Goese raad vraagt spoedige beslissing over bestuurscrisis Zeeuwse Almanak Zierikzee ontsnapte aan watercatastrofe Grote stormschade in Zeeland ZIERIKZEEËNAAR OMGEKOMEN BIJ BOTSING ONDER ZIJPE Agenda 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 22 SE- BER I960 MOTIE-LOEVE AANGENOMEN B. en W. zoeken contact met Vereniging van Ned. Gemeenten De gemeenteraad van Goes heeft woensdagavond een motie aangenomen van de heren M. Loeve mede-ondertekend door de heren Ph. Haverhoek, F. P. J. Polderman en N. E. van Santé over de gezagscrisis in Goes. In deze motie, die ter ken nis zal worden gebracht van de minister van binnenlandse za ken, de commissaris der konin gin in de provincie Zeeland en de leden van Gedeputeerde Sta ten, wordt aangedrongen op het nemen van een spoedige beslis sing inzake de nog steeds voort durende bestuurscrisis. De raad spreekt zijn ernstige bezorgd heid uit over het nog langer uit blijven van beslissingen. Jn de motie wordt geconstateerd, dat de behandeling van het rapport van de commissie ad hoe uit de Goese raad en het memorandum van Ge deputeerde Staten nauwelijks langer kan worden opgeschort. Tenslotte geeft de raad te kennen, dat hij zich op korte termijn opnieuw zal bera den over de snelle vervulling van zijn autonome taak in dezen. Deze motie kwam aan het slot van een rustige vergadering, waarin de aad zich in ruim anderhalf uur door een lijvige agenda had heengewerkt. Als laatste spreker in. de rondvraag kreeg de heer M. Loeve (a.r.) toe stemming van de raad een geheel nieuw punt aan de agenda toe te voe gen. namelijk „bespreking bestuurs crisis en houding van de raad ten opzichte van het rapport van de com missie ad hoe en het memorandum van Ged. Staten". De heer Loeve gaf daarop een uitvoerig resumé van de raadsvergadering van 29 juni j.l., toen de raad de behandeling van het rapport-Visscher uitstelde. De heer Loeve Was toen het enige r aadslid, Dwars op (le rijksweg van Zijpe tiaar Zierikzee, onder Bruinisse stond woensdagmiddag deze volko men vernielde bestelwagen uit Zie rikzee als een trieste herinnering aan een tragisch verkeersongeval, dat daar kort tevoren was ontstaan. De bestuurder van deze wagen, de heer A. J. van Lavieren, uit Zierik zee, kwam daarbij om het leven. (Foto P.Z.C.) dat zich hiertegen verzette. Hij wilde een snelle afhandeling van het rap port. „Het duurt allemaal veel te lang", zei de heer Loeve. Hij betoogde, dat vele geruchten de ronde doen in Goes. Week-in-week-uit hoor je, dat de minister een beslissing zal nemen. Het blijft maar duren, al dus spreker. Hij kwam vervolgens met zijn motie, die mede-onderte kend was door drie andere raads leden. Geen bezwaren De motie van de heer Loeve ontmoet te vrijwel geen bezwaren. De heer J. S. Visscher (p.v.d.a.) merkte op, dat hij uitdrukkelijk onderscheid wenste te maken tussen het onderzoek van de commissie ad hoe en dat van Ged. Staten van Zeeland. Ook de wethou ders J. H. Roose en J. J. van Melle konden zicli met de motie verenigen. De heer Van Melle sprak nog als zijn mening uit. dat Ged. Staten deze af faire veel te lang op zijn beloop heb ben gelaten. Nadat nog wethouder H. B. Bouwman had verklaard met de motie te kuïinen instemmen, werd deze zonder hoofdelijke stemming aanvaard. Ander aspect Een geheel ander aspect in de Goese gezagscrisis was de mededeling van burgemeester H. K. Michaëlis bij het begin van de raadsvergadering, dat het college van B. en W. unaniem had besloten contact te zoeken met de hoofddirecteur van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de heer