„Torfluyden" mochten hun schepen niet in de steden lossen Amerikanen hebben ongeveer 120 vrije dagen per jaar TONY STEPHENS (12) VERTELDE RECHTBANK ZIJN BELEVENISSEN EERSTE ZEPPELIN STARTTE ZESTIG JAAR GELEDEN VELEN NAAR HET BUITENLAND DONDERDAG 28 JULI 1960 PROV1NOIALB ZEBÜWSB COURANT Schoorsteenvegers waren in Zeeuwse steden nog niet bekend In de schouw, die in de middel eeuwen natuurlijk het middel punt van de keuken vormde, stookte men in Zeeland voor namelijk turf uit het veen, dat met schepen werd aangevoerd. De schippers van de turfschui- ten, die meestal met de naam „torfluyden" werden aange duid, mochten, wegens brand gevaar, niet binnen de steden hun ligplaats kiezen, evenmin als de vervoerders van hout. In Arnemuiden werden hun schepen gelost door de „torf- dragers" die „op der stede dijck" woonden en in Middel burg, waar deze schepen in de Nieuwe Haven voor anker lagen, brachten de turfkruiers met hun kruiwagens de turf van Sint Jansdam naar de huizen der burgers. Door Jac. R. W. Sinninghe Turf geeft een flinke roetvorming en daarom moest de schouw regelmatig geveegd worden, wat de bewoners blijkbaar zelf deden, want schoor steenvegers waren er nog niet in de Zeeuwse steden. Menig burger hield in een kot een of meer varkens en een ieder mocht varkens slechten en verkopen, hetzij „van Bamlsse (1 oktober) tot Mid- dewinter" (24 december) of van „Sint Gillis dage (1 september) tot Meye". Zodoende had ook elke bur ger hammen en spek in de schoor steen hangen om gerookt te worden. Ook legde men wel botje bij botje en kocht een schaap, een koe of een os „omme te bruken binnen hueren huuse toot haer selfs eten": twee poorters mochten tezamen een schaap kopen en slachten en een combinatie van vier kon een koe of os doden en verdelen. In elke kel der stonden dan ook een of meer vleeskuipen met deksels en tobben om vet in te bewaren. Eraadspitten en ander keukengerief hing boven de schouw en van een ijzeren dwarslat, de haalboom, hing een lange haak neer, die de ketel droeg, ,,de vuerpot in den schouwe". In welvarende gezinnen hingen wel drie a vier potten en ketels tegelijk boven het vuur, daar aan de ketel- haak verschillende kleinere" haken bevestigd waren. In abdijen, kloosters, gasthuizen en kastelen, waar ruimte was om vele bijgebouwen neer te zetten, was de grote keuken een apart staand ste nen gebouw met een rieten dak, dat af en toe met leem werd bestreken wegens het brandgevaar. In zo'n keukeu stond een grote stenen oven «lie met een mantel of rookvang was afgedekt, terwijl er bovendien vaak nog een vuur brandde in de betegel de stenen haard die ook overmanteld Hout had voorkeur Als men geld te missen had en dat had de abt van Middel burg een zeker kon men hout stoken „barninxhouts" dat onder De bouw van de.brug over de Boven- Merwede bij Goriuchem in rijksweg no. 27, welke een belangrijke verbin ding wordt in de route tussen Am sterdam en Antwerpen, is een belang rijke stap gevorderd door het invaren van de klap van de basculebrug, wel ke een doorvaartwijdte van 30 meter heeft. De foto geeft een beeld van het in varen van het stalen gevaarte. andere per schip uit Engeland kwam. Aan een goed houtvuur gaf men toch altijd nog de voor keur boven een turfvuur want „et maecket vuylre asschen ende et ruuct qualiker (slechter) dan thout". Deze potten en ketels hadden gewoon lijk drie poten, zodat men ze zo no dig op of voor het vuur kon plaat sen en voor het geval de pannen en potten geen voeten hadden gebruik te men treeften of branders, ijzeren ringen die op drie voeten stonden. Bij de haard behoorden verder een tang, een rooster en een blaasbalg voor het grijpen te hangen. Met de tang vatte men de houtblokken of de turven aan, terwijl men op het rooster, een ijzeren traliewerk