Eerste Kamer nam motie aan tot
herziening IJ-tunnelweigering
Amerika zendt geen
troepen naar Kongo
KLANKBORD
REGERING LEGT UITSPRAAK
NAAST ZICH NEER
Achtentachtig Nederlanders uit Kongo op Schiphol geland
WOENSDAG 13 JULI 1960
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
3
Met 36 tegen 16 stemmen
(Van onze parlementaire redacteur)
De regering kan niet op baar beslissing voorlopig geen IJ-tun-
nel terugkomen. Dit was liet antivoord van de minister van
verkeer en waterstaat, drs. H. A. Korthals, op de pogingen, die
vele senatoren dinsdagmiddag tijdens de voortgezette behande
ling in de Eerste Kamer van zijn begroting hadden ondernomen,
om de regering alsnog tot andere gedachten te brengen en dus
aan Amsterdam toch toestemming te geven de IJ-tunnel te bou
wen. De Eerste Kamer liet er vervolgens geen twijfel over be
staan hoe zij over dit ministeriële antwoord dacht. Met grote
meerderheid 36 tegen 16 stemmen aanvaardde zij de motie
van de socialist Vos, mede ondertekend door de K.V.P.-er Krop
man en de liberaal De Wilde, waarin o.a. de regering wordt ver
zocht haar beslissing ten aanzien van de IJ-tunnel opnieuw in
overweging te nemen.
Vóór de motie stemden de frac
ties van de P.v.d.A., de C.H.U.,
de V.V.D. met uitzondering van
de heer De Vos van Steenwijk,
de K.V.P.-afgevaardigden Krop
man, Teyssen, Matser, Gielen,
Kraayvanger en mevrouw
Luyckx-Sleijffer alsmede de
C.P.N.-fractie. Tot de tegen
stemmers behoorden de gehele
A.R.-fractie, de heer De Vos
van Steenwijk van de V.V.D. en
acht K.V.P.-ers, namelijk de be
ren Schuurmans, Veltlioven,
Mertens, Maenen, Thurlïngs,
Van Campen, De Gou en Hooy.
tegen fysieke investeringsbeperking,
zich thans beroept op liet gevaar van
overbesteding. Voorts was de heer
Vos van oordeel, dat de regering
voorbij is gegaan aan hetgeen de ge-
meente Amsterdam heeft gesteld, na
melijk dat de investeringen voor de
U-tunnel niet boven het gemeentelijk
investeringsprogram zullen komen,
maar daarbij zullen worden ingepast,
j liet argument van de minister gaat
i dus niet op, want er komt geen extra
beroep op de kapitaalmarkt en ook
niet op de arbeidsmarkt.
Tunnelwerken zijn in het algemeen
meer kanitaalintensief' dan andere
bouwwerken. Bij tunnels bedragen de
loonkosten vijftien procent en bij an.
dere werken achtentwintig procent.
Daarom zag de heer Vos er zelfs een
voordeel in voor de arbeidsmarkt, in
dien tot de bouw van twee tunnels
werd besloten.
Mammoet
(Slot van pag. 1)
Het verschijnsel doet zich voor,
dat vele .\mammoet"-verenigin-
gen in Nederland niet anders
zijn dan verkapte openbare nutsbe
drijven. Zo bijvoorbeeld de verenigin
gen op het gebied van- de radio- en
televisie, waar zij toch een „nationa
le omroep" moeten vervangen.
Dat klemt dan in dit geval in het bij
zonder voor de A.V.R.O., maar men.
kan 'gemakkelijk enige tientallen an-
dere openbare nutsverenigingen op
noemen, die zich bewegen op andere
gebieden zoals ziekenverzorging,
hulp bij rampen, sport, verkeerswe
zen, sociale arbeid enz. Al deze ver
enigingen onderhouden grote bu
reaus, laboratoria, uitgebreide tech
nische installaties enz.
Zij verlichten hun werk danlc zij de
contributies van tienduizenden en dat
gebeurt onder leiding van toegewij
de en deskundige bestuursleden.