N. Arkema, alsmede met de direc- REGEN BELEMMERDE UITZICHT Vrachtwagen uit Hekendorp verleende geen voorrang Bij een botsing tussen een vracht auto met aanhangwagen en een be stelauto op de rijksweg onder Brui nisse, dicht bij het opstelplein van het veer over het Zijpe, is woensdag middag de 39-jarige heer A. J. van Lavieren uit Zierikzee om het leven gekomen. De heer Van Lavieren reed als bestuurder van de bestelwagen in de richting van het veer, toen het hem tegemoet komende vrachtwa- genstel links afsloeg om de „Lange weg" in te draaien. De bestuurder van de uit Zuid-Holland afkomstige vrachtwagen, de 21-jarige A. A. S. uit Hekendorp, verzuimde voorrang te verlenen aan de bestelwagen, die zich met een klap in de flank van de \Tachtwagen boorde. Het front van de auto uit Zierikzee werd over de gehele breedte ingedrukt. De heer Van Lavieren moet vrijwel op slag dood zijn geweest. S. bleef onge deerd. Een lang en kaarsrecht remspoor toonde aan, dat de heer Van Lavieren nog getracht heeft door krachtig remmen een aanrijding te voorko men. Het ongeluk gebeurde om streeks kwart voor vijf, tijdens een hevige regenbui. De bestuurder van de vrachtwagen, die ln een van de veerboot lcomende autofile reed, heeft de nadering van de bestelwagen door VAN uitvin TOT UNIFORMFONDS i daan om zicli in tenue te steken. Het fanfarekorps „Crescendo" organiseren van een bazaar uit Oostkapelle heeft dezer da- eeïl verloting en dergelijke moe- t. i. i. gen een uniformfonds in het- le ven geroepen en daarmee de eerste daadwerkelijke stap ge- TROOST Onze man-binnenland had een kater van de Olympische Spelen. Dagen achtereen had hij een stroom van berichten over de opwindendste prestaties moeten doorgeven naar de sportredactie en hoewel al dat sport- geweld hem niet zo bijster boeide, wierp hij van tijd toch wel eens een blik in die verhalen. En hij kwam onder de indruk. ..Wat ben ilc toch eigenlijk een sul", peinsde hij droefgeestig. „Nooit iets gepresteerd op sportgebiedniet met voetballen, niet met zwemmen, niet met: hardlopen, zélfs niet met tafel tennis. Al die andere kerels zo piekerde hij verder kunnen later aan hun kinderen medailles en be kers laten zien. „Kijk", zeggen ze dan trots, „kijk, die heeft pappa ge wonnen". En ik? Niet één klein trof eet je kan ik laten zien". Het zat hem echt dwars, zó dicars, dat hij 's avonds zijn gemoed luchtte bi) zijn vrouw. Ze keek hem verbaasd aan, dacht even na en sprak toen troostend: „Maar kerel, jij hebt je lege bier flesjes toch..." ten zorgen, dat het korps het basisbedrag voor de aanschaf hij elkaar krijgt. Het besluit van „de muziek" zal door vele inwoners worden toegejuicht, zo meent onze correspondent, gezien de belangrijke plaats, die „Crescendo" in het dorpsleven inneemt en de me dewerking, die het korps in het zo juist geëindigde badseizoen aan de evenementen heeft gegeven. Burge meester F. G. Sprenger, die tevens ere-voorzitter van de vereniging is. toonde zich bijzonder enthousiast over het genomen initiatief en schonk spontaan een belangrijke gift voor het fonds. ETEN In Ycrseke kunnen ze niet alleen met oesters en mosselen overweg! Ze weten daar ook hoe ze oliebol len moeten eten. Dat bleek wel bij het oogstfeest, toen het Leger des Heil» een ollebollenaktie op touw zette. Er werden er meer dan vijfduizend, aan de man ge bracht. TOT SLOT Om tot slot nog even in Yerseke te blijven: De plaatselijke harmonie .Mozart" besluit zaterdagavond haar reeks concerten van dit seizoen met een uitvoering op de Paardenmarkt. Het is de bedoeling om tijdens het