Anders dan andei^^LCABALLERO PÏL00T STORM ontvoerd in de stratosfeer MIDDELBURGSE VIERVOETERS HEBBER BEST LEVENTJE LEDENTAL VAN E.V.0. IN ZEELAND STEEG VERDER Gemengde gevoelens over nieuwe tarieven op Westerscheldeveren Vier bebouwbare middelen in 1 tablet! Chefariae,4 WOENSDAG 5 OKTOBER 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 5 HONDENSHOW IN VLEESHAL STADHUIS De Middelburgse hon den schijnen een best leventje te hebben. Want de bazen en ba zinnen, die hun vier voeters dinsdag tijdens dierendag naar de „hondenshow" in de Meeshal van het stad huis brachten, lieten daar een uiterst tevre den jury achter. Een jury, bestaande uit me vrouw J. B. Sissingh- Eerland uit Vlissingen, A. A. Elzerman uit Goes, E. P. Oldenkamp uit Meliskerke, dieren artsen, en C. J. Jonge- pier, inspecteur dieren bescherming, die bijna allemaal honden voor zich zagen verschijnen waaraan het predikaat „le klas" kon worden toegekend. Alle soorten honden konden die middag de Vleeshal binnen ge bracht worden, rashon den of bastaards. Het ging de jury niet om het zuivere ras, maar om de verzorging van de viervoeters en de verhouding tussen baas en hond. Bovendien werd op de gezondheid van de dieren gelet en waar nodig adviezen gegeven over verzor ging en dieet. Vele liondebezitters en -bezitsters gaven deze middag dan ook ge hoor aan de uitnodi ging van de Zeeuwse vereniging van dieren in nood om hun hond te tonen. Kleine en grote viervoetei's moesten op de „keuringstafel" springen en dat viel vooral de groteren niet gemakkelijk. Vooral „Beer", die voor zijn één jaar reeds respec tabele afmetingen had bereikt, wilde maar zo vlug mogelijk van de tafel afspringen, voor al toen hij in de gaten kreeg, dat hij moest „poseren" voor onze fotograaf. Overigens is de groei van deze nog jonge hond, eigendom van de heer J. Arnol- dus, wel begrijpelijk wanneer men weet, dat het een kruising tussen een Sint Bernard en 'n Duitse herder is. 's Avonds waren vele honde-eigenaars naar restaurant- „Wöhler" getogen om een bijeen komst bij te wonen, waarin de dierenartsen Elzerman en Olden kamp hen nog het een en ander vertelden over de verzorging van honden. „Beer", de 1-jarige hond van de heer J. Arnoldus, vond. het verre van pret tig op de „keuringstafel" tentoon gesteld te worden, maar uiteindelijk kreeg de fotograaf deze reus toch voor de lens. Foto P.Z.C.). Brug bij Retranchement kost ruim f 100.000 De bouw van een nieuwe brug over het afwateringskanaal bij Retran chement is door Gedeputeerde Sta ten van Zeeland gegund aan de fir ma J. de Oude te Biervliet voor de som van 104.281. De brug, die in het kader van het tertiair wegen plan wordt gelegd, zal 25 meter lang en 8.30 meter breed worden en van gewapend beton worden geconstru eerd. De provinciale bijdrage in de kosten beloopt 65 Het resterende bedrag, verminderd met de vergoe ding van oorlogsschade komt ten las te van het waterschap „Het Vrije van Sluis". De eerste oplevering wordt tegen februari van het volgend jaar verwacht. Tijdens de werkzaamhe den zal het plaatselijk verkeer ge bruik kunnen maken van een voet brug. De oude bailey-brug, waarover de laatste tijd veel klachten zijn ge uit en die op dezelfde plaats ligt zal worden afgebroken. Drie aanbestedingen voor Noord-Beveland Dinsdagmorgen werden te