Spaanse families zijn op Cuba van drie exclusieve clubs Farnborough toont verticaal startende straalvliegtuigen MIDDENSTANDERS SCEPTISCH TEGENOVER S.E.R, ADVIES MAANDAG 12 SEPTEMBER 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 19 ER HANGT VEEL NIEUWS IN DE LUCHT Ontwerpen voor multisonische straalverkeerstoestellen (Van onze speciale verslaggever) FARNBOROUGH De 21ste luchtvaartshow te I'arnborougli van het genootschap van Britse vliegtuïgfabrikanten (S.B.A.C.), sinds de eerste van dien aard, gehouden op het Engelse vliegveld Hendon in 1932, toont in zekere zin een teruggang -in de Engelse vliegtuigindustrie, in zoverre, dat deze wat de militaire vliegtuïgproduktie betreft, niet meer op volle toeren draait. De grootste afnemer, de R.A.F., beperkt de orders, ook al omdat het accent van de luchtverdediging meer op de geleide projectie len komt te liggen. Er heeft zich de laatste jaren in de Engelse vliegtuigindustrie een be langrijke concentratie doorgezet met het gevolg dat de meeste fabrieken in een of andere groep zijn onderge bracht. Behalve de reeds bestaande Hawker Siddeley Group, waarbij zich de laatste jaren ook de De Havilland (de fabriek van de bekende Cornet- straal verkeersvliegtuigen), Black burn en Folland Aircraft hebben aangesloten, werd opgericht de Bri tish Aircraft Corporation, waarin Vickers Armstrongs (de bouwers van de Viscount, o.a. ook bij de K.L.M. in gebruik) English Electric en Bristol zijn verenigd. Ook de helikopter en vïiegtuigmotorenfabrieken zijn voor een groot deel samengevoegd. Verticale start Voor liet eerst is publiekelijk een demonstratie gegeven van een ver ticale start met een vliegtuig met vaste vleugel. Dit is toch wel zeer hijzonder, aangezien dit vliegtuig type, dat evenals de helikopter strikt genomen geen vliegveld van enige afmetingen nodig" heeft, zonder eni ge twijfel als het vliegtuig van de toekomst gezien moet worden. We kenden al het „vliegende bed" van Rolls Royce, een frame met verticaal geplaatste straalmotoren, dat zich met veel lawaai van de grond ver hief, overigens zonder dat velen hierbij vertegenwoordigd waren, want deze proefnemingen waren min of meer geheim. De Short SC-1. het zgn. V.T.O.L. t vertical take-off and landing) vlieg tuig dat op Farnborough voor het eerst ten aanschouwe van tiendui zenden bezoekers, een verticale start liet zien. en na deze loodrechte opstij ging geleidelijk aan in een normale vlucht overging, is geen „vliegend bed" of welke naam men het wil ge ven. Het is een echt vliegtuig, dat vliegt, manoeuvreert, klimt en duikt, als elk ander gewoon vliegtuig. We moeten zeggen dat deze demonstra tie met een V.T.O.L.-vliegtuig een openbaring was. Lang is men al met deze proefnemingen bezig in Ameri ka en Rusland, maar het lijkt er veel. op dat de Britten wat betreft de praktische resultaten met de eer gaan strijken. Zou dr. Griffith, de geeste- lijk'e vader van dit type vliegtuig, die droomt van grote 'verticaal opstij gende verkeersvliegtuigen, praktisch vleugelloos en in verhouding zeer licht in gewicht, die met pijlsnelle vaart vele malen zo snel als het ge luid op grote hoogte zullen vliegen, on de duur toch gelijk krijgen? De Short SC-1 is in de eerste plaats een llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll» De Avro 7//S behoort evenals (Ie Fok leer Friendshiptot de klasse van Dakota-vervan- M pers". Het toestel verschijnt evenwel ie laat aan het lucht- vaar fir mament om een ernsti- ge concurrent, van de- F-27 Friendshipte zijn, hoewel 't m in prestaties zeker niet. daar- voor onderdoet. De Avro 7)8 beschikt over twee Rolls Royce m turboprop motoren, die het y| slanke vliegtuig een snelheid van ca. )5Ö km. per uur ge- ven. Het kan als passagiers- ('ij) en nIs vrachtvliegtuig worden gebruikt. voorloper van een veel kleiner verti caal opstijgend militair vliegtuig, dat geen startbaan, geen airstrips of vliegveld nodig heeft. Maar aan de bruikbaarheid ook voor de civiele luchtvaart behoeft niemand te twij felen. Nieuwe vliegtuigen Alvorens de belangrijkste getoonde vliegtuigtypen te memoreren, moéten we nog de aandacht vestigen op liet ontwikkelingswerk aan de zgn. su personische, of beter multisonische