i960 in en beeCb r Zwerftocht door de kollecties Het „sobere" jurkje: £en zwerftocht door de diverse nieuwe modecollecties: het is de beste manier om een doorsnee-indruk te krijgen van de kleding die dit najaar door de toonaangevende mode-ontwerpers als dernier cri" wordt aangeprezen. Een zwerftocht waarbij men zich vergewist van de grote lijnen die in elk van die collecties bij nauwkeurige beschouwing zichtbaar worden want wie iedere collectie op zichzelf doorvorst, krijgt al gauw een tè star beeld van wat zich dit seizoen weer op modegebied heeft ontwikkeld! ant zoals altijd zal ook nu „de modezoals de doorsnee- Westeuropese vrouw die zo dadelijk gaat dragen, een herdruk zijn van dlè modellen in de nieuwe buitenland se collecties, die op het eerste gezicht misschien niet eens zo duidelijk naar voren zijn gesprongen, maar die bij nadere beschouwing onderling een bepaalde overeenkomst blijken te vertonen - èn bovendien mogelijkheden in zich bergen voor de Westeuropese confectiebedrijven. Neem bijvoorbeeld de „beweeglijke lijn" van Goma, een jong Parijs couturier wiens naam ook deze herfst meermalen vermeld werd in de mode verslagen die elk seizoen rondom de aardbol gaan. Deze jeug dige couturier heeft een soepele lijn geschapen, die als ge maakt lijkt voor de werkende vrouw: gemakkelijk zittende mantels met rechte ruggen, tailleurs met rechte rokken en een klein jasje; uitgaansjurkjes met een geplooide rokvoor de namiddag veel zwarte japonnetjes met of zonder mouwtjes dl dan niet met een bescheiden décolletévoor de avond half lange dansjaponnetjes met een jeugdig cachet. Niet alleen voor de werkende vrouw, ook voor de vrouw die vóór alles praktisch gekleed wil gaan, zijn er in deze collectie moge lijkheden te vinden. Neem daarnaast de collectie van madame Rouff, die duide lijk gekenmerkt wordt door twee verschillende silhouet ten: het een heeft rechte rokken, het andere een rok met plooien èn klokkenzodat deze mode de vrouw „de vrije keus laat zoals dat trouwens ook dit najaar weer met diverse collecties het geval is. Er zijn ontwerpers die zich hébben laten inspireren door de twintiger Jarenen de een heeft hier meer succes mee dan de ander: in het gunstigste geval is deze stijl der twintiger jaren dusdanig herzien en gecorrigeerd, dat ze ook in onze haastige moderne tijd heel comfortabel aan doet. Er zijn bijvoorbeeld mantels bij die een grote warme kraag hébben waarvan de voorpanden nonchalant over elkaar sluiten en waarbij een japon hoort in corresponderende tint en dessin. Tailleurs zijn schotsgeru.lt, andere exemplaren zijn effen zwart met een zwart-en-wlt kraagje, japonnetjes doen duidelijk denken aan het charleston-tijdperkf, maar maken desondanks een verrassend-modene indruk. Bij de vaak ge ïmiteerde, maar volgens insiders onnavolgbarei" Chanel zijn het natuurlijk weer de soepele tailleurs waarvan de jasjes met blezen of tressen zijn gegarneerd, die de meeste aan dacht trékkeneen door de jaren heen altijd gekleed" geble ven stijl, die desondanks toch ook een sportlef stempel heeft. De mouwen van het Chanel-kostuum hebben dit jaar een speciale coupewaardoor de mouw de lijn van de arm vol maakt volgt. Gelukkig wordt de nieuwe wintermode gekenmerkt door een flatteuze lengte, een detail waarvan alleen Yves St. Laurent afwijkt met een tamelijk korte rok. De meeste modellen-1960 reiken tot even onder de knieeen ple zierige lengte, ook voor hen wier benen niet het sterkste punt zijn. En met het kille winterseizoen voor de deur is het ple zierig te weten, dat de komende herfst- en