Kortgene een drietal bestekken aanbesteed in het kader van do ontwatering van Noord-Beveland, het zogenaamde aanpassingsplan. Het betrof hier het graven en verruimen van watergan gen en het verwerken van do vrijko mende grond, een en ander met bijbe horende werken. Er werd als volgt ingeschreven Bestek 2334 (watergangen van een lengte van ongeveer 3,3 km): N.V. Wegenbouwbedr. Johannes de Kroon, Rhenen, ƒ253.700: Fa. M. Uil, Mid delburg, 267.500; Fa. Govert van Herk Tzn., Nieuwerkerk a. d. IJsel, ƒ279.000; Fa. Kuijper en Molhoek, Zierikzee, ƒ281.000: Fa. J. D. Janse, Middelburg, 284.700; H. C. van Hee, Kamperland, 285.000; C.V. v.h. Fa. Jasper van 't Verlaat, Hardinxveld- Giessendam. 289.000; Fa. Gebr. Lu- casse, Kloosterzande, ƒ296.000; Fa. H. de Jager Co., Sliedrecht, ƒ346.000; Fa. v. d. Hilst en v. d. Weerd, Renesse, ƒ348.600; N.V. Han dels- en aannemingmij. Maas-Jonker, Roosendaal, ƒ351.000; Aannemings bedrijf Schouwen en Duiveland, Zie rikzee, 354.000. Bestek 2335 (watergangen ter lengte van 5 km): H. C. van Hee, Kamper land, 188.600; Aannemingsbedrijf Zeeland, Middelburg, ƒ209.900; Go vert van Herk Tzn., Nieuwerkerk a. d. IJsel, 213.000; M. Uil, Middel burg. 215.000; Fa. J. D. Janse, Mid delburg, ƒ216.000; C.V. v. h. Jasper van 't Verlaat, Hardinxveld-Giessen- dam, ƒ217.400; Fa. Kuijper en Mol hoek, Zierikzee. 217.900; Fa. Gebr. Lucasse, Kloosterzande, 218.000; Aannemingsbedrijf Schouwen en Dui veland, Zierikzee, 240.000; Fa. v. d. Hilst en v. d. Weerd, Renesse, ƒ242.400; Fa. H. de Jager en Co., Sliedrecht, 244.000; N.V. Handels- en Aannemingsmij. Maas-Jonker, Roosendaal, ƒ252.000. Bestek 2336 (watergangen ter lengte van ongeveer 7 km): M. Uil, Middel burg, 329.000; H. C. van Hee, Kam perland. ƒ337.000; Govert van Herk Tzn., Nieuwerkerk a. d. TJssel, 348.000; Fa. J. D. Janse, Middel burg, ƒ352.000; Fa. Kuijper en Mol hoek. Zierikzee, ƒ353.000; C.V. v.h. Fa. Jasper van 't Verlaat. Hardinx- veld-Giessendam. ƒ356.000; Aanne mingsbedrijf M. P. Hol, Hulst, ƒ360.000; Fa. Gebr. Lucassc, Kloos terzande, ƒ363.000; Aannemingsbe drijf Schouwen en Duiveland, Zierik zee, ƒ388.000; Fa. H. de Jager Co., Sliedrecht, ƒ394.000. In alle drie gevallen werd de gun ning aangehouden. KERKNIEUWS NED. HERV. KERKEN feeroepen te Oldenkeppel toezegging A. M. Arntzenius te Grootegast. Beroepen te Stcvenswecrt-Maas- bracht D. van Boven te Tricht. Aan genomen naar Thanen aan de Am- stel B. Holl te Middelbevt (Gr.). Be dankt voor Baarn toezegging (vaca ture F. H. Spanjaard) J. Vuyst te Almelo. Bedankt voor Emmcn L. S. Blom te Aardenburg. CHR. GER. KERK Bedankt voor Zwaagwesteinde G. J. Buys te Papendrecht. VRIJ EVANGELISCHE GEMEENTE Bedankt voor^Wormervecr C. Zijl- stra te Franeker, VERGADERING IN GOES Vestiging bodenhuis in Goes op lange baan geschoven Het leden van de Algemene Verla ders- en Eigen Vervoerders Organi satie (E.V.O.) in Zeeland neemt nog gestaag toe. In Zeeland waren per 1 januari 1960 precies 1461 bedrijven aangesloten, hetgeen 111 meer is dan vorig jaar. lnmidels hebben zich in 3961 alweer 55 nieuwe leden gemeld, 7.o deelde dc secretaris van de E.V.O., de heer A. Drost mede tijdens de dinsdagmidag in Goes gehouden dis trictsvergadering. In Zeeland is thans 85% van de bedrijven ingeschreven als lid van de E.V.O. De vergadering werd geopend door de voorzitter, de heer J. Duvekot uit Goes, die een overzicht gaf van de door het hoofdbestuur verrichte werk zaamheden. De E.V.O. heeft bijzon dere aandacht besteed aan de ver keersveiligheid. De voorzitter wees erop, dat de E.V.O. in E.E.G.