Richtlijnen voor een meer doeltreffende
controle op de rijksuitgaven
N.B.G. mag in Indonesië twee
jaar lang bijbels importeren
BELASTINGHERZIENING BIJ
TWEEDE KAMER INGEDIEND
ZATERDAG 30 JULI 1960
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Commissie-Koersen brengt rapport uit
COMMISSIE VAN REVISOREN UIT ZWEEDSE
RIJKSDAG ALS VOORBEELD GESTELD
j De echtgenote van de Poolse ambas-
sa deur in Nederland, mevrouw J.
j Balicka hieltI vrijdagmorgen na de
J officiële overdracht van het m..s.
Benioioskiin de buitenhaven run
i V lissin gen nog even het el uur rad
r vast, terwijl de kapitein van het
1J/.8Ó0 ton metende schip, dat als
bouv-numtiier 2.'"» hij ..De Schelde."
,t;erd gehotucd, toekeek.
- I Foto P.Z.C.)
Het grootste deel van liet tweede en laatste rap
port van de parlementaire commissie-Koersen,
belast met het onderzoek naar liet militair aan
koopbeleid, is gewijd aan de opdracht uit het
tweede deel der motie, die in mei 1958 door wij
len de heer E. A. Vermeer aan de Tweede Ka
mer werd voorgelegd. Deze opdracht liield in
dat er antwoord moest worden gegeven op de
vraag, of, en zo ja, in hoeverre en op welke
wijze verbetering te brengen zou zijn in de con-
trolemogelïjkheïd van de Kamer op een efficiën
te besteding van door haar gevoteerde gelden.
Aanbevelingen
Wil het parlement komen tot
een goede controle van de be
steding van de rijksgelden, dan
moet er:
Grotere aandacht komen vóór en
uitbreiding van de werkzaamhe
den van de vaste commissie voor
de rijksuitgaven.
Een studie gemaakt worden van
de werkzaamheden van de budget
commissie en de commissie van
revisoren uit de Zweedse rijksdag.
Een verslag worden gegeven in
een memorie van teoelichting op
de begroting, aansluitend aan de
cijfers van de begroting. "Voorts
moet er jaarlijks een soortgelijk
stuk als het „zedelijk verslag"
worden ingediend.
Nagegaan worden welke moge
lijkheden er zijn voor een betere
begrotingsbehandeling door de
Kamer, hetzij via een in te stellen
budgetcommissie, hetzij door een
andere samenstelling van de be
staande commissies.
Bijzondere aandacht van alle vas
te commissies aan de dag worden
gelegd voor de organisaties van
de departementen en de in- en
externe controle, die op de ge-
partementen wordt uitgeoefend.
Dit concludeert de commissie-
Koersen en deze conclusies zijn
voor de Tweede Kamer, waarvan
de commissieleden zelf deel uit
maken, niet in elk opzicht vleiend
te noemen.
Zweeds voorbeeld
De commissie is voorts van mening
dat de Kamer ten aanzien van de
autonome organen moet aandringen
op een studie over de instelling van
een doelmatigheidskamer, zoals men
die in Zweden kent, a.1 dan niet als
onderdeel van de algemene rekenka
mer. De Kamer zou zelf moeten ko
men tot een studie van het instituut
van een „ombudsman", een functio
naris met controlerende bevoegdheid
en een grote vertrouwenspositie, een
figuur tevens die door Finland en
Denemarken in het parlementaire
conterole-apparaat is overgenomen
en die door de parlementen van En
geland en Israël wordt bestudeerd.
Het gehele na-oorlogse voertul-
genbeleid is aan een nauwgezet
onderzoek onderworpen. Gebleken
is dat liet beleid van de laatste
jaren in samenwerking met de na
tionale automobielindustrie van
DAF tot een goed produkt en een
goede onderdelenvoorziening heeft
geleid, maar dat in de jaren voor
1951 voor enkele honderdduizen
den guldens is verspild.
Zelfs niet voor B.B.
Van de bijna 250.000 helmen bij de
landmacht die thans streng zijn ge
controleerd zijn er ongeveer 5000
volledig afgekeurd. Dit betekent dat
zij in het geheel niet meer te gebrui
ken zijn, zelfs niet voor B B.-doelein-
den.
