Gevacolor
Coen-, IJ-, en Hem-
tunnel zijn nodig
Nencini deed in de afdaling
geslaagde greep naar gele trui
Ct.
aocoHorS
WOENSDAG' 6 JULI 1960
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
7
NEDERLAND REED UITSTEKENDE BERGRIT
Geldermans, Niesten en Damen
staken in voortreffelijke vorm
(Van een speciale verslaggever.)
Het gevecht om de gele trui is in de eerste Pyreneeënetappe niet in de
beklimming van de Aubisque, maar juist in de lange afdaling na de to;»
in volle omvang begonnen. In de laatste 57 km naar het auto-circuit
van Pau, reden de Italiaan Gastone Nencini en de Franse Roger Rivière
in eendrachtige samenwerking met Battistini, die het eerst de top van
de Pyreneeënreus had bereikt. Manzaneque en Rostollan, de Belgische
drager van de gele trui Jean Adriaenssens naar een achterstand Aan
iets meer dan twee minuten. En dat AA'as ruim voldoende A~oor Nencini
om het rentegeArende tricot van Adriaenssens over te nemen. In het al
gemeen klassement staat Roger Rivière, die na een verwoede spurt met
een paar centimeter Aerschil a-oor Nencini zijn derde etappe-zege a-ierde,
nu op de tweede plaats met een achterstand van slechts 32 seconden.
Adriaenssens is naar de derde plaats gezakt met een achterstand van 1
minuut 19 seconden op Nencini.
Van de Nederlanders reden -Vb
Geldermans, Piet Damen en Coen
Niesten een uitstekende Avedstrijd.
Geldermans demarreerde een paar
kilometer voor de meet in het ge
zelschap van des Italiaanse klim-
specialist Massignan uit het
groepje, waarin Adriaenssens zich
teA-ergeefs tegen de dreigende ne
derlaag had Aerweerd, loste de
Italiaan op het open circuit en
Aeroverde als eerste buitenlander
uit de kleine ploegen een fraaie
zesde plaats.
Maar bovendien legden Coen Nies
ten en Piet Damen in het peloton,
dat vlak voor het circuit de groep
Adriaenssens overweldigde, beslag
op de negende en tiende plaats, zo
dat de Nederlandse equipe boven
dien de niet onaanzienlijke preipie
voor de eerste kleine ploeg in de
wacht sleepte.
Ab Geldermans Averd door dit resul
taat de beste Nederlander. De Be-
verwïjker schoof in het algemeen
klassement weer drie plaatsen op
en staat nu vijftiende op a-eertien
minuten en 35 seconden van de gele
trui.
Klassering
De grootste winst op de ranglijst
boekten echter Damen en Niesten.
De Brabander was bijzonder tevre
den over zijn prestaties in de eerste
etappe en steeg van de 41ste naar
de 25ste plaats. De grootste verras
sing vormde het rijden van Coen
Niesten, die in zijn loopbaan ternau
wernood een echte berg had gezien.
De benjamin van de Nederlandse
ploeg en van de gehele Tour rukte
op van de 60ste naar de 36e plaats.
Piet van Est en Martin van den
Borgh handhaafden zich in het
gróte peloton dat met een achter
stand van bijna 7Vi.minuut op
Rivière in Pau aankwam. Jo de
Roo kwam twee minuten later
binnen. Alleen Wirn van Est, die
na zijn ineenstorting in de etappe
naar Bordeaux het de gehele dag
kalm aan moest doen en de door
pech zwaar getroffen Jaap
Kersten eindigden in de achter
hoede.
Staking
I)e meute, <lie al om 5 uur was ge
wekt, begon een sit-doAvn staking
uit Avrevel over de kórtc nachtrust
en peddelde rustig als een troep va
kantiegangers door de schilderach
tige dorpjes in het voorportaal tot
de Pyreneeën.
Het ging zo door tot dc voorlopers
van het gebergte zich aandienden.
Dat was na 115 km bij Mont Gail-
lard toen Busto de aanval opende.