met een steel op 4 pootjes, op een klein vuur van houtskool appelen en kas tanjes kon roosteren of worsten bra den. Aanrecht In geen enkele keuken ontbrak ook het aanrecht, „trechtbank" ge naamd, „waeran liengelesse ende cramme" om keukengerei aan op te hangen. Zo'n houten aanrecht, dat in deftige kringen „dretchoir" (dres soir) of buffet heette, kon ook als kast dienst doen om etenswaren in te bergen. Daarvoor diende ook de „masïere", een kastje dat in de ste nen muur was uitgespaard, en de „scaprade" (schapraai) of het „spyndken", een voorraadkast die soms met een paar haken aan de muur was opgehangen. „Vrouwe, waer is den ketel, den aker unde onser pannen" vroeg een veer tiende eeuws dienstmeisje, dat niet erg bij de tijd was aan haar me vrouw en deze antwoordde: „bistu blend (blind) un siestu nicht dat ol (alles) is bi der scrapaden". In de middeleeuwen was vlees het j hoofdbestanddeel van de maaltijd en daarom ontbrak ook in geen enkele keuken het grote hakblok met de daarbij behorende bijl: Twee messen ghebreect u Omme te snidene uwe spise Een scerfmes (scherfmes) Omme te scervene U wermoes (groente) zegt de dichter. Waterput in keuken Van pompen in de keuken wordt zel den of nooit gesproken en slechts bij hoge uitzondering had men in de keuken een put, waaruit men water putte met een met ijzer beslagen houten emmer, terwijl het overge- storte water door een goot voor de put wegliep. Huisvrouwen hadden in de keuken loden watervaten en ze moesten zelf hun water halen uit een van de stadsputteu, tenzij ze hun man zo onder de plak hadden, dat deze het voor hen deed. Een kwade vrouw zoals men er zo vele aantreft in de middeleeuwse toneelspelen zei dan vriendelijk: „Nu gaet, keyteijf, God geve u schande! Ende haelt water ende haest u snel, Of ic sal u op u vel Met voeten terden", maar deze dame was vanzelfspre kend geen Zeeuwse. ZWERFTOCHT DOOR HALF EUROPA Onderwijzer Treacy wegens ontvoering vervolgd Voor de rechtbank te Hinckley in Engeland is het verhaal gedaan van de dwaaltocht van de 12-jarï. ge Tony Stephens met zijn onder wijzer die beschuldigd wordt van ontvoering van do jongen. Tony Stephens, tenger en blond, glimlachte verlegen naar Kevin Treacy, toen deze achter het ge- tuigeliekje verscheen. Treacy, 29 jaar, gaf les in kunstge schiedenis op de rooms-katholieke school van Earl Shilton. Daar had den zij elkaar voor het eerst ont moet, vertelde Tony. Er ontstond tussen hen een relatie, welke uit eindelijk tot een reis van 15 maan den door Frankrijk, Italië, Oos tenrijk en Duitsland zou leiden, Tony en anderen in een religieuze be weging op school, zouden verleden jaar "in de zomervakantie met Treacy naar Spanje gaan, doch Tony zeide dat zijn vader hem had verteld dat hij niet mee kon. In het geheim werd een pasfoto ge maakt en vervolgens nam hij, vol gens de aanwijzingen van Treacy, een trein naar Londen. Daar ver telde Treacy hem dat zijn naam Sean Lacey zou zijn, die van Trea cy Kevin Lacey, en dat zij zouden voorgeven broers te zijn. „Die avond ging ik met hem mee per trein naar Dover en we namen «le nachtboot naar Duinkerken en gingen van daar naar Parijs", ver telde Tony. In Parijs zag hij Treacy de namen in de passen veranderen en kreeg hij te horen dat liij Patrick Brown zou heten. Treacy zou zijn broer James Brown zijn. ,Na Parijs, gingen we naar Italië. We zouden naar Spanje gaan, maar in de kranten werd gemeld dat ze daar naar ons uitkeken", vertelde de jóngen. „Ik schreef niet aan mijn ouders. Treacy zeide dat zij zouden ontdekken waar we waren als ik. zou schrijven. We gingen naar Genua, waar hij een baan kreeg als leraar en ik ging naar school". Tony zeide dat toen zij een jaar in Genua hadden gewoond, hij met Treacy was vertrokken naar Mün- chen. Vervolgens