i960 in en beeCb
r
Zwerftocht door de kollecties
Het „sobere" jurkje:
£en zwerftocht door de diverse nieuwe modecollecties: het
is de beste manier om een doorsnee-indruk te krijgen
van de kleding die dit najaar door de toonaangevende
mode-ontwerpers als dernier cri" wordt aangeprezen. Een
zwerftocht waarbij men zich vergewist van de grote lijnen
die in elk van die collecties bij nauwkeurige beschouwing
zichtbaar worden want wie iedere collectie op zichzelf
doorvorst, krijgt al gauw een tè star beeld van wat zich dit
seizoen weer op modegebied heeft ontwikkeld!
ant zoals altijd zal ook nu „de modezoals de doorsnee-
Westeuropese vrouw die zo dadelijk gaat dragen, een
herdruk zijn van dlè modellen in de nieuwe buitenland
se collecties, die op het eerste gezicht misschien niet eens zo
duidelijk naar voren zijn gesprongen, maar die bij nadere
beschouwing onderling een bepaalde overeenkomst blijken te
vertonen - èn bovendien mogelijkheden in zich bergen voor
de Westeuropese confectiebedrijven. Neem bijvoorbeeld de
„beweeglijke lijn" van Goma, een jong Parijs couturier wiens
naam ook deze herfst meermalen vermeld werd in de mode
verslagen die elk seizoen rondom de aardbol gaan. Deze jeug
dige couturier heeft een soepele lijn geschapen, die als ge
maakt lijkt voor de werkende vrouw: gemakkelijk zittende
mantels met rechte ruggen, tailleurs met rechte rokken en een
klein jasje; uitgaansjurkjes met een geplooide rokvoor de
namiddag veel zwarte japonnetjes met of zonder mouwtjes
dl dan niet met een bescheiden décolletévoor de avond half
lange dansjaponnetjes met een jeugdig cachet. Niet alleen
voor de werkende vrouw, ook voor de vrouw die vóór alles
praktisch gekleed wil gaan, zijn er in deze collectie moge
lijkheden te vinden.
Neem daarnaast de collectie van madame Rouff, die duide
lijk gekenmerkt wordt door twee verschillende silhouet
ten: het een heeft rechte rokken, het andere een rok met
plooien èn klokkenzodat deze mode de vrouw „de vrije keus
laat zoals dat trouwens ook dit najaar weer met diverse
collecties het geval is. Er zijn ontwerpers die zich hébben
laten inspireren door de twintiger Jarenen de een heeft hier
meer succes mee dan de ander: in het gunstigste geval is deze
stijl der twintiger jaren dusdanig herzien en gecorrigeerd, dat
ze ook in onze haastige moderne tijd heel comfortabel aan
doet. Er zijn bijvoorbeeld mantels bij die een grote warme
kraag hébben waarvan de voorpanden nonchalant over elkaar
sluiten en waarbij een japon hoort in corresponderende tint
en dessin. Tailleurs zijn schotsgeru.lt, andere exemplaren zijn
effen zwart met een zwart-en-wlt kraagje, japonnetjes doen
duidelijk denken aan het charleston-tijdperkf, maar maken
desondanks een verrassend-modene indruk. Bij de vaak ge
ïmiteerde, maar volgens insiders onnavolgbarei" Chanel zijn
het natuurlijk weer de soepele tailleurs waarvan de jasjes
met blezen of tressen zijn gegarneerd, die de meeste aan
dacht trékkeneen door de jaren heen altijd gekleed" geble
ven stijl, die desondanks toch ook een sportlef stempel heeft.
De mouwen van het Chanel-kostuum hebben dit jaar een
speciale coupewaardoor de mouw de lijn van de arm vol
maakt volgt.
Gelukkig wordt de nieuwe wintermode gekenmerkt door
een flatteuze lengte, een detail waarvan alleen Yves
St. Laurent afwijkt met een tamelijk korte rok. De
meeste modellen-1960 reiken tot even onder de knieeen ple
zierige lengte, ook voor hen wier benen niet het sterkste punt
zijn. En met het kille winterseizoen voor de deur is het ple
zierig te weten, dat de komende herfst- en wintermode war
measpecten heeft wat de kleuren betreft. Veel bruin, warm-
bruln, en daarnaast dieprood, donker-olijfkleurlg maar ook
veel zwartmen kan zeggen dat het kleurenpalet gedempt
van toon maar toch niet somber is. De stoffen zijn stevig en
toch niet zwaar: tweeds, flanels, mohairs, meest kortharig.
