Achter kwijnend Belgisch gezag dreigt in Roeanda-Oeroendi stammenstrijd DE KERKEN SOWJET-imiE STEUNT EEODAAL GEZAG VAN BATOETSI OVER MASSADER BAH0ET0E beva bevalt u 'beva beter ■k 1 ►J KERK EN WERELD BESTAAT DEZE HERFST 15 JAAR DUITS PREDIKANT RUllDE MET AMERIKAANS AMBTGENOOT maatschappij MAANDAG 5 SEPTEMBER 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Brussel heeft geen ambitie omtrustgebied te houden (Van onze speciale verslaggever E. Evenhuis). Oesoemboera (Roeanda Oeroendi). Het drama in Kon go heeft de Belgen zo geschokt, dat zij niet alleen hun defensie-uitgaven willen verminderen, maar ook hun mandaat over het in 1919 van de Duitsers overgenomen Roeanda- Oeroendi willen opgeven. „Grootmoedige gebaren leveren niets op", zei onlangs de Belgische premier Gaston Eys- kens nogal verbitterd, en dat sloeg kennelijk ook op de hou ding, die de Belgen jegens hun trustgebied in het oosten zul len aannemen. Ten tijde van de overneming verwachtten de Belgen hier aanzienlijke rijkdommen te zullen vinden. Maar toen bleek, dat het hier integendeel twee minusgebieden betrof, hebben zij zich niet aan hun verantwoordelijkheid onttrokken. Zij pasten het grootste deel van het tekort op de begroting bij, zonder er veel meer dan een uitstekende koffiesoort uit te ontvangen, koffie, die zij er zelf introduceerden en die voor een deel door de bevolking wordt verbouwd. Dit jaar be loopt de begroting van Roeanda-Oeroendi een gebied zo groot als België en Nederland samen en evenzeer onderschei den en verwant een dikke vijftig miljoen gulden, maar vol gend jaar zal dit bedrag al oplopen tot zo'n zeventig miljoen. deel van de 4,5 miljoen zielen Financiële behoeften en politieke moeilijkheden gaan hand in hand. Het vorig jaar braken er in Roe anda hevige stamtwisten uit, die de Belgen noodzaakten troepen van de basis Kamina in Kongo aan te voeren. De duizend a tweeduizend Belgische militairen, die de no- vemberonlusten van vorig jaar en een opleving ervan in maart jongstleden voornamelijk door 't blote feit van hun aanwezigheid bedwongen, zouden in dit trust- gebied gemakkelijk een operatie- centrum kunnen vinden. De Bel gen hebben echter genoeg van het Koloniseren en beheren; er is geen kans, dat zij „iets willen houden, omdat zij al zoveel hebben weg gegeven". Het lot van Roeanda- Oeroendi zal nooit de Belgische sentimenten opwekken in een re actie op hetgeen er in Kongo voor valt. Nu doet zich in dit gebied ech. ter het merkwaardige ver schijnsel voor, dat een groot een voortduren van de Belg sche aanwezigheid is gekant. Voor de Bahoetoe, die zo'n 85 procent van de bevolking uit maken, begon de laatste jaren een licht te gloren, dat zij voordien niet hebben gekend. De Bahoetoe, een Bantoestam, leven al eeuwen in een staat van horigheid jegens de Ba- toetosi (het voorvoegsel ba is een meervoudsvorm), die waarschijnlijk uit het Nijldal afkomstig zijn. De Batoetsi zijn beroemd om hun lengte een Toetsi van twee meter is geen uitzondering en om hun dansen, waarvoor de film makers in Hollywood enige malen interesse hebben ge toond. De Batoetsi zijn de feo dale heersers van het land en tot voor kort aanvaardden de Bahoetoe dit als een van God gegeven rangorde. Zij hebben een eigen scheppingsverhaal, dat dit standenonderscheid verklaart en ordonneert en dat aan de Batoetsi de heerschap pij over het vee toekent. Op de heuveltop B Mwami van Roeanda. merkwaardigerwijze vriendelijk werden opgenomen door de Bagi- ka, een nauw met de Bahoetoe verwante stam. ïfw, Op de markt in Roeanda-Oeroendi. De Bahoetoe zijn landbouwers; zij weiden runderen van de Batoetsi, met wie zij verder in heuvelgemeenschappen samen leven. Boven aan de heuvel wonen de Batoetsi; meer naar beneden de Bahoetoe. De oliegemeenschap- pen, die men hier en daar ter we reld aantreft en waar de hoogste bazen ook het hoogst in de heu vels wonen, vinden hier een merk waardige pendant. Behalve de Ba hoetoe en de Batoetsi kent men dan nog in deze tweelingstaten de kline lsatwa, een