Defensiebegroting gaat plafond met ruim 62 miljoen te boven Landbouwbeleid in op internationaal 1961 gericht ruilverkeer TWEEDE KAMER VOOR NIEUW-GUINEA RAAD SNELVERF 500 MELKPRODUKTIE MOET IN WINTER WORDEN AFGEREMD VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Oog voor redelijk bestaan in de agrarische sector De grondbeginselen van het landbouwbeleid, die minister Marij- nen het vorige jaar heeft ontwikkeld, zullen ook in het komen de begrotingsjaar uitgangspunt en leidraad zijn voor het te voe ren beleid. ïn de memorie van toelichting bij de landbouwbegro ting 1961 geeft de minister beknopt zijn visie op de grote be leidsvraagstukken in de landbouw. Aard en inhoud van het Nederlandse landbouwbeleid worden in hoge mate bepaald door de typische economische structuur van de agrarische bedrijfstak en de grote betekenis daarvan voor onze nationale economie. De typische economische structuur hangt vooral samen met de vergaande inschakeling van de land en tuinbouw in het internationale ruilverkeer en met de daaruit voortvloeiende sterke verwevenheid van onze land- en tuinbouw met handel en industrie. Ongeveer 40 procent van de Neder landse agrarische produktie wordt in het buitenland afgezet in de vorm van hoogwaardige akkerbouw-, vee houderij- en tuinbouwprodukten. Dit is bij de Nederlandse bevolkings dichtheid slechts mogelijk door een vergaande specialisatie op die vooral arbeidsintensieve produk- ten, die in het bijzonder passen bij het Nederlandse klimaat en de ge steldheid van onze bodem en waar voor de Nederlandse ondernemers en arbeiders een bijzondere vakbe kwaamheid bezitten. Tegenover deze export staat een im port van meer arbeidsextensieve pro- dukten. Van het totale verbruik van brood- en voedergranen wordt onge veer 65 uit import gedekt. De verbondenheid met buitenlandse markten brengt echter anderzijds (Slot van pag. 3) vijf amendementen in. Zij hadden tot strekicing: 1. Het lidmaatschap van de Nieuw- Guinea raad voor te behouden aan hen voor wie Nieuw-Guinea blijven de woonplaats is; 2. Het ambt van diensthoofd niet onverenigbaar te verklaren niet en kele andere functies; 3Uit het eedsformulier voor toela ting tot de Nieuw-Guinea raad te schrappen de trouw aan het Neder landse en thans in Nieuw-Guinea vigerende staatsbestel; 4. Aan de Nieuw-Guinea raad over te laten of hij blijvend behoefte heeft aan een college van gedele geerden; 5. De budgetfunctie van de raad niet te beperken. Onaangename indruk De rede van de heer De Kadt had op een aantal leden kennelijk een zeer onaangename indruk ge maakt. De heer De Graaf van de K.V.P. zei bewogen, geschokt te zijn over de wijze waarop de lieer De Kadt had gesproken. Hij noem de diens betoog zo denigrerend tegenover het wetsontwerp, tegen over de regering, tegenover N.- Guinea en zelfs tegenover de Pa poea's als hij niet voor mogelijk had gehouden. Hij betreurde dit en sprak van een ondermijnend betoog, dat twijfel doet rijzen aan de goede bedoelingen van de regering. Als die twijfel ook mocht opkomen bij de Verenigde Naties, dan mag de heer De Iiadt het zich tot een twijfelachtige eer rekenen daartoe te hebben mee gewerkt, aldus de heer De Graaf. De heer Geevtsema van de V.V.D. gewaagde van kwade-trouwgedach- ten van de heer De Kadt. De heer V. d. Wetering van de C.H.U. verweet de heer De Kadt, dat hij on rust zaait en de heer Kieft van de A.R.P. deelde mee, dat hij zich ern stig gegriefd gevoelde. Minister Toxopeus, onder wie de za ken van Nieuw-Guinea ressorteren, oefende ook zijnerzijds, zij het in minder felle bewoordingen, kritiek op de heer De Kadt uit. Als iemand getwijfeld mocht hebben aan de goede bedoelingen van de regering, zo zei hij, dan heeft de heer De Kadt ertoe bijgedragen deze twijfel in ongeloof te doen omslaan. Een. termijn, waarbinnen de zelfbe schikking zijn beslag gekregen dient te hebben, kon en wilde de minister niet noemen. Die termijn wordt na melijk in 'aanzienlijke mate door de autochtone bevolking zelf bepaald. „Tour de Force De bewindsman