Richtlijnen voor een meer doeltreffende controle op de rijksuitgaven N.B.G. mag in Indonesië twee jaar lang bijbels importeren BELASTINGHERZIENING BIJ TWEEDE KAMER INGEDIEND ZATERDAG 30 JULI 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Commissie-Koersen brengt rapport uit COMMISSIE VAN REVISOREN UIT ZWEEDSE RIJKSDAG ALS VOORBEELD GESTELD j De echtgenote van de Poolse ambas- sa deur in Nederland, mevrouw J. j Balicka hieltI vrijdagmorgen na de J officiële overdracht van het m..s. Benioioskiin de buitenhaven run i V lissin gen nog even het el uur rad r vast, terwijl de kapitein van het 1J/.8Ó0 ton metende schip, dat als bouv-numtiier 2.'"» hij ..De Schelde." ,t;erd gehotucd, toekeek. - I Foto P.Z.C.) Het grootste deel van liet tweede en laatste rap port van de parlementaire commissie-Koersen, belast met het onderzoek naar liet militair aan koopbeleid, is gewijd aan de opdracht uit het tweede deel der motie, die in mei 1958 door wij len de heer E. A. Vermeer aan de Tweede Ka mer werd voorgelegd. Deze opdracht liield in dat er antwoord moest worden gegeven op de vraag, of, en zo ja, in hoeverre en op welke wijze verbetering te brengen zou zijn in de con- trolemogelïjkheïd van de Kamer op een efficiën te besteding van door haar gevoteerde gelden. Aanbevelingen Wil het parlement komen tot een goede controle van de be steding van de rijksgelden, dan moet er: Grotere aandacht komen vóór en uitbreiding van de werkzaamhe den van de vaste commissie voor de rijksuitgaven. Een studie gemaakt worden van de werkzaamheden van de budget commissie en de commissie van revisoren uit de Zweedse rijksdag. Een verslag worden gegeven in een memorie van teoelichting op de begroting, aansluitend aan de cijfers van de begroting. "Voorts moet er jaarlijks een soortgelijk stuk als het „zedelijk verslag" worden ingediend. Nagegaan worden welke moge lijkheden er zijn voor een betere begrotingsbehandeling door de Kamer, hetzij via een in te stellen budgetcommissie, hetzij door een andere samenstelling van de be staande commissies. Bijzondere aandacht van alle vas te commissies aan de dag worden gelegd voor de organisaties van de departementen en de in- en externe controle, die op de ge- partementen wordt uitgeoefend. Dit concludeert de commissie- Koersen en deze conclusies zijn voor de Tweede Kamer, waarvan de commissieleden zelf deel uit maken, niet in elk opzicht vleiend te noemen. Zweeds voorbeeld De commissie is voorts van mening dat de Kamer ten aanzien van de autonome organen moet aandringen op een studie over de instelling van een doelmatigheidskamer, zoals men die in Zweden kent, a.1 dan niet als onderdeel van de algemene rekenka mer. De Kamer zou zelf moeten ko men tot een studie van het instituut van een „ombudsman", een functio naris met controlerende bevoegdheid en een grote vertrouwenspositie, een figuur tevens die door Finland en Denemarken in het parlementaire conterole-apparaat is overgenomen en die door de parlementen van En geland en Israël wordt bestudeerd. Het gehele na-oorlogse voertul- genbeleid is aan een nauwgezet onderzoek onderworpen. Gebleken is dat liet beleid van de laatste jaren in samenwerking met de na tionale automobielindustrie van DAF tot een goed produkt en een goede onderdelenvoorziening heeft geleid, maar dat in de jaren voor 1951 voor enkele honderdduizen den guldens is verspild. Zelfs niet voor B.B. Van de bijna 250.000 helmen bij de landmacht die thans streng zijn ge controleerd zijn er ongeveer 5000 volledig afgekeurd. Dit betekent dat zij in het geheel niet meer te gebrui ken zijn, zelfs niet voor B B.