TUSSEN DERTIEN EN TWINTIG OMFIETSBROMfiets.... bromf... ZEEUWSE SCHOOLKRANTEN slaan handen ineen JAZZ, GESCHIEDENIS EN VORM bundel Pak de bromfiets even! parker Bij het ter perse gaan van de jeugdpagina kregen wij bericht dat de beloofde gedichtenbun del van de Vlissingse h.b.s. was verschenen. We hebben de bun del zelfs al in ons bezit, maar tot onze spijt moeten we met de bespreking ervan wachten tot de volgende „Tussen der tien en twintig". De bundel be vat een dertigtal gedichten, en is ondergebracht in het laatst verschenen nummer van de schoolkrant „Perspektïef". We willen er graag onze blijdschap over uitspreken dat er van de hand van scholieren een ge dichtenbundel is verschenen, en we hopen dat velen dit goede voorbeeld zullen volgen. Brrrrm Brrrm! Brrmmrrrrrrmmminmm Brrnm! Bwm-tummiumm Kees Bartel, „De Loupe" van het Goese lyceum door Aukje Tam- miuga, Wim Wisse en Wim de Herder, „Perspectief" van de Vlis singse h.b.s. door Ad But, „Con tact" van het Professor Zeeman lyceum te Zierikzee door Heimo Heringa en „Close-Up" van de Middelburgse h.b.s. door Gerrit Jan van Wiggen. Dat waren ze dus. de afwezigen Maar er waren er dus nog veel meer niet aanwezig. Waar waren de kranten van de beide Middel burgse kweekscholen? De „Fa naal" van het christelijk lyceum te Goes? De „Schim-Satelliet" van de christelijke h.b.s. voor Walcheren? „Aurora" van het St. Willibrords college? En ga zo maar door. Hun afwezigheid kan twee dingen betekenen: öf de kranten zijn om de een öf andere reden op de fles (zoals het tragi sche geval Terneuzen) öf de re dacties menen dat het niet de moeite waard is om met de ande re kranten in contact te treden en wellicht meent men dat zijn krant geen verbetering van node heeft de aanwezigen We hebben met genoegen gehoor gegeven aan de uitnodiging om de schoolkrantenvergadering bij te wonen. We waren trouwens zeer benieuwd te zien welke redacties meenden zich te moeten doen ver tegenwoordigen op een vergade ring die tot verbetering van de kranten moet leiden. Eerlijk ge zegd viel dat niet eens zo hard mee. Van alle Zeeuwse school kranten waren er vijf vertegen woordigd, te weten, „Nihil Scrï- bens" door Bob Okker en Jan I1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIW H Huib Sweep, leerling van de technische school te Vlissingen, M die als voorlopig cohtactman s van de Nederlandse School- persunie fungeert, schrijft ons, naar aanleiding van de in Mid- delburg gehouden vergadering het volgende: I OP 21 MEI WERD EEN I 1 ZEEUWSE AFDELING VAN 1 DE NEDERLANDSE 1 1 SCHOOLPERS UNIE (N.S.U.) 1 OPGERICHT. M De plannen van de afdeling p zijn: p f§ Verbeteren van de contacten tussen de Zeeuwse school' krantenredacties. Pogingen aanwenden om de censuur die bij sommige m schoolkranten zeer streng en nadelig is te verminderen. Elkaar helpen bij redactione- le moeilijkheden (zowel fi- nanciële als technische Verbeteren van de contacten I met vak- en dagbladpers. Uitwisselen van kopij tussen p p de kranten onderling. p Het uitgeven van een ge- p p meenschappelijke school- p p lcrant aan het einde van het p jaar waarin de beste bijdra- p gen uit de verschillende p p kranten worden opgenomen, p p DIT zijn de voorlopige plan- p nen. Het hoofddoel blijft: ver- p p betering van do nog steeds p op te laag peil staande H Zeeuwse schoolkranten. We ho- n p pen dat nog meer Zeeuwse re- p p ilacties tot de afdeling zullen p p toetreden. p iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiNiiiiifli Na de inleiding van Huib Sweep en de limonade in kartonnen be kers van de gastheren kreeg de vergadering een bijzonder romme lig karakter, wat niet wegneemt dat er enkele belangrijke punten werden besproken, en dat de Zeeuwse afdeling van de N.S.U. toch werd opgericht. Tot de be langrijke punten behoren de klachten. En tot de belangrijkste klachten behoren: de censuur door leraren, gebrek aan kopij en de inhoud die vaak te wensen over laat. censuur Gebrek aan kopij, en een inhoud die te wensen overlaat zijn za ken die rechtstreeks onder de ac tiviteiten van de redacties vallen. Met de censuur is het echter an ders. Wij hebben de indruk, dat het toezicht van leraren indien men het nodig acht, niet de vorm van censuur moet aannemen, maar zich moet afspelen in de vorm van advies en van overleg. Zaterdag 21 mei. Een levendige discussie in een van de kleine lokalen van het stedelijk gymna sium te Middelburg. Scholieren op de schoolban ken. Maar nu niet om wijze lessen in ontvangst te nemen. De negen jongelui vertegenwoordigen de redacties van vijf Zeeuwse schoolkranten. Ze steken de koppen bij elkaar om plannen te maken. Plannen voor de verbetering van 1 kranten, plannen om te komen tot de oprichting van de Zeeuwse afdeling van de Nederlandse Schoolpers Unie.'Huib Sweep, vertegenwoordiger van de Unie heeft de vergadering bijeengeroe pen, de redactieleden van „Nihil Scribens", het schoolorgaan van het stedelijk Gymnasium te Middelburg, zijn de gastheren. DE BROMFIETS! Een snel, hard of zacht grommend ding op twee wielen. Lawaai, rook, stroomlijnVroeger was het de fiets, de fiets waarvoor nu iedere fanatieke bromfietsers zijn neus ophaalt. Met de komst van de bromfiets is op vele terreinen een nieuw tijdperk ingetreden. Een nieuw straat beeld, nieuwe snelheden op lichte tweewielige voertuigen, een nieuw soort lawaai, een nieuw soort machtsvertoonen de jeugdige fer vente bromrijder kunnen we gerust een nieuw „verschijnsel" noemen. „Ik ga er op naar school, maar voor mijn plezier pak ik 'm ook wel eens" vertelt de 17-jarige Cor Verstraa- ten uit Breskens die al aan zijn tweede tweede hands brommer toe is. Een machtig machientje, zo te zien. Niet zo jong meer, maar wil er volgens Cor nog best goed vandoor. Loopt nog zo'n 50 per uur, en die 300 gulden die hij ervoor heeft betaald betreurt hij beslist niet.... We zagen Cor op zijn brommer door Middelburg waar hij op de technische school gaat rijden, het stuur in de knuisten, aardig wat herrie uit de knalpijp. En we wilden wel eens weten wat zo'n jeugdige bromfietser, die lang niet altijd uit bittere noodzaak op zijn brommer rijdt, eigenlijk van zijn machientje denkt, wat hij ervan verwacht en hoe hij het behandelt. Van achter een pilsje kwam 't volgende bromrelaas: Als er iets aan het brommertje mankeert, Cor prutst altijd zelf. „De eerste keer was het wel een beetje vreemd, toen kon ik hem niet meer in elkaar krij gen", vertelt hij, maar dat gaat nu allemaal veel beter. Op een dag was Cor van mening dat ie best eens wat sneller kon gaan lopen. opgehoord.... Cor aan het werk: „carburateur opgehoord, dunnere koppakking ertussen want dan wordt de com pressie groter, gat in de uitlaat. Toen pakte ik 'm en rijen dat 'ie deed! Maar toen pakte mijn vader 'm, en die had het gauw in de ga ten. Hij was kwaad, en ik kon een nieuwe carburateur gaan ko pen... kostte me een tientje!" An dere keer: Cor wilde wel eens een flink en duidelijk gebrom uit zijn machientje horen komen en haalde daartoe de helft van de uitlaat eraf. „En toen pakte ik 'm en bij de boot zag ik de witpet niet. Nou ja, ik wist dan ook wel dat het verboden was...." Cor vond het wel even leuk, die herrie, maar hij werd er na een tijdje toch flink doof van. In ieder geval, je hoort jezelf tenminste duidelijk rijden. En je kunt er nog eens wat mee doen, met. zo'n brommer. „Vier man erop gaat ook nogwel" vindt Cor. Of zo'n brommer er eigenlijk niet prachtig glimmend en blin kend uit moet zien „In de eerste plaats" moet 'ie goed lopen, en nou jaeen mooi kleurtje, een beetje nikkel mag ook wel". Noem het woord „fiets", en Cor lacht 'n beetje, op de manier van: ja, zo Avas het vroeger. „Het is een raar gevoel, op