„KOM MEE, WE GAAN OVER DE DAM" Bij Kats werd zaterdag eerste Deltadijk officieel geopend Het „bitterzoete afscheid" van de veerdienst Oosterschelde vóór 1978 reeds dicht MAANDAG 3 OKTOBER 1960 PttOVlNOlALb Z 0 ES U W 8 III O O U ti A N 1 11 ZATERDAGAVOND ZES UUR PLUS EEN MINUUT: dat was het tijdstip waarop Noord- Beveland eindelijk eiland af werd. Op dat ogen blik namelijk ging een kleine menigte van auto riteiten en genodigden als officiële „eersten'' over de stoere dam door de Zandkreek. Even voor zessen had de commissaris der koningin op een drietal knoppen gedrukt: de brug tot op dat ogenblik een hoog oprijzende, schijnbaar onverbiddelijke muur werd neergelaten, de slagbomen gingen omhoog en de stoplichten uit. Er werd uitgelaten geklapt en gejuicht en plot seling zette een muziekkorps het Wilhelmus in. Ieder zong mee! En toen de laatste regel van het volkslied was verklonken, maakte de com missaris een brede armzwaai: „Kom Noordbe- velanders" zei hij, „kom mee, we gaan over dé dam!" DAAR GINGEN ZE: De honderden genodigden, de honderden welnee, het waren er veel en veel meer Noordbevelanders, die geduldig in de regen hadden gewacht. Met z'n allen trokken ze als een onweerstaanbaar leger over de eerste Delta-dam. Even hield de menigte stil, midden op de dijk, waar in het wegdek een steen de da tum van de sluiting vermeldt, maar onmiddellijk ging 't daarop, weer verder, naar Zuid-Beveland waar eveneens velen stonden te wachten op het grote moment. DAAR GINGEN ZE, even later: de tientallen auto's de commissaris der koningin had er in de gauwigheid alleen al aan de Noordbeveland- se kant een tweehonderd geteld plus de vele jongelui op brommers. Ze flitsten over de nieu we dijk, waar op dat ogenblik een schaap heel eigenwijs wandelde temidden van de drukte: het eerste dat over de nieuwe dam ging. HET WAS ALLES BIJEEN een feest, dat er zijn mocht. Een feest met muziekkorpsen, met (op het grote moment) een concert van auto claxons, met veel vlaggen en wimpels. De druili- lege regen, die vrijwel de hele middag neersijpel de, kon de opgewekte stemming niet verstoren, evenmin als de organisatiefoutjes, onvermijde lijk bij zulke gelegenheden, dat konden. Noord- Beveland was immers eiland-af en dat moest ge vierd worden! GEVIERD MET WIMPELS EN VLAGGEN. Hoog in de mast waren ze gehesen op één na: die ene was de vlag van Kees Noordhoek op het witte veerhuis van Katseveer. Kees had zijn dundoek droevig halfstoks gehesen, want op precies hetzelfde moment als waarop de dam openging, op die éne minuut na zessen, werd zijn veerdienst tussen Kats en Zuid-Beveland overbodig. Tegen drie uur waren de genodigden bij de sliger van Wolphaartsdijk ge arriveerd. De commissaris der koningin in de provincie Zeeland, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, die vergezeld was van zijn echtgenote, de Gedeputeer den en verscheidene andere genodig den begaven zich aan boord van de tweede boot op de veerdienst Wol- phaartsdijk-Kortgeue de „Zeeland" in de volksmond „Spoetnik" genoemd. Nauwelijks was de boot afgemeerd aan de steiger te Kort- gene of de commissaris haalde de provincievlag neer, ten bewijze, dat het de laatste tocht van deze veer boot op de Zandkreek was geweest. Bij de aankomst in Kortgene ont ving mevrouw De Casembroot uit handen van de elfjarige Lientje Mar- kusse een dochtertje van een raadslid een boeket bloemen. Kort daarop arriveerden de overige ge nodigden met de .Noord-Beveland". In autobussen, geëscorteerd door motorpolitie en de mannen van de wegenwacht werd het bijna driehon derd personen tellende gezelschap naar de zalen „Het Wapen van Kats" en „De Vriendschap" te Kats gevoerd. In eerstgenoemde zaal zorgde de commissaris voor de ont vangst en in de andere zaal het lid van Gedeputeerde Staten, de heer C. Philipse. Eindelijk Een half uur te laat op het tijdsche ma werd tegen vijf uur naar de dam vertrokken. Hier stonden honderden belangstellenden opgesteld, die ge tuige wilden zijn van de opening van de nieuwe verbinding met Zuid- Beveland. Ook bevonden zich hier alle muziekgezelschappen