gingen ze naar Innsbruck en tenslotte naar Ulm, in Zuid.Duitsland, waar Treacy weer een baan als leraar aannam. De journalist Joseph Valentine, van de Londense Daily Mail, beschreef hoe hij had gehandeld op inlichtin gen die hij had ontvangen en hoe hij Tracy bn Tony in Ulm had ge-. vonden op 27 juni, bijna 15 maan den na hun vertrek naar het con tinent. Treacy zeide: „haal hem niet weg. We zijn erg gelukkig" en hij bleef «lie zin herhalen, verklaarde Va lentine. Bepaald werd dat Treacy zal worden berecht door het Hof van Assizen van Leicestershire. Aan de aan klacht van ontvoering werden twee aanklachten wegens pas poortvervalsing toegevoegd. Vrouwen op de marlet. Gravure naar tekening van Pieter van der Borcht, eerste helft 16e eeuw. De oprichter van het Belgische Na tionale Orkest. Desire Defauw, is maan dag op 74-jarige lefetijd te Garay, in In diana overleden. Defauw, die in Gent is geboren, was gedurende 25 jaar dirigent van het orkest. Hij heeft vooraanstaande orkesten in Europa en de V. S. gediri geerd. Kroesjtsjew antwoordt op westelijke boodschappen Premier Kroesjtsjew heeft in brieven aan zijn collega's van Engeland en Canada, Macmillan en Diefenbaker, kritiek geoefend op de jongste Ame rikaanse ontwapeningsvoorstellen. De brieven vormden een antwoord op de boodschappen, waarin de Britse en de Canadese regeringsleider- Kroesj tsjew onlangs hebben gevraagd, van het besluit om niet langer aan de besprekingen in tie Geneefse ontwa peningscommissie «lecl te nemen, terug te komen. Zoals gemeld heeft de Sowjet-Unie voorgesteld, het ontwapeningsvraag- stuk in de algemene vergadering van j de Verenigde Naties te bespreken. In zijn brief aan Macmillan schreef de Russische premier, dat de inhoud van de boodschap van cle Britse eer ste minister „ongelukkigerwijs" niet overeenkomt met de door Macmillan uitgesproken wens om tot een ont wapeningsakkoord te komen. Volgens Kroesjtsjewhadden de westelijke mogendheden in de ontwapenings commissie een hele maand verdaan met „loos gepraat". Indonesisch industrieel ging buiten zijn boekje Sultan Polian Oloan, directeur van de „Indonesian Motor Foundation" heeft bevel gekregen zijn reis in West- Duitsland af te breken en naar Dja karta terug te keren, omdat hij bui ten zijn boekje is gegaan. Minister van landcommunicaties ge- neraal-majoor Djatikusumo zeide dat Oloan buiten zijn boekje is gegaan door bekend te maken dat Indonesië een assemblage-fabriek zal bouwen waarin Westduïtse onderdelen en motoren zouden worden gebruikt. Majoor Suharto, assistent van Djati kusumo, zeide dat scherp zou worden opgetreden tegen Oloan. De Amerikaanse marine heeft op dracht gegeven voor de bouw van drie nieuwe, door atoomenergie aan gedreven onderzeeboten van hetzelf de type als waarvan deze week met succes Polarisraketten van onder water werden gelanceerd. DROOM GING IN VERVULLING Na vijf jaar geheimzinnig werken aan Bodenmeer (Van een speciale correspondent) Voor de periode van de eeuw wisseling, van de „Jugend stil" en de pluchen meubels was hi.j al een held: Ferdi nand Graf von Zeppelin, die van oude Mecltlenburgse adel was en aan het Boden- meer woonde. Hij vervulde van huis uit officier en geen technicus een droom van de mensheid, al bleken later zijn luchtschepen slechts en kele tientallen jaren de con currentie tegen het vliegtuig te kunnen volhouden. Als 23-jarige jongeman nam Zeppe lin als vrijwilliger deel aan de Amerikaanse burgeroorlog en leerde daar de betekenis van bal lons kennen. In de oorlog van 1870 was de onverschrokken graaf met zijn 35ste jaar al gene raal. Maar nog altijd speelde het ballonvaren hem door het hoofd. In 1895 tenslotte diende Graaf Zeppelin een patentaanvrage in voor een „bestuurbaar luchtschip" Sindsdien is de