-doelein- den. Defensieplafond moet verdwijnen (Van onze Haagse redactie) M Het dcfensicplafoncl zal moeten verdwijnen en er zullen voorbe- H reidingen moeten worden ge- troffen opdat in de eerstkomen- le nieuwe kabinetsperiode met i H normale begrotingen voor de 1 defensie zal kunnen worden ge- H werkt. Dit meent de commissie Koer- i sen en zij voert voor dit stand- s ount als argument aan, dat het defensieplafond en de wijze, 1 M waarop dit thans in de begro- I cingen wordt verwerkt, een be- i M langrijk obstakel vormt voor I sen efficiënte controle van de i H zijde van de Kamer. Voor de regering en voor de minister I =e van financiën in het bijzonder i II betekent het bestaan van een defensieplafond dat zij bij het 1 voeren van het algemeen finan- I eiële beleid minder armslag i liebben dan zonder het plafond- systeem. I De commissie acht het dan ook i H niet onwaarschijnlijk, gelet op i de vrij algemeen binnen en bui- i H ten het parlement bestaande opvatting omtrent de noodzaak H van een goede defensie, dat er minder stabiliteit zal zijn in de H ter beschikking komende mid- I delen. j Met het verdwijnen van het de- H fensieplafond zal de controle i door het ministerie van finan- f_ H ciën dezelfde moeten worden H als die bij andere departcmen- H ten. iiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiH De commissie is van mening dat er zeer zeker verbetering zal moeten komen in de controlemo gelijkheden en zij geeft hierover een zeer uit voerige studie. In het bijzonder besteedt zij aan dacht aan de mihtaire uitgaven en ter verkrij ging van een goed inzicht wijst zij ook op de controlevraagstukken bij de civiele departemen ten. Voorts vergelijkt de commissie de toestand in Nederland met die in België, Zweden, Dene marken, Finland, de Duitse bondsrepubliek, En geland en Noorwegen. ondeugdelijke gas- Betreffende de maskers, merkt de commissie op °dat er in de vervanging van de gasmas- kerveutielen een aanzienlijke vertra ging is opgetreden. Een nieuw ven tiel is ontwikkeld en beproefd. Vermoedelijk zal aan het eind van dit jaar het aantal van 400.000, waarnaar men streeft, zijn aange maakt. Ook aan deze materie moet de Kamer, aldus de commissie, aan dacht blijven besteden. Kritiek De commissie oefent voorts kri tiek uit op het mislukken van de pogingen om de vierde mislukte Nederlandse trotylindustrie in Ossendreclit weer op gang te brengen en zij wijt dat voorname lijk aan een gebrek aan coördina tie tussen de ministeries van de fensie en economische zaken. van majoor Koopman -snfa De reacties van de sectie „aankoop buitenland' naar aanleiding van het eerste ver slag der commissie, zijn, aldus de commissie-Koersen ongegrond. De commissie is van mening, dat de positie van de Koninklijke Mare chaussee in het lichaam, dat „Direc toraat Materieel Landmacht" heet. een zeer moeilijke is. Bevreemdend acht men het, dat de commandant van de Marechaussee rechtstreeks onder verschillende ministers en mi litaire autoriteiten is geplaatst. Conclusie j De commissie-Koersen concludeert dan dat de Tweede Kamer ten aan zien van de controle binnen het over- heidsappraat aan moet dringen op: Versterking van de positie van de centrale accountantsdienst op het ministerie van defensie. j Uitbreiding van liet instituut van voorafgaande kredietopening tot het ministerie van economische zaken. Een nadere beschouwing omtrent de controlerende taken van het ministerie van financiën ten aan zien van de andere ministeries. Een nader onderzoek naar de ver houding de overlappingen of tekortkomingen tussen de ver schillende controlerende instan ties. (Slot