ZELANDICA
Eurocontrol wil luchtverkeer in
veilige banen leiden
NIEUWS UIT DE KERKEN
1 enkele doos
bewijst het U
SENATOR REGENT is de betereX2* cents sigaar!
DONDERDAG 2 JUNI 1960
PROVINCIALE ZEEÜWSE COURANT
15
APARTE ROUTES VOOR STRAALJAGERS
Luchtverkeersagent voor het
noordelijk deel van West-Europa
(Van een luchtvaartmedewerker)
De tijd dat de bestuurders van vliegtuigen straatwegen en spoorbanen
volgden en zich dus oriënteerden aan de hand van wat zij met het blote
oog op do aardbodem waarnamen, ligt al ver in het verleden. Niettemin is
liet best mogelijk dat oudere vliegers nog met een zekere weemoed aan
deze vervlogen tijden terugdenken, toen het vliegen op zichzelf genomen
nog een sportieve bezigheid was. Trouwens op dezelfde wijze wordt thans
nóg gevlogen door de sportvliegers, die geen radio aan boord hebben en
niet te vergeten de zweefvliegers, die juist omdat zij zich zo rustig en met
een geringe snelheid in het luchtruim voortbewegen, op hun gemak, al
kaartlezende, hun weg kunnen vervolgen. De verkeersvliegtuigen en na
tuurlijk ook de militaire vliegtuigen, waren al lang vóór de Tweede
Wereldoorlog uitgerust met radiozenders en -ontvangers om het contact
met de grondstations mogelijk te maken en zodoende aanwijzingen over
hun positie te ontvangen.
Natuurlijk zijn deze radioverbin
dingssystemen in de loop der jaren
aanzienlijk verbeterd en werd ook
het bereik de afstand van het be
treffende grondstation en het con-
tactzoekende vliegtuig aanmerke
lijk groter. Een van de vele veran
deringen die zich de laatste jaren
voltrokken hebben is de nagenoeg
volledige vervanging van de radio-
telegrafie door de radio-telefonie. De
vlieger „spreekt" al sinds 1945 met
de plaatselijke luchthavenverkeers
leiding. In de oorlog immers, toen
grote aantallen vliegtuigen gelijktij
dig of bijna gelijktijdig opstegen en
weer neerdaalden ook 's nachts
werd dit systeem, dat nadien bij de
civiele luchtvaart direct ingang vond,
tot in de perfectie ontwikkeld. On
derweg echter was het de telegrafist,
speciaal daartoe aan de bemanning
toegevoegd, die met behulp van het
morsesysteem in verbinding bleef
met de buitenwereld. De laatste ja
ren zijn de vliegtuigtelegrafisten
echter, behoudens een enkele uitzon
dering, geheel van het toneel verdwe
nen. De vlieger blijft nu met de
grondstations in telefonisch contact,
niet alleen in de buurt van de lucht
havens, maar ook onderweg om die
inlichtingen te verkrijgen die hi] no
dig heeft voor een nauwkeurige navi-
Luchtbakens
Behalve dan deze radioverbindingen,
zonder welke men zich geen lucht
verkeer van enige betekenis en van
voldoende regelmaat kón indenken,
staan de vliegers natuurlijk nog vele
andere hulpmiddelen om zich te
oriënteren, ten dienste. Op vele
plaatsen staan krachtige zenders
vliegtuigbakens die met instru
menten gevolgd kunnen worden en
een nauwkeurige navigatie mogelijk
maken. Een stelsel van luchtbakens
over de gehele route vormt een z.g.
luchtweg. In Europa en natuurlijk
ook in de Verenigde Staten, waar
men er mee is begonnen, zijn alle
belangrijke routes „luchtwegen".
