ZELANDICA Eurocontrol wil luchtverkeer in veilige banen leiden NIEUWS UIT DE KERKEN 1 enkele doos bewijst het U SENATOR REGENT is de betereX2* cents sigaar! DONDERDAG 2 JUNI 1960 PROVINCIALE ZEEÜWSE COURANT 15 APARTE ROUTES VOOR STRAALJAGERS Luchtverkeersagent voor het noordelijk deel van West-Europa (Van een luchtvaartmedewerker) De tijd dat de bestuurders van vliegtuigen straatwegen en spoorbanen volgden en zich dus oriënteerden aan de hand van wat zij met het blote oog op do aardbodem waarnamen, ligt al ver in het verleden. Niettemin is liet best mogelijk dat oudere vliegers nog met een zekere weemoed aan deze vervlogen tijden terugdenken, toen het vliegen op zichzelf genomen nog een sportieve bezigheid was. Trouwens op dezelfde wijze wordt thans nóg gevlogen door de sportvliegers, die geen radio aan boord hebben en niet te vergeten de zweefvliegers, die juist omdat zij zich zo rustig en met een geringe snelheid in het luchtruim voortbewegen, op hun gemak, al kaartlezende, hun weg kunnen vervolgen. De verkeersvliegtuigen en na tuurlijk ook de militaire vliegtuigen, waren al lang vóór de Tweede Wereldoorlog uitgerust met radiozenders en -ontvangers om het contact met de grondstations mogelijk te maken en zodoende aanwijzingen over hun positie te ontvangen. Natuurlijk zijn deze radioverbin dingssystemen in de loop der jaren aanzienlijk verbeterd en werd ook het bereik de afstand van het be treffende grondstation en het con- tactzoekende vliegtuig aanmerke lijk groter. Een van de vele veran deringen die zich de laatste jaren voltrokken hebben is de nagenoeg volledige vervanging van de radio- telegrafie door de radio-telefonie. De vlieger „spreekt" al sinds 1945 met de plaatselijke luchthavenverkeers leiding. In de oorlog immers, toen grote aantallen vliegtuigen gelijktij dig of bijna gelijktijdig opstegen en weer neerdaalden ook 's nachts werd dit systeem, dat nadien bij de civiele luchtvaart direct ingang vond, tot in de perfectie ontwikkeld. On derweg echter was het de telegrafist, speciaal daartoe aan de bemanning toegevoegd, die met behulp van het morsesysteem in verbinding bleef met de buitenwereld. De laatste ja ren zijn de vliegtuigtelegrafisten echter, behoudens een enkele uitzon dering, geheel van het toneel verdwe nen. De vlieger blijft nu met de grondstations in telefonisch contact, niet alleen in de buurt van de lucht havens, maar ook onderweg om die inlichtingen te verkrijgen die hi] no dig heeft voor een nauwkeurige navi- Luchtbakens Behalve dan deze radioverbindingen, zonder welke men zich geen lucht verkeer van enige betekenis en van voldoende regelmaat kón indenken, staan de vliegers natuurlijk nog vele andere hulpmiddelen om zich te oriënteren, ten dienste. Op vele plaatsen staan krachtige zenders vliegtuigbakens die met instru menten gevolgd kunnen worden en een nauwkeurige navigatie mogelijk maken. Een stelsel van luchtbakens over de gehele route vormt een z.g. luchtweg. In Europa en natuurlijk ook in de Verenigde Staten, waar men er mee is begonnen, zijn alle belangrijke routes „luchtwegen". De vlieger behoeft de aanwijzer van het betreffende navigatie-instrument slechts te volgen, om zijn weg te vin den. De (radio) telefoon is er boven- rpi Sedert enkele jaren volgen re cepties en andere plechtighe den elkaar op het Domein van Gaasbeek op. Het koninklijk bezoek van gisteren was een schitterende bevestiging van de hernieuwde luister van het historische kasteel. De re sidentie en haar prachtig park worden steeds meer een trek pleister van binnen- en buiten landse toeristen. De kunstver zamelingen van het kasteel (o.a. fraaie Brusselse gobelins, houtsnijwerk, gesculpteerde portretten van Keizer Karei) komen opnieuw tot hun recht. Het meubilair werd