ZO OP EN TOP EEN HEER!
Nieuw maatsysteem herenkleding
Legendarische dandy „Beau Brummell'' was eens
dictator van Engelse Herenmode-wereld
Beter gekleed en goedkoper
„Vibrostatic" een nieuwe textielterm
UW SCHOEN EN UW DAS
HERENMODE-ONTWERPER VAN ANDERHALVE EEUW GELEDEN
George Bryan Brummell, die de bijnaam Beau Brummell kreeg wegens
zijn verfijnde smaak op het gebied van de kleding, introduceerde een
maal in Engeland de mode van eenvoudige, goed gesneden wollen kle
ding, waardoor de goed geklede Engelsman zich nog steeds, ten over
staan van de „rest" van de wereld, heet te onderscheiden.
Na bijna anderhalve eeuw is Beau Brummell nog steeds niet in het
vergeetboek geraakt, omdat deze dandy er ongelooflijk slag van had
zichzelf (en anderen) perfect te kleden. Hij was zulk een machtige en
gezaghebbende figuur in het rijk van de mode, dat de Engelse prins-regent
eens de tranen in de ogen schoten, toen Brummell de coupe van zijn broek
bekritiseerde. Hoewel hij van eenvoudige afkomst was, werd Beau Brum
mell de dictator van de Engelse mode-wereld. Hij zag in, dat de heren
mode van zijn tijd dikwijls een wat verbeterde versie van de sportkle-
ding van een oudere generatie was. Zijn oudere en conservatieve sex-
genoten konden zijn ideeën echter geenzins waarderen. Zij hielden het
bij hun geborduurde jassen, hun plooikragen en hun witte kousen. Brum
mell daarentegen ontwierp een eenvoudige jas zonder enige opsmuk, maar
van de fijnste wol en met een voortreffelijke snit. Hij had hiermede op een
gegeven moment een dermate groot succes, dat weldra geen enkele ele
gante (en rijke) jongeling nog andere kleding wilde dragen, dan die door
Beau Brummell was ontworpen.
Brummell was de kleinzoon van
een kamerdienaar. Zijn vader,
William Brummell, was een man
die het al ver gebracht had. Op
14-jarige leeftijd werd William
geheimschrijver van Charles Jen-
kinson, die zijn handschrift op
een bordje kamer te huur" had
ontdekt en het bijzonder fraai
vond. Toen Jenkinson later als
Lord Liverpool minister van Fi
nanciën werd, werd William
Brummell tot ambtenaar op het
ministerie benoemd. Ook na het
aftreden van Lord Liverpool bleef
hij nog op het ministerie werk
zaam en onder de volgende minis
ter van financiën, Lord North, die
in 1770 premier werd, klom hij
steeds hoger op de maatschappe
lijke ladder. Hij trouwde een
meisje van zeer goede familie dat
hem drie kinderen schonk. Een
daarvan was George Bryan, die
zich later Beau Brummel noem
de.
,,Beau" werd naar de beroemde
school te Eton gestuurd en onder
scheidde zich daar weldra door zijn
kieskeurigheid op het' gebied van
zijn kleding, door zijn houding, en
door zijn sprankelende conversatie.
In Eton ontmoette hij ook de prins
regent, die in zijn latere leven zulk
een belangrijke rol zou spelen. Kor
te tijd bezocht Beau ook de universi
teit in Oxford, maar toen zijn vader
stierf en hem en zijn broer en zuster
een bedrag van 65.000 pond sterling
naliet, gaf hij zijn studie op en werd
hij officier van het .Prince of Wales
own regiment", het tiende regiment
huzaren, dat bekend stond als „het
duurste, onbeschaamdste, best ge
klede en meest zedeloze regiment
van het Britse leger". In 1796 werd
hij tot kapitein bevorderd, maar twee
jaar later nam hij ontslag uit de
dienst, omdat het regiment van
Brighton, waar het jaren lang gele
gen was geweest en waar ook de
prins-regent, die toen een intiem
vriend van hem was geworden,
meestal vertoefde, naar het verfoei
lijke Manchester werd overgeplaatst.
Van het geld dat hij van zijn vader
had geërfd, kocht hij een jaar later
een prachtig huis in de Londense
Chestexfield Street, waar de prins
regent hem dikwijls bezocht.
