Klanken uitde ether
I Meindert Mees
en de stenen vogel
De avonturen van Stikkeltje en Bruunke
DE TREIN
PISA IS TEVREDEN MET ZIJN
TOREN EN TOERISTEN
BEREMUTSEN ZETTEN BRITSE
BRUILOFTEN LUISTER BIJ
ZATERDAG 9 JULI 1960
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
17
iiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiH
hij was moe van al liet op
ivacht zitten en het opjagen
van vogels, die het op zijn
kersen hadden voorzien. Hij
deed zijn ogen dicht, die
Kijn deden van al het ge-
ïur.
Maar hij had ze onmiddel
lijk weer open toen er een
steen boven op zijn pet
viel. Hij moest een kwar
tiertje of langer geslapen
hebben, want om hem
I De mooiste fruitbomen appels, peren, kersen en pruï-
men van het hele land, misschien wel van de hele
wereld, stonden in de tuinen van Meindert Mees. Mein-
1 dert Mees wist dat zelf ook en hij was erg trotst op al
j zijn bomen. Ieder jaar plantte hij er meer en ieder
j jaar kwam hij met meer geld naar huis als hij al zijn
fruit had verkocht. Een hele winter lang droomde hij
i dan over de volgende bomen, het volgende fruit en het
volgende geld. Hij droomde zó veel dat hij aan niets
anders meer dacht dan aan zijn bomen en aan het geld
I dat ze hem zouden opbrengen.
I De ■prachtige bloesems zag
hij niet, ook niet hoe mooi
i de vruchten hingen te Men-
ren en te glanzen. Hij zag
alleen maar de zak met
geld die ze hem zouden op-
brengen. Weer was het zo
ver. Rood, geel en goud
hing het fruit aan de tak-
i ken. Meindert Mees kon
haast niet wachten met
plukken en alleen omdat
hij wist dat ze hem nóg
meer zouden opbrengen als
ze helmaal rijp en goud
waren, ivachtte hij nog.
Slapen deed hij bijna niet
op een bos hooi onder zijn
bomen lag hij op wacht om.
te zien of er niet iemand,
het waagde één van zijn
kostbare vruchten van de
boom te plukken. De ster
ren zag hij nietde vogels
's morgens vroeg hoorde hij
niet en op de zon lette hij
niet. Hij zag alleen zijn
bomen.
Ook de vreemde vogel die.
in de schemering neerstreek
In één van zijn kersenbo
men zag hij eerst niet.
Maar het geritsel deed hem
toch opkijken. Je kon nooit
weten of zich daar niet een
schooljongen had verstopt
tussen de takken en die, als
Meindert straks slapen zou,
zijn zakken vol zou stop
pen met kersen. Meindert
Mees draaide zijn hoofd
naar links, naar rechts,
wéér naar links, legde zijn
hoofd in zijn nek en tuur
de met zijn hand boven zijn
Dgen tussen het groen, maar
nee, een jongen was er niet
te zien. Wel zag hij in de
schemer iets gouds en blau
wigs dat tussen de takken
bewoog, maar omdat hij de
hele dag in de volle zon had
liggen turen, wist hij niet
zeker of hij het wel goed
zag.
„Misschien een liaan of een
kip van een boerderij ver
derop, die het in zijn kop
heeft gekregen om in mijn
boom te gaan slapen",
dacht Meindert Mees, „nou
goed, zo lang hij niet van
mijn kersen eet, mag het."
Zijn hoofd knikte voroover;
„Ik", zei de vogel, „ben de
stenen vogeL Lang geleden
was ik echt. Eén van de
mooiste vogels op de hele
wereld was ik. Iedereen
die me zag vliegen of zag
pronken op een tak, stond
stil en keek naar me. Ik
was zó trots op me zelf
dat ik niets anders meer
deed dan pronken. Ik spie
gelde me in riviertjes en
plassen, ik dacht .niet aan
nesten bouwen, aan mijn
kinderen groot brengen. Ik
pronkte maar, ik pronkte
maar. Zelfs 's nachts zocht
ik nog open plekken in het
bos waar ik mezelf bij het
licht van de maan zou kun
nen zien. Tot op die dag
dat de oude vrouw van de
stenen me waarschuwde.
„Je bent alleen een pronk-
vogel", zei ze, „meer niet.