kwalificeerde het wetsontwerp als een „tour de force" die alleen zal slagen, als hij met een volledig vertrouwen geschiedt. Uiter aard, zo voegde hij eraan toe, heeft de regering haar beleid aangepast aan wat in de wereld gebeurt. Nadat de staatssecretaris mr. Bot de tailkwesties en -vragen had beant woord, diende de heer De Kadt bij de replieken twee moties in. De een sprak uit, dat de zelfbeschikking in 1970 een feit behoort te zijn en de tweede vroeg om de aanstelling van ëen regeringscommissaris, die zich zal dienen te belasten niet alles w it liet tempo der zelfbeschikking kan bevorderen. Zowel de amendementen als de mo ties vonden weinig instemming. Ook niet bij de minister, die de aanne ming ervan sterk ontried. De voorzitter stelde de stemming over de amendementen, de moties en het wetsontwerp uit tot dinsdag ,a.s- mede, dat de landbouw ook bijzonder kwetsbaar is. Ontwikkelingen op onze afzetmarkt hebben onmiddellijk hun weerslag op de afzetmogelijkheden voor onze agrarische produkten. Deze situatie noopt tot en vormt tevens liet belangrijkste motief voor liet voeren van een actief landbouwbeleid, dat ook in het ko mende begrotingsjaar gericht zal zijn op de verwezenlijking van de centrale doelstelling, die de rege ring- als uitgangspunt van haar beleid heeft aanvaard, te weten het bevorderen van een zodanige netto-bijdrage van de agrarische sector, dat het nationale produkt door een zo gunstig mogelijke aanwending van de beschikbare produktieve krachten 7.0 groot mogelijk wordt en het bevorderen van een redelijk bestaan ïn de agrarische sector. Programma Bij het nastreven van deze doelstel ling zullen de belangrijkste elemen ten van het landbouwbeleid moeten zijn: Bevordering van het landbouw- DUBBELDEKKEND DE BESTE LAKVERF kundig onderzoek, de landbouw voorlichting en het landbouwon derwijs; Krachtige medewerking aan een beleid, gericht op het verbeteren van de Tevens- en werkomstandig heden op het platteland in het al gemeen en van de cultuurtechni sche pvoduktie-omstandigheden in de landbouw en tuinbouw in het bijzonder; 6 Bevordering van een redelijk be staan in de landbouw door middel van een actief markt- en prijsbe leid voor die landbouwprodukten die van wezenlijk belang zijn voor de inkomstenvot ming voorzover de marktverhoudingen daartoe aan leiding geven; Verbetering van de afzetmogelijk heden van landbouwprodukten, zo wel in het binnenland als in het buitenland: Het krachtig nastreven van een vrij internationaal handelsverkeer in landbouwprodukten, waartoe, 'n internationaal geharmoniseerd landbouwbeleid zal kunnen bijdra gen. Garantiebeleid Het garantiebeleid van de landbouw zal in zijn principiële opzet en zijn praktische uitwerking worden geba seerd op de, het vorige jaar voor de naaste toekomst ontwikkelde grond beginselen. Teneinde zoveel mogelijk tc voorko men, dat via het garantiebeleid een nationaal-economisch niet verant woorde organisatie van de produk tie in stand wordt gehouden of ont staat. is overeengekomen dat aan de eis „goed geleid, sociaal-economisch verantwoord", waaraan de bij liet kostprijsonderzoek in te schakelen bedrijven moeten voldoen, een nauw keuriger omschreven en meer norma tieve inhoud wordt gegeven. Daarbij zal als uitgangspunt gelden dat: a. De kostprijsberekeningen voor de akkerbouw op de zeekleigronden zullen moeten weergeven de nood zakelijke produktiekosten, waar mee de verschillende produkten kunnen worden voortgebracht, op het op de akkerbouw gespeciali- ceerde grotere personeelsbedrijf dat beschikt over een modern machine- en werktuigenpark. b. De kostprijsberekeningen voor de overige bedrijfstypen veenko loniale akkerbouwbedrijven, wei- debedrijven en gemengde zandbe,- drijven zullen moeten weer geven de noodzakelijke produktie kosten, waarmee de verschillende produkten'kunnen worden voort gebracht, binnen de harmonisch opgebouwde, met een verant woorde vaste kern van overwe gend gezinsarbeidskrachten wer kende, modern uitgebreide bedrij- yen. Naast deze meer