Beau Brummell wijdde zich nu ge
heel aan zijn grote liefde: de mode.
Hij ontwierp eenvoudige kleding, al
tijd van de beste wol en met een
voortreffelijke coupe, waardoor de
Engelsman zich heden ten dage nog
over de gehele wereld onderscheidt.
Brummell, die felle kleuren haatte,
decreteerde dat een man eerst goed
gekleed is, indien zijn kleding in het
gehéél niet opvalt. Toen een vriend
eens opmerkte dat hij, Brummell,
zo bijzonder elegant was gekleed,
antwoordde Brummell dat hij juist
slecht gekleed was, omdat zijn
vriend in het andere geval zijn kle
ding niet opgemerkt zou hebben.
Tien jaar bleef Brummell de mach
tige dictator van de Londense mode
wereld. Zijn breuk met de prins
regent betekende echter tevens het
begin van het einde van zijn car
rière. De prin-regent was een grillig
en wispelturig man en Beau Brum
mell raakte eensklaps volkomen uit
zijn gunst, omdat hij de spot had
gedreven met de wijze waarop de
prins-regent zich kleedde en met
zijn steeds toenemende lichaams
omvang.
Daarbij kwam, dat Brummell te
veel aan de speeltafel waagde en
zich langzaam maar zeker steeds
meer in de schulden stak. Ten
slotte moest hij de vlucht nemen
voor zijn schuldeisers en vestigde
hij zich in de Franse havenstad
Calais, waar hij zijn luxueuze
leventje trachtte voort te zetten.
Hij was hiertoe voornamelijk af
hankelijk van de goede gaven van
oude vrienden die hem kwamen
opzoeken. De vrienden kwamen
echter steeds minder vaak en ten
slotte moest Beau Brummell een
betaalde betrekking zoeken, iets
ongekends voor hem. Hij werd
Engelse consul in Caen en hoe
wel hij nu wel bescheiden moest
leven, deed hij nog steeds meer
dan twee uur over zijn toilet,
iedere morgen!
Zijn laatste levensjaren waren heel
triest: in 1834 werd hij door de eer
ste van een reeks beroerten getrof
fen, in 1835 werd hij wegens wan
betaling in de gevangenis geworpen
en in 1840 overleed hij op 65-jarige
leeftijd in een ziekenhuis.
De échte Beau Brummell was ech
ter reeds gestorven op de dag dat
hij Londen had verlaten...
Herenkostuum
onder sportieve
invloed
Maandag gisteren is in
Amsterdam de vijftiende Neder
landse herenmodebeurs ge
opend, die ook reeds iri het bui
tenland goede bekendheid ge
niet
De beurs geeft een overzicht
van de totale Nederlandse pro-
duktie op het gebied van heren
kleding. Daarnaast zijn er ook
Duitse en Belgische inzendingen.
Bij een rondwandeling over de
beurs va't het op, dat weliswaar
geen grote veranderingen in de
herenkleding komen, maar dat
er toch wel veranderingen zijn
in de kleinigheden. Men ziet bij
voorbeeld een wat andere snit
van de revers en ook is er keuze
uit al of niet smalle pantalons.
Het is wel zó, dat de man, die
een pak van acht jaar geleden
draagt duidelijk in een ver
ouderd kostuum gekleed gaat.
Het belangrijkste verschijnsel
is wellicht, dat de kleding voor
de vrije tijd een veel grotere
vlucht neemt. Dat uit zich in een
ruime keuze uit colberts met
losse pantalons van allerlei stof
fen.
Het herenkostuum krijgt in het
algemeen een meer sportief ka
rakter.
De man, die in de week netjes
en eenvoudig gekleed wil gaan,
waagt zich in zijn vrije tijd aan
wat gedurfder variaties.
Hij wil dan wel eens een ge
kleurd sporthemd en een mak
kelijk jasje dragen
DANK ZIJ DE MARSHALL-HULP
De Jndian-plaid herenhandschoen
Hoger produktiviteit
(Van een onzer verslaggevers)
Op de herenmodebeurs, welke
maandagmorgen in Amsterdam
werd geopend, hebben een aan
tal exposanten bekendgemaakt,
dat zij gebruik maken van het
„4 d" maatsysteem. Deze ge
heimzinnige aanduiding houdt
in, dat hier gebruik gemaakt
wordt van vier maten voor he-
renconfectie in plaats van de tot
dusverre toegepaste systemen,
waarbij twee maten het uit
gangspunt vormen. In de loop
van het komende jaar zal dit
nieuwe systeem bij het publiek
worden geïntroduceerd.