aangevuld met oordeelkundige aankopen. Een en ander is het resultaat van de onverpoosde toewijding van de huidige conservator van het kasteel, de bekende Vlaam se letterkundige Maurice Roe- lants. dien nog om allerlei inlichtingen te vragen. Uitkijken naar bepaalde her kenningspunten op de grond is ge heel overbodig geworden. Meevliegt eenvoudig „op de instrumenten". Alleen als de landingsbaan in zicht komt en de uitgestoken landingswie- len het beton van de vliegveldrol- banen dienen op te vangen, is het in de letterlijke zin uitkijken geblazen. Maar ook de landing zal mettertijd geautomatiseerd worden. Er zijn trouwens al verschillende automati sche landingen gemaakt en ook de stuurautomaat in het vliegtuig kan automatisch landen, al is dit deel van de stuurautomaat dan ook vrijwel nooit in gebruik. V erkeersleiding Hier komen we dan terecht aan de andere zijde van de verbinding: vliegtuig-grond, namelijk met het luchtverkeersregelingscentrum, dat strikt genomen niet eens op de lucht haven zelf aanwezig behoeft te zijn. Ook hier is in de loop der jaren heel wat veranderd en verbeterd. We bedoelen niet eens de legio ap paratuur die gebruikt kan worden om de vliegtuigen met slecht zicht te laten landen: de baanverlichting, het z.g. instrument landingssy steem (ILS), de PAR-apparatuur (Precision Approach Radar), waarmee de bestuurder van een vliegtuig wordt „binnen gepraat". We bedoelen de verkeersleiding zélf. Deze is van passief, actief ge worden. Met behulp van de lange- afstandsradar van een luchtver- keerscentrum houdt de luchtver keersleiding al het verkeer in een bepaald luchtverkeersgebied in het oog. Zij maakt bij voortduring een com pleet vluchtpatroon: een beeld van het gehele, bij het betreffende lucht- verkeerscentrum behorende, lucht verkeersgebied. Zo bekijkt het lucht- verkeerscentrum Schiphol, dat het luchtverkeer regelt boven Nederland en boven het stuk Noordzee grenzen de aan ons land, het luchtruim met alles, wat daarin vliegt. Het treedt al bij voorbaat regelend op en voor komt zodoende dat de vliegtuigen te dicht bij elkaar, komen, zodat bot singgevaar zou kunnen ontstaan. Kleine sportvliegtuigen, die laag vlie gen en buiten de luchtwegen blijven, hebben er niets mee te maken. Ook de militaire vliegtuigen, die behalve in de buurt van hun basis, boven zes duizend meter moeten vliegen, vallen buiten deze regeling. Roet in het eten Misschien zou dit verkeersrege lingssysteem dat bij wijze van spreken dagelijks beter wordt en na verloop van tijd bovendien ge heel of gedeeltelijk geautomati seerd zal worden, tot in lengte van dagen in stand gehouden kunnen worden, als niet de straalverkeers- vliegtuigen hier, het zij dan in fi guurlijke zin, roet in het eten kwamen werpen. De sfraalverkeersvliegtüigen zijn in vele opzichten anders dan de conven tionele zuigermotorvliegtuigen. Het meest opvallende is wel dat deze op grote hoogte moeten vliegen en dat ze ongeveer tweemaal zo snel zijn als de doorsnee verkeersvliegtuigen. Dit betekent dat men ze min of meer over één kam moet scheren met de militaire vliegtuigen. In elk geval kan men het civiele straalluchtver- keer en het militaire luchtverkeer nog moeilijk scheiden. Dit heeft meegebracht dat het lucht verkeer in ruimer verband moet wor den bezien en dat er tussen het ci viele en militaire luchtverkeer meer coördinatie moet komen. De organi satie die zich in West-Europa met deze zaken bemoeit, heeft de naam gekregen van Eurocontrol, de Euro pese luehtverkeersregeling. Een in ternationale, financieel onafhankelij ke, publiekrechtelijke organisatie, die een gecombineerd (West) Europese luehtverkeersregeling in het leven zal roepen, zowel voor de militaire, als de civiele luchtvaart. Immers zo wel de NAVO, waaronder