Defensieplafond
moet verdwijnen
(Van onze Haagse redactie)
M Het dcfensicplafoncl zal moeten
verdwijnen en er zullen voorbe-
H reidingen moeten worden ge-
troffen opdat in de eerstkomen-
le nieuwe kabinetsperiode met i
H normale begrotingen voor de 1
defensie zal kunnen worden ge-
H werkt.
Dit meent de commissie Koer- i
sen en zij voert voor dit stand-
s ount als argument aan, dat het
defensieplafond en de wijze, 1
M waarop dit thans in de begro- I
cingen wordt verwerkt, een be- i
M langrijk obstakel vormt voor I
sen efficiënte controle van de i
H zijde van de Kamer. Voor de
regering en voor de minister I
=e van financiën in het bijzonder i
II betekent het bestaan van een
defensieplafond dat zij bij het 1
voeren van het algemeen finan- I
eiële beleid minder armslag i
liebben dan zonder het plafond-
systeem. I
De commissie acht het dan ook i
H niet onwaarschijnlijk, gelet op i
de vrij algemeen binnen en bui- i
H ten het parlement bestaande
opvatting omtrent de noodzaak
H van een goede defensie, dat er
minder stabiliteit zal zijn in de
H ter beschikking komende mid- I
delen. j
Met het verdwijnen van het de-
H fensieplafond zal de controle i
door het ministerie van finan- f_
H ciën dezelfde moeten worden
H als die bij andere departcmen-
H ten.
iiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiH
De commissie is van mening dat er zeer zeker
verbetering zal moeten komen in de controlemo
gelijkheden en zij geeft hierover een zeer uit
voerige studie. In het bijzonder besteedt zij aan
dacht aan de mihtaire uitgaven en ter verkrij
ging van een goed inzicht wijst zij ook op de
controlevraagstukken bij de civiele departemen
ten. Voorts vergelijkt de commissie de toestand
in Nederland met die in België, Zweden, Dene
marken, Finland, de Duitse bondsrepubliek, En
geland en Noorwegen.
ondeugdelijke gas-
Betreffende de
maskers, merkt de commissie op °dat
er in de vervanging van de gasmas-
kerveutielen een aanzienlijke vertra
ging is opgetreden. Een nieuw ven
tiel is ontwikkeld en beproefd.
Vermoedelijk zal aan het eind van
dit jaar het aantal van 400.000,
waarnaar men streeft, zijn aange
maakt. Ook aan deze materie moet
de Kamer, aldus de commissie, aan
dacht blijven besteden.
Kritiek
De commissie oefent voorts kri
tiek uit op het mislukken van de
pogingen om de vierde mislukte
Nederlandse trotylindustrie in
Ossendreclit weer op gang te
brengen en zij wijt dat voorname
lijk aan een gebrek aan coördina
tie tussen de ministeries van de
fensie en economische zaken.
van majoor Koopman
-snfa
De reacties
van de sectie „aankoop buitenland'
naar aanleiding van het eerste ver
slag der commissie, zijn, aldus de
commissie-Koersen ongegrond.
De commissie is van mening, dat de
positie van de Koninklijke Mare
chaussee in het lichaam, dat „Direc
toraat Materieel Landmacht" heet.
een zeer moeilijke is. Bevreemdend
acht men het, dat de commandant
van de Marechaussee rechtstreeks
onder verschillende ministers en mi
litaire autoriteiten is geplaatst.
Conclusie j
De commissie-Koersen concludeert
dan dat de Tweede Kamer ten aan
zien van de controle binnen het over-
heidsappraat aan moet dringen op:
Versterking van de positie van de
centrale accountantsdienst op
het ministerie van defensie. j
Uitbreiding van liet instituut van
voorafgaande kredietopening tot
het ministerie van economische
zaken.
Een nadere beschouwing omtrent
de controlerende taken van het
ministerie van financiën ten aan
zien van de andere ministeries.
Een nader onderzoek naar de ver
houding de overlappingen of
tekortkomingen tussen de ver
schillende controlerende instan
ties.
(Slot van pag. 1
kelijk-belangaandelen evenwel op
20 kan worden gesteld.