van pag. 1 kelijk-belangaandelen evenwel op 20 kan worden gesteld. Verder stellen de bewindslieden voor, de vervreemdingswinsten van aan deelhouders, die alleen of samen met hun echtgenote in de loop van de laatste vijf jaar een bezit van minder dan 5 procent hebben, in elk geval onbelast te laten. Bij overlijden Teil aanzien van de afrekening hij overlijden stellen de huidige be windslieden thans voor, naast de re geling voor de doorschuiving van de fiscale claim, de afrekening tegen het vaste 20 procenttarief te laten voort bestaan. Het door minister Hofstra ingediende wetsontwerp inzake de inkomstenbe lasting is aangevuld met een voor ziening, waardoor wordt bereikt, dat ter voorkoming van een dubbele hef fing, binnen zekere grenzen de winst, behaald hij staking van de onderne ming, vrij van belasting blijft, voor zover deze winst de vorm aanneemt van een winstreclit of lijfrente ten gunste van de ondernemer dan wel zijn weduwe en kinderen. In het licht van de opgedane erva ringen met het instituut van de in vesteringsaftrek en tevens lettende op het evenwicht tussen de eisen van uitvoering en de belangen van de be lastingplichtigen, achten de bewinds lieden het verantwoord, het bestaan de minimumbedrag van investerin gen. waarbij de faciliteit geldt 3000,te verlagen tot 2000, Zij hebben daarmede speciaal het oog op de kleinere middenstands- ondernemïngen, waarin een jaar bedrag van 3000,voor investe ringen in bedrijfsmiddelen dik wijls niet wordt bereikt. De inves teringsaftrek zal voorts eveneens gelden voor tijdelijke grondverbe teringen waarop de ondernemer pleegt af te schrijven (drainage- systeem, bouw mui kademuren c.d.). In het wetsontwerp, op. de vennoot schapsbelasting zijn verschillende wijzigingen aangebracht in het fis cale regiem voor de coöperaties. Ten einde o.m. te bereiken dat kleine een voudige coöperaties, die uitsluitend met leden werken en haar gehele winst uitdelen, volledig vrij zijn van vennootschapsbelasting, is dé vrij stelling op grond van het splitsings systeem aangevuld met een algemene winstvrijstclling aan de voet van 5000, Commissarissen De bewindslieden menen, dat er ten aanzien van de fiscale behandeling van de commissarlssenbeloningen alle reden is opnieuw aansluiting te zoeken bij het vóór 1940 in Neder land geldende systeem. I-Iierbij w-er- den vóór de belastingheffing van de winst de commissarisscnbeloningen, voorzover zij geen arbeidsbeloning zijn, op één lijn gesteld met de winst- uitdelingen aan aandeelhouders. De commissarissenbelasting wordt dan ook afgeschaft. De Gaulle wil Europese eenheid bevorderen President De Gaulle van Frankrijk heeft de Duitse bondskanselier, Ade nauer, vrijdag in liet slot Rainbouillet op enige afstand A-an Parijs, verze- kerd, dat hij voorstander is dat West-Berlijn zijn \Tije status be houdt. Verder keerde De Gaulle zicli bij de besprekingen tegen de groot scheepse Russische aanvallen op de Bondsrepubliek en de persoon van de bondskanselier. In diplomatieke kringen te Parijs is vrijdag vernomen dat de crisis in Kongo De Gaulle ertoe heeft ge bracht met grote spoed de politieke samenhang in Europa te bevorderen, De Franse regering is diep bezorgd over de Russische houding ten aan zien van Kongo; maar ook over de refctotie van de westelijkelanden op dév Russische houding. Frankrijk is in het bijzonder van oordeel dat het westen zwakheid aan de dag heeft gelegd door niet voldoende achter België te staan in de uren van be proeving in Kongo. Jongetje door leeuw aangevallen Donderdagavond is de veertienjarige H. van B., het zoontje van een leeu wenoppasser