concert de prijzen uit te reiken van de versieringen en de optocht bij de oester- en mosselfeesten. Het optre den van „Mozart" begint om half acht, het regengordijn niet opgemerkt. Het slachtoffer laat vrouw en drie kinde ren na. Een tragische bijzonderheid is nog, dat de heer Van Lavieren op weg was naar Nijmegen, waar vandaag een familielid in het huwelijk zou treden. Hij was de enige inzittende van de bestelwagen; zijn echtgenote ver toefde reeds in Nijmegen. Het stoffe lijk overschot van het slachtoffer werd overgebracht naar het Zweedse Rode-Kruisziekenhuis in Zierikzee. Op hetzelfde kruispunt gebeurde en kele weken geleden eveneens een ern stig verkeersongeluk, toen twee be stelwagens over de kop sloegen, maar waarbij de bestuurders vrijwel onge deerd bleven. Verbetering Zeeuwse wegen, f 2,4 miljoen Op de begroting van verkeer en wa terstaat voor 1961 werd 2.400.000 geraamd voor kosten van onderhoud en verbetering van Zeeuwse wegen, welke voorkomen op het rijkswegen- plan. Voortgegaan zal worden met de verbetering van de weg nr. 18 op St.-Philipsland en Schouwen 250.000) en met enkele plaatselij ke verbeteringen van weg 58 op Zuid-Beveland 300.000). De aansluiting nabij Goes van de door de provincie aan te leggen weg naar de Zandkreekdam zal worden voltooid 500.000). De profiel- en tracéverbetering van het gedeelte Aardenburg-grens van weg 58c zal worden voltooid 150.000), terwijl de traverse door Kloosterzande van weg 60, ged. Perkpolder-Belgische grens, zal worden verbeterd 150.000). teur van het bureau Personeelsbe heer en organisatie van de Vereni ging van Nederlandse Gemeenten, de heer F. W. G. Smeets en de directeur van het Centraal Bureau voor Verifi catie en Financiële Adviezen, de heer G. Ch. Geelen. Dit contact wordt ge zocht, omdat in het memorandum van Ged. Staten van Zeeland duide lijke verwijzingen staan naar de ei gen verantwoordelijkheid der ge meente. 15. en W. willen geadviseerd worden hoe hun houding ten opzichte liier- van moet zijn en of op korte termijn maatregelen genomen dienen te wor den. Volgende week woensdagmor gen om half elf zullen B. en W. de eerste bespreking hebben met do drie genoemde directeuren. De raad zal in een volgende vergadering nader over de aangelegenheid worden geïnfor meerd, zo deelde burgemeester Mi chaëlis mede. Een ton voor stalen ducdalf veerboot Zijpe In de begroting van Verkeer en Wa terstaat voor 1961 werd een bedrag van f 330.000 uitgetrokken voor on derhoud en verbetering van de tram weghavens aan het Zijpe. Onder meer is een bedrag van f 100.000 geraamd voor het maken van een stalen duc dalf voor geleiding van de veerboot. NIEUWE EN OUDE HAVEN LIEPEN OVER Elektriciteit viel uit: sluisdeuren konden niet dicht Zierikzee is in de nacht van dinsdag op woensdag op het nippertje aan een overstro mingscatastrofe ontsnapt, toen storm en tij abnormaal grote watermassa's het Ha venkanaal instuwden en men tengevolge van het uitvallen van de elektriciteit, moeilijk heden had met het dicht draaien van de nieuwe schut sluis in het Havenkanaal. Omstreeks half drie het water zou tot vier uur stij gen stonden het Luitje en de Kade aan de nieuwe haven geheel blank. Het water stroomde toen ook reeds over de boorden van de Oude Haven. Nog juist op tijd heeft men de sluis met hand kracht kunnen dichtdraaien. Als het water nog enkele tientallen centimeters was gestegen, zou liet de lager gelegen delen, van de stad zijn binnengedrongen. Het bedieningspersoneel van de schutsluis was vroegtijdig paraat. Toen het water echter het in vel band met de