PAGIM „Zweedse industriële vormgeving" in de huishouding Breda heeft eigen „Beurs voor vrouw en gezin" VRIJDAG 13 MEI 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 EXPOSITIE IN HAAGS GEMEENTEMUSEUM Schoonheid, gevangen in sobere lijnen (Van onze redactrice) .Zweedse vormgeving": het is een begrip geworden in de mo derne interieurkunst die zich, ook in ons land, in de na-oorlogse jaren sterk op de Scandinivische landen heeft georiënteerd. Vooral de Zweedse gordijnen en het Zweedse zitmeubel zijn met enthousiasme ontvangen en de ideeën van de Scandinavische ontwerpers zijn op vele manieren nagevolgd, zij het dan niet al tijd met even verantwoorde resultaten. Die Zweedse gordijnstoffen en zitmeubelen zijn ook vertegen woordigd op de tentoonstelling „Zweedse industriële vormge ving" die nog tot en met 15 mei te zien is in het Haagse Gemeen temuseum en een collectie fraaie, soms zeer fraaie huishoudelij ke gebruiksvoorwerpen omvat. Een collectie die wel bewijst dat de Zweedse vormgeving niet alleen op het gebied van de meubel kunst opmerkelijke resultaten heeft voortgebracht, maar dat uit Zweden ook zeer veel moois komt aan eetserviezen, glaswerk en eetbestek, aan sieraden en siervoorwerpen. „Soberheid" is het wachtwoord voor deze tentoonstelling, zoals soberheid het kenmerk is van de meeste voortbrengselen der Zweedse vormgeving. Bijna zou men van „strengheid" willen spre ken, want de expositie is met een welhaast strenge, koele overwo- genheid dusdanig ingericht dat de voorwerpen en hun kleuren volmaakt mogelijk tot hun recht komen. De gordijnstoffen trekken in de eer ste plaats de aandacht, want ze zijn er niet alleen als expositie-materiaal, maar vormen tegelijkertijd het de cor voor het overige geëxposeerde. Sommige lijken op Oosterse batik- stofen geïnspireerd: figuren in tinten als donkerbruin met beige en zwart doen onweerstaanbaar denken aan de voortbrengselen der Indische batik kunst. De effen gordijnstoffen zijn op geraffineerde wijze tentoonge steld: hier ziet men een heel gamma van tinten in groen naast elkaar, elders bereikte men hetzelfde effect met gele wollen gordijnstoffen, waar van de kleuren onderling ook weer volmaakt harmoniëren. Niet altijd zijn de gedessineerde gordijnen ge slaagd: daar waar men net abstracte dessin verlaat wekken die gedessi neerde stoffen, hoe mooi ook van kleur, onwillekeurig de indruk van „maakwerk". Wie over „Zweedse gordijnstoffen spreekt, denkt automatisch aan overgordijnen maar op deze expositie blijkt dat bij die gor dijnstoffen ook de prachtigste wollen vitrages behoren: in effen en gestreept, en in de mooiste va riaties van uiterst zachte tinten zoals grijs, teer beige en geel. Advertentie Primitieve vormen Het Zweedse aardewerk is een merk waardig samengaan van twee, op het oog tegenstrijdige zaken: het is zo eenvoudig van vorm dat men het bijna primitief zou noemen, en het is tegelijkertijd volmaakt van afwer king. Het doet soms denken aan oude boerenserviezen, wanneer het is uit gevoerd in donkerbruin of donker groen, dat scherp afsteekt tegen liet even verder geëxposeerde fijnste wit te porselein maar daarnaast staat dan hardblauw ovenvast aardewerk met teakhouten dekseltjes, dat zo uiterst modern aandoet alsof het is weggelopen uit een periode die nog komen moet. De sieraden van zilver en Zweeds graniet zijn eigenlijk in de eerste plaats zakelijk, en menige vrouw zal ze als bijou te weinig sierlijk vinden. Opvallend zijn ze wel, maar opval lend is eigenlijk alles op deze expo sitie: de vazen die gemaakt zijn van een glassoort, die van binnen met donkergrijze inkt bespat lijkt, of uit glas dat oen. zo -.wonderlijke tint blauw heeft, dat alleen de benaming „nachtblauw" ervoor geschikt is. On opvallend lijken de meubelen, die hier en daar, als achteloos, tussen de gordijn-decors zijn geplaatst maar ook hier bedriegt de schijn, want in werkelijkheid zijn ze beslist niet on opvallend: de stoelen, het simpele schrijflessenaartje, het smalle wand rek dat het tegenwoordig zo graag gebruikte begrip „functinoneel voor treffelijk vertolkt. Wio over „droom-keuken" spreekt, denkt