De vleugels heb je niet
meer nodig om te vliegen,
ie poten niet om strootjes
ce dragen, je snavel niet om
voedsel voor je kinderen te
halen. Ik waarschuw je,
pronkvogel, ik geef je nog
eén nacht om je te veran
deren. Anders maak ik een
échte stenen vogel van je,
De trein is dol, de trein is zoek,
de trein is weggelopen,
zo maar de rails af van 't station,
met alle bomen open.
Waar is de trein? waar is de trein?
Waar is ie heen? Waar kan hij zijn?
Wie wist er ooit dat treinen
zo maar opeens verdwijnen?
Sssst... sst... Niet zeggen, hoor,
maar ik weet waar hij zit.
Kijk, uit dat hoge korenveld
daar komt een wolkje wit.
Dat is die trein, die boemeltrein,
die daar ligt uit te blazen.
Hij heeft genoeg van dat gepuf,
van jagen en van razen.
Hij heeft vandaag zijn snipperdag.
Hij wou er even uit,
maar morgen, zegt hij, raas ik weer
naar oost, naar west, naar noord, naar zuid.
op haar kast zette. Tien
jaar lang heb ik daar ge
staan. En nu na tien jaar
mag ik op zoek naar iemand,
die net zo dom is als ik en
alles vergeet wat de moeite
waard is. Ik geloof dat ik
die iemand nu gevonden
heb."
Meindert Mees had met
open mond staan luisteren
heel duidlijk zag hij nu de
stenen vogel tussen de tak
ken zitten. ,fDe moeite
waard vroeg hij toen de
vogel was uitgesproken.
,JEr is maar één ding de
moeite xoaard dat is een
grote zak met geld als ik
heen was het nu helemaal
donker en boven hem ston
den de sterren al.
„Tóch een jongen", schoot
het door hem neen, „eentje
die nog zo brutaal is om
me. een steen op mijn hoofd
te gooien ook."
Hij schoot overeind. „Het
was geen jongen!", zei een
stem uit het donker boven
hem, „ik was het. Ik gooi
de die steen."
Meindert Mees stond met
zijn armen in de lucht te
zwaaien van woede. „Wie?
Wie ben je?" schreeuwde
hij.
die ik voor veel geld op de
markt verkopen kan."
Ik lachte om haar; ik wist
niet dat ze een echte to
vervrouw was, die vogels in
steen kan veranderen. Die
nacht was het volle maan
en ik vloog naar de rivier
om mezelf in het water te
spiegelen. De volgende mor
gen toen ik weg wilde vlie
gen naar een tak waar ie
dereen me weer zou kunnen
zien, merkte ik dat ik van
steen was. De 'oude vrouw
had me betoverd. Ik was
zo'n mooie stenen vogel, dat
ze me niet verkocht, maar
al mijn vruchten heb ver
kocht".
Even was het heel stil.
Toen zei de vogel boven
hem: „zie je,--ik heb hem
gevonden. Ik heb de man
gevonden die alles vergeet
voor een zak met geld. Wat
hij de moeite waard vindt,
wordt nu van steen en ik
zal weer een echte vogel
zijn. Is dat afgesproken,
tovervrouw?"
Van heel ver weg, van ach
ter de korenvelden van
daan, waar de grote bossen
beginnen, leek een wind
vlaag te komen, die door
de vruchtbomen zong:
„goedgoèèèèd
Meindert Mees hield zijn
adem in. Wat gebeurde er
in zijn donkere tuinen? Wat m
voor verschrikkelijks was
ar boven hem aan de gang?
Hij kon het niet uithouden
en klom langs de stam van
één van zijn kersebomen
omhoog.
Hij greep naar zijn kersen;
maar nog voor hij ze in zijn
hand had, voelde hij ze al
langs zijn wang strijken, ee
Hard hard als keiste-
nen waren ze geworden! Hij
greep in het wilde weg; hij
schudde aan de takken en
overal hoorde hij keien op
het gras ketsen. Hij jam-
merde, hij jammerde als
een heel klein kind dat zijn M
mooiste stukje speelgoed
kwijt is. Hij zat boven in
zijn boom en herhaalde al-
door maar: „keien, stenen,
keien, steneno, mijn
mooie bomen, mijn appels,
enstenen".
Hij jammerde door tot het
licht werd. Hij merkte het
niet eens. Hij luisterde niet
eens naar de kinderen, die
onder de boom stonden te
roepen. „O, kijk toch eens
wat een kersen er zijn af
gewaaid", riepen ze, „en
wat een mooie! En proef
eens!" Wat? Meindert Mees
keek op. „Stenen, het zijn
btenenwou hij roepen,
maar omdat hij zich te ver
voorover bukte viel hij uit
de boom en kwam met een
plof in hpt gras terecht. De
kinderen' stoven weg. Mein
dert Mees krabbelde op.
