Klanken uitde ether I Meindert Mees en de stenen vogel De avonturen van Stikkeltje en Bruunke DE TREIN PISA IS TEVREDEN MET ZIJN TOREN EN TOERISTEN BEREMUTSEN ZETTEN BRITSE BRUILOFTEN LUISTER BIJ ZATERDAG 9 JULI 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 17 iiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiH hij was moe van al liet op ivacht zitten en het opjagen van vogels, die het op zijn kersen hadden voorzien. Hij deed zijn ogen dicht, die Kijn deden van al het ge- ïur. Maar hij had ze onmiddel lijk weer open toen er een steen boven op zijn pet viel. Hij moest een kwar tiertje of langer geslapen hebben, want om hem I De mooiste fruitbomen appels, peren, kersen en pruï- men van het hele land, misschien wel van de hele wereld, stonden in de tuinen van Meindert Mees. Mein- 1 dert Mees wist dat zelf ook en hij was erg trotst op al j zijn bomen. Ieder jaar plantte hij er meer en ieder j jaar kwam hij met meer geld naar huis als hij al zijn fruit had verkocht. Een hele winter lang droomde hij i dan over de volgende bomen, het volgende fruit en het volgende geld. Hij droomde zó veel dat hij aan niets anders meer dacht dan aan zijn bomen en aan het geld I dat ze hem zouden opbrengen. I De ■prachtige bloesems zag hij niet, ook niet hoe mooi i de vruchten hingen te Men- ren en te glanzen. Hij zag alleen maar de zak met geld die ze hem zouden op- brengen. Weer was het zo ver. Rood, geel en goud hing het fruit aan de tak- i ken. Meindert Mees kon haast niet wachten met plukken en alleen omdat hij wist dat ze hem nóg meer zouden opbrengen als ze helmaal rijp en goud waren, ivachtte hij nog. Slapen deed hij bijna niet op een bos hooi onder zijn bomen lag hij op wacht om. te zien of er niet iemand, het waagde één van zijn kostbare vruchten van de boom te plukken. De ster ren zag hij nietde vogels 's morgens vroeg hoorde hij niet en op de zon lette hij niet. Hij zag alleen zijn bomen. Ook de vreemde vogel die. in de schemering neerstreek In één van zijn kersenbo men zag hij eerst niet. Maar het geritsel deed hem toch opkijken. Je kon nooit weten of zich daar niet een schooljongen had verstopt tussen de takken en die, als Meindert straks slapen zou, zijn zakken vol zou stop pen met kersen. Meindert Mees draaide zijn hoofd naar links, naar rechts, wéér naar links, legde zijn hoofd in zijn nek en tuur de met zijn hand boven zijn Dgen tussen het groen, maar nee, een jongen was er niet te zien. Wel zag hij in de schemer iets gouds en blau wigs dat tussen de takken bewoog, maar omdat hij de hele dag in de volle zon had liggen turen, wist hij niet zeker of hij het wel goed zag. „Misschien een liaan of een kip van een boerderij ver derop, die het in zijn kop heeft gekregen om in mijn boom te gaan slapen", dacht Meindert Mees, „nou goed, zo lang hij niet van mijn kersen eet, mag het." Zijn hoofd knikte voroover; „Ik", zei de vogel, „ben de stenen vogeL Lang geleden was ik echt. Eén van de mooiste vogels op de hele wereld was ik. Iedereen die me zag vliegen of zag pronken op een tak, stond stil en keek naar me. Ik was zó trots op me zelf dat ik niets anders meer deed dan pronken. Ik spie gelde me in riviertjes en plassen, ik dacht .niet aan nesten bouwen, aan mijn kinderen groot brengen. Ik pronkte maar, ik pronkte maar. Zelfs 's nachts zocht ik nog open plekken in het bos waar ik mezelf bij het licht van de maan zou kun nen zien. Tot