Het eigenlijke werk wordt dan wel
niet door die besturen verricht, maar
door gesalarieerde krachten, over wie
een gewoon verenigingslid niet of
nauwelijks een oordeel kan hebben.
Het kan alleen maar een gelukkig
verschijnsel genoemd worden,
dat in deze „mammoet"-vereni-
gingen zelden een oppositiegroep op
duikt.
Dat kon wel in een wat verder ver
leden toen vele verenigingen een be
perkte omvpg en een bescheiden
taak hadden. In die tijd waren ver
gaderingen een goed middel om de
stemming in een vereniging te peilen
en om de kracht van de oppositie te
meten.
In onze tijd echter is vooral voor de
„mammoet'-verenigingen een verga
dering waarvan de meeste leden
Wegblijven geen goede peilstok
meer. Het zou verkeerd zijn, wan
neer een bestuur van een grote ver
eniging alleen op een algemene ver
gadering afging en niet de vele an
dere middelen gebruikte, die thans
beschikbaar zijn om contact met de
leden te onderhouden, de stemming
van de leden te peilen en op hun ver
langens te anticiperen.
De moderne communicatiemiddelen
laten toe, dat een bestuur van een
vereniging beter van de opinie der
leden op de hoogte is. dan uit een
ledenvergadering zou blijken.
Het is om deze reden dat oppositie
groepen in grote verenigingen eigen
lijk een beetje uit de tijd zijn. Zulke
groepen zullen er daarom goed aan
doen zich tevoren af te vragen of zij
wel de exponent zijn van een meer
derheid. een meerderheid uit de hon
derdduizenden, die zich tevreden stel
len met alleen maar contributie be
talen Meestal zal dan blijken, dat
zij de honderdduizenden niet méé
hebben 1 Die voelen niet voor oppo
sitie. Die voelen alleen maar voor
het rustig voortzetten van de ver-
cnigingsarbeid. waarvoor ze graag
hun penningske bijdragen
VERGUNNING. De gemeenteraad
van liet Engelse plaatsje Orpington
heeft vergunning gegeven voor het
bouwen van een beeldhouwersate-
lier maar onder voorwaarde, dat de
gene. die er gebruik van zal maken
..geen lawaai maakt en niet in hout
of steen beeldhouwt".
NELSON. De gemeenteraad van
Tring in Engeland, is tot de conclu
sie gekomen, dat er veel te veel stra
ten naar de Britse zeeheld Nelson
worden genoemd. Dc raad heeft nu
besloten aan con nieuwe straat de
naam te geven van Nelsons barbier.
Minister Korthals had ver
klaard de motie overbodig te
achten. Zou zij niettemin toch
worden aangenomen, dan zou de
regering de motie naast zich
neerleggen.
Gelijktijdig bouwen
Er bestond vo.or deze vergadering
van de Eerste Kamer een enorme be
langstelling. Niet alleen de publieke,
maar ook de gereserveerde tribune
was overbezet. Tal van Tweede Ka
merleden, onder wie prof. Romme en
prof. Samkalden, woonden de debat
ten bij, die werden geopend door ir.
H. Vos (p.v.d.a.). De socialistische
senator sprak zich uit voor een ge
lijktijdige bouw van Coen- en IJ-
tünnel, omdat bij bouw van één tun
nel er een verkeerssituatie ontstaat,
die tot extra kosten leidt, die econo
misch niet verantwoord zijn.
Hij vond het wonderlijk, dat deze re
gering, die zich altijd heeft verzet
Bekende voorkeur
Minister Korthals had slechts een
goed ha'f uur nodig om de Kamer
nogmaals het standpunt van de rege
ring onder ogen te brengen. Hij her
innerde eraan dat de regering al in
de memorie van antwoord haar voor
Mr. G. tan Hall, ilt burgemeester ran
Amsterdam, heelt dinsdaymiddag
met begrijpelijke .spanning de behun-
deling van de begroting van verkeer
en waterstaat bijgewoond. Naast mr.