.Waar waren de stenen?
Kersen, prachtige rode ker
sen lagen om hem heen in
het gras. En de vogel?
Waar was die stenen vogel
Of die vogel er werkelijk ge
weest is weet Meindert
Mees niet, maar het verhaal
wat liij die nacht hoorde,
heeft hem veranderd. Hij
weet wat de moeite waard
is: bloesem in zijn boom
gaard, vogels in de morgen
en het goud en rood van de
appels, peren, pruimen en i
kersen tussen het groen. En
als er kinderen voorbij zijn
bomen lopen, dan wenkt j
Meindert Mees ze en schudt i
een paar handenvol van zijn j
takken. Stenen zijn er
nooit bij.
10.20 Gram. 11.00 Voordr. 11.20 Gram.
11.35 Viool en piano. 11.50 Vrouwen wer
ken voor Israël, vraaggespr. 12.00 Lichte
muz. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33
Voor het platteland. 12.38 Pianoduo. 13.00
Nws. 13.15 Voor de middenstand, lezing.
13.20 Orgelspel en zang. 13.45 Reisindruk
ken. 14.01 Holland Festival 1960: Het Dan-
zi-kwint. 14.30 Gevar. muz. 15.50 Gram.
16.00 V. d. oudere luisteraars. 17.00 Oude
liedjes. 17.15 V. d. toeristen. 17.50 Act.
18.00 Nws. en comm. 18.20 Tour de France.
18.30 Lichte muz. 19.00 Parlementair over
zicht. 19.15 Regeringsuitz.: Uitwisselings-
progr. over de malifederatie in samenwer
king met Radio Nederland Wereldomroep.
19.30 Lichte muz. 20.00 Nws. 20.05 Lichte
muz. 20.30 Genoeg om samen van te le
ven, klankb. 20.55 Tour de France. 21.50
Holland-Festival 1960: Jenufa, opera. 22.30
Nws. 22.40 Lezing over Israël. 22.55 Hol
land Festival 1960: Jenufa. opera (verv.).
23.30 Gram. 23.55—24.00 Nws.
ZONDAG 10 JULI 1960.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 8.00 VA
RA. 12.00 A.V.R.O. 17.00 VARA. ltóO
V.P.R.O. 1900 I.K.O.R. 20.00—24.00 A.V.
R.O.
VARA: 8.00 Nws. cn postduivenber. 8.18
Voor het platteland. 8.30 Gevar. progr.
9.45 Geestelijk leven, toespr. 10.00 Kamer-
muz. 10.45 Boekennws. 10.55 Cabaret. 11.30
Lichte muz. A.V.R.O.: 12.00 Gram. 12.30
Sportspiegel. 12.35 Gram. (verv.). 13.00
Nws. cn S.O.S.-ber. 13.10 Gram. 13.50
Boekbespr. 14.10 Omroep-ork. en solist.
15.05 Toneelbeschouwing. 15.20 Klavecim
bel-recital. 15.45 Gram. 15.55 Lichte muz.
16.20 Gram. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00
Zigeunerork. 17.30 V. d. jeugd. 17.50 Nws.
en sportuitsl. Daarna: sportjourn. V.P.R.
O.: 18.30 Kerkd. v. d. Ned. Protestanten
bond, I.K.O.R.: 19.00 V. d. jeugd. 19.30 De
open deur, lezingen. A.V.R.O.: 20.00 Nws,
20.05 Theatcr-ork. en sol. 20.45 Atlantische
jeugd op reis door de Ver. Staten en Ca-
nade, lezing. 21.05 PianospeL 21.35 Journ.
21.50 Tour de France. 22.00 Lichte muz.
22.30 Nws. en S.O.S.-ber. 22.45 Gram. 23.15
New York calling. 23.20 Gram. 23.5524.00
Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 Uc/s. 8.00
K.R.O. 9.30 N.C.R.V. 10.00 CONVENT
VAN KERKEN. 11.30 N.C.R.V. 12.15 K.R.
O. 17.00 I.K.O.R. 19.00 N.C.R.V. 19.45—24.00
K.R.O.
