Zondagsviering komt steeds meer in het gedrang JEUGDMISDADIGHEID IN DE WERELD NEEMT TOE Toen klonk een stem 20 PROVINGI ALE' ZEEU W 8E OOURANT VRIJDAG 27 'MEI 1960 PREDIKANTENCONFERENTIE OP „WOUDSCHOTEN" Probleem rond voortschrijdende industrialisatie in Nederland (Van een bijzondere medewerker) Tot voor korte tijd was de vrije zondag een zo vanzelfsprekend element in onze samenleving dat we er nauwelijks aan dachten dat deze een probleem kon gaan worden. Zeker, er waren mensen die op zondag moesten werken, maar deze arbeid gold vaak slechts enkele uren en stond in verband met, het feit dat de natuur op die dag niet stilstond: koeien moesten gemolken, het vee verzorgd, maaltijden gereedgemaakt. Ook enkele beroepen waren bij de zondagsarbeid betrokken: verpleegster, politieman, veearts, huisdokter en brandwacht bij voorbeeld kenden op gezette tijden zondagsarbeid. Maar in het algemeen kon men genieten van een vrije zondag. In de geschiedenis is wel eens geprobeerd de zondag en andere christelijke tradities op te ruimen, maar de zondag heeft zich als rustdag steeds hardnekkig gehandhaafd. De wijze waarop men deze dag benutte en vierde mocht ver schillen, al naar godsdienstige en locale geaardheid: het werk stond stil en de fabrieken draaiden niet door. Velen bleven die dag in de kring van familie, dichtbij huis of in de buurt van hun dorp of stad. Men ging naar de kerk of gaf zich over aan allerlei huiselijke genoegens. Dat er thans van verschillende kan ten bezinning gevraagd wordt met betrekking tot de zondag en de zon dagsheiliging, vooral in Protestants- christelijke kring, is niet zo verwon derlijk. Immers, in vergelijking tot bijv. der tig. veertig jaren geleden, heeft de arbeid op zondag in verschillende vormen zijn intrede gedaan. Hierdoor wordt voor velen de zondagsbeleving, de zondagsrust en zondagsheiliging anders. Dat hier een probleem ligt wordt wel duidelijk uit het rapport van het Christelijk Nationaal Vakverbond, dat enige maanden geleden versche nen is en dat als, concept door de So ciaal-ethische commissie van het C. N.V. ter overweging en bezinning over het onderwerp „Zondag en Zon dagsheiliging" is aangeboden. Al is dit rapport met nadruk niet de standpuntbepaling van het C.N.V., hieruit komt toch wel duidelijk naar voren hoe in Protestants-christelijke kringen deze problematiek gevoeld wordt. Het Convent der Christelijk-sociale organisaties, waarin opgenomen zijn het Verbond van Prot. Christel. Werkgevers, Nederlandse Chr. Boe ren- en Tuindersbond, Christelijko Middenstandsbond en het Chr. Nat. Vakverbond, vond althans voldoende aanleiding dit, rapport op een Predi kanten Conferentie in bespreking te geven. Hoezeer zondag en zondags arbeid een probleem zijn, bleek wel uit de bijzonder grote belangstelling op de conferentie die dezer dagen op „Woudschoten" te Zeist gehouden werd. Uit bijkans alle Kerken in Nederland waren predikanten uit vele delen vari ons land aanwezig. Uit de discussies is wel gebleken hoezeer het gelaat van Nederland in enkele tientallen jaren veranderd is door o.a. de in dustrialisatie, die steeds verder schrijdt. Dat er aan de zondag en de traditionele zondagsviering getornd wordt, is zonder meer duidelijk. Recreatie Gaat U maar eens op een mooie zondag langs één van de hoofd verkeerswegen in Nederland Japanse soldaat gaf zich over Op het eiland Guam in de Stille Oceaan is nog een Japanse soldaat gevonden die in de jungle bezig was met de Tweede Wereldoorlog. De man gaf zich zonder meer over, nadat hij ontdekt was door een immigratiecommissie. Hij be vindt zich nu in een Amerikaans marinehospitaal, waar zich ook zijn medestrijder bevindt die zich een week geleden overgaf. staan. Dan weet U hoezeer de zondag door de tienduizenden uit de grote centra en woonconglome- raten gebruikt wordt om recreatie te zoeken, op tientallen kilometers van de huizenzeeën verwijderd. Wat een zondagsarbeid