Dan zijn er inmiddels zeven jaar ver
lopen sinds in 1953 het produlctivi-
teitscentrum van de confectie-indus-
trie aan een Rotterdams bureau op
dracht gaf„een onderzoek in te
stellen naar de mogelijkheid van dc
verbetering van het bestaande maat
systeem". Deze zeer omvangrijke en
zeer kostbare opdracht, waaraan on-
Zwitserse „ontdekking" op
weefselgebied
Weer een nieuw woord
in het arsenaal der mo
derne textieltermen:
het woord „vibrosta
tic". Het klinkt nogal
wetenschappelijk en
het heeft betrekking
op een nieuw Zwitsers
weefsel dat „de groot
ste Zwitserse ontdek
king op weefselgebied
van de laatste vijftig
jaar" wordt genoemd.
Het wordt voor het
vervaardigen van on
dergoed gebruikt, en
zou geneeskrachtig zijn
voor reuma, spit, bron
chitis, jicht, spierpijn
en nerveuze spannin
gen. Wanneer dit alle
maal waar is, wordt de'
hoge prijs van het
nieuwe weefsel wél iets
begrijpelijker: een stel
damesondergoed bij
voorbeeld (de kleinste
damesmaat) kost na
melijk ongeveer veer
tien gulden. Voor de
grotere maten en voor
lierengoed komen de
Nederlandse
sumentenbond vond de
ze hoge prijzen intri
gerend genoeg om eens
op onderzoek uit te
gaan naar dit „won-
derweefsel". Ze publi
ceert over dit onder
zoek de volgende bij
zonderheden „Vibro
static" blijkt een syn
thetische vezel te zijn
en wel een zogenaamd
polyvinylchloride,
waarschijnlijk thermo-
vyl. Het is te vergelij
ken met een syntheti
sche vezel als bijvoor
beeld dralon. Evenals
deze heeft het de eigen
schap elektrostatische
lading te verzamelen
en neemt het zo goed
als geen vocht op. Of
het in verband hiermee
voor reuma e.d. is aan
te bevelen, is oen kwes
tie waarover de des
kundigen het nog niet
eens zijn.
Thermovyl verschilt
van dralon wel in zo
verre dat het heet kan
worden gewassen: ook
bij honderd graden cel-
cius krimpt het niet.
Bovendien is de grond
stof voor de vezel goed
koper, hetgeen dus la
gere consumptieprijzen
zou doen verwachten.
In werkelijkheid echter
liggen de vermelde
prijzen boven die van
araion
Ilo Consumentenbond
meent, dat men hier
niet met een produkt
met uitzonderlijke
eigenschappen te ma
ken heeft, en heeft er
daarom geen hogere
verwachtingen van dan
van soortgelijke pro-
dultten, vervaardigd uit
andere synthetische ve
zels. De aanprijzingen,
zo meent de Bond, lij
ken nogal overdreven,
evenals trouwens de
prijzen
der andere prof. dr. J. Hemelrijk,
hoogleraar in de mathematische sta
tistiek to Amsterdam, medewerkte,
kon gefinancierd worden door een
belangrijke bijdrage uit Marshall-
gelden. De heer J. Sitting, directeur
van het Rotterdamse bureau, kon in
1957 een nieuw maatsysteem aan
bieden aan de vereniging van Neder
landse fabrikanten van heren- en
jongensbovenkleding.
Proeven
Op grond van gunstige resultaten
van verschillende proeven bij fabri
kanten en detaillisten, heeft deze
vereniging ruim een half jaar gele
den besloten om de produktie in de
voorgestelde nieuwe maten ter hand
te nemen. De principiële verschillen
met het bestaande systeem brachten
op essentiële punten in produktie en
verkoop dusdanige veranderingen te
weeg, dat een vrij lange voorberei
dingstijd nodig was en nog wel nodig
zal zijn om tot volledige omschake
ling te geraken.