De vlieger behoeft de aanwijzer van
het betreffende navigatie-instrument
slechts te volgen, om zijn weg te vin
den. De (radio) telefoon is er boven-
rpi
Sedert enkele jaren volgen re
cepties en andere plechtighe
den elkaar op het Domein van
Gaasbeek op. Het koninklijk
bezoek van gisteren was een
schitterende bevestiging van
de hernieuwde luister van
het historische kasteel. De re
sidentie en haar prachtig park
worden steeds meer een trek
pleister van binnen- en buiten
landse toeristen. De kunstver
zamelingen van het kasteel
(o.a. fraaie Brusselse gobelins,
houtsnijwerk, gesculpteerde
portretten van Keizer Karei)
komen opnieuw tot hun recht.
Het meubilair werd aangevuld
met oordeelkundige aankopen.
Een en ander is het resultaat
van de onverpoosde toewijding
van de huidige conservator van
het kasteel, de bekende Vlaam
se letterkundige Maurice Roe-
lants.
dien nog om allerlei inlichtingen te
vragen. Uitkijken naar bepaalde her
kenningspunten op de grond is ge
heel overbodig geworden. Meevliegt
eenvoudig „op de instrumenten".
Alleen als de landingsbaan in zicht
komt en de uitgestoken landingswie-
len het beton van de vliegveldrol-
banen dienen op te vangen, is het in
de letterlijke zin uitkijken geblazen.
Maar ook de landing zal mettertijd
geautomatiseerd worden. Er zijn
trouwens al verschillende automati
sche landingen gemaakt en ook de
stuurautomaat in het vliegtuig kan
automatisch landen, al is dit deel van
de stuurautomaat dan ook vrijwel
nooit in gebruik.
V erkeersleiding
Hier komen we dan terecht aan de
andere zijde van de verbinding:
vliegtuig-grond, namelijk met het
luchtverkeersregelingscentrum, dat
strikt genomen niet eens op de lucht
haven zelf aanwezig behoeft te zijn.
Ook hier is in de loop der jaren
heel wat veranderd en verbeterd.
We bedoelen niet eens de legio ap
paratuur die gebruikt kan worden
om de vliegtuigen met slecht zicht
te laten landen: de baanverlichting,
het z.g. instrument landingssy
steem (ILS), de PAR-apparatuur
(Precision Approach Radar),
waarmee de bestuurder van een
vliegtuig wordt „binnen gepraat".
We bedoelen de verkeersleiding
zélf. Deze is van passief, actief ge
worden. Met behulp van de lange-
afstandsradar van een luchtver-
keerscentrum houdt de luchtver
keersleiding al het verkeer in een
bepaald luchtverkeersgebied in het
oog.
Zij maakt bij voortduring een com
pleet vluchtpatroon: een beeld van
het gehele, bij het betreffende lucht-
verkeerscentrum behorende, lucht
verkeersgebied. Zo bekijkt het lucht-
verkeerscentrum Schiphol, dat het
luchtverkeer regelt boven Nederland
en boven het stuk Noordzee grenzen
de aan ons land, het luchtruim met
alles, wat daarin vliegt. Het treedt
al bij voorbaat regelend op en voor
komt zodoende dat de vliegtuigen te
dicht bij elkaar, komen, zodat bot
singgevaar zou kunnen ontstaan.
Kleine sportvliegtuigen, die laag vlie
gen en buiten de luchtwegen blijven,
hebben er niets mee te maken. Ook
de militaire vliegtuigen, die behalve
in de buurt van hun basis, boven zes
duizend meter moeten vliegen, vallen
buiten deze regeling.
Roet in het eten
Misschien zou dit verkeersrege
lingssysteem dat bij wijze van
spreken dagelijks beter wordt en
na verloop van tijd bovendien ge
heel of gedeeltelijk geautomati
seerd zal worden, tot in lengte van
dagen in stand gehouden kunnen
worden, als niet de straalverkeers-
vliegtuigen hier, het zij dan in fi
guurlijke zin, roet in het eten
kwamen werpen.
De sfraalverkeersvliegtüigen zijn in
vele opzichten anders dan de conven
tionele zuigermotorvliegtuigen. Het
meest opvallende is wel dat deze op
grote hoogte moeten vliegen en dat
ze ongeveer tweemaal zo snel zijn
als de doorsnee verkeersvliegtuigen.