op die dag dat de oude vrouw van de stenen me waarschuwde. „Je bent alleen een pronk- vogel", zei ze, „meer niet. De vleugels heb je niet meer nodig om te vliegen, ie poten niet om strootjes ce dragen, je snavel niet om voedsel voor je kinderen te halen. Ik waarschuw je, pronkvogel, ik geef je nog eén nacht om je te veran deren. Anders maak ik een échte stenen vogel van je, De trein is dol, de trein is zoek, de trein is weggelopen, zo maar de rails af van 't station, met alle bomen open. Waar is de trein? waar is de trein? Waar is ie heen? Waar kan hij zijn? Wie wist er ooit dat treinen zo maar opeens verdwijnen? Sssst... sst... Niet zeggen, hoor, maar ik weet waar hij zit. Kijk, uit dat hoge korenveld daar komt een wolkje wit. Dat is die trein, die boemeltrein, die daar ligt uit te blazen. Hij heeft genoeg van dat gepuf, van jagen en van razen. Hij heeft vandaag zijn snipperdag. Hij wou er even uit, maar morgen, zegt hij, raas ik weer naar oost, naar west, naar noord, naar zuid. op haar kast zette. Tien jaar lang heb ik daar ge staan. En nu na tien jaar mag ik op zoek naar iemand, die net zo dom is als ik en alles vergeet wat de moeite waard is. Ik geloof dat ik die iemand nu gevonden heb." Meindert Mees had met open mond staan luisteren heel duidlijk zag hij nu de stenen vogel tussen de tak ken zitten. ,fDe moeite waard vroeg hij toen de vogel was uitgesproken. ,JEr is maar één ding de moeite xoaard dat is een grote zak met geld als ik heen was het nu helemaal donker en boven hem ston den de sterren al. „Tóch een jongen", schoot het door hem neen, „eentje die nog zo brutaal is om me. een steen op mijn hoofd te gooien ook." Hij schoot overeind. „Het was geen jongen!", zei een stem uit het donker boven hem, „ik was het. Ik gooi de die steen." Meindert Mees stond met zijn armen in de lucht te zwaaien van woede. „Wie? Wie ben je?" schreeuwde hij. die ik voor veel geld op de markt verkopen kan." Ik lachte om haar; ik wist niet dat ze een echte to vervrouw was, die vogels in steen kan veranderen. Die nacht was het volle maan en ik vloog naar de rivier om mezelf in het water te spiegelen. De volgende mor gen toen ik weg wilde vlie gen naar een tak waar ie dereen me weer zou kunnen zien, merkte ik dat ik van steen was. De 'oude vrouw had me betoverd. Ik was zo'n mooie stenen vogel, dat ze me niet verkocht, maar al mijn vruchten heb ver kocht". Even was het heel stil. Toen zei de vogel boven hem: „zie je,--ik heb hem gevonden. Ik heb de man gevonden die alles vergeet voor een zak met geld. Wat hij de moeite waard vindt, wordt nu van steen en ik zal weer een echte vogel zijn. Is dat afgesproken, tovervrouw?" Van heel ver weg, van ach ter de korenvelden van daan, waar de grote bossen beginnen, leek een wind vlaag te komen, die door de vruchtbomen zong: „goedgoèèèèd Meindert Mees hield zijn adem in. Wat gebeurde er in zijn donkere tuinen? Wat m voor verschrikkelijks was ar boven hem aan de gang? Hij kon het niet uithouden en klom langs de stam van één van zijn kersebomen omhoog. Hij greep naar zijn kersen; maar nog voor hij ze in zijn hand had, voelde hij ze al langs zijn wang strijken, ee Hard hard als keiste- nen waren ze geworden! Hij greep in het wilde weg; hij schudde aan de takken en overal hoorde hij keien op het gras ketsen. Hij jam- merde, hij jammerde als een heel klein kind dat zijn M mooiste stukje speelgoed kwijt is. Hij zat boven