HOFNAR 27ct RIGOLETTO Super Bolknak Elf oktober nationale bezinning op de verkeersonveiligheid PPOCO GEEN EUROPEES AKKOORD OVER MATEN VRACHTWAGENS nooit fijner gerookt! APPELTJE VOOR DE DORST „PRIJSVERLAGING GAAT VOOR VERHOGING VAN DE LONEN" VRIJDAG 7 OKTOBER 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Na koninklijke boodschap Koningin Juliana wellicht op televisiescherm (Van een onzer verslaggevers). Op 12 oktober a.s. maar evenzeer voor en vooral ook na die datum zal van elke Nederlandse man en vrouw, van elke teenager en elk niet te jong kind gevraagd worden om zich, elk op zijn ot haar manier, te bezinnen op de eigen verantwoordelijkheid in het verkeer, op de vraag of liet- eigen gedrag een bijrdage levert tot de strijd tegen de verkeersonveiligheid. En zeker van de ouderen zal gevraagd worden, een moment stil te staan bij het ontzaglijk grote leed, dat dagelijks ondervonden wordt door verkeersslachtoffers en hun nabestaanden, en dat werd het gecompri meerd in een kort< tijdsspan zonder meer door iedereen ervaren zou worden als een nationale ramp. dood" van M. C. Furnas is opgeno men, dat reeds in 1940 in Reader's Digest werd opgenomen en in Ame rika enorme weerklank heeft ge vonden. Dit speciale nummer van Wegwijs wordt in 175.000 exempla ren verspreid. Onder jongeren Eenzelfde directheid komen we tegen in eenmalige uitgave voor jongeren „Veilig uit" die in eenzelfde oplaag Deze vraag aan heel Nederland, dit verzoek om bezinning, is afkomstig van H.K.H. prinses Wilhelmina, die op 14 oktober 1959 in een telegram aan de voorzitter van het Verbond voor Veilig Verkeer zond waarin zij de aandacht vroeg voor de gedachte, jaarlijks een dag van rouw en be zinning aan te wijzen voor de slacht offers van het verkeer. Koningin Ju liana zond aan de algemene verga dering van net verbond, welke op die datum bijeen was, een telegram, waarin zij het voorstel van haar moeder ondersteunde en daarbij een vergelijking trok tussen de waters noodramp en de verkeersramp. Deze beide koninklijke boodscliap- pen tot het Nederlandse volk want in wezen was dit de geadres seerde hebben niet alleen bij het Verbond voor Veilig Verkeer maar ook bij de minister van ver keer en waterstaat en liet gehele kabinet weerklank gevonden en geresulteerd in een opdracht aan liet verbond om deze „nationale bezinning" voor te bereiden. Het verbond wil er niet een spe ciale dag van maken. Maar wel wil het de 12e oktober, de dag waarop het congres van het verbond in Gro ningen wordt gehouden, beschouwen als de dag waarop de bezinning zich zal concentreren. Het verbond heeft goede gronden aan te nemen, dat koningin Juliana zich op die dag zo wel via de radio als via de televisie tot het Nederlandse volk zal wenden. Dit laatste zou betekenen, dat konin gin Juliana zich voor de eerste maal rechtstreeks bedient van het medium televisie voor het uitspreken van een boodschap. Propaganda Het Verbond voor Veilig Verkeer heeft gemeend de propaganda met dezelfde directheid en hardheid te moeten voeren als die, waarmee de verkeersdood toeslaat. Ofschoon het verbond nog steeds van mening is, dat „gruwelpropaganda" op den duur juist afstompend werkt, is men er niet voor teruggedeinsd op verschillende wijzen het publiek met de neus op de harde feiten te drukken. Een voor beeld daarvan is het speciale „be- zinningsnummer" van „Wegwijs", waarin geen ruimte is gelaten voor enige vaagheid of onpraktisch gemo raliseer en waarin o.a. het opzienba rend artikel En was op slag verspreid wordt over alle mulo en v.h.m.o. scholen in Nederland. Er is een speciale uitgave, ook gericht op deze „bezinning", van de jeugdver- keerskrant, voorlopig in een oplaag van 275.000 exemplaren. Aan alle kerkgenootschappen en sek ten in Nederland (47) is gevraagd om op zondag 9 oktober de aandacht te vestigen op de grote verantwoor delijkheid, die de mens in het ver keer draagt. Door de kerken is hier op zeer positief gereageerd en dit zelfde is het geval met een verzoek aan het bedrijfsleven, aan deze „be zinning" aandacht te