ZEEUWSVLAAMS SM0KKELER0NT ACTIEF
Belgische vliegende brigade:
respect voor Nederlandse douane
Controle op
boterafzet
onmogelijk
Roomboter wordt in grote hoeveelheden It
frauduleus naar België uitgevoerd i wÊfWÊ
DOUANE BESTRIJDT SMOKKEL
INTENSIEF EN KRACHTIG
ZATERDAG 1 OKTOBER 1960
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
7
VAN HET ZEEUW,S-VLAAMSE smokkel-
front komt de laatste maanden weer veel
nieuws! Vrijwel wekelijks maken de dagbla
den melding van het achterhalen van smok
kelauto's, die een lading kostelijke Neder
landse roomboter vervoeren. Het is het
nieuwg uit de vuurlinie, dat spreekt van wil
de achtervolgingen op de smalle en bijkans
onberijdbare Zeeuws-Maamse binnenwegen
tussen geslepen smokkelaars en potige doua
niers. Ver achter het smokkelfrout echter, in
het ministerie van landbouw te Brussel, rom
melen de wild-west scènes aan de Nederlands-
Belgische grens danig na. Men is daar be
paald niet gelukkig met de frauduleuze in
voer van Nederlandse boter en als men de
kranten van onze zuiderburen mag geloven,
gen. 56 onverharde wegen, en 16 ïij-
ii Ti i i - i wiel- en voetpaden, die alle naar
zal de Belgische regering „zekere vragen" Belgig ^Ben! Als men weet, dat
stellen aan Den Haag. De klacht op liet Bel- de grens totaal ios km lang is. is
gische ministerie is, dat de Nederlandse over- d^?u ZeVdè
held de botersmokkel begunstigt. Het pro- 12 officiële grensovergangen worden
duktschap voor zuivel wordt verweten niet nict daf? e.n nacht bewaakt. Op de
uren clat het kantoor niet open is,
voldoende te willen meewerken 0111 aan de
botersmokkel paal en perk te stellen. De
klacht van de Belgen is niet ongegrond. Al
leen al in Zeeuwsch-Vlaanderen worden jaar
lijks honderdduizenden pakjes boter de grens
wijst de slagboom uitnodigend in de
lucht...
Er bestaat tussen Nederland en Bel
gië een gelukkige vorm van sa
menwerking op het gebied van de
smokkelbestrijding. Beide landen
1m zijn overeengekomen, dat de douane
over gesmokkeld. Talloos zijn de Winkels in bij een directe achtervolging de grens
de grensstrook waar Nederlandse boter te !liag overschrijden,
koop is: in de levensmiddelen- en bakkers
winkel, bij de slager en de melkboer en zelfs sen en Nederlanders elkaar als een
bij de ...schilder!
De samenwer
king houdt daarmee echter niet op.
Over en weer waarschuwen de Bel-
ROOMBOTER: voor onze zuiderburen bijkans een magisch woord. De
Belgen consumeren graag en veel boter, zoveel, dat de botersmokkelaars
er een rijk bestaan aan hebben. Deze moderne „gangsters", die goed zijn
georganiseerd en die een netwerk van spionnen hebben opgebouwd, lijden
in snelle wagens, vaak voorzien van pantserplaten, onverwoestbare ter
reinbanden en „munitie" (z.g. kraaiepoten). Met dezelfde wapens wor
den zij door de Nederlandse en Belgische douane-ambtenaren bestreden,
maar zij hebben het voordeel van de „aanvaller" te zijn, zodat van de
tien smokkelauto's er acht of negen door de mazen van het net glippen.
Buiten de 12 officiële grensoverschrijdingen zijn er dan ook in het
Zeeuws-Vlaamse land niet minder dan 100 verharde en onverharde wegen,
die naar België voeren...
smokkelauto wordt gesignaleerd.
Niet in alle gevallen, want vaak ook
douane moeten afleggen, springen ze 1? dJ hulP van dc „overkant" niet
titdisr uit hun auto. De douane-amh-
tijdig uit hun auto. De douane-amb
tenaren hebben dan meestal het na
kijken.