Van Hall tit liet Kamerlid Capteyn.
brug van Scliellingwoude 45 procent
van het oever verkeer. Door een tun
nel ten westen van Amsterdam zal er
een evenwichtiger verhouding ont
staan in de groeiende verkeersstroom
en zal alle verkeer, dat niets met de
binnenstad te maken heeft, worden
geweerd.
De minister voegde de heer Kropman
(k.y.p.) toe, dat dc regering de door
die spreker in gevaar geachte auto
nomie van de gemeente niet wil aan
tasten en niet heeft aangetast. De te-
keu., had uitgedrukt voor de Coen- '«nX
tunnel en daarin ook had haten uitkn.. SfeMnoSchTeK
tunnel en daarin ook had laten uitko
men, dat zij voor een gelijktijdige
bouw van Coen- en IJ-tunnel niet ge
porteerd was. Ook keerde de bewinds
man zich tegen de mening van Am
sterdams burgemeester Van Hall die
als senaatslid een vurige pleitrede
hield, als zouden de belangen van de
gemeente Amsterdam bij de regeling
in een vergeetboekje zijn geraakt. In
dit verband wees de minister op de
gelden, die in de begroting zijn uit
getrokken voor de verbetering van
de IJ-mond, een zaak, die voor Am
sterdam toch van groot gewicht moet
worden beschouwd..
Percentages
Door de bouw van de Coen-tunnel, zo
antwoordde hij op opmerkingen van
de heer De Wilde (v.v.d.), zullen gro
tere spanningen kunnen worden op
gevangen dan met de IJ.tunnël. Mo
menteel verwerkt het Hem-veer 30
procent, het IJ.veer 25 procent en de
(Slot van pag. 1
nog versterkt door toestellen van de
K.L.M., de Air France, de Lufthansa
en de Britse maatschappij B.O.A.C.
Alarmerende berichten kwamen in de
loop van dinsdag in Brussel aan over
de toestand in Loeloeaburg. De oude
stammenstrijd tussen Loeloea en Ba.
loeba zou hier weer zijn opgelaaid,
terwijl de Europese inwoners van de
stad onder hoede van do Belgische
parachutisten die alleen het vlieg
veld en enkele strategische punten
beheersten werden geëvacueerd. In
de omgeving van Loeloeaburg, waar
nog steeds tien Europeanen worden
vermist, werden radioseinen opgevan-
fen van een zeventigtal Amerikanen,
ie dringend om hulp verzochten.
Ook werd bijstand gevraagd door een
twaalftal Europeanen nabij Loeloea
burg, die door muitende militairen
van de buitenwereld waren afgesne
den.
In Thysstad werden dinsdag na be
middeling van een Belgisch-Kongo-
lese ministeriële delegatie een vijf
tigtal Belgische vrouwen en kinde
ren vrijgelaten, die de muiters als
gijzelaars hadden vastgehouden.
Orde in Elizabethstad
In Elizabethstad keerde het normale
leven dinsdag langzaam terug. Bel
gische troepen handhaafden de orde,
enkele winkels openden hun deuren
en tal van bedrijven gingen weer aan
het wérk. De regering van lvatanga
kwam in de ochtend voor het eerst
onder do nieuwe omstandigheden bij
een. Aangekondigd werd spoedige
afrikaniscring van de kaders van
weermacht en bestuur en het instel
len van een commissie voor sociale
hervormingen. De Belgen, wier plaat
sen door Ivatangezen zal worden in
genomen, zullen echter als „tech
nisch adviseur" kunnen blijven wer
ken.
In het adres van de gemeente Am
sterdam aan de Staten-Generaal
werd gezegd, dat 84 proeent van
het verkeer over Hem. en IJ-veren
zijn begin- en eindpunt heeft in
Amsterdam. Van die 84 proeent
resteert volgens ministers becijfe
ring slechts een percentage van 22
voor het verkeer dat belang heeft
bij de IJ-tunnel. Wanneer men te-
fenover deze belangen dat van de
aanse agglomeratie stelde, dan
moest de beslissing wel voor de
Coentunnel uitvallen, zo zei hij.