Verder stellen de bewindslieden voor,
de vervreemdingswinsten van aan
deelhouders, die alleen of samen met
hun echtgenote in de loop van de
laatste vijf jaar een bezit van minder
dan 5 procent hebben, in elk geval
onbelast te laten.
Bij overlijden
Teil aanzien van de afrekening hij
overlijden stellen de huidige be
windslieden thans voor, naast de re
geling voor de doorschuiving van de
fiscale claim, de afrekening tegen het
vaste 20 procenttarief te laten voort
bestaan.
Het door minister Hofstra ingediende
wetsontwerp inzake de inkomstenbe
lasting is aangevuld met een voor
ziening, waardoor wordt bereikt, dat
ter voorkoming van een dubbele hef
fing, binnen zekere grenzen de winst,
behaald hij staking van de onderne
ming, vrij van belasting blijft, voor
zover deze winst de vorm aanneemt
van een winstreclit of lijfrente ten
gunste van de ondernemer dan wel
zijn weduwe en kinderen.
In het licht van de opgedane erva
ringen met het instituut van de in
vesteringsaftrek en tevens lettende
op het evenwicht tussen de eisen van
uitvoering en de belangen van de be
lastingplichtigen, achten de bewinds
lieden het verantwoord, het bestaan
de minimumbedrag van investerin
gen. waarbij de faciliteit geldt
3000,te verlagen tot 2000,
Zij hebben daarmede speciaal het
oog op de kleinere middenstands-
ondernemïngen, waarin een jaar
bedrag van 3000,voor investe
ringen in bedrijfsmiddelen dik
wijls niet wordt bereikt. De inves
teringsaftrek zal voorts eveneens
gelden voor tijdelijke grondverbe
teringen waarop de ondernemer
pleegt af te schrijven (drainage-
systeem, bouw mui kademuren
c.d.).
In het wetsontwerp, op. de vennoot
schapsbelasting zijn verschillende
wijzigingen aangebracht in het fis
cale regiem voor de coöperaties. Ten
einde o.m. te bereiken dat kleine een
voudige coöperaties, die uitsluitend
met leden werken en haar gehele
winst uitdelen, volledig vrij zijn van
vennootschapsbelasting, is dé vrij
stelling op grond van het splitsings
systeem aangevuld met een algemene
winstvrijstclling aan de voet van
5000,
Commissarissen
De bewindslieden menen, dat er ten
aanzien van de fiscale behandeling
van de commissarlssenbeloningen
alle reden is opnieuw aansluiting te
zoeken bij het vóór 1940 in Neder
land geldende systeem. I-Iierbij w-er-
den vóór de belastingheffing van de
winst de commissarisscnbeloningen,
voorzover zij geen arbeidsbeloning
zijn, op één lijn gesteld met de winst-
uitdelingen aan aandeelhouders. De
commissarissenbelasting wordt dan
ook afgeschaft.
De Gaulle wil Europese
eenheid bevorderen
President De Gaulle van Frankrijk
heeft de Duitse bondskanselier, Ade
nauer, vrijdag in liet slot Rainbouillet
op enige afstand A-an Parijs, verze-
kerd, dat hij voorstander is dat
West-Berlijn zijn \Tije status be
houdt. Verder keerde De Gaulle zicli
bij de besprekingen tegen de groot
scheepse Russische aanvallen op de
Bondsrepubliek en de persoon van
de bondskanselier.
In diplomatieke kringen te Parijs
is vrijdag vernomen dat de crisis
in Kongo De Gaulle ertoe heeft ge
bracht met grote spoed de politieke
samenhang in Europa te bevorderen,
De Franse regering is diep bezorgd
over de Russische houding ten aan
zien van Kongo; maar ook over de
refctotie van de westelijkelanden op
dév Russische houding. Frankrijk is
in het bijzonder van oordeel dat het
westen zwakheid aan de dag heeft
gelegd door niet voldoende achter
België te staan in de uren van be
proeving in Kongo.
Jongetje door leeuw
aangevallen
Donderdagavond is de veertienjarige
H. van B., het zoontje van een leeu
wenoppasser Aan Burgers Dieren
park in Arnhem, door een leeuw aan
gevallen en ernstig Arervvond.