Aan Burgers Dieren park in Arnhem, door een leeuw aan gevallen en ernstig Arervvond. De leeuw werd in de binnenkooi ge laten op het moment, dat het kind zich op tot nu toe onverklaarbare wijze daarin bevond. De vader slaag de er met behulp van toegeschoten personeel in het dier weer naar bui ten te krijgen, maar kon niet ver hinderen dat het jongetje door het roofdier werd neergeslagen. Met ernstige verwondingen moest het kind in het ziekenhuis worden opge nomen. Amerikaanse proef met reuzenraket mislukt De Amerikaanse luchtmacht heeft donderdag tevergeefs getracht een „Titan"-raket 8000 kilometer te doen afleggen. De reuzenraket stort te in de Atlantische Oceaan op on geveer tachtig kilometer Aan de ra ketbasis Cape Cana\'eral, waar de raket was gelanceerd. De luchtmacht schreef de mislukking van de proef toe aan het "feit dat de motor A'an de tweede trap niet in werking is gekomen. Lenin-vredesprijs voor president Soekarno De heer Mirzo Turs'ihïy een vooraan staande Russische letterkundige heeft als vertegenwoordiger van de internationale Lenin-vredesprijs-com- missie donderdag de Leninvreclesprijs officieel overhandigd aan president Soekarno. Tezelfder tijd ontving Soe karno een brief van premier Kroesj- tsjew uit Moskou, waarin hij met deze uitreiking werd gelukgewenst. Kroesjtsjew zegt daarin onder meer: „Ik wens U geachte Bung Karno, ver dere grote successen in uw werk, dat gericht is op de consolidatie van de vrede en de A'eiligheid der A-olkeren". Na de uitreiking A'an de Lenin-vredes- prijs zei president Soekarno in een dankwoord onder meer: „Degenen, die het communisme A'rezen, zullen na tuurlijk zeggen: hier hebben we we derom een bewijs, dat Soekarno een communist is omdat Mirzo Tursun- Zade een communist is en omdat deze onderscheiding de naam draagt van Lenïn, de vader van het communisme. Maar, zoals Ik indertijd in Solo reeds heb A'erklaard, ik lach om deze woor den en volg mijn eigen weg". STEMMEN UIT DE KERKEN Botsingen bij verkiezingen in Zuid-Korea Bij de parlementsverkiezingen, die ATïjdag in Zuid-Korea zijn gehouden, hebben zïeh op vele plaatsen onge regeldheden A-oorgcdaan, nog A Oor de uitslagen beleend waren. Veertig po litiemannen hebben tijdens botsingen met betogers verwondingen opgelo pen. In Samclionpo braken tweeduizend betogers de stembussen in het ge meentehuis open om de biljetten te A'erbranden, toen gebleken was dat een liberaal, die lid was geweest A-an Syngman Rhec's parlcmentsfractie, een ruime voorsprong had. De politie in de provincie Poesan heeft 2000 man naar Samchonpo ge zonden cn 500 militairen zijn even eens daarheen gedirigeerd om de orde te herstellen. In Masan stroomden 20.000 betogers samen bij het gouvernementsgebouw, om het aftreden te eisen van de li beraal Lee Yong Bum. In Kosang bestormden 40 studenten het gebouw Avaar de stemmen geteld Averden, doch zij slaagden niet in hun opzet. Het Wereldgebeuren Olympiade Het is nog altijd niet gelukt in Italië op enigermate afdoende wijze de invloed van de commu nisten in ti: dammen. Ze zijn er sa men met de Nenni-socialistcn in ge- slaagd de laatste maanden weer heel wat onrust te verwekken en dat heelt uiteindelijk tot een regerings- I crisis geleid. I De regering Tanibroni moest aftre- den. Nu had men al direct aan die regering Tanibroni geen lang leven toegedacht. Spottenderwijs sprak i men van een Olympiade-regering. I Het was immers ondenkbaar dat in I Italië een Olympiade zou worden ge- j houden zonder een échte regering en daarvoor kon dan gedurende en- j kele maanden wel de regering Tani broni dienen, j Helaas bezweek dat kabinet en daar- I na viel aan de heer Fanfani de rol van regeringsleider toe. Hij vormde j een nieuw kabinet, dat thans als I „Olympiade-regering no. 2" wordt j aangeduid ook al om daarmee de I broosheid van dit nieuwe kabinet I aan te duiden. D' e heer Fanfani Is dc.leider van de linkervleugel der christelijk- sociale (r.