Eerste Kamer nam motie aan tot herziening IJ-tunnelweigering Amerika zendt geen troepen naar Kongo KLANKBORD REGERING LEGT UITSPRAAK NAAST ZICH NEER Achtentachtig Nederlanders uit Kongo op Schiphol geland WOENSDAG 13 JULI 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 3 Met 36 tegen 16 stemmen (Van onze parlementaire redacteur) De regering kan niet op baar beslissing voorlopig geen IJ-tun- nel terugkomen. Dit was liet antivoord van de minister van verkeer en waterstaat, drs. H. A. Korthals, op de pogingen, die vele senatoren dinsdagmiddag tijdens de voortgezette behande ling in de Eerste Kamer van zijn begroting hadden ondernomen, om de regering alsnog tot andere gedachten te brengen en dus aan Amsterdam toch toestemming te geven de IJ-tunnel te bou wen. De Eerste Kamer liet er vervolgens geen twijfel over be staan hoe zij over dit ministeriële antwoord dacht. Met grote meerderheid 36 tegen 16 stemmen aanvaardde zij de motie van de socialist Vos, mede ondertekend door de K.V.P.-er Krop man en de liberaal De Wilde, waarin o.a. de regering wordt ver zocht haar beslissing ten aanzien van de IJ-tunnel opnieuw in overweging te nemen. Vóór de motie stemden de frac ties van de P.v.d.A., de C.H.U., de V.V.D. met uitzondering van de heer De Vos van Steenwijk, de K.V.P.-afgevaardigden Krop man, Teyssen, Matser, Gielen, Kraayvanger en mevrouw Luyckx-Sleijffer alsmede de C.P.N.-fractie. Tot de tegen stemmers behoorden de gehele A.R.-fractie, de heer De Vos van Steenwijk van de V.V.D. en acht K.V.P.-ers, namelijk de be ren Schuurmans, Veltlioven, Mertens, Maenen, Thurlïngs, Van Campen, De Gou en Hooy. tegen fysieke investeringsbeperking, zich thans beroept op liet gevaar van overbesteding. Voorts was de heer Vos van oordeel, dat de regering voorbij is gegaan aan hetgeen de ge- meente Amsterdam heeft gesteld, na melijk dat de investeringen voor de U-tunnel niet boven het gemeentelijk investeringsprogram zullen komen, maar daarbij zullen worden ingepast, j liet argument van de minister gaat i dus niet op, want er komt geen extra beroep op de kapitaalmarkt en ook niet op de arbeidsmarkt. Tunnelwerken zijn in het algemeen meer kanitaalintensief' dan andere bouwwerken. Bij tunnels bedragen de loonkosten vijftien procent en bij an. dere werken achtentwintig procent. Daarom zag de heer Vos er zelfs een voordeel in voor de arbeidsmarkt, in dien tot de bouw van twee tunnels werd besloten. Mammoet (Slot van pag. 1) Het verschijnsel doet zich voor, dat vele .\mammoet"-verenigin- gen in Nederland niet anders zijn dan verkapte openbare nutsbe drijven. Zo bijvoorbeeld de verenigin gen op het gebied van- de radio- en televisie, waar zij toch een „nationa le omroep" moeten vervangen. Dat klemt dan in dit geval in het bij zonder voor de A.V.R.O., maar men. kan 'gemakkelijk enige tientallen an- dere openbare nutsverenigingen op noemen, die zich bewegen op andere gebieden zoals ziekenverzorging, hulp bij rampen, sport, verkeerswe zen, sociale arbeid enz. Al deze ver enigingen onderhouden grote bu reaus, laboratoria, uitgebreide tech nische installaties enz. Zij verlichten hun werk danlc zij de contributies van tienduizenden en dat gebeurt onder leiding van toegewij de en deskundige bestuursleden. Het eigenlijke werk wordt dan wel niet door die besturen verricht, maar door gesalarieerde krachten, over wie een gewoon verenigingslid niet of nauwelijks een oordeel kan hebben. Het kan alleen maar een gelukkig verschijnsel genoemd worden, dat in deze „mammoet"-vereni- gingen zelden een oppositiegroep op duikt. Dat kon wel in een wat verder ver leden toen vele verenigingen een be perkte omvpg en een bescheiden taak hadden. In die tijd waren ver gaderingen een goed middel om de stemming in een vereniging te peilen en om de kracht van de oppositie te meten. In onze tijd echter is vooral voor de „mammoet'-verenigingen een verga dering