De leeuw werd in de binnenkooi ge
laten op het moment, dat het kind
zich op tot nu toe onverklaarbare
wijze daarin bevond. De vader slaag
de er met behulp van toegeschoten
personeel in het dier weer naar bui
ten te krijgen, maar kon niet ver
hinderen dat het jongetje door het
roofdier werd neergeslagen. Met
ernstige verwondingen moest het
kind in het ziekenhuis worden opge
nomen.
Amerikaanse proef met
reuzenraket mislukt
De Amerikaanse luchtmacht heeft
donderdag tevergeefs getracht een
„Titan"-raket 8000 kilometer te
doen afleggen. De reuzenraket stort
te in de Atlantische Oceaan op on
geveer tachtig kilometer Aan de ra
ketbasis Cape Cana\'eral, waar de
raket was gelanceerd.
De luchtmacht schreef de mislukking
van de proef toe aan het "feit dat de
motor A'an de tweede trap niet in
werking is gekomen.
Lenin-vredesprijs voor
president Soekarno
De heer Mirzo Turs'ihïy een vooraan
staande Russische letterkundige
heeft als vertegenwoordiger van de
internationale Lenin-vredesprijs-com-
missie donderdag de Leninvreclesprijs
officieel overhandigd aan president
Soekarno. Tezelfder tijd ontving Soe
karno een brief van premier Kroesj-
tsjew uit Moskou, waarin hij met deze
uitreiking werd gelukgewenst.
Kroesjtsjew zegt daarin onder meer:
„Ik wens U geachte Bung Karno, ver
dere grote successen in uw werk, dat
gericht is op de consolidatie van de
vrede en de A'eiligheid der A-olkeren".
Na de uitreiking A'an de Lenin-vredes-
prijs zei president Soekarno in een
dankwoord onder meer: „Degenen, die
het communisme A'rezen, zullen na
tuurlijk zeggen: hier hebben we we
derom een bewijs, dat Soekarno een
communist is omdat Mirzo Tursun-
Zade een communist is en omdat deze
onderscheiding de naam draagt van
Lenïn, de vader van het communisme.
Maar, zoals Ik indertijd in Solo reeds
heb A'erklaard, ik lach om deze woor
den en volg mijn eigen weg".
STEMMEN UIT DE KERKEN
Botsingen bij
verkiezingen in
Zuid-Korea
Bij de parlementsverkiezingen, die
ATïjdag in Zuid-Korea zijn gehouden,
hebben zïeh op vele plaatsen onge
regeldheden A-oorgcdaan, nog A Oor de
uitslagen beleend waren. Veertig po
litiemannen hebben tijdens botsingen
met betogers verwondingen opgelo
pen.
In Samclionpo braken tweeduizend
betogers de stembussen in het ge
meentehuis open om de biljetten te
A'erbranden, toen gebleken was dat
een liberaal, die lid was geweest A-an
Syngman Rhec's parlcmentsfractie,
een ruime voorsprong had.
De politie in de provincie Poesan
heeft 2000 man naar Samchonpo ge
zonden cn 500 militairen zijn even
eens daarheen gedirigeerd om de
orde te herstellen.
In Masan stroomden 20.000 betogers
samen bij het gouvernementsgebouw,
om het aftreden te eisen van de li
beraal Lee Yong Bum.
In Kosang bestormden 40 studenten
het gebouw Avaar de stemmen geteld
Averden, doch zij slaagden niet in hun
opzet.
Het Wereldgebeuren
Olympiade
Het is nog altijd niet gelukt in
Italië op enigermate afdoende
wijze de invloed van de commu
nisten in ti: dammen. Ze zijn er sa
men met de Nenni-socialistcn in ge-
slaagd de laatste maanden weer heel
wat onrust te verwekken en dat
heelt uiteindelijk tot een regerings-
I crisis geleid.
I De regering Tanibroni moest aftre-
den. Nu had men al direct aan die
regering Tanibroni geen lang leven
toegedacht. Spottenderwijs sprak
i men van een Olympiade-regering.
I Het was immers ondenkbaar dat in
I Italië een Olympiade zou worden ge-
j houden zonder een échte regering
en daarvoor kon dan gedurende en-
j kele maanden wel de regering Tani
broni dienen,
j Helaas bezweek dat kabinet en daar-
I na viel aan de heer Fanfani de rol
van regeringsleider toe. Hij vormde
j een nieuw kabinet, dat thans als
I „Olympiade-regering no. 2" wordt
j aangeduid ook al om daarmee de
I broosheid van dit nieuwe kabinet
I aan te duiden.