Geperfectioneerd
De sluikhandel is een oud beroep. Zo
lang er grenzen zijn geweest, zijn
er lieden, die dit gevaarlijk beroep
uitoefenen. Aan beide kanten van de
De sluikhandel is de laatste jaren Zeeuws-Vlaamse grens tréft men hen
steeds geperfectioneerd. De „krui-
mel"-smokkelarij is voorbij, vertel
aan. De „grote mannen" blijven even
wel altijd op de achtergrond. De
de ons een Belg, die het niet onder chauffeur en bijrijder worden meestal
stoelen of banken stak zich daar ook gcrecruteerd uit werklozen, die voor
wel eens aan schuldig te hebben ge- enkele honderden guldens per rit de
maakt. „Het gaat nu allemaal in het gevaarlijkste karweitjes opknappen.
groot. Snelle, omgebouwe Ameri
kaanse wagens, honderden kilo'
„kraaiepoten" op de wej
Zij zijn vaak onbekend met de eigen
lijke organisatie. Zolang echter van
Nederlandse zijde geen maatregelen
de chauffeur: kortom een smokkel
auto anno 1960 is een
digd rijdend fort!"
Het komt voor, dat de douane het
vuur opent op de smokkelauto's,
In de grensstrook hebben wij liet lopend contact met elkaar konden on- HetV?s
herhaaldelijk horen betogen: „In derliouden. Tpaald nW nfet eo dTee'n treffen
de douane de achtervolging inzet, genomen worden tegen 't opstapelen
verzwaarde terreinbanden onder de van grote hoeveelheden roomboter in
auto's, die bestand zijn tegen „mes- de grensstreek, zullen de smokke-
sen" en kogels, pantserplaten achter laars als mieren op hun prooi blijven
afkomen. Ondanks een aan beide zij-
;oed verde- den van de grens voor zijn taak be
rekend ambtelijk apparaat!
In tal van winkels in de Zeeuws-
Vlaamse grensstrook wordt op
deze wijze de roomboter geëta
leerd: de prijs in guldens en in
franken! (Foto P.Z.C
Streng treedt de Belgische douane
op tegen de frauduleuze invoer
van roomboter. Zelf het meene
men van boter voor eigen ver
bruik" is op het ogenblik verbo
den. Eén kilo boter wordt in be
slaggenomen; gaat het om een
halve kilodan moeten de betrok
kenen hun smokkelwaar terug
brengen naar de Nederlandse win
kel. Op de foto: de bagageruimte
van een auto wordt aan de door
laatpost te Zelzate op smokkel
waar onderzocht.
Foto P.Z.C.)
herhaaldelijk horen betogen: „In derhouden,
Nederland wordt niet streng ge- De douane-ambtenaren in hun grijze
noeg opgetreden tegen de smok- uniformen zijn bekende verschijnin-
kelaarsf'. De inspecteur van de gen in het Zeeuws-Vlaamse land. Het
Dienst Invoerrechten en Accijn- zijn over het algemeen jonge kerels,
zen te Terneuzen nir. L. W. van die goed zijn getraind en hun man-
Os, die meer dan honderd goed netje onder alle omstandigheden we-
uitgeruste douane-ambtenaren on- ten te staan. De diensten zijn bijzon
der zich heeft staan, zegt er Uit der zwaar, maar de douaniers ver
van: „De Belgische klachten rich- richten hun werk met groot enthou
ten zich niet tegen de Nederland- siasme.
se douane, maar tegen de wette
lijke bepalingen in ons land". „De
douane doet alles wat in zijn ver-
tussen smokkelaars en douane uit
groeit tot een ware veldslag. Dit
is overigens de enige concessie, die
de smokkelaars doen. De douane ziet
hen als meedogenloze gangsters, die
zich niet ontzien op volle snelheid
door een dorp te jagen, ongeacht of
ze verkeersongelukken en zodoende
slachtoffers maken.
Het is bepaald geen pretje om ge- ff" gh<f' 'lat d<; «mokke-
durendc wie uren in de nacht in oicrjirt algemeen de sjmpa-
mogen ligt om de smokkelhandel
te bestrijden."
