proviand grijpen.... Op Vlissingse boulevard zullen vele hongerige renners gretig naar UITSTEKEND MENU Men sproeie in de lucht Onder welke weers omstandigheden zul len de tientallen ren ners zaterdagmiddag over de Zeeuwse we gen stuiven Natuurlijk is er een kans, dat het smoor- heet zal zijn en iede re coureur snakt dan dl spoedig naar ver koeling! De oplossing ligt voor de hand: werp de renners ivat met verfrissend wa terDat is zo de gewoonte in de Tour de.France, in de Giro, en het mag bij een flinke warmte) ook de gewoonte worden in de Ronde van Mid den-Zeeland. In dit verhand één adviesgooi geen em mers water leeg op de voorinjstormende ren ners! In het verleden zijn daardoor name lijk al tal van onge lukken gebeurd, om dat de snel rijdende coureur het water met -een zware smak tegen zich aan krijgtVoor wie de renners verkoeling wil brengen is er ech ter een oplossing: be sproei de renners met. een tuinslang, maar niet in hun gezicht. Men sixroeie dus in de lucht Voor een renner, die bij een 200 kilometer lange weg wedstrijd ongeveer vijf uur lang in het zadel zit, is de bevoorrading een „levens belang" Bij kun langdu- rig „werk" gebruiken de renners immers duizenden caloriën aan energie en daarom moeten zij onge veer „halfkoers" van een nieuwe dosis voedingsmid delen worden voorzien ge pelde sinaasappelen, bana nen, rijstplantjes, suiker klontjes enzovoort. Zo ook in de Ronde van Midden- Zeeland, waarin de renners kort -na halfkoers" gera vitailleerd worden. Ditmaal is Vlissingen als ravitaille- ringsplaats gekozen. Op de boulevard is deze spectacu laire „bevoorrading" te zien en aan dit onderwerp wijden we bijgaande be schouwing. ER ZIJN MAAR weinig sporten, die zoveel energie van de beoefenaren vergen als juist het wielren nen.... Verbazingwekkend is dat allerminst. Want terwijl bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd „slechts" anderhalf uur duurt nog onderbroken door een kwartier rust zit een renner bij een klassieke wegwedstrijd vijf uur of langer in bet zadel! Bo vendien krijgt een voetballer tijdens een wedstrijd nog wel eens gelegenheid rustig even stil te staan. Als de voorhoedespelers immers in de aanval zijn, wordt van bun verdedigende clubgenoten weinig of geen lichamelijke inspanning gevraagd. Maar een wielrenner, die tijdens een vijf uur durende wed strijd zijn benen langer dan enkele seconden stil houdt, verdwijnt naar de achterste gelederen Actie dus van de eerste tot de laatste minuut iu een wielerkoers. In dat licht bezien is het niet verwonderlijk, dat er ook weinig sportlieden zijn, die zoveel „brandstof" in casu: voeding nodig hebben als juist de wielren ners. De verhalen uit de Tour de France van ren ners, die hele kippen en dan cok nog een flinke biefstuk verorberen zijn dan ook be slist niet overdreven. Veel eten dus, maar een ondes kundige wijze van voeding kan voor een renner ruïneus zijn... Overdadige voeding kort voor een wedstrijd bij voorbeeld is natuurlijk uit dc boze. Zo is het trouwens ook in het „burgerleven". Het is bijvoorbeeld bekend, dat automobilisten kort na een overdadige maaltijd minder oplettend rijden en eerder vermoeid raken! INZINKING. Het meest ideale voor een renner zou zijn om het tij dens een wedstrijd zonder voeding te kunnen doen. Alle beschikbare energie kan dan voor de sportieve inspanning worden aange wend. Maar dat is nu eenmaal in monsterritten over 200 kilo meter, zoals in de Kunde van Midden-Zeeland, uitge sloten. Ook het omgekeerde is immers waar: een atleet kan door liet te lang uitstel len van zijn bevoorrading zo'n inzinking krijgen, dat Iiïj als een beginneling alle opgebouwde kansen ineen ziet. storten en "tot