K.R.O.: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.25 Inlei
ding Hoogmis. 8.30 Hoogmis. N.C.R.V.:
9.30 Nws. en waterst. 9.45 Geestelijke lie
deren. CONVENT VAN KERKEN: 10.00
Geref. kerkd. N.C.R.V.: 11.30 Aria's. 11.40
Kerkorgel. 11.55 Knapenkoor. 12.15 Gram.
(ICR.O.) 12.30 Strijkork. 12.55 Act. 13.00
Nws. 13.05 De hand a. d. ploeg, lezing.
13.10 Gram. 13.30 Lichte muz. 14.00 Koor-
zan.14.20 Kamermuz. 14.50 De vliegende
Hollander, lezing. 15.00 Metropole-ork. en
sol. 16.00 Sport. 16,30 Gewijde muz. I.K.
O.R.: 17.00 Jeugddienst. 17.45 Mensen, le
zing 18.00 Het Geladen Schip, lezingen.
18.30 De kerk aan het werk, lezing 18.40
De Barmhartige Samaritaan, hoorsp. N.C.
R.V.: 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05
Gewijde muz. 19.30 De gelijkenissen van
Jezus, lezing. K.R.O.: 19.45 Nws. 20.00
Gram 20.45 U bent toch ook van de par
tij?, lezing. 20.55 Gram. 21.35 Voordr. 22.05
Pianorecital. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nws.
22.40 Avondgebed. 22.55 Gram. 23.55—24.00
Nws.
TELEVISIEPROGRAMMA' S
A.V.R.O., K.R.O., VARA en V.PJR.O.: 15.30
Rep. zwemwedstr. 17.00—19.00 Eurovisie:
Rep. Intern. Concours Hippique te Aken.
N.C.R.V.: 20.00 Film. 20.25 John Ferguson,
T.V.-spel. 21.50 Dagsluiting. A.V.R.O., K.
R.O„ VARA en V.P.R.O.: 22.00 Sportact.
VLAAMS-BELG. T.V.-PROGRAMMA.
15.00 Rep. Kortrijk Praalstoet der Nederl.
taaL 15.45 Overn. N.T.S.: Rep. zwemwed
strijd Nederland—Duitsland. 17.00—19.00
Eurovisie Aken: Rep. concours hippique.
19.00 V. d. kleuters. 19.30 Gevar. progr.
(I. d. pauze: 20.15 Nws.). 2120 Eurovisie
Parijs: Rep. Finale v. d. voetbalbeker
der Naties. 22.15 Tour de France. 22.25
Filmprogr. 23.10 Nws. en journ.
MAANDAG 11 JULI 1960.
HILVERSUM I. 403 m. 746 kc/s. 7.00 VA
RA. 10.00 V.P.R.O. 10.20—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram.
8.00 Nws. 8.18 Gram. 9.00 Gym.
HILVERSUM II. 298 m. 10007 kc/s. 7.00—
24.00 N.C.R.V.
NCRV: 7.00 Nws. 7.13 Gram en sportuitsl.
Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde
vrouw. 9.10 Gram. (9.35—9.40 Waterst.). muz. 8.00 Nws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gr.
V.P.R.O.: 10.00 Morgenwijding. VARA: 9.c* Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voor
de vrouw. 10.15 Theologische etherleer
gang. 11.00 Gram. 11.25 Voordr. 11.45 Gr.
12.00 Altviool en piano. 12.25 Voor boer
en tuinder. 12.30 Land- en tuinbouwme-
ded. 12.33 Gram. 12.53 Gram. of act. 13.00
Nws. 13.15 Lichte muz. 13.35 Gram. 14.05
Schoolradio. 14.35 Gevar. progr. 15.50
Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Ka
mermuz. 17.00 Voor de kinderen. 17.15
Voor de jeugd, 17.30 Gram. 17.40 Beurs-
ber. 17.45 Regeringsuitz.: Nieuw-Guinea
als pedagogische opgave, door prof. dr.
L. W. G. Scholten. 18.00 OrgelrecitaL 18.30
Vocale en instrumentale groepen. 19.00
Nws. en weerber. 19.10 Lichte muz. 19.30
Radiokrant. 19.50 Gram. 20.30 Kongo op
eigen benen, lezing. 20.45 Licht progr.
21.15 Kinderen van ons eigen volk,
klankb. 21.40 Kamermuz. 22.00 Parlemen
tair comm. 22.15 Gram. 22.30 Nws. en
SOS-ber. 22.40 Gram. 22.45 Avondover
denking. 23.00 Gram. 23.5524,00 Nieuws.
VLAAMS-BELG. T.V.-PROGRAMMA.