Mr. Van Os zei er ook van overtuigd
te zijn dat het ministerie van finan
ciën de sluikhandel krachtig be
strijdt. Zij onderhoudt daartoe een
ambtelijk apparaat, dat voorzien
wordt van de nodige middelen om
de frauduleuze uitvoer de kop in te
drukken.
ugern
■e« cn wind op een eenzame ">w«WlW hl «Ie >/ns-
plaats te posten. De Nederlandse :"°°u hebben. Het smokkelen is daar
douane-ambtenaren hehben het er ean,™,aï Seen misdaad, hoogstens
echter graag, voor „ver, want
vaak w ordt hun moeite beloond "el geld te verdienen,
met een goede vangst. Die vangst
bestaat in vele gevallen alleen uit „Sluipwegen
de verboden lading; de smokke- Neen, „sluipwegen" zijn er in Z.-
laars zelf weten haast altijd in Vlaanderen niet, vertelde ons inspec-
„het nachtelijk duister te ontko- teur Van Os. Het is alleen maar een
men..." romantisch klinkend woord. Maar
Hoe het komt dat de mannen zo vaak wel zijn er in dit deel van Zeeland
De douaniers (eigenlijk moeten we ontsnappen? Als de smokkelaars naast.de 12 officiële grensovergan-
spreken van douane-ambtenaren) eenmaal zien, dat ze het tegen de gen niet minder dan 50 verharde we-
gaan bepaald niet met lege handen
op stap. Goed uitgerust Hekken zij KOM MAAR EFNS PRATFM
het veld in, waar zij de meeste uren i-.ii.iys £WV..
van hun dienst doorbrengen. Tot de
uitrusting behoren snelle wagens,
scherpe messen (dat zijn stalen drie
hoeken, die aan een staaf zijn ge
smeed), mobilofoon en portofoon
(draagbare zender). Vooral de mobi
lofoon en de portofoon bewijzen on
schatbare diensten in de strijd tegen
de smokkelaars. Als men in de krant
leest, dat een smokkelauto „klem"
is gereden, is dat in negen van de
tien gevallen te danken aan het feit,
dat de auto's van de douaniers door-
De douane-ambtenaren in
Zeeuwsch-Vlaanderen zitten niet
stil. Vrijwel wekelijks wordt mel
ding gemaakt van het achterhalen
van een smokkelauto. Enkele da
gen geleden stonden op de binnen
plaats van het kantoor van de I.
en A. te Terneuzen niet minder
dan drie smokkelauto's. Bij iedere
auto is één band van de velg ver
wijderd. Reden: de smokkelaars
zouden hun wagens eens kunnen
weghalen
(Foto P.Z.C.)
Zeeuwsch-Vlaanderen is
volgepompt met boter
Hoe denkt men in Belgische
douanekringen over de bewerin
gen als zou Nederland niet vol
doende meewerken om aan de
ze botersmokkel paal en perk te
stellen
„Kom maar eens praten", zei de
heer Denijs chef van de
„Vliegende Brigade" té Loke
ren ons door de telefoon. Op
de goed onderhouden maar niet
druk gebruikte weg naar Lo
keren, passeerden wij de ge
combineerde grensovergang bij
Roode Sluis, waar op één dei-
ruiten van het douanekantoor
de mededeling stond dat het
kantoor gesloten was.
Dat gaat hier gemakkelijk, was
onze eerste gedachte. Veronderstel
dat we nu eens een paar duizend
nakjes boter bij ons hadden. Daar
had geen haan naar gekraaid!
Nauwelijks driehonderd nieter over
„de meet" reden we een blauwe
jeep tegemoet. De inzittenden,
twee stoere rijkswachters, staken
groetend de hand op, maar achter
de wuivende handen zagen we heel
duidelijk en een tikkeltje uitda
gend, de karabijnen, die binnen het
onmiddellijk bereik van de heren
lagen. Toen we nog een paar hon
derd nieter verder een Belgische
douanier schijnbaar nonchalant te
gen zijn „vclo" zagen leunen, wa
ren we toch maar blij dat we geen
roomboter „kennelijk bestemd
voor de smokkel" bij ons had
den
..Ik zit nog maar een goed jaar op
deze post begon de chef van de Lo-
kerse „Vliegende Brigade". ..maar ik
kan U verzekeren, dat ik het grootste
respect heb voor wat mijn Zeeuws-
Vlaamse collega's doen om de smok
kelaars te beletten hun sluikhandel uit
te oefenen. Maar het wordt hen nu
eenmaal niet gemakkelijk gemaakt.
