HOFNAR
27ct
RIGOLETTO
Super Bolknak
Elf oktober nationale bezinning
op de verkeersonveiligheid
PPOCO
GEEN EUROPEES AKKOORD
OVER MATEN VRACHTWAGENS
nooit fijner gerookt!
APPELTJE VOOR DE DORST
„PRIJSVERLAGING GAAT VOOR
VERHOGING VAN DE LONEN"
VRIJDAG 7 OKTOBER 1960
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Na koninklijke boodschap
Koningin Juliana wellicht
op televisiescherm
(Van een onzer verslaggevers).
Op 12 oktober a.s. maar evenzeer voor en vooral ook na die datum zal
van elke Nederlandse man en vrouw, van elke teenager en elk niet te jong
kind gevraagd worden om zich, elk op zijn ot haar manier, te bezinnen op
de eigen verantwoordelijkheid in het verkeer, op de vraag of liet- eigen
gedrag een bijrdage levert tot de strijd tegen de verkeersonveiligheid. En
zeker van de ouderen zal gevraagd worden, een moment stil te
staan bij het ontzaglijk grote leed, dat dagelijks ondervonden wordt door
verkeersslachtoffers en hun nabestaanden, en dat werd het gecompri
meerd in een kort< tijdsspan zonder meer door iedereen ervaren zou
worden als een nationale ramp.
dood" van M. C. Furnas is opgeno
men, dat reeds in 1940 in Reader's
Digest werd opgenomen en in Ame
rika enorme weerklank heeft ge
vonden. Dit speciale nummer van
Wegwijs wordt in 175.000 exempla
ren verspreid.
Onder jongeren
Eenzelfde directheid komen we tegen
in eenmalige uitgave voor jongeren
„Veilig uit" die in eenzelfde oplaag
Deze vraag aan heel Nederland, dit
verzoek om bezinning, is afkomstig
van H.K.H. prinses Wilhelmina, die
op 14 oktober 1959 in een telegram
aan de voorzitter van het Verbond
voor Veilig Verkeer zond waarin zij
de aandacht vroeg voor de gedachte,
jaarlijks een dag van rouw en be
zinning aan te wijzen voor de slacht
offers van het verkeer. Koningin Ju
liana zond aan de algemene verga
dering van net verbond, welke op die
datum bijeen was, een telegram,
waarin zij het voorstel van haar
moeder ondersteunde en daarbij een
vergelijking trok tussen de waters
noodramp en de verkeersramp.
Deze beide koninklijke boodscliap-
pen tot het Nederlandse volk
want in wezen was dit de geadres
seerde hebben niet alleen bij
het Verbond voor Veilig Verkeer
maar ook bij de minister van ver
keer en waterstaat en liet gehele
kabinet weerklank gevonden en
geresulteerd in een opdracht aan
liet verbond om deze „nationale
bezinning" voor te bereiden.
Het verbond wil er niet een spe
ciale dag van maken. Maar wel wil
het de 12e oktober, de dag waarop
het congres van het verbond in Gro
ningen wordt gehouden, beschouwen
als de dag waarop de bezinning zich
zal concentreren. Het verbond heeft
goede gronden aan te nemen, dat
koningin Juliana zich op die dag zo
wel via de radio als via de televisie
tot het Nederlandse volk zal wenden.
Dit laatste zou betekenen, dat konin
gin Juliana zich voor de eerste maal
rechtstreeks bedient van het medium
televisie voor het uitspreken van een
boodschap.
Propaganda
Het Verbond voor Veilig Verkeer
heeft gemeend de propaganda met
dezelfde directheid en hardheid te
moeten voeren als die, waarmee de
verkeersdood toeslaat. Ofschoon het
verbond nog steeds van mening is,
dat „gruwelpropaganda" op den duur
juist afstompend werkt, is men er niet
voor teruggedeinsd op verschillende
wijzen het publiek met de neus op
de harde feiten te drukken. Een voor
beeld daarvan is het speciale „be-
zinningsnummer" van „Wegwijs",
waarin geen ruimte is gelaten voor
enige vaagheid of onpraktisch gemo
raliseer en waarin o.a. het opzienba
rend artikel En was op slag
verspreid wordt over alle mulo en
v.h.m.o. scholen in Nederland. Er is
een speciale uitgave, ook gericht op
deze „bezinning", van de jeugdver-
keerskrant, voorlopig in een oplaag
van 275.000 exemplaren.
Aan alle kerkgenootschappen en sek
ten in Nederland (47) is gevraagd
om op zondag 9 oktober de aandacht
te vestigen op de grote verantwoor
delijkheid, die de mens in het ver
keer draagt. Door de kerken is hier
op zeer positief gereageerd en dit
zelfde is het geval met een verzoek
aan het bedrijfsleven, aan deze „be
zinning" aandacht te besteden.
