Voor toekomstige maanreizigers zijn goede kaarten onontbeerlijk RONDVAARTBOOT WERD IN HARINGVLIET STUURLOOS BUS UIT STRIJEN KANTELDE IN BELGIË30 GEWONDEN DE KONINGIN BIJ OORLOGSSLACHTOFFERS TALRIJKE KLACHTEN BIJ DE CONSUMENTENBOND LAUWERSZEE ZAL WORDEN AFGESLOTEN MAANDAG 13 JUNI 1960 PBOV 1N01 ALE ZEEUW8E COURANT 7 NIEUWE MAANKAART IN VOORBEREIDING Carteerders hanteren methodes als voor ontoeganklijke aardgebieden Een paar maal heeft de mens, zowel de Amerikaanse als de Russische, raketten naar de maan afgeschoten. Een door de Russen afgeschoten raket, de Loenik II, bereikte als eerste „aards" voorwerp de maan. Voordat met mensen bemande raketten naar de maan worden gezon den, moet er nog heel wat werk worden verzet en moeten er nog veel hindernissen worden overwonnen. Een der belangrijkste dingen, waar voor de astronomen vóór de eerste maanreis moeten zorgen, is, de koene maanreizigers der toekomst een stel goede kaarten te bezorgen van het maanoppervlak. Die kaarten zullen vodoende details moeten aangeven omtrent het landschap en de hoogte der maanbergen, wil de mens in staat zijn op de maan onderzoekingen te doen en tochten te maken. De kleinste van de variërende af stand van de maan tot de aarde be draagt circa 355.700 kilometer. Toch gebruikt men om de maan in kaart te brengen methodes, die heel veel overeenkomst vertonen met die, wel ke men toepast om moeilijk toegan kelijke gebieden op aarde in kaart te brengen, te weten driehoeksme ting op afstand en opmeten van luchtfoto's. Het verschil ligt vrijwel uitsluitend opgesloten in de zeer grote afstand tussen aarde en maan, daar theodo lieten daardoor onbruikbaar zijn en vervangen moeten worden door as tronomische telescopen, opgesteld op plaatsen met een uitstekend zicht. Met onze moderne instrumenten kunnen wij echter vormen het maanoppervlak onderschei den, die een paar honderd meter lang zijn. Onze allerbeste instru menten stellen ons zelfs in staat, details van 50 tot 100 meter leng te waar te nemen. Zouden er dus steden op de maan zijn, die op aardse steden leken, dan konden In 1961 vijfdaagse werkweek bij Philips De N.V. Philips Gloeilampenfa brieken heeft, zo deelt zij mede, het voornemen om per 1 januari 19ól voor haar bedrijven in Neder land de vijfdaagse werkweek in te In verband hiermede is inmiddels met de vakorganisaties van handar beiders en beambten het overleg ge opend over verschillende problemen, die samenhangen met deze werktijd verkorting. De invoering hiervan is in hoge mate afhankelijk van de maatregelen, die getroffen kunnen worden oiyi met een geringer aantal arbeidsuren toch het produktieni- veau te handhaven. Hiertoe worden in de diverse Philipsbedrijven com missies ingesteld, die zullen nagaan welke mogelijkheden tot producti viteitsverhoging er zijn. Daarbij zal ook het personeel onder meer via dc ondernemingsraden en kernen worden ingeschakeld. Israël wacht nog met antwoord aan Argentinië De Israëlische regering heeft zondag besloten te wachten met de beant woording van de Argentijnse nota over Eichmann totdat premier Ben Goerion deze week in Parijs moge lijk een ontmoeting heeft gehad met president Frondizi, aldus is van door gaans goed ingelichte zijde in Tel Aviv vernomen. De Israëlische minister van buiten landse zaken, mevrouw Golda Meir, had gisteren een ontmoeting met de Argentijnse gedelegeerde bij de Ver enigde Naties, Mario Amadeo. Ken nelijk hoopt de Israëlische regering Argentinië ervan te kunnen weerhou den de ontvoering van Eichmann aanhangig te maken bij de Verenigde Naties. Israël is echter niet van zins de moordenaar van zes miljoen joden uit te leveren. De ambassadeur van Argentinië in Israël. Rodolfo Garcia Arias, is gis terochtend naar Buenos Aires ver trokken. Hem werd uitgeleide gedaan door de Israëlische chef van het pro tocol en hooggeplaatste ambtenaren van liet. ministerie van buitenlandse zaken. Mevrouw Garcia Arias blijft achter