meestal ïn de eersto plaats i do Amerikaanse keuken, maar wie op deze expositie de Zweedse keuken heeft gezien ..al voorlaan waarschijnlijk dit produkt uit de Scandinavische landen als de idcaal- keuken voor ogen houden. Een sta len aanrecht met een dubbele goot steen en veel bergruimte ónder het aanrecht, maar daarnaast veel hout, waardoor de keuken modern en te gelijkertijd „landelijk" aandoet. Er is een combinatie van koelkasten provisiekast ïn verwerkt, die heel veel ruimte biedt, maar betrekkelijk Ovenvast Zweeds nardewcrk, naar een ontwerp van Stig Liiul- berg. Geen lijn is overbodig, de vorm is bijna primitief en te gelijkertijd onberispelijk van afwerking. Onderdeel van een kristallen glas servies, ontworpen door Nils Land- berg. weinig ruimte inneemt. Een prakti sche eethoek, waarin men ook weer voorbeelden van de servies- en be stekkunst der Zweden aantreft, com pleteert deze keuken, waarin het werken tot een plezier moet worden! Misschien is het geheim van de Zweedse „vormgevers" wel, dat ze hun vormen zo „dicht bij huis" zoe ken. Geen spoortje van versiering-, niets overbodigs, vooral niets dat op effect berekend is en daardoor wordt de indruk gewekt alsof alles volmaakt moeiteloos is geschapen, terwijl .men tóch evenmin aan de ge duchte kan ontkomen dat al deze vormen tevoren lang en intensief overwogen zijn. Tóch een geraffi neerde el'fect-berekening dus De re sultaten zijn in elk geval zó dat ze in elke omgeving passen: in de mo derne flatwoning of bungalow, maar ook in een boerenwoning of in een groot ouderwets huis; in een heden daags interieur, maar ook in dat van enkele tientallen jaren èn in dat van de toekomst. Het begrip „tijdeloze schoonheid" is wel volledig van toe passing op al deze huishoudelijke produkten van Zwedens industriële vormgeving. Op vakantie? „Vakantiebesteding" lezen De Nederlandse Huishoudraad kon digt in haar „Maandelijkse medede lingen" aan, dat binnenkort een ge heel herziene herdruk zal verschij nen van de brochure „Vakantiebê- steding". Deze brochure hoort thuis in de serie „doelmatige inkomsten besteding" en werd reeds in 1951 samengesteld. Mede aan de hand van uitkomsten van een statistisch onderzoek naar vakantiebesteding is het werkje thans herzien en omge werkt tot een nuttige handleiding voor degenen die, alvorens op \*a- kantie te gaan, hun eigen financiële mogelijkheden aan de huidige prij- zensituatie willen aanpassen. In deze herdruk worden onder meel de volgende onderwerpen behan deld: „Wie gaan met vakantie?", „De duur van de vakantie", „Wan neer met vakantie?" Voor de vrouw zijn met name de hoofdstukken „Ge zinsvakantie" en „Huisvrouw en va kantie" interessant, terwijl ook de mogelijkheden van vakantiebeste ding (thuis, in eigen land, of in het buitenland) bestudeerd worden. Voorbereiding en financiering van de vakantie worden eveneens be sproken en tenslotte zijn er bij de brochure speciale bijlagen, onder meer met globale prijzen (over 1959) van diverse vakantiemogelijk heden, en met adreslijsten van toe ristische organisaties en vakantie accommodaties. Wie degelijk voorbe reid de vakantie wil ingaan, kan de brochure bestellen bij het bureau van de Nederlandse Huishoudraad, Anna Paulownaplein 7, Den Haag. Het werkje kost vijfenzestig cent. (Advertentie) 7$l4/CUIMU<c/eul v Nu is er... (Advertentie) "We genieten nu meer bewegingsvrijheid" „Vroeger, met die omslachtige methode, waren wij hele dagen maar een half mens. En wij voelden ons rampzalig. Maar tegenwoordig? Dank zij de moderne o.b.-hygiëne doen miljoenen vrouwen weer aan alles mee: dansen, fietsen, uitgaan, sport. Altijd en overal zijn zij volkomen „safe" met O.b.