Nieuwe historische roman van mevrouw S. Greup-Roldanus FESTIVAL-IMPRESSIES UIT CANNES Rotterdams Kamerorkest moet worden opgeheven Den Hertog optimistisch over Nederlandse Opera H Plannen voor een Picasso- Barcelona museum m Debuut van Noors documentarist ZATERDAG 14 MEI 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 „DE DRAAIKOOI Drie vrouwenfiguren uii de achttiende eeuw in pittig boek Het is ondankbaar en onwellevend te laten merken, dat men iets anders verlangd had dan men gekregen heeft, vooral als dit gekregene toch iets heel moois is. Toch kunnen we er ons nog steeds niet helemaal bij neerleggen, dat mevrouw S. Greup- Koldanus na haar verrassende debuut „De humeuren in de straat der weduwen" in een schema is verstard, als men het woord verstarring gebruiken mag bij een zo levendige en pittige schrijfster. Is het echter niet zo geworden; een nieuw boek van mevrouw Greup is een nieuw boek, spelend in de pruikentijd (slechts één van de thans vijf speelt iets eerder), een periode die zij door en door kent, waarvan zij bronnen en overblijfsels met aanvullende liefde heeft bestudeerd, maar waarin zij uitein delijk niet heeft geleefd. Na een paar werken alle in hetzelfde genre treedt daardoor toch een zekere versmalling en verenging op, temeer daar mevrouw Greup een voorliefde heeft voor een originele, niet op haar mond gevallen vrouw als een der hoofdfi guren. De projectie van mogelijk eigen gevoelens en gedachten over de eeuwen heen in hele; of halve fantasiefiguren brengt evenwel naast de charme van het onver wachte een kleine wrijving met zich mee; de historische roman is in dit opzicht toch al delicaat. Nu schrijft mevrouw Greup van a tot z boeiende, volkomen ver antwoorde en verzorgde histo- Letterkundige kroniek door HANS WARREN rische romans, boeken die men met het grootste plezier leest door de fijnheid en spitsheid die zij overal verraden, en nog maals: het lijkt ondankbaar in het openbaar op de inzet van de gehele persoon in het volgende werk aan te dringen opdat dit niet weerom een gezellig en even verzorgd opus zes in hetzelfde genre worden zal. We doen dit niettemin omdat me vrouw Greups boeken juist zul ke voortreffelijke kwaliteiten tonen, kwaliteiten die we vrij wel missen bij de meeste van onze hedendaagse gevierde vrouwelijke acteurs. Mevrouw Greup zeurt geen dikke boeken bij elkaar over allerlei be staande en niet bestaande vrouwen problemen en, nog erger als het door een vrouw gebeurt, mannenproble- men, zoals het gros van de gewaar deerde romancières dat doen. On danks het feit dat het „historische romans" zijn, bij welke betiteling men automatisch wat stof en oud papier ruikt, waait er door haar werken een pittige geur. Tussen de regels door leest men de problemen, die de schrijfster echter gepeild en verwerkt heeft vóórdat zij die regels aan het papier toevertrouwde. Wat onze fraaie letteren vaak zo onverteerbaar maakt, is het hardop denken van half wassen geesten. Uit mevrouw Greups boeken blijkt, dat zij de diepste roer selen van de vrouw, die uiteraard voor een man een geheim blljv: -, kent en gepeild heeft, maar zij acht het niet nodig, daarover te filosoferen. Zij zou o.i. daardoor in staat zijn een werk te schrijven van véél verder dra gende kracht dan deze historische ro mans, ook al liggen de problemen van de hedendaagse mens naar dan wel licht minder. In „De Draaikooi", haar laatstver schenen roman, beheersen drie vrouwen het toneel: de jeugdige Kea Ravens, haar ook nog jonge en mooie moeder Otteline, een weduwe, en Kea's tante, de oudere zuster van haar moeder, Cornelia Crijtman. Zij wonen, in het midden va nde achttien de eeuw in een groot herenhuis in het stadje Doesburg. Het is voor de drie juffers een gekooid bestaan het kooinvotief is door deze roman ver vlochten in zijdelings verband met de draaikooi, een kooi waarin publieke vrouwen enige tijd ten toon gesteld werden. Aan zo'n kooi mocht de opge schoten jeugd of wie verder wilde, een flinke ruk geven tot de vrouwen dui zelig werden. Niemand rukte er ech ter aan de onzichtbare kooien van de levenslustige Kea, het weeuwtje Ot teline of de oude vrijster Cnelia. Tot in het voorjaar van 1764 een compagnie voetvolk onder aanvoe ring van de jonge overste Revet Doesburg binnentrekt. Onmiddel lijk heeft Kea strikken gezet om die aardige overste in te vangen. Dat na alle werkelijk niet geringe inspanning haar mooie moeder de MEVROUW GREUP-ROLDANUS ...vrouwenfiguren uitverkorene wordt en niet zijzelf, is een ontgoocheling voor de rani- ge, bijzonder scherp denkende en sprekende jongedame. Naast deze Kea heeft vooral tante Cnelia de liefde van de schrijfster ge had. Cnelia is een even originele en vooruitstrevende vrouw als Kea, maar het leven heeft haar geen vervulling gebracht en haar (eveneens in stilte beantwoorde) liefde voor de knecht Hannes, zo ver beneden haar stand, geeft een weemoedige noot aan dit boek. Als tussenstukje fungeert de wat domme maar erg lieve Otteline, veel kinderlijker dan naar volwassen vrijgevochten dochter. Alle figuren in het boek, de voornaam ste mannelijke tegenspelers, overste Revet en zijn kapitein Furstener, de broeders van Cnelia, de keukenmeiden, de knechts, ze zijn met fantasie en kennis van zaken uitgebeeld. Speciaal de knecht Hannes kreeg reliëf, niet het minst daar waar hij in de natuur aan het observeren is. (pag. 196 en volgende). Het spreekt vanzelf dat in deze onderhoudende roman het his torische bijwerk volkomen verant woord is. Zeer levendig zijn bijvoor beeld de vergaderingen der schepenen van de stad getekend. De stijl is, als steeds bij mevrouw Greup, kruimig, gittig en levendig, haast mannelijk. Greup-Roldanus: De Draaikooi. Arbeiderspers, Amsterdam geb. 9.75 Aan het bestaan van het Rotterdams;. Kamerorkest, dat reeds enigp"lhalèn' aan een zijden draadje heeft gehan gen, is een einde gekomen door twee gisteravond door de Rotterdamse ge meenteraad genomen besluiten. In de eerste plaats ging de raad ak koord met het voorstel van B. en W. om de voor het seizoen 1960/1961 ge vraagde subsidie van 227.700 niet toe te kennen. Daar het voorstel reeds bekend was en het bestuur van het or kest had aangekondigd het orkest op te heffen, volgde een tweede voorstel van B. cn W., dat eveneens werd aan vaard. B. en W. vroegen hierin mach tiging te gelegener tijd met een voor stel te komen om een laatste subsidie (om het nadelige saldo te regelen) op de begroting te verantwoorden. De twee communistische raadsleden wa ren tegen de voorstellen, de overige raadsleden ervoor. Het bestuur had moeten weten, dat het met de aanvrage zijn hoofd in de strop stale, had de heer C. Kleisterlee (k.v.p.) nog opgemerkt, wijzende op de destijds door de raad aanvaarde motie-De Kwaadsteniet, die o.m. in hield dat een gemeentelijk subsidie nooit boven de 100.000 zou mogen komen. Voor de musici van het orkest destijds opgezet als werkverschaf