Economische spanning
Er is een grote spanning in de econo
mie. Daarbij past een grote mate van
voorzichtigheid, aldus minister Kort
hals. Gelijktijdige bouw van twee
tunnels is dan ook niet mogelijk. Na
tuurlijk kan Amsterdam, zo merkte
de minister onder grote hilariteit op,
steeds terzake voorstellen indienen en
dan zullen die serieus worden bespro
ken. Ook harerzijds zal de regering
diligent blijven. Als de huidige om
standigheden zïeli wijzigen, dan zal
met een volmondig ja op een Am
sterdams verzoek worden geant
woord. Een tijdschema geven is vol
gens de regerinng thans moeilijk,
doch de regering acht het wel moge
lijk, dat als men met de ene tunnel
bezig is, met de andere kan beginnen.
.Maar op het ogenblik wilde de mi
nister zich niet aan een voorspelling
wagen.
De heet' Lichtenauer (c.h.u.) kreeg
geen antwoord op zijn suggestie
om een gemengde commissie in le
stellen die binnen een half jaar
openbaar verslag zou uitbrengen.
Misschien was het wel om deze
reden, dat de heer Lichtenauer die
aan de Kamer eerst had gevraagd,
niet to overdrijven, met de hele
C.H.-fractie voor de motie-Vos
stemde. Ook de liberale fractielei
der mr. Van Ricl stemde tot ieders
verrassing vóór de motie. Hij was
blijkbaar eveneens van oordeel, dat
het antwoord van de minister wei
nig bevredigend was.
Na de stemming over de motie, die
een haast vernietigend oordeel over
liet tunnelbeleid van de regering in
hield, werd do stemming over de be
groting aan de orde gesteld. Zonder
hoofdelijke stemming hechtte de Ka
mer haar goedkeuring hieraan. Al
leen de C.P.N.-fractie kreeg de be
kende aantekening.
Het Wereldgebeuren
Kasregister
1' n de anarchie die op dc Kongolese
onafhankelijkheidsproclamatie is
gevolgd, neemt de provincie Ka-
tanga een bijzondere plaats in. Deze
zuidoostelijke provincie, die grenst
I aan Portugees Angola, aan het tot
i de Centraal-Afrikaanse Federatie
i nog Britsbehorende Noord-Rhode-
sië en aan Tanganjika. is in hevige
j mate geteisterd door de muiterij in
de Force Publique en zo ergens, was
hier het ingrijpen van de Belgische
troepen om de levens van Belgen
j en andere Europeanen te beschcr-
I men. alleszins te billijken. Duizenden,
I hebben een goed heenkomen gezocht
over de grens. En de rijke koper-,
kobalt-, tin-, zink-, kolen-, racnuni-
en uraniummijnen kwamen voor een
grooL deel stil te liggen. De provin
ciale premier Tsjombe heeft eieren
voor zijn in ruime mate verdiende
i geld gekozen: aan Groot-Brittannië
j vroeg hij om politievcrstcrkingen, die
I naar hij hoopte uit •Nooixl-Rhodesië
zouden komen. Hij maakte van de
tragische gelegenheid gebruik om
I zijn politieke luchtkasteel schielijk
rechtbank van Frankfort heeft te verwezenlijken. Katanga los te
Heinz Pohlmann vrijgesproken van maken van de nieuwe republiek, die
moord op de vrouw van lichte zeden, j hierdoor tweederde van haar bij ver.
Roseniaric Nitribïtt. De officier van standig beleid te boeken inkomsten
justitie had levenslange gevange- kan verliezen.
Heinz Pohlmann
vrijgesproken
nisstraf geëist.
Op grond van aanwijzingen had de
officier gemeend te moeten conclu
deren dat Pohlmann de moordenaar
van „Das Madchen Rosemarie" is.