Er A'ormde zich een jachtmeute A'an
dertien renners, bij wie Adriaens
sens en Piet van Est, die al vrij
spoedig Busto weer tot de orde had
den geroepen, maar door deze tegen
actie, Avas het peloton in twee stuk
ken uiteen gevallem
Offensief
Opnieuw Avas het Busto, die op
de nu al lastiger Avordende hellin
gen demarreerde. Hij kreeg steun
van de Italiaan Battistini, de
Spanjaard Marigil, de tricolore
Hostollan, de Belg Eddy Pamvels
en onze landgenoot Piet van Est.
Weinig a-ermoeddc dit sextet de
nederlaag Aan Adriaenssens inge
luid te hebben.
In de bijzonder lastige beklimming
van de Soulor. de treeplank naar de
top van de Aubisque, Avijzigde zich
dc situatie a-oortdurend.
Inmiddels had Manzaneque in zijn
eentje de achtervolging a'an de kop
lopers ingezet. Hij bereikte Piet van
Est en zijn landgenoot Marigil, na
dat deze door Battistini en Rostol
lan Avas gelost. De Franse nationaal
Averd op zijn beurt door Battistini
in de laatste kilometers naar de top
van de Soulor losgereden, waar Bat
tistini als eerste doorkwam met een
voorsprong van 50 sec op Rostollan
en Manzaneque, terwijl Piet van
Est intussen was teruggevallen op
een grote groep met o.a. Adriaens
sens, Rivière, Junkermann, Nencini,
Simpson, Lorono, Massignan, Baldi-
ni, Anglade en de Nederlanders Van
den Borgh, Geldermans, Damen en
Niesten.
Afdaling
De 24-jarige Graziano Battistini
nestelde zich op de 1710 meter hoge
Aubisque op de eerste plaats van
het bergklassement. De afdaling be
gon. Gastone Nencini stortte zich
met een A'crschrikkelijke Aaart naar
beneden, onmiddellijk ge\olgd door
RiA'ière. Het Avas alsof de anderen
stil bleven staan en voordat Adri
aenssens het zich realiseerde, wa
ren Nencini en Rivière uit het ge
zicht A-erdAvenen.
In het dal Va Laruns (1S9 km)
hadden de tvvee grote concurrenten,
Manzaneque achterhaald en lagen
zij nog slechts 35 sec. achter op
Battistini en Rostollan die in de af
daling bij elkaar waren gekomen.
Op 20 seconden achter het trio Ri
viere, Nencini, Manzaneque reed de
Belg Planckaert in zijn eentje, ter
wijl Adriaenssens op 55 seconden in
het gezelschap van Geldermans,
Massignan, Anglade en Mahé voor
het behoud van zijn trui vocht.
Bij het bord dat de laatste 20 km
aangeeft, kwamen de eerste zes bij
elkaar. Toen liet Planckaert zich
terugvallen op de groep Geldermans
óm Adriaenssens bij te staan, maar
zijn hulp kwam te laat.
Want Nencini en Battistini reden
zich volkomen leeg om het gat en
de trui zo groot mogelijk te ma
ken en zagen hun zvvoegen op
het door tienduizenden toeschou
wers omzoomde sfeervolle auto
circuit van Pau beloond met de
gele trui.
(Voor de uitslagen Tour
zie pagina 8)
KLEURENFOTO'S
vergroot formaat
85
Gevacolor kleurenfoto's
9x9 cm.
9x13 cm.
vroeaer
-i.aef'
^>740
85 ct.
90 ct.
Gevacolor rolfilms
4 x 6,5 cm.
6 x 6 en 6 x 9 cm.
3JBS
^3780
2.80
2 95
Gevacolor kleinbeeldfilms
20 opnamen
36 opnamen
4.9^
^8^45
3.60
5.60
Ontwikkelen
1.80
duizendmaal mooier!
Politie onderzoekt klacht
van Amsterdams journalist
Het zogenaamde tAveede bureau van
de hoofdstedelijke politie, dat onder
meer disciplinaire zaken behandelt,
zal in overleg met de officier a'an
justitie, mr. T. F. Hartsuiker, een
onderzoek instellen naar de klacht
Avcgens ondisciplinair optreden, die
de Volkskrant-verslaggever A. B.
tegen een agent Aan het bureau
Warmoesstraat zal indienen.