tegendruk vereiste peil van 1.80 meter boven N.A.P. had bereikt, bleek de stroom te zijn uitgevallen. Dit was om streeks half drie. Een deel van het bedieningspersoneel is toen in een roeibootje het havenkanaajj overgestoken. Indien men van handkracht ge bruik maakt om de sluizen dicht te draaien, moet dit namelijk aan beide zijden van het kanaal gebeu ren. Ook (Te verlichting was uitge vallen cn dit gaf uiteraard bij komende moeilijkheden. Wan neer men daarbij nog de twin tig minuten telt, die nodig zijn om de sluizen met handkracht dicht te draaien, is de spanning die er bij de schutsluis heerste, voldoende geïllustreerd. Omstreeks half één was een deel van het elektriciteitsnet in' Zie rikzee spanningloos geraakt, ten gevolge van een storing in een hoogspanningskabel. Enkele transiormatorstations kwamen tijdelijk zonder stroom, waardoor een deel van de stad en de buiten wijken de Graehtweg en het gebied in de Zuidhoek, waarbij ook de schutsluis is gesitueerd in het donker kwam te zitten. Om half twee was de storing reeds voor het grootste deel opgeheven. De motoren van de schutsluis kre gen echter eerst tegen drie uur weer voldoende stroom om de deuren te kunnen dichtdraaien, hetgeen toen juist met hand kracht was volbracht. Het water kwam deze nacht in de omgeving van Zierikzee zo hoog, dat het grootste deel van liet opstelplein van de veerhaven „De Val" blank kwani te staan. Slechts enkele Zierikzeeënaars waren getuige van het „overlo pen" van Nieuwe en Oude Haven. Het gehele politieapparaat was echter op de been cn volgde nauwlettend de „strijd" tussen het wassende water en het bedie ningspersoneel van de schutsluis. Zo de Iaatsten de strijd verloren hadden, cn gelukkig voor Zie rikzee, Is dat niet gebeurd zou de gehele bevolking door voortdu- dend geloei van de brandsireno zijn gealarmeerd. Slot van pag. 1 begin van de middag de boule- vardmuur bereikte, te dichten. Een onafgebroken stroom van met puin beladen vrachtwagens en meten en en en en en raasde daarna door Vlissingen en met een capaciteit van 270 ton per uur dat wil zegge. 54 autoladingen puin per uur zag men kans om het gat in hoog tempo vol te storten. Ter geruststelling van de Vlissingers zij vermeld, dat de schade aan de glooiing buiten de eigenlijke water kering valt. De zich zo snel u'tbreï- dende schade aan de glooiing laat zich onder meer verklaren door het feit, dat bij de vloed een verhoging van 1.04 meter plus N.A.P. optrad. De maximale waterstand was 3.27 meter plus N.A.P. De scheuren die links en rechts van het gat zicht baar zijn, zijn gedeeltelijk reeds van oudere datum. Wat de nieuwe scheu ren betreft heeft men reeds maat regelen genomen. Men hoopt zo spoedig mogelijk tc kunnen over gaan tot een definitief herstel van de Vlissingse boulevardglooiing. Perenoogst Wind on regen hebben in de nacht van dinsdag op woensdag danig huis gehouden in de Bevelandse boom gaarden. Vooral aan de peren werd grote schade toegebracht. Op vele percelen zijn de plukrijpe peren als het ware overvallen door net nood weer. Naar schatting 30 tot 50 vau de perenoogst is verloren ge gaan. In tal van boomgaarden liggen de peren bij tientallen en honderden onder de bomen. Per hectare zijn vele honderden kilo's „val". De schade was het grootst op de onbeschutte percelen. Ook in de Schouwse Westhoek heeft het fruit veel te lijden gehad. Vooral de bekende en gewilde soor ten Doyenne du Cornice, Conférence en Legipont hebben veel te lijden ge had van de harde wind. Er zijn zelfs percelen waarop meer dan de helft van de peren is afgevallen. Voor