-tampons, de Onmerkbare Bescherming, handig weggestopt in het kleinste tasje." per pakje van 10 tampons,voldoende voor maandelijks gebruik: Normaal f fSpeciaal f 1.25 Uit het afwassop in heet water Hoe moeten wij ons glaswerk af wassen? „Alleen maar in schoon water omspoelen en later opwrij ven", zeggen de kenners en zij sta ven die bewering dan door nog eens met klem te verklaren dat mousse rende dranken vaak aanmerkelijk minder schuimen in glazen, die met zeepsop in aanraking zijn geweest. Maar overtuig een toegewijde huis vrouw maar eens van de noodzaak, haar glaswerk uit het afwassop te houdenVooral wanneer de gla zen vette x-anden en vlekken hebben! Wie haar glaswerk schoon en „vet vrij" wil hebben en tóch niet het risico wil lopen dat haar echtgenoot getergd roept dat het bier „dood" gaat doordat die glazen natuurlijk weer met zeepsop zijn gewassen die zet, heel eenvoudig, een pan met schoon heet water naast de afwas teil en spoelt daarin de glazen nog even na als ze uit het sop komen. Resultaat: toch brandschone glazen en géén huiselijke twisten.... Gebakben uien moeten knapperig zijn maar niet altijd lubt het om ze zo te krijgen. Vooral wanneer de gebakken uien moeten dienen ter versiering van een pittige schotel, kan men veel ple zier hebben van het volgende foefje: doop" de uienringen of -snippers even in wat melk, laat ze uitlekken, rol ze door bloem en bak ze dan pas. OZOUti) Q tot OZOUH) E -preteer eens een ,,cl\ocoift({e-sou^lé f Advertentie) I i anneer 1"e'1 YY vrouwen wil ge loven die op ge zette tijden met oven en bakvormen experi menteren, is de „souf flé", dat uiterst luch tige baksel, een van de moeilijkste zaken om te bereiden. Soufflé's schijnen de neiging te hebben om in te zak ken op het moment dat ze in volle glorie uit de oven gehaald wor den, of - wat veel er ger is! - op het ogen blik dat de vrouw des huizes het bakprodulct met een trots gezicht op tafel zet. Gebeurt dit „in kleine kring" dan is het nog niet zo'n ramp, maar zijn er gasten aan tafel, dan ontstaat voor de gast vrouw toch wel even een pijnlijke situatie... 11/ ie desondanks YY haar krachten nog eens aan het maken van een soufflé wil wagen, lean het volgende recept probe ren. Het gaat hier om een chocolade-soufflé, waarvoor de volgende ingrediënten nodig zijn: 3/2 dl. melk, l/2 dl. koffieroom, wat zout, 60 gram suiker, 25 gram cacao, 25 gram bloem, 3 eieren. Melk en room worden langzaam aan de kook gebracht, tioee van de eierdooiers worden in tussen met suiker, ca cao en bloem tot een glad mengsel geroerd. Dit wordt met een ge deelte van de warme melk „voorverwarmd" en daarna toegevoegd aan de rest van de ko kende melk. Goed roeren, en het geheel in een mi nuut of acht op zacht vuur tot een gebonden pap laten worden. Als dit mengsel goed be koeld is, gaat de dei-de eierdooier er ongeklopt door, en daarna wordt nog het stijf geslagen wit van de drie eieren erdoor geschept. Nu gaat de hele massa in een beboterde vuurvas te schotel (die voor niet meer dan drie kwart gevuld mag zijn) en in ongeveer twintig minuten laat men de. soufflé in een matig warme oven rij zen en gaar en licht bruin worden. Twee raadgevingen voor soufflé-baksters: de bloem mag niet ver vangen worden door maïzena of aardappel meel (het produkt krijgt dan niet voldoen de stevigheid)en tij dens het bakken mag de ovendeur uiteraard niet geopend worden. Anders zou de choco lade-soufflé al tijdens de bereiding tot een roenïloos einde komen! Reclame-psychologen beweren dat, meer het. publiek lang genoeg blijft vragen naar een bepaald pro dukt of artikel, zo'« produkt of arti kel er op de duur vanzelf komt. Met die bewering voor ogen zou men zich kunnen afvragen, of Ju t vrouwelijk publiek van Nederland misschien ook zo haastig heeft gevraagd naar nóg een „beurs voor vrouw en gezin" erbij. Want Nederland kent al sinds ver scheidene jaren enkele, jaarlijks te rugkerende en breed opgezette mani festaties van dit soort; beurzen-voor- de-vrouiv, die voldoende huishoudelij ke voorlichting geven om zelfs de nieest veeleisende en weetgierige huis vrouw tevreden te stellen. In Breda is men echter van mening dat er nog best een jaarlijkse „beurs voor de vrouw" bij kan, en daarom is in „het Haagje van het Zuiden" zoals de organisatoren met wat gepas te chauvinistische trots in het pro gramma hebben geschreven van 6 tot en met 15 mei de eerste „Medium" te bezichtigen. Deze „Medium" wordt aangekondigd als internationale beui's gericht op de vrouw en het gezin, maar al is er voor vrouw-en-gezin