van 'Noord-Beveland, die ter begroeting het Zeeuwse Volkslied speelden. Om beurten kregen de korpsen tussen de speechjes dan verder gelegenheid hun muzikaal kunnen te tonen. Achter een provisorisch vóór de slagbomen van de brug over de sluis opgezette katheder, sprak de com missaris der koningin als eerste. Hij herinnerde eraan, dat Noord-Beveland 27 jaar en drie maanden geleden een vaste verbinding met Zuid-Beveland heeft gevraagd. Op 4 juli 1933 werd het z.g. Brugcomité opg.icht, dat zijn streven om tussen Wolphaartsdijk en Kortgene een brug te bouwen in 1940 met succes zag bekroond. Op 8 mei van dat jaar werd de bouw van een brug over de Zandkreek De druk op de knop Jlir. de Casem broot opent de nieuwe dam. (Foto P.Z.C.). aanbesteed, maar de oorlog gooide enkele, dagen later roet in het eten. Eindelijk is het er toch van ge komen! Noord-Beveland heeft nu een vaste verbinding met Zuid- Beveland, aldus de commissaris. ,.Er is geen Zeeuw en geen Ne derlander, die U dit niet gunt", zo zei jhr. De Casembroot tot de bevolking van Noord-Beveland. Van de vier vaste oeververbin dingen heeft Zeeland er thans één binnen, zo vervolgde de com missaris. De andere verbindingen, die Zeeland zo graag wil realise ren, zijn de vaste oeververbin ding met Zeeuwsch-Vlaanderen, met Schouwen-Duivelaml en tus sen Yerseke en Gorislioek, zo voegde hij eraan toe. Over de wegen merkte hij op. dat het provinciaal bestuur het ten zeer ste betreurt, dat de weg over de Zandkreekdam naar de in aanleg zijnde veerhaven bij Kats niet ge heel doorloopt, in verband met een nog hangende onteigeningsprocedu re. „Wij stuiten nog op een ijzeren gordijn", betoogde jhr. De Casem broot. De weg van de dam naar Kortgene is geen „renbaan". Hier spelen de beperkte middelen epn rol. De commissaris, die hulde bracht aan allen, die aan de sluis, de dam en de weg hebben gewerkt, ver klaarde, dat de dam sneller tot-stand was gekomen dan ieder had durven hopen. Burgemeester A. A. Schuit van Kortgene vertolkte de gevoelens van Noord-Beveland. „Wij zijn dankbaar en blij gestemd met de ingebruik neming van de weg", aldus de eer ste burger van Kortgene. „In de harten der Noord-Bevelanders heerst blijdschap omdat na eeuwen het isolement is opgeheven." De heer Schuit wees er op. dat het eiland Noord-Beveland de laatste tien jaren meer dan 1000 inwoners zag ver trekken. waarvoor er geen in de plaats zijn gekomen. Nu Noord- Beveland eiland-af is en straks na dichting van de dam bij Veere, de Zandkreek en het Veerse Gat zijn afgesloten, pleitte hij voor een ge paste recreatie in dit gebied. Met roeiboot.... Na een kort toespraakje van het hoofd van de Deltadienst, prof. P. Ph. Jansen haalde burgemeester J. van Halst herinneringen op aan de tijd toen Noord-Beveland nog niet door veerboten bereikbaar was. Dat is nog maar enkele tientallen jaren gele den. „Wij konden het eiland in die tijd alleen verlaten door middel van een roeiboot!, aldus de burgemees ter van Wissenkerke. Als laatste sprak de dijkgraaf van het water schap „Noord-Beveland", de heer M. W. van Arenthals in zijn kwali teit van voorzitter van het Brug comité. Ook hij toonde zich zeer ver heugd over de ontsluiting van het eiland, waarvoor sinds 1933 is ge werkt. Met name door het toedoen van het vroegere lid van Ged. Sta ten, de heer J. M. van Bommel van Vloten is het in 1940 zover geweest, dat de brug over de Zandkreek kon worden aanbesteed, zo wist hij te vertellen. De aanbestedingssom bedroeg toen f 1.368.980,De onderbouw werd door de Amsterdamse Ballastmij aangenomen voor f 982.600,en de vijf stalen vakwerkbruggen voor f 386.380,—. énkele minuten later brak voor Noord-Beveland het grote mo- nent aan. Achtereenvolgens Irukte de commissaris op knop jes met de woorden „brug", ,boom" en „licht". Eerst zak te de omhooggehaalde brug van 272 ton langzaam omlaag, bij de druk op de tweede knop gin gen de slagbomen omhoog en de fliillilllliilliilllililillliililiiiiiiliiiliiiiilliiiliilliiiiliiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiH Doorlaten of droog brood! j H De nielkslijter van