in Tel Aviv. wij do hoofdlijnen hunner platte gronden in kaart brengen en zelfs grote gebouwen afzonderlijk on derscheiden. De hoogte der bergen op de maan kan men berekenen op grond van waarnemingen omtrent de lengte der schaduwen van oneffenheden op het maanoppervlak bij zonsopgang en zonsondergang. De beste manier om daarvoor de nodige gegevens te ver krijgen, is films te maken van zons- op- en zonsondergang op de maan. Beschikt men over een voldoend sterke telescoop bij dat werk, dan is men niet slechts in staat om de ho ge toppen te meten, maar ook klei nere „oneffenheden" van het maan oppervlak in kaart te brengen. Deze „film-methode" heeft men ge kozen voor de systematische karte ring van de maan, waarmede geleer den van de universiteit van Manches ter thans bezig zijn. De Amerikaan se luchtmacht schonk een belangrij ke som gelds om het werk mogelijk te maken. In de komende jaren zal men daardoor de beschikking krij- gfen over een bruikbare kaart van de; maan, bruikbaar, let wel, voor rei zigers, die voor het verrichten van onderzoekingen op de maan zullen landen. Zelfs het onzichtbare deel van de maan is herkenbaar geworden, nu de Russen een met fotografische appa raten uitgeruste raket een tocht ron dom do maan hebben laten maken. Pic du Midi Om de nodige voldoende scherpe fo to's en films te kunnen maken, is meer nodig dan alleen maar voor treffelijke instrumenten. Ook het zicht moet zo goed mogelijk zijn. In Manchester is hiervan geen sprake. Daarom stelde professor Zdenek Ko pal zich in verbinding met dr. Jean Rosch, directeur van het „Obsërva- toire du Pic-du-Midi" in Frankrijk. Hij verkreeg toestemming om alle nodige waarnemingen te verrichten hoog in de Pyreneeën, op een punt, dat 2862 meter boven zee ligt en slechts 14 meter beneden te top van de Pic-du-Midi. Daar is geen kwes tie van vertroebeling der atmosfeer door stof. Daar kunnen de lichten der steden geen storende invloed uit oefenen. Dat Franse observatorium is tamelijk gemakkelijk bereikbaar en beschikt dit is zeer belangrijk over prima instrumenten. Op de Pic-du-Midi, is het zicht dik wijls zeer goed, zodat het observato rium ook hierdoor en iedeale plaats is voor de „kartografen der maan" om hun voorbereidende werkzaam heden te doen. Begin 1959 is men met de vervaar diging van een nieuwe kaart van de maan begonnen. Het zal naar schatting vijf jaar duren, aleer de voornaamste oogmerken verwezen lijkt zullen zijn. Maar dan beschik ken wij ook over een uitstekende „maan-kaart", gebaseerd op topo grafische gegevens, die ons in staat zullen stellen, een juist beeld te vormen van het maanoppervlak. En de kosten? Die bedragen naar schatting ongeveer F 305.000.—. Zaterdamniddag kort na vier uur kreeg de rondvaartboot „Ir. Lely van de rederij Delta niet 80 passa giers aan boord een defect aan de stuurinrichting. Het schip, dat op weg was naar de bouwput van de Deltawerken in het Haringvliet, dreef stuurloos op het die middag bijzonder woelige water wind kracht 7 van het Haringvliet. Ge lukkig was er geen ebstroom, zodat het schip landinwaarts dreef. De boot „De Zuiderzee" van dezelfde re derij en de motorvlet „De Merwede" van de rijkswaterstaat zagen kans de „Ir. Lely" in de haven van Helle- voetsluis binnen, te brengen. Stevenson weer kandidaat Nadat hij zaterdag in een brief aan mevrouw Elanor Roosevelt verklaard had opnieuw kandidaat te zullen zijn in de aanstaande presidents-verkïe- zingen heeft Adlai Stevenson zondag in New York gezegd „Ik zal mijn land en mijn partij dienen wanneer ik daartoe word opgeroepen". Ste venson heeft drie en een half jaar geleden, toen Eisenhower hem ver sloeg, gezegd dat hij zich niet op nieuw kandidaat zou stellen voor ae presidentsverkiezingen. De volgende maand komt in Los An geles de nationale conventie van de Democratische Partij bijeen, waar afgevaardigden zullen stemmen over de officiële kandidatuur waarmee de Democratische