vliegtuigen, vliegtuigen dus die en kele malen zo snel zijn als het ge luid. Bristol werkt aau de B-188; een proefvlicgtuig voor snelheden van 2400 km per uur en daarboven. Het bijzondere is dat dit vliegtuig, waarvan het horizontale staartvlak op de tentoonstellingsstand is te zien, geheel is opgebouwd uit roestvrij staal. Een ander proefvliegtuig is de HP- 115, jammer genoeg door vertraging in de bouw, evenals de P-1S8, niet op de show verschenen. Het is een voorloper van een toekomstige „vlie gende vleugel", waarmee de ontwer per, de Handley Page vliegtuigen- fabriek, ook al weer in de verre toe komst een driehonderdtal passagiers voor het luttele bedrag van ca. 110 gulden (11 pond sterling) per per soon, over de Atlantische Oceaan hoopt te brengen. Een vakantietrip naar de U.S., Canada of Zuid-Ame- rika ligt dan ook voor de gewone mensen in de lijn der mogelijk heden. De Hawker P-l 127, het eerste vertf caal opstijgende gevechtsvliegtuig ter wereld, een vliegtuigtype overi gens waarvan wij weinig te weten konden komen, behalve dan, dat het gebouwd wordt met de uuïelie BS-53 straalvoortstuwingsmotor, kan be halve een verticale start, ook een (normale) vliegveldstart maken, Strikt genomen kan het zelfs achter uit vliegen, aangezien de verstelbare (draaibare) straalpijpen zowel naar achter en beneden, als naar voren zijn te draaien. Behalve de SC-1 zagen we voor het eerst de Avro 748 aan de vliegde- monstraties deelnemen; een vlieg tuig dat evenals de Fokker Friend ship tot de „Dakota-vervangers" ge rekend kan worden. Het is een 44- persoons turbinevliegtuig, dat zowel als passagiers- als vrachtvliegtuig, dienst kan doen. Het wachten is nu op de De Havil land 121, kortelings „Trïdent" (of drietand) gedoopt, die mét de Avro 771 (de Britse Caravelle) en P-188 wellicht tot de toekomstige zeer snelle Engelse, verkeersvliegtuigen zal behoren. Het hoofdbestuur van de Koninklij ke Nederlandse Middenstandsbond heeft zich beraden over het advies van de commissie vestigingsregelin- gen van de Sociaal-Economische Raad inzake vestïgingsbesluiten voor de kleinhandels- en ambachtsbedrïj- ven op het gebied van levensmidde lenvoorziening, voor de kleinhandel in tabaksartikelen, voor de kleinhan del in drogisterijartikelen en voor de kleinhandel in parfumerieën, dat is uitgebracht op de ontwerp-vestï- gingsbesluiten van de staats-seereta- van economische zaken. De gehele conceptie van dit advies lijkt het hoofdbestuur van de K. N. M. B. meer in overeenstemming met de in midden- en kleinbedrijf aan wezige mogelijkheden, dan in het oorspronkelijke ontwerp van staatssecretaris. Het hoofdbestuur kan zich echter niet aan de indruk onttrekken, dat een algehele invoe ling van deze conceptie op korte termijn zal resulteren in een on doordacht en onvoldoend bezonnen beleid bij tal van ondernemingen waarbij 'de conceptie van de com missie gevaar loopt niet of zeer on voldoende te worden gerealiseerd en het gevaar niet denkbeeldig is dat daardoor het niveau van bedrijfsuit oefening dat door de vestigingswet 1937 werd verhoogd, wordt bedreigd. Deze conceptie inuners zal tot ge volg hebben een min of meer radi cale verandering van het branchepa troon dat tot nu toe, mede onder invloed van de vestigingswet klein bedrijf 1937 en zijn uitvoering Is ge volgd'. Bij deze. praktijk was het ge bruikelijk dat tevens de vakopleiding aangepast was aan de krachtens de vestigingswet bestaande tendenzen. Het hoofdbestuur is van mening, dat aanpassing van de vakopleiding aan de wensen van dc commissie van de Sociaal-Economische Raad en het dientengevolge vertrouwd raken met de materie door betrokkenen eerst zal dienen plaats te vinden in de vrije sfeer in het overleg van de be trokken organisaties en dat daarna de vestigingsbesluiten dienen te wor den afgekondigd. Tienduizenden bezoekers heb- ben tijdens de publieke vlieg- dagen te Farnborough (Enge- landmet verbazing de verti- m cale start en landing van de m Short SC-1 gadegeslagen. Zo- als men ziet. heeft het vlieg- tuig een korte, gedrongen romp met driehoek vleugel en vast landingsgestel. De verti- n cale start wordt mogelijk ge- maakt door een serie straat- motorendie naar beneden