in zijn boom en herhaalde al- door maar: „keien, stenen, keien, steneno, mijn mooie bomen, mijn appels, enstenen". Hij jammerde door tot het licht werd. Hij merkte het niet eens. Hij luisterde niet eens naar de kinderen, die onder de boom stonden te roepen. „O, kijk toch eens wat een kersen er zijn af gewaaid", riepen ze, „en wat een mooie! En proef eens!" Wat? Meindert Mees keek op. „Stenen, het zijn btenenwou hij roepen, maar omdat hij zich te ver voorover bukte viel hij uit de boom en kwam met een plof in hpt gras terecht. De kinderen' stoven weg. Mein dert Mees krabbelde op. .Waar waren de stenen? Kersen, prachtige rode ker sen lagen om hem heen in het gras. En de vogel? Waar was die stenen vogel Of die vogel er werkelijk ge weest is weet Meindert Mees niet, maar het verhaal wat liij die nacht hoorde, heeft hem veranderd. Hij weet wat de moeite waard is: bloesem in zijn boom gaard, vogels in de morgen en het goud en rood van de appels, peren, pruimen en i kersen tussen het groen. En als er kinderen voorbij zijn bomen lopen, dan wenkt j Meindert Mees ze en schudt i een paar handenvol van zijn j takken. Stenen zijn er nooit bij. 10.20 Gram. 11.00 Voordr. 11.20 Gram. 11.35 Viool en piano. 11.50 Vrouwen wer ken voor Israël, vraaggespr. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Pianoduo. 13.00 Nws. 13.15 Voor de middenstand, lezing. 13.20 Orgelspel en zang. 13.45 Reisindruk ken. 14.01 Holland Festival 1960: Het Dan- zi-kwint. 14.30 Gevar. muz. 15.50 Gram. 16.00 V. d. oudere luisteraars. 17.00 Oude liedjes. 17.15 V. d. toeristen. 17.50 Act. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Tour de France. 18.30 Lichte muz. 19.00 Parlementair over zicht. 19.15 Regeringsuitz.: Uitwisselings- progr. over de malifederatie in samenwer king met Radio Nederland Wereldomroep. 19.30 Lichte muz. 20.00 Nws. 20.05 Lichte muz. 20.30 Genoeg om samen van te le ven, klankb. 20.55 Tour de France. 21.50 Holland-Festival 1960: Jenufa, opera. 22.30 Nws. 22.40 Lezing over Israël. 22.55 Hol land Festival 1960: Jenufa. opera (verv.). 23.30 Gram. 23.55—24.00 Nws. ZONDAG 10 JULI 1960. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 8.00 VA RA. 12.00 A.V.R.O. 17.00 VARA. ltóO V.P.R.O. 1900 I.K.O.R. 20.00—24.00 A.V. R.O. VARA: 8.00 Nws. cn postduivenber. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr. 10.00 Kamer- muz. 10.45 Boekennws. 10.55 Cabaret. 11.30 Lichte muz. A.V.R.O.: 12.00 Gram. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Gram. (verv.). 13.00 Nws. cn S.O.S.-ber. 13.10 Gram. 13.50 Boekbespr. 14.10 Omroep-ork. en solist. 15.05 Toneelbeschouwing. 15.20 Klavecim bel-recital. 15.45 Gram. 15.55 Lichte muz. 16.20 Gram. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Zigeunerork. 17.30 V. d. jeugd. 17.50 Nws. en sportuitsl. Daarna: sportjourn. V.P.R. O.: 18.30 Kerkd. v. d. Ned. Protestanten bond, I.K.O.R.: 19.00 V. d. jeugd. 19.30 De open deur, lezingen. A.V.R.O.: 20.00 Nws, 20.05 Theatcr-ork. en sol. 20.45 Atlantische jeugd op reis door de Ver. Staten en Ca- nade, lezing. 21.05 PianospeL 21.35 Journ. 21.50 Tour de France. 22.00 Lichte muz. 22.30 Nws. en S.O.S.-ber. 22.45 Gram. 23.15 New York calling. 23.20 Gram. 23.5524.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 Uc/s. 8.00 K.R.O. 9.30 N.C.R.V. 10.00 CONVENT VAN KERKEN. 11.30 N.C.R.V. 12.15 K.R. O. 17.00 I.K.O.R. 19.00 N.C.R.V. 19.45—24.00 K.R.O. K.R.O.: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.25 Inlei ding Hoogmis. 