de militai re luchtvaart valt, als de ICAO, waaronder de civiele luchtvaart res sorteert, zijn er in gekend. Het is de bedoeling dat deze luchtverkeersor- ganisatie, waarvan het hoofdkantoor in Rome komt, twee luchtverkeers- regelingscentra krijgt: een in Rome voor het zuidelijke deel van West- Europa en een in Luxemburg voor het noordelijke deel van West-Euro pa. Eurocontrol zal zich in het bijzonder met het straalluchtverkeer boven zesduizend meter hoogte gaan bezig houden. Hiervoor is heel wat nieuwe apparatuur nodig, waarmee tenmin ste een bedrag van circa dertig mil joen gulden is gemoeid. Waarschijn lijk zal dit verkeer zó geregeld wor den, dat de civiele vliegtuigen door speciale hoogliggende straalluchtwe- gen worden geleid, terwijl het mili taire verkeer zich daartussen kan ophouden. AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Na lagere opening oplopend 1 Amsterdamse s BEURSOVERZICHT. Ook woensdag viel er op het Damrak niet veel te beleven en wdren de koersn voor de meeste internationale waarden bij de opening lager, vergeleken bij de slotkoer- sen van dinsdag. Wallatreet sloot dinsdag ongeanimeerd en de tendentie van woens dag op de overige Europese beurzen was niet van dien aard om het Damrak, naar welke richting dan ook, te kunnen be ïnvloeden. Doordat de arbitrage gedoemd was het beursboekje aanvankelijk min of meer gesloten te houden, was de affaire niet groot. Aandelen Philips gingen rus tig door met de koersstijging en boek ten op 1044 circa vier punten winst. De Amerikaanse beleggingsmaatschappijen kochten in het eerste kwartaal 1960 flin ke posten Philips waardoor het fonds al daar bij de „funds" steeg van de der tiende tot de negende plaats en Kon. Olie van de zeven-entwintigste tot de veer tiende plaats. Unilevers stelden na dins dag, teleur en verloren op 875 circa zes punten waardoor het grootste gedeelte van de koerswinst van dinsdag verloren ging. A.K-U*s twee punten lager op 47". De gepubliceerde eerste kwartaal cijfers van de Koninklijke/Shéllgroep vormden voor de beurs geen verrassin gen en waren niet van invloed op de koersvorming van de olieaandelen. Dat dit fonds lager noteerde was meer een markttechnische kwestie. De aandelen werden verhandeld op rond de f 142. te gen dinsdag als slotprijs f 145. Hoog ovens een weinig lager met geringe om zetten. Gedurende het verdere beursver- loop kwam er wat meer leven in de brou werij door aankopen van de arbitrage voor buitenlandse rekening. Hierdoor liepen aandelen Philips op tot 1046%. Unilevers stegen tot 882, vrijwel het slot- niveau van dinsdag terwijl ook A.K.U.'s en Hoogovens een weinig aantrokken. De scheepvaartwaarden konden zich in een kalme markt zeer goed handhaven en vertoonden door elkaar koerswinsten van één tot drie punten. In de cultuur sector bestond enige belangstelling voor aandelen Amsterdam Rubber die opliepen van 113',2 tot 115% tegen dinsdag als slot prijs lllvs. Deze koersstijging werd ver oorzaak door louter speculatieve aanko pen. Deli's een weinig in herstel. Staats- Advertentie fOjnaaS: Ds. A. H. Pijnacker Hordijk 45 jaar geleden bevestigd Stond vele jaren te Zierikzee Pinkstermaandag, 6 juni a.s., zal het -ijfenveertig jaar zijn geleden, dat Is. A. N. Pijnacker Hordijk uit Velp verd bevestigd als predikant in de Nederlands Hervormde Kerk. Ds. Pijnacker Hordijk werd op 31 ja nuari 1887 in de hervormde pastorie van Maastricht geboren. Hij bezocht rle gymnasia te Nijmegen en te Assen Nadat de heer Pijnacker Hordijk in 1914 zijn proponentsexamen had afge legd voor de Waalse Commissie werd hij op 6 juni van het daaropvolgend jaar (1915) door zijn vader, wijlen ds. A. Pijnacker Hordijk, toen nog predikant van de Waallse Gemeente van Nijmegen, bevestigd als