Dit betekent dat men ze min of meer
over één kam moet scheren met de
militaire vliegtuigen. In elk geval
kan men het civiele straalluchtver-
keer en het militaire luchtverkeer
nog moeilijk scheiden.
Dit heeft meegebracht dat het lucht
verkeer in ruimer verband moet wor
den bezien en dat er tussen het ci
viele en militaire luchtverkeer meer
coördinatie moet komen. De organi
satie die zich in West-Europa met
deze zaken bemoeit, heeft de naam
gekregen van Eurocontrol, de Euro
pese luehtverkeersregeling. Een in
ternationale, financieel onafhankelij
ke, publiekrechtelijke organisatie, die
een gecombineerd (West) Europese
luehtverkeersregeling in het leven
zal roepen, zowel voor de militaire,
als de civiele luchtvaart. Immers zo
wel de NAVO, waaronder de militai
re luchtvaart valt, als de ICAO,
waaronder de civiele luchtvaart res
sorteert, zijn er in gekend. Het is de
bedoeling dat deze luchtverkeersor-
ganisatie, waarvan het hoofdkantoor
in Rome komt, twee luchtverkeers-
regelingscentra krijgt: een in Rome
voor het zuidelijke deel van West-
Europa en een in Luxemburg voor
het noordelijke deel van West-Euro
pa.
Eurocontrol zal zich in het bijzonder
met het straalluchtverkeer boven
zesduizend meter hoogte gaan bezig
houden. Hiervoor is heel wat nieuwe
apparatuur nodig, waarmee tenmin
ste een bedrag van circa dertig mil
joen gulden is gemoeid. Waarschijn
lijk zal dit verkeer zó geregeld wor
den, dat de civiele vliegtuigen door
speciale hoogliggende straalluchtwe-
gen worden geleid, terwijl het mili
taire verkeer zich daartussen kan
ophouden.
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Na lagere opening oplopend
1 Amsterdamse s
BEURSOVERZICHT.
Ook woensdag viel er op het Damrak niet
veel te beleven en wdren de koersn voor
de meeste internationale waarden bij de
opening lager, vergeleken bij de slotkoer-
sen van dinsdag. Wallatreet sloot dinsdag
ongeanimeerd en de tendentie van woens
dag op de overige Europese beurzen was
niet van dien aard om het Damrak, naar
welke richting dan ook, te kunnen be
ïnvloeden. Doordat de arbitrage gedoemd
was het beursboekje aanvankelijk min of
meer gesloten te houden, was de affaire
niet groot. Aandelen Philips gingen rus
tig door met de koersstijging en boek
ten op 1044 circa vier punten winst. De
Amerikaanse beleggingsmaatschappijen
kochten in het eerste kwartaal 1960 flin
ke posten Philips waardoor het fonds al
daar bij de „funds" steeg van de der
tiende tot de negende plaats en Kon. Olie
van de zeven-entwintigste tot de veer
tiende plaats. Unilevers stelden na dins
dag, teleur en verloren op 875 circa zes
punten waardoor het grootste gedeelte
van de koerswinst van dinsdag verloren
ging. A.K-U*s twee punten lager op
47". De gepubliceerde eerste kwartaal
cijfers van de Koninklijke/Shéllgroep
vormden voor de beurs geen verrassin
gen en waren niet van invloed op de
koersvorming van de olieaandelen. Dat
dit fonds lager noteerde was meer een
markttechnische kwestie. De aandelen
werden verhandeld op rond de f 142. te
gen dinsdag als slotprijs f 145. Hoog
ovens een weinig lager met geringe om
zetten. Gedurende het verdere beursver-
loop kwam er wat meer leven in de brou
werij door aankopen van de arbitrage
voor buitenlandse rekening. Hierdoor
liepen aandelen Philips op tot 1046%.
Unilevers stegen tot 882, vrijwel het slot-
niveau van dinsdag terwijl ook A.K.U.'s
en Hoogovens een weinig aantrokken.