zeppelin een be grip geworden. In Manzell aan het Bodenmeer werd een 128 meter lange en 12 meter brede drijvende constructiehal gebouwd. Vijf jaar lang beloer den journalisten uit de gehele wereld tevergeefs het geheimzin nig gedoe van de graaf en diens „samenzweerders". Daimler en Maybach hadden kort tevoren hun benzinemotor ontwikkeld. Graaf Zeppelin kocht voor zijn eerste luchtschip twee van zulke motoren, die samen niet meer dan 30 pk leverden. Op 2 juli 1900 was het zover: De TWEE WEKEN VAKANTIE Weekeind-vakanties Washington, 25 juli. Het is weer de tijd dat Amerikanen in het gehele land de gecontrac teerde twee weken vakantie, waarvoor al zo lang allerlei plannen zijn opgesteld, In wer kelijkheid omzetten. Hieraan moet evenwel worden toege voegd, dat twee weken het mi nium is en dat de werkgevers er hoe langer hoe meer toe overgaan de lengte van de toe gestane vakantie af te meten naar liet aantal jaren dat de werknemer in dienst is. Dank zij de vijfdaagse werkweek, de vakantie en de feestdagen heb ben sommige Amerikanen meer dan 120 vrije dagen per jaar. Het ls interessant na te gaan hoe de Amerikanen dit één derde jaar vrije tijd besteden en het best kun nen wij daarbij afgaan op de sta tistieken die een goede kijk geven op de tendenzen, die daarbij in het spel zijn. Het meest verrassende feit is ongetwijfeld, dat steeds meer mensen hoewel deze thans nog In de minderheid zijn er de voor keur aan geven hun vakantie niet in eenn op t« nemen» maar in plaat* daarvan liever de vakantiedagen te gebruiken om er een reeks korte va kanties in de vorm van driedaagse weekends van te maken. Variatie Men heeft voor deze nieuwe vorm van vakantie-nemen een aantal ge gronde redenen. Men vindt dat er op deze wijze meer variatie aan de vakantiebezigheden kan worden ge geven en dat vooral voor gezinnen met kleine kinderen deze weekend vakanties praktischer zijn. De dage lijkse werkzaamheden en de verzor ging der maaltijden geven bij een langere afwezigheid van huis nogal moeilijkheden en deze driedaagse ook niet zo kostbaar. En tenslotte heeft men ook niet zo'n moeite om weer te wennen aan de dagelijkse be zigheden, zoals dat vaak het geval is na een langdurige vakantie. Ook al zou hij de voorkeur geven aan een dergelijke versnippering van zijn vakantiedagen kan niet ieder een deze gedachte in praktijk om zetten. aangezien de werkgever tegen een dergelijk systeem is gekant of in de door de vakbonden gesloten over eenkomsten een vakantie van twee weken aan één stuk staat gestipu-1 leerd. De meesten, diè ervaring heb- i ben opgedaan met de driedaagse- weekends, zijn van oordeel dat deze meer ontspanning en verpozing ge ven en daardoor over het algemeen beter aan hun doel beantwoorden dan vakanties die in eenmaal worden opgenomen. Sparen Voor de grote meerderheid der Ame rikanen is de minstens twee weken vakantie nog altijd de tijd, die hun verademing geeft van de dagelijkse sleur. Daarvoor sparen ze dan ook het gehele jaar en zelfs langer, in dien ze een reis naar het buitenland willen maken. De prettigste wijze van sparen is zonder twijfel als lid van een van i de vele vakantieclubs. De leden stor-1 ten elke week een vastgesteld be- j drag (van 2 tot 20 dollar) bij een bank en zijn op die wijze er van ver zekerd over een bepaald bedrag te beschikken, wanneer de tijd van de vakantie aanbreekt. Er zijn in de V. S. nu al een 600 van dergelijke clubs. Waarheen? Waar de reis heengaat is natuur lijk een kwestie van persoonlijke voorkeur. Dit jaar zullen naar schatting 6,5 miljoen Amerika nen per schip, maar vooral per vliegtuig er op uit trekken naar het buitenland. Het grondgebied van de Verenigde Staten ïs echter ook uitgestrekt genoeg dat er ge legenheid te over is er per auto, fiets of zelfs te