normatief inge stelde, renormalise'erde kostprijs berekeningen zal het L.E.I. jaar lijks een rentabiliteitsoverzicht samenstellen, ter toetsing van de uitwerking van liet garantiebeleid in de praktijk. Voorts is, met het oog op de nood zaak de uitwerking van het garantie beleid te coöi'dineren met de toepas sing van het gedifferentieerde loon- beleid in de landbouw, overeengeko men dat a. De kostprijsberekeningen voor het jaar 1960/'6l het in dal jaar te bereiken produktiviteitsni- veau dienen weer te geven en het daarbij behorende nieuwe loon peil; b. In de toekomst aan beide vormen van beleid dezelfde basis-gege- vens ten grondslag zullen worden gelegd, namelijk de renlabiliteits- en kostprijsberekeningen van het L.E.I. Het doorvoeren van de hierboven ge noemde wijzigingen houdt in, dat in deze beleidsopzet enkele argumenten welke de minister het vorig jaar heeft aangevoerd voor een minder straffe binding tussen garantieprij zen en kostprijzen, als vervallen kun nen worden beschouwd. HET NOODWEER IN ITALIË In Boario Terme bevindt men zich midden ïn het rampgebied. De bewo ners worden geëvacueerd. Dr. Kortenhorst weer voorzitter Tweede Kamer In de gistermiddag gehouden verga dering van de Tweede Kamer is voor lezing gedaan van het Kon. Besluit waarbij dr. L. G. Kortenhorst weer benoemd is tot voorzitter. De heer Kortenhorst aanvaardde zijn functie met het uitspreken van een korte rede, waarin hij een beroep deed op aller medewerking, waarbij hij speciaal doelt op de behandeling van de begroting. COMMISSIE-VONDELING ADVISEERT Hogere toeslag bepleit op akkerbouwprodukten (Van onze Haagse redactie.) Naar wij van betrouwbare zijde ver nemen, heeft de commissie, die on der leiding van de oud-minister van landbouw, dr. ir. A. Vondeling een studie .heeft gemaakt van het zui- velprobleem, in haar interim-rap port, dat dezer dagen aan de huidi ge bewindsman van landbouw is TOTAAL VAN 1912 MILJOEN Technische evolutie maakt plannen maken moeilijk (Van onze Haagse redactie) De ïn de defensienota, die ïn mei van dit jaar verscheen, aangegeven beleidsbeslissingen zijn thans uitgewerkt in concre te militaire plannen en aan- schaffingsprogramma's voor marine, land- en luchtmacht, zo deelt de minister van defensie mee in zijn memorie van toe lichting op de begroting van zijn departement voor 1961. Het aangevraagde totaal-begro tingsbedrag, nodig ter verwe zenlijking van de plannen, is f 1.912.617.500,terwijl het defensieplafond voor 1961 be draagt 11.850.000.000,—. Het benodigde bedrag gaat dit pla fond dus to boven met niet min der dan f 62.617.500. De verdeling, van het begrotingsbe drag stelt 'cle minister zich als volgt voor: marine: f430.880.000,land macht: f 924.904.900,luchtmacht: f 510.175.800,—. Terwijl voor o.a. in ternationale financiering en de ci viele verdediging onder de post „niet toegedeelde uitgaven" f 46.659.800,— op de. begroting yoorkpmt. Moeilijkhed en Teneinde duidelijk te maken welk een uitermate moeilijke zaak het is plannen te maken voor het defensie apparaat, wijst de bewindsman op drie sterk de plannen beheersende in vloeden, namelijk a. de voortgaande technische evolutie, b. de conjunc- tuuvinvloeden en c. cle afhankelijk heid van Amerikaanse hulp. De technische evolutie is aldus de minister vooral op de gebie den van energie en explosieven, elektronica en materialen, zo enorm dat zij telkens leidt tot nieuwe vindingen van wapens en andere militaire uitrustingsstuk ken. De minister zegt dan ook dat hij zijn plannen slechts kan aanbieden ónder de uitdrukkelijke reserve, dat in cle komende jaren als gevolg van de technische 'evolutie, mogelijk ingrij pende wijzigingen daarin zullen moe ten worden aangebracht. Orders in buitenland Met betrekking tot de factor „con- juncluurinvloeden" zegt de minister dat de materieelaanschaffingen zul len moeten geschieden onder om standigheden van voortdurende hoogconjunctuur in de Nederlandse industrie en van nog steeds toene mende spanning op de arbeidsmarkt. Dit zal moeilijkheden