De scheepvaartwaarden konden zich in
een kalme markt zeer goed handhaven
en vertoonden door elkaar koerswinsten
van één tot drie punten. In de cultuur
sector bestond enige belangstelling voor
aandelen Amsterdam Rubber die opliepen
van 113',2 tot 115% tegen dinsdag als slot
prijs lllvs. Deze koersstijging werd ver
oorzaak door louter speculatieve aanko
pen. Deli's een weinig in herstel. Staats-
Advertentie
fOjnaaS:
Ds. A. H. Pijnacker Hordijk
45 jaar geleden bevestigd
Stond vele jaren te Zierikzee
Pinkstermaandag, 6 juni a.s., zal het
-ijfenveertig jaar zijn geleden, dat
Is. A. N. Pijnacker Hordijk uit Velp
verd bevestigd als predikant in de
Nederlands Hervormde Kerk.
Ds. Pijnacker Hordijk werd op 31 ja
nuari 1887 in de hervormde pastorie
van Maastricht geboren. Hij bezocht
rle gymnasia te Nijmegen en te Assen
Nadat de heer Pijnacker Hordijk in
1914 zijn proponentsexamen had afge
legd voor de Waalse Commissie werd
hij op 6 juni van het daaropvolgend
jaar (1915) door zijn vader, wijlen
ds. A. Pijnacker Hordijk, toen nog
predikant van de Waallse Gemeente
van Nijmegen, bevestigd als predi
kant van de hervormde gemeente van
Ouwerkerk op het eiland Duiveland in
de Classis Zierikzee. Daarna stond de
jubilaris verder nog te Olde- en Nije-
berkoop in de classis Heerenveea van
1917 tot 1921; Pingjum en Zurch in
de classis Franeker van 1921 tot 1925;
Sappenneer van 1925 tot 1930 en
ruim éénentwintig jaar te Zierikzee,
waar hem met ingang van 1 februari
1952 op vijfenzestig jarige leeftijd
emeritaat werd verleend. Na zijn eme-
riaat vestigde ds, Pijnacker Hordijk
zich eerst metterwoon te Arnhem en
is hij van 1 september 1952 tot 1 sep
tember 1954 nog twee jaar werkzaam
geweest als predikantvoorganger
van de afdeling Velp—Rozendaal van
de Nederlandse Protestanten Bond.
Tijdens zijn ambtsbediening te Sappe-
meer was ds. Pijnacker Hordijk o.a.
lid van het classicaal bestuur van ro-
ningen en te Zierikzee. eerst enige
jaren praeses en daarna nog zes jaar
scriba-quaestor van liet classicaal be
stuur van Zierikzee, vele jaren kerk-
visitator in de provincie Zeeland en
quaestor van de Weduwenbeurs in de
classis Zierikzee.
Tijdens zijn ambtsbedienin te Older-
berkoop werd daar in de kerk een
nieuw pijporgel gebouwd en te Mak-
kinga, waar hij consulent was werd
de onbewoonbare pastorie vernieuwd;
Te Sappemeer werd door hem een
nieuw verenigingsgebouw gesticht en
een zangkoor opgericht, terwijl door
hem te Zierikzee in 1938 ook nog een
nieuw verenigingsgebouw werd
sticht.
In 1940 verscheen van zijn hand een
artikel over het door de catecheet
predikant geven van cijfers voor
godsdienstonderwijs op middelbare
scholen en gymnasia. In verschillende
kerkelijke bladen, werd dit artikel
gunstig besproken,
GEREFORMEERDE KERKEN.
Tweetal te Maastricht D. Krone-
meyer te Oppenhuizen en Ph. Stof
fel te Rilland-Batli.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Aangenomen naar Haarlem voor de
zendingsarbeid op West-Borneo: W.
L. Kurpershoek, kand. te Rotter
dam.
Aangenomen naar Middelstum: D. de
Jong, kand. te Rotterdam.
Tweetal te Groningen (vacature D.
van Dijk) M. J. C. Blok te Utrecht
noord-west en J. Verkade te Voor
burg.