fingsobject voor werkloze musici die geen ander werk kunnen vinden wordt een werkvoorzienïngsobject van een geheel nieuwe stijl overwogen zei de wethouder voor de kunstzaken, mej. mr. J. Zeelenberg. VOOR HET EERST zal dit jaar de cultuurprijs Hilversum, groot dui zend gulden, worden uitgereikt. Bur gemeester Boot zal de prijs op 17 mei toekennen aan de concertzanger Laurens Bogtman. DE ZWEEDSE componist en dirigent Hugo Alfven is op 88-jarige leeftijd in een ziekenhuis nabij Stockholm overleden. Alfven componeerde injf symfonieën en talrijke cantates. Ook schreef hij bewerkingen van volksmuziek. ,,lk doe graag opbouwend werk'' (Van een onzer verslaggevers) Als Ut nu weer een voorstel ling als vanavond zie, dan gelooi' ik, dat van de Nederland se Opera alles te maken is", zei Johan den Hertog na afloop van de voorstelling van „An drea Chenier" door de Neder landse Opera in het gebouw voor kunsten en wetenschappen in Den Haag. Donderdag werd bekend, dat de heer Den Hertog zoals gemeld aan gesteld was bij de Nederlandse Opera in een tweeledige functie, namelijk om een aantal voorstellingen tc dirigeren en tevens om de dagelijkse muzikale leiding voor de komende jaren op zich te nemen. Ofschoon officieel deze aan stelling voor drie jaar is, was de heer Den Hertog over de duur minder be slist. „Die duur hangt nauw samen met de speciale taken, die men mij heeft opgedragen. Deze taken hebben alles te maken met de opbouw van de zaak. Er is een goede kern, maar we zijn tot nu toe te veel afhankelijk ge weest van buitenlandse gasten. We zijn deze gasten dankbaar, maar de kern moet uitgebreid worden. Ik zal hier met plezier aan het werk gaan anders was ik er niet-aan begonnen trouwens. Ilc doe graag opbouwend werk. Ik geloof niet, dat iemand be hoeft te wanhopen over de Nederland se Opera, zolang er eendrachtig aan wordt voortgebouwd. Ik hoop, dat dit zal gelukken". De heer Den Hertog wilde na hetgeen dezelfde dag bekend was gemaakt over de moeilijkheden bij de Neder landse Opera, hierop niet ingaan. Hij liet evenwel doorschemeren, dat hij deze moeilijkheden, -zo zij al bestaan, niet vreest. Hij verheelt niet, dat de Nederlandse Opera nog in opbouw is hij is ervan overtuigd, dat die op bouw mits onder gunstige omstan digheden ook lukken kan: „Er is veel goeds aanwezig Van 1948 tot 1958 was Joh. den Hertog dirigent bij de Vlaamse Opera in Antwerpen. Daarna trad lüj voornamelijk op als dirigent. Het hernieuwde contact met de Nederlandse Opera, dat thans tot een aanstelling heeft geleid, da teert uit het begin van dit jaar, toen de Nederlandse Opera de „Fi garo" opvoerde. De heer Den Her tog is 56 jaar. Deze benoeming voorziet nog niet in een algemeen muzikaal leider. Deze plaats blijft voorshands nog vacant. De best verzorgde boeken van 1959 et boek van Prinses Wilhelmina „Eenzaam maar niet alleen" behoort tot „fte best verzorgde vijftig boeken van 1959", waarvan in het stedelijk musuem te Am sterdam de gelijknamige expositie is geopend. Een jury, ingesteld door de commissie voor de collec tieve propaganda van het Neder landse Boek, heeft een keuze ge daan uit de produktie over het af gelopen jaar. Er waren vierhon derd boeken, dat is ongeveer acht- procent van het aantal nieuwe uit gaven en circa vier procent van net totaal aantal in ons land in '59 verschenen boeken, aan de jury voorgelegd. Ditmaal heeft deze bij het beoordelen een scherpere scheiding tussen de verschillende rubrieken