besteden. Affiche Er is voorts een affiche ontworpen, waarop enkele woorden uit liet tele gram van koningin Juliana voorko men en waarvan de voorstelling mis schien wat primitief maar ongetwij feld indringend is. Het verbond verwacht niet, dat deze actie ineens de verkeerson veiligheid met sprongen zal doen dalen, maar wel, dat een ernstige bezinning van iedere Nederlander, daarin voorafgegaan door konin- ging Juliana, tot een grotere ma te van verantwoordelijkheid, op de weg en in het verkeer zal lei den. Wat een feest! een heerlijke middag aan boord van een echt oorlogsschip, helemaal uit Amerika en dan nog allemaal lekkernijen krijgen uit han den van een echte scheepskok met echte taloueringen op zijn armen! Foto: Tijdens de kindermiddag aan boord van de Amerikaanse kruiser „Boston", wélke door de opvarenden voor een groep Amsterdamse kinde ren op touw icas gezet. Advertentie Morgen haarwassen met crème shampoo met ei Kijk ia «Je sticgel: uw har Ijkt Jonger, is jonger ea m een ongckcivic jebooetbeid. Dk li het geheim de nieawe Pxoco Crcme shampoo in tnbe. Een rood nic yooc gezond en golvend haan. f PROCO crème shampoo THÉÉÉÉÉÉLf^dË Extra voordelig 1 65 Voldoende voor ca. 8 wo»singen CONFERENTIE IN DEN HAAG Nederland behoort tot tegenstanders van een Frans compromisvoorstel (Van onze Haagse redactie). De Europese conferentie van ters van verkeer C.E.M.T. is er opde I2e zitting, die woensdag in Den Haag is gehouden, niet in geslaagd f Advertentie) Nieuw protest tegen Japanse film Het bestuur der stichting „Het leven begint bij veertig" te Amsterdam heeft, zo deelt het ons mede, met klem bij de regering geprotesteerd tegen vertoning van de film „Blanke huid en gele commandant", waarin de Nederlandse vrouw ten onrechte wordt gedegradeerd tot vrouw van licht allooi. Het bestuur der stichting dringt er bij de minister-president op aan langs diplomatieke weg te bevorde- ren, dat de vertoning van deze film waar ook ter wereld verboden wordt. f Advertentie) bekroond voor kwaliteitszorg De rokken in Rusland worden korter De rokken in Rusland gaan om- ij hoog, maar niet hoger dan de ij knie, heeft radio Moskou zon- dagavond bekendgemaakt. In i§ een te Londen beluisterde uit- zending van de Russische radio ff werd de nieuwe mode voor de i| herfst besproken. De rokken ff worden dus korter, en strakker. en praktischer. Zij zullen gedra- gen worden met brede leren ceintuurs. De knie zal echter bedekt blijven. Uitgaansjurkjes zullen worden vervaardigd van taftzijde, brocaat en zware zij. H Ook de mantels worden korter, nog korter dan de japonnnen, es aldus de radio-commentator. M Schoenen zullen in alle model- len en van allerlei materialen ff worden gemaakt. „Wij hebben veel kunststoffen, waaronder plastic, maar wij geven toch de voorkeur aan leer; men zal ook handgemaakte schoenen kunnen kopen", aldus de radio. iiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiH 99 Bankbiljetten ter waar de van miljarden dol lars worden op ver scheidene plaatsen in Amerika in bankklui zen bewaard om in uiterste noodgevallen te worden gebruikt. Men denkt daarbij uiteraard aan oorlog. Het geld be hoort aan de federale regering en (le ambte naren, die er verant woordelijk voor zijn, hopen het nooit nodig te zullen hebben. Bij het aanleggen van deze reserves is men er van uitgegaan, dat een enkele kernbom de munt in Washington buiten werking zou kunnen stellen, de enige plek, waar bankbiljet ten in de Verenigde Staten worden ver vaardigd. Indien dat zou gebeu ren en er zouden geen reserves zijn, dan zou men binnen enkele maanden met een ern stig tekort aan bank biljetten te kampen krijgen. De schatkist brengt elk jaar ongeveer zes miljard dollar in om loop,, waarvan *t groot ste deel dient om oude, versleten bankbiljetten te vervangen. De totale hoeveelheid bankpapier in omloop bedraagt on geveer dertig miljard dollar, waarvan dus elk jaar een vijfde wordt vernieuwd. De regering weigert precies aan te geven, hoeveel „oor- logsgeld" er als reserve is opgeslagen, maar zij zegt, dat