predi kant van de hervormde gemeente van Ouwerkerk op het eiland Duiveland in de Classis Zierikzee. Daarna stond de jubilaris verder nog te Olde- en Nije- berkoop in de classis Heerenveea van 1917 tot 1921; Pingjum en Zurch in de classis Franeker van 1921 tot 1925; Sappenneer van 1925 tot 1930 en ruim éénentwintig jaar te Zierikzee, waar hem met ingang van 1 februari 1952 op vijfenzestig jarige leeftijd emeritaat werd verleend. Na zijn eme- riaat vestigde ds, Pijnacker Hordijk zich eerst metterwoon te Arnhem en is hij van 1 september 1952 tot 1 sep tember 1954 nog twee jaar werkzaam geweest als predikantvoorganger van de afdeling Velp—Rozendaal van de Nederlandse Protestanten Bond. Tijdens zijn ambtsbediening te Sappe- meer was ds. Pijnacker Hordijk o.a. lid van het classicaal bestuur van ro- ningen en te Zierikzee. eerst enige jaren praeses en daarna nog zes jaar scriba-quaestor van liet classicaal be stuur van Zierikzee, vele jaren kerk- visitator in de provincie Zeeland en quaestor van de Weduwenbeurs in de classis Zierikzee. Tijdens zijn ambtsbedienin te Older- berkoop werd daar in de kerk een nieuw pijporgel gebouwd en te Mak- kinga, waar hij consulent was werd de onbewoonbare pastorie vernieuwd; Te Sappemeer werd door hem een nieuw verenigingsgebouw gesticht en een zangkoor opgericht, terwijl door hem te Zierikzee in 1938 ook nog een nieuw verenigingsgebouw werd sticht. In 1940 verscheen van zijn hand een artikel over het door de catecheet predikant geven van cijfers voor godsdienstonderwijs op middelbare scholen en gymnasia. In verschillende kerkelijke bladen, werd dit artikel gunstig besproken, GEREFORMEERDE KERKEN. Tweetal te Maastricht D. Krone- meyer te Oppenhuizen en Ph. Stof fel te Rilland-Batli. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Aangenomen naar Haarlem voor de zendingsarbeid op West-Borneo: W. L. Kurpershoek, kand. te Rotter dam. Aangenomen naar Middelstum: D. de Jong, kand. te Rotterdam. Tweetal te Groningen (vacature D. van Dijk) M. J. C. Blok te Utrecht noord-west en J. Verkade te Voor burg. CHR. GEREF. KERKEN. Bedankt voor Middelharnis: N. de Jong te Katwijk aan Zee (voorheen te Middelharnis). Bedankt voor Gor- kum: B. Bijleveld te Noordeloos. Aangenomen naar Grand Rapids (Michigan-U.SA.) (Old Christian Rerormed Church) J. Tamminga te Toronto (Ontario Canada) Free Christian Reformed Church). REMONSTR. BROEDERSCHAP. Beroepen te 's-Gravenhage E. J. Kuiper, predikant in tijdelijke dienst te Den Haag, die dit beroep aannam. VRIJE EVANG. GEMEENTE. Beroepen te Musselkanaal C. Zijlstra te Franeker. Wachtmeesters, die giften aannamen, gestraft De Amsterdamse rechtbank heeft gis teren de thans 46-jarïge en geschorste wachtmeesters van de rijkspolitie W. S. en J. M. de V. uit Amsterdam con form de eis veroordeeld tot een ge vangenisstraf van resp. 6 en 4 maan den. (Verdachte S. werd van één van de hem ten laste gelegde punten vrij gesproken). Beide verdachten behoorden tot het vijftal wachtmeesters van de ver- keersgroep Amsterdam van de rijks politie, dat in september 1959 werd ge arresteerd in verband met het aanne men van giften van het publiek, we tende dat deze hun gegeven werden teneinde hen te bewegen in strijd met hun plicht te handelen. Beide wacht meesters, die het hun ten laste geleg de ontkennen, zullen van dit vonnis in hoger beroep gaan. 0 Het lange weekeinde van „Memorial Day" heeft in de Ver. Staten aan 554 mensen het leven gekost. 