in de ach. sterste regionen van de ka ravaan terugvalt. Een reeent voorbeeld is Wim van Est, die tijdens de jongste Tour de France in een lange étappe ruim tien minuten voorsprong bijeen- fietste, maar zich niet de tjjd .gunde om zich te be voorraden. Het .gevolg was, dat hij met een enorme in zinking te kampen kreeg, die hem tot ver achter het lioofdpeloton deed terugval len en die zich ook in de daarop volgende dagen nog deed gevoelen. Het tijdstip van voeding is dan ook van overwegend be lang. Wil een renner het maximum rendement uit zijn voeding halen dan legt hij het accent op de maal tijd tijdens de avond voor de wedstrijd. Tijdens die maaltijd worden vooral veel koolhydraten en eiwitten verorberd. Het ontbijt op-de wedstrijddag mag er ook zijn: weer veel koolhydra ten en eiwitten. Maar dan is liet ook uit met het vele eten. Ongeveer drie tot twee en half uur voor de wedstrijd neemt hij nog een lichte maaltijd. Gedu rende de eerste honderd tol honderdvijftig kilometer kan liij er nu tegenWel neemt hij in die periode reeds kleine hoeveelheden vast voedsel tot zich. Zo rond dc helft van de wedstrijd krijgt de renner licht verteerbaar voedsel, dat snel in energie wordt omgezet en waarbij veel glucose wordt toegediend. Diëtisten van een groot 1c- vensmiddelenbedrijf hebben voor.de Hondo van Midden- Zeeland een 'licht maar voedzaam menu samenge steld. Heel dit „menu" is verpakt in de bekende pro- viandzakjes. De inhoud be staat uit enkele gepelde si naasappelen, bananen, xijst- vlaatjés en suikerklontjes. Daarnaast wordt nog een kruik lauwe "thee overhan digd. ITALIAANS. Ditmaal beleeft Vlissingen dus deze spectaculaire ravi- Zo gaat het in de Ronde van Frankrijk: al rijdend grijpen dc renners op de foto de Fransman Robert Cazala naar hun zakje proviand. De organisatoren van de Ronde van Midden- Zeeland wezen dit systeem echter van de hand en kozen het ..Italiaanse systeem". Bij dat systeem moe ten de renners stop pen, krijgen rustig de tijd hun ravitaille ring in ontvangst te nemen en vertrekken precies volgens tijd schema weer. taillering. Op de boulevard, tussen hotel Noordzceboule- vard en de Bomvrije toren, krijgen de renners hun pro. viaridzakje aangereikt. De groepen renners worden daar op „Italiaanse wijze" geravitailleerd. I)at wil zeggen, dat de ren ners niet al fietsend moeten grijpen naar hun proviand, maar rustig kunnen afstap pen om het zakje in ont vangst te nemen. Uiteraard precies volgens tijdschema gaan zij dan weer van start, zodat niet de ene groep kans krijgt op de ander „neer te strijken". Het zal daar op de Vlissing se boulevard een drukte van I clang zijn, want bovendien worden de motoren van de controleurs en de ordonnan- ces hier ook van nieuwe brandstof voorzien. Een benzinemaatschappij zal hiervoor .zelfs een compleet (lijdelijk) benzinestation opbouwen op de boulevard. DorstdorstHet ge vreesde woord in vele wie lerwedstrijden en vooral in de klassieke wegwedstrij den, die over 200 kilometer of meer gaan. Bij een ravi tailleren mag een renner zijn „vloeibare bevoorra ding" dan ook niet missen, want drinken is onmisbaar.' Maar anderzijds betekent een lege „fles" ook weer gewicht. Zo denkt de Span jaard Baharnontes er ook over, die in een vorige Tour de France in de bergen een duel uitvocht met Charlie Gaul (links) en die hier met -een zwaai zijn bidon wegwerpt. Ook in vlakke wegwedstrijden als de Ronde van Midden-Zeeland - ziet men dit vaak doen. Dan is dit wegwerpen ech ter niet meer dan een psy chologische factor voor de renner, die zich verbeeldt zonder ét pi lege bidon plot seling veel lichter tc rij den

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 33