Teneinde de schijn van partijdigheid
te vermijden heeft de officier A-an
justitie een bijzondeie ambtenaar
van de rijkspolitie bij het onderzoek
ingeschakeld. Het begint vanoch-
j tend. Het rapport zal te zijner tijd
aan de hoofdcommissaris worden
voorgelegd, die dan een beslissing
zal moeten nemen over een eventuele
j disciplinaire straf.
I De klacht van de heer B. richt zich
onder meer tegen enkele beledigen-
de opmerkingen die een straatagent
i zou hebben gemaakt, toen hij hem
nadat hij zondagmiddag door
i twee Walletjesfiguren Avas mishan-
j deld opbracht naar het politie-
bureau.
I Volgens cijfers van de politie van 5e-
niarang vertoeven op het ogenblik min-
stens 70.000 mensen in 400 gevangenissen
I in Indonesië.
De tiende etwppe van de Ronde van
Frankrijkvan Mont de Marsan naar
Panover een afstand van 828 Ion.,
is gewonnen door de Franse natio
naal Roger Rivière.
Foto: v.l.n.r. Rivière en Nencini tij
dens de finish.
De dood op de weg
Dinsdagmiddag is In Voorschoten de
84-jarïge mej. S. E. a'an Dalsunt uit
Haarlem bij het oversteken aange
reden door een personenauto, be
stuurd door de heer A. B. uit Wasse
naar.
Ernstig gewond werd zij naar het
academisch ziekenhuis te Leiden
overgebracht, Avaar zij na aankomst
bleek te zijn overleden.
Alwéér:
Locomotief
vooraan!
r
W vptotST&m
BRAM
VAN SLUIS
in Rijen de
snelste van het
i'eld. Kiest daarorr
óók
LOCOMOTIEF
het beste voor uav
geld
Licht lopende
Locomotief
rijwielen
voor sport, toerisme
en dagelijks
gebruik reeds
vanaf 149.25
Locomotief
de winnende fiets!
(T>, Gemonteerd met
Vredestein banden!
LOCOMOTIEF-rijwiclen verkrijgbaar bij
KEES IN HET BELIAMYPARK,
VUISSINGEN
RIJWIELMANDEL „WIBRA",
NIEUWE HAVEN" 3 - MIHDELBUIÏIi.
„Straatparkieten"
De mooie jongens van Rome,
die in de volksmond „pappa-
galli della strada" straatpav- m
kieten) genoemd worden, héb-
ben de onhebbelijke getvoonte
om op straat wandelende jon-
gedames te A'oet, op de scooter
of in de Fiat 600 te achtervol-
geir om ze tot een uitje te M
dwingen. g
Dit overkwam maandagavond
het Italiaanse filmsterretje Li- s
na de Rossi en een Amiendin. |i
Terugkerend van een bioscoop n
naar huis, werden zij achterna ij I
H gezeten door vier papagalli in
tAvee autootjes.
§j De meisjes hielden zich van de
H domme, maar konden niet na-
laten te lachen, toen één A'an
de auto's op de Piazza del Po-
polo tegen een paal reed omdat
de bestuurder geen oog voor de
j§ weg meer had. De meisjes gin-
gen een koffiebar binnen voor
een espresso en toen de Ader
hun opdringerigheid hier A;oort-
H zetten, werden ze boos. Gedreig §j
H met politie hielp niet. en daar- n
om trok Lïna de Rossi één A an
liaar zomersandalen uit cn be-
gon op de dichtst bij staande
s jongeman in te hakken. Terwijl
H zijn drie kameraden vluchtten, ijl
Averd het slachtoffer, de 20-ja-
rige Vittorio Testi, door de po-
litie meegenomen.
De meisjes kregen een agent
mee tot aan haar woning.
„Pappagallo" Testi zal vier da- m
gen niet op straat kunnen ko- M
men.
Illllllllllllllllllllllllllllillllllillllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllü
Vijf wielrenners gedood
door autobus
Volgens het Oostduitse blad „Tele-
graf" hebben vijf wielrenners het le
ven verloren tijdens de Ronde van
het Briesetal in Oosthavelland, Oost-
Duitsland. Een autobus reed schuin
in op liet peloton, waartoe zij behoor-
1 den,en-maakte talrijke slachtoffers.
Kersten de
bergbeklimmer
Daar doemde hij weer voor ons op,
de eerste Pyreneeën reus van de
Tour: de ruim 1700 meter Aubisque.
Dreigend en grauw, met onherberg
zame kale flanken, de top in een
krans van dikke mist. De Aubisque,
sedert de beruchte buiteling dié
Wim van Est er negen jaar geleden
in een van de ravijnen maakte, een
naam met een wat schrikverwekken
de klank voor Nederlandse oren, zag
er in deze tiende etappe van de Ron
de van Frankrijk bijzonder onge
naakbaar uit.
Het is ditmaal echter allemaal nog
al meegevallen en aan de finish in
Pauspraken me zelfs een paar Ne
derlandse debutanten die zelf paf
stonden van hun eerste bergrit.
Ab Geldermans, die er met zijn
prachtige zesde plaats met de als
negende en tiende geklasseerde Nies
ten-en Damen voor had gezorgd, dat
er in de Nederlandse ploeg weer
voor een flink bedrag aan franks
„brood op de plank" kwam, was zo
blij als een kind. „Ik heb er erg te
genop gezien, maar wat is met dat
meegevallen. Jongens ik geloof
waarachtig dat ik er in de bergen
nog wat van kan maken".
Klaas Buddy was best te spreken
over het drietal dat voorin zo goed
had, gereden en vooral over de pres
tatie van Coen Niesten. „Die. jon
gen maakte onder de top van de Au
bisque een sprong naar de kop om
van te ritten", vertelde de Neder
landse ploegleider.
De grootste—pechvogel van deze dag
was Jaap Kersten. Een paar kilome
ter onder de top van de Aubisque,
brak de sympathieke renner uit
Biebengewald zijn frame. In geen
velden of wegen was toen een Neder
landse wagen te bekennen. „Ik ben
toen maar gaan lopen", vertëldé
Jaap later, terwijl de tranen hem
nog in dè ogen schoten. „Met de ka
potte fies op mijn nelc heb ik zeker
een kilometer bergbeklimmer ge
speeld, Toen kwam de liaisonwagens
van Hulshof met. een fiets, maar die
kar was veel te klein e>i tensuotte
heb ik een fiets van de Tour gekre
gen, zo'n reservefiets uit de mate-
rialenwagen".
En Wim van Est De man die
maandag meer dood dan levend over
de finish was gekomen met, een op
standige maag en gemene pijn aan
het „zadel", was zo fris als een
hoentje toen hij met de groep van
Ferlenghi en Cazala op 13 f2 min.
over de streep kwam, „Ik heb lekker
gegeten en lekker geslapen en ilc
heb vandaag gedacht: „Willem rus
tig aan nou, niet forceren, En je
ziet. we leven weer".
Honderden r.-lc., boeren wit West
Zeeuwsch-Vlaanderen waren dins
dagmiddag naar het Ledeltheater in
Oostburg gekomen, om daar tijdens
een speciale feestvergadering het
zilveren jubileum van de kring Oost
burg van de Noord-Brabantse Chris
telijke Boerenbond te vieren.
Foto P.'Z.C.)
DRINGEND BEROEP OP MINISTER
„Het stellen van prioriteiten is
onwetenschappelijk tot en met"
(Van onze parlementaire rédacteur.)
De liberale senator, mr. J. de Wilde, heeft dinsdagavond laat tijdens d«
behandeling van de begroting van verkeer en waterstaat in de Eerste
Kamer een dringend beroep gedaan op zijn partijgenoot, minister Kort
hals, om nog dit jaar een beslissing te nemen over het gehele tuunel-
complex, dat avü dus zeggen over Coen-tunnel, IJ-tunnel en Hem-tunnel.