Maar de drie rechters en zes jury
leden spraken Pohlmann vrij wegens
gebrek aan bewijs.
De aanklacht luidde dat Pnhlmann
„blonde Rosie" op 29 oktober 1957
heeft vermoord om zich in het bezit
te stellen van 18.000 mark. Doch
gedurende de twaalf dagen dat het
proces heeft geduurd heeft de offi
cier zelfs niet kunnen aantonen dat
Pohlmann die volgens getuigen
verklaringen nooit geld bezat en na
de moord schulden tot omstreeks
18.000 mark afloste - - het geld uit
Rosemarie's luxueus ingerichte flat
heeft gestolen.
Toen de president de beklaagde vrij
sprak. sprongen Pohlmann de tra
nen in de ogen. Enkele minuten ver
borg hij zijn gezicht achter het be
klaagdenbankje, terwijL jongelui op
de publieke tribune een gejuich aan
hieven.
Pohlmann is met dit al nog geen vrij
man geworden. Hij zal waarschijn
lijk weer naar de gevangenis van
Bernau am Chiemsee teruggebracht
worden waar hij reeds vijf van de
zestien maanden heeft uitgezeten
waartoe hij verleden jaar wegens
diefstal en verduistering veroordeeld
werd. Dan staat hem nog een nieuw
proces te wachten wegens bedrog
bij herhaling, dat hij na de dood van
Rosemarie en na zijn vrijlating uit
de eerste hechtenis begaan zou heb
ben.
„Karei Doorman" meerde op
eigen kracht in Fremantle
Hr. Ms. vlieg'dekschïp Karei Doorman
is dinsdag zonder ongelukken iu Fre
mantle gemeerd. Het moest op eigen
kracht gebeuren, want de plaatselij
ke bonden van zeelieden haddden be
sloten dat er geen sleepboten zouden
worden bemand om het schip assis
tentie te verlenen.
Zij staan op het standpunt dat de
reis van de Karei Doorman en de
twee begeleidende topedobootjager
Limburg en Groningen naar Nieuw-
Guinea tot oorlog kan leiden.
Het vliegdekschip maakte in de ha
ven van vliegtuigpropellers gebruik
om de wendbaarheid te vergroten.
Dit lukte prachtig. Nadat de oorlogs
bodem in de haven was gekeerd, ging
er een ploeg personeel van boord om
het meren te voltooien. Een grote
menigte, waaronder veel Nederland-
ders, juichte aan de wal dit staaltje
van zeemanschap uitbundig toe.
De secretaris van de vakbond van
zeelieden. D. H. Dans. stemde er la
ter op een verplichte bijeenkomst,
die de president van het hof van ar
bitrage van de staat bijeengeroepen
had. in toe, de boycot op de Neder
landse schepen op te heffen.
TRIEST, GEAGITEERD
Treffend relaas van
Leger des Heils-officier
(Van een speciale verslaggever)
Veertien baby's onder wie verschei
dene van slechts enkele weken oud,
48 oudere kinderen eu 26 volwasse
nen, onder wie slechts twee mannen,
uit Lcopoldsvillc zijn dinsdagmorgen
om half zeven op een nauwelijks ont
waakt Schiphol geland niet het eer
ste K.L.M.-toestel dat naar Brazza
ville gedirigeerd was om de Neder
landse vluchtelingen uit de Kongo op
te lialen. Een trieste en geagiteerde
indruk maakte de groep. .Slechts met
een minimum aan bagage vaak al
leen wat inderhaast bij elkaar gepak
te babykleertjes was men veelal
zondagmorgen uit Leopoldstad ver
trokken naar het gastvrije Brazzavil
le aan de overkant van de grensri
vier.
Een 48-jarige vrouwelijke zendings-
officier van het Leger des Heils
keerde met drie kinderen terug. Het
oudste meisje was dertien jaar.