-k.) partij. Hoewel zijn nieuwe regering uitslui tend uit leden van zijn eigen partij bestaat, heeft hij voorlopig de steun gekregen van de sociaal-democraten, de liberalen en de republikeinen. Met die hulp beschikt hij over een meer derheid in hét parlement, maar het is een bijzonder twijfelachtige hulp. die liij meer te danken heeft aan de schrik, welke door de heftige com munistische relletjes van de laatste maanden werd verwekt, dan aan har telijke politieke medewerking. Hoe lang zal die schrik duren? Vermoedelijk precies zo lang als de vrees duurt voor een moge lijke communistische opstand en die vrees-begint thans al aardig te lu wen. Èr is wat betreft de communis tische revolutiezucht een oud verhaal over de Italiaanse communistenleider Togliatti in omloop. Volgens dat ver haal zou wijlen Josef Stalin eens tot maarschalk Tito gezegd hebben: „Togliatti zal nooit een revolutie ver wekken; hij is een professor". Toch begon de communistische agi tatie in IJalië kort geleden vrij sterlc op een anti-fascistische volksopstand te gelijken cn de terreur-acties A'an de ultra-linkse Italianen waren zeker niet \'an revolutionair vuur ontbloot. Vandaar de opstand-vrees, die thans langzaam wegzakt. Het is nu de taak van de heer Fan fani om te pogen aan de ultra-linkse elementen de wind uit de zeilen te nemen. Hij heeft al eerder geprobeerd als minister-president het communisme in Italië in te dammen, maar twee maal leed hij schipbreuk en moest hij aftreden. rs ij deze derde poging staat hij cr echter in economisch opzicht heel wat gunstiger voor. Het is namelijk sedert kort zovet', dat de welvaarls- gólf, die West-Europa overspoelt, ook Italië heeft bereikt. De werkloosheid loopt terug, de in dustrie floreert, de prijzen van al lerlei vcrbruiksartikelen dalen en de omzetten in de detailhandel nemen van maand tot maand toe. Het gaat de kleine man in Italië iets beter en dat kan alleen maar gunstig zijn voor de regering Fanfani en on gunstig voor de communisten, die het toch Wel in hoofdzaak moeten hebben van armoede en ellende. Het zwakke punt van de regering Fanfani is echter haar afhan kelijkheid A'an de sociaal-demo cratische, de liberale en de republi keinse partijen. Die partijen hebben eigen politieke oogmerken en zij kunnen op beslissende momenten de regering Fanfani zo zeer onder druk zetten, dat het voor Fanfani en zijn medestanders niet meer aantrekke lijk zou zijn om het regeerkasteel bezet te houden Zij kunnen op elk gewenst moment Fanfani ten val brengen, al is het nu Avel zeker, dat dit moment pas zal komen nade Olympiade! De drie hoofdpunten van de regering Fanfani zijn: 1. bestrijding van het communistische gevaar in Italië; 2. trouw aan de Navo en de Europese verdragen en 3. een expansieve eco nomische politiek. Dat zijn heel aantrekkelijke punten. In Rome wordt al gefluisterd, dat diezelfde punten zullen A-oorkomen op het program A-an een nieuwe re gering, die na het aftreden A-an Fan fani gevormd zal worden en dat zal dan zo ongeveer de 25ste Italiaanse regering zijn sedert het einde A-an de Tweede Wereldoorlog in 1945!! Met hulp van zusterorganisaties voor f 600.000 toegezegd Nederland kan in Indonesië niet veel meer importeren. De legale haudel heeft in steeds meerdere mate met belemmerende maatregelen