-verband i op zijn tellen moet letten. De ge meenschappelijke vervoerspolitielc 1 houdt voor Nederland gevaren in, omdat het zich aan andere landen zal moéten aanpassen. Dit zou tot verstarring van de vrachtprijzen en opvoering van de vei'voerslcosten kunnen leiden. Dc heer Dorst gaf een vrij uitvoerig overzicht van de werkzaamheden. De stichting inschrijving Eigen Vervoer heeft in Zeeland 2233 inschrijvlngs- bewijzen verstrekt met een laadver mogen van 7389 ton. De verhouding beroeps-eigen vervoer ligt in Zee land bepaald gunstig. Tegenover 7500 ton beroepsvervoer per 1 januari '60 staat 5800 ton eigen vervoer, bestel auto's niet meegerekend. Aan de der tiende E.V.O. chauffeurscursus na men 14 cursisten deel. Negen legden het chauffeursexamen af. Van hen slaagden er vijf. Op verschillende plaatsen in Zeeland werden voorlich tingsavonden gehouden, die totaal 295 bezoekei's trokken. Geen bodenhuis Over üo vestiging van een Cen traal Bodenhuis in Goes-Noord kon de heer Drost weinig optimisti sche geluiden laten horen. Vorig jaar leek het erop, dat in 1961 in Goes een bodenhuis zou worden gerealiseerd, maar inmiddels heeft de situatie zich ten ongunste ge wijzigd. De heer Drost zei de in druk te hebben gekregen, dat het gemeentebestuur van Goes do ur gentie van dit plan niet geheel in ziet. Do oprichting van een Cen traal Bodenhuis dreigt hierdoor op de lange baan te worden gescho ven, aldus spreker. De situatie rond de Grote Kerk in Goes is on houdbaar, zo meende hij. Over de vrachtdiensten op Noord- Beveland werd nog opgemerkt, dat Algemene beschouwingen in Tweede Kamer (Slot van pag. 3) de loonpolitiek, zoals deze tot dusver gevoerd is achtte hij geslaagd. Hij vertolkte met deze uitspraak ook de gevoelens van de andere regerings partijen. Cocktailparty Literaard is uitvoerig aandacht be steed aan de positie van het kabinet, baarbij kwamen ter sprake de kwes ties Nieuw-Guinea en do cocktail party van minister-president De Quay, de reis van Hr. Ms. „Karei Doorman" èn dg, voetbaltoto. Als minister De* Quay op de cocktail party heeft gezegd, dat een wijzi ging in het beleid ten aanzien van Nieuw-Guinea wordt overwogen, dan zou dat- een ernstige fout zijn, aldus waarschuwde prof. Oud. Zo'n tnede- delïng moet niet verstrekt worden aan de pers, maar aan de Staten- Generaal en niet als een persoon lijke mening van de minister-presi dent maar als de opvatting van de regering. De minister-preside.nt heeft echter geen wijziging aangekondigd, voegde prof. Oud hieraan toe. Het contact met de pers is nuttig, zei prof. Oud, maar de ministers moeten zich daarbij in acht nemen. Hij was ervan overtuigd, dat prof. De Quay zelf zo geschrokken is, dat hij voort aan wel voorzichtig zal zijn. Ook prof. Romme vond dat de poli tiek van de regering wat betreft Nieuw-Guinea aan duidelijkheid niets te wensen overlaat, al wilde hij wel iets naders van prof. De Quay over de befaamde cocktailparty horen. Ds. Bruins Slot, die geschrokken was van wat prof. De Quay op de cock tailparty heeft gezegd, verlangde