proviand grijpen....
Op Vlissingse boulevard zullen vele
hongerige
renners
gretig
naar
UITSTEKEND MENU
Men sproeie
in de lucht
Onder welke weers
omstandigheden zul
len de tientallen ren
ners zaterdagmiddag
over de Zeeuwse we
gen stuiven
Natuurlijk is er een
kans, dat het smoor-
heet zal zijn en iede
re coureur snakt dan
dl spoedig naar ver
koeling! De oplossing
ligt voor de hand:
werp de renners ivat
met verfrissend wa
terDat is zo de
gewoonte in de Tour
de.France, in de Giro,
en het mag bij een
flinke warmte) ook
de gewoonte worden
in de Ronde van Mid
den-Zeeland.
In dit verhand één
adviesgooi geen em
mers water leeg op de
voorinjstormende ren
ners! In het verleden
zijn daardoor name
lijk al tal van onge
lukken gebeurd, om
dat de snel rijdende
coureur het water
met -een zware smak
tegen zich aan
krijgtVoor wie
de renners verkoeling
wil brengen is er ech
ter een oplossing: be
sproei de renners met.
een tuinslang, maar
niet in hun gezicht.
Men sixroeie dus in de
lucht
Voor een renner, die bij een
200 kilometer lange weg
wedstrijd ongeveer vijf uur
lang in het zadel zit, is de
bevoorrading een „levens
belang" Bij kun langdu-
rig „werk" gebruiken de
renners immers duizenden
caloriën aan energie en
daarom moeten zij onge
veer „halfkoers" van een
nieuwe dosis voedingsmid
delen worden voorzien ge
pelde sinaasappelen, bana
nen, rijstplantjes, suiker
klontjes enzovoort. Zo ook
in de Ronde van Midden-
Zeeland, waarin de renners
kort -na halfkoers" gera
vitailleerd worden. Ditmaal
is Vlissingen als ravitaille-
ringsplaats gekozen. Op de
boulevard is deze spectacu
laire „bevoorrading" te
zien en aan dit onderwerp
wijden we bijgaande be
schouwing.
ER ZIJN MAAR weinig sporten, die zoveel energie
van de beoefenaren vergen als juist het wielren
nen.... Verbazingwekkend is dat allerminst. Want
terwijl bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd „slechts"
anderhalf uur duurt nog onderbroken door een
kwartier rust zit een renner bij een klassieke
wegwedstrijd vijf uur of langer in bet zadel! Bo
vendien krijgt een voetballer tijdens een wedstrijd
nog wel eens gelegenheid rustig even stil te staan.
Als de voorhoedespelers immers in de aanval zijn,
wordt van bun verdedigende clubgenoten weinig of
geen lichamelijke inspanning gevraagd. Maar een
wielrenner, die tijdens een vijf uur durende wed
strijd zijn benen langer dan enkele seconden stil
houdt, verdwijnt naar de achterste gelederen
Actie dus van de eerste tot de laatste minuut iu
een wielerkoers.
In dat licht bezien is het
niet verwonderlijk, dat er
ook weinig sportlieden zijn,
die zoveel „brandstof"
in casu: voeding nodig
hebben als juist de wielren
ners. De verhalen uit de
Tour de France van ren
ners, die hele kippen en dan
cok nog een flinke biefstuk
verorberen zijn dan ook be
slist niet overdreven. Veel
eten dus, maar een ondes
kundige wijze van voeding
kan voor een renner ruïneus
zijn... Overdadige voeding
kort voor een wedstrijd bij
voorbeeld is natuurlijk uit
dc boze. Zo is het trouwens
ook in het „burgerleven".
Het is bijvoorbeeld bekend,
dat automobilisten kort na
een overdadige maaltijd
minder oplettend rijden en
eerder vermoeid raken!
INZINKING.
Het meest ideale voor een
renner zou zijn om het tij
dens een wedstrijd zonder
voeding te kunnen doen.
Alle beschikbare energie
kan dan voor de sportieve
inspanning worden aange
wend.
Maar dat is nu eenmaal in
monsterritten over 200 kilo
meter, zoals in de Kunde
van Midden-Zeeland, uitge
sloten. Ook het omgekeerde
is immers waar: een atleet
kan door liet te lang uitstel
len van zijn bevoorrading
zo'n inzinking krijgen, dat
Iiïj als een beginneling alle
opgebouwde kansen ineen
ziet. storten en "tot in de ach.
sterste regionen van de ka
ravaan terugvalt.