Kortgene f| H was zaterdag naar Middelburg §2 geweest om wat „voorraad op 7- te doen". Toen hij op de terug- H weg arriveerde bij de steiger van Wolphaartsdijk, bleek dat 72 de overtocht onmogelijk was: M de vele genodigden moesten 72 mee. Men adviseerde de pech- 7 vogel het bij de Zandkreekdam i| M te proberen. Hij reed derwaarts, H maar daar aangekomen zei de 27 politie: „Nee, de dam moet 7: eerst officieel worden ge- 27 opend „Dan eten ze droog brood M zei de nielkslijter raadselaeh- eï Waarop men hem haastig doorliet. Hij had namelijk bo- 72 ter gehaald voor de broodjes, die autoriteiten en genodigden 's avonds moesten eten lllllllllllllllllllll!lllllllll!lll!llllllllll!lllillllil!llllliillllllllll!lllllllllllllilH Z.L.M. nam afscheid van kapitein Van der Voorde Zaterdagmorgen heeft het bestuur van de Zeeuwse Landbouwmaat- schappij, afdeling Noord-Beveland, afscheid genomen van kapitein Van der Voorde, van de veerdienst Kort geneWolfaartsdijk. Hem werd dank gebracht voor het v ele werk, dat hij in het belang van de Xoordbeveland- se bevolking heeft gedaan. De voorzitter van de afdeling Z.L.M., de heer G. M. F. Bom. wees er op clat de Noordbevelanders allen het organisatievermogen van de heer Van der Voorde gerespecteerd hebben, met name voor de wijze waarop hij met de primitieve bóten, die zijladings- boten nu eenmaal zijn, het maximum aan lading wist te plaatsen. Daar door werden de wachturen tot het noodzakelijke minimum beperkt. Uit naam van alle Noordbevelanders ver klaarde de heer Bom niet te begrij pen waarom de heer Van der Voor de plotseling was ontslagen. Hij ver zekerde de heer Van der Voorde, dat de Noordbevelanders steeds met ple zier aan zijn diensten van hem zul len terugdenken. Hij hoopte tenslotte dat de requesten die ingediend zijn succes mochten hebben. De heer Van der Voorde werd een geschenk aan- derde knop schakelde het rode licht uit. De weg over de Zand kreekdam was met deze hande lingen officieel geopend! Eén groot gejuich ging op aan de Noordbevelandse zijde van de dam, waar zich de honderden genodigden en belangstellenden bevonden. De muziekkorpsen speelden het Wilhelmus, dat door velen werd meegezongen. De genodigden wandelden daar na over de nieuwe dam. De vlag wordt gestreken. Ka de laat- I der koningin e ste veertocht met de befaamde Poelje de vlag. „Spoetnik" streken de commissaris Mededeling van professor Jansen PUOFESSOK ie. p. ph. jan- SEN, hoofd van de Deltadienst, heeft zaterdagmiddag bij de opening van de dam bij Kats Het regende zaterdag vrijwel de ge hele middag. Maar desondanks de muziekkorpsen van Noord-Beveland waren present, zoals hier, toen de auto's en bussen van de „officiële stoet" in Kats aankwamen. (Foto P.Z.C.). CHOP IN ZORGDE VOOR: ZELFS CHOPIN had zaterdag avond een functie bij de droe ve, laatste tocht op de dienst Wolphaartsdijk-Kortgene. In de donkere, natte avond was de „IN oord-Beveland" afgemeerd aan de steiger van Kortgene en nadat Zeelands gouverneur een toepasselijke toespraak had gehouden, klonk plotseling door de duistere, kille avond tnuziek: op de wal blies de harmonie ernstig en met over gave Chopin. De trieste klan ken zweefden weemoedig over liet klotsende water van do verbaasde Zandkreek, die ge meenlijk slechts rauwe kreten van scheepsfluiten en meeuwen hoortEn op de „Noord-Be- veland" luisterden de vele ge nodigden plotseling ver plaatst naar het vage grensge bied tussen drama en melodra ma met gepaste ernst, naar de klagende tonen van hout eu koper. Chopin deed het ook hier nog best; zijn mars is wel eens het „bitterzoete afscheid van dc wereld" genoemd: za terdagavond was de wereld weliswaar niet in het geding, maar bitter leek het wel eeii beetje. Gelukkig liet het zoete (daarna) niet lang op zich wachten VOORDAT .MEN van boord ging en voordat Chopin weerklonk had de commissaris der konin gin een korte toespraak ge houden. „We hebben daar straks bij de dam gejuich la ten horen", zei hij.» „maar ik moet bekennen: bij deze laat ste tocht heb ik het toch wel een beetje taai. Jawel, ik ben bewogen. Tenslotte verdwijnt met