on getwijfeld wel een aantal belangwek- ;ende zaken bijeengebracht: het pre dikaat internationaal verdient deze eersteling bepaald nog niet! Men krijgt integendeel sterk de indruk, dat het karakter van de beurs voorlopig meer plaatselijk is gericht, en dat is voornamelijk het geval met de stands waar „voorlichting" op de tweede plaats staat en „verkoop" op de eer ste. Ze zijn natuurlijk allemaal bijzon der fraai, al deze allernieuwste was- en vatenwasmachines, mixers en for nuizen (waarvan de modernste met een soort instrumentenbord zijn uitge rust), maar ze zijn uiteindelijk in de eerste plaats interessant voor de be trekkelijk kleine categorie huisvrou wen die nier komt om zich inzake zo'n grote aankoop te laten voorlichten. Tezamen met de stands waar alle mogelijke kleine hapjes of drank jes worden gedistribueerd, vormen de huishoudelijke apparaten dat gedeelte van de beurs, dat gewoon lijk de belangstelling heeft van een vaste kern van bezoeksters: dege nen die graag eens een slokje vruchtenlunonade drinken, een bit terballetje proeven, wat rondkij ken in fraaie droomkcukens met een ultra-moderne outillage: kort om, degenen die in de eerste plaats „een dagje uit" zijn. Dit wil niet zeggen, dat de organisa toren van deze Medium-beurs de voor lichting helemaal verwaarloosd zou den hebben. Er zijn ook speciale voor- lichtingsstands: van de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen bijvoor beeld, yan het voorlichtingsbureau voor de Voeding, van het Veiligheids instituut en de Commissie huishoude lijke en gezinsvoorlichting allemaal present met een ruime voorraad in structieve vouwbladen. De onderwer pen „beroepskeuze en onderwijs" daarentegen zijn weer vrij sterk op de plaatselijke mogelijkheden ge richt, behalve dan in de stands van bijvoorbeeld de B.B. en het Vrouwen- luchtwachtkorps. De stand van de ver eniging „Tesselschade" mag gezien worden, en goed verzorgd en instruc tief is de afdeling waar net vraagstuk van de emigratie in beeld is gebracht. En verder zijn ook rondom deze beurs diverse attracties opgebouwd: mode shows, zowel van moderne als van an tieke kleding, de verkiezing van een Medium-huisvrouw en een Benelux- huisvrouw, het optreden van diverse orkesten en kleinkunstenaars. Mocht het in de bedoeling van de or ganisatoren liggen om „Medium" tot een jaarlijks terugkerend evenement- voor-de-huïsvrouw te maken, dan zal de opzet toch enigszins gewijzigd moeten worden. Het element „voor lichting" kan aanzienlijk versterkt worden, het geheel mag gerust wat overzichtelijker van opstelling zijn, en wil men ook bezoeksters van buiten de stad trekken, dan dient men zieli heslist minder plaatselijk en meer al gemeen te oriënteren. Zolang deze mo gelijkheden echter niet: verwezenlijkt kunnen worden, kan de toevoeging „internationaal" bij deze beurs beter achterwege blijven...—, en van de dingen die men bij het ouder worden uit alle macht moet vermijden, is het kribbig Niet alleen dat het een volkomen on vruchtbaar verschijnsel is (hebt U het ooit beleefd dat één jongere kracht dadig bekeerd werd door de kitriek van een oudere?), maar het verraadt ook een bedenkelijk gebrek aan le venswijsheid dat begerenswaardig winstpunt van de oudere mens. Immers, iedereen, ook de scherpste criticus en de bewogenste lofdichter op die goeie oude tijd, heeft in zijn jonge jaren tot een moderne jeugd behoord, die volgens de oudere genera tie van toen spoorslags op weg was naar de afgrond van het diepste ver derf. Het is uitermate kortzichtig, en eerlijk gezegd schijnheilig, om dat zo gemakkelijk te willen vergeten. Maar wat die kritiek vooral zo onbil lijk maakt is de nuchtere waarheid, op alle oordeelveilingen toepasselijk, dat een dergelijke uitspraak in erger lijke mate generaliseert. Wie zich ergert aan de „moderne jeugd", ergert zich meestal aan een stuk of wat opvallende excessen, die op de keper beschouwd ook meestal nog voornamelijk bij het uiterlijk blij ven steken. Afwijkende kleding, haar dracht, optreden zijn meestal vrii kin derlijke protesten tegen de conventia- nele uniformiteit van de volwassenen