het genoeg zal zijn voor betalingsbe hoeften gedurende twee en een lialf jaar. Daaruit leidt men ar, dat er voor vijftien mil- ROOMS-KATHOL1EKE WERKGEVERS sche gevolgen. „Wat wij nu op dit laatste punt zien, is, bij een aan zienlijke verbetering van de inko mens van de werknemers, met na me een gunstige ontwikkeling van het prijspeil, die wij zonder aarze ling mede aan de gedifferentieerde en daardoor in de tijd gespreide vorm van de recente loonsverhogin gen durven toeschrijven". Wat te doen, zo vroeg hij. wanneer gedurende de looptijd van een col lectief arbeidscontract berekenin gen aantonen dat in feite de gereali seerde produktiviteitsontwikkelïng aanzienlijk groter is geweest dan die waarop de loonsverhoging in de C.A.O. was gebaseerd De heer Van Thiel bezag deze vraag van twee uitgangspunten. „En wel vanuit ouze kijk op het openbreken van collectieve ar beidsovereenkomsten en de coör dinatie in het algemeen en van uit de actuele economische situa tie ïn het bijzonder'. Hij merkte op dat een algemeen geldende bedenking bestaat tegen 't open breken van dergelijke overeen komsten. Bij de invoering van de mogelijkheid van gedifferentieer de loonvorming hééft nooit de be doeling voorgezeten de verschil len in de lonen tot willekeurige hoogte te doen oplopen. De coördinatiegedachte wezenlijk onderdeel van het nieuwe loonbeleid kan er reeds toe leiden, zonder dat zich een bijzondere economische situatie voordoet, dat een bedrijfs tak een werkelijk aanwezige ruimte niet geheel voor verhoging van lonen kan benutten. Een extra produktivi- teitsverbetering zal immers ook voor een andere bestemming moeten wor den benut: Zij zal door prijsverla ging moeten bijdragen tot het sta biel houden van het binnenlandse prijsniveau. De heer Van Thiel wees er op, dat het loonbeleid een bijzondere spelre gel kent voor tijden van volledige of overmatig grote werkgelegenheid: voor die tijden is vastgelegd de noodzaak van grotere voorzichtig heid in hét differentiatiebeleid en van eenzeker remmend optreden. „Het wil onze organisatie voorkomen dat de situatie waarvoor deze regel „Voorzichtig loonbeleid juist thans geboden De algemeen voorzitter van de Al gemene Katholieke Werkgevers Vereniging nir. F. J. F. 31. van Thiel, heeft op de gistermorgen in het Kurhaus te Scheveningen gehou den vergadering ter gelegenheid van het negende lustrum van zijn vere niging, in zijn rede, getiteld „begin sel en praktijk" o.a. aandacht be steed aan „enkele zaken die een ho ge actuele betekenis hebben". Aller eerst de loonvorming. De heer Van Thiel merkte o.m. op dat men de resultaten van de thans ruim een jaar gevolgde gedifferen tieerde loonpolitiek niet alleen moet toetsen aan overwegingen van maat schappij-beschouwing en sociale gronden, maar ook aan de economi- 99 jard dollar in de bijzon dere bankkluizen moet liggen. Men zou dat geld ge bruiken om de gewone bankvoorraden weer 'aan te vullen als ver vanging van versleten of vernietigd geld. Het is niet bestemd voor mensen, die hun geld dooi- de een of andere ramp (zoals bombarde ment) hebben verloren. Behalve het aanleggen van deze stootvoorraad heeft de Amerikaanse regering ook plannen gereed om de munt van Washington naar een andere plaats over te brengen. 3Ien denkt, dat in de allerergste omstandigheden de ap paratuur van de rijks munt binnen een jaar in werking zou kunnen zijn. Pools schip 21.000ste op Nieuwe Waterweg Gisterochtend is het Poolse m.s. „Warmia" als 21.000ste schip van dit jaar de Nieuwe Waterweg binnenge komen. Het heeft ligplaats gekozen in de Waalhaven. Vorig jaar was dit het Duitse m.s. „Hoffnung" op 17 oktober. een algemeen aanvaardbare oplossing te vinden voor de maten en asdruk- ken van vrachtauto-combinaties ia het internationale vrachtverkeer. Deze voor het Europese verkeer wel belangrijkste kwestie van. het ogenblik was reeds in mei in Pa rijs aan de orde gekomen. Duits land wilde oorspronkelijk de leng te van vrachtwagencombinaties beperken tot 14 meter, daarna tot 15. De overige E.E.G.