8.30 Hoogmis. N.C.R.V.: 9.30 Nws. en waterst. 9.45 Geestelijke lie deren. CONVENT VAN KERKEN: 10.00 Geref. kerkd. N.C.R.V.: 11.30 Aria's. 11.40 Kerkorgel. 11.55 Knapenkoor. 12.15 Gram. (ICR.O.) 12.30 Strijkork. 12.55 Act. 13.00 Nws. 13.05 De hand a. d. ploeg, lezing. 13.10 Gram. 13.30 Lichte muz. 14.00 Koor- zan.14.20 Kamermuz. 14.50 De vliegende Hollander, lezing. 15.00 Metropole-ork. en sol. 16.00 Sport. 16,30 Gewijde muz. I.K. O.R.: 17.00 Jeugddienst. 17.45 Mensen, le zing 18.00 Het Geladen Schip, lezingen. 18.30 De kerk aan het werk, lezing 18.40 De Barmhartige Samaritaan, hoorsp. N.C. R.V.: 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Gewijde muz. 19.30 De gelijkenissen van Jezus, lezing. K.R.O.: 19.45 Nws. 20.00 Gram 20.45 U bent toch ook van de par tij?, lezing. 20.55 Gram. 21.35 Voordr. 22.05 Pianorecital. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Avondgebed. 22.55 Gram. 23.55—24.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA' S A.V.R.O., K.R.O., VARA en V.PJR.O.: 15.30 Rep. zwemwedstr. 17.00—19.00 Eurovisie: Rep. Intern. Concours Hippique te Aken. N.C.R.V.: 20.00 Film. 20.25 John Ferguson, T.V.-spel. 21.50 Dagsluiting. A.V.R.O., K. R.O„ VARA en V.P.R.O.: 22.00 Sportact. VLAAMS-BELG. T.V.-PROGRAMMA. 15.00 Rep. Kortrijk Praalstoet der Nederl. taaL 15.45 Overn. N.T.S.: Rep. zwemwed strijd Nederland—Duitsland. 17.00—19.00 Eurovisie Aken: Rep. concours hippique. 19.00 V. d. kleuters. 19.30 Gevar. progr. (I. d. pauze: 20.15 Nws.). 2120 Eurovisie Parijs: Rep. Finale v. d. voetbalbeker der Naties. 22.15 Tour de France. 22.25 Filmprogr. 23.10 Nws. en journ. MAANDAG 11 JULI 1960. HILVERSUM I. 403 m. 746 kc/s. 7.00 VA RA. 10.00 V.P.R.O. 10.20—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 9.00 Gym. HILVERSUM II. 298 m. 10007 kc/s. 7.00— 24.00 N.C.R.V. NCRV: 7.00 Nws. 7.13 Gram en sportuitsl. Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde vrouw. 9.10 Gram. (9.35—9.40 Waterst.). muz. 8.00 Nws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gr. V.P.R.O.: 10.00 Morgenwijding. VARA: 9.c* Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleer gang. 11.00 Gram. 11.25 Voordr. 11.45 Gr. 12.00 Altviool en piano. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinbouwme- ded. 12.33 Gram. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz. 13.35 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Gevar. progr. 15.50 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Ka mermuz. 17.00 Voor de kinderen. 17.15 Voor de jeugd, 17.30 Gram. 17.40 Beurs- ber. 17.45 Regeringsuitz.: Nieuw-Guinea als pedagogische opgave, door prof. dr. L. W. G. Scholten. 18.00 OrgelrecitaL 18.30 Vocale en instrumentale groepen. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Lichte muz. 19.30 Radiokrant. 19.50 Gram. 20.30 Kongo op eigen benen, lezing. 20.45 Licht progr. 21.15 Kinderen van ons eigen volk, klankb. 21.40 Kamermuz. 22.00 Parlemen tair comm. 22.15 Gram. 22.30 Nws. en SOS-ber. 22.40 Gram. 22.45 Avondover denking. 23.00 Gram. 23.5524,00 Nieuws. VLAAMS-BELG. T.V.-PROGRAMMA. 19.30 Nws. 20.00 Gesprek over Congo. 20.30 Eurovisie: Tour de France. 20.40 De wereldwcg. 20.50 T.V.-film. 21.05 T.V.- spel. 21.45 Oud Spinet en Jazztrompet. 