en een even kinderlijke poging om de aandacht op zich te vestigen. Misschien is het juist wel de stille kritiek die in deze bizarre uiterlijkhe den schuilt, waardoor de meeste vol wassenen gepikkerld raken. Let wel: ik voor mij vind een jon gedame in spijkerbroek, slobber trui en ongekamde slierharen ook geen streling voor het oog. Maar ik kan mij enigszins de afkeer van zo'n jong aing voor onze volwassen eenvormigheid van kleding voorstel len. Prikkelt het U bij tijd en wijle niet eens, als U de foto van een of ander congres bekijkt, dat er zo weinig in dividueels aan onze uitmonstering te bespeuren is? Wie elke dag tegen moeders permanentkrullen aankijkt laat uit pure balorigheid haar haren groeien. Wie zijn vader elke morgen min of meer balsturig met zijn gillette bezig ziet, voelt zich natuurlijk uiter mate vrijgevochten bij het kweken van een manhafte vlasbaard Dergelijke buitenissigheden zijn al leen maar geschikt om zich ironisch mee te amuseren: zij gaan, bij het volwassen worden, in normal 1 geval len vanzelf over. Sterker gezegd: wie in zijn jonge jaren nooit eens de nei ging heeft gehad zich opvallend an ders uit te dossen, te gedragen of te converseren, heeft grote kans op late re leeftijd op het ongelegenste ogen blik uit de band te spirngen. Wie de jeugd kritiseerd om haar uiterlijke verschijning begaat de ge wone, maar fatale fout om de bijzaak voor de hoofdzaak, het gevolg voor de oorzaak aan te doen. De spijker broek en de vlasbaard zijn in wezen normaler dan de totale afwezigheid van enige interesse, waarvoor dan ook, die hij een groot deel van de hui dige jeugd zo angstaanjagend aan de dag treedt. Zij geloven het allemaal wel, nie mand behoeft hun nog iets te ver tellen. Zij rijn noch koud noch heet, alleen maar lusteloos afzijdig. Het kan hun alles gestolen worden, zolang zij hun patje en hun droogje, hun radio en hun brommer, hun ciga- retje en hun pick-up hebben. Zij winden zich nergens over op, zij willen geen barïkaden opwerpen, geen heilige huisjes omver halen, geen vaandels omhoog heffen. Zij vinden de wereld waarin rij toeval lig terecht gekomen zijn niet bijster interessant, maar ook niet iets om er een verhoogde bloeddruk van op te lopen. Zij zien, omgekeerd, de oudere generatie meesmuilend aan als een stelletje opgewonden standjes die zich nog druk maken over politieke of eco nomische of zelfs culturele kwesties. Als U nu zegt dat ik mij hier op mijn beurt aan generaliserende kritiek te buiten ga, zoudt U in zoverre gelijk hebben dat ik mij wat eenzijdig heb verkeken op het gros van de nuidige jeugd, die toch niet voor niets de „zwijgende generatie" wordt genoemd. In hoeverre de ouderen aan deze hou ding schuld hebben, door een wereld als een kinderkamer voor hen in te richten, waar alles zoveel mogelijk vanzelf en moeiteloos gaat en alle weerstanden zijn weggenomen het zou een studie op zichzelf zijn. Des te meer doen dan de individuele protesten van deze en gene jongere tegen onze wereld van het gespreide bedje weldadig aan. Het was dubbel hartverwarmend om gade te slaan, hoe de jongelui uit aller herenlanden zich geestdriftig aanmelden voor de slikploegen na de overstromingsramp van zeven iaar geleden. Er was duidelijk 'n zekere gretigheid merkbaar om nu eens ergens te mo gen vechten, iets moeilijks en eento nigs te mogen doen waarbij geen knop kon omgedraaid worden en geen plaatje opgezet om de nodige arbeids vitaminen te leveren. En op het geestelijke vlak trof mij de zer dagen de uitlating van een jonge toneelspeler, die het verrassend vol wassen inzicht toonde dat een half uurtje optreden voor een televisieuit zending dermate hoog gehonereerd wordt dat het niet „gezond" meer is. Die bovenal ontsteld was over het feit dat zo'n regisseur met je staat te pra ten op een receptie en zonder jou of je capaciteiten te kennen je maar meteen engageert voor een stuk vul lingDat talent om ontwikkeling vraagt en ontwikkeling weerstanden nodig heeft om te overwinnen het is een inzicht dat een jong mens tot bijzondere eer strekt. SASKCA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 5