wintermode war measpecten heeft wat de kleuren betreft. Veel bruin, warm- bruln, en daarnaast dieprood, donker-olijfkleurlg maar ook veel zwartmen kan zeggen dat het kleurenpalet gedempt van toon maar toch niet somber is. De stoffen zijn stevig en toch niet zwaar: tweeds, flanels, mohairs, meest kortharig. Veel creaties hebben géén kragen, maar worden opgevrolijkt door sieraden: vanaf een simpel collier tot de fantasie-,^als- band" van vele rijen glinsterende kraaltjes. Al met al is de mode de afgelopen seizoenen ongemerkt ele ganter geworden: de slordige nonchalante lijn die voor teen agers ongetwijfeld aantrekkelijk was, maar de volwassen vrouw nogal eens „modieuze moeilijkheden" bezorgde, schijnt definitief tot het verleden te behoren. Althansdefinitief Het zou niet verwonlerlijk zijn, wanneer die lijn over enkele seizoenen toch weer terugkeerde, want dat gebeurt immers valeer in de mode.~ Maar voorlopig kan de vrouw-1960 zich spiegelen aan een zeer vrouwelijke mode waaruit voor ieder een met gevoel voor elegance iets te putten valt. VJ De Engelse modeontwerper Bickler heeft gedacht aan de kleding van de scooterrijder. Hij ontwierp dit heer lijk solide jacket van zwart-witte wol. Het heeft twee grote zakken met kleppen en een kraag van imitatie bont. te vaak stiefkind in onze garderobe Rookgrijs ol zwart - met een kort monwtje Het „sobere" jurkje: het eenvoudige japonnetje met een rechte rok, een uiterst ongecompliceerd lijfje en een kort tut zeer kort mouwtje in hoe veel garderobes kan men het vinden? Bleestal is zo'n jurkje het stiefkind in onze garderobe: we kopen het, dra gen het een paar maal en vinden het dan te kil voor de winter, te warm voor lente en herfst, te somber van kleur voor een Ietwat vrolijke aange legenheid. En toch: wat een plezier kan men niet hebben van dat „kleine" jnrkje! Als het vooral maar van goede kwali teit is, van een gedekte tint zónder somber te zijn, en vooral wanneer het maar op de goede manier gedra gen wordt. Vooral aan dat dragen op de juiste manier ontbreekt nogal eens iets. Het eenvoudige jurkje verdraagt geen ac cessoires die het overheersen door felle tinten of een wat opzichtige gar nering. Vaak is men geneigd om dat sobere jurkje wat op te vrolijken door een sjaaltje zus, een kraagje zo maar het effect is maar zelden smaakvol, omdat zo'n eenvoudig ja ponnetje bijzonder weinig verdraagt. En zéker geen accessoires, die ter „opvrolijking" eraan toegevoegd wor den! Juist bij dat onopvallend-gedistin- geerde japonnetje is het kiezen van een garnering een dobbel- moeilijke zaak. Eigenlijk is alleen een goed klassiek sieraad ervoor geschikt: een eenvoudig parelcol- liertje kan soms het gewenste ef fect hebben, een gladde armband of een mooie broche. Blaar toch kunnen ook met het moderne fan tasiesieraad goede effecten bereikt worden, en dan hangt het succes meestal af van een goede kleuren combinatie. Wie bijvoorbeeld een eenvoudig mid dagjurkje heeft in een der zo moder ne warmbruine tinten, zou er een mo dern halssnoer bij kunnen kiezen in een cognackleur. Sommige typen vrouwen kunnen uitstekend de kleu rencombinatie bruin-ivoorwit dragen; in dit geval kan het de moeite lonen om op zoek te gaan naar zo'n modern veel-rijïg halssnoer van kleine kraal tjes In een mooi» ivoorwitte fcmt» Met een zwarto japon wordt het kiezen onmiddellijk veel moeilij ker, al zou men dat op het eerste gezicht niet zeggen. „Zwart is zo gemakkelijk": dat is een wijdver breid misverstand, want juist bij de kleur zwart is er maar een heel kleine afstand tussen gedis tingeerd en