D' e heer Fanfani Is dc.leider van
de linkervleugel der christelijk-
sociale (r.-k.) partij.
Hoewel zijn nieuwe regering uitslui
tend uit leden van zijn eigen partij
bestaat, heeft hij voorlopig de steun
gekregen van de sociaal-democraten,
de liberalen en de republikeinen. Met
die hulp beschikt hij over een meer
derheid in hét parlement, maar het
is een bijzonder twijfelachtige hulp.
die liij meer te danken heeft aan de
schrik, welke door de heftige com
munistische relletjes van de laatste
maanden werd verwekt, dan aan har
telijke politieke medewerking.
Hoe lang zal die schrik duren?
Vermoedelijk precies zo lang als
de vrees duurt voor een moge
lijke communistische opstand en die
vrees-begint thans al aardig te lu
wen. Èr is wat betreft de communis
tische revolutiezucht een oud verhaal
over de Italiaanse communistenleider
Togliatti in omloop. Volgens dat ver
haal zou wijlen Josef Stalin eens tot
maarschalk Tito gezegd hebben:
„Togliatti zal nooit een revolutie ver
wekken; hij is een professor".
Toch begon de communistische agi
tatie in IJalië kort geleden vrij sterlc
op een anti-fascistische volksopstand
te gelijken cn de terreur-acties A'an
de ultra-linkse Italianen waren zeker
niet \'an revolutionair vuur ontbloot.
Vandaar de opstand-vrees, die thans
langzaam wegzakt.
Het is nu de taak van de heer Fan
fani om te pogen aan de ultra-linkse
elementen de wind uit de zeilen te
nemen.
Hij heeft al eerder geprobeerd als
minister-president het communisme
in Italië in te dammen, maar twee
maal leed hij schipbreuk en moest
hij aftreden.
rs ij deze derde poging staat hij cr
echter in economisch opzicht heel
wat gunstiger voor. Het is namelijk
sedert kort zovet', dat de welvaarls-
gólf, die West-Europa overspoelt,
ook Italië heeft bereikt.
De werkloosheid loopt terug, de in
dustrie floreert, de prijzen van al
lerlei vcrbruiksartikelen dalen en de
omzetten in de detailhandel nemen
van maand tot maand toe. Het gaat
de kleine man in Italië iets beter en
dat kan alleen maar gunstig zijn
voor de regering Fanfani en on
gunstig voor de communisten, die
het toch Wel in hoofdzaak moeten
hebben van armoede en ellende.
Het zwakke punt van de regering
Fanfani is echter haar afhan
kelijkheid A'an de sociaal-demo
cratische, de liberale en de republi
keinse partijen. Die partijen hebben
eigen politieke oogmerken en zij
kunnen op beslissende momenten de
regering Fanfani zo zeer onder druk
zetten, dat het voor Fanfani en zijn
medestanders niet meer aantrekke
lijk zou zijn om het regeerkasteel
bezet te houden
Zij kunnen op elk gewenst moment
Fanfani ten val brengen, al is het
nu Avel zeker, dat dit moment pas
zal komen nade Olympiade!
De drie hoofdpunten van de regering
Fanfani zijn: 1. bestrijding van het
communistische gevaar in Italië; 2.
trouw aan de Navo en de Europese
verdragen en 3. een expansieve eco
nomische politiek.
Dat zijn heel aantrekkelijke punten.
In Rome wordt al gefluisterd, dat
diezelfde punten zullen A-oorkomen
op het program A-an een nieuwe re
gering, die na het aftreden A-an Fan
fani gevormd zal worden en dat zal
dan zo ongeveer de 25ste Italiaanse
regering zijn sedert het einde A-an
de Tweede Wereldoorlog in 1945!!