klaarheid van de bewindsman. Met name wilde hij weten, of het kabinet ten aanzien van de politiek betref fende Nieuw-Guinea homogeen is. „Karei Doorman De ongelukkige tocht van de „Karei Doorman" betreurde men, omdat hij internationaal heeft doorgewerkt. Het schip is met de beste bedoelin gen naar Japan gestuurd, maar toch zou het volgens de heer Tilanus ver standig geweest zijn, als de regering zelf van het bezoek had afgezien. Prof. Romme noemde de reis van de „Doorman" een 'volkomen normaal geval. Zij had niets te maken met agressiviteit. Toto Prof. Ood had graag gezien dat het kabinet met de toto verder was ge gaan, maar het compromis was het enige dat te bereiken was. Daarom had hij er medewerking aan ver leend. In ernstige mate betreurde hij de verwerping van het desbetreffen de wetje in de Eerste Kamer. Prof. Oud knoopte hieraan een uitvoerige beschouwing over de positie van de Eerste Kamer vast, waarbij hij tot de conclusie kwam, dat deze Kamer zijn boekje te buiten gaat, zodra zij de politiek van de regering, waarop zij bij de samenstelling van het ka binet- geen invloed heeft kunnen oefenen, doorkruist. Ook prof. Romme begreep de hou ding van de senatoren niet, want, zo zei hij wat we nu gekregen hebben is veel minder dan wat in het wets ontwerp was geregeld. Prof. Romme verzekerde dat de K.V.P. het kabinet met vertrouwen tegemoet blijft treden, zij het in vriendschappelijk kritische sfeer. Hij constateerde dat de oppositie van de P.v.d.A., die in het verleden een za kelijk karakter droeg nu een politiek karakter heeft aangenomen en dat de liberalen niet de beëindiging willen van de tegenwoordige samenwerking. Maar toch was het voor liem de vraag of de liberalen, met name die in de Eerste Kamer, ook dit kabi net-De Quay willen. De liberalen be dreigen reëel de voortzetting van de politieke constellatie, aldus waar schuwde hij, als zij streven naar de val van dit kabinet. Slot van pag. 3) den zijn, of het resultaat moet 100 procent zijn, aldus de heer Paridaen en onder die 100 procent verstaat, men dan in Zeeuwsch-Vlaanderen vol ledig vrije veren. Geen goede dienst Algemeen is men het er wel over eens, dat men het vrachtvervoer, het industrie- en bedrijfsleven geen goe de dienst bewezen heeft door handha ving van tarieven. „Dit is een discriminatie van het vrachtvervoer en daar waren mijn collega's het veertien dagen gele den al over eens, toen we het eer ste bericht over de tariefswijzi ging in de Provinciale Zeeuwse Courant hadden gelezen", zo zei Axels loco-burgemeester de heer A. J. M. Kesbeke. Hij was de mi nister voor diens voorstel dank baar, maar dan in beperkte mate. „De volledige voldoening krijgen we pas bij een vaste oeververbin ding", verklaarde hij. In het geheel bezien, was ook burge meester Rijpstra uit Terneuzen blij met de tegemoetkomende houding van de regering, maar ook hij sprak de hoop uit, dat de oneffenheden in de tarieven voor de vrachtvervoerders uit de weg kunnen worden geruimd. Ir. Van Krevelen somde een aantal voorbeelden uit het eigen bedrijf op. Tachtig a negentig procent van de nu de dam door dc Zandkreek voor verkeer is opengesteld, er een stre ven is onder de bodendiensten tot sa menwerken. Tenslotte werden tijdens de bestuursverkiezing herkozen de lieren J. Moll, P. de Jongh, P. J. de