Defensiebegroting gaat plafond
met ruim 62 miljoen te boven
Landbouwbeleid in
op internationaal
1961 gericht
ruilverkeer
TWEEDE KAMER VOOR
NIEUW-GUINEA RAAD
SNELVERF 500
MELKPRODUKTIE MOET IN
WINTER WORDEN AFGEREMD
VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1960
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Oog voor redelijk bestaan
in de agrarische sector
De grondbeginselen van het landbouwbeleid, die minister Marij-
nen het vorige jaar heeft ontwikkeld, zullen ook in het komen
de begrotingsjaar uitgangspunt en leidraad zijn voor het te voe
ren beleid. ïn de memorie van toelichting bij de landbouwbegro
ting 1961 geeft de minister beknopt zijn visie op de grote be
leidsvraagstukken in de landbouw.
Aard en inhoud van het Nederlandse landbouwbeleid worden in
hoge mate bepaald door de typische economische structuur van
de agrarische bedrijfstak en de grote betekenis daarvan voor
onze nationale economie. De typische economische structuur
hangt vooral samen met de vergaande inschakeling van de land
en tuinbouw in het internationale ruilverkeer en met de daaruit
voortvloeiende sterke verwevenheid van onze land- en tuinbouw
met handel en industrie.
Ongeveer 40 procent van de Neder
landse agrarische produktie wordt in
het buitenland afgezet in de vorm
van hoogwaardige akkerbouw-, vee
houderij- en tuinbouwprodukten. Dit
is bij de Nederlandse bevolkings
dichtheid slechts mogelijk door een
vergaande specialisatie op die
vooral arbeidsintensieve produk-
ten, die in het bijzonder passen bij
het Nederlandse klimaat en de ge
steldheid van onze bodem en waar
voor de Nederlandse ondernemers en
arbeiders een bijzondere vakbe
kwaamheid bezitten.
Tegenover deze export staat een im
port van meer arbeidsextensieve pro-
dukten. Van het totale verbruik van
brood- en voedergranen wordt onge
veer 65 uit import gedekt.
De verbondenheid met buitenlandse
markten brengt echter anderzijds
(Slot van pag. 3)
vijf amendementen in. Zij hadden
tot strekicing:
1. Het lidmaatschap van de Nieuw-
Guinea raad voor te behouden aan
hen voor wie Nieuw-Guinea blijven
de woonplaats is;
2. Het ambt van diensthoofd niet
onverenigbaar te verklaren niet en
kele andere functies;
3Uit het eedsformulier voor toela
ting tot de Nieuw-Guinea raad te
schrappen de trouw aan het Neder
landse en thans in Nieuw-Guinea
vigerende staatsbestel;
4. Aan de Nieuw-Guinea raad over
te laten of hij blijvend behoefte
heeft aan een college van gedele
geerden;
5. De budgetfunctie van de raad niet
te beperken.
Onaangename indruk
De rede van de heer De Kadt had
op een aantal leden kennelijk een
zeer onaangename indruk ge
maakt. De heer De Graaf van de
K.V.P. zei bewogen, geschokt te
zijn over de wijze waarop de lieer
De Kadt had gesproken. Hij noem
de diens betoog zo denigrerend
tegenover het wetsontwerp, tegen
over de regering, tegenover N.-
Guinea en zelfs tegenover de Pa
poea's als hij niet voor mogelijk
had gehouden. Hij betreurde dit
en sprak van een ondermijnend
betoog, dat twijfel doet rijzen
aan de goede bedoelingen van de
regering. Als die twijfel ook
mocht opkomen bij de Verenigde
Naties, dan mag de heer De Iiadt
het zich tot een twijfelachtige eer
rekenen daartoe te hebben mee
gewerkt, aldus de heer De Graaf.
De heer Geevtsema van de V.V.D.
gewaagde van kwade-trouwgedach-
ten van de heer De Kadt.
De heer V. d. Wetering van de C.H.U.
verweet de heer De Kadt, dat hij on
rust zaait en de heer Kieft van de
A.R.P. deelde mee, dat hij zich ern
stig gegriefd gevoelde.
Minister Toxopeus, onder wie de za
ken van Nieuw-Guinea ressorteren,
oefende ook zijnerzijds, zij het in
minder felle bewoordingen, kritiek
op de heer De Kadt uit. Als iemand
getwijfeld mocht hebben aan de
goede bedoelingen van de regering,
zo zei hij, dan heeft de heer De
Kadt ertoe bijgedragen deze twijfel
in ongeloof te doen omslaan.
Een. termijn, waarbinnen de zelfbe
schikking zijn beslag gekregen dient
te hebben, kon en wilde de minister
niet noemen. Die termijn wordt na
melijk in 'aanzienlijke mate door de
autochtone bevolking zelf bepaald.