pygmeeënvolk, dat van oudsher als jager en pot tenbakker een mager bestaan leidt en dat in nog sterkere mate dienstbaar is aan de Batoetsi dan de Bahoetoe. Toen de Iaatsten te gen de traditionele heersers in verzet kwamen, spoorden de on danks hun trotse voorkomen wat verwijfde Batoetsi hun dwergach tige dienstbaren tot wraakneming op de Bahoetoe aan. Aandere Ba toetsi vluchtten het land uit, on der meer naar het onder Brits be stuur staande Oeganda, waar zij Onderdrukking Tot voor; kort regeerden de Belgen het land met behulp van de Batoetsi en dat de imposante veehouders zich effi ciënt van die taak kweten, blijkt uit het feit, dat slechts een 150 Belgische ambtenaren en nog geen twintig Belgische politiemensen voldoende zijn geweest om de lan ge jaren rust in deze dichtstbe volkte gebieden ten zuiden van de evenaar te bewaren. Het opstaan van een Multatuli werd bi] onze zuiderburen belemmerd doordat lange tijd slechts weinig bekend was van de sociale geslaagdheid in het land: eerst de laatste tien, twintig jaren zijn er onderzoekin gen verricht, die aantoonden in welk een grote mate de Batoetsi de beide andere bevolkingsgroe pen onderdrukten. Het werd de telgen langzamerhand ook duide lijk, dat de pax belgica feitelijk die onderdrukking had versterkt, aangezien zij de wraakneming der Bahoetoe bij al te hoog lopende spanningen onmogelijk maakte. De Bahoetoe misten de veilig heidsklep, die zij bezaten voordat het keizerlijke Duitsland de belde koninkrijken in bezit nam. De Belgen kwamen overigens niet alleen om politieke redenen met de Batoetsi in conflict. Zij beijver, den zich, het levenspeil ondanks de grote bevolkingstoeneming gevolg van de goede koloniale ge zondheidszorg nog te doen toe nemen en voerden daartoe de ter- rasbouw op de heuvels in. Ook be perkten zij hier en daar de weide grond van de Batoetsi, wier run derrijkdom zo'n 900.000 stuks met een armzalige melkgift eigenlijk de plaag van het land is en dat zette nog meer kwaad bloed. De veehouderij van de Batoetsi is met een mystiek waas omgeven. Hun runderen worden als godde lijke wezens beschouwd, waaruit opnieuw de verbondenheid met het stroomgebied van de Nijl tot uiting komt. Het oude Egypte heeft een dergelijke runderver ering gekend. Het koningschap heeft ook merkwaardige elemen ten. De beide bami (meervoud van mwami) oefenen een soort van aartsvaderlijk gezag uit: zij zijn de opperrechters en opper- heersers; zij moesten in het verle den tegelijk met de zon opstaan, opdat dit hemellichaam niet in zijn baan zou worden belemmerd en zij mochten niet schuilen voor een regenbui, omdat dit een grote droogte tot gevolg zou hebben. Wanneer er in vroeger jaren een mwami stierf, mocht er een tijd lang geoogst noch gezaaid worden en daar leden dan in het bijzonder de Bahoetoe onder. Dansende veehouders De opstandigheid der Bahoetoe jegens de Batoetsi werd niet alleen door de Belgen in direct dan maar ook door do omstandigheden gestimuleerd. Ve le Bahoetoe vonden werk in Bel gische ondernemingen in Kongo en zij leerden daar een geheel andere maatschappij kennen, een maat schappij waarin in elk geval alle inheemsen gelijk waren. Het on afhankelijkheidsstreven in dé an dere Afrikaanse landen trok uiter aard ook in de beide koninkrijken de aandacht. De rooms-katholieke kerk, die er een grote aanhang heeft er zijn al vele Batoetsi- geestelijken en zelfs een Batoetsi- bisschop kon uiteraard moeilijk prediken, dat het overgeleverde scheppingsverhaal der Bahoetoe op enig punt door het r.