22.15 Nieuws en journaal. I Advertentie I WAT IS NU ZEVENTIENDE MILLIMETER? Torencommissie komt al 200 jaar bijeen (Van een correspondent). Het verhaal gaat, dat een automobi list, die zijn wagen geparkeerd had aan de voet van de scheve toren van Pisa door een vriendelijke oude man een kaartje in de hand gedrukt kreeg met 't verzoek 30 lire te betalen. Hij dacht dat het parkeergeld was, maar toen hij daarna door de parkeerbe- waker nog eens werd benaderd, bleek hem, dat hij zich met die dertig lire (een kwartje) had verzekerd tegen het omvallen van de toren op zijn auto Of het verhaal in deze vorm precies j'uist is, weten we niet wel echter dat de toren er nog staat, scheef en wel en dat de bewoners van Pisa te vreden glimlachen. Het reisseizoen is immers begonnen en nu stromen de toeristen alweer in drommen om het wereldwonder te zien. De architect van de toren, Bonnanus van Pisa, was bepaald niet van plan de toren scheef, en zichzelf daarmee belachelijk te maken laat staan beroemd. Hij onderzocht in het jaar 1173 de bouwgrond zeer grondig. Maar het drassige land van de Ar no was bedriegelijker dan hii ver moedde. Het fundament, een drie meter dikke puinlaag, was onvoldoen de. Reeds in 1184, toen twee verdie pingen klaar waren, moest de bouw worden onderbroken. Meer dan hon derd jaar rustte het werk, daarna werd aan een Florentijnse bouw meester opdracht gegeven, de torens af te maken. Maar pas in 1350 vol tooide Tommaso Pisano de toren. Reeds toen stond hij zó uit het lood dat Galileo Galilei van de top af zijn proeven over de vrije val van licha men kon doen. „De afwijking bedraagt vijf me ter", zeggen dit jaar de gidsen tegen de toeristen. Ze kunnen dat ook de volgende jaren nog zeg gen, want de afwijking neemt per jaar slechts met zeven-tiende millimeter toe. De talrijke bezoe kers, waaronder veel technici en architecten, lijken wel bezorgder om het behoud van de toren dan de Pisaners zelf. Elke week ko men bij de torencommissie, een al tweehonderd jaar oude instel ling, een dozijn briever binnen uit bet buitenland. Een Amerikaanse professor stelde voor, een staalkabel rond de toren spits te leggen en deze te veranke ren in een naburige heuvel. Een an dere raad was, de toren voorzichtig af te breken en daarna, op een veili ger plaats, weer op te bouwen. Tech nici adviseerden, wiggen onder de voet te drijven en zo de toren op te richten, anderen wilden door middel van chemicaliën trachten de weke ondergrond te verstenen en enkele jaren geleden was er een zeer serieus project van een Poolse geleerde, die aanbood de ondergrond met behulp van elektrische stroom te „bakken", zodat de toren in elk geval niet ver der scheef kon zakken. De Pisaners zelf hebben met dit al les weinig haast. De brieven worden netjes opgeborgen. Want wat zou Pisa ziju zonder scheve toren? Wel ke vreemdeling zou dan nog naar hun stad komen? En tenslotte: wat zijn zeven tiende millimeter nou ei genlijk nog? Wie Londen kent, kent ook de beroemde Brit se garde-soldaten. Met hun kolossale en in drukwekkende bere- mutsen vormen zij een van- de meest geliefde objecten der foto-toe- risten, de Engeland vaarders of -vliegers, die thuis vol trots hun snapshots van de En gelse hoofdstad tonen, waarbij een opname van de „guards" niet mag ontbreken. Toch is het poseren voor Britanniës be zoekers niet de belang rijkste taak van deze stramme soldaten. In de eerste plaats zijn zij er om de koninklijke familie te beschermen. Daarnaast hebben zij een soort bijbaantje, dat hen de