Affiche
Er is voorts een affiche ontworpen,
waarop enkele woorden uit liet tele
gram van koningin Juliana voorko
men en waarvan de voorstelling mis
schien wat primitief maar ongetwij
feld indringend is.
Het verbond verwacht niet, dat
deze actie ineens de verkeerson
veiligheid met sprongen zal doen
dalen, maar wel, dat een ernstige
bezinning van iedere Nederlander,
daarin voorafgegaan door konin-
ging Juliana, tot een grotere ma
te van verantwoordelijkheid, op
de weg en in het verkeer zal lei
den.
Wat een feest! een heerlijke middag
aan boord van een echt oorlogsschip,
helemaal uit Amerika en dan nog
allemaal lekkernijen krijgen uit han
den van een echte scheepskok met
echte taloueringen op zijn armen!
Foto: Tijdens de kindermiddag aan
boord van de Amerikaanse kruiser
„Boston", wélke door de opvarenden
voor een groep Amsterdamse kinde
ren op touw icas gezet.
Advertentie
Morgen haarwassen met
crème shampoo met ei
Kijk ia «Je sticgel: uw har Ijkt Jonger, is
jonger ea m een ongckcivic jebooetbeid. Dk
li het geheim de nieawe Pxoco Crcme
shampoo in tnbe. Een rood nic
yooc gezond en golvend haan.
f PROCO
crème shampoo
THÉÉÉÉÉÉLf^dË
Extra voordelig 1 65
Voldoende voor ca. 8 wo»singen
CONFERENTIE IN DEN HAAG
Nederland behoort tot
tegenstanders van een
Frans compromisvoorstel
(Van onze Haagse redactie).
De Europese conferentie van
ters van verkeer C.E.M.T. is er opde
I2e zitting, die woensdag in Den
Haag is gehouden, niet in geslaagd
f Advertentie)
Nieuw protest tegen
Japanse film
Het bestuur der stichting „Het leven
begint bij veertig" te Amsterdam
heeft, zo deelt het ons mede, met
klem bij de regering geprotesteerd
tegen vertoning van de film „Blanke
huid en gele commandant", waarin
de Nederlandse vrouw ten onrechte
wordt gedegradeerd tot vrouw van
licht allooi.
Het bestuur der stichting dringt er
bij de minister-president op aan
langs diplomatieke weg te bevorde-
ren, dat de vertoning van deze film
waar ook ter wereld verboden wordt.
f Advertentie)
bekroond voor kwaliteitszorg
De rokken in Rusland
worden korter
De rokken in Rusland gaan om-
ij hoog, maar niet hoger dan de ij
knie, heeft radio Moskou zon-
dagavond bekendgemaakt. In
i§ een te Londen beluisterde uit-
zending van de Russische radio
ff werd de nieuwe mode voor de i|
herfst besproken. De rokken
ff worden dus korter, en strakker.
en praktischer. Zij zullen gedra-
gen worden met brede leren
ceintuurs. De knie zal echter
bedekt blijven. Uitgaansjurkjes
zullen worden vervaardigd van
taftzijde, brocaat en zware zij.
H Ook de mantels worden korter,
nog korter dan de japonnnen,
es aldus de radio-commentator.
M Schoenen zullen in alle model-
len en van allerlei materialen
ff worden gemaakt. „Wij hebben
veel kunststoffen, waaronder
plastic, maar wij geven toch
de voorkeur aan leer; men zal
ook handgemaakte schoenen
kunnen kopen", aldus de radio.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiH
99
Bankbiljetten ter waar
de van miljarden dol
lars worden op ver
scheidene plaatsen in
Amerika in bankklui
zen bewaard om in
uiterste noodgevallen te
worden gebruikt. Men
denkt daarbij uiteraard
aan oorlog. Het geld be
hoort aan de federale
regering en (le ambte
naren, die er verant
woordelijk voor zijn,
hopen het nooit nodig
te zullen hebben.
Bij het aanleggen van
deze reserves is men er
van uitgegaan, dat een
enkele kernbom de
munt in Washington
buiten werking zou
kunnen stellen, de enige
plek, waar bankbiljet
ten in de Verenigde
Staten worden ver
vaardigd.
Indien dat zou gebeu
ren en er zouden geen
reserves zijn, dan zou
men binnen enkele
maanden met een ern
stig tekort aan bank
biljetten te kampen
krijgen.
De schatkist brengt
elk jaar ongeveer zes
miljard dollar in om
loop,, waarvan *t groot
ste deel dient om oude,
versleten bankbiljetten
te vervangen. De totale
hoeveelheid bankpapier
in omloop bedraagt on
geveer dertig miljard
dollar, waarvan dus elk
jaar een vijfde wordt
vernieuwd. De regering
weigert precies aan te
geven, hoeveel „oor-
logsgeld" er als reserve
is opgeslagen, maar zij
zegt, dat het genoeg zal
zijn voor betalingsbe
hoeften gedurende twee
en een lialf jaar.