waarvan de meeste leden Wegblijven geen goede peilstok meer. Het zou verkeerd zijn, wan neer een bestuur van een grote ver eniging alleen op een algemene ver gadering afging en niet de vele an dere middelen gebruikte, die thans beschikbaar zijn om contact met de leden te onderhouden, de stemming van de leden te peilen en op hun ver langens te anticiperen. De moderne communicatiemiddelen laten toe, dat een bestuur van een vereniging beter van de opinie der leden op de hoogte is. dan uit een ledenvergadering zou blijken. Het is om deze reden dat oppositie groepen in grote verenigingen eigen lijk een beetje uit de tijd zijn. Zulke groepen zullen er daarom goed aan doen zich tevoren af te vragen of zij wel de exponent zijn van een meer derheid. een meerderheid uit de hon derdduizenden, die zich tevreden stel len met alleen maar contributie be talen Meestal zal dan blijken, dat zij de honderdduizenden niet méé hebben 1 Die voelen niet voor oppo sitie. Die voelen alleen maar voor het rustig voortzetten van de ver- cnigingsarbeid. waarvoor ze graag hun penningske bijdragen VERGUNNING. De gemeenteraad van liet Engelse plaatsje Orpington heeft vergunning gegeven voor het bouwen van een beeldhouwersate- lier maar onder voorwaarde, dat de gene. die er gebruik van zal maken ..geen lawaai maakt en niet in hout of steen beeldhouwt". NELSON. De gemeenteraad van Tring in Engeland, is tot de conclu sie gekomen, dat er veel te veel stra ten naar de Britse zeeheld Nelson worden genoemd. Dc raad heeft nu besloten aan con nieuwe straat de naam te geven van Nelsons barbier. Minister Korthals had ver klaard de motie overbodig te achten. Zou zij niettemin toch worden aangenomen, dan zou de regering de motie naast zich neerleggen. Gelijktijdig bouwen Er bestond vo.or deze vergadering van de Eerste Kamer een enorme be langstelling. Niet alleen de publieke, maar ook de gereserveerde tribune was overbezet. Tal van Tweede Ka merleden, onder wie prof. Romme en prof. Samkalden, woonden de debat ten bij, die werden geopend door ir. H. Vos (p.v.d.a.). De socialistische senator sprak zich uit voor een ge lijktijdige bouw van Coen- en IJ- tünnel, omdat bij bouw van één tun nel er een verkeerssituatie ontstaat, die tot extra kosten leidt, die econo misch niet verantwoord zijn. Hij vond het wonderlijk, dat deze re gering, die zich altijd heeft verzet Bekende voorkeur Minister Korthals had slechts een goed ha'f uur nodig om de Kamer nogmaals het standpunt van de rege ring onder ogen te brengen. Hij her innerde eraan dat de regering al in de memorie van antwoord haar voor Mr. G. tan Hall, ilt burgemeester ran Amsterdam, heelt dinsdaymiddag met begrijpelijke .spanning de behun- deling van de begroting van verkeer en waterstaat bijgewoond. Naast mr. Van Hall tit liet Kamerlid Capteyn. brug van Scliellingwoude 45 procent van het oever verkeer. Door een tun nel ten westen van Amsterdam zal er een evenwichtiger verhouding ont staan in de groeiende verkeersstroom en zal alle verkeer, dat niets met de binnenstad te maken heeft, worden geweerd. De minister voegde de heer Kropman (k.y.p.) toe, dat dc regering de door die spreker in gevaar geachte auto nomie van de gemeente niet wil aan tasten en niet heeft aangetast. De te- keu., had uitgedrukt voor de Coen- '«nX tunnel en daarin ook had haten uitkn.. SfeMnoSchTeK tunnel en daarin ook had laten uitko men, dat zij voor een gelijktijdige bouw van Coen- en IJ-tunnel niet ge porteerd was. Ook keerde de bewinds man zich tegen de mening van Am sterdams burgemeester Van Hall die als senaatslid een vurige pleitrede hield, als zouden de belangen van de gemeente Amsterdam bij de regeling in een vergeetboekje zijn geraakt. In dit verband wees de minister op de gelden, die in de begroting zijn uit getrokken voor de verbetering van de IJ-mond, een zaak, die voor Am sterdam toch van groot gewicht moet worden