CHR. GEREF. KERKEN.
Bedankt voor Middelharnis: N. de
Jong te Katwijk aan Zee (voorheen
te Middelharnis). Bedankt voor Gor-
kum: B. Bijleveld te Noordeloos.
Aangenomen naar Grand Rapids
(Michigan-U.SA.) (Old Christian
Rerormed Church) J. Tamminga te
Toronto (Ontario Canada) Free
Christian Reformed Church).
REMONSTR. BROEDERSCHAP.
Beroepen te 's-Gravenhage E. J.
Kuiper, predikant in tijdelijke dienst
te Den Haag, die dit beroep aannam.
VRIJE EVANG. GEMEENTE.
Beroepen te Musselkanaal C. Zijlstra
te Franeker.
Wachtmeesters, die giften
aannamen, gestraft
De Amsterdamse rechtbank heeft gis
teren de thans 46-jarïge en geschorste
wachtmeesters van de rijkspolitie W.
S. en J. M. de V. uit Amsterdam con
form de eis veroordeeld tot een ge
vangenisstraf van resp. 6 en 4 maan
den. (Verdachte S. werd van één van
de hem ten laste gelegde punten vrij
gesproken).
Beide verdachten behoorden tot het
vijftal wachtmeesters van de ver-
keersgroep Amsterdam van de rijks
politie, dat in september 1959 werd ge
arresteerd in verband met het aanne
men van giften van het publiek, we
tende dat deze hun gegeven werden
teneinde hen te bewegen in strijd met
hun plicht te handelen. Beide wacht
meesters, die het hun ten laste geleg
de ontkennen, zullen van dit vonnis
in hoger beroep gaan.
0 Het lange weekeinde van „Memorial
Day" heeft in de Ver. Staten aan 554
mensen het leven gekost. 350 kwamen om
bij verkeersongelukken, 122 bij het
zwemmen en 82 bij verschillende andere
ongevallen.
£nige weken geleden hebben wij in deze krant
't aardige artikel over de kapel der Nassau's
te Brussel kunnen lezen. Met des te meer
interesse hebben wij dit artikel gelezen, omdat
wij deze kapel het algemeen rijksarchief
nog al eens hebben bezocht. Wij waren daar aan
het graven naar gegevens die voor de geschiede
nis van Zeeland va» belang konden zijn.
Iliij denken hierbij het eerst aan het archief van de rekenkamer,
1/1/ in lijvige inventarissen beschreven door Pinchart. Het vierde
deel bevat de beschrijving van de rekeningen over de polders
en dijken in (Zeeuwsch-) Vlaanderen. Droge kost zullen velen zeg
gen, maar hoeveel trekjes uit het dagelijks leven vinden we hierin.
Wanneer in 1530 bij een sluis in de buurt van Temeuzen een groot
gat was gevallen, zien we de St.-Janslieden uit Axel met hun zout-
mandjes te hulp snellen om te „helpen slu.uten tgroote gat". Mej.
dr. Göttschalk tieeft voor haar boeken ook uit deze rijke bron ge
put. In de bijlagen bij deze rekeningen komt men de controleboek
jes van de dagloners tegen, die aan de dijken te Willemskerke
(bij Terneuzen) gewerkt hebben. Wanneer men de gegevens bijeen
voegt, krijgt men een beeld van de strijd tegen het water, van
overwinning en teleurstelling, van tweedracht en samenwerking.
Het Belgische algemeen rijksarchief bevat talrijke familiearchieven.
In dat van de familie de Foumeau de Cruquemboqrg vinden ve
stukken over de geleidelijke maar zekere ondergang van
Reinterswaal.