de fruitkwekers, die over en kele dagen aan de pluk beginnen, be tekent dat een belangrijke schade post. Op het oog mogen de gevallen peren er nog goed uitzien, maar na enkele dagen beginnen zij al rotte plekjes te vertonen. De appelen hebben het stormach tige weer beter doorstaan. Aan de Golden Delicious is weinig schade toegebracht, aan Jonathan iets meer, maar daarentegen hebben de goudrenetten het weer zwaar te verduren gehad. De harde wind heeft vrij belangrijke schade aan dit ras toegebracht. De bramenoogst, die zo langzamer hand ten einde liep, is door het storm achtige weer abrupt afgebroken. De struiken hebben zoveel schade onder vonden, dat verder oogsten vrijwel geen zin meer heeft. Strandhuisjes Van do Zeeuwse badplaatsen was het vooral Zoutelando, dat van het storm geweld to lijden had. Tientallen strandhuisjes sloegen kapot. Halve deuren en planken lagen woensdag morgen op de brede wandelboule vard, daarheen gebracht door het ab normale hoge water, dat zelfs bij de vloed van dinsdagnacht op de „boule vard" stond. In Dishoek waren diverse huisjes om gewaaid en beschadigd. Hetzelfde beeld bood het Domburgse strand. De zee sloeg in WestkapeUe een stukje duin weg. Hier waren ongeveer twin tig van de nog op het strand staande huisjes kapot. Veel minder groot was de schade, die storm en regen achterlieten aan de Zeeuws-Vlaamse kust. Slechts in Nieuwvliet werden enkele van de nog niet opgeruimde tentjes beschadigd. In Breskens en Cadzand waren voor de storm vrijwel geen huisjes meer aanwezig. De trap van de duinovergang Haamstede bij de vuurtoren sloeg dinsdagnacht eveneens weg. In de Schouwse westhoek waren de meeste strandhuisjes al opgeruimd. Alleen bij Westenschouwen en Haamstede zijn er een zestal stukgeslagen. Ook in Renesse sloegen 6 strandhokjes weg, alsmede enkele windschermen en omheiningen. In Haamstede ver dwenen 6 strandhuisjes. De kolkende golven sloegen in de nacht van dinsdag op woensdag in Zoutelande tientallen strandhuisjes kapot. De brokstukken van de tentjes op het strand bij de noordelijke duinovergang werden door de zee meegevoerd en bleven bij afgaand water tegen het paalhoofd liggen. (Foto P.Z.C.) Gisteren was men nog doende het wrakhout op te ruimen. De schade onder de bomen was ook in de Schouwse westhoek aanzienlijk. Vele dennen in het bos bij Renesse moesten het ontgelden evenals enkele bomen aan de Hoogenboomlaan. Sluis te Kais Storm en hoge waterstand waren er ook oorzaak van, dat de nieuwe sluis in de afsluitdam tussen Noord- en Zuid-Beveland bij Kats gisteren defect raakte. In de nacht vai dins dag op woensdag bereikte het wa ter een stand van 3.56 meter plus N.A.P. en dit bleek te veel voor de kelders, waarin de motoren en trans formatoren voor de bediening van de sluisdeuren zijn opgesteld. De acht motoren en de daarbij behoren de transformatoren zijn zo geplaatst dat dè transformatoren bij een wa terstand van 2.75 meter plus N.A.P. onder water lopen. Bij een stand van 3.40 meter plus N.A.P. komen de motoren onder water te staan. Het water dringt binnen door de gaten in de kelder, nodig voor het in- en uitgaan van de duwpersen. Eerst wanneer de dam bij Veere ge sloten is zal de kelder voor onder lopen gevrijwaard zijn. Als gevolg van het uitvallen van de motoren is ook de helft van de verlichting van de sluis gedoofd. De seinverlicntlng, die op een andere motor is gescha keld, bleef echter werken. Duinafslag Niet alleen in WestkapeUe, maar ook in de strook Haamstede-Westen- schouwen heeft de zee een stuk van de duinen weggeslagen. De afslag