In acht ge nomen dan de vorige keren. Daai-- door werd bereikt, dat de oordeel velling zo min mogelijk beïnvloed werd door de vergelijking van in wezen ongelijksoortige werken, al dus het juryverslag. Tot de vijftig behoren onder meer nog de roman „Wennen aan de wereld" waarmede Elisabeth de Jong- Keesing, de schrijfster van het boekenweekgeschenk „De Zalen man", vorig jaar debuteerde; het gedenkboek „Ten dienste van be drijf en gemeenschap" 50 jaar boekdrukkersorganisatie": het ge denkboek „Wisselend getij" van het Koninklijk Nederlands Land- bouwcomité; de catalogus van het stedelijk museum te Amsterdam van de expositie „vijftig jaar ver kenning in de beeldende kunst"; het door de directeur der Amster damse gemeentemusea, W. J. H. Sandberg geschreven en ook ty pografisch verzorgde boekje „Nu", en het jaarboekje 1959-1960 van het meisjeslyceum Sancta Ma ria te Haarlem. De jury bestond uit mr. D. Giltay Veth, D. Dooijes, J. Bons. P. C. Cossee en Chr. Leeflang. Het was voor de twaalfde keer, dat een jury deze vijftig boeken uitzocht. De expositie duurt tot 29 mei a.s. Op het filmfestival in Cannes is Federico Fellini's nieuwste i film „La Dolce Vita" gepresen teerd. De foto toont de arties- 1 ten, die in deze geruchtma kende film de hoofdrollen ver vullen. V.l.n.r.: Anouk Aimee, Marcello Wastroianni, Nadia 1 Gray en Masali Noel. Jeugdwerken tegen recordprijzen (Van een speciale correspondent) Tegen ware recordprijzen werden onlangs in Madrid twee zeer vroege jeugdwer ken van de beroemde Spaan se schilder Pablo Ruiz Picas so geveild. De beide stukken waren ook naar hun aard unica: een beschilderd bord en een schitterend beschil derde tamboerijn. Beide kunstvoorwerpen verander den van eigenaar zonder dat de grote internationale kunsthandel er van op de hoogte was. Pas na de vei ling werd het opduiken v^n deze jeugdwerken bekend. De tamboerijn en het bord zijn voor de verzamelaar ook daarom interessant, omdat zij demonstre ren, dat ook Picasso niet altijd met goud voor zijn werken is be taald. In de tijd, dat hij dit werk maakte, nog voor onze eeuwwis seling, gaf vader Picasso les aan de kunstacademie van de Noord- spaanse havenstad La Coruna. De kleine Pablo maakte van de afwezigheid van zijn vader vaak gebruik om naar penseel en verf te grijpen in het atelier en dan het eerste het beste voorwerp te beschilderen, dat hij tegenkwam. Met deze „kunstwerken" vereerde hij een vriend van zijn vader, de rijke koopman Ramon Perez Costales. Als aanmoediging gaf de koopman de jonge Pablo dan vaak een „Duro", een munt, die tegenwoordig de waarde heeft van ongeveer fl,75. Pablos kunstwerken kwamen echter voor een heel lange slaap ergens op zolder in een koffer terecht. Toen de rijke koopman stierf, liet hij de koffer na aan zijn huishoudster. Zij had voor kunst in het algemeen en voor de kleurige fantasie van de jonge Picasso in het bijzonder al heel weinig begrip. Zo gaf zij de eer stelingen van de later zo grote kunstenaar willekeurig weg aan vrienden en verwanten. Toen nu door een toeval het bord en de tamboerijn ontdekt en verkocht werden, herinnerden zich Span- jes kunsthandelaren onmiddellijk de talloze geschenken, die de jon ge Picasso aan de vriend van zijn vader gegeven had. Zij reisden naar La Coruna en boden de bur gers van deze stad, indien zij ge signeerde werken van Picasso ergens op zolder tussen de rom mel hadden liggen, fabelachtige sommen. De stad beleefde een „ontdekkingskoorts". De jeugdwerken van Pablo Pi casso interesseren Spanje op het ogenblik temeer, omdat er plannen zijn, in Barcelona het eerste Picasso-muscum in te richten. Een der schoonste palei zen uit de Catalaanse glansperio de, dat reeds lang op de monu mentenlijst stond, wordt op het ogenblik naar de modernste in zichten gerestaureerd en ver bouwd. Als museum zal het dan alle werken van Picasso gaan herbergen, die thans verspreid zijn over de verschilende musea van Barcelona. Bovendien zijn verschillende particuliere verza melaars van plan, hun Picasso aan dit nieuwe museum ten ge schenke te geven of in bruikleen af te staan. Daar in Barcelona een zeer belangrijk deel van Pi casso's werken uit zijn eerste pe rioden als kunstenaar aanwezig zijn, zal deze nieuwe Picassogale- rij de belangrijkste en meest vol ledige verzameling van het werk van de grote meester worden. De vrienden van Picasso be moeien zich reeds om de opening van dit museum te laten samen vallen met een verzoening van de schilder met het officiële Spanje. Ook Picasso is bereid, naar men meent te weten, om als eregast bij de inwijding aanwezig te zijn. Bovendien zou hij graag weer eens de bodem van zijn vader land betreden. Sinds Franco aan de macht kwam woont Picasso uit protest tegen de dictator in het buitenland. En hij is intus- 'sen 79 jaar oud geworden.—.. (Van een speciale verslaggever) Ben Hut" heeft luister bijgezet aan de feestelijke ope ning van het 13e filmfestival van Cannes. André Mal- raux schrijver en nu minister van voorlichting in het kabinet van Debré was speciaal uit Parijs overgekomen om naar schatting tien openingswoorden uit te spre ken. Toen mocht hij 230 minuten naar de film kijken die reeds 11 Oscars had gewonnen. Dat „Ben Hur" buiten mededinging in Cannes werd vertoond is niet zozeer uit vrees de spoeling dun te maken, maar om de eenvoudige reden dat de mededingende films niet buiten het land van origine in het openbaar mogen zijn vertoond. Een jonge Noorse documentarist debuteerde met zijn speelfilm „De Jacht." Een driehoeksverhouding had hij een zeer eigen filmvprm gegeven. Helaas té bedacht om te overtuigen zijn de motieven van zijn hoofdpersonen. De film kreeg niet eens een beleefdheidsapplaus- je, waarmee het Noorse werk be slist tekort werd gedaan. Want ..De Jacht" is wél een festivalbij- drage, veel meer dan eventuele „Ben-Hur"-produktics die af zijn, vakkundige topprestaties, maar die zeer zeker niet bijdragen tot de toekomst van de film. Een werk als „De Jacht" zal tenmin ste discussies over dit onderwerp op gang brengen! De Japanners hebben blijkbaar willen aantonen, dat ze hun Fran se gastheren partij konden geven als het aankwam op het verfilmen van gedurfde onderwerpen en si tuaties. Dat zij tot een lachsuc ces bijdroegen, zullen ze niet heb ben voorzien. Maar de kunstken ner die te oud is om zijn jonge vrouw te boeien en dan zijn toe vlucht neemt tot belachelijke hulpmiddelen, is in de regel de conversatie rond de borreltafel voorbehouden. De perscommenta ren waren lang niet mals, maar met onbewogen gelaat verklaarde de volgende morgen de regisseur tijdens een persconferentie dat hij bijzonder tevreden was over de ontvangst door de critici en het publiek Een Chinese firma, die in Hon- kong en Singapore een hoofd kwartier houdt, had een werk in gezonden dat het midden hield tussen sprookjesfilm en griezel film. Hun woordvoerder verklaar de in uiterste bescheidenheid