-k. geloof werd ondersteund. Het politieke streven der Batoetsi en der Ba hoetoe loopt echter uiteen. De eersten willen de onafhanke lijkheid, de anderen ageren in de eerste plaats tegen de feodaliteit en zijn zelfs bang voor de vrij heid, wanneer die een bestendiging van de heerschappij der dansende veehouders zou meebrengen. En daar zijn de Batoetsi kennelijk op uit: zij zien de onafhankëlijk- heid als het beste middel om de Belgen uit het land te verwijderen en de Bahoetoe weer de oude mores te leren. Hoe zij hun wil echter aan de opstandige meerder heid willen opleggen is duister. Politieke omwentelingen kan men soms nog in een andere richting leiden, maar sociale emancipatie heeft een minderheid nooit blij vend ongedaan kunnen maken. Rol der Sowjets De Batoetsi geven de Belgen de laatste tijd de schuld van alles en dat valt nog sterker dan vroeger van hun misprijzen, de gezichten af te lezen. Zij bewe ren, dat de Bahoetoe, die hen aan vielen, werden geleid door blanken en dat de Belgen de vorige mwami van Roeanda hebben vergiftigd. Deze sterk feodaal ingestelde ko ning stierf, toen in cie hoofdstad Oesoemboera besprekingen voerde met Belgische ambtenaren en de Batoetsi willen nog altijd niet ge loven, dat een hartverlamming de doodsoorzaak was. Kort na dit voorval een van die inciden ten, die in een verwarde tijd ab normale proporties kunnen aanne men en ae loop der dingen op een grillige manier kunnen beïnvloe den deden de Bahoetoe hun eerste aanvallen op de Batoetsi, die er nu helemaal van overtuigd waren, dat de Belgen het op hen hadden gemunt. Arme Belgen, zij hebben hun best gedaan en zij zijn er zeker in Iloeauda en Oeroendi niet op uit geweest te verdelen en te heersen. Die eer komt toe aan de Bussen. De Sowjets hebben contact ge maakt met uitgeweken Batoetsi en de vorige week werd voor ra dio-Moskou het reisverhaal voor gelezen van een verslaggever van het regeringsblad „Izvestia", die na de onafhankelijkheidsfeesten in Kongo door het Belgische trustge bied reisde. De Russische journa list toonde zoals al eerder iu 't Joegoslavische partijblad „Bor. ba" was geschied veel begrip voor het standpunt der feodale heersers. Hij ondersteunde het streven van hun politieke bewe ging naar onafhankelijkheid en verweet de Belgen, dat zij de twist tussen de stammen aanwak kerden. De verworpenen der aar de is in Roeanda-Oeroendi het ontwaken nog niet gegund. Miljarden weg Intussen zijn de Belgen genood zaakt, een scheiding tussen hun trustgebied en hun vroe gere kolonie Kongo -door te voe ren. Er zijn nog talrijke andere kno pen, die in de toekomst moeten worden ontward. Zo is een be langrijk deel van het kapitaal der inheemse en Belgische sociale verzekeringsfondsen aan de ande- Negenhonderdduizend runderen met armzalige melkgift..— re kant van de grens geïnves teerd. Of die van Roeanda-Oe roendi iets van deze miljarden franken zullen terugzien, is na tuurlijk de vraag. De bankbiljet ten aan beide zijden van de „groene grens" zijn uitgegeven door de Centrale Bank van Bel- gisch-Kongo en Roeanda-Oeroen di en ook dat probleem zal in de gegeven omstandigheden niet zo gemakkelijk een oplossing vin den. De Belgen, zo bleek mij uit de gesprekken, putten daarbij hoop uit het feit, dat zij tenslotte maar beheerders zijn en dat uit eindelijk de Verenigde Naties de verantwoordelijkheid voor de trustgebieden dragen, maar men merkt aan alles, dat de Belgen slechts moeizaam wennen aan de realiteiten en een daarvan is de ondankbaarheid van de Inter nationale politiek. Bami (Advertentie) Beva, betere vakkleding past iedere vakman blijft in de maat door krimpvrij Sanfor GED.MERK Er zijn in Roeanda pas verkie zingen gehouden voor lokale raden de Bahoetoe wonnen met ruime meerderheid en in Oeroendi staan ze te gebeuren. Dit is de aanloop tot zelfbestuur. De bami zullen na verloop van tijd constitutionele hoofden wor den, hetgeen voor hen en hun middeleeuwse hofhoudingen een omwenteling betekent-, ook al zul len zij hun hofballetten mogen houden en hun legendarische, met grote geheimzinnigheid omgeven trommels, waaraan volgens de verhalen gedroogde resten van verslagen vijanden hangen. Voor de ruim twee meter lange mwami van Roeanda is deze verandering moeilijk te verteren, voor de iets kortere en veel vlottere mwami van Oeroendi zal het gemakkelij ker zijn. Deze sportieve vorst, die sterk verenropeest is en die een uit zondering in deze streken de voorkeur geeft aan Vlamingen bo ven Walen, is onlangs met zijn jonge