ZEEUWSVLAAMS SM0KKELER0NT ACTIEF Belgische vliegende brigade: respect voor Nederlandse douane Controle op boterafzet onmogelijk Roomboter wordt in grote hoeveelheden It frauduleus naar België uitgevoerd i wÊfWÊ DOUANE BESTRIJDT SMOKKEL INTENSIEF EN KRACHTIG ZATERDAG 1 OKTOBER 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 7 VAN HET ZEEUW,S-VLAAMSE smokkel- front komt de laatste maanden weer veel nieuws! Vrijwel wekelijks maken de dagbla den melding van het achterhalen van smok kelauto's, die een lading kostelijke Neder landse roomboter vervoeren. Het is het nieuwg uit de vuurlinie, dat spreekt van wil de achtervolgingen op de smalle en bijkans onberijdbare Zeeuws-Maamse binnenwegen tussen geslepen smokkelaars en potige doua niers. Ver achter het smokkelfrout echter, in het ministerie van landbouw te Brussel, rom melen de wild-west scènes aan de Nederlands- Belgische grens danig na. Men is daar be paald niet gelukkig met de frauduleuze in voer van Nederlandse boter en als men de kranten van onze zuiderburen mag geloven, gen. 56 onverharde wegen, en 16 ïij- ii Ti i i - i wiel- en voetpaden, die alle naar zal de Belgische regering „zekere vragen" Belgig ^Ben! Als men weet, dat stellen aan Den Haag. De klacht op liet Bel- de grens totaal ios km lang is. is gische ministerie is, dat de Nederlandse over- d^?u ZeVdè held de botersmokkel begunstigt. Het pro- 12 officiële grensovergangen worden duktschap voor zuivel wordt verweten niet nict daf? e.n nacht bewaakt. Op de uren clat het kantoor niet open is, voldoende te willen meewerken 0111 aan de botersmokkel paal en perk te stellen. De klacht van de Belgen is niet ongegrond. Al leen al in Zeeuwsch-Vlaanderen worden jaar lijks honderdduizenden pakjes boter de grens wijst de slagboom uitnodigend in de lucht... Er bestaat tussen Nederland en Bel gië een gelukkige vorm van sa menwerking op het gebied van de smokkelbestrijding. Beide landen 1m zijn overeengekomen, dat de douane over gesmokkeld. Talloos zijn de Winkels in bij een directe achtervolging de grens de grensstrook waar Nederlandse boter te !liag overschrijden, koop is: in de levensmiddelen- en bakkers winkel, bij de slager en de melkboer en zelfs sen en Nederlanders elkaar als een bij de ...schilder! De samenwer king houdt daarmee echter niet op. Over en weer waarschuwen de Bel- ROOMBOTER: voor onze zuiderburen bijkans een magisch woord. De Belgen consumeren graag en veel boter, zoveel, dat de botersmokkelaars er een rijk bestaan aan hebben. Deze moderne „gangsters", die goed zijn georganiseerd en die een netwerk van spionnen hebben opgebouwd, lijden in snelle wagens, vaak voorzien van pantserplaten, onverwoestbare ter reinbanden en „munitie" (z.g. kraaiepoten). Met dezelfde wapens wor den zij door de Nederlandse en Belgische douane-ambtenaren bestreden, maar zij hebben het voordeel van de „aanvaller" te zijn, zodat van de tien smokkelauto's er acht of negen door de mazen van het net glippen. Buiten de 12 officiële grensoverschrijdingen zijn er dan ook in het Zeeuws-Vlaamse land niet minder dan 100 verharde en onverharde wegen, die naar België voeren... smokkelauto wordt gesignaleerd. Niet in alle gevallen, want vaak ook douane moeten afleggen, springen ze 1? dJ hulP van dc „overkant" niet titdisr uit hun auto. De douane-amh- tijdig uit hun auto. De douane-amb tenaren hebben dan meestal het na