350 kwamen om bij verkeersongelukken, 122 bij het zwemmen en 82 bij verschillende andere ongevallen. £nige weken geleden hebben wij in deze krant 't aardige artikel over de kapel der Nassau's te Brussel kunnen lezen. Met des te meer interesse hebben wij dit artikel gelezen, omdat wij deze kapel het algemeen rijksarchief nog al eens hebben bezocht. Wij waren daar aan het graven naar gegevens die voor de geschiede nis van Zeeland va» belang konden zijn. Iliij denken hierbij het eerst aan het archief van de rekenkamer, 1/1/ in lijvige inventarissen beschreven door Pinchart. Het vierde deel bevat de beschrijving van de rekeningen over de polders en dijken in (Zeeuwsch-) Vlaanderen. Droge kost zullen velen zeg gen, maar hoeveel trekjes uit het dagelijks leven vinden we hierin. Wanneer in 1530 bij een sluis in de buurt van Temeuzen een groot gat was gevallen, zien we de St.-Janslieden uit Axel met hun zout- mandjes te hulp snellen om te „helpen slu.uten tgroote gat". Mej. dr. Göttschalk tieeft voor haar boeken ook uit deze rijke bron ge put. In de bijlagen bij deze rekeningen komt men de controleboek jes van de dagloners tegen, die aan de dijken te Willemskerke (bij Terneuzen) gewerkt hebben. Wanneer men de gegevens bijeen voegt, krijgt men een beeld van de strijd tegen het water, van overwinning en teleurstelling, van tweedracht en samenwerking. Het Belgische algemeen rijksarchief bevat talrijke familiearchieven. In dat van de familie de Foumeau de Cruquemboqrg vinden ve stukken over de geleidelijke maar zekere ondergang van Reinterswaal. Na de vloed van 1530 teistert dc pest de bevolking, een deel van de muren en wallen is vervallen en een groot deel van de straten (werkelijk bestraat) is bedorven. In 1532 klinken klachten over de werkloosheid, veroorzaakt door de inundatie van het achterland De stad heeft nog maar 16 of 18 personen „die machtich sijn heur neeringe te doene". Het archief van de familie d'Overschle de Nee- ryssche bevat talrijke gegevens over bezittingen van hun voorzaten (de la Torre en van Spangen) op Zuid-Beveland en andere Zeeuwse eilanden. Het archief van de Grote Raad van Mechelen bevat pro cesstukken die belangrijke gegevens over het polderwezen in Noord- en Zuid-Beveland bevatten. Ook hier geldt weer: het lijkt droog, maar verdiept men zich in deze stukken dan begint de tij'3 te leven. Er zijn archieven, zo ingewikkeld en omvangrijk, dat men nog niet de gelegenheid heeft gehad deze volledig te ordenen, zo het archief Arenberg. Hierin vindt men gegevens over polders langs 1 de grens van Oost Zeeuwsch-Vlaanderen, o.a. over de Prosperpolder in 1846 bedijkt en geheten naar Prosper Louis d'Arenberg. We hebben nog niet gewezen op het kaartenbezit. hierin is voor le liefhebbers van de historische geografie veel te vinden. Over kaar ten gesproken: wij maakten indertijd nog ai eens een overstapje naar de nabijgelegen Koninklijke Bibliotheek, waar de atlas-'s Groo- ten berust. De titelpagina van het prachtige fotoboek over Zeeland bevat een staal van tekenkunst uit deze atlas. In deze bibliotheek berust ook de atlas-Lepoivre, met bijzonder artistieke illustratief over de krijgsbedrijven in het Zeeland van de tweede helft van de 16e eeuw. Om te besluiten met de atlas-d'Herlin, met zijn afbeel dingen van grensvestingen en barrièresteden. wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Londen 10.55%—10.55)1. New York 3.76%3.77%, Montreal 3.81r«- 3.8IH, Parijs 76.9214—76.97%, Brus sel 7-5614—7.56%. Frankfort 90.38'.'j —90.43%, Stockholm 72.91—72.96, Zürich 87.31%—87.36%, Milaan 60.72%—60.77%, Kopenhagen 54.54— 54.59. Oslo 52.81—52.86, Wenen 14.48 —14.49, Lissabon 13.16—13.17%. fondsen kalm en rond het vorige slotnl- De eerste verhandeldag van claims obli gaties Vereenigde Blikfabrieken bracht een adviesprijs van 110 neerkomende op 155 pet. voor de converteerbare obligaties. Claims Bredero's Bouwbedrijf werden onveranderd op f 1600 geadviseerd. Nieuwe en oude aanddelen Dekkers N.V. kregen een hogere adviesprijs op de aan staande emissies. Ook Ketjen lag hoger ln de markt op het verschenen jaarver slag. 31 mei 1 juni Prolongatie 3% procent. Nederland 1?59 (4%) Nederand 1951 (3%) Nederland 1948 (3%) Nederland 1955 (3%) Nederland 1947 (3%) 3 Nederland 1937 3 Dollarlening 1947 S Investeringeert. 