Leeuw en drs. H. J. P. Verschaffel. (Advertentie) Vier werkelijk betrouwbare middelen helpen elkaar en... doen wonderenI Dé vier geneesmiddelen van Chetarine „4" worden in de hele wereld met uit stekend resultaat gebruikt. Ze hebben hun volkomen betrouwbaarheid wel zeer duidelijk bewezen en millioenen mensen baat gebracht bij pijnen en griep, vaak ook dan wanneer anderen middelen talen. Tegen pijnen en griep. Sesohiki roor de gevc«lig>ts mug, «inl die nordl beschermd doer hel bestanddeel Chefs ros. 20 abt 10.80. Voordelige gtzinsrtrfjVüfii 100 UU. 13-60. Examens Aan de rijksuniversiteit te Leiden zijn geslaagd voor het kandidaats examen geneeskunde II, de heren P. E. C. van Breda Vriesman te Ter- neuzen, H. C. Kok te Vlissingen en W. P. M. Vierhout te Vlissingen. Aan de Vrije Universiteit te Amster dam slaagde voor het doctoraal exa men geneeskunde n mejuffrouw J. Kamermans te Middelburg. Geslaagd in juli en augustus voor: le stuurman: S. G. Bommel jé, L. G. Lokerse, W. van Ginkel (theor.), J. de Zwaan (theor.). 2e stuurman: J. W. Droppers (theor.) C. C. van der Molen (idem), R. P. Rodenboog (idem), J. Luteyn (idem). 3e stuurman: P. F. de Bakker, J. P. A. van Benthem, F. A. van Broek hoven. eepswerktuigkundigen diploma A: J. P. P. van Eijkeren. B I: C. Koele- wijn, B. H. A. R. de Ruyter, B H: H. J. Moens, J. H. ten Kley. Radar-cursus: F. A. de Kaart, G. A. van Houwelingen, F. Vonk, W. J. A. Span, H. G. M. J. Dekkers, J. H. Ken- ~en. leslaagd in september: 3e stuurman: J. Mieras, J. M. Huygens, J. B. Schreur, R. J. Meyer. KustsleepvaartR. J. M. v. d. Poel. Scheepwerktuigkundigen diploma BI: J. L. V. UbachS, C. J. de Plas, J. Wil- lemse, B II: L. Harpe, CIC. Krul. Radarcursus: R. J. Meijer, W. van Manen, J. van de Ree, A. L. K. Lug- tenburg, W. F. van der Lee. A. Poer- stamper, P. A. Lagendijk, P. C. D. Sandee. Collecte De opbrengst van de collecte voor de nationale reclassering te Driewegen is f 12,30. CONSTANTE KWALITEIT 1600. De wanden van de grot waren nu zó mooi glad dat de Terra I er zonder angst voor fatale beschadi gingen kon binnengebracht worden. Piloot Stoi-m, Buck en Sandra keerden met een der trucks terug naar de plaats waar het ruimte schip lag en klommen in de stuurcabine. Korte tijd la ter verhief de raket zich enkele tientallen meters van de grond om dan lang zaam op de grot aan te koersen, waar de anderen reeds ongeduldig stonden te wachten. Voorzichtig manoeuvreerde Arend de neus van het toestel voor de opening', maar na enig radiografisch overleg met Dubois, besloot hij toch maar de kolos achterste voren naar binnen te brengen. Gedragen door de repulsorstralen gleed d® Terra I meter voor meter achteruit geloodst door dc voortdurende aanwijzingen van het drietal daarbuiten. Het was een fantastisch schouwspel, doch iedereen was opgelucht toen de machine veilig aan de grond stond. Ten slotte wilden ze allemaal graag óók weer te rug naar Moeder Aarde en liefst in een on geschonden hemelschip! suiker gaat naar Holland, evenals een groot deel van de droge pulp. De ho ge tarieven geven allemaal hogere kosten. Hetzelfde geldt voor de bie tenleveranties uit Walcheren en Zuid- Beveland, die graag hun bieten aan het C.B.S. willen afleveren, maar opzien tegen de hoge pontkosten en de wachttijden aan de veerhavens". Het