een fiets zitten en voor uitkomen door te trappen". Alles op de brommer, altijd even snel en bij tegenwind „plat er op" zo doen bromfietsers dat. „Als ik bij ons naast moet wezen pak ik 'm zelfs", verklaart Cor. En wat hij van de steeds groter wordende brommers denkt die steeds meer gaan glimmen en steeds meer ge stroomlijnd zijn? „Die show brommers?" vraagt hij ter ver duidelijking, „nou ja. als je dan toch met je tijd mee moet gaan, dan neem je er zo een". En dan durft men nog wel eens te spreken van brom-nozems! Een ieder heeft zich, door de eeuwen heen, ltijd gelukkig gevoeld wan neer hij zich „gedragen wist". Hoe moet het dan niet zijn als men jong is en over 'n eigen, pijlsnel en niet te duur voertuigje beschikt? Bovendien, het is een verrukkelijk stuk speelgoed en een minstens zo verrukkelijk machtsvertoon, voor wie daar zin in heeft. In de vorige aflevering van „Jazz, geschiedenis en vorm" hebben ïve in een oppervlakkige inleiding ge sproken van de meuwe richting die de jazz-muziek omstreeks 1940 is ingeslagen. De jazz-muslci ver klaard en zich onafhankelijk van de dansers, en de eigenlijke jazz, zoals die zich sinds de oorsprong had geopenbaard, was \-erdivenen. Dat was het revolutionaire mo ment in de jazz. En A'an uit deze revolutie kwam da zogenaamde „progressive-jazz" naar voren. De revolutie concentreerde zich rond de werkelijke kern van de zaak, de „heat.", liet ritmisch zwaartepunt. De musici die met de nieuwe rich ting werden geconfronteerd voel den ook wel dat de zo lange tijd geëerde dance-beat van de jazz, met de geaccentueerde tweede en vierde kwart in de maat, te veel beperlangen oplegde. VERNIEUWER. Een van de eerste en grootste vernieuwers was de haast legen darisch geworden Charlie Parker, de alt-saxofonist Aviens naam on verbrekelijk verbonden zal blij ven met de niemve richting die de jazz-muziek insloeg, de ,jbop". Parker was onbetwist de leidende genius van de oimventeling. ver Parker valt een lang en triest verhaal te vertellen. Een A'erliaal over een man die bruiste van muzikaliteit, die ongelofelijk muzikale prestaties leverde maar, zoals hij zei, zelf zijn grootste vijand was, en zijn eigen leven verwoestte. Op jeugdige leeftijd bespeelde Par ker de hoorn in een schoolorkest, en nadat hij op de saxofoon was overgegaan A-iel hij in zijn ge boortestad reeds meteen op dooi de nieuwe geluiden die hij tevoor schijn toverde: bizarre, abstracte melodie-flarden. Hoewel men niet gauw vertrouwd raakte met zijn jazz-interpretatics. voelde men toch de intensiteit van zijn spel. Parker was een terughoudende fi guur, zijn muziek was moeilijk toegankelijk. Het was in Minton's Playhouse in het New Yorkse Harlem, waar hij Gillepsie en Monk zijn geestverwanten ont dekte. QUINTET. Met Gillespie maakte „The Bird", zoals Parker genoemd werd, ver schillende historische opnamen, totdat hij in 1944, zelf 24 jaar oud, de achttienjarige trompettist Miles Davis ontmoette een revo lutionair en „cool" trompettist. Daarna ontstond het roemruchte Charlie Parker Quintet, dat soli produceerde die tot de beste in de jazz-geschiedenis behoren. (Ko- Ko. en Now's the Time). Parkers nerveuse en gespannen spel vormde als het ware de bi zarre voorbode van zijn ineenstor ting. Tijdens een repetitie kreeg hij een zenuwinzinking waaraan verdoA'ende middelen niet voor een gering deel debet waren. Parker kwam echter terug uit het sanatorium Camarillo, en speelde als nooit tevoren. (Relaxin' at Camarillo). Parker bleef echter, zoals hij zelf zei, lijden onder de rassendiscriminatie. In de zomer van 1949 werd hij tijdens zijn con certen in Europa enthousiast be jubeld. Tot 1955 heeft Parker het uitgehouden Er volgden weer enkele instortingen, en Parker stierf op 35-jarige leeftijd, een land yan beloften achterlatend.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 7