Zij vertelde dat ze zeven jaar geleden
met haar eveneens aan het Leger des
Heils verbonden man, naar Leopold
stad was vertrokken. Donderdag
avond j.l. hoorden zij, toen zij reeds
naar bed waren gegaan, het geluid
van schoten. Het was omstreeks ne
gen uur 's avonds. Toen ze pools-
hoogte gingen nemen in de tuin. za
gen ze hoe Belgische en Portugese
overburen van hen in het centium
der stad gelegen straat hals over kop
bagage aan het inladen waren in hun
auto's. In enkele minuten tijds was
de straat verlaten. De Belgen waren
naar de Belgische en de Portugese
familie naar de Portugese ambassade
gevlucht.
Vluchtelingen uit Kongo op Schiphol.
Foto: in de aankomsthal van Schip
hol ziet men hier mevrouw A. M.
SteemanLagenoey uit Leopoldstad
met haar kinderen. Links de twee
jarige Monica, op schoot de vierja
rige Nadine en (in zijn stoel) de elf
maanden oude Frank. Mevrouw Stee
man en haar kinderen zullen een on
derdak vinden bij haar ouders in
Noordwijk.
Omdat hij begreep, dat een Britse
beslissing, die met allerlei politieke
voetangels en klemmen rekening
moet houden, niet kon worden ver
leend in het ijltempo, dat voor her
stel van de orde noodzakelijk was,
benoemde hij majoor Weber, die gon-
dag met valscheinitroepcn in de Ka-
tangase hoofdstad Elizabethstad was
aangekomen, tot coördinator van de
Belgische en de Kongolese strijd
krachten en de politie, in de rang
van kolonel.
Premier Patrice Loemoemba van
de nieuwe Kongo-republiek
heeft, teleurgesteld door de hef
tige gang van zaken, nu niet ge
zegd dat technische bijstand nodig
was hij noemde alleen de reor
ganisatie van het leger, maar zeker
liggen er voor de technici nog aller
lei andere taken in de zonder voor
bereiding zelfstandig geworden Kon
go voor het oprapen maar metter
daad een beroep op de Verenigde Na-
tics gedaan, dat gisteren werd ge
volgd door een vergeefs verzoek aan
de Verenigde Staten om alvast troe
pen te sturen.
Tsjombe had de ontwikkeling tevo
ren dieper doordacht. Niet zonder re
den heeft men aan deze loot uit een
rijke en talrijke familie van kooplie
den, plantage-eigenaars en exploi
tanten van hotels en winkels, die een
middelbare school heeft doorlopen en
een opleiding tot handelscorrespon
dent ontving, de bijnaam „Kasregis
ter" gegeven. Deze veertigjarige po
liticus heeft als leider van de Cona-
kat.partij, die haar volgelingen prak
tisch alleen in de volken der Ba-
loenda-Baloebagroep vindt (hij be
hoort zeJf tot de Loenda's) steeds
voor behoud van sterke economische
banden met België gepleit. Op de
Brusselse Ronde-Tafel-Conferentie
(waar hij vice-voorzitter was) en
daarna verdedigde hij bovendien met
klem het standpunt, dat de Kongo
een losse federatie moest worden.
Zijn opvattingen over de autonomie
der provincies gingen zover, dat het
volgens hem mogelijk moest zijn dat
de provinciale regeringen directe ver
dragen van bijstand met Eelgië zou
den sluiten. Zijn tegenstander Loe
moemba. die voor één ongedeelde
Kongostaat geporteerd is, verweet
hem dat hij zijn instructies zou heb
ben ontvangen van de Société Géné
rale te Brussel, de voornaamste kapi
taalparticipant van de machtige Uni
on Minière du Haut Katanga, de on
derneming die de rijke mijnen en nog
veel meer exploiteert.
Hoe dit alles zij: het is duidelijk dat
Tsjombe. meer ontwikkeld dan velen
zijner collega's, oog heeft voor de
huidige beperktheid van de mogelijk
heden der Kongolezen en dat hij een
hapering in de werking van alle Kon
golese kasregisters vreest wanneer
men bij zijn zelfstandigwording
vrienden, machtig in financieel en in
allerlei wetenschappelijk opzicht,
wegjaagt zonder zelf dc touwtjes op
verantwoorde wijze in handen tè kun
nen nemen.