Voor de coördinatie van werkzaam
heden, die verband houden met de
overschakeling op het nieuwe maat
systeem, is de „Stichting 4 d voor de
normalisatie van kledingmaten" in
het leven geroepen.
Maattabel
Het nieuwe maatsysteem is een ge
normaliseerd systeem. Alle fabrikan
ten gaan uit van eenzelfde maten-
tabel, hetgeen thans niet het geval
is. De vrijheid van opvatting betref
fende model, coupe en dessin blijft
uiteraard gehandhaafd.
Goed gekleed
De verwachting is gerechtvaardigd,
dat met 4 d meer mannen goed ge
kleed kunnen worden met minder
kosten voor zowel de fabrikant, de
detaillist als do consument.
De maten van de klanten worden in
Een Zwitserse horlogefabrikant
brengt een elektrisch polshorloge
met alcku in de handel.
eerste instantie bepaald door band
wijdte en zijlengte. In de maten,
waarin de meeste mannen gekleed
kunnen worden, zijn extra uitvoerin
gen geprojecteerd voor mensen met
een brede en een smalle heup. In de
helft daarvan weer kan men kiezen
tussen jasjes voor hoge en lage
schouders. Dit systeem kent dus ma
ten, waarin met vier dimensies (af
metingen) van het lichaam rekening
wordt gehouden. Om deze reden heeft
het de naam „4d" gekregen.
Beter passend
Voor fabrikant, detaillist en consu
ment is het van het grootste belang,
dat de fabricage van kleding volgens
de nieuwe matentabellen voldoet aan
de hoge eisen van maatzuiverheid.
Daarom zal het produktieproces,
waaruit deze kleding afkomstig is,
onderworpen zijn aan eèn controle
op maatzuiverheid.
Minder kosten
Het zoeken naar nieuwere, meer ef
ficiënte, maatsystemen is niet nieuw.
Ook in de damesconfeetie-industrie
is dit reeds geschied. Het grote pro
bleem van de confectie-industrie is
steeds geweest, dat weliswaar een
hoog percentage van de bevoking in
een betrekkelijk klein aantal maten
valt, doch dat ook om degenen, die
niet in deze maten vallen, te kunnen
kleden, een onevenredig aantal ma
ten aangemaakt moet worden. Het
nieuwe systeem nu maakt het moge
lijk, het aantal zogenaamde „buiten
maten" te verminderen en door toe
passing van vier in plaats van twee
uitgangspunten voor de maat van
een kostuum een betere pasvorm
en dus minder wijzigingen aan con
fectiekostuums te verkrijgen.
Hieruit vloeit een aanzienlijke kos
tenbesparing voort.
Het „4 d"-systeem onderscheidt zich
voorts van andere systemen hierin,
dat het een project is van nagenoeg
de gehele herenconfectie-industrie.
Bovendien hoopt men, dat het ook
mogelijk zal blijken, het buitenland
te interesseren, zodat gekomen kan
worden tot een Europese normalisa
tie, welke men als noodzakelijk ziet,
nu de handelsbelemmeringen geleide
lijk wegvallen.
Langharige Mohair pullover in fors
ruïtdessin. De kleuren: bruinbeige
en zwart zijn herhaald in de boord
van de V-nek. Langharige wol en
ruiten van dit kaliber komen in bin
nen- en buitenlandse collecties voor.
Kleding van vandaag
Ironie in de mode
Prof. dr. F. W. S. van Thienen
schreef een Phoenix-pocket (uitgave
W. de Haan, Zeist) een boekje over
acht eeuwen Westeuropees kostuum.
Het is een boekje, dat met veel
smaak is geschreven. Aan het slot
maakt de neer Van Thienen enkele
opmerk
kleding.
Wat is, vraagt hij het kostuum van
de laatste jaren.