Na de vloed van 1530 teistert dc pest de bevolking, een deel van de
muren en wallen is vervallen en een groot deel van de straten
(werkelijk bestraat) is bedorven. In 1532 klinken klachten over
de werkloosheid, veroorzaakt door de inundatie van het achterland
De stad heeft nog maar 16 of 18 personen „die machtich sijn heur
neeringe te doene". Het archief van de familie d'Overschle de Nee-
ryssche bevat talrijke gegevens over bezittingen van hun voorzaten
(de la Torre en van Spangen) op Zuid-Beveland en andere Zeeuwse
eilanden. Het archief van de Grote Raad van Mechelen bevat pro
cesstukken die belangrijke gegevens over het polderwezen in
Noord- en Zuid-Beveland bevatten. Ook hier geldt weer: het lijkt
droog, maar verdiept men zich in deze stukken dan begint de tij'3
te leven. Er zijn archieven, zo ingewikkeld en omvangrijk, dat men
nog niet de gelegenheid heeft gehad deze volledig te ordenen, zo
het archief Arenberg. Hierin vindt men gegevens over polders langs
1 de grens van Oost Zeeuwsch-Vlaanderen, o.a. over de Prosperpolder
in 1846 bedijkt en geheten naar Prosper Louis d'Arenberg.
We hebben nog niet gewezen op het kaartenbezit. hierin is voor le
liefhebbers van de historische geografie veel te vinden. Over kaar
ten gesproken: wij maakten indertijd nog ai eens een overstapje
naar de nabijgelegen Koninklijke Bibliotheek, waar de atlas-'s Groo-
ten berust. De titelpagina van het prachtige fotoboek over Zeeland
bevat een staal van tekenkunst uit deze atlas. In deze bibliotheek
berust ook de atlas-Lepoivre, met bijzonder artistieke illustratief
over de krijgsbedrijven in het Zeeland van de tweede helft van de
16e eeuw. Om te besluiten met de atlas-d'Herlin, met zijn afbeel
dingen van grensvestingen en barrièresteden.
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Londen 10.55%—10.55)1. New York
3.76%3.77%, Montreal 3.81r«-
3.8IH, Parijs 76.9214—76.97%, Brus
sel 7-5614—7.56%. Frankfort 90.38'.'j
—90.43%, Stockholm 72.91—72.96,
Zürich 87.31%—87.36%, Milaan
60.72%—60.77%, Kopenhagen 54.54—
54.59. Oslo 52.81—52.86, Wenen 14.48
—14.49, Lissabon 13.16—13.17%.
fondsen kalm en rond het vorige slotnl-
De eerste verhandeldag van claims obli
gaties Vereenigde Blikfabrieken bracht
een adviesprijs van 110 neerkomende op
155 pet. voor de converteerbare obligaties.
Claims Bredero's Bouwbedrijf werden
onveranderd op f 1600 geadviseerd.
Nieuwe en oude aanddelen Dekkers N.V.
kregen een hogere adviesprijs op de aan
staande emissies. Ook Ketjen lag hoger
ln de markt op het verschenen jaarver
slag.
31 mei 1 juni
Prolongatie 3% procent.
Nederland 1?59 (4%)
Nederand 1951 (3%)
Nederland 1948 (3%)
Nederland 1955 (3%)
Nederland 1947 (3%) 3
Nederland 1937 3
Dollarlening 1947 S
Investeringeert. 3
Nederland 1962-04 3
Ned. Indië 1937 3
C pet. Woningb.L '57 109& gb. 109ft gb.
Nat. Handelsbank
Ned. Handehnij.
Alg. Kunstzijde Unie
Berghs' en Jurgeza
97% 97%
95% b. 9534 b.
86% 86%
88% 88%
92% gb. 92%
90% 90% b.
91tf 91A
96% gb. 96(8
97% 97,4
268%
267%
Calvé-Delft
Hoogovens n.r.
Ned. Kabelfabriek
Philips
Unilever
Wilton-Fijenoord
BilUton
Kon. Petroleum MIJ.
Amsterdam Rubber
234 285 gb.
882% gb. 879%
676 672
491% gb. 495 gL
1039 gb. 1045 gb.
880% 881%
190% gb. 200% gb.
428 1.
146.50—143
111% 118gl.
136 136% gb.
Kon. Paketvaart
1343/4
135%
Rotterdamse Loyd
144
144
Scheepvaart Unie
142%
144%
Stv. Mij. Nederland
156
156%
K.N.S.M.