brengt de ze moderne wijze van recreatie al niet mee! Benzinestations en ga rages, tocringcarondernemingen en café's hebben personeel aan het werk; eenvoudige patates fri teskramen zowel als de duurste hotels moeten hun klanten en gas ten kunnen bedienen, de verkeers politie is soms de wanhoop nabij door de verkeerskluwen die de ve le duizenden op de weg veroorza ken. Het een staat met het ander in ver band. Door de stromen binnenlandse- en buitenlandse toeristen ontstaat weer de behoefte winkels open te houden. Al deze factoren brengen aan velen, die vroeger van een rustige zondag konden genieten, arbeid. Zondagsarbeid. Was vroeger de zondagsarbeid voor namelijk beperkt tot de agrarische sector en was in de industrie zon dagsarbeid vaak slechts enkele uren nodig in verband met reparatie of om bederf tegen te gaan (zuivelfa brieken) thans heeft de industriële ontwikkeling het zo geleid dat niet alleen technisch noodzakelijke, maar ook normale werkzaamheden moeten kunnen doorgaan. In de fabrieken zijn immers voor miljoenen aan dure machines geïn- j vesteerd. De concurrentie dwingt een zo intensief mogelijk gebruik te ma ken van het machinepark, dat door de fabelachtig snelle technische ont wikkeling al spoedig verouderd is. Steeds sterker is de zuiging die van deze machines uitgaat om ze ook op zondag ih gebruik te houden. Het be tekent immers een goedkoper eind- produkt en snellere afschrijving. Een stukje welvaart van ons allen is hier mee gemoeid. Bovendien: sommige produkten laten geen onderbreking van het produk- tieproces toe. Als de machines op zondag stil zouden staan, betekent dit dat wij van de vervaardiging van bepaalde produkten moeten afzien. Maar we hebben ze in onze tijd no dig. Dan maar uit het buitenland in voeren? Naast kostbare deviezen be tekent dat .echter weer dat wij de mensen in het buitenland wel op zon dag aan het werk zetten. Wil men anderen laten doen, wat men zelf niet wenst? Voor velen was het al heel spoedig duidelijk dat men met de traditio nele opvattingen over de zondag heden niet verder komt. Maar hoe staat het dan met het gebod Gods over de Sabbatsvïe- ring? Is de zondag een verplaatste sab bat? Hoe zit bet met de heiliging van de zondag? In het algemeen was men het er wel over eens, dat de zondag geen verplaatste sabbat is. Maar kan men dan de arbeid in de vol-con- tiiiU bedrijven dus ook op zon dag aanraden Bevordert de zondagsarbeid het welzijn van de mens De heer W. Bakker, hoofd van de af deling personeelszaken van de Hoog ovens te Vclzen, sprak vanuit zijn dertigjarige ervaring. Omdat de na tuur geen zondag kent en de mens door zijn technische vermogens de natuur wil beheersen, moet er 's zon dags gegeten worden. Electra, gas, water wórden aangevoerd. Dat houdt arbeid, ook op zondag, in. In de aard van de ontwikkeling zo betoogde hij ligt het, dat op deze weg voortgaande zondagsarbeid en ploe gendiensten noodzakelijk zijn. In de arbeiderswereld ook in de confessionele achtte hij zondags arbeid reeds geaccepteerd, mede door een hogere beloning en kortere werk tijd. In het algemeen verzet men zich niet tegen de vol-eontinudienst. De beschouwingen die velen geven over de zondagsarbeid komen niet overeen m'et de gevoelens die de ar beiders hebben, oordeelde de Heer Bakker. Gesprek Hij deed een beroep op de Kerken en kerkelijke organisaties tot een se rieus gesprek met het bedrijfsleven to komen. Het kerkelijke leven zal in Ter gelegenheid van het vijfde we- reldbosbouivcongres vwn de Verenig de Naties, dat in augustus in Wash ington zal beginnenheeft de postad ministratie van de V. N. een herden kingszegel laten ontwerpen, welke in twee waarden 4. en 8 c. ver kocht zal worden. De zegels zijn een ontwerp van de Deense kunstenaar O. Hamman, Zij worden gedrukt in Japan en zijn uitgevoerd in vele kleuren. De Italiaanse Fiat-fabrieken hebben het bekende wegluisjede 500, om getoverd in