kijken. Geperfectioneerd De sluikhandel is een oud beroep. Zo lang er grenzen zijn geweest, zijn er lieden, die dit gevaarlijk beroep uitoefenen. Aan beide kanten van de De sluikhandel is de laatste jaren Zeeuws-Vlaamse grens tréft men hen steeds geperfectioneerd. De „krui- mel"-smokkelarij is voorbij, vertel aan. De „grote mannen" blijven even wel altijd op de achtergrond. De de ons een Belg, die het niet onder chauffeur en bijrijder worden meestal stoelen of banken stak zich daar ook gcrecruteerd uit werklozen, die voor wel eens aan schuldig te hebben ge- enkele honderden guldens per rit de maakt. „Het gaat nu allemaal in het gevaarlijkste karweitjes opknappen. groot. Snelle, omgebouwe Ameri kaanse wagens, honderden kilo' „kraaiepoten" op de wej Zij zijn vaak onbekend met de eigen lijke organisatie. Zolang echter van Nederlandse zijde geen maatregelen de chauffeur: kortom een smokkel auto anno 1960 is een digd rijdend fort!" Het komt voor, dat de douane het vuur opent op de smokkelauto's, In de grensstrook hebben wij liet lopend contact met elkaar konden on- HetV?s herhaaldelijk horen betogen: „In derliouden. Tpaald nW nfet eo dTee'n treffen de douane de achtervolging inzet, genomen worden tegen 't opstapelen verzwaarde terreinbanden onder de van grote hoeveelheden roomboter in auto's, die bestand zijn tegen „mes- de grensstreek, zullen de smokke- sen" en kogels, pantserplaten achter laars als mieren op hun prooi blijven afkomen. Ondanks een aan beide zij- ;oed verde- den van de grens voor zijn taak be rekend ambtelijk apparaat! In tal van winkels in de Zeeuws- Vlaamse grensstrook wordt op deze wijze de roomboter geëta leerd: de prijs in guldens en in franken! (Foto P.Z.C Streng treedt de Belgische douane op tegen de frauduleuze invoer van roomboter. Zelf het meene men van boter voor eigen ver bruik" is op het ogenblik verbo den. Eén kilo boter wordt in be slaggenomen; gaat het om een halve kilodan moeten de betrok kenen hun smokkelwaar terug brengen naar de Nederlandse win kel. Op de foto: de bagageruimte van een auto wordt aan de door laatpost te Zelzate op smokkel waar onderzocht. Foto P.Z.C.) herhaaldelijk horen betogen: „In derhouden, Nederland wordt niet streng ge- De douane-ambtenaren in hun grijze noeg opgetreden tegen de smok- uniformen zijn bekende verschijnin- kelaarsf'. De inspecteur van de gen in het Zeeuws-Vlaamse land. Het Dienst Invoerrechten en Accijn- zijn over het algemeen jonge kerels, zen te Terneuzen nir. L. W. van die goed zijn getraind en hun man- Os, die meer dan honderd goed netje onder alle omstandigheden we- uitgeruste douane-ambtenaren on- ten te staan. De diensten zijn bijzon der zich heeft staan, zegt er Uit der zwaar, maar de douaniers ver van: „De Belgische klachten rich- richten hun werk met groot enthou ten zich niet tegen de Nederland- siasme. se douane, maar tegen de wette lijke bepalingen in ons land". „De douane doet alles wat in zijn ver- tussen smokkelaars en douane uit groeit tot een ware veldslag. Dit is overigens de enige concessie, die de smokkelaars doen. De douane ziet hen als meedogenloze gangsters, die zich niet ontzien op volle snelheid door een dorp te jagen, ongeacht of ze verkeersongelukken en zodoende slachtoffers maken. Het is bepaald geen pretje om ge- ff" gh<f' 'lat d<; «mokke- durendc wie uren in de nacht in oicrjirt algemeen de sjmpa- mogen