beschouwd.. Percentages Door de bouw van de Coen-tunnel, zo antwoordde hij op opmerkingen van de heer De Wilde (v.v.d.), zullen gro tere spanningen kunnen worden op gevangen dan met de IJ.tunnël. Mo menteel verwerkt het Hem-veer 30 procent, het IJ.veer 25 procent en de (Slot van pag. 1 nog versterkt door toestellen van de K.L.M., de Air France, de Lufthansa en de Britse maatschappij B.O.A.C. Alarmerende berichten kwamen in de loop van dinsdag in Brussel aan over de toestand in Loeloeaburg. De oude stammenstrijd tussen Loeloea en Ba. loeba zou hier weer zijn opgelaaid, terwijl de Europese inwoners van de stad onder hoede van do Belgische parachutisten die alleen het vlieg veld en enkele strategische punten beheersten werden geëvacueerd. In de omgeving van Loeloeaburg, waar nog steeds tien Europeanen worden vermist, werden radioseinen opgevan- fen van een zeventigtal Amerikanen, ie dringend om hulp verzochten. Ook werd bijstand gevraagd door een twaalftal Europeanen nabij Loeloea burg, die door muitende militairen van de buitenwereld waren afgesne den. In Thysstad werden dinsdag na be middeling van een Belgisch-Kongo- lese ministeriële delegatie een vijf tigtal Belgische vrouwen en kinde ren vrijgelaten, die de muiters als gijzelaars hadden vastgehouden. Orde in Elizabethstad In Elizabethstad keerde het normale leven dinsdag langzaam terug. Bel gische troepen handhaafden de orde, enkele winkels openden hun deuren en tal van bedrijven gingen weer aan het wérk. De regering van lvatanga kwam in de ochtend voor het eerst onder do nieuwe omstandigheden bij een. Aangekondigd werd spoedige afrikaniscring van de kaders van weermacht en bestuur en het instel len van een commissie voor sociale hervormingen. De Belgen, wier plaat sen door Ivatangezen zal worden in genomen, zullen echter als „tech nisch adviseur" kunnen blijven wer ken. In het adres van de gemeente Am sterdam aan de Staten-Generaal werd gezegd, dat 84 proeent van het verkeer over Hem. en IJ-veren zijn begin- en eindpunt heeft in Amsterdam. Van die 84 proeent resteert volgens ministers becijfe ring slechts een percentage van 22 voor het verkeer dat belang heeft bij de IJ-tunnel. Wanneer men te- fenover deze belangen dat van de aanse agglomeratie stelde, dan moest de beslissing wel voor de Coentunnel uitvallen, zo zei hij. Economische spanning Er is een grote spanning in de econo mie. Daarbij past een grote mate van voorzichtigheid, aldus minister Kort hals. Gelijktijdige bouw van twee tunnels is dan ook niet mogelijk. Na tuurlijk kan Amsterdam, zo merkte de minister onder grote hilariteit op, steeds terzake voorstellen indienen en dan zullen die serieus worden bespro ken. Ook harerzijds zal de regering diligent blijven. Als de huidige om standigheden zïeli wijzigen, dan zal met een volmondig ja op een Am sterdams verzoek worden geant woord. Een tijdschema geven is vol gens de regerinng thans moeilijk, doch de regering acht het wel moge lijk, dat als men met de ene tunnel bezig is, met de andere kan beginnen. .Maar op het ogenblik wilde de mi nister zich niet aan een voorspelling wagen. De heet' Lichtenauer (c.h.u.) kreeg geen antwoord op zijn suggestie om een gemengde commissie in le stellen die binnen een half jaar openbaar verslag zou uitbrengen. Misschien was het wel om deze reden, dat de heer Lichtenauer die aan de Kamer eerst had gevraagd, niet to overdrijven, met de hele C.H.-fractie voor de motie-Vos stemde. Ook de liberale fractielei der mr. Van Ricl stemde tot ieders verrassing vóór de motie. Hij was blijkbaar eveneens van oordeel, dat het antwoord van de minister wei nig bevredigend was. Na de stemming over de motie, die een haast vernietigend oordeel over liet tunnelbeleid van de regering in hield, werd do stemming over de be groting aan de orde gesteld. Zonder hoofdelijke stemming hechtte de Ka mer haar goedkeuring hieraan. Al leen de C.P.N.