Zolang het in Nederland mogelijk
blijft de grensgebieden „vol te pom
pen" met enorme voorraden boter, zal
de sluikhandel in dit artikel ongetwij
feld doorgaan. Daar kunnen noch uw
landgenoten, noch wij met de ons ge
zamenlijk ten dienste staande bestri j
dingsmiddelen, veel tegen doen. Na
tuurlijk zijn we aan weerszijden dag-
enriiacht in touw om deze smokkel zo
veel als in ons vermogen ligt de kop
in te drukken, maar bet zal bekend
zijn dat het haast onmogelijk is om
de vele tientallen weggetjes, paadjes
en karresporen die de grens kruisen,
geheel te controleren. Overigens hou
den we ons beslist niet aan ons eigen
grondgebied, want als het te pas
komt, vliegen we even hard achter een
smokkelaar uw land binnen als de
Nederlandse collega's dat in België
doen".
Geen afdoend wapen
De beer Denijs betreurde het dat de
Nederlandse douaneambtenaren geen
afdoend wapen hebben tegen de op
slagplaatsen in Zeeuwsch-Vlaanderen.
„Bij ons is dat anders, omdat het op
slaan van voor sluikhandel in aan
merking komende, artikelen, binnen
een strook van 10 km langs de gren
zen aan bepaalde maxima is gebonden.
Met andere woorden: als de toestand
nu eens omgekeerd was, dan zou het
bij ons beslist niet toegestaan worden
dat in die 10 km-strook hoeveelheden
boter worden opgeslagen voldoende
voor tientallen malen de behoefte der
bevolking".
Volgens de heer Denijs is de controle
op deze sluikhandel voor de Belgische
douaneambtenaren gemakkelijker
dan voor de Nederlandse. „Invoer
en dat geldt voor alle smokkel is
nu eenmaal gemakkelijker te beteu
gelen dan uitvoer". Ook het verschil in
wetgeving en bevoegdheden in beide
landen is niet altijd even gemakkelijk
en begrijpelijk. Zo kan een Nederland
se douaneambtenaar al een auto in
beslag nemen als die is ingericht voor
smokkel, ook al zit er geen pondje
boter in. In België kan dat niet. Daar
moet werkelijk smokkelwaar in de
auto worden aangetroffen. Verder kan
een gearresteerde smokkelaar in Bel
gië zeker rekenen op minstens vier
maanden gevangenisstraf; in Neder
land loopt dat nogal eens af met enige
weken, waarvan soms nog een gedeel
te voorwaardelijk.
„Wat gebeurt er met die clande
stien ingevoerde boter?", vroegen
we de Lokerse douanechef. ..Daar
is uiteraard in het geheel geen
controle meer op", aldus de heer
Denijs. „De boter belandt bij fabri
kanten en groothandelaien. die de
verpakking er af halen, soms wel
vermengen met Belgische boter en
daarna weer geheel opnieuw ver
pakken. Als wij dus een pakje bo
ter in de winkel kopen, dan" blijft
het altijd een vraag of we Belgi
sche of Hollandse boter in handen
krijgen".
„Hoe komen de Belgische grensbewo
ners aan hun pondje boter voor dage
lijks gebruik", wilden we nog weteu
„Uiteraard haalt 90 (:0 van deze be
woners de boter uit de Nederlandse
winkels. In Kieldrecht, de Klinge, Bel
gisch Koewacht en andere grensplaat
sen, treffen ze die winkels soms in hun
eigen straat of een straal daarnaast
aan. In de Belgische winkels zul je
dan ook geen boter zien liggen omdat
de handel daarin absoluut niet ren
deert. Natuurlijk mag dat officieel
niet, maar in het normale grensver
keer is dat praktisch niet te beletten",
zo besloot de heer Denijs.