Een reeent voorbeeld is
Wim van Est, die tijdens de
jongste Tour de France in
een lange étappe ruim tien
minuten voorsprong bijeen-
fietste, maar zich niet de
tjjd .gunde om zich te be
voorraden. Het .gevolg was,
dat hij met een enorme in
zinking te kampen kreeg,
die hem tot ver achter het
lioofdpeloton deed terugval
len en die zich ook in de
daarop volgende dagen nog
deed gevoelen.
Het tijdstip van voeding is
dan ook van overwegend be
lang. Wil een renner het
maximum rendement uit
zijn voeding halen dan legt
hij het accent op de maal
tijd tijdens de avond voor
de wedstrijd. Tijdens die
maaltijd worden vooral veel
koolhydraten en eiwitten
verorberd. Het ontbijt op-de
wedstrijddag mag er ook
zijn: weer veel koolhydra
ten en eiwitten.
Maar dan is liet ook uit met
het vele eten. Ongeveer drie
tot twee en half uur voor
de wedstrijd neemt hij nog
een lichte maaltijd. Gedu
rende de eerste honderd tol
honderdvijftig kilometer
kan liij er nu tegenWel
neemt hij in die periode
reeds kleine hoeveelheden
vast voedsel tot zich.
Zo rond dc helft van de
wedstrijd krijgt de renner
licht verteerbaar voedsel,
dat snel in energie wordt
omgezet en waarbij veel
glucose wordt toegediend.
Diëtisten van een groot 1c-
vensmiddelenbedrijf hebben
voor.de Hondo van Midden-
Zeeland een 'licht maar
voedzaam menu samenge
steld. Heel dit „menu" is
verpakt in de bekende pro-
viandzakjes. De inhoud be
staat uit enkele gepelde si
naasappelen, bananen, xijst-
vlaatjés en suikerklontjes.
Daarnaast wordt nog een
kruik lauwe "thee overhan
digd.
ITALIAANS.
Ditmaal beleeft Vlissingen
dus deze spectaculaire ravi-
Zo gaat het in de
Ronde van Frankrijk:
al rijdend grijpen dc
renners op de foto
de Fransman Robert
Cazala naar hun
zakje proviand. De
organisatoren van de
Ronde van Midden-
Zeeland wezen dit
systeem echter van
de hand en kozen het
..Italiaanse systeem".
Bij dat systeem moe
ten de renners stop
pen, krijgen rustig
de tijd hun ravitaille
ring in ontvangst te
nemen en vertrekken
precies volgens tijd
schema weer.
taillering. Op de boulevard,
tussen hotel Noordzceboule-
vard en de Bomvrije toren,
krijgen de renners hun pro.
viaridzakje aangereikt. De
groepen renners worden
daar op „Italiaanse wijze"
geravitailleerd.
I)at wil zeggen, dat de ren
ners niet al fietsend moeten
grijpen naar hun proviand,
maar rustig kunnen afstap
pen om het zakje in ont
vangst te nemen. Uiteraard
precies volgens tijdschema
gaan zij dan weer van start,
zodat niet de ene groep
kans krijgt op de ander
„neer te strijken".
Het zal daar op de Vlissing
se boulevard een drukte van
I clang zijn, want bovendien
worden de motoren van de
controleurs en de ordonnan-
ces hier ook van nieuwe
brandstof voorzien. Een
benzinemaatschappij zal
hiervoor .zelfs een compleet
(lijdelijk) benzinestation
opbouwen op de boulevard.
DorstdorstHet ge
vreesde woord in vele wie
lerwedstrijden en vooral in
de klassieke wegwedstrij
den, die over 200 kilometer
of meer gaan. Bij een ravi
tailleren mag een renner
zijn „vloeibare bevoorra
ding" dan ook niet missen,
want drinken is onmisbaar.'
Maar anderzijds betekent
een lege „fles" ook weer
gewicht. Zo denkt de Span
jaard Baharnontes er ook
over, die in een vorige Tour
de France in de bergen een
duel uitvocht met Charlie
Gaul (links) en die hier
met -een zwaai zijn bidon
wegwerpt. Ook in vlakke
wegwedstrijden als de
Ronde van Midden-Zeeland
- ziet men dit vaak doen.
Dan is dit wegwerpen ech
ter niet meer dan een psy
chologische factor voor de
renner, die zich verbeeldt
zonder ét pi lege bidon plot
seling veel lichter tc rij
den