kunnen geven wanneer het gaat om goederen die aan specifiek militaire eisen- moeten-. voldoen of waaraan zodanige hoge technische eisen moeten worden ge steld dat door gróte investeringen speciale productiecapaciteiten moe ten worden gecreëerd. Mogelijkerwijs gebeurt het dan dat er geen belangstelling bestaat voor orders van dergelijke goederen of dat de fabrikant aandringt op zeer lange leveringstermijn. Dit geldt, aldus de minister, in het bijzonder voor de nationale industriële' markt, die onder grote druk staat van de civiele vraag. Onder derge lijke omstandigheden kan het noodzakelijk blijken (lat bestedin gen ïn het buitenland gedaan wor den, die onder normale omstandig heden voor de eigen industrie zou den zijn behouden, aldus minister Visser. Onmisbare hulp De Amerikaanse hulp is in het bij zonder onmisbaar waar het gaat om bepaalde vliegtuigen voor de lucht macht, voor de apparatuur voor cle automatisering van het meldtngs- en gevechtsleidingssysteem van de ge- integreerde luchtverdediging en voor bepaalde nieuwe geleide wapens voor zee-, land- en luchtmacht. De minister wijst erop dat de Ameri kaanse regering geen concrete toe zeggingen aan haar bondgenoten kan doen, gezien zij zelf pas maat regelen kan treffen na de autorisa tie- en toewijzingsbehandeling in het congres. Voor materieolplannen die voor een deel steunen op het Ameri kaanse hulpprogramma, blijft der halve altijd een element van onze kerheid meespelen tot het moment, waarop de Amerikaanse regering de toezegging definitief heeft kunnen doen, zo zsgl de minister in zijn me morie. aangeboden, geadviseerd, dat de on natuurlijk hoge produktie van melk in de winter, die tot stand kwam door het voeren van duur kracht voer, moet worden afgeremd. De commissie adviseert deze afrem ming te bewerkstelligen door de toe slag op akkerbouwprodukten iets te verhogen. De commissie is van oordeel, dat door een verhoging van de toeslag op de akkerbouwprodukten de boe ren er financieel geen voordeel meer in zullen zien krachtvoer in melk om te zetten. Het voeren van duur ingekocht krachtvoer heeft ook tot gevolg, dat de kostprijs van de con- sumptiemelk onnodig hoog wordt. Wanneer de boeren meer aangetrok ken worden tot de akkerbouwpro- duktie en minder tot de produktie van dure wintermeik, zullen er min der zuivelprodukten onder de kost prijs moeten wordenafgezet, zodat de schatkist minder garantiegeld via het Landbouw Egalisatiefonds zal behoeven uit te keren. Verder zou de commissie-Vondeling hebben geadviseerd het vetgehalte van de melk te verhogen tot drie procent. Koning Bhoemïbol en koningin Siri- kit van Thailand brengen thans een bezoek aan Zweden. FotoTijdens een rijtoer door Stock holm .werden Iconingin Sirikit en ko ningin Louise blijkbaar verrast. Structurele verbeteringen t Advertentie) Nii heeft Uw handelaar nog alle soorten hyacinten, tulpen en narcissen voorradig. Besiel meteen Vrijspraak voor omhelzer monument Het gerechtshof te Amsterdam heeft gisteren 2 beiers uit Jntphaas, de 22-jarige J. J. H. en de 38-jarige T. van M., in hoger beroep vrijgespro ken. De Utrechtse politierechter had H. in eerste aanleg veroordeeld tot 8 weken gevangenisstraf, waarvan 4 voorwaardelijk, en Van M. tot 6 we ken, waarvan 3 voorwaardelijk. Eeiden zouden begin september van het vorige jaar in een dronken, bal dadige stemming de afzetting van een wegopbraak in de Dorpsstraat te Jutphaas gedeeltelijk hebben vernield met alle gevaar van dien voor het verkeer. Bovendien had H. in zijn baldadigheid de vrouwenfiguur van het verzetsmonument. willen omhel- sen, waardoor het beeld was omge vallen en in stukken gebroken. De burgemeester van Jutphaas zond het gerechtshof destijds een brief, waar in hij voor de jongelui pleitte. Bo vendien deelde hij het hof mee dat de gemeente een fout had gemaakt, doordat het beeld nagenoeg los op voetstuk stond. De procureur-generaal had tegen H. twee weken en tegen M. een week gevangenisstraf geëist.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 7