-fractie kreeg de be kende aantekening. Het Wereldgebeuren Kasregister 1' n de anarchie die op dc Kongolese onafhankelijkheidsproclamatie is gevolgd, neemt de provincie Ka- tanga een bijzondere plaats in. Deze zuidoostelijke provincie, die grenst I aan Portugees Angola, aan het tot i de Centraal-Afrikaanse Federatie i nog Britsbehorende Noord-Rhode- sië en aan Tanganjika. is in hevige j mate geteisterd door de muiterij in de Force Publique en zo ergens, was hier het ingrijpen van de Belgische troepen om de levens van Belgen j en andere Europeanen te beschcr- I men. alleszins te billijken. Duizenden, I hebben een goed heenkomen gezocht over de grens. En de rijke koper-, kobalt-, tin-, zink-, kolen-, racnuni- en uraniummijnen kwamen voor een grooL deel stil te liggen. De provin ciale premier Tsjombe heeft eieren voor zijn in ruime mate verdiende i geld gekozen: aan Groot-Brittannië j vroeg hij om politievcrstcrkingen, die I naar hij hoopte uit •Nooixl-Rhodesië zouden komen. Hij maakte van de tragische gelegenheid gebruik om I zijn politieke luchtkasteel schielijk rechtbank van Frankfort heeft te verwezenlijken. Katanga los te Heinz Pohlmann vrijgesproken van maken van de nieuwe republiek, die moord op de vrouw van lichte zeden, j hierdoor tweederde van haar bij ver. Roseniaric Nitribïtt. De officier van standig beleid te boeken inkomsten justitie had levenslange gevange- kan verliezen. Heinz Pohlmann vrijgesproken nisstraf geëist. Op grond van aanwijzingen had de officier gemeend te moeten conclu deren dat Pohlmann de moordenaar van „Das Madchen Rosemarie" is. Maar de drie rechters en zes jury leden spraken Pohlmann vrij wegens gebrek aan bewijs. De aanklacht luidde dat Pnhlmann „blonde Rosie" op 29 oktober 1957 heeft vermoord om zich in het bezit te stellen van 18.000 mark. Doch gedurende de twaalf dagen dat het proces heeft geduurd heeft de offi cier zelfs niet kunnen aantonen dat Pohlmann die volgens getuigen verklaringen nooit geld bezat en na de moord schulden tot omstreeks 18.000 mark afloste - - het geld uit Rosemarie's luxueus ingerichte flat heeft gestolen. Toen de president de beklaagde vrij sprak. sprongen Pohlmann de tra nen in de ogen. Enkele minuten ver borg hij zijn gezicht achter het be klaagdenbankje, terwijL jongelui op de publieke tribune een gejuich aan hieven. Pohlmann is met dit al nog geen vrij man geworden. Hij zal waarschijn lijk weer naar de gevangenis van Bernau am Chiemsee teruggebracht worden waar hij reeds vijf van de zestien maanden heeft uitgezeten waartoe hij verleden jaar wegens diefstal en verduistering veroordeeld werd. Dan staat hem nog een nieuw proces te wachten wegens bedrog bij herhaling, dat hij na de dood van Rosemarie en na zijn vrijlating uit de eerste hechtenis begaan zou heb ben. „Karei Doorman" meerde op eigen kracht in Fremantle Hr. Ms. vlieg'dekschïp Karei Doorman is dinsdag zonder ongelukken iu Fre mantle gemeerd. Het moest op eigen kracht gebeuren, want de plaatselij ke bonden van zeelieden haddden be sloten dat er geen sleepboten zouden worden bemand om het schip assis tentie te verlenen. Zij staan op het standpunt dat de reis van de Karei Doorman en de twee begeleidende topedobootjager Limburg en Groningen naar Nieuw- Guinea tot oorlog kan leiden. Het vliegdekschip maakte in de ha ven van vliegtuigpropellers gebruik om de wendbaarheid te vergroten. Dit lukte prachtig. Nadat de oorlogs bodem in de haven was gekeerd, ging er een ploeg personeel van boord om het meren te voltooien. Een grote menigte, waaronder veel Nederland- ders, juichte aan de wal dit staaltje van zeemanschap uitbundig toe. De secretaris van de vakbond van zeelieden. D. H. Dans. stemde er la ter op een verplichte bijeenkomst, die de president van het hof van ar bitrage van de staat bijeengeroepen had. in toe, de boycot op de Neder landse schepen op te heffen. TRIEST, GEAGITEERD Treffend relaas van Leger des Heils-officier (Van een speciale verslaggever) Veertien baby's onder wie verschei dene van slechts enkele weken oud, 48 oudere kinderen eu 26 volwasse nen, onder wie slechts twee mannen, uit Lcopoldsvillc zijn dinsdagmorgen om half zeven op een nauwelijks ont waakt Schiphol geland niet het eer ste K.L.M.