175
176%
Ver. H.V.A Mij. N.V.
155%
155%
Deli Mij.
171.50
174
Bank van Nd. Gem. 4%
97%
96%
Bank van Ned. Gem. 5-1958 103
103A
Van Berkels Patent
284 gb.
•85 gb.
Albert Eeijn
425
440 b.
Centrale Striker
355
350
Kon. Mij De Schelde N.B.
263
264
Intm. Nickel
109%
107%
American Motor»
24%
23%
Anaconda
50%
50
Bethlehem Steel
44%
44%
General Motors
44ft
44%
Kennecott
79%
18%
New York Central
23
Pennsylvania
13%
13%
Republic Steel
59%
59%
Shell Oil Comp.
63%
6234
Tide Water
19
18%
U.S. Steel
79%
78
Nat. Can. Corp.
8%
PREMIELENINGEN.
Amsterdam 1951
84%
Breda 1954
80
SO
Eindhoven 1954
80
79%
Den Haag 1952 I
36%
86%
Den Haag 1952 II
89%
Rotterdam 1952 I
87%
88%
Rotterdam 1952 n
88%
Rotterdam 1957
100% b.
101
Utrecht 1952
90 1.
87%
Amsterdam 1956 I
79%
19%
Amsterdam 1956 II
95%
Amsterdam 1956 III
943s
95
Amsterdam '33 (C. en A)
101
103%
Dordrecht 1956
79 1.
79
Alkmaar 1956
80%
Zuid-Holland 1957
93%
93%
A.N.P.C.B.S. BEURSINDICES.
30-5
31-5
1-6
Intern, concerns 575.19
574.82
572.62
Industrie 275.45
277.38
277.93
Scheepvaart 160. .45
160.89
161.33
Banken 190.12
191.26
190.93
Cultures, enz. 137.78
140.60
137.78
Algemeen 382.40
3S3.19
381.94
Opwaartse lijn in
ontwikkeling bij K.P.M.
In de gisteren gehouden jaarvergade
ring van de Koninklijke Paketvaart-
maatschappij is met betrekking tot
de gang van zaken in I960 verklaard,
dat de- ontwikkeling, zoals die zich
eind 1959 manifesteerde, zich tot nu
toe heeft voortgezet. Met andere
woorden: de opwaartse tendentie van
1959 houdt aan, betgeen in een pe
riode, die niet bepaald gunstig voor
de scheepvaart kan worden genoemd
tot dankbaarheid stemt. De K.P.M. is
er desondanks nog niet, doch wel op
de goede weg.
De Oranjelijn gaat nog gebukt onder
de zware concurrentie van verleden
jaar. De toen voor een langere pe
riode afgesloten contracten werken
nog door. Wordt de concurrentie bij
de Oranjelijn dus sterk gevoeld, toch
koestert het bestuur goede hoop. Dit
ook, niettegenstaande de stakingen in
de Amerikaanse havens, die een gro
te rol spelen bij het kostenverloop.
Deze stakingen zijn een „vervelende
zaak", die het er voor de Oranjelijn
bepaald niet plezieriger op maken.
Het bestuur verklaarde moeilijk te
kunnen antwoorden op de vraag of
het in het voornemen ligt de vloot uit
te breiden. De K.P.M. is n.L, na haar
werkterrein volledig te zijn kwijt ge
raakt, br rig een nieuw terrein te vin
den. Als men erin slaagt vaste grond
onder de voeten te krijgen in bepaal
de lijndiensten hier en daar heeft
men al een zeker houvast dan zul
len t.z.t. ongetwijfeld nieuwe schepen
nodig zijn. Om nu al te zeggen „Wij
gaan nieuwe schepen bestellen" acht
het bestuur evenwel prematuur.
Denemarken gaat vier visserij-Inspec
tieschepen en twee hefschroefvligtuigen
bouwen voor toezicht op de visserijzone
van twaalf mijl rondom Groenland en de
Faro er.