was hier echter veel ernstiger en va rieerde van drie tot vijf meter. BOEIEN Meer landinwaarts waren het vooral bomen, die het moesten ontgelden. In Middelburg was dat onder meer het geval op de Oude Vismarkt, de Na dorst en het Molenwater, waar voor de Schouwburg een fraai exemplaar werd „ontkroond". In de Vlissingse Irislaan woei een hek van ongeveer 75 meter weg, dat rondom een bouwwerk stond. Verder stortte ln de Molenstraat te Vlissin gen een gevel van 'n pakhuis in. Ook werden onder meer in de Schelde- straat. Van Dishoeckstraat en op de Koudekerkseweg verschillende bo men ontworteld. Datzelfde deed zich onder meer. ook voor bij de sluis ln Temeuzen en in Grijpskerke. De Christelijke Kweekschool te Mid delburg had in enkele lokalen over last van regenwater. Op de huishoud school te Middelburg viel een om gewaaide boom. Op tal van Bevelandse landwegen troffen automobilisten, motor- en wielrijders gisterochtend takken aan die van de bomen waren gewaaid, en in enkele gevallen zelfs complete bomen. De wind had o.m. enkele bo- mèn ontworteld langs de provinciale weg Goes-Hoedekenskerke. Ook in het centrum van Goes nabij de Dam werd een boom uit de grond gerukt. Een bromfiets en een motorfiets zijn te Haamstede op een omgevallen boom op de Kloosterweg gereden. Jachtje in moeilijkheden Tengevolge van zware regenval is een kraanwagen van do A.M.Z. in Goes het circus Boltini, dat aan de Nachtegaallaan standplaats had ge- kozep, gisterochtend te hulp moeten sneUen. Vier geladen vrachtauto's, twee aanhangers en twee trailers, za ten zodanig vastgezogen ig de dras sige grond, dat de kraanauto 'ze er uit moest slepen. Ook op de Westerschelde nabij Rilland-Bath is zo het een en ander gebeurd. Het zes meter lange BpI- gische jacht „Jean Bart", dat op de slikken bij Batli voor anker lag, is op drift geraakt en hoog op de schorren in de buurt van het haven tje van Woensdrecht neergesmakt. Het scheepje ligt nu zo ongunstig ten opzichte van het vaarwater, dat het zeker .tot het volgende springtij zal duren eer men het vlot kan krij gen. Enkele spannende uren hebben ook de opvarenden van de bergingsvaar tuigen „Arie" en „Arend" van Van den Akker uit Vlissingen meege maakt. Aan weerszijden van een zolderschuit lagen de schepen dins dagavond voor de rede van Bath. Naarmate de storm in kracht toe nam, begonnen de bergingsvaartui gen steeds harder tegen de zolder schuit te beuken. De hele nacht zijn dé mannen in de weer geweest om hun scheepjes op een veilige afstand te houden. In de loop van woensdag morgen zijn zij naar de haven van Hansweert gevlucht. De bergings vaartuigen waren bij Bath in ver band met de berging van het Griek se vrachtschip „Irini". Het nieuwe havenplateau van Bath, dat vanmorgen door het aannemers bedrijf Joh. de Kroon te Rhenen zou worden opgeleverd, heeft ook de nodige stormschade opgelopen. On geveer 15 kubieke meter grond is in de golven verdwenen. Met man en macht heeft men geprobeerd deze schade te voorkomen, maar het mocht niet lukken. VANDAAG. Middelburg City: La dolce vita, 20 uur, 18 jaar; Electro: 714 antwoordt niet, 20.30 uur, 14 jaar; Miniatuur Walcheren, Molenwater, geopend van 9—18 uur; Wöhler: kanarievereniging, 20 uur. Vlissingen Luxor: Uit de sloppen van Liverpool, 20 uur, 14 jaar; Alham- bra: En eeuwig zingen de bossen, 19 en 21 uur, 14 jaar. Scheldekwartier. startavond gcref. jeugdwerk, 20 uur. Goes Grand: Indiscreet, 20 uur. 14 jaar; Prins van Oranje: verg. Ned. Plattel, vrouwen, afd. Z.-Beveland-west, 14 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 2