een alleszins aantrekke lijk vierzitter/combinatiewagentje, dat of vier personen met hun bagage of een chauffeur met 200 kg vracht kan vervoeren. De motor is van een nieuw, plat, type en ontwikkeld 17,5 p.k., hetgeen voldoende is de „500" een top van 90 km/u, te geven. Ook bij dit model zit de krachtbron ach- teeraan. in de continu-bedrijven rekening zijn ritme veel meer met de arbeiders moeten houden. Wel zou beperking van zondagsarbeid door middel van verder gaande automatisering wel licht mogelijk zijn. Dat dit referaat uitvoerige stof tot discussies gaf, laat zich wel begrij pen. Ds. E. de Vries, één van de sa menstellers van het rapport, er van uitgaande dat de zondagsarbeid ons in aanraking brengt met de vraag welke betekenis de boodschap van het Koninkrijk Gods heeft voor de stilering van het leven en het vraag stuk van de arbeid, betoogde dat de ze arbeid bezien moet worden vanuit het geheel der prediking en het zoe ken van het Rijk Gods. Het gaat om het Heer-zijn van Chris tus en het wei-zijn van de mens. Alle zondagsarbeid die tot het wel zijn van de gemeenschap noodzake lijk is moet verricht, daarentegen moet alle zondagsarbeid die dit wel zijn en het Heer-zijn aantast afgewe zen worden. De zondag is immers ingevoerd om de gemeenschap met de Heer en met elkander in de gemeente mogelijk te maken. De zondag is het feest van de Be vrijding. Men kan niet alle zon dagsarbeid afwijzen. Maar de noodzakelijkheid moet worden aangetoond en de beslissing over eventuele invoering moet in ge meenschappelijk overleg plaats vinden. Algemene zondagsarbeid tast de grote zegen van de zondag aan. Indien iemand meent in per soonlijke beslissing zondagsar beid te moeten weigeren, dan zal hij bij cvèntueel ontslag als onvrijwillig werkloos moeten wor den beschouwd. De recreatie moet niet staan in het teken van: Dat mag wel en dat niet, maar in het teken van de Bevrijding- naastenliefde-gerechtigheid in gebon denheid aan Christus. Deze conferentie heeft geen oplossing gegeven. Maar het. grote nut van de ze bezinning is geweest dat velen aan het denken gaan. Immers omdat Ne derland industrialiseert, geïsoleerde streken Vaak plotseling voor vele problemen worden gesteld met be trekking tot zondag en zondagsar beid, kan men uiterst dankbaar zijn dat dit rapport in bespreking is ge weest. Want lioe men ooit over deze dingen denkt: de zondag is een grote zegen die maar al te vaak als iets heel van zelfsprekends wordt aanvaard. Een ieder die de geestelijke en licha melijke gezondheid van het Neder landse volk ter harte gaat, zal er goed aan doen, tenminste kennis te nemen van deze boeiende, maar moei lijke materie. HOOG EN LAAG WATER Vlissingen Terneuzen Hansweert Zierikzee Wemeldinge uur meter nap 3.37 2.15 4.04 2.29 4.46 2.40 5.09 1.57 uur meter nap 15.58 2.02 16.28 2.17 17.08 2.31 17.20 1.45 1.87 17.50 1.72 uur meter nap 9.57 1.95 10.26 2.12 11.03 2.25 10.41 1.57 10.59 1.79 uur meter nap 22.23 2.02 22.52 2.18 23.26 2.32 23.04 1.68 23.22 1.88 RAPPORT VAN WESTDUITSE RECHTEN Materiële begeerte een van de oorzaken In een rapport, dat de Westduitse rechter Middcndorff in opdracht van hot tweede congres der Verenigde Naties voor het tegengaan van de misdaad en de behandeling van mis dadigers heeft opgesteld, wordt ver meld dat 47 procent van de zwaarste misdaden in de Verenigde Staten wordt begaan door jeugdige lieden. Een vijfde gedeelte der volwassen Amerikanen bezit een strafregister. Het congres za lin augustnus a.s. te houden vergaderen. In het rapport wordt medegedeeld dat de jeugdmisdadigheid in de mees te landen ter wereld toeneemt. „In Engeland zijn het de „Teddy boys", in Frankrijk de „blousons noirs", in West-Duitsland de „Halb- starken", in Italië de „vitelloni", in Australië en Nieuw-Zeeland de „bod Weer kort geding over girorekening De Waarheid Op 30 mei dient voor de president van de rechtbank te Amsterdam, mr. U. W. H, Stheeraan, opnieuw 