„Tour de Force
De bewindsman kwalificeerde het
wetsontwerp als een „tour de force"
die alleen zal slagen, als hij met een
volledig vertrouwen geschiedt. Uiter
aard, zo voegde hij eraan toe, heeft
de regering haar beleid aangepast
aan wat in de wereld gebeurt.
Nadat de staatssecretaris mr. Bot de
tailkwesties en -vragen had beant
woord, diende de heer De Kadt bij de
replieken twee moties in. De een
sprak uit, dat de zelfbeschikking in
1970 een feit behoort te zijn en de
tweede vroeg om de aanstelling van
ëen regeringscommissaris, die zich
zal dienen te belasten niet alles w it
liet tempo der zelfbeschikking kan
bevorderen.
Zowel de amendementen als de mo
ties vonden weinig instemming. Ook
niet bij de minister, die de aanne
ming ervan sterk ontried.
De voorzitter stelde de stemming
over de amendementen, de moties en
het wetsontwerp uit tot dinsdag ,a.s-
mede, dat de landbouw ook bijzonder
kwetsbaar is.
Ontwikkelingen op onze afzetmarkt
hebben onmiddellijk hun weerslag op
de afzetmogelijkheden voor onze
agrarische produkten.
Deze situatie noopt tot en vormt
tevens liet belangrijkste motief
voor liet voeren van een actief
landbouwbeleid, dat ook in het ko
mende begrotingsjaar gericht zal
zijn op de verwezenlijking van de
centrale doelstelling, die de rege
ring- als uitgangspunt van haar
beleid heeft aanvaard, te weten
het bevorderen van een zodanige
netto-bijdrage van de agrarische
sector, dat het nationale produkt
door een zo gunstig mogelijke
aanwending van de beschikbare
produktieve krachten 7.0 groot
mogelijk wordt en het bevorderen
van een redelijk bestaan ïn de
agrarische sector.
Programma
Bij het nastreven van deze doelstel
ling zullen de belangrijkste elemen
ten van het landbouwbeleid moeten
zijn:
Bevordering van het landbouw-
DUBBELDEKKEND
DE BESTE LAKVERF
kundig onderzoek, de landbouw
voorlichting en het landbouwon
derwijs;
Krachtige medewerking aan een
beleid, gericht op het verbeteren
van de Tevens- en werkomstandig
heden op het platteland in het al
gemeen en van de cultuurtechni
sche pvoduktie-omstandigheden in
de landbouw en tuinbouw in het
bijzonder; 6
Bevordering van een redelijk be
staan in de landbouw door middel
van een actief markt- en prijsbe
leid voor die landbouwprodukten
die van wezenlijk belang zijn voor
de inkomstenvot ming voorzover de
marktverhoudingen daartoe aan
leiding geven;
Verbetering van de afzetmogelijk
heden van landbouwprodukten, zo
wel in het binnenland als in het
buitenland:
Het krachtig nastreven van een
vrij internationaal handelsverkeer
in landbouwprodukten, waartoe, 'n
internationaal geharmoniseerd
landbouwbeleid zal kunnen bijdra
gen.
Garantiebeleid
Het garantiebeleid van de landbouw
zal in zijn principiële opzet en zijn
praktische uitwerking worden geba
seerd op de, het vorige jaar voor de
naaste toekomst ontwikkelde grond
beginselen.
Teneinde zoveel mogelijk tc voorko
men, dat via het garantiebeleid een
nationaal-economisch niet verant
woorde organisatie van de produk
tie in stand wordt gehouden of ont
staat. is overeengekomen dat aan de
eis „goed geleid, sociaal-economisch
verantwoord", waaraan de bij liet
kostprijsonderzoek in te schakelen
bedrijven moeten voldoen, een nauw
keuriger omschreven en meer norma
tieve inhoud wordt gegeven. Daarbij
zal als uitgangspunt gelden dat:
a. De kostprijsberekeningen voor de
akkerbouw op de zeekleigronden
zullen moeten weergeven de nood
zakelijke produktiekosten, waar
mee de verschillende produkten
kunnen worden voortgebracht, op
het op de akkerbouw gespeciali-
ceerde grotere personeelsbedrijf
dat beschikt over een modern
machine- en werktuigenpark.
b. De kostprijsberekeningen voor de
overige bedrijfstypen veenko
loniale akkerbouwbedrijven, wei-
debedrijven en gemengde zandbe,-
drijven zullen moeten weer
geven de noodzakelijke produktie
kosten, waarmee de verschillende
produkten'kunnen worden voort
gebracht, binnen de harmonisch
opgebouwde, met een verant
woorde vaste kern van overwe
gend gezinsarbeidskrachten wer
kende, modern uitgebreide bedrij-
yen.
