteerd, te worden en naar een cel te
verhuizen. Het begon allemaal met een minder leuke opmerking,
welke een romein maakte over de baard van John. Er kwam een
flinke ruzie vanwaarbij John's verloofde, haar vader en haar broer
zich aansloten. De ruzie werd voortgezet op het politiebureau,
waarna de betrokkenen in de cel werden gezet ter afkoeling.
Deze foto van John en zijn verloofde werd gemaakt, toen alles nog
prettig teas in Rome
Contacten met
kweekbedrijf
v. d. Have N.V.
Zeeland ligt dichter bij Ja
pan dan men denkt... Niet
in kilometers, want de af
stand bedraagt vele duizen
den mijlen, maar wél vanwe
ge het contact, dat tussen
Zeeland en Japan is gegroeid.
Een contact, dat wordt on
derhouden door de technici
van het Koninklijk Kweekbe
drijf en Zaadhandel D. J. van
der Have N.V. te Kapelle-
Biezelinge, die de boeren van
Noord-Japan in de afgelopen
drie jaar suikerbieten hebben
leren telen!
Een erkenning van dit contact
vormt de uitnodiging van de
K.L.M. aan de lieer A. Dirk
zwager te 's-He er-Hend r ik s-
lduderen, een der directeuren
van Van der Have, om met een
twintigtal vooraanstaande Ne
derlanders uit het bedrijfsle
ven en uit ambtenareukringen
de eerste jet-vlucht op de Ja
panse hoofdstad, Tokio, mee te
maken. De lieer Dirkzwager is
voor tien dagen de gast van de
K.L.M., welke luchtvaartmaat
schappij met deze vlucht het
goede contact met Japan wil
onderschrijven.
Als de DC-8 jet, via de zuidelijke
route, na 25 uur vliegen in Tokio
arriveert datum van aankomst
is 16 november a.s. zal de
heem-Dirkzwager „oog 4n oog" ko
men te staan met een andere
Zeeuw, namelijk de Nederlandse
ambassadeur uit Tokio, excellen
tie N. A. J. de Voogd, geboortig
uit 's-Heer-Arendskerke. De di-
reeteurï van Van der Have ver
heugt zich al bijzonder op deze
ontmoeting, Want gedurende de
laatste jaren heeft hij nauwe re
laties onderhouden met deze oud-
Zeeuw.
Contact
Over het Zeeuws-Japans contact
en met name over het contact
van het Koninklijk Kweekbedrijf
en Zaadhandel D. J. v. d. Have
N.V. hebben we een gesprek ge
had met de heer Dirkzwager. Het
Zeeuwse contact met Japan da
teert al sedert 1600, toen een Ne
derlandse vloot bestaande uit vier
schepen in Zuid-Japan landde. De
vloot stond onder leiding van een
Zeeuw, zekere De Cordes, een rij
ke koopman uit Middelburg. Hèt
duurde tot 1865 voor het tweede
contact Zeeland-Japan werd ge
legd. In dat jaar vertoefde jhr.
F. de Casémbroot, oud-oom van
de huidige commissaris der konin
gin in Zeeland, als commandant
van een marinevaartuig in de Ja
panse wateren.
Pas na de oorlog heeft zich een
uniek Zeeuws-Japans contact
ontwikkeld. Japan, dat voor
1940 beschikte over voldoende
rietsuiker voor eigen consump
tie, zag zich na het verlies van
Formosa geplaatst voor een
enorm suikertekort. Vijf en ne
gentig procent van dè suiker
voor 90 miljoen Japanners
moest tegen harde dollars wor
den geïmporteerd. Aan deze
situatie een eind te maken, is
een voortdurende zorg geweest
voor de sinds 1945 elkaar op
volgende Japanse regeringen.
Er werd een grote stimulans
gegeven nan de eigen snïker-
D^ minister van verkeer en water
staat heeft een nota inzake rentabi
liteit van de Coentunnel en van de
IJ-tunnel aan de Tweede Kamer ge
zonden, waarbij hij echter opmerkt,
dat de resultaten van het onderzoek
van het Centraal Planbureau, die
aanleiding hebben gegeven tot het
opstellen van de nota, niet een zo be
langrijke plaats in het totaal der mo
tieven zullen krijgen ter i bepaling
van een keus tussen Coen- en IJ-tun-
nel, als die van verkeerstechnische
en financiële aard.
De minister geeft in de nota een
uitvoerig overzicht van de methodiek
van het Centraal Planbureau voor de
kostenberekening van beide tunnels,
gebaseerd op verkeersprognoses op
basis 1958. Het door Amsterdam
voor 1970 berekende rendement voor
de Coentunnel, 7 procent, niet aan
vaardend, constateert de minister,
dat ook in 1970 waarschijnlijk wei
nig rendementsverschil tussen beide
tunnels zou zijn. De onzekerheid in
de aan de rentabiliteitsberekening
ten grondslag liggende veronderstel
lingen acht hij zeer groot en ook d«
juistheid van de gebruikte methode
staat voor hem niet. zonder meei
vast.
bietenteelt, die de Japanse be
hoefte voor 70 a 80 procent zou
moeten dekken.
Heen en weer
Het Koninklijk. Kweekbedrijf en
Zaadhandel D. J. v. d. Havé N.V.
te Kapelle-Biezelinge, dat zich
toelegt op het telen van suikër-
bietenrassen, die in verschillende
klimaatzones en onder verschil
lende omstandigheden een goede
oogst opleveren, werd in 1957
verzocht oni technische hulp te
verlenen aan de grootste boeren-
organisatïe in Noord-Japan. Het
wetenschappelijk „hart" van V.
d. Have.is gevestigd in Rilland-
Bath, waar onder leiding van di
recteur A. J. Th. Hendriksen, een
staf van wetenschappelijk ge
schoold personeel aan de suiker-
bietenveredeling werkt. Van
Schiphol uit vliegen geregeld
Rillandse technici per K.L.M. over
de Noordpool, in 32 uur naar To
kio. Zij helpen om de suikerpro-
duktie per ha aanmerkelijk op
te voeren door het gebruik van
Van der Have-rassen en het advi
seren van hetere cultuurmetho
den.
Met name heeft men relaties met
Hokkaide, dat weliswaar tien gra
den noordelijker ligt dan Neder
land, maar dat uitstekend ge
schikt is voor het kweken van
suikerbieten.
De lieer Dirkzwager is een man
met „Aziatische ervaringen".
Reeds vóór de oorlog heeft hij
daar gewerkt. Tijdens de oorlog
zat hij gedurende drie jaar in
Japanse krijgsgevangenschap. Op
15 november gaat hij zijn vierde
reis naar Japan maken. „Er is
een zeer nauwe samenwerking
niet Van der Have N.V.", vertel
de ons de heer Dirkzwager. „Je
kunt gerust spreken over een
uniek contact!"
A. DIRKZWAGER
eon tact Zeeland-Jap#®^».
(Foto Pzi"^