te maken gekregen. Des te merkwaardiger is het dat het Nederlands Bijbelgenoot schap (N.B.G.), na jaren A'an Aerbod, op 31 december van het A'orige jaar het bericht ontA'ïng, dat het hem Avas toegestaan om gedurende de tAvee komende jaren bijbels en bijbelgedeelten in dit land te importeren. Van die mogelijkheid zou het N.B.G., in de ruimste mate als liet haar mogelijk is, gebruik Avillen maken. Alleen reeds in liet eerste kAX'artaal van I960 zijn er 189 kisten met 84.439 bijbels en bijbelgedeelten A-crzonden. Dit zijn bijbels die men in voorraad had en \A-aarmee dc bijna uitgeputte reserAe iu Indonesië Averd aangCA iild. Maar behahe deze directe Aerzencüng stond het N'.B.G. voor de noodzaak onmiddellijk een plan te maken om tot nieuwe drukken over te gaan. Al spoedig had men berekend dal dit een bedrag van 800.000,zou vergen. Aangezien men -dit bedrag zo maar niet op tafel kon leggen, is de hulp ingeroepen van zusterorganisaties in andere landen en zo heeft men, met de toezeggingen mee, een bedrag van 600.000,beschikbaar. Men rekent cr nu op, dat de kerken in Neder land voor de ontbrekende 2 ton zul len zorgen cn men hoopt dat er in iedere gemeente een collecte zal wor den gehouden. Naar schatting Avonen er in het ei landenrijk rond de evenaar een klei ne 100 miljoen mensen. Ze zijn ver deeld in heel wat volken on rassen, waarvan dc meeste een eigen taai hebben. ln 9 van deze talen is de complete Bijbel vertaald. In 10 heeft men een vertaling van het Oude of van het Nieuwe Testament compleet. In rond 20 talen heeft men een vertaling van één of meer bijbel boeken en dan beschikt men nog in een tiental gebieden over een bloemlezing A'an losse stukken uit de Bijbel. De A-ragen Avaarvoor men bij het N.B.G.. nu er gedu rende twee jaar bijbels mogen worden geïmporteerd, staat, zijn dan ook niet gering-. Wat moet er worden gedrukt In welke talen moet dit geschieden Wat is het eerst A-an al nodig We kunnen het ons indenken dat die vrij heid A-an bijbel-import gedurende de toegestane 2 jaar het bestuur van het N.B.G. heel Avat kopzorgen heeft gekost en nog zal kosten en dat er een grote activiteit zal moeten wor den ontplooid om het plan, dat men heeft opgesteld, op tijd klaar te krij gen. Weg gebaand Zoals uit liet bericht, dat Ave over deze zaak lazen in het officiële or gaan van het N.B.G.. blijkt, is de -verspreiding van de Bijbei A-oor de christenheid een internationale zaak. Er is reeds hulp toegezegd van ge nootschappen die hetzelfde doel na streven in andere landen. Dver- spreiding van de Bijbel is een inter nationale zaak. Het christendom is niet te denken zonder de Heilige Schrift. De kerk verleent (naar pro testantse opvatting) geen bijzonder gezag aan de Bijbel, maar eerder is het omgekeerde het geval. De Bijbel heeft zichzelf een weg gebaand, om dat zij in de wereld heeft geklonken en nog steeds klinkt als een stem uit een andere wereld Avaardoor wij men sen kunnen horen wat God ons te zeggen heeft. En zo heeft zij de kerk gevormd en de mensen bijeengebracht, die iu de Schrift de stem des lieren hebben gehoord cn die steeds Aveer opnieuw willen horen. Daarom hebben pro testantse kerken van liet begin der Reformatie af aan, hun uiterste best CZie slot pag. 4 kol. 3) AMINTORE FANFANI leider Aan zwakke Italiaanse regering Kwestie Eichmann is bijgelegd Iu diplomatieke kringen in Bueiios- Aires is vernomen dat Argentinië en Israël hun geschil oa-er de zaak- Eïchmann definitief hebben bijge legd. Verwacht werd dat later een officieel coiniminïqiié zal Avorden uit gegeven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 3