zijn gericht. Een andere straahno- tor in dc staart geeft het re- volutionaire toestel voorwaart- se snelheid als na de start op horizontale vlucht wordt over- gegaan. f§ lllililllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllülli De Nederlandse sleepboot „Holland" heeft op ca. 1300 mijl ten oosten van Nor folk. Virginia, drie mannen opgepikt die veertien dagen hebben doorgebracht op hel achterstuk van de tanker African Queen". De „African Queen" verging twee jaar geleden. Het achterstuk werd door de Canadese sleepboot „Melanie Fair" voor sloop raar België gesleept, maar veertien dagen geleden moesten de trossen worden gekapt omdat de sleep- j boot op de Azoren moest bunkeren. De drie mannen werden met voldoende voed- I sel en radioverbinding achtergelaten. Toe:. de „Melanie Fair" terugkeerde bleek het I stuk tanker te zijn afgedreven. Papoea's leggen op eigen initiatief een vliegveld aan Zonder dafc iemand daartoe opdracht heeft gegeven of een verzoek heeft gedaan, zijn de bewoners van het dorp Peltejur, dat is gclegen_ nabij de grens niet" Australisch Nieuw- Guinca, begonnen met de aanleg van ecu vliegveld. De reden van dit initiatief is de verwachting, dat na het gereedkomen van het vliegveld, de levensstandaard van de bevol king met sprongen omhoog zal gaan. Op 8 maart van dit jaar besloot de gezamenlijke bevolking van drie ne derzettingen, die het dorp Pekejur vormen, over te gaan tot de aanleg van een vliegveld op hun terrein na bij de Pegover Rivier, De bewoners kwamen tot deze daad omdat zij van mening waren dat hun gebied wel erg ver buiten het wereldgebeu ren lag. Onder leiding van het dorpshoofd en de godsdienstonderwijzer J. Wall werd begonnen met de aanleg van de moderne schakel met de buiten wereld. Zonder hulp van buitenaf en met zeer eenvoudige middelen gingen ruim 100 bewoners mannen, vrou wen en kinderen met veel enthou siasme aan het werk. De mannen hakken en ruimen bomen en graven zand, de vrouwen voeren het zand af in draagmanden, terwijl de kinderen onkruid wieden en takken opruimen. Mede door deze uitstekende werk verdeling zijn er hij de aanleg van het veld al goede vorderingen ge maakt. Reeds heeft het vliegveld een lengte van 330 meter bij een breedte van 50 meter. De verwachting is dat over onge veer twee maanden het eerste cess- na-vliegtuig op dit veld een landing kan maken. HET SPAANSE HART VAN CUBA Boulevard „El Prado" is symbool van het voorbije koloniale tijdperk Volgende artikel (slot) Rijke Cubaan woont koel T n de Spaans-koloniale tijd I hadden de vooraanstaande families op Cuba een onzicht bare ring om zich heen ge trokken. Zij domineerden het openbare leven op plaatsen als „EI Prado". Tegenwoor dig is dit anders geworden, maar nog steeds is de elite een gesloten kring, waar bui tenstaanders slechts onder bijzondere omstandigheden toegang krijgen. Symbool van de koloniale tijd is „El Prado", een brede boulevard, met aan weerszijden een groot aantal uitstekende winkels. In het midden is een door laurierbomen, overschaduwde promenade. Deze ligt wat hoger dan de straat, zo dat men het gevoel krijgt op een. soort podium te wandelen. Het wandelpad is geplaveid met gro te tegels, die samen de motieven voor in elkaar overvloeiende 'figu ren vormen. Het Prado (letter lijk: „wandelweg") mondt aan een kant uit bij „EI Morro'Veen geducht fort. dat in de zestiende eeuw bijna onneembaar was. Aan één zijde is het midden van El Prado afgezet door een decoratie ve lage muur, waarin banken zijn uitgespaard. In koloniale tijden zaten 's avonds op deze banken de chaperonnes van de meisjes uit de voorname families in Havana, die hier pantoffelparade hielden. Maar die dagen zijn voorbij, 's Avonds is El Prado alleen nog het operatieterrein van wat obscure figuren. Overdag echter bruist het er van zakelijke ac tiviteit. Schoenpoetsers bieden hun diensten aan en de loteri- vevkopers tonen de nummers, die geluk heten te brengen, op hun hoed of op borden naast zicli. Elke week is er een hoofd prijs van 100.000 dollar en te gen Kerstmis zelfs van een mil joen! Die loterijen werken on der dc slagzin: „Wordt rijk dooi de armen te helpen", want een goed deel van de opbrengst gaat naar