deze veerdienst een stuk van Zeeland zelf. En al zetten we nu een streep onder iets, dat veel bezwaren had, er wa ren toch óók mooie kanten aan". Met name dankte de commissaris de bemanning voor haar werk: „Het klach- tenboek van deze dienst is niet bijzonder dik. Ik hoop dat U nieuwe functies zult kunnen aanvaarden, die U zullen be vallen".. HIERNA WERD de vlag van de „Noord-Beveland" gestreken. Deze plechtigheid werd ver richt door de commissaris der koningin en de „boten-gedepu- teerde", de heer M. J. van Poelje. Aan beide zijden van dc Zandkreek bestond er voor de ze laatste tocht een grote be langstelling. AUTORITEITEN EN GENODIG DEN gingen hierna naar Kort gene, waar dank zij de goede zorgen van de P.Z.E.M. diverse gebouwen bijzonder fraai wa- >pij „Zuid-Beveland' had bij het nieuwe scholen complex voor een fraaie fon tein gezorgd („alles pro-deo", zei burgemeester Schuit later dankbaar in zijn slotwoord). In de Stadswijnkelder bood het provinciaal bestuur vervolgens een ontvangst aan. waarna een défilé van de Noordbevelandse rïjvereniging en de muziekge- zelschapen dit onderdeel van het programma besloot. Ten slotte was er een maaltijd in de gymnastiekzaal van het scholencomplex, aangeboden door de gemeenten Kortgene, Wissenkerke en het water schap Noord-Beveland. Na een i-eeks concerten en een taptoe werden de feestelijkheden waarvoor grote belangstelling bestond met een vuurwerk besloten. meegedeeld, liet niet uitgeslo ten te achten, dat de Ooster schelde zal worden afgesloten vóór het tijdstip dat is vermeld in liet schema van de Delta dienst. In dit schema is de af sluiting van de Oosterschelde zoals bekend gepland op 1978. Het zal dus vermoedelijk eerder gebeuren. Professor Jansen vervlocht deze me dedeling in een toespraakje, waarin hij wees op de situatie van de Noord bevelandse waterkeringen aan de noordzijde van het eiland. Hij betoos- de, dat de zuidzijde van het eiland weliswaar wordt beveiligd nu de Kats- dam gereed is gekomen, alsook door het gereedkomen van de dijk door het Veerse Gat volgend jaar, maar dat de noordkant pas definitief veilig zal zijn na de afsluiting van de Oosterschelde. Het laat zich echter aanzien, aldus professor Jansen, dat deze afsluiting eerder dan voorzien gereed zal zijn. Na afloop hebben wij professor Jan sen gevraagd of het hem mogelijk was deze uitlating nader te definiëren. Hij verklaarde, dat het nog te vroeg is om ïn dit verband een bepaalde ter- mijn te noemen. „Ik moet het daarom laten bij een algemene formulering. Maar wel kan ik zeggen, dat de ont wikkeling van de techniek en moder ne methoden bij de uitvoering van de afsluitingsplannen thans de hoop mo tiveren, dat de afsluiting van de Oos terschelde vroeger tot stand zal ko men dan wij aanvankelijk dachten. Dat aanvankelijke tijdstip was zo als I weet 1978. Hoeveel vroeger kan ik evenwel nog niet zeggen". Tot zover professor Jansen. Zondag op Noord-Beveland: invasie van auto's 72 Noord-Beveland heeft reeds de 7 eerste dag na zijn ontsluiting se een ware invasie van auto's |f meegemaakt. Duizenden auto's zijn zondag over de dam hij Kats het voormalige eiland 27 27 binnengereden. Niet alleen de - hoofdwegen, maar ook de bin- nenwegen waren op momenten s stampvol auto's. H Het feit, dat op het ogenblik vele wegen zijn afgesloten ten- If 27 gevolge van de werkzaamheden 27 in het Deltagebied. bracht -2 met zich mee dat op enkele plaatsen het verkeer geheel 27 H vast zat. Bij het bungalow- 72 park „De Banjaard" in Kam- 27 perland heeft de politie ander- p 7- half uur werk gehad om on- 27 geveer 300 auto's weer aan het 27 rijden te krijgen. =7 -e De Noordbexrelandse politie is de gehele dag in touw ge- :T 27 weest om op de meest bedreig- de plaatsen assistentie te ver- 7; lenen. De prachtige najaars- M dag heeft er tevens toe bijge- 27 dragen, dat de eafé's aan" de kust, en in de dorpen een bui- 72 tengewone drukke dag beleefd 27 hebben. n I ImnniniiiiniiniRiiinnniiiiiiiiiiiMiiiiimiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiKW

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 7