Op de terugweg naar Nederland was
de grenspost op de internationale dou-
aneweg bij Koode Slnis nog steeds ge
sloten. maar even vóór de post zagen
we de rijkswachters langs de kant
van de weg staan praten. Naast hun
snelle jeep en vlak bij hun goed onder
bonden karabijnetu»-.
PRODUKTSCHAP
VOOR ZUIVEL:
Op het Produktschap voor
Zuivel te Den Haag, dat
door de Belgen wordt verwe
ten onvoldoende medewer
king te geven om aan de bo
tersmokkel naar België een
einde te maken, heeft men
geen enkel idee van de om
vang van de smokkelhandel
in de grensstrook. „Met de
huidige middelen is het voor
ons onmogelijk vast te stel
len hoeveel boter voor frau
duleuze uitvoer is bestemd",
gaf men ons op het Produkt
schap te verstaan. „Doelma
tige controle op de boteraf
zet zou de opbouw en in
standhouding van een ambte
lijk apparaat betekenen,
waarmee een niet te verant
woorden schep geld zou zijn
gemoeid," werd eraan toege
voegd.
De Belgen zijn in dit opzicht
heel wat zekerder van hun
zaak. Men is er daar van
overtuigd, dat met de organisatie
die Nederland heeft, controle op
de afzet van boter in de grens
strook een eenvoudige zaak moet
zijn. De Belgen weten ook haar
fijn te vertellen hoeveel boter
clandestien de grens wordt over-
gebrasht: officiële schattingen
spreken van twee tot vier miljoen
pakjes boter per maand, hetgeen
neerkomt op 6.000.000 tot
12.000.000 kg per jaar. De waar
heid zal ook hier wel ergens in
het midden liggen: dus laten
we aannemen 9.000.000 kg per
jaar. Daarmee is in Nederlands
geld een bedrag van bijna 30 mil
joen gulden gemoeid. In België
is dat het dubbele, want daar kost
de boter circa 80 frank per kg,
tegen 46 frank in Nederland. De
ze cijfers zijn gebaseerd op de
huidige boterprijs van 3.30 per
kg hetgeen echter zeer laag is.
Voor de Belgen echter een bij
zonder aantrekkelijke prijs!
In 1959 bedroeg de roomboter-
consumptie in Nederland 4.1
kg per hoofd der bevolking, re
kende het C.B.S. uit. Dat is een
totale hoeveelheid van ruim
47.000.000 kg per jaar (inwonertal
gesteld op 11% miljoen). Van de
ze 47.000.000 kg consumeren de
Belgen - zoals gesteld - 9.000.000
kg, zodat dus in feite in Neder
land maar 38.000.000 kg zou wor
den gebruikt. Dat is 3.3 kg per
hoofd der bevolking. Het cijfer
van het C.B.S.. gebaseerd op' de
gegevens van het Produktschap
voor Zuivel, geeft dus een zeer ge
flatteerd beeld.
Als het over botersmokkel gaat
bewaart „Den Haag" het
stilzwijgen. Op 't Produktschap
voor Zuivel kon men ons geen en
kel cijfer geven, evenmin als op
het ministerie van financiën,
waaronder de dienst Invoerrech
ten en Accijnzen ressorteert. Hoe
wel men daar geen cijfers heeft
over de hoeveelheden gesmokkelde
boter, weet men wél hoeveel hot er
er jaarlijks in beslag wordt ge
nomen. Een woordvoerder van 't
ministerie van financiën wilde ons
hierover al evenmin cijfers ver
strekken.
Ook in dit opzicht zijn de Belgen
voor! Volgens het Belgische mi
nisterie van landbouw wordt in
de grensstrook maandelijks 20.000
tot 40.000 kg boter in beslag ge
nomen, een gemiddelde dus van
30.000 kg per maand of 360.000
kg per jaar. Berekend aan de hui
dige boterprijs js dat voor bijna
1,2 miljoen guldeni