vulgair! Dat laatste klinkt niet zo vriendelijk, maar het is nu eenmaal zo dat bij een zwart toilet maar heel weinig no dig is, om een gedistingeerd kle dingstuk te maken tot iets op zichtigs6f iets armoedigs. Wie goed grijs kan dragen, zou het „kleine jurkje" ditmaal eens kunnen kiezen in een fraaie rookgrijze tint. In die kleur ziet men het ook in sommige van de nieuwe Parijse mo decollecties. Het korte, vaak koker- nauwe mouwtje maakt zo'n jurkje iets gekleder (en beter draagbaar) dan een mouwloos exemplaar, en bo vendien geeft zo'n kokermouwtje een onverwacht-jeugdig aanzien aan zo'n japonnetje. Kragen zijn ook bij het „sobere jurkje" ditmaal taboe. De halslijn kan variëren van V-hals tot boot hals, en de garnering zal dus moe ten komen van een sieraad al dan niet echt. En de veelgehoorde over weging dat zo'n eenvoudig middag jurkje met niet-hooggesloten hals en korte mouwtjes eigenlijk te „kil'* is voor het winterseizoen? Dat is een overweging, die verwaarloosd kan worden. Want het sobere jurkje wordt Immers vanzelfsprekend gere serveerd voor bijzondere gelegenhe den en bij die gelegenheden houdt men zich meestal op in goed ver warmde vertrekken. Géén wintergarderobe dus zonder zo'n eenvoudig uitgaansjaponnetje en besteed gerust wat extra tijd aan het uitzoeken ervan. Kies ook een goede kwaliteit, een mooie tint, al maakt dit alles het Japonnetje duur der. Het is immers een aanschaf, die men niet voor één seizoen doet; voor al wanneer men zich niet laat verlei den tot het uitzoeken van een mode lijn die op dit moment misschien wel aardig en „apart" is, maar een vol gend seizoen alleen nog maar in de hoek de^ euriosa kan belanden» Tweed behoort ook nu weer tot de geliefde materialen, het is er onder meer in visgraatdessins die men de laatste jaren wat minder zag, maar die nu weer wat meer op de voor grond treden. Een beroemd ontwerper als Cardin gebruikt onder meer voor dit eenvoudige sportieve pak dat zon der meer in elke vrouwelijke garde robe kan worden neergehangen. Do Italiaanso mode is heden ten dage even belangrijk als de Parijse. Twee voorbeelden van die Italiaanse mode: hierboven een geruit wollen deux- piècies in twee tinten fncbsiarood, met wijd aangeknipte mouwen en grote opgestikte zakken. Het model is kraagloos en werd gemaakt naar een ontwerp van Carosa in Rome. Wel zeer sterk aan het „charleston-tijdperk" doet de combinatie op de illus tratie hiernaast denken! De hoge ietwat bollende hoed, de enorme bontkraag die in een zijden strik verloopt, de driedubbele halsketting: het zijn alle maal zaken die we kunnen aantreffen in het foto-al bum van grootmoeders jeugdZij het dan in een moderne versie die ook voor de vrouw van 1960 bijzonder aantrekkelijk is! Mits zij géén brede schou ders heeft, want dan wordt zo'n silhouet wat top zwaar. Het simpele namiddag jurkje daarnaast wordt ook al bekroond door een vrij hoge hoed, die onmid dellijk doet denken aan het mutsje waarmee „Marian ne" gekroond pleegt te gaan. Het jurkje is van lichte wollen stof gemaakt en heeft zowel in het bo venlijfje als vlak beneden de taille een draperie die ineenloopt in een enorme gesp. Wel een jurkje dat door zijn weloverwogen eenvoud een bepaalde al lure van de draagster eist En ook hier weer: een opvallend fantasie-hals- snoer. Hieronder: het sobere middagjorkje met het beel korte mouwtje, hier ge maakt nit rookgrijs flanel. Het is simpel gesneden, heeft een gedeelte lijk dubbel voorpand met strikje, en werd ontworpen door Lucianl in Ro me.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 23