ligt om de smokkelhandel te bestrijden." Mr. Van Os zei er ook van overtuigd te zijn dat het ministerie van finan ciën de sluikhandel krachtig be strijdt. Zij onderhoudt daartoe een ambtelijk apparaat, dat voorzien wordt van de nodige middelen om de frauduleuze uitvoer de kop in te drukken. ugern ■e« cn wind op een eenzame ">w«WlW hl «Ie >/ns- plaats te posten. De Nederlandse :"°°u hebben. Het smokkelen is daar douane-ambtenaren hehben het er ean,™,aï Seen misdaad, hoogstens echter graag, voor „ver, want vaak w ordt hun moeite beloond "el geld te verdienen, met een goede vangst. Die vangst bestaat in vele gevallen alleen uit „Sluipwegen de verboden lading; de smokke- Neen, „sluipwegen" zijn er in Z.- laars zelf weten haast altijd in Vlaanderen niet, vertelde ons inspec- „het nachtelijk duister te ontko- teur Van Os. Het is alleen maar een men..." romantisch klinkend woord. Maar Hoe het komt dat de mannen zo vaak wel zijn er in dit deel van Zeeland De douaniers (eigenlijk moeten we ontsnappen? Als de smokkelaars naast.de 12 officiële grensovergan- spreken van douane-ambtenaren) eenmaal zien, dat ze het tegen de gen niet minder dan 50 verharde we- gaan bepaald niet met lege handen op stap. Goed uitgerust Hekken zij KOM MAAR EFNS PRATFM het veld in, waar zij de meeste uren i-.ii.iys £WV.. van hun dienst doorbrengen. Tot de uitrusting behoren snelle wagens, scherpe messen (dat zijn stalen drie hoeken, die aan een staaf zijn ge smeed), mobilofoon en portofoon (draagbare zender). Vooral de mobi lofoon en de portofoon bewijzen on schatbare diensten in de strijd tegen de smokkelaars. Als men in de krant leest, dat een smokkelauto „klem" is gereden, is dat in negen van de tien gevallen te danken aan het feit, dat de auto's van de douaniers door- De douane-ambtenaren in Zeeuwsch-Vlaanderen zitten niet stil. Vrijwel wekelijks wordt mel ding gemaakt van het achterhalen van een smokkelauto. Enkele da gen geleden stonden op de binnen plaats van het kantoor van de I. en A. te Terneuzen niet minder dan drie smokkelauto's. Bij iedere auto is één band van de velg ver wijderd. Reden: de smokkelaars zouden hun wagens eens kunnen weghalen (Foto P.Z.C.) Zeeuwsch-Vlaanderen is volgepompt met boter Hoe denkt men in Belgische douanekringen over de bewerin gen als zou Nederland niet vol doende meewerken om aan de ze botersmokkel paal en perk te stellen „Kom maar eens praten", zei de heer Denijs chef van de „Vliegende Brigade" té Loke ren ons door de telefoon. Op de goed onderhouden maar niet druk gebruikte weg naar Lo keren, passeerden wij de ge combineerde grensovergang bij Roode Sluis, waar op één dei- ruiten van het douanekantoor de mededeling stond dat het kantoor gesloten was. Dat gaat hier gemakkelijk, was onze eerste gedachte. Veronderstel dat we nu eens een paar duizend nakjes boter bij ons hadden. Daar had geen haan naar gekraaid! Nauwelijks driehonderd nieter over „de meet" reden we een blauwe jeep tegemoet. De inzittenden, twee stoere rijkswachters, staken groetend de hand op, maar achter de wuivende handen zagen we heel duidelijk en een tikkeltje uitda gend, de karabijnen, die binnen het onmiddellijk bereik van de heren lagen. Toen we nog een paar hon derd nieter verder een Belgische douanier schijnbaar nonchalant te gen zijn „vclo" zagen leunen, wa ren we toch maar blij dat we geen roomboter „kennelijk bestemd