De huidige ontwikkeling, die bij
alle primitiviteit van 't optreden
der massa's ingewikkelde poli-
ticde aspecten heeft, bevestigt wat de
Belgische volkenkundige Herman
Wouters vorig jaar schreef in zijn
bock; „Zwart Afrika" (verschenen in
de reeks geïllustreerde Salamanders
van Em. Querido te Amsterdam):
„De eenheid onder de Kongolezen is
pas mogelijk wanneer deze inder
daad zullen bestatan. dat wil zeggen
wanneer zij hun eeuwenoude politie
ke. culturele en zelfs taalkundige ge
spletenheid opgeven. Kongo is im
mers 'n abitraire creatie van de blan
ken geweest. Het is dan ook moeilijk
deze creatie als uitgangspunt voor
een onafhankelijke negerstaat te ne
men. tenzij de vroegere etnische ver
deeldheid plaats kan maken voor een
poltieko. culturele en economische
eenheid".
Vrouw meegenomen
In het hoofdkwartier van het Leger
dos Heils had de familie het licht uit
gedraaid en angstig afgewacht wat
er zou gebeuren. Ze zagen de gewa
pende zwarte soldaten door de stra
ten lopen, maar ze lieten het hoofd
kwartier met rust. Vei'derop in de
straat gingen ze een woonhuis bin-
----- cq vroegen de bewoner waar zijn
Zelf ging de zendingsofficier met dochter was. Dit had onze landgenote
haar man en kinderen naar liet dicht- de volgende ochtend althans van een
bij £«legen hoofdkwartier van liet collega vernomen, die de bewuste
Leger des Heils. waar de familie dc man gesproken had. ...Mijn dochter
nacht doorbracht. 1 is al weg", had deze huisvader ge-
vergunning hebben. Troffen de mili
tairen zo'n jachtgeweer aan, dan
werd de bezitter meteen gevangen
genomen en in een militair kamp op
gesloten.
Zaterdagmiddag om drie uur trok
onze landgenote met haar drie kin
deren de Kongorivier over naar het
zo veel veiliger Brazzaville. Daar
bleef zij tot maandag, toen ze plaats
kreeg toegewezen in de K.L.M.-
machine naar Schiphol. j
Acht in Pipercub
Een riskante en avontuurlijke vlucht I
was dc evacuatie van mevrouw Kool
uit Rotterdam, die met haar twee
kinderen ook tot de eerste. Nederlan
ders behoorde, die Brazzaville achter
zegd. In feite hield de dochter zich in i zich hadden gelaten. Thvsville, 150
het huis schuil. Daarop hadden de km van Leopoldsville, was haar j
soldaten zich lot enkele kamers toe- woonplaats, waar haar man werk-
gang verschaft. Zij vonden de doch- zaaiu is bij de bauxietmijuen. Een
ter niet en namen daarop de vrouw kleine Pipercub heeft donderdag drie
cles huizes mee. Die keerde eerst de j volwassenen en vijf kinderen (onder
volgende ochtend totaal overstuur te- j wie dit drietal) uit Thysville opge-
rug. - pikt. Met een handdoek* had men de
Vrijdag keerde de familie van de piloot wegwijs gezwaaid op het klei-
zendingsofficior naar de eigen wo- ne vliegveld. Luttele minuten na de
ning terug. Vandaar uit zagen zij hoe j landing waren de passagiers opgeno.
zwarte politie passerende auto's men eu hing het vliegtuigje met zijn
waarin blanke chauffeurs achter het eigenlijk veel te zware last alweer
stuur aanhielden en op wapens dooi - in de lucht voordat een jeep met mili-
zochten. Vele blanken dragen in de tairen uit de kazerne in de stad het
Kongo een jachtgeweer waarvoor ze 1 vliegveld nog liad kimnen bereiken.
MOISE TSJOMBE
„.afgescheiden..,