-toestel dat naar Brazza ville gedirigeerd was om de Neder landse vluchtelingen uit de Kongo op te lialen. Een trieste en geagiteerde indruk maakte de groep. .Slechts met een minimum aan bagage vaak al leen wat inderhaast bij elkaar gepak te babykleertjes was men veelal zondagmorgen uit Leopoldstad ver trokken naar het gastvrije Brazzavil le aan de overkant van de grensri vier. Een 48-jarige vrouwelijke zendings- officier van het Leger des Heils keerde met drie kinderen terug. Het oudste meisje was dertien jaar. Zij vertelde dat ze zeven jaar geleden met haar eveneens aan het Leger des Heils verbonden man, naar Leopold stad was vertrokken. Donderdag avond j.l. hoorden zij, toen zij reeds naar bed waren gegaan, het geluid van schoten. Het was omstreeks ne gen uur 's avonds. Toen ze pools- hoogte gingen nemen in de tuin. za gen ze hoe Belgische en Portugese overburen van hen in het centium der stad gelegen straat hals over kop bagage aan het inladen waren in hun auto's. In enkele minuten tijds was de straat verlaten. De Belgen waren naar de Belgische en de Portugese familie naar de Portugese ambassade gevlucht. Vluchtelingen uit Kongo op Schiphol. Foto: in de aankomsthal van Schip hol ziet men hier mevrouw A. M. SteemanLagenoey uit Leopoldstad met haar kinderen. Links de twee jarige Monica, op schoot de vierja rige Nadine en (in zijn stoel) de elf maanden oude Frank. Mevrouw Stee man en haar kinderen zullen een on derdak vinden bij haar ouders in Noordwijk. Omdat hij begreep, dat een Britse beslissing, die met allerlei politieke voetangels en klemmen rekening moet houden, niet kon worden ver leend in het ijltempo, dat voor her stel van de orde noodzakelijk was, benoemde hij majoor Weber, die gon- dag met valscheinitroepcn in de Ka- tangase hoofdstad Elizabethstad was aangekomen, tot coördinator van de Belgische en de Kongolese strijd krachten en de politie, in de rang van kolonel. Premier Patrice Loemoemba van de nieuwe Kongo-republiek heeft, teleurgesteld door de hef tige gang van zaken, nu niet ge zegd dat technische bijstand nodig was hij noemde alleen de reor ganisatie van het leger, maar zeker liggen er voor de technici nog aller lei andere taken in de zonder voor bereiding zelfstandig geworden Kon go voor het oprapen maar metter daad een beroep op de Verenigde Na- tics gedaan, dat gisteren werd ge volgd door een vergeefs verzoek aan de Verenigde Staten om alvast troe pen te sturen. Tsjombe had de ontwikkeling tevo ren dieper doordacht. Niet zonder re den heeft men aan deze loot uit een rijke en talrijke familie van kooplie den, plantage-eigenaars en exploi tanten van hotels en winkels, die een middelbare school heeft doorlopen en een opleiding tot handelscorrespon dent ontving, de bijnaam „Kasregis ter" gegeven. Deze veertigjarige po liticus heeft als leider van de Cona- kat.partij, die haar volgelingen prak tisch alleen in de volken der Ba- loenda-Baloebagroep vindt (hij be hoort zeJf tot de Loenda's) steeds voor behoud van sterke economische banden met België gepleit. Op de Brusselse Ronde-Tafel-Conferentie (waar hij vice-voorzitter was) en daarna verdedigde hij bovendien met klem het standpunt, dat de Kongo een losse federatie moest worden. Zijn opvattingen over de autonomie der provincies gingen zover, dat het volgens hem mogelijk moest zijn dat de provinciale regeringen directe ver dragen van bijstand met Eelgië zou den sluiten. Zijn tegenstander Loe moemba. die voor één ongedeelde Kongostaat geporteerd is, verweet hem dat hij zijn instructies zou heb ben ontvangen van