Partij de campagne voor de presidentsverkiezingen in- ~aat. itevenson heeft verklaard zijn partïi te zullen dienen en heeft niet met zoveel woorden gezegd dat hij zal deelnemen aan de presidentsverkie zingen. Maar mevrouw Roosevelt zei dat de verklaring van Stevenson niet anders kan worden opgevat dan als een bereidverklaring om kandi daat te zijn. In 1952 en in 1956 is Stevenson als kandidaat verslagen, beide keren door president Eisenhower. De passagiers voor zover zij hiertoe nog lust gevoelden, stapten vervol gens op de „Zuiderzee", om daarmee alsnog een rondvaart te maken. Sedert enkele weken zijn er moei lijkheden met de rondvaarten op het Haringvliet. Van de rederij „Delta", die sedert enkele jaren deze rond vaarten uitvoert, werd een schip af gekeurd voor vaart boven wind kracht vier. De „Zuiderzee" werd ge heel afgekeurd. In verband hiermee liet de rederij Delta enkele dagen ge leden de „Ir. Lely" overkomen. De scheepvaartinspectie stelt een onder zoek in naar het ongeval. Behalve de schepen van de redeij Delta wer den nog schepen van twee andere re derijen afgekeurd, voor een vaart bij een hogere windkracht dan vier. Geen van deze schepen heeft nog landingsrecht op de bouwput. Een bijzondere attractie tijdens de in Heinkenszand gehouden wedstrij den door 18 Bevelandse brandweer korpsen was het balspuitenIn plaats van de bal werd nogal eens „de man" gespeeld (Foto P.Z.C.) Kroesjtsjew wil Powers sr. helpen Premier Kroesjtsjew heeft Oliver Powers, de vader van de Ameri kaanse piloot die op 1 mei tijdens een spionagevlucht boven de Sow- iet-Unie werd neergeschoten, la- en weten dat hij hem zal helpen om zijn zoon te bezoeken, als hij naar Rnsland komt. In antwoord op een schrijven van Powers sr. verklaarde de Sowjet- leider, dat de piloot volgens de Sowjet-wetten zal worden berecht en dat hij zich niet kan mengen in een zaak, die uitsluitend valt onder de bevoegdheid van de rech terlijke macht. Kroesjtsjew schreef voorts, dat een brief die Powers sr. mede zou hebben ingesloten met het ver zoek deze aan de gevangen piloot te geven, niet in de door hem ont vangen enveloppe had gezeten. Oliver Powers zal vandaag op het departement van buitenlandse za ken te Washington zijn eventuele bezoek aan Moskou bespreken. Caltex-Madrid liep in Antwerpen van stapel Het grootste schip, dat ooit in Bel gië Is gebouwd, de 45.000 ton meten de tanker „Caltex-Madrid" is gister avond van de werf Cockerill-Ougree te Hoboken (Antwerpen) te water gelaten. Men had voor dit grote schip doodtij moeten afwachten, het moment waarop de vloed op zijn hoogst is, omdat de Scheldedaar 450 meter breed is en de totale lengte van de nieuwe tanker ruim 223 "meter bedraagt. Toch was de Schelde nog niet breed genoeg, want bij het te water laten brak een kabel af de kabel die het schip recht op de rivier moest trekken waardoor het schip te ver doordreef en vast kwam te zitten aan de overkant van de werf. Maar enige driftig trekkende sleep bootjes hadden al gauw de enorme tanker losgewerkt. Het schip is de laatste aanwinst van de Nedei'Iandse Pacific-tankvaartmaatschappij. de Nederlandse rederij van de Caltex- groep. Een 54-jarige Afrikaanse geestelijke een Zoeloe, is in Umtata in het oosten van de Kaapprovincie,- tot hulpbisschop benoemd. Dit is de eerste Arfikaanse bis schop van de Anglicaanse kerk in Zuid- Af rika. OP WEG BRUSSEL-AFWERPEN A..t« l,„„ in een akker geslingerd en geheel AlltO OVCr 06 KOU vernield. De bestuurder L. werd vrij ernstig gewond. Van de overige vijf "LI\ ManlV^1,, inzittenden, die op v/eg waren naar DIJ meern hun werk in Alkmaar, werden drie minder ernstig gewond. De gewonden zijn maar het ziekenhuis in Alkmaar vervoerd. Vrijdagavond is in de ^Havenstraat in Rotterdam de 70-jarige mevrouw N. Metselaar, wonende in de Haven straat bij het oversteken aangereden door een tram. Ernstig gewond werd zij naar liet ziekenhuis Coolsingel overgebracht, waar bij