voor de smokkel" bij ons had den ..Ik zit nog maar een goed jaar op deze post begon de chef van de Lo- kerse „Vliegende Brigade". ..maar ik kan U verzekeren, dat ik het grootste respect heb voor wat mijn Zeeuws- Vlaamse collega's doen om de smok kelaars te beletten hun sluikhandel uit te oefenen. Maar het wordt hen nu eenmaal niet gemakkelijk gemaakt. Zolang het in Nederland mogelijk blijft de grensgebieden „vol te pom pen" met enorme voorraden boter, zal de sluikhandel in dit artikel ongetwij feld doorgaan. Daar kunnen noch uw landgenoten, noch wij met de ons ge zamenlijk ten dienste staande bestri j dingsmiddelen, veel tegen doen. Na tuurlijk zijn we aan weerszijden dag- enriiacht in touw om deze smokkel zo veel als in ons vermogen ligt de kop in te drukken, maar bet zal bekend zijn dat het haast onmogelijk is om de vele tientallen weggetjes, paadjes en karresporen die de grens kruisen, geheel te controleren. Overigens hou den we ons beslist niet aan ons eigen grondgebied, want als het te pas komt, vliegen we even hard achter een smokkelaar uw land binnen als de Nederlandse collega's dat in België doen". Geen afdoend wapen De beer Denijs betreurde het dat de Nederlandse douaneambtenaren geen afdoend wapen hebben tegen de op slagplaatsen in Zeeuwsch-Vlaanderen. „Bij ons is dat anders, omdat het op slaan van voor sluikhandel in aan merking komende, artikelen, binnen een strook van 10 km langs de gren zen aan bepaalde maxima is gebonden. Met andere woorden: als de toestand nu eens omgekeerd was, dan zou het bij ons beslist niet toegestaan worden dat in die 10 km-strook hoeveelheden boter worden opgeslagen voldoende voor tientallen malen de behoefte der bevolking". Volgens de heer Denijs is de controle op deze sluikhandel voor de Belgische douaneambtenaren gemakkelijker dan voor de Nederlandse. „Invoer en dat geldt voor alle smokkel is nu eenmaal gemakkelijker te beteu gelen dan uitvoer". Ook het verschil in wetgeving en bevoegdheden in beide landen is niet altijd even gemakkelijk en begrijpelijk. Zo kan een Nederland se douaneambtenaar al een auto in beslag nemen als die is ingericht voor smokkel, ook al zit er geen pondje boter in. In België kan dat niet. Daar moet werkelijk smokkelwaar in de auto worden aangetroffen. Verder kan een gearresteerde smokkelaar in Bel gië zeker rekenen op minstens vier maanden gevangenisstraf; in Neder land loopt dat nogal eens af met enige weken, waarvan soms nog een gedeel te voorwaardelijk. „Wat gebeurt er met die clande stien ingevoerde boter?", vroegen we de Lokerse douanechef. ..Daar is uiteraard in het geheel geen controle meer op", aldus de heer Denijs. „De boter belandt bij fabri kanten en groothandelaien. die de verpakking er af halen, soms wel vermengen met Belgische boter en daarna weer geheel opnieuw ver pakken. Als wij dus een pakje bo ter in de winkel kopen, dan" blijft het altijd een vraag of we Belgi sche of Hollandse boter in handen krijgen". „Hoe komen de Belgische grensbewo ners aan hun pondje boter voor dage lijks gebruik", wilden we nog weteu „Uiteraard haalt 90 (:0 van deze be woners de boter uit de Nederlandse winkels. In Kieldrecht, de Klinge, Bel gisch Koewacht en andere grensplaat sen, treffen ze die winkels soms in hun eigen straat of een straal daarnaast aan. In de Belgische winkels zul je dan ook geen boter zien liggen omdat de handel daarin