'n kort geding van de stichting BEPENAKde uitgeefster van het communistische dagblad „De Waar heid"contra het dagelijks bestuur van de Eenheid Vakcentrale Mr. M. R. Proper, die de belangen van de BEPENAK behartigt, vraagt ophefing van het beslag, dat de EVC ten tweede male op haar girorekening heeft laten leggen van wege een vordering van plus minus 30.000 g-ulden, daterend uit 1950. Het tweede beslag geschiedde onmiddel lijk na de opheffing door mr. Stheeman van het eerste beslag. Bij de behandeling in kort geding van dat eerste beslag bleek dat de CV persorganen, die in 1950 uitgeefster was van de Waarheid, in september 1959 wel haar bezittingen aan de stichting BEPENAK heeft overge dragen maar niet de schulden. Het saldo van de nu al zes weken geblokkeerde girorekeningen is in middels van 13.000 tot 18.000 gulden opgelopen. Nieuwe golf van verzet in communistisch China Het Nationalistisch-Chinese persbu reau meldt uit Hongkong dat er op het ogenblik een nieuwe golf van ver zet tegen het systeem der comunes over communistisch China slaat. In minstens 15 steden en dorpen zou het tot relletjes zijn gekomen. Ontevreden boeren zouden uit pro test tegen het comune-systeem over- gegaan zijn tot „sabotage, brand stichting, staking, roof on moord". Het bericht, dat door alle grote bla den in Hongkong is overgenomen, geeft echter niet veel nadere bijzon derheden. Slechts één voorbeeld wordt genoemd. Zo zouden boeren uit Swatovv provincie Kwangtoeng de provinciale bureaus bestormd hebben en het meubilair kort cn klein geslagen hebben. Troepen zouden de orde hersteld hebben. Jongeman maakte zich ongeschikt voor dienst Tot een gevangenisstraf van zes we ken en ontslag uit militaire dienst zonder ontzetting uit het reciit bij de militaire macht to dienen, heeft de krijgsraad te Arnhem gistermiddag veroordeeld de 21-jarige dienstplich tige soldaat E. K., die zich in januari van dit jaar opzettelijk voor de dienst ongeschikt liet maken door een kameraad met; een strijkijzer op zijn voet te laten slaan. Deze kneuzing kwam dusdanig' aan. dat K. inderdaad voor enige tijd werd vrijgesteld van lopende en staande dienst. Doordat er over geroddeld werd, kwam het delict, dat naar de auditeur-militair zei, maar spora disch voorkomt, uit. De auditeur had een. gevangenisstraf van vier maan den gevorderd. Dit jaar zijn reeds meer dan 50.000 Oostduitsers naar West-Berlijn gevlucht. Vorig jaar werd dit cijfer pas op 24 juli bereikt. Het grote aantal is o.a. te wijten aan de geforceerde collectivisatie van de Oostduitse landbouw. gies" en de „widgies" (deze laatsten zijn meisjes), in de Sowjet-Unie en Polen de „straatschenders" in Zuid- Afrika de „Tsotsis" en in Japan de „mambo boys", die van zich doen spreken. Hun optreden bestaat vooral uit het vormen van elkander onderling be strijdende benden, het stelen van au to's, overtredingen van de verkeers regels, vandalisme, seksuele misdrij ven, alcoholmisbruik en het gebruik van verdovende middelen, aldus Mid- dendorffs rapport. Als oorzaken voor deze in vrijwel de gehele wereld toenemende jeugdmis dadigheid noemt het rapport: mate riële begeerte, bet ontbreken van een „zaak", waaraan de jougcl zijn geest drift cn ingeschapen agressiviteit kan wijden, ontbinding van het ge zinsleven, onvoldoende handhaving van het ouderlijk gezag en de z.g. „vooruitstrevende opvoeding". (Advertentie) 'Miljoenen moderne vrouwen^ voelen zich met o.b.tampons] veilig - altijd en overal! k Want de o.b.