voet op uit te trekken. enorme deuren van de Zeppelin hal openden zich. Voor de ogen van ontelbare genodigden van overal steeg het eerste Zeppelin luchtschip op. Pas op een hoogte van drie- tot vierhonderd meter werden de motoren gestart, de luchtsehroeven begonnen te zoe men en het wonder geschiedde: een luchtballon vloog tegen de wind in! Het luchtschip maakte een zwenking en zocli zieh niet zijn motorkracht een weg. Slechts één niet Iedereen was enthousiast slechts één niet: dr. Hugo Eckener, die als verslaggever van de „Frank furter Zeitung", de wegens een foutieve berekening verlate start bekritiseerde en het langzame tempo van het luchtschip bespot te, daar het bij een snelheid van gemiddeld 3,5 meter per secon de veertig uur nodig gehad zou hebben om van Friedrichshafen naar Frankfurt te vliegen. Maar juist uit deze Saulus zou in de loop der jaren een Paulus wor den: acht jaar later neemt deze Hugo Eckener dienst bij de luchtschepenbouw van graaf Zeppelin en door zijn vlucht naar Amerika in 1928, een wereld vlucht in 1929 en een tocht naar de Pool in 1939, wordt hij wereld beroemd. De tot een zeer populair man gewor den graaf Zeppelin bleef de er varing niet bespaard, dat de gunst van het volk grillig is. Toen technische en economische moei lijkheden zieh begonnen op te ho pen en twee luchtschepen veron gelukten, wendde men zich van hem af. Hij had zijn gehele ver mogen voor zijn ideaal geofferd. Maar de geheel Duitsland beroe rende catastrophe van Echterdin- gen bracht weer een ommekeer. In zes weken leverde de „Zeppelin actie" zes miljoen goudmarken op. Het Duitse volk maakte Zep pelins zaak tot de eigen zaak. De Engelse pers klaagde: „Engeland zal ophouden een eiland te zijn. Wat helpt ons de beheersing van de zee, wanneer de vijand via een ander medium ons bereiken kan!" In de eerste wereldoorlog werden de „zeps" inderdaad tot een nacht merrie voor Engeland. In 1917 vloog Bockholt met de „L-59" van Bulgarije naar Khartoem in Afrika. In hetzelfde jaar bleef de „LZ-120" onder kapitein Loh- raann 120 uren in de lucht en bereikte daarbij een hoogte van 7300 meter. Tot de zomer van 1914, toen de oorlog uitbrak, had den zeppelins reeds in meer dan 1600 vluchten 37.250 passagiers vervoerd over een totale afstand van 150.000 kilometer. De oude droom van de graaf is in vervulling gegaan: liet luchtschip is zij het tijdelijk een mo dern verkeersmiddel geworden. Maar de eenzijdige oriëntering op liet luchtschip bracht ook geva ren mee: de pioniersarbeid aan het vliegtuig werd overal in het westen verricht, behalve in Duits land zelf. Het was eigenlijk al te laat om alles in te halen, toen men in Duitsland ineens ontdek te. dat het luchtschip toch rie toe komst niet had. Helemaal heeft men dit nooit meer kunnen inha len. Vrije natuur Kamperen komt hoe langer hoe meer ook in de V.S. in trek om de vakantie op weinig kostbare, avon tuurlijke, onafhankelijke wijze door te brengen. De toenemende belang stelling in het kamperen heeft de „Family Camping Club" in het leven geroepen, die aan de 10 miljoen ge zinnen. die er deze zomer met de tent of caravan op uittrekken, alle srepaste inlichtingen verstrekt. De hang naar het „natuurleven" is geheel in overeenstemming met sporten, zoals boogschieten, vissen, skiën en alle vormen van watersport. Zo zijn er al een vijf miljoen geest driftige aanhangers van het „on derwater-zwemmen" en er is vcr- 1 moedelijk een gelijk aantal beoefe naren van het waterskiën. Ook het zeilen, roeien en motorboot-varen is in de laatste jaren een druk beoefen de sport geworden: bedroeg in 1952 het aantal sport- en luxe vaartuigen nog 4,3 miljoen, thans is het toege nomen tot 7,8 miljoen. ZEEUWEN IN DE MIDDELEEUWEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 5