Daaruit leidt men ar,
dat er voor vijftien mil-
ROOMS-KATHOL1EKE WERKGEVERS
sche gevolgen. „Wat wij nu op dit
laatste punt zien, is, bij een aan
zienlijke verbetering van de inko
mens van de werknemers, met na
me een gunstige ontwikkeling van
het prijspeil, die wij zonder aarze
ling mede aan de gedifferentieerde
en daardoor in de tijd gespreide
vorm van de recente loonsverhogin
gen durven toeschrijven".
Wat te doen, zo vroeg hij. wanneer
gedurende de looptijd van een col
lectief arbeidscontract berekenin
gen aantonen dat in feite de gereali
seerde produktiviteitsontwikkelïng
aanzienlijk groter is geweest dan
die waarop de loonsverhoging in de
C.A.O. was gebaseerd
De heer Van Thiel bezag deze
vraag van twee uitgangspunten.
„En wel vanuit ouze kijk op het
openbreken van collectieve ar
beidsovereenkomsten en de coör
dinatie in het algemeen en van
uit de actuele economische situa
tie ïn het bijzonder'. Hij merkte
op dat een algemeen geldende
bedenking bestaat tegen 't open
breken van dergelijke overeen
komsten. Bij de invoering van de
mogelijkheid van gedifferentieer
de loonvorming hééft nooit de be
doeling voorgezeten de verschil
len in de lonen tot willekeurige
hoogte te doen oplopen.
De coördinatiegedachte wezenlijk
onderdeel van het nieuwe loonbeleid
kan er reeds toe leiden, zonder
dat zich een bijzondere economische
situatie voordoet, dat een bedrijfs
tak een werkelijk aanwezige ruimte
niet geheel voor verhoging van lonen
kan benutten. Een extra produktivi-
teitsverbetering zal immers ook voor
een andere bestemming moeten wor
den benut: Zij zal door prijsverla
ging moeten bijdragen tot het sta
biel houden van het binnenlandse
prijsniveau.
De heer Van Thiel wees er op, dat
het loonbeleid een bijzondere spelre
gel kent voor tijden van volledige
of overmatig grote werkgelegenheid:
voor die tijden is vastgelegd de
noodzaak van grotere voorzichtig
heid in hét differentiatiebeleid en
van eenzeker remmend optreden.
„Het wil onze organisatie voorkomen
dat de situatie waarvoor deze regel
„Voorzichtig loonbeleid
juist thans geboden
De algemeen voorzitter van de Al
gemene Katholieke Werkgevers
Vereniging nir. F. J. F. 31. van
Thiel, heeft op de gistermorgen in
het Kurhaus te Scheveningen gehou
den vergadering ter gelegenheid van
het negende lustrum van zijn vere
niging, in zijn rede, getiteld „begin
sel en praktijk" o.a. aandacht be
steed aan „enkele zaken die een ho
ge actuele betekenis hebben". Aller
eerst de loonvorming.
De heer Van Thiel merkte o.m. op
dat men de resultaten van de thans
ruim een jaar gevolgde gedifferen
tieerde loonpolitiek niet alleen moet
toetsen aan overwegingen van maat
schappij-beschouwing en sociale
gronden, maar ook aan de economi-
99
jard dollar in de bijzon
dere bankkluizen moet
liggen.
Men zou dat geld ge
bruiken om de gewone
bankvoorraden weer
'aan te vullen als ver
vanging van versleten
of vernietigd geld. Het
is niet bestemd voor
mensen, die hun geld
dooi- de een of andere
ramp (zoals bombarde
ment) hebben verloren.
Behalve het aanleggen
van deze stootvoorraad
heeft de Amerikaanse
regering ook plannen
gereed om de munt van
Washington naar een
andere plaats over te
brengen. 3Ien denkt,
dat in de allerergste
omstandigheden de ap
paratuur van de rijks
munt binnen een jaar
in werking zou kunnen
zijn.
Pools schip 21.000ste
op Nieuwe Waterweg
Gisterochtend is het Poolse m.s.
„Warmia" als 21.000ste schip van dit
jaar de Nieuwe Waterweg binnenge
komen. Het heeft ligplaats gekozen
in de Waalhaven.
Vorig jaar was dit het Duitse m.s.
„Hoffnung" op 17 oktober.
een algemeen aanvaardbare oplossing
te vinden voor de maten en asdruk-
ken van vrachtauto-combinaties ia
het internationale vrachtverkeer.