-methode is beter om de volgende redenen: o.b. geeft Onmerkbare Bescherming o.b. tampons, inwendig gedragen, voelt men niet, merkt men niet,ziet men niet. Gemakkelijke toepassing: Bij o.b. tampons heeft men geen schuit- koker nodig. Men kan ze meenemen in het kleinste tasje en na gebruik onge merkt wegdoen. Volkomen bewegingsvrijheid: Niet langer gehinderd door gordel, zwachtel of spelden, kunt u gewoon alles blijven doen: sport, fietsen, dan sen, uitgaan, baden enz. Onopvallend o.b. tampons kunnen zich niet aftekenen onder dunne, nauwsluitende kleding of badpak. Absoluut safe: Men voelt zich overal en onderalteom- standigheden veilig beschermd. Medisch verantwoord; Wetenschappelijk onderzoek in Ame rika en vele Europese landen heeft aan getoond, dat de o.b. methode aart alls eisen van de moderne hygiëne voldoet. tampons de moderne hygiëne Por pakje van 10 tampons voldoende voor maandelijks gebruik, 5 Normaal f 1.-, Speciaal I 1.25 I m m m m «"Hierlangs uitknippen"m Aan Drogerijen Mij., Mijdrecht Gsüeve mij te zanden, gratis en francs I uw brochure met proelpakjeo.b.tampons' j I Naamj Adres 8 Woonplaats FEUILLETON LILIAN AYE „Het spijt me", zei ze, zich weer tot Ènderlein wendend, maar bezoek bij juffrouw Simon is nóg verboden". „Maar, ik weet, dat ze mij spreken wil", riep Endcriein. „Vannacht ben ik hier ook al geweest! U kunt me toch niet voor de tweede maal weg sturen". „Het spijt me inderdaad heel erg", hernam de verpleegster met een kal merend gebaar, „maar dr. Winter heeft het verbod persoonlijk mede gedeeld". „Dr. Winter?" vroeg Ènderlein, ter wijl hij haar verbluft aanstaarde. „Ja". Ènderlein was eensklaps aan een ware chaos van elkaar kruisende en verdringende gedachten ten prooi, zodat hij eerst na enkele ogenblikken wist wat hem te doen stond. ,„Wilt U dan alstublieft dr. Winter vragen, zuster, of ik hem even zou kunnen spreken?" verzocht hij. Hij had geen flauw idee waartoe zulk een gesprek zou leiden, maar hij wilde naar Fe- licitas en was bereid de rest op de koop toe te nemen. ..Dat zal niet gaan", antwoordde de verpleegster, na een register te heb ben geraadpleegd. „Dr. Winter is nu op ziekenbezoek". „Dan wacht ik wel". De verpleegster wilde juist te kennen geven, dat dit niet veel zou baten, toen hoofdverpleegster Inge naar be neden kwam en het kamertje binnen trad. Daarom zei ze louter voor de goede orde: „Zuster Inge, deze me neer zou graag dr. Winter even wil len spreken, 't gaat 0111 de patiënte op kamer 12". „Is U familie van haar?" vroeg de hoofdverpleegster Ènderlein want ze herinnerde zich, dat de hachtver- pleegster haar verteld had van een man, die de patiënte in kwestie had willen bezoeken. ,Neen, maar een goede vriend". Hoofdverpleegster Inge dacht even na, vroeg onder de hand de dienst doende zuster een inlichting en zei tenslotte, terwijl ze zich gereed maakte heen te gaan: „Wilt U mis schien een ogenblik wachten? Tk zal het dr. Winter vragen. Hoe is uw naam, zei U?" .Ènderlein". Enkele minuten later ging de huis telefoon. De verpleegster nam het toestel van de haak en Ènderlein hoorde enige voor hem niet ver staanbare woorden. Toen het korte gesprek was afgelopen, kreeg hij de boodschap: „Dr. Winter verwacht U. Gindse trap op, alstublieft", voegde zij eraan toe met een wenk naar de grote trap, „en dan tweede verdieping". „Dank U zeer!" antwoordde Ènder lein, die onmiddellijk haar aanwij zingen volgde. Robert Winter kwam hem boven, in de tweede afdeling, tegemoet. „Het spijt me", zei hij, „dat we elk aar als oude buren onder deze om standigheden ontmoeten. De hoofd verpleegster heeft me verteld dat U hier vannacht ook al geweest is!" Terwijl hij Enderleins kille, ietwat klamme hand drukte, keek hij hem snel maar onopvallend aan. Die vluchtige blik was voldoende om hem te doen begrijpen, hoe de man eraan toe was en daaruit de voor de hand liggende conclusie te trekken. „Gaat U maar mee", zei hij vriende- lijlï, „Hoe is het met haar?" vroeg Èn derlein. „Och, naar omstandigheden „Zou ze er bovenop komen?" Dr, Winter gaf op die vraag geen direct antwoord. „Tja", zei hij, „ze is niet bepaald een van do sterksten. En blijkbaar is ze nogal verzwakt, niet alleen door wat nu is gebeurd". Endcriein drukte zijn hoed, die hij in de hand droeg, krampachtig sa men. Hij had begrepen wat Robert bedoelde en wist niet wat