afschaffen van de veergelden zou betekenen, behulpzame hand bieden aan een gebied met problemen, aldus ir. Van Krevelen, die van mening is, dat de totale veergelden op de water staatsbegroting toch ook niet zoveel te betekenen hebben. Overigens noem de hij het gehele voorstel een stap m de góede richting. Weinig begrip Ook loco-burgemeester Modde van Oostburg had gaarne wat meer wel willendheid ten opzichte van het vrachtvervoer gezien. Hij dacht met name aan het vervoer van groente en fruit uit het gebied rond Aardenburg- Eede naar de Bevelandse en Waleher- se veilingen. De heer H. A. A. Baron Collot d'Escury had de voorstellen slechts vluchtig kunnen lezen in do auto op weg naar Den Haag, maar daaruit was hem wel gebleken, hoe weinig begrip men heeft getoond voor het industrie- en bedrijfsleven. Burgemeester Eekhout uit Bres- kens beschouwde elke verminde ring der tarieven als winst Het zal naar zijn mening liet verkeer van en naar Zeeuwsch-Vlaanderen doen toenemen, en daarom toonde hij zich al verheugd. Waarom men de Zeeuws-Vlaamse fietsers en bromfietsers toch nog honderd procent meer laat betalen dan de voetgangers was hem niet duide lijk. Hij betreurde het, dat men niet beslo ten heeft voor de Zeeuws-Vlaamse automobilisten dezelfde regeling te treffen als voor de fietsers en voet gangers. „De vrachttarieven mogen de industriële ontwikkeling en de al gemene ontwikkeling der streek in haar bewoonbaarheid niet in de weg staan", aldus de lieer Eekhout, die verder van mening was, dat Zeeuwsch-Vlaanderen hierdoor ver hinderd wordt gelijke tred te houden met „boven-de-Schelde". Niet tevreden „Ik hen niet tevreden" zei tenslotte de heer H. J. Colsen uit Sluiskil „in de eerste plaats, omdat de vrachtver voerders met deze regeling niets op schieten, maar ook omdat de Staten leden zich wel weer erg vlug bij de situatie hebben neergelegd. Ons actiecomité heeft een onderhoud met de heer Horstmann van de ka mer van koophandel aangevraagd en als dat doorgaat gaan we nog eens over de hele situatie praten", sloot de heer Colsen. zo be- Nagekomen advertenties Heden overleed nog on verwachts in Het zie kenhuis „Bethesda" on ze beste broeder, zwa ger en oom LEENDERT SCHMELZER in de ouderdom van 74 jaar. Namens de familie, H. L. Schmclzcr. Coosje Buskenstr. 138. Vlissingen, 4 oktober 1960. Heden overleed tot onze diepe droefheid, na een langdurig geduldig ge dragen lijden, zacnt en kalm, mijn lieve vrouw en onze lieve moeder, behuwd- en grootmoe der LEVINA BLAZINA VERHULST- ISRAËL op de leeftijd van 75 jaar. Oostkapelle: P. Verhulst St.-Laurens: A. P. Verhulst M. J. Verhulst- de Regt Nieuw- en St.-Joosland: H. C. de Regt- Verhulst J. H. de Regt Kamperland: W. P. Verhulst L. K. Verhulst- Verburg C. H. Heïjboer- Verhulst A. P. Heijboer en kleinkinderen. Oostkapelle, 1 oktober 1960: Ter Mantelinge. De begrafenis zal te Oostkapelle plaatsheb ben op zaterdag 8 okto ber 1960. Vertrek om 2 uur vanaf Ter Mante linge. Heden overleed zacht en kalm, onze geliefde vader, behuwd- en grootvader, JAN ROELSE S. Wz., weduwnaar van I,ourina Huibrcgtsc. in de ouderdom van 81 jaar. S. W. Roelse E. Roelse-Mindcrhoud M. J. Cijsouw-Roelse P. Cijsouw en kleinkinderen. Westkapelle, 4 okt. 1960. Noordstraat 2.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 13