Deze voor het Europese verkeer
wel belangrijkste kwestie van. het
ogenblik was reeds in mei in Pa
rijs aan de orde gekomen. Duits
land wilde oorspronkelijk de leng
te van vrachtwagencombinaties
beperken tot 14 meter, daarna tot
15. De overige E.E.G.-landen hiel
den toen vast aan 18 meter. Later
zijn de standpunten nader tot elk
aar gekomen en hebben de overige
E.E.G.-landen zich neergelegd bij
een lengte van 17 meter. Inmid
dels heeft Duitsland een lengte
van 16,5 meter wettelijk aanvaard.
Het verschil dat in mei niet kon
worden overbrugd, is thans in gro
ter Europees verband (17 landen)
opnieuw aan de orde gekomen.
Ook nu is het niet tot een oplos
sing gekomen, die voor iedereen
aanvaardbaar was.
De Franse minister van verkeer Bu-
ron heeft een compromis-voorstel ge
daan, dat de belasting van een enke
le as stelt op 10 ton, die van een
dubbele as op 16 ton, het totaalge
wicht op 32 ton, de totale lengte van
trekker en aanhanger op 16,5 meter
(de lengte dus, waar minister See-
bohm thans aan vasthoudt) en de to
tale lengte van een opleggercombina
tie op 15 meter.
Hij stelde voorts een overgangster
mijn vast tot 31 december 1965. Van
Italiaanse, Zwitserse en Nederlandse
zijde is tegen dit voorstel verzet aan
getekend. De staatssecretaris van ver
keer en waterstaat, de beer E. G.
Stijkel, verklaarde na afloop van de
conferentie, dat Nederland deze kwes
tie op de eerstvolgende vergadering
van de ministerraad van de E.E.C. in
kleiner verband dus opnieuw ter
sprake zal brengen. Hij was van
mening, dat ook onder het .oog moet
worden gezien, wat de juridische im
plicaties zijn van het feit, dat enke
le ministers het voorstel-Buron wel
steunden. De heer Stijkel wees erop,
dat de voorstellen in de C.E.M.T.
geen enkele bindende kracht hebben
voor de leden.
De Oostenrijkse minister van verkeer,
Karl Waldbrunner, die de heer Stij
kel opvolgt als president van de C. E.
M. T., was van mening, dat de meer
derheid voor het voorstel-Buron ei
genlijk wel impliceert, dat men dit
voorstel tenslotte zal accepteren.
De heer Stijkel merkte echter op, dat
Oostenrijk, dat niet deel uitmaakt
van „de Zes" in een andere positie
verkeert dan Nederland, dat ook in
deze kring nog zijn stem kan ver
heffen.
Vanuit haar speciale medc-veranfc-
woordelijkheid voor het algemeen
belang die op de katholieke werkge
versorganisatie als centrale rust,
heeft onze vereniging tussentijdse
verbetering van lonen thans onge
wenst geacht, In de huidige discus
sies hebben wij van meet af aan dit
standpunt' Ingenomen.
Honderdduizend dollar
voor een oude munt
De belangrijkste vondst, die H
door een Amerikaanse expedi- M
tie, die 100.000 dollars heeft
gekost en onlangs haar onder-
zoek in Israël heeft beëindigd f§
is gedaan, is een kleine Ro- ff
meinsë munt, ter grote van
een dubbeltje.
De archeologische expeditie,
die onderzoekingen verricht ff
op de zeebodem en onder lei-
ding staat van Edwin Link, m
uitvinder van de Link-trainer, ff
vond de munt in de bedding
van de Middellandse Zee vlak
bij de oude havenstad Caesa- ff
rea, in Noord-Israël. f|
Link gelooft, dat de munt M
uniek is. Aan de voorzijde
toont deze een havengezicht
met aan beide zijden twee ko- fff
lossen. Aan de achterkant
staat een Neptunes.
Als de munt werkelijk de eni- §j
ge is, die nog bestaat, zei Link |f
dan is deze expeditie al de
moeite waard geweest. Hij
verwachtte het komende voor-
jaar naar Israël terug te zul-
len keren om het onderzoek
op de zeebodem in de buurt
van Caesarea voort te zetten,
waar zijn medewerkers be-
wijsmateriaal vonden, dat de j§
oude havenstad door een va- ff
tuurramp, waarschijnlijk een
aardbeving, vernietigd werd.
iiiïiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiilf
Alan Paton bekroond
Alan Paton, voorzitter van de Zuid-
afrikaanse liberale partij en schrij
ver van het boek „Cry, the beloverl
country", heeft woensdag in het
„Huls van de vrijheid" te New York
de „Vrijheidsprijs" gekregen.
Deze prijs wordt jaarlijks toegekend
voor bijdragen ter versterking van
de menselijke vrijheid. De prijs werd
uitgereikt door de Amerikaanse dich
ter Archibald MacLeish. Paton zei
bij deze gelegenheid dat er in Zufd-
Afrika nog meer onrust zal komen
als de Zuidafriltaanse regering blijft
vasthouden aan haar politiek van
apartheid.