aankomst bleek, dat zij was overleden. tlei toen hun voertuig bij ae Belgische plaats Wolvertem op de weg Brus selAntwerpen op een fietspad kan telde. Drieëntwintig van hen zijn overgebracht naar liet ziekenhuis van Vilvoorde en zeven anderen naar dat van Willebroek. Er zouden geen ernstig gewonden zijn. Het ongeval is vermoedelijk te wijten aan een breuk in het stuur-mecha- nisme. Op de rijksweg bil „De Mecrn", even buiten Utrecht, is gisteroch tend 11 uur door nog onbekende oorzaak een auto over de kop ge-. slagen. De vier inzittenden, allen uit Den Haag, zijn overgebracht naar het Academisch Ziekenhuis te Utrecht. Het zijn twee jongens en een meisje uit één gezin H. P.. A. P. en N. P., resp. 23, 15 en 16 jaar en het 20-jarige meisje B. H. Het meisje N. P. is zwaar gewond. De jongelui hadden de auto gehuurd. Zes auto's Een botsing, waarbij zes auto's be trokken waren, is zaterdagavond te Amsterdam veroorzaakt door de be stuurder van een personenwagen, die met grote snelheid over de Nassau- kade reed. Deze bestuurder, de 28-jarige H. S. uit Amsterdam, haalde een gesloten bestelwagen in. Bij het passeren schuurde hij rakeling langs de'linker kant en schrok zo, dat hij, om te ontwijken, naar links uithaalde en vervolgens weer naar de rechterkant uitweek. Hij verloor de macht over zijn wagen, begon te slingeren en kwam tegen vier aan de kant gepar keerde auto's terecht. De jongeman is met een gebroken arm en enkele andere verwondingen naar het Wilhelminagasthuis ge bracht. Op de weg AmsterdamAfsluitdijk (rijksweg no. 7) tussen de Schelpen- bolweg en de Wierweg te Wieringer- rrieer zijn vier inzittenden van een personenauto op weg naar Alkmaar zaterdag gewond bij een botsing met een vrachtwagen uit de richting Af sluitdijk. De auto heeft vermoedelijk links van vie weg gereden en is na de botsing Het „regent" op het ogenblik klach ten over de prijzen, die worden ge. vraagd voor het verlenen van dien sten, zo vernemen wij uit de kringen va» de Nederlandse consumenten bond. Met name wordt geklaagd over hetgeen betaald moet worden aan loodgieters, horlogemakers, schilders en behangers alsmede voor het on derhoud van tuinen en het schoonma ken van haarden, reparatie van auto's en radio's e.d. Bij deze vormen van dienstverlening is het moeilijk om te controleren of men zich al dan niet houdt aan de voorschriften van het departement van economische zaken, die het door berekenen van de hogere lonen in de prijzen verbieden. Ook komen klachten binnen over prijzen, die wel zijn te controleren. Wanneer hiervoor reden is, geeft de consumentenbond deze klachten door aan de controledienst van het depar tement van economische zaken. In vele gevallen werd hiermee succes bereikt én moesten de prijsverhogin gen ongedaan worden gemaakt. Bij de Nederlandse consumentenbond overheerst de indruk, dat wat de con troleerbare prijzen betreft, de prijs- voorschriften in het alegemen wor den nageleefd. Een woordvoerder van het departe ment van economische zaken deelde mee dat slechts weinig klachten over de prijzen van diensten wordt ont vangen. Hij erkende, dat de controle hier moeilijker is dan bij de prijzen van homogene goederen en diensten, doch het is niet zo, aldus de woord voerder, dat aan goed gedocumenteer de klachten over de prijzen van dien sten geen aandacht zou worden ge- schonken, Ruim 2600 leden van de Bond van Militaire Oorlogsslachtoffers zijn za terdag in de Haagse „Houtrusthal- len" bijeengeweest op een lustrum congres ter gelegenheid van het vijf tienjarig bestaan van de bond. Tot de gasten behoorden koningin Juliana, de minister-president, prof. dr. J. E. de Quay, de minister van defensie, ir. S. H. Visser en de burgemeester van Den Haag, mr. Kolfschoten. De president van de B.N.M.O., de heer Van Lanschot, gaf in zijn toespraak een overzicht van de vele activiteiten, die de bond in de afgelopen yijftien jaar; heeft ont wikkeld. Na een toespraak