absoluut niet ren deert. Natuurlijk mag dat officieel niet, maar in het normale grensver keer is dat praktisch niet te beletten", zo besloot de heer Denijs. Op de terugweg naar Nederland was de grenspost op de internationale dou- aneweg bij Koode Slnis nog steeds ge sloten. maar even vóór de post zagen we de rijkswachters langs de kant van de weg staan praten. Naast hun snelle jeep en vlak bij hun goed onder bonden karabijnetu»-. PRODUKTSCHAP VOOR ZUIVEL: Op het Produktschap voor Zuivel te Den Haag, dat door de Belgen wordt verwe ten onvoldoende medewer king te geven om aan de bo tersmokkel naar België een einde te maken, heeft men geen enkel idee van de om vang van de smokkelhandel in de grensstrook. „Met de huidige middelen is het voor ons onmogelijk vast te stel len hoeveel boter voor frau duleuze uitvoer is bestemd", gaf men ons op het Produkt schap te verstaan. „Doelma tige controle op de boteraf zet zou de opbouw en in standhouding van een ambte lijk apparaat betekenen, waarmee een niet te verant woorden schep geld zou zijn gemoeid," werd eraan toege voegd. De Belgen zijn in dit opzicht heel wat zekerder van hun zaak. Men is er daar van overtuigd, dat met de organisatie die Nederland heeft, controle op de afzet van boter in de grens strook een eenvoudige zaak moet zijn. De Belgen weten ook haar fijn te vertellen hoeveel boter clandestien de grens wordt over- gebrasht: officiële schattingen spreken van twee tot vier miljoen pakjes boter per maand, hetgeen neerkomt op 6.000.000 tot 12.000.000 kg per jaar. De waar heid zal ook hier wel ergens in het midden liggen: dus laten we aannemen 9.000.000 kg per jaar. Daarmee is in Nederlands geld een bedrag van bijna 30 mil joen gulden gemoeid. In België is dat het dubbele, want daar kost de boter circa 80 frank per kg, tegen 46 frank in Nederland. De ze cijfers zijn gebaseerd op de huidige boterprijs van 3.30 per kg hetgeen echter zeer laag is. Voor de Belgen echter een bij zonder aantrekkelijke prijs! In 1959 bedroeg de roomboter- consumptie in Nederland 4.1 kg per hoofd der bevolking, re kende het C.B.S. uit. Dat is een totale hoeveelheid van ruim 47.000.000 kg per jaar (inwonertal gesteld op 11% miljoen). Van de ze 47.000.000 kg consumeren de Belgen - zoals gesteld - 9.000.000 kg, zodat dus in feite in Neder land maar 38.000.000 kg zou wor den gebruikt. Dat is 3.3 kg per hoofd der bevolking. Het cijfer van het C.B.S.. gebaseerd op' de gegevens van het Produktschap voor Zuivel, geeft dus een zeer ge flatteerd beeld. Als het over botersmokkel gaat bewaart „Den Haag" het stilzwijgen. Op 't Produktschap voor Zuivel kon men ons geen en kel cijfer geven, evenmin als op het ministerie van financiën, waaronder de dienst Invoerrech ten en Accijnzen ressorteert. Hoe wel men daar geen cijfers heeft over de hoeveelheden gesmokkelde boter, weet men wél hoeveel hot er er jaarlijks in beslag wordt ge nomen. Een woordvoerder van 't ministerie van financiën wilde ons hierover al evenmin cijfers ver strekken. Ook in dit opzicht zijn de Belgen voor! Volgens het Belgische mi nisterie van landbouw wordt in de grensstrook maandelijks 20.000 tot 40.000 kg boter in beslag ge nomen, een gemiddelde dus van 30.000 kg per maand of 360.000 kg per jaar. Berekend aan de hui dige boterprijs js dat voor bijna 1,2 miljoen guldeni

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 3