Veel creaties hebben géén kragen, maar worden opgevrolijkt
door sieraden: vanaf een simpel collier tot de fantasie-,^als-
band" van vele rijen glinsterende kraaltjes.
Al met al is de mode de afgelopen seizoenen ongemerkt ele
ganter geworden: de slordige nonchalante lijn die voor teen
agers ongetwijfeld aantrekkelijk was, maar de volwassen
vrouw nogal eens „modieuze moeilijkheden" bezorgde, schijnt
definitief tot het verleden te behoren. Althansdefinitief
Het zou niet verwonlerlijk zijn, wanneer die lijn over enkele
seizoenen toch weer terugkeerde, want dat gebeurt immers
valeer in de mode.~ Maar voorlopig kan de vrouw-1960 zich
spiegelen aan een zeer vrouwelijke mode waaruit voor ieder
een met gevoel voor elegance iets te putten valt.
VJ
De Engelse modeontwerper Bickler
heeft gedacht aan de kleding van de
scooterrijder. Hij ontwierp dit heer
lijk solide jacket van zwart-witte wol.
Het heeft twee grote zakken met
kleppen en een kraag van imitatie
bont.
te vaak stiefkind in onze garderobe
Rookgrijs ol zwart - met een kort monwtje
Het „sobere" jurkje: het eenvoudige
japonnetje met een rechte rok, een
uiterst ongecompliceerd lijfje en een
kort tut zeer kort mouwtje in hoe
veel garderobes kan men het vinden?
Bleestal is zo'n jurkje het stiefkind
in onze garderobe: we kopen het, dra
gen het een paar maal en vinden het
dan te kil voor de winter, te warm
voor lente en herfst, te somber van
kleur voor een Ietwat vrolijke aange
legenheid.
En toch: wat een plezier kan men
niet hebben van dat „kleine" jnrkje!
Als het vooral maar van goede kwali
teit is, van een gedekte tint zónder
somber te zijn, en vooral wanneer
het maar op de goede manier gedra
gen wordt.
Vooral aan dat dragen op de juiste
manier ontbreekt nogal eens iets. Het
eenvoudige jurkje verdraagt geen ac
cessoires die het overheersen door
felle tinten of een wat opzichtige gar
nering. Vaak is men geneigd om dat
sobere jurkje wat op te vrolijken door
een sjaaltje zus, een kraagje zo
maar het effect is maar zelden
smaakvol, omdat zo'n eenvoudig ja
ponnetje bijzonder weinig verdraagt.
En zéker geen accessoires, die ter
„opvrolijking" eraan toegevoegd wor
den!
Juist bij dat onopvallend-gedistin-
geerde japonnetje is het kiezen
van een garnering een dobbel-
moeilijke zaak. Eigenlijk is alleen
een goed klassiek sieraad ervoor
geschikt: een eenvoudig parelcol-
liertje kan soms het gewenste ef
fect hebben, een gladde armband
of een mooie broche. Blaar toch
kunnen ook met het moderne fan
tasiesieraad goede effecten bereikt
worden, en dan hangt het succes
meestal af van een goede kleuren
combinatie.
Wie bijvoorbeeld een eenvoudig mid
dagjurkje heeft in een der zo moder
ne warmbruine tinten, zou er een mo
dern halssnoer bij kunnen kiezen in
een cognackleur. Sommige typen
vrouwen kunnen uitstekend de kleu
rencombinatie bruin-ivoorwit dragen;
in dit geval kan het de moeite lonen
om op zoek te gaan naar zo'n modern
veel-rijïg halssnoer van kleine kraal
tjes In een mooi» ivoorwitte fcmt»
Met een zwarto japon wordt het
kiezen onmiddellijk veel moeilij
ker, al zou men dat op het eerste
gezicht niet zeggen. „Zwart is zo
gemakkelijk": dat is een wijdver
breid misverstand, want juist bij
de kleur zwart is er maar een
heel kleine afstand tussen gedis
tingeerd en vulgair! Dat laatste
klinkt niet zo vriendelijk, maar
het is nu eenmaal zo dat bij een
zwart toilet maar heel weinig no
dig is, om een gedistingeerd kle
dingstuk te maken tot iets op
zichtigs6f iets armoedigs.