Met hulp van zusterorganisaties
voor f 600.000 toegezegd
Nederland kan in Indonesië niet veel meer importeren. De legale haudel
heeft in steeds meerdere mate met belemmerende maatregelen te maken
gekregen. Des te merkwaardiger is het dat het Nederlands Bijbelgenoot
schap (N.B.G.), na jaren A'an Aerbod, op 31 december van het A'orige jaar
het bericht ontA'ïng, dat het hem Avas toegestaan om gedurende de tAvee
komende jaren bijbels en bijbelgedeelten in dit land te importeren. Van die
mogelijkheid zou het N.B.G., in de ruimste mate als liet haar mogelijk is,
gebruik Avillen maken. Alleen reeds in liet eerste kAX'artaal van I960 zijn
er 189 kisten met 84.439 bijbels en bijbelgedeelten A-crzonden. Dit zijn
bijbels die men in voorraad had en \A-aarmee dc bijna uitgeputte reserAe
iu Indonesië Averd aangCA iild. Maar behahe deze directe Aerzencüng stond
het N'.B.G. voor de noodzaak onmiddellijk een plan te maken om tot
nieuwe drukken over te gaan. Al spoedig had men berekend dal dit een
bedrag van 800.000,zou vergen.
Aangezien men -dit bedrag zo maar
niet op tafel kon leggen, is de hulp
ingeroepen van zusterorganisaties in
andere landen en zo heeft men, met
de toezeggingen mee, een bedrag van
600.000,beschikbaar. Men rekent
cr nu op, dat de kerken in Neder
land voor de ontbrekende 2 ton zul
len zorgen cn men hoopt dat er in
iedere gemeente een collecte zal wor
den gehouden.
Naar schatting Avonen er in het ei
landenrijk rond de evenaar een klei
ne 100 miljoen mensen. Ze zijn ver
deeld in heel wat volken on rassen,
waarvan dc meeste een eigen taai
hebben.
ln 9 van deze talen is de complete
Bijbel vertaald. In 10 heeft men
een vertaling van het Oude of van
het Nieuwe Testament compleet.
In rond 20 talen heeft men een
vertaling van één of meer bijbel
boeken en dan beschikt men nog
in een tiental gebieden over een
bloemlezing A'an losse stukken uit
de Bijbel. De A-ragen Avaarvoor
men bij het N.B.G.. nu er gedu
rende twee jaar bijbels mogen
worden geïmporteerd, staat, zijn
dan ook niet gering-.
Wat moet er worden gedrukt In
welke talen moet dit geschieden
Wat is het eerst A-an al nodig We
kunnen het ons indenken dat die vrij
heid A-an bijbel-import gedurende de
toegestane 2 jaar het bestuur van
het N.B.G. heel Avat kopzorgen heeft
gekost en nog zal kosten en dat er
een grote activiteit zal moeten wor
den ontplooid om het plan, dat men
heeft opgesteld, op tijd klaar te krij
gen.
Weg gebaand
Zoals uit liet bericht, dat Ave over
deze zaak lazen in het officiële or
gaan van het N.B.G.. blijkt, is de
-verspreiding van de Bijbei A-oor de
christenheid een internationale zaak.
Er is reeds hulp toegezegd van ge
nootschappen die hetzelfde doel na
streven in andere landen. Dver-
spreiding van de Bijbel is een inter
nationale zaak. Het christendom is
niet te denken zonder de Heilige
Schrift. De kerk verleent (naar pro
testantse opvatting) geen bijzonder
gezag aan de Bijbel, maar eerder is
het omgekeerde het geval. De Bijbel
heeft zichzelf een weg gebaand, om
dat zij in de wereld heeft geklonken
en nog steeds klinkt als een stem uit
een andere wereld Avaardoor wij men
sen kunnen horen wat God ons te
zeggen heeft.
En zo heeft zij de kerk gevormd en
de mensen bijeengebracht, die iu de
Schrift de stem des lieren hebben
gehoord cn die steeds Aveer opnieuw
willen horen. Daarom hebben pro
testantse kerken van liet begin der
Reformatie af aan, hun uiterste best
CZie slot pag. 4 kol. 3)
AMINTORE FANFANI
leider Aan zwakke Italiaanse regering
Kwestie Eichmann
is bijgelegd
Iu diplomatieke kringen in Bueiios-
Aires is vernomen dat Argentinië
en Israël hun geschil oa-er de zaak-
Eïchmann definitief hebben bijge
legd. Verwacht werd dat later een
officieel coiniminïqiié zal Avorden uit
gegeven.