19.30 Nws. 20.00 Gesprek over Congo.
20.30 Eurovisie: Tour de France. 20.40 De
wereldwcg. 20.50 T.V.-film. 21.05 T.V.-
spel. 21.45 Oud Spinet en Jazztrompet.
22.15 Nieuws en journaal.
I Advertentie I
WAT IS NU ZEVENTIENDE MILLIMETER?
Torencommissie komt al
200 jaar bijeen
(Van een correspondent).
Het verhaal gaat, dat een automobi
list, die zijn wagen geparkeerd had
aan de voet van de scheve toren van
Pisa door een vriendelijke oude man
een kaartje in de hand gedrukt kreeg
met 't verzoek 30 lire te betalen. Hij
dacht dat het parkeergeld was, maar
toen hij daarna door de parkeerbe-
waker nog eens werd benaderd, bleek
hem, dat hij zich met die dertig lire
(een kwartje) had verzekerd tegen
het omvallen van de toren op zijn
auto
Of het verhaal in deze vorm precies
j'uist is, weten we niet wel echter
dat de toren er nog staat, scheef en
wel en dat de bewoners van Pisa te
vreden glimlachen. Het reisseizoen
is immers begonnen en nu stromen
de toeristen alweer in drommen om
het wereldwonder te zien.
De architect van de toren, Bonnanus
van Pisa, was bepaald niet van plan
de toren scheef, en zichzelf daarmee
belachelijk te maken laat staan
beroemd. Hij onderzocht in het jaar
1173 de bouwgrond zeer grondig.
Maar het drassige land van de Ar
no was bedriegelijker dan hii ver
moedde. Het fundament, een drie
meter dikke puinlaag, was onvoldoen
de. Reeds in 1184, toen twee verdie
pingen klaar waren, moest de bouw
worden onderbroken. Meer dan hon
derd jaar rustte het werk, daarna
werd aan een Florentijnse bouw
meester opdracht gegeven, de torens
af te maken. Maar pas in 1350 vol
tooide Tommaso Pisano de toren.
Reeds toen stond hij zó uit het lood
dat Galileo Galilei van de top af zijn
proeven over de vrije val van licha
men kon doen.
„De afwijking bedraagt vijf me
ter", zeggen dit jaar de gidsen
tegen de toeristen. Ze kunnen dat
ook de volgende jaren nog zeg
gen, want de afwijking neemt per
jaar slechts met zeven-tiende
millimeter toe. De talrijke bezoe
kers, waaronder veel technici en
architecten, lijken wel bezorgder
om het behoud van de toren dan
de Pisaners zelf. Elke week ko
men bij de torencommissie, een
al tweehonderd jaar oude instel
ling, een dozijn briever binnen
uit bet buitenland.
Een Amerikaanse professor stelde
voor, een staalkabel rond de toren
spits te leggen en deze te veranke
ren in een naburige heuvel. Een an
dere raad was, de toren voorzichtig
af te breken en daarna, op een veili
ger plaats, weer op te bouwen. Tech
nici adviseerden, wiggen onder de
voet te drijven en zo de toren op te
richten, anderen wilden door middel
van chemicaliën trachten de weke
ondergrond te verstenen en enkele
jaren geleden was er een zeer serieus
project van een Poolse geleerde, die
aanbood de ondergrond met behulp
van elektrische stroom te „bakken",
zodat de toren in elk geval niet ver
der scheef kon zakken.
De Pisaners zelf hebben met dit al
les weinig haast. De brieven worden
netjes opgeborgen. Want wat zou
Pisa ziju zonder scheve toren? Wel
ke vreemdeling zou dan nog naar
hun stad komen? En tenslotte: wat
zijn zeven tiende millimeter nou ei
genlijk nog?
Wie Londen kent, kent
ook de beroemde Brit
se garde-soldaten. Met
hun kolossale en in
drukwekkende bere-
mutsen vormen zij een
van- de meest geliefde
objecten der foto-toe-
risten, de Engeland
vaarders of -vliegers,
die thuis vol trots hun
snapshots van de En
gelse hoofdstad tonen,
waarbij een opname
van de „guards" niet
mag ontbreken.
Toch is het poseren
voor Britanniës be
zoekers niet de belang
rijkste taak van deze
stramme soldaten. In
de eerste plaats zijn zij
er om de koninklijke
familie te beschermen.