-landen hiel den toen vast aan 18 meter. Later zijn de standpunten nader tot elk aar gekomen en hebben de overige E.E.G.-landen zich neergelegd bij een lengte van 17 meter. Inmid dels heeft Duitsland een lengte van 16,5 meter wettelijk aanvaard. Het verschil dat in mei niet kon worden overbrugd, is thans in gro ter Europees verband (17 landen) opnieuw aan de orde gekomen. Ook nu is het niet tot een oplos sing gekomen, die voor iedereen aanvaardbaar was. De Franse minister van verkeer Bu- ron heeft een compromis-voorstel ge daan, dat de belasting van een enke le as stelt op 10 ton, die van een dubbele as op 16 ton, het totaalge wicht op 32 ton, de totale lengte van trekker en aanhanger op 16,5 meter (de lengte dus, waar minister See- bohm thans aan vasthoudt) en de to tale lengte van een opleggercombina tie op 15 meter. Hij stelde voorts een overgangster mijn vast tot 31 december 1965. Van Italiaanse, Zwitserse en Nederlandse zijde is tegen dit voorstel verzet aan getekend. De staatssecretaris van ver keer en waterstaat, de beer E. G. Stijkel, verklaarde na afloop van de conferentie, dat Nederland deze kwes tie op de eerstvolgende vergadering van de ministerraad van de E.E.C. in kleiner verband dus opnieuw ter sprake zal brengen. Hij was van mening, dat ook onder het .oog moet worden gezien, wat de juridische im plicaties zijn van het feit, dat enke le ministers het voorstel-Buron wel steunden. De heer Stijkel wees erop, dat de voorstellen in de C.E.M.T. geen enkele bindende kracht hebben voor de leden. De Oostenrijkse minister van verkeer, Karl Waldbrunner, die de heer Stij kel opvolgt als president van de C. E. M. T., was van mening, dat de meer derheid voor het voorstel-Buron ei genlijk wel impliceert, dat men dit voorstel tenslotte zal accepteren. De heer Stijkel merkte echter op, dat Oostenrijk, dat niet deel uitmaakt van „de Zes" in een andere positie verkeert dan Nederland, dat ook in deze kring nog zijn stem kan ver heffen. Vanuit haar speciale medc-veranfc- woordelijkheid voor het algemeen belang die op de katholieke werkge versorganisatie als centrale rust, heeft onze vereniging tussentijdse verbetering van lonen thans onge wenst geacht, In de huidige discus sies hebben wij van meet af aan dit standpunt' Ingenomen. Honderdduizend dollar voor een oude munt De belangrijkste vondst, die H door een Amerikaanse expedi- M tie, die 100.000 dollars heeft gekost en onlangs haar onder- zoek in Israël heeft beëindigd f§ is gedaan, is een kleine Ro- ff meinsë munt, ter grote van een dubbeltje. De archeologische expeditie, die onderzoekingen verricht ff op de zeebodem en onder lei- ding staat van Edwin Link, m uitvinder van de Link-trainer, ff vond de munt in de bedding van de Middellandse Zee vlak bij de oude havenstad Caesa- ff rea, in Noord-Israël. f| Link gelooft, dat de munt M uniek is. Aan de voorzijde toont deze een havengezicht met aan beide zijden twee ko- fff lossen. Aan de achterkant staat een Neptunes. Als de munt werkelijk de eni- §j ge is, die nog bestaat, zei Link |f dan is deze expeditie al de moeite waard geweest. Hij verwachtte het komende voor- jaar naar Israël terug te zul- len keren om het onderzoek op de zeebodem in de buurt van Caesarea voort te zetten, waar zijn medewerkers be- wijsmateriaal vonden, dat de j§ oude havenstad door een va- ff tuurramp, waarschijnlijk een aardbeving, vernietigd werd. iiiïiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiilf Alan Paton bekroond Alan Paton, voorzitter van de Zuid- afrikaanse liberale partij en schrij ver van het boek „Cry, the beloverl country", heeft woensdag in het „Huls van de vrijheid" te New York de „Vrijheidsprijs" gekregen. Deze prijs wordt jaarlijks toegekend voor bijdragen ter versterking van de menselijke vrijheid. De prijs werd uitgereikt door de Amerikaanse dich ter Archibald MacLeish. Paton zei bij deze gelegenheid dat er in Zufd- Afrika nog meer onrust zal komen als de Zuidafriltaanse regering blijft vasthouden aan haar politiek van apartheid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 5