dat de „Run Run Shaw"-produktie- maatschappij helemaal niet op een prijs mikte. Men wilde alleen in Cannes aanwezig zijn, zoals men eerder in Frankfort, een film had gepresenteerd. Misschien dat de Europese bioscoopbezoeker uit gekeken is op spoken en vam piers, die hem in grote getale door Hollywood (en ip de laatste jaren door Mike Hammer in En geland) werden geserveerd, zeker is dat het vakmanschap van de makers buiten kijf stond. De techniek was volkomen westers, en niemand verwonderde zich te horen dat de regisseur het vak in Hollywood had geleerd. Uit de vertoning van „Paw", de Deense film met onze Ne derlandse Jimmy Sterman in de titelrol, kan men opmaken, dat er ook in Frankrijk enige veront rusting leeft over het pad dat de cineasten van de „nouvelle vague" bewandelen. Het is een film zon der problemen, want het rassen probleem wordt zo liefjes in het verhaaltje van het gekleurde jon getje, dat in een Deens dorpje terechtkomt, verwerkt dat nie mand, noch blank, noch getint, zich er een blauwe plek aan kan stoten. Dat de onderwijzer van het dorp plotseling heel diepzin nig doet en verklaart, dat de blanken van de zwarten nog le ren kunnen, is een gratis consta tering die waarschijnlijk te ver klaren valt uit de wereldgebeur tenissen van de laatste tijd. maar in het verband van dit filmver haal alleen maar naïef aandoet. Het spreekt vanzelf dat de Ne derlandse journalisten in Cannes bijzondere belangstelling voor Jimmie Sterman toonden. Hij was trouwens meteen de lieveling van alle vrouwelijke journalisten. Een van de dames informeerde of er kans bestond dat de jongen, net als de hoofdrolspeler uit „Les 400 Coups", een filmcarrière zou en tameren. Toen de regisseur van „Paw", mevrouw Astrid Henning- Jensen, antwoordde dat Jimmy Sterman maar één wens had, gymnastiekleraar te worden, ging een blijde zucht van verlichting op. Ninja Tholstrup en Jimmy Ster man in ,JPaw". Culturele Cavalcade DE BOND VAN Amerikaanse sce narioschrijvers heeft het draaiboek voor de film „Het dagboek van Anne Frank" gekozen tot het beste van het vorig jaar. De samenstellers, Frances Goodrich en Albert Hackett hebben onderscheidingen ontvangen. Een andere onderscheiding ging naar Billy Wilder en A. L. Diamond voor de komedie Some like it hot". VANDAAG wordt in Amsterdam een Multatuli-herdenking gehouden; het is precies honderd jaar geleden, dat de ,JMax Havelaarverscheen. In het koninklijk instituut voor de tro pen zullen Enny Mols-de Leeuwe, Albert Vogel en Jaap Harten frag menten uit het werk van Multatuli voordragen. DE TONEELGROEP Studioheeft als opening voor het nieuwe spelsei- zoen het klassieke Franse blijspel „Le jeu de I' amour et du hasard" van Mari Vaux op het repertoire ge nomen, onder de Nederlandse titel „Spél van liefde en toeval". De gast- regie berust bij Peter Oosthoek. BIJ DE KUNSTVEILINGEN S. J. Mak van Waay in Amsterdam ko men dinsdag 31 mei a.s. doeken on der de hamer van o.a. Jan van Goyen,- Hendrik Aver camp, Jan Steen en Odilon Redon; verder meu belen, Delftsblauw en Chinees porse lein. Voor een deel komen de voor werpen uit de nalatenschap van wij len dr. C. A. vati Hees uit Reeuwtjk IN HET EXPOSITIEGEBOUW van het lekengenootschap Picturate Dordrecht wordt tot 7 juni een ex positie gehouden van schilderijen en tékeningen door Cor Noltee. De ten toonstelling wordt vandaag geopend door de oud-kunstcriticus A. L. Go-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 9