zoon Charles naar Brussel gereisd om met de Belgi sche regering overleg te plegen. Voor hem is belangrijk, dat hij er financieel niet op achteruit gaat. zo zeggen sommige Belgen wat cynisch, waarbij zij er op wijzen, dat de Belgische regering de vorst nog een toelage van ruim zestigduizend gulden per jaar ver strekt. Maar de bami zullen het de komende jaren moeilijk heb ben. In het „Zwitserland aan de evenaar" zal nog lange jaren niet de rust van het Europese berg land heersen. Die spanning tussen de horizontale lagen der bevol king maakt, dat men in Roeanda- Oeroendi eerder aan het Frank rijk van voor de grote revolutie dan aan het democratische Zwit serland wordt herinnerd. (Foto's afgestaan door de Kon. vereniging Oost en West). PRAESES SYNODE SPRAK TE DRIEBERGEN Vernieuwing hervormde kerk slechts „aanloopje" Het instituut „Kerk en Wereld" van de Hervormde Kerk in Drie bergen zal 20 november vijftien jaar hebben bestaan. In verband met dit derde, lustrum is dit weekeinde een lustruniconferen- tie op „Kerk en Wereld" gehou den. Het thema van de conferen tie was: „Vandaag.... en mor gen De belangstelling was over weldigend; ongeveer 250 namen aan de conferentie .deel. De conferentie werd zaterdag middag geopend door de praeses van de hervormde synode, dr. A. A. Koolhaas. Bij deze opening zei de heer Koolhaas ondermeer het volgen de: ..De vernieuwing van de Hervorm de kerk na de oorlog, waar zo hier en daar hoog over opgege ven wordt, is niet meer geweest dan een aanloopje. De vernieu wing van de kerk is dan ook geen zaak, die zijn beslag heeft gekre gen, al is een beweging als Ge meente-Opbouw in onze situatie onherhaalbaar". „Er is veel in de Hervormde kerk gebeurd dat reden tot vreugde geeft zo betoogde hij voorts, Niettemin is er een te grote leegte tussen de leiding van de kérk en kerkleden, een tekort aan solidariteit met de kerk ala geheel, W» leven in een kerk met grotendeels ge meenten die geen wezenlijke kennis hebben van wat het be tekent kerk van Christus in deze tijd te zijn, aldus dr. gelijks werk?" en „Vandaag en morgen in de vrije tijd?" Van „Kerk en Wereld" is, zo als bekend, Johan Eykman (1892-1945) de geestelijke va der. Naar hem is ook het Eyk- manhuis op het terrein van „Kerk en Wereld" genoemd. In „Kerk en Wereld" heeft het apostolair roepingsbesef, dat in de Hervormde Kerk in de oorlog doorbrak, een zichtbare gestalte gekregen. In „Kerk en Wereld" wordt het apostolair werk van de Hervormde Kerk voorbereid, gecoördineerd, be werk en het kerkedagwerk. Als „Kerk en Wereld" op 20 no vember vijftien jaar bestaat, wil len de vrienden van „Kerk en Wereld" het instituut een passend geschenk aanbieden. Zij hopen een bedrag van zesduizend gul den bijeen te brengen voor de nieuwbouw- en uitbreidingsplan nen van „Kerk en Wereld". Men wil o.a. de oude, houten barak ken, waarin de aanstaande wika's gedurc :de hun studietijd moeten wonen, vervangen door een nieuw internaat. Hiervoor is een bedrag van 340.000 nodig. en de Koolhaas. 's Avonds voerde de toneelgroep Puck uit Amsterdam het stuk „Korczak en de kinderen" op. Zondagmorgen was er een open- luchtdienst met medewerking van dr. J. J. Buskes uit Amster dam en de radio-predikant van het IKOR ds. A. Klamer in het openluchttheater van „Het Gro te Bos", het grote recreatieter rein achter het terrein van „Kerk en Wereld", 's Middags werden de aanwezigen in vijf discussiegroepen verdeeld. ïn elke groep hielden twee spre kers een korte inleiding van een kwartier. Zo spraken in de groep, die het. onderwerp „Van daag en morgen in de gemeen te?" behandelden prof. dr. H. Kraemer en dr. F Boerwinkel en in de groep „Vandaag en morgen in de maatschappij?" o.a. prof. dr. W. Baning. Er waren verder groepen, die spraken over „Van daag en morgen met de jeugd?", „Vandaag en morgen In ona da geleid en ook theologisch en wetenschappelijk gefundeerd. In „Kerk en Wereld" ontmoe ten kerk en wereld elkaar en tracht de Hervormde Kerk haar taak in de wereld te ver vullen. Op het terrein