Wie goed grijs kan dragen, zou het
„kleine jurkje" ditmaal eens kunnen
kiezen in een fraaie rookgrijze tint.
In die kleur ziet men het ook in
sommige van de nieuwe Parijse mo
decollecties. Het korte, vaak koker-
nauwe mouwtje maakt zo'n jurkje
iets gekleder (en beter draagbaar)
dan een mouwloos exemplaar, en bo
vendien geeft zo'n kokermouwtje
een onverwacht-jeugdig aanzien aan
zo'n japonnetje.
Kragen zijn ook bij het „sobere
jurkje" ditmaal taboe. De halslijn
kan variëren van V-hals tot boot
hals, en de garnering zal dus moe
ten komen van een sieraad al dan
niet echt. En de veelgehoorde over
weging dat zo'n eenvoudig middag
jurkje met niet-hooggesloten hals
en korte mouwtjes eigenlijk te „kil'*
is voor het winterseizoen? Dat is een
overweging, die verwaarloosd kan
worden. Want het sobere jurkje
wordt Immers vanzelfsprekend gere
serveerd voor bijzondere gelegenhe
den en bij die gelegenheden houdt
men zich meestal op in goed ver
warmde vertrekken.
Géén wintergarderobe dus zonder
zo'n eenvoudig uitgaansjaponnetje
en besteed gerust wat extra tijd aan
het uitzoeken ervan. Kies ook een
goede kwaliteit, een mooie tint, al
maakt dit alles het Japonnetje duur
der. Het is immers een aanschaf, die
men niet voor één seizoen doet; voor
al wanneer men zich niet laat verlei
den tot het uitzoeken van een mode
lijn die op dit moment misschien wel
aardig en „apart" is, maar een vol
gend seizoen alleen nog maar in de
hoek de^ euriosa kan belanden»
Tweed behoort ook nu weer tot de
geliefde materialen, het is er onder
meer in visgraatdessins die men de
laatste jaren wat minder zag, maar
die nu weer wat meer op de voor
grond treden. Een beroemd ontwerper
als Cardin gebruikt onder meer voor
dit eenvoudige sportieve pak dat zon
der meer in elke vrouwelijke garde
robe kan worden neergehangen.
Do Italiaanso mode is heden ten dage
even belangrijk als de Parijse. Twee
voorbeelden van die Italiaanse mode:
hierboven een geruit wollen deux-
piècies in twee tinten fncbsiarood,
met wijd aangeknipte mouwen en
grote opgestikte zakken. Het model
is kraagloos en werd gemaakt naar
een ontwerp van Carosa in Rome.
Wel zeer sterk aan het
„charleston-tijdperk" doet
de combinatie op de illus
tratie hiernaast denken!
De hoge ietwat bollende
hoed, de enorme bontkraag
die in een zijden strik
verloopt, de driedubbele
halsketting: het zijn alle
maal zaken die we kunnen
aantreffen in het foto-al
bum van grootmoeders
jeugdZij het dan in
een moderne versie die ook
voor de vrouw van 1960
bijzonder aantrekkelijk is!
Mits zij géén brede schou
ders heeft, want dan wordt
zo'n silhouet wat top
zwaar.
Het simpele namiddag
jurkje daarnaast wordt
ook al bekroond door een
vrij hoge hoed, die onmid
dellijk doet denken aan het
mutsje waarmee „Marian
ne" gekroond pleegt te
gaan. Het jurkje is van
lichte wollen stof gemaakt
en heeft zowel in het bo
venlijfje als vlak beneden
de taille een draperie die
ineenloopt in een enorme
gesp. Wel een jurkje dat
door zijn weloverwogen
eenvoud een bepaalde al
lure van de draagster eist
En ook hier weer: een
opvallend fantasie-hals-
snoer.
Hieronder: het sobere middagjorkje
met het beel korte mouwtje, hier ge
maakt nit rookgrijs flanel. Het is
simpel gesneden, heeft een gedeelte
lijk dubbel voorpand met strikje, en
werd ontworpen door Lucianl in Ro
me.