Mr. De Wilde Avas van oordeel, dat al deze drie tunnels nodig zijn en hij
Avas dan ook niet genegen hier een prioriteit tc stellen. Dit zou ook
uaar zijn mening onwetenschappelijk zijn. Wanneer er echter toch van
prioriteit sprake zou zijn, dan zou mr. De Wilde deze niet Avïllen geven
aan de Coen-tunnel, hetgeen de regering blijkbaar heeft gedaan, maar
aan de Hem-tunnel. De Hembrug begint langzamerhand a-oor de scheep
vaart een onaam'aardbaar obstakel te Avorden. Het geven van prioriteit
aan de Coen-tunnel zou echter, aldus nir. De Wilde, een dAvaasheid ten
top zijn.
Mr. De Wilde was van oordeel, dat
we moeten blijven vasthouden' aan
het' rapport van de commissie-De
Vos van Steenwijk, waarin destijds
het oeververbindingsvraagstuk 'als
onverbrekelijk geheel wordt gezien.
De IJ-tunnel noemde mr. De Wilde
voor het interne stadsverkeer van
Amsterdam de enige oplossing.
De totale kosten van de drie tun
nels en van de bijhorende wegenaan
leg berekende mr. De Wilde op cir-
,ca 350 miljoen gulden. Rekening
houdend met een tijdvak van vijf
jaar, waarin de tunnels gebouwd zou
den kunnen Avorden, kwam de heer
De Wilde op een jaarlijkse budgettai
re last van 70 miljoen, dat is minder
dan 1 procent van het totale over
heidsbudget.
Tenslotte betoogde de lieer De Wilde
dat de tunnelzaak niet langer kan
blijven liggen. Met zijn fractiegenoot
De Vos a-an Steemvijk Avas hij van
oordeel, dat het hier niet een zaak is
van prioriteiten, maar dat het is een
kreet van deze tijd. Het stellen van
prioriteiten is omvetenschappclijk
tot en met en mr. De Wilde zei niet
te kunnen Aerwachten, dat de minis
ter een dergelijke beslissing- zou heb
ben genomen. Vandaag zal minister
Korthals antvA-oorden.
Dertien mensen zijn omgekomen en 34
gewond doordat zondag èen personentrein
tussen Taxila en Haveli in het noordAves-
ten van Pakistan uit de rails liep. TAA-ee
rijtuigen stortten in een ravijn.
S.D.-er die in Den Haag
werkte gearresteerd
Do politie A'an Miinchen heeft maan
dag de vroegere S. I). officier Erich
Deppncr gearresteerd, verdacht a'an
medeplichtigheid aan massamoord
op Russische en Nederlandse gevan
genen.
Erich Deppner is geboren op 8 au
gustus 1910 in Neuhaldensleben. In
mei 1940 kwam hij naar Nederland,
waar hij in Den Haag hoofd werd
van de afdeling „Venvaltung" van de
„Sïcherheitspolizei". Van juni 1942
tot september 1942 was hij comman
dant van het kamp ..Westerbork".
Eind 1942 werd hij hoofd A'an de „af
deling IV", een dienst die veel over
eenkomst vertoonde en zeer nauw
samenwerkte met de Duitse „Gesta
po".
In Westerbork aldus de gegevens
die ons A'erstrekt Averden door het
rijksinstituut voor oorlogsdocumen
taire in Amsterdam zou Deppner
betrokken zijn geweest bij de depor
tatie van joden.
In april 1942 Werden in Amersfoort
77 Russische krijgsgevangenen geli
quideerd, omdat zij leden aan een be
smettelijke ziekte. Deppner zou voor
deze liquidatie verantwoordelijk zijn
en er zelf aan hebben deelgenomen.
Voorts zou Deppner een werkzaam
aandeel hebben gehad in het laten
executeren A'an verzetsstrijders en
andere door dc Duitse bezetters ge
arresteerde Nederlanders. In februari
1945 vertrok hij uit ons land naar
Duitsland.