Naast deze meer normatief inge
stelde, renormalise'erde kostprijs
berekeningen zal het L.E.I. jaar
lijks een rentabiliteitsoverzicht
samenstellen, ter toetsing van de
uitwerking van liet garantiebeleid
in de praktijk.
Voorts is, met het oog op de nood
zaak de uitwerking van het garantie
beleid te coöi'dineren met de toepas
sing van het gedifferentieerde loon-
beleid in de landbouw, overeengeko
men dat
a. De kostprijsberekeningen voor
het jaar 1960/'6l het in dal jaar
te bereiken produktiviteitsni-
veau dienen weer te geven en het
daarbij behorende nieuwe loon
peil;
b. In de toekomst aan beide vormen
van beleid dezelfde basis-gege-
vens ten grondslag zullen worden
gelegd, namelijk de renlabiliteits-
en kostprijsberekeningen van het
L.E.I.
Het doorvoeren van de hierboven ge
noemde wijzigingen houdt in, dat in
deze beleidsopzet enkele argumenten
welke de minister het vorig jaar
heeft aangevoerd voor een minder
straffe binding tussen garantieprij
zen en kostprijzen, als vervallen kun
nen worden beschouwd.
HET NOODWEER IN ITALIË
In Boario Terme bevindt men zich
midden ïn het rampgebied. De bewo
ners worden geëvacueerd.
Dr. Kortenhorst weer
voorzitter Tweede Kamer
In de gistermiddag gehouden verga
dering van de Tweede Kamer is voor
lezing gedaan van het Kon. Besluit
waarbij dr. L. G. Kortenhorst weer
benoemd is tot voorzitter.
De heer Kortenhorst aanvaardde zijn
functie met het uitspreken van een
korte rede, waarin hij een beroep
deed op aller medewerking, waarbij
hij speciaal doelt op de behandeling
van de begroting.
COMMISSIE-VONDELING ADVISEERT
Hogere toeslag bepleit
op akkerbouwprodukten
(Van onze Haagse redactie.)
Naar wij van betrouwbare zijde ver
nemen, heeft de commissie, die on
der leiding van de oud-minister van
landbouw, dr. ir. A. Vondeling een
studie .heeft gemaakt van het zui-
velprobleem, in haar interim-rap
port, dat dezer dagen aan de huidi
ge bewindsman van landbouw is
TOTAAL VAN 1912 MILJOEN
Technische evolutie maakt
plannen maken moeilijk
(Van onze Haagse redactie)
De ïn de defensienota, die ïn
mei van dit jaar verscheen,
aangegeven beleidsbeslissingen
zijn thans uitgewerkt in concre
te militaire plannen en aan-
schaffingsprogramma's voor
marine, land- en luchtmacht, zo
deelt de minister van defensie
mee in zijn memorie van toe
lichting op de begroting van
zijn departement voor 1961.
Het aangevraagde totaal-begro
tingsbedrag, nodig ter verwe
zenlijking van de plannen, is
f 1.912.617.500,terwijl het
defensieplafond voor 1961 be
draagt 11.850.000.000,—. Het
benodigde bedrag gaat dit pla
fond dus to boven met niet min
der dan f 62.617.500.
De verdeling, van het begrotingsbe
drag stelt 'cle minister zich als volgt
voor: marine: f430.880.000,land
macht: f 924.904.900,luchtmacht:
f 510.175.800,—. Terwijl voor o.a. in
ternationale financiering en de ci
viele verdediging onder de post „niet
toegedeelde uitgaven" f 46.659.800,—
op de. begroting yoorkpmt.
Moeilijkhed en
Teneinde duidelijk te maken welk
een uitermate moeilijke zaak het is
plannen te maken voor het defensie
apparaat, wijst de bewindsman op
drie sterk de plannen beheersende in
vloeden, namelijk a. de voortgaande
technische evolutie, b. de conjunc-
tuuvinvloeden en c. cle afhankelijk
heid van Amerikaanse hulp.
De technische evolutie is aldus
de minister vooral op de gebie
den van energie en explosieven,
elektronica en materialen, zo
enorm dat zij telkens leidt tot
nieuwe vindingen van wapens en
andere militaire uitrustingsstuk
ken.
De minister zegt dan ook dat hij zijn
plannen slechts kan aanbieden ónder
de uitdrukkelijke reserve, dat in cle
komende jaren als gevolg van de
technische 'evolutie, mogelijk ingrij
pende wijzigingen daarin zullen moe
ten worden aangebracht.
Orders in buitenland
Met betrekking tot de factor „con-
juncluurinvloeden" zegt de minister
dat de materieelaanschaffingen zul
len moeten geschieden onder om
standigheden van voortdurende
hoogconjunctuur in de Nederlandse
industrie en van nog steeds toene
mende spanning op de arbeidsmarkt.