laatste tijd steeds meer opeist. Ge regeld rukken de „Life Guards" <.of „Grena dier Guards" uit voor een aangename taak. die uit niets meer of minder dan het opluis teren vanbruiloften bestaat. Geen vorste lijke huwelijken, maar doodgewone burger trouwpartijen. Ja, de Britse bruidjes zijn bevoorrechte jon gedames. Wanneer ze dat willen, kunnen ze een complete erewacht huren. De prijs die voor zo'n eer betaald moet worden Is vanzelf sprekend niet mis. De kapelmeester van een Londens regiment ver telde. een verslaggever van „The Guardian", dat het normale tarief circa vijftig gulden „per trompet" be draagt. Dan heb je er dus nog muziek bij ook. Wanneer de bruiloft buiten Londen is, wordt het een kostbare ge schiedenis, want er ko men onkosten bovenop. Het is allemaal keurig geregeld. Het ministe rie van oorlog heeft geen prijzen willen vaststellen, maar het bepaalde wel, dat de militaire kapellen niet beneden het tarief van de burgerbands mogen spelen. Evenmin mogen zij de samenkomsten van politieke of laak bare organisaties met hun muziek opvrolij ken. Wanneer zware eisen aan de „guards" wor den gesteld, bijvoor beeld, bij zeer uitge breide en langdurige feestelijkheden, mag iets extra's in rekening worden gebracht. De vraag naar de keu rig geüniformeerde sol daten is de laatste ja ren zeer gestegen. Nog nimmer echter is een bereden kapel ge vraagd. Dat zou zeker in de papieren lopen zoiets als vijfhonderd gulden „per trompet" en het zou een zeer bijzondere gelegenheid moeten zijn, wanneer men er de paarden voor zou transporteren. Niet alle lijfwachten zijn te huur. De „Yeo man of Guard", de bij zondere lijfwacht van de koningin, die in middeleeuwse unifor men gekleed gaan en hun hoofdkwartier in de Tower of London hebben, zijn alleen be schikbaar voor plech tigheden aan het hof. Ze zouden zeker niet deelnemen aan het openen van een winkel en bij huwelijken zal men hen vergeefs zoe ken. Wat de militaire kapel len betreft, het is de bedoeling hen door de ze „service" in de be langstellino: van het pu bliek te plaatsen. Voor de musici is het een goede oefening en bo vendien wil het leger op die manier goede musici aantrekken. Zo iets als: „Zorg dat je er ook bij komt!" dus. HOOG EN LAAG WATER nap nap nap nap 10 juli uur meter uur meter uur meter uur meter Vlissingen 2.41 2.44 14.59 2.32 9.05 2.01 21.40 2.26 Terneuzen 3.13 2.58 15.33 2.46 9.39 2.16 22.15 2.41 Hansweert 4.03 2.66 16.21 2.50 10.13 2.31 22.49 2.56 Zierikzee 4.22 1.81 16.31 1.59 9.47 1.53 22.13 1.77 Wemeldinge 4.41 2.12 17.05 1.89 10.12 1.76 22.35 2.01 11 juü Vlissingen 3.28 2.47 15.46 2.36 9.49 1.98 22.30 2:29 Terneuzen 4.00 2.61 16.20 2.49 10.24 2.13 23.05 2.44 Hansweert 4.53 2.68 17.07 2.54 10.58 2.28 23.39 2.59 Zierikzee 5.09 1.83 17.15 1.60 10.31 1.48 23.02 1.82 Wemeldinge 5.29 2.16 17.51 1.90 10.56 1.71 23.26 2.06 62. „Hoera" roepen ze allebei, „v. -t is Jaspers struik weer prachtig 1" „Net op tijd" fluistert Stikkeltje. „Daar is Jasper al". „Hallo, daar zijn we weer" zegt Jas per. „Hoe is het met mijn struik Gelukkig, er is niets mee gebeurd... Dank jullie wel voor het oppassen „Kijk daar komt de jury al aan wijst één der Plantekwantjes, als drie deftige grijze kabouters komen aanstappen met duimstokken en op schrijfboekjes. „Goede morgen" zegt de jury plechtig en begint meteen. Laat Uwfiets steedsparaat staan!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 7