Is het de dracht van het deel der
jeugd, dat weer zijn afstand van de
gevreesde en verachte maatschappij
wenst uit te drukken door slordige
haren, slobberige truien en te nauwe
broekspijpen Hun protesthouding
schept een soort buitenmaatschappe-
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllü
Engelsman kleedt zich te
weinig naar het weer
Riet schrik heeft men in En- H
geland enige tijd geleden ken-
nis genomen van de bevindin-
gen van een sociaal-medisch
s onderzoek. Daaruit bleek dat
95 van de ondervraagde g
mannen, zowel in de zomer als
in de winter en dat bij ge-
H middelde temperatuurverschil-
len van 30 tot 40 graden g
dezelfde ldeding dragen,
AI naar het jaargetijde lijden g
g zij èf onder de warmte, óf on-
der de koude. Ziekten kunnen
g daarbij niet uitblijven.
Een artsengroep probeert g
thans uit te vinden of de ver- g
houdingsgewijs lageleeftijd,
H die de Engelse mannen be rei-
ken, te wijten of mede te g
wijten is aan het feit dat
g de Engelsman, die zo goed ge-
kleed heet te zijn, zich niet g
„naar het weer" kleedt. g
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiii
- zij o:
derling als drupels water op elkaar
lijken, terwijl het juist hun bedoeling
is „anders" en „individueel" te schij
nen. Of moeten wij als een verschijn
sel van het kostuum der laatste ja
ren beschouwen het teruggrijpen op
de mode van het begin dezer eeuw,
zoals wij dat in de van Italië uit ge-
inspireerde kleding der mannen zien?
Hieraan ligt ongetwijfeld het ver
langen ten grondslag, terug te keren
naar een tijd, toen alles rustig was
en het hele leven langs veilige, wèl
gebaande wegen kon verlopen. Of is
het kostuum van heden de kledij met
zeer mannelijk nonchalance zoals die
van Amerika uit wordt gepropa
geerd
En wat is daar dan de vrouwelijke
tegenhanger van? Moeten wij als
kostuum van heden de laatste crea
ties van de Parijse ontwerpers be
schouwen? Of zijn deze alleen een
aanloop naar een nieuwe vorm die
wij nog niet kennen? Wat kan de
ontwerper van heden bezield hebben,
wat vangen zijn „geestelijke anten
nes" op? Of zien wij hier soms een
resultaat van zijn ironie? Inderdaad
vormt ironie een element, dat wij in
onze tijd voor het eerst als inspira
tor vinden: in de eerste plaats bij
begaafde fotografen, soms ook bij
toneelontwerpers. Ook in de beelden
de kunst is dit element niet altijd af
wezig. Waarom zou het dan niet ook
bij de scheppers van de mode te vin
den zijn?
Soms krijgt men de indruk dat mode
ontwerpers maar wat met textiel zitten te
knutselen teneinde een zo origineel mo
gelijk resultaat te krijgen, dat alleen maar
opvallend en bepaald niet mooi is. Jean
Patou bijvoorbeeld heeft een korte avond
japon samengesteld uit allemaal roze sa
tijnen linten. Het resultaat doet de man
nequin die het draagt, verrassend veel op
een ouderwetse lichtkroou lijken: de ont
werper noemde de jurk dan ook „Palais
de Crystal".
De herenschoenen, die
bij moderne kostuums
worden godragen, zul
len voorlopig wel
puntig en slank blij
ven. In het algemeen
kan worden gezegd,
dat het Italiaanse mo
del bij de lage schoe
nen zal overheersen.
Hoewel zwarte schoe
nen nog steeds toon
aangevend zullen blij
ven, komen bruine
schoenen weer iets
meer in trek. Uiter
aard worden bij sport
en zomerkostuum al
lerlei soorten fanta
sieschoenen gedragen.
Slippers en mocas
sins zullen veel ge
dragen worden, ook
voor kantoor.
In Nederland worden
weinig bretels gedra
gen, maar ze zijn
toch een gemakkelijk
hulpmiddel. De bre
tels van vandaag zijn
bijzonder smal en
weinig opvallend in
die zin, dat de kleu
ren zodanig gekozen
kunnen worden, dat
ze passen bij het
overhemd.
Van bretels naar de
riem is maar een en
kel stapje. De riemen
zijn ook bijzonder
smal en behalve voor
leer, heeft men nogal
voorkeur voor rubber.
Wat de herendassen
betreft, blijft belang
stelling bestaan voor
alle bij het kos
tuum passende
kleuren, maar er is 'n
neiging naar wat don
kerder tinten en naar
een krachtiger kleu in
werking.
De dassen zullen smal
zijn.