hij daarop zou zeggen. Slechts één gedachte be zielde hem. „Ik mag haar niet ver raden". Wét hij niet verraden mocht wist hij zelf niet precies, 't Ging hem er alleen om, Felicitas te be schermen, haar te verdédigen alsof hij een ridder uit de middeleeuwen was! Van zijn kant dacht Robert: „De arme kerel is haar slaaf, ik zal niets uit hem krijgen. Toch moet ik het proberen, want het kan nog dagen duren voor ik die juffrouw Simon aan de tand mag voelen! Dus moet ik wel trachten iets van hem te vernemen: bovendien kan hij haar misschien helpen". „Schikt het U, dat wij even naar mijn kamer gaan?" vroeg hij dus „Dat... dat spreekt vanzelf" bracht Enderleir. er min of meer stotterend uit. Robert deed de deur van bet dok- tersvertrek open en liet zijn gast voorgaan. Toen begaf hij zich met hem naar do kamer ernaast. Nadat beiden hadden plaatsgeno men, zei hij: „Ik spreek nu uitslui tend als medicus. Indien juffrouw Simon er bovenop komt, moet ze naar een speciale inrichting voor morfinisten. Als ze na het verblijf daar weer in haar oude kwaal ver valt, verkort zo haar leven. Ze staat1 zéér wankel... en heeft daarom uw hulp nodig! U moet ervoor zorgen, dat ze niet weer begint: met andere woorden: U moet do bron waaruit ze die middelen betrekt, eens en voor al verstoppen. Te oordelen naar alle symptomen is 2e er al een paai' jaar aan verslaafd. Weet U wat dat betekent Een langzame, geleide lijke verlamming en later totale vernietiging van haar organen, ge volgd door iets, dat nog ontzetten der is: volslagen krankzinnigheid. Bij de een gaat het vlugger dan bij de ander, maar het gebeurt. En zijn morfinisten, die er uit zichzelf mee ophouden, maar de meesten zijn daartoe niet in staat. Op de een of andere dag zijn ze dan geruïneerd, want U weet, dat het goedje geld kost. Dan zetten ze 't op haren en snaren, om nieuwe bronnen aan te boren meestal langs illegale, dus misdadige weg. Misschien begrijpt U, wat ik bedoel Terwijl Robert dit alles uiteenzette, was Ènderlein ten prooi aan een reeks pijnlijke herinneringen, alle maal verschillend, maar in wezen hetzelfde. Ènderlein, die geld van de bank kwam halen, Ènderlein in een lokaliteit waar verboden waar te koop was; daarna met een doosje kleine ampullen op weg naar Felici tas, Een spelletje, dat zich bijna vier jaar lang telkens had herhaald. Toen er geen tegoed bij de bank meer was, nam hij hypotheken op zijn huis, probeerde het nog in ei gendom te houden, verkocht het ten slotte, omdat Felicitas dreigde, dat ze hem zou verlaten. Nog somberder herinneringen volgden: Ènderlein speelde, verloor en won. maar in het laatste gevaL steeds weer hetzelfde: een hand. die bankbiljetten van hem aannam en in ruil daarvoor kleine ampullen gaf. Geld, hand. ampullenaltijd die noodlottige volgorde. „Waar krijgt ze de morfine van daan?" vroeg dr. Winter. Endcriein brak het koude zweet uit. Hij verging letterlijk van angst. .„Ik weet het niet", zei hij bevend. De dokter begreep, dat hij loog', maar ook dat verder vragen doel loos zou zijn. Uit do tuin klonken stemmen. Daai' waren patiënten, die aan de arm van een verpleegster opnieuw leer den lopen. Opeens een parelende lach, dan een stem en vervolgens moeizame, "slepende schreden. Robert keek Endcriein onderzoekend aan en herinnerde zich plotseling hij wist niet waarom het to neeltje op z'n terras een paar dagen geleden, toen hij de man bezig had gezien met het begieten van zijn bloemen. Vergiste hij zich of was er reeds sindsdien iéts in zijn leven veranderd? Sinds die avond, dat hij, Robert, zijn vrouw de komst van hét echtpaar Saalheim had aangekon digd en Lars zich zo zonderling had gedragen. Snel zijn wat vochtig geworden ge zicht afvegend, zei dr. Winter, om aan 't gesprek een einde te maken: „En nu zou U zeker graag juffrouw Simon even bezoeken? Goed, maar niet langer dan vijf minuten". (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 22