3 Nederland 1962-04 3 Ned. Indië 1937 3 C pet. Woningb.L '57 109& gb. 109ft gb. Nat. Handelsbank Ned. Handehnij. Alg. Kunstzijde Unie Berghs' en Jurgeza 97% 97% 95% b. 9534 b. 86% 86% 88% 88% 92% gb. 92% 90% 90% b. 91tf 91A 96% gb. 96(8 97% 97,4 268% 267% Calvé-Delft Hoogovens n.r. Ned. Kabelfabriek Philips Unilever Wilton-Fijenoord BilUton Kon. Petroleum MIJ. Amsterdam Rubber 234 285 gb. 882% gb. 879% 676 672 491% gb. 495 gL 1039 gb. 1045 gb. 880% 881% 190% gb. 200% gb. 428 1. 146.50—143 111% 118gl. 136 136% gb. Kon. Paketvaart 1343/4 135% Rotterdamse Loyd 144 144 Scheepvaart Unie 142% 144% Stv. Mij. Nederland 156 156% K.N.S.M. 175 176% Ver. H.V.A Mij. N.V. 155% 155% Deli Mij. 171.50 174 Bank van Nd. Gem. 4% 97% 96% Bank van Ned. Gem. 5-1958 103 103A Van Berkels Patent 284 gb. •85 gb. Albert Eeijn 425 440 b. Centrale Striker 355 350 Kon. Mij De Schelde N.B. 263 264 Intm. Nickel 109% 107% American Motor» 24% 23% Anaconda 50% 50 Bethlehem Steel 44% 44% General Motors 44ft 44% Kennecott 79% 18% New York Central 23 Pennsylvania 13% 13% Republic Steel 59% 59% Shell Oil Comp. 63% 6234 Tide Water 19 18% U.S. Steel 79% 78 Nat. Can. Corp. 8% PREMIELENINGEN. Amsterdam 1951 84% Breda 1954 80 SO Eindhoven 1954 80 79% Den Haag 1952 I 36% 86% Den Haag 1952 II 89% Rotterdam 1952 I 87% 88% Rotterdam 1952 n 88% Rotterdam 1957 100% b. 101 Utrecht 1952 90 1. 87% Amsterdam 1956 I 79% 19% Amsterdam 1956 II 95% Amsterdam 1956 III 943s 95 Amsterdam '33 (C. en A) 101 103% Dordrecht 1956 79 1. 79 Alkmaar 1956 80% Zuid-Holland 1957 93% 93% A.N.P.C.B.S. BEURSINDICES. 30-5 31-5 1-6 Intern, concerns 575.19 574.82 572.62 Industrie 275.45 277.38 277.93 Scheepvaart 160. .45 160.89 161.33 Banken 190.12 191.26 190.93 Cultures, enz. 137.78 140.60 137.78 Algemeen 382.40 3S3.19 381.94 Opwaartse lijn in ontwikkeling bij K.P.M. In de gisteren gehouden jaarvergade ring van de Koninklijke Paketvaart- maatschappij is met betrekking tot de gang van zaken in I960 verklaard, dat de- ontwikkeling, zoals die zich eind 1959 manifesteerde, zich tot nu toe heeft voortgezet. Met andere woorden: de opwaartse tendentie van 1959 houdt aan, betgeen in een pe riode, die niet bepaald gunstig voor de scheepvaart kan worden genoemd tot dankbaarheid stemt. De K.P.M. is er desondanks nog niet, doch wel op de goede weg. De Oranjelijn gaat nog gebukt onder de zware concurrentie van verleden jaar. De toen voor een langere pe riode afgesloten contracten werken nog door. Wordt de concurrentie bij de Oranjelijn dus sterk gevoeld, toch koestert het bestuur goede hoop. Dit ook, niettegenstaande de stakingen in de Amerikaanse havens, die een gro te rol spelen bij het kostenverloop. Deze stakingen zijn een „vervelende zaak", die het er voor de Oranjelijn bepaald niet plezieriger op maken. Het bestuur verklaarde moeilijk te kunnen antwoorden op de vraag of het in het voornemen ligt de vloot uit te breiden. De K.P.M. is n.L, na haar werkterrein volledig te zijn kwijt ge raakt, br rig een nieuw terrein te vin den. Als men erin slaagt vaste grond onder de voeten te krijgen in bepaal de lijndiensten hier en daar heeft men al een zeker houvast dan zul len t.z.t. ongetwijfeld nieuwe schepen nodig zijn. Om nu al te zeggen „Wij gaan nieuwe schepen bestellen" acht het bestuur evenwel prematuur. Denemarken gaat vier visserij-Inspec tieschepen en twee hefschroefvligtuigen bouwen voor toezicht op de visserijzone van twaalf mijl rondom Groenland en de Faro er.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 19