Daarnaast hebben zij
een soort bijbaantje,
dat hen de laatste tijd
steeds meer opeist. Ge
regeld rukken de „Life
Guards" <.of „Grena
dier Guards" uit voor
een aangename taak.
die uit niets meer of
minder dan het opluis
teren vanbruiloften
bestaat. Geen vorste
lijke huwelijken, maar
doodgewone burger
trouwpartijen.
Ja, de Britse bruidjes
zijn bevoorrechte jon
gedames. Wanneer ze
dat willen, kunnen ze
een complete erewacht
huren. De prijs die
voor zo'n eer betaald
moet worden Is vanzelf
sprekend niet mis. De
kapelmeester van een
Londens regiment ver
telde. een verslaggever
van „The Guardian",
dat het normale tarief
circa vijftig gulden
„per trompet" be
draagt. Dan heb je er
dus nog muziek bij ook.
Wanneer de bruiloft
buiten Londen is, wordt
het een kostbare ge
schiedenis, want er ko
men onkosten bovenop.
Het is allemaal keurig
geregeld. Het ministe
rie van oorlog heeft
geen prijzen willen
vaststellen, maar het
bepaalde wel, dat de
militaire kapellen niet
beneden het tarief van
de burgerbands mogen
spelen. Evenmin mogen
zij de samenkomsten
van politieke of laak
bare organisaties met
hun muziek opvrolij
ken.
Wanneer zware eisen
aan de „guards" wor
den gesteld, bijvoor
beeld, bij zeer uitge
breide en langdurige
feestelijkheden, mag
iets extra's in rekening
worden gebracht.
De vraag naar de keu
rig geüniformeerde sol
daten is de laatste ja
ren zeer gestegen. Nog
nimmer echter is een
bereden kapel ge
vraagd. Dat zou zeker
in de papieren lopen
zoiets als vijfhonderd
gulden „per trompet"
en het zou een zeer
bijzondere gelegenheid
moeten zijn, wanneer
men er de paarden voor
zou transporteren.
Niet alle lijfwachten
zijn te huur. De „Yeo
man of Guard", de bij
zondere lijfwacht van
de koningin, die in
middeleeuwse unifor
men gekleed gaan en
hun hoofdkwartier in
de Tower of London
hebben, zijn alleen be
schikbaar voor plech
tigheden aan het hof.
Ze zouden zeker niet
deelnemen aan het
openen van een winkel
en bij huwelijken zal
men hen vergeefs zoe
ken.
Wat de militaire kapel
len betreft, het is de
bedoeling hen door de
ze „service" in de be
langstellino: van het pu
bliek te plaatsen. Voor
de musici is het een
goede oefening en bo
vendien wil het leger
op die manier goede
musici aantrekken. Zo
iets als: „Zorg dat je er
ook bij komt!" dus.
HOOG EN LAAG WATER
nap
nap
nap
nap
10 juli
uur
meter
uur meter
uur
meter
uur meter
Vlissingen
2.41
2.44
14.59
2.32
9.05
2.01
21.40
2.26
Terneuzen
3.13
2.58
15.33
2.46
9.39
2.16
22.15
2.41
Hansweert
4.03
2.66
16.21
2.50
10.13
2.31
22.49
2.56
Zierikzee
4.22
1.81
16.31
1.59
9.47
1.53
22.13
1.77
Wemeldinge
4.41
2.12
17.05
1.89
10.12
1.76
22.35
2.01
11 juü
Vlissingen
3.28
2.47
15.46
2.36
9.49
1.98
22.30
2:29
Terneuzen
4.00
2.61
16.20
2.49
10.24
2.13
23.05
2.44
Hansweert
4.53
2.68
17.07
2.54
10.58
2.28
23.39
2.59
Zierikzee
5.09
1.83
17.15
1.60
10.31
1.48
23.02
1.82
Wemeldinge
5.29
2.16
17.51
1.90
10.56
1.71
23.26
2.06
62. „Hoera" roepen ze allebei, „v. -t
is Jaspers struik weer prachtig 1"
„Net op tijd" fluistert Stikkeltje.
„Daar is Jasper al".
„Hallo, daar zijn we weer" zegt Jas
per. „Hoe is het met mijn struik
Gelukkig, er is niets mee gebeurd...
Dank jullie wel voor het oppassen
„Kijk daar komt de jury al aan
wijst één der Plantekwantjes, als
drie deftige grijze kabouters komen
aanstappen met duimstokken en op
schrijfboekjes. „Goede morgen" zegt
de jury plechtig en begint meteen.
Laat Uwfiets steedsparaat staan!