Dit zal moeilijkheden kunnen geven
wanneer het gaat om goederen die
aan specifiek militaire eisen- moeten-.
voldoen of waaraan zodanige hoge
technische eisen moeten worden ge
steld dat door gróte investeringen
speciale productiecapaciteiten moe
ten worden gecreëerd.
Mogelijkerwijs gebeurt het dan dat
er geen belangstelling bestaat voor
orders van dergelijke goederen of
dat de fabrikant aandringt op zeer
lange leveringstermijn. Dit geldt,
aldus de minister, in het bijzonder
voor de nationale industriële'
markt, die onder grote druk staat
van de civiele vraag. Onder derge
lijke omstandigheden kan het
noodzakelijk blijken (lat bestedin
gen ïn het buitenland gedaan wor
den, die onder normale omstandig
heden voor de eigen industrie zou
den zijn behouden, aldus minister
Visser.
Onmisbare hulp
De Amerikaanse hulp is in het bij
zonder onmisbaar waar het gaat om
bepaalde vliegtuigen voor de lucht
macht, voor de apparatuur voor cle
automatisering van het meldtngs- en
gevechtsleidingssysteem van de ge-
integreerde luchtverdediging en voor
bepaalde nieuwe geleide wapens voor
zee-, land- en luchtmacht.
De minister wijst erop dat de Ameri
kaanse regering geen concrete toe
zeggingen aan haar bondgenoten
kan doen, gezien zij zelf pas maat
regelen kan treffen na de autorisa
tie- en toewijzingsbehandeling in het
congres. Voor materieolplannen die
voor een deel steunen op het Ameri
kaanse hulpprogramma, blijft der
halve altijd een element van onze
kerheid meespelen tot het moment,
waarop de Amerikaanse regering de
toezegging definitief heeft kunnen
doen, zo zsgl de minister in zijn me
morie.
aangeboden, geadviseerd, dat de on
natuurlijk hoge produktie van melk
in de winter, die tot stand kwam
door het voeren van duur kracht
voer, moet worden afgeremd.
De commissie adviseert deze afrem
ming te bewerkstelligen door de toe
slag op akkerbouwprodukten iets te
verhogen.
De commissie is van oordeel, dat
door een verhoging van de toeslag
op de akkerbouwprodukten de boe
ren er financieel geen voordeel meer
in zullen zien krachtvoer in melk
om te zetten. Het voeren van duur
ingekocht krachtvoer heeft ook tot
gevolg, dat de kostprijs van de con-
sumptiemelk onnodig hoog wordt.
Wanneer de boeren meer aangetrok
ken worden tot de akkerbouwpro-
duktie en minder tot de produktie
van dure wintermeik, zullen er min
der zuivelprodukten onder de kost
prijs moeten wordenafgezet, zodat
de schatkist minder garantiegeld
via het Landbouw Egalisatiefonds
zal behoeven uit te keren.
Verder zou de commissie-Vondeling
hebben geadviseerd het vetgehalte
van de melk te verhogen tot drie
procent.
Koning Bhoemïbol en koningin Siri-
kit van Thailand brengen thans een
bezoek aan Zweden.
FotoTijdens een rijtoer door Stock
holm .werden Iconingin Sirikit en ko
ningin Louise blijkbaar verrast.
Structurele verbeteringen
t Advertentie)
Nii heeft Uw handelaar nog
alle soorten hyacinten, tulpen
en narcissen voorradig. Besiel
meteen
Vrijspraak voor
omhelzer
monument
Het gerechtshof te Amsterdam heeft
gisteren 2 beiers uit Jntphaas, de
22-jarige J. J. H. en de 38-jarige T.
van M., in hoger beroep vrijgespro
ken. De Utrechtse politierechter had
H. in eerste aanleg veroordeeld tot 8
weken gevangenisstraf, waarvan 4
voorwaardelijk, en Van M. tot 6 we
ken, waarvan 3 voorwaardelijk.
Eeiden zouden begin september van
het vorige jaar in een dronken, bal
dadige stemming de afzetting van
een wegopbraak in de Dorpsstraat te
Jutphaas gedeeltelijk hebben vernield
met alle gevaar van dien voor het
verkeer. Bovendien had H. in zijn
baldadigheid de vrouwenfiguur van
het verzetsmonument. willen omhel-
sen, waardoor het beeld was omge
vallen en in stukken gebroken. De
burgemeester van Jutphaas zond het
gerechtshof destijds een brief, waar
in hij voor de jongelui pleitte. Bo
vendien deelde hij het hof mee dat
de gemeente een fout had gemaakt,
doordat het beeld nagenoeg los op
voetstuk stond.
De procureur-generaal had tegen H.
twee weken en tegen M. een week
gevangenisstraf geëist.