van minister De Quay boden de tienja rige Robbie en "de twaalfjarige Monique van Lanschot en de re- dacteur, de heer H. O. Sliep, de koningin het jubileumboek van de B.N.M.O. aan. De koningin gebruikte vervolgens In de rotonde de thee met een twintig tal oorlogswednwen, oorlogshlinden en andere ernstig gehandicapten. Minister Visser deelde ter vergade ring mee dat de algemeen secretaris van de bond, mr. dr. W. K. J. J. van Ommen Kloeke, is benoemd tot rid der in do Orde van Oranje-Nassau. Medewerking aan deze dag werd verleend door de Nederlandse Spoor wegen en de Haagse Tramwegmaat schappij, die gratis vervoer ver strekten aan de leden en hun bege leiders, door de militaire koksschool uit Leiden, welker leerlingen de lunch en 't diner verzorgden, door de Koninklijke Militaire Kapel en door het bedrijfsleven, dat onder meer voor gratis sigaren en sigaretten, bier en andere dranken en voor bloe men ter versiering van de zaal had gezorgd. Foto: koningin Juliana in gesprek, met enige .oorlogsinvaliden. De minister van verkeer en water staat heeft aan de Tweede Kamer geschreven, dat de regering in be ginsel het afsluiten van de Lau- werszee en de daarmee samenhan gende werken wil bevorderen. De regering is tot deze conclusie ge komen in het kader van haar on derzoek naar de prioriteiten, die voor de verschillende belangrijke rijksuitgaven moeten worden ge steld. Zij gaat ervan uit, dat op enkele punten met de betrokken provincies een bevredigende regeling kan wor den bereikt. Er zullen geen fondsen beschikbaar worden gesteld voor in polderingen of ontginningen binnen ae afsluitdijk. Alvorens tot de uitvoering van de plannen kan worden overgegaan, zal naar de minister meedeelt nader overleg met de hierbij betrokken provincies en andere belanghebben den moeten worden gepleegd. Dit overleg betreft met name de door de provincies aan het rijk te verlenen bijdragen en voorts liet beheer van de werken en de regeling van de aan- wasrechten binnen de afsluitdijk. Zoals bekend, zullen de werkzaam heden van de afsluiting een aantal jaren duren en zal in die tussentijd de bestaande dijk de primaire wa terkering blijven vormen. Teneinde die periode te overbruggen, zal een eenvoudig plan kunnen worde uitge voerd. waarvoor een subsidie uit het artikel voor verbetering van zwakke plaatsen in zeeweringen beschikbaar zal worden gesteld. Met de uitvoe ring van dit plan zal nog dit jaar kunnen worden begonnen. Voorts zal worden bevorderd, dat op de begroting voor 1961 een bedrag wordt opgenomen voor de afslui- tings- en daarmede samenhangende werken. Technisch adviseur „Vennen" vrijge!af?n De Amsterdamse zakenman H. O., technisch adviseur van „Veronica" en zijn zwager J. L. die vorige week op last van de officier van justitie gearresteerd werden onder verden king van hedriegelijke bankbreuk respectievelijk medeplichtigheid daaraan, zijn zaterdagmiddag op vrije voeten gekomen. De rechter-cómmissaris achtte geen termen aanwezig om toewijzend te beschikken op de vordering van de officier van justitie tot in bewaring stelling van beiden. Verwacht mag worden, dat de offi cier van»justitie, mr. R. L. Heukels, van deze afwijzende beschikking be roep zal aantekenen bij de recht bank. Zaudverschuiving kostte drie jongens het leven Bij de verdere nasporingen naar 't on geluk in ecu zandafgraving te Nijver- dal Is gebleken dat niet alleen de 11- jarige leerling André Klumpert van een lagere school te Apeldoorn, maar ook de vermiste 11-jarige Wim Smits en de 10-jarige Lnc Bomhof eveneens U't A"',H',orn. zfjn "rugekopvrn. Vrijdagavond nam men pen dat dit tweetal van schrik de bossen inge vlucht was. Dit blijkt helaas niet het geval te zijn geweest. Na een hele nacht zoeken waarbij uiteindelijk ge bruik werd gemaakt van graafmachi nes, heeft men hen dood aangetrof. fen. Ook zij waren door het afglij dend* tand bedolven.-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 7