liefdadige instellingen, zie kenhuizen en weeshuizen. Elke zaterdag is er een openbare trekking door wezen vaiï het „Beneficencia". En op zondag morgen paraderen deze kinde ren vaak. door de .stralen, met hun eigen muzlekVoorop. V' Rijk weeshuis j r oor «le ruime donaties uit de loterijen is liet „Beneficencia" een rijk weeshuis. De kïnde- i ren hebben het er voortreffelijk: zij gaan vrolijk gekleed, zijn uit- j stekend gevoed en krijgen een goede opvoeding. Maar het wees- huis doet meer: als iemand een kind heeft, waarvoor hij of zij niet behoorlijk kan zorgen, mag het aan de voordeur worden af- J gegeven. Nemen de omstandïghe- den een goede keer dan mag het teruggehaald worden. Ook vondelingen worden hier op genomen. Het „Beneficencia" be zit een speciaal klein achterdeur - DOOR HANS YKEMA tje, waarachter een ronde krib staat. De ene helft is rood ge verfd. de andere blauw. Wordt er iets in gelegd dan klinkt binnen in het gëbouw een belsignaal, een non komtnaar buiten en neemt de vondeling liefderijk op. Sigarenland lak bij het weeshuis ligt een grote sigarenfabriek, die de I romantische naam Romeo y Julia draagt. Zij heeft het druk want de Cubanen zijn grote ro kers van grote sigaren. Iedere man, die het zich kan veroorlo ven (en die van roken houdt) loopt hier met zo'n enorme sigaar in het hoofd. Sigaretten worden hoofdzakelijk vanwege de geringe prijs gekocht. In de sigaren-fabriek hangt het portret van Winston Churchill, ook al met zo'n enorme (Cubaan- j se) sigaar. De sigaar is op Cuba een soort symbool van 'n onzichtbare broe derschap: iedereen loopt er mee. Van welke huidkleur hij ook is en die vergelijking gaat ook ver der op. Iedereen is gelijk. „De negers dulden ons", zei eens een Cubaan, „omdat wij hen dulden." Noch in de kerken, noch in de scholen denkt iemand aan rassen vooroordeel. Negers kunnen alle vooraanstaande hotels en theaters bezoeken. Velen van hen komen er eens een kijkje nemen en laten het dan bij die ene keer. Zij heb ben hun eigen gelegenheden, die ze gezelliger vinden. Maar het feit, dat zij op voet van volkomen gelijkheid worden behandeld geeft hun een zeker zelfbewustzijn. Run beste eigenschappen komen daardoor naar voren: zij zijn prettige mensen in de omgang. Goed zeilen Toch heeft do oude Spaanse elite enkele plaatsen, die moeilijk toegankelijk zijn. Dit is niet rechtstreeks een kwes tie. van huidskleur, hoewel het er in de praktijk op neer komt in dit De krantenjongens vormen een levendige noot op „El Prado", Havana's befaamde boulevard. land, Waar velen een scheutje „gekleurd" bloed hebben. „Habaneros" zijn onder elkaar bijzonder hartelijk. Mannen klop pen elkaar bij begroetingen op de schouders, vrouwen kussen elkaar op beide wangen. En de trots van de vooraanstaande families zijn hun clubs, die er evenals de bijbehorende tuinen -luxueus .uitzien. Drie er van behoren tot de prominenten en de meeste ou de Spaanse families zijn lid van alle drie. Deze clubs zijn echte „huizen buitenshuis". Kinderen van leden groeien er soms op, vooral in de vakanties. Geleide lijk worden zij zelf lid onder het motto: „papa deed dit ook op mijn leeftijd." De exclusiefste van de drie is de Havana Yacht Club. een strikte familie-aangelegenheid, waar bij na niet in te komen is, omdat het toegestane ledental vrijwel steeds is bereikt. Zolang als de presi dent van de republiek in functie is. kan hij lid zijn. Maar ver scheidene oud-presidenten werden gedeballotteerd toen zij. na iiet verstrijken van hun ambtster mijn, het lidmaatschap weer aan vroegen. De gemakkelijkste ma nier om lid te worden is: trou wen met de dochter van een lid. Het spreekt vanzelf dat voor die eer een flink entreegeld betaald moet worden. Deze yachtclub is een der duurste ter wereld en een der exclusiefste. Er wordt boven dien uitstekend gezeild: dr, Carlos de Cardenas, een van de laatste olympische kampioenen, is lid van de club. De Cubaanse weeshuizen geven hun pupillen een uitstekende verzorging. De wezen zijn beter gekleed dan de twee pleegkin deren van de waard van La La Buena Fortune, (rechts), die overigens weinig tekort komen, ondanks hun blote voeten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 11