van „Kerk en Wereld" is o.a. de academie „De Horst" gevestigd, die de werkers in kerkelijke arbeid, de wika's, opleidt. Sinds 1953 is aan „Kerk en Wereld" de School voor Maatschappelijk Werk verbon den. Een ander onderdeel van de arbeid van „Kerk en Wereld" is liet conferentiewerk, dat zich vooral op beroepsgroepen, ambts dragers en uiteraard de gemeen teleden richt. Als straks het nieuwe seminariegebouw van de Hervormde Kerk in Driebergen gereed is, zal het Eykmanhuis geheel vrij komen voor het con ferentiewerk. Verder zijn allerlei takken van kerkelijk-apostolaire arbeid op „Kerk en Wereld" go- reatlgd, zoals het Open Deur- Wereldraad van Kerken steunt Kongo De Wereldraad van Kerken heeft een oproep doen uitgaan tot alle 172 aangesloten kerken om finan ciële steun te geven aan een actie, die tot doel heeft hulp te bieden aan Kongo. De afdeling voor Interkerkelijke Hulp van de Wereldraad heeft reeds 25.000 dollar beschikbaar Sesteld aan de Christenraad van bngo. De gelden ook die welke in de toekomst binnenkomen zullen vooral bestemd zijn voor medische hulp en voor opleiding van Kon golezen. Ook zal een persoonlijk vertegenwoordiger van de Wereld raad "naar Kongo gaan om de hulpverlening te regelen In samen. Onlangs ruilden twee Nederland se predikanten van kansel en van gemeente. Hun voorbeeld wordt ook in het buitenland gevolgd, zij het niet zo drastisch, of mis schien toch nog wel drastischer. Een Duits en een Amerikaans predikant kwamen ook overeen om van kansel te ruilen, zij het slechts voor een jaar. De gemeenten gingen akkoord met hun eslissing en een jaar geleden stond op een Duitse kan sel de Amerikaan en op diens Amerikaanse kansel de Duitser. werking met kerkelijke organisa ties. Al deze beslissingen zijn genomen nadat een rapport was uitgebracht door een delegatie van mensen uit verschillende kerken, die kort ge leden in Kongo is geweest. Deze delegatie was uitgezonden door de Internationale Zendingsraad en de Wereldraad van Kerken. Volgens dit rapport heeft onge veer 75 van de protestantse zendelingen in Kongo hun post moeten verlaten tijdens de onlus ten. Doch het rapport dringt er op aan dat de zendelingen zo spoedig mogelijk weer terug zullen gaan. De christenen in de gebieden, waar zij zich vestigen zullen dan van tevoren de verantwoordelijkheid voor hun veiligheid op zich moe ten nemen. Zendelingen, die terugkeren zullen slechts helper en raadgever moe ten- zijn. Zendelingen die zich niet bij de nieuwe verhoudingen kun nen aanpassen, moetên niet terug gaan, aldua het rapport. Het jaar is voorbij. De belang rijkste conclusie van beiden is: „Het evangelie is overal hetzelf de. We stonden niet als Duitser of als Amerikaan tegenover de gemeente, maar als christen". De Duitse predikant, ds. Dennig, die met een Amerikaanse vrouw is getrouwd en in Baden de ge meente van Haslach dient, had het ongetwijfeld het gemakkelijk ste. Hij sprak de Engelse taal en bad op verzoek van de Oecume nische Raad reeds een semester aan een theologisch seminarium in de Verenigde Staten gestu deerd. Hij kende dus de Ameri kaanse mentaliteit een beetje. De Amerikaanse predikant, ds. Currier ran Mountain Lake in de staat met' de duizend meren, Minnesota, had het heel wat moei lijker. Hij sprak maar een mondjevol Duits. Toch won hij al spoedig liet vertrouwen van zijn vreemde gemeente, die buitengewoon in genomen was met de ruit. en spoedig werd hij in de omgeving bekend als een uitstekende, diep gravende prediker. Toen hij zijn laatste dienst vervulde was het kerkgehouw van die kleine stad in het Zwarte Woud tot de laatste plaats bezet. Belden zijn nu weer terug ln hun eigen gemeente. De Duitser spreekt weer Duits, de Amerikaan weer Engels. De Duitse gemeente weet nu dat de Amerikanen toch niet zo oppervlakkig zijn als zij wel dachten en de Amerikanen weten dat het evangelie ook nog in dat oude, dwaze, geestelijk verwaterde (zoals zij het zien) dikt. Europa yrordt gepradik

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 7