de Société Géné rale te Brussel, de voornaamste kapi taalparticipant van de machtige Uni on Minière du Haut Katanga, de on derneming die de rijke mijnen en nog veel meer exploiteert. Hoe dit alles zij: het is duidelijk dat Tsjombe. meer ontwikkeld dan velen zijner collega's, oog heeft voor de huidige beperktheid van de mogelijk heden der Kongolezen en dat hij een hapering in de werking van alle Kon golese kasregisters vreest wanneer men bij zijn zelfstandigwording vrienden, machtig in financieel en in allerlei wetenschappelijk opzicht, wegjaagt zonder zelf dc touwtjes op verantwoorde wijze in handen tè kun nen nemen. De huidige ontwikkeling, die bij alle primitiviteit van 't optreden der massa's ingewikkelde poli- ticde aspecten heeft, bevestigt wat de Belgische volkenkundige Herman Wouters vorig jaar schreef in zijn bock; „Zwart Afrika" (verschenen in de reeks geïllustreerde Salamanders van Em. Querido te Amsterdam): „De eenheid onder de Kongolezen is pas mogelijk wanneer deze inder daad zullen bestatan. dat wil zeggen wanneer zij hun eeuwenoude politie ke. culturele en zelfs taalkundige ge spletenheid opgeven. Kongo is im mers 'n abitraire creatie van de blan ken geweest. Het is dan ook moeilijk deze creatie als uitgangspunt voor een onafhankelijke negerstaat te ne men. tenzij de vroegere etnische ver deeldheid plaats kan maken voor een poltieko. culturele en economische eenheid". Vrouw meegenomen In het hoofdkwartier van het Leger dos Heils had de familie het licht uit gedraaid en angstig afgewacht wat er zou gebeuren. Ze zagen de gewa pende zwarte soldaten door de stra ten lopen, maar ze lieten het hoofd kwartier met rust. Vei'derop in de straat gingen ze een woonhuis bin- ----- cq vroegen de bewoner waar zijn Zelf ging de zendingsofficier met dochter was. Dit had onze landgenote haar man en kinderen naar liet dicht- de volgende ochtend althans van een bij £«legen hoofdkwartier van liet collega vernomen, die de bewuste Leger des Heils. waar de familie dc man gesproken had. ...Mijn dochter nacht doorbracht. 1 is al weg", had deze huisvader ge- vergunning hebben. Troffen de mili tairen zo'n jachtgeweer aan, dan werd de bezitter meteen gevangen genomen en in een militair kamp op gesloten. Zaterdagmiddag om drie uur trok onze landgenote met haar drie kin deren de Kongorivier over naar het zo veel veiliger Brazzaville. Daar bleef zij tot maandag, toen ze plaats kreeg toegewezen in de K.L.M.- machine naar Schiphol. j Acht in Pipercub Een riskante en avontuurlijke vlucht I was dc evacuatie van mevrouw Kool uit Rotterdam, die met haar twee kinderen ook tot de eerste. Nederlan ders behoorde, die Brazzaville achter zegd. In feite hield de dochter zich in i zich hadden gelaten. Thvsville, 150 het huis schuil. Daarop hadden de km van Leopoldsville, was haar j soldaten zich lot enkele kamers toe- woonplaats, waar haar man werk- gang verschaft. Zij vonden de doch- zaaiu is bij de bauxietmijuen. Een ter niet en namen daarop de vrouw kleine Pipercub heeft donderdag drie cles huizes mee. Die keerde eerst de j volwassenen en vijf kinderen (onder volgende ochtend totaal overstuur te- j wie dit drietal) uit Thysville opge- rug. - pikt. Met een handdoek* had men de Vrijdag keerde de familie van de piloot wegwijs gezwaaid op het klei- zendingsofficior naar de eigen wo- ne vliegveld. Luttele minuten na de ning terug. Vandaar uit zagen zij hoe j landing waren de passagiers opgeno. zwarte politie passerende auto's men eu hing het vliegtuigje met zijn waarin blanke chauffeurs achter het eigenlijk veel te zware last alweer stuur aanhielden en op wapens dooi - in de lucht voordat een jeep met mili- zochten. Vele blanken dragen in de tairen uit de kazerne in de stad het Kongo een jachtgeweer waarvoor ze 1 vliegveld nog liad kimnen bereiken. MOISE TSJOMBE „.afgescheiden..,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 3