Vaak hoofdpijn?]
ZWITSALETTEN
MpenW€rflf!Jl
PILOOT STORM onl¥oerd in de stratosfeer
TONEELSPELER JAN MUSCH
TE BLARICUM OVERLEDEN
Waar zijn onze schepen?
VANDAAG
HOORSPEL OVER LEVEN
MR. ISAAC DA COSTA
KLAIU
mui ETHER
Toen klonk
een stem
10
P RO V I N I A L tü Z E U W S tl COURANT
MAANDAG 25 APRIL 1960
Advertentie)
Tc La Baule bij Saint Nazalre (West-
Frankrljk) wordt op 22 mei a.a. de eer
ste „wereldassemblee van feaalhoofdigen"
gehouden. De assemblee is georganiseerd
door de Franse broederschap van kaal-
hoofdigen.
De bekende toneelspeler Jan Musch
is zondagavond op 84-jarige leeftijd
in zijn woning te Blarieum overle
den. Jan Musch, die op 22 december
1875 in Amsterdam werd geboren,
trok zich na zijn 60-jarige toneel-
jubileum in 1952 uit de toneelwereld
'terug. Hij gaf toen een aantal af-
scheidsvoorstellingen waarbij hij de
Bij vechtpartij in Sliedrecht
Fabrieksarbeider
stak jongen dood
(Van een onzer verslaggevers.)
Vrijdagavond is bij een vechtpartij
in de Middelstraat in Sliedrecht de
19-jarige Hors Kraaijevcld met een
mes neergestoken. Dc dader, de 21-
jarige fabrieksarbeider W. G., zag
kans in de verwarring van het ogen
blik tc vluchten. Hij werd omstreeks
elf uur door de Slicdrechtse en de
Gorkumse politie hij zijn woning in
Gorïnchem gearresteerd. In de loop
van de nacht legde G. een volledige
bekentenis af. Het mes waarmee hij
dc dodelijke steek toebracht, wierp hij
weg- Het is nog niet gevonden.
De avond tevoren was een groep Gor-
kummers naar Sliedrecht getogen,
waar tussen de Sliedrechtenaren en
de bezoekers wat ongeregeldheden
van licht kaliber ontstonden. Tot
vechtpartijen kwam het niet, mede
doordat de politie de opgeschoten
groepen jongen3 strak in de gaten
hield.
Vrijdagavond ontstond echter tussen
de Sliedreelvtenaren en de Gorkum-
mers binnen korte tijd een harde
Jeer-om-leer'sbrijd. In de vechtende
kluwen trok iemand een mes en even
later lag de 19-jarige Kors Kraaijeveld
levenloos op straat. De dader was
spoorloos.
De politie was zeer snel ter plaatse
en ogenblikkelijk werden alle wegen
rond Sliedrecht afgezet. Het duurde
■niet lang of men hield twee jongelie
den uit Gorïnchem aan, die iets met
de vechtpartij uitstaande moesten
hebben. Door deze jongens kwam men
op het spoor van de dader, die twee
uren na de vechtpartij met de nood
lottige afloop voor zijn woning werd
gearresteerd. De fabrieksarbeider G.
deed het aanvankelijk voorkomen of
hij van de vechtpartij niets af wist.
Hij was in het geheel niet in Slie
drecht geweest. Later op het bureau
in Sliedrecht brak zijn weerstand ech
ter en legde hij een volledige beken
tenis ai.
De oorzaak van de vechtpartij bleek
een Sliedrechts meisje te zijn, waar-
vt (le Gorkumse jongelieden zich
naar dc mening van de Sliedrechters
to veel hadden geïnteresseerd. Tussen
de fabrieksarbeider G. en het slacht
offer Kors Kraaijeveld bestond geen
persoonlijke vete. De noodlottige
steek was in dc hitte van het ge
vecht toegediend.
rol van „Jerolimo" in Brederodes
„De Spaanse Brabander" vervulde
en werd in vele plaatsen gehuldigd.
De laatste jaren leidde hij een rus
tend leven in zijn huis te Blaricum.
De oudere generatie kent Jan Musch
in vele glansrollen, zoals Adam in
„De paradijsvloek", waarmee het
door hem opgelichte „Schouwto
neel" debuteerde, Shyloclt, Cyrano de
Bergerac, Puck, Harpagon, de Vrek,
dr. Knock en Elias. Dat de werken
van Heyermans bekendheid hebben
gekregen wordt voor een groot deel
toegeschreven aan Jan Musch. Zlju
creatie van „De wijze kater" behoort
tot zijn bekendste rollen. De thans
overledene trad ook op in enkele
films zoals „De spooktrein", „Dood
te water" en „Sterren stralen over
al".
Jan Musch kwam al in 1891 aan het
toneel, als volontair in „Salon des
variétés". Daarna maakte hij deel
uit van reizende gezelschappen. In
1899 trad hij toe tot de Nederlandse
Toneelvereniging, waarna hij in 1908
een tournee door het toenmalige Ne-
derlands-Indië maakte. In 1909 sloot
Musch zich aan bij het ensemble van
Willem Royaards, maar na een sei
zoen van samenwerking met Herman
Heyermans stichtte hij samen met
Adriaan van der Horst een eigen ge
zelschap: „Het Schouwtoneel". Eni
ge malen daarna maakte hij nog
tournees door Nederlands-Indië. In
1933 werd hij artistiek leider van de
toneelgroep „Het masker" en in 1936
directeur van zijn eigen gezelschap,
dat zijn naam droeg. Wegens ge
zondheidsredenen moest Jan Musch
enkele jaren voor de oorlog het to
neel vaarwel zeggen.
In de oorlogsjaren, toen hij even-
Inleiding over films
van rechtszittingen
Dr. H. S. Visscher te Heemstede zal
in het V.P.R.O.-programma van vrij
dag 6 mei een inleiding houden over
de groeiende belangstelling voor
rechtzittingsfilms en de oorzaken
De aanleiding van deze beschouwing
is de film „Anatomy of a murder",
waarin de schuldvraag wordt behan
deld van een man, die de aanrander
van zijn vrouw heeft vermoord. Voor
zijn advocaat is dit aanleiding te be
togen, dat zijn cliënt in werkelijkheid
niet schuldig kan zijn. Tijdens de
zitting echter rijzen in het hart van
de dader ernstige vragen over de
morele consequenties van zijn daad.
Olympische Spelen in Rome
Eurovisie-aanbod
veel te laag
De onderhandelingen tussen het
Italiaans Olympisch comité en de
Eurovisie over rechtstreekse uitzen
dingen van de Olympische Spelen
zijn opnieuw vastgelopen. De Italia
nen vonden het bedrag dat de Euro
visie wilde betalen veel te laag. Te
meer omdat behalve de zestien West-
enropese landen, die bij do Eurovi
sie zijn aangesloten, ook Rusland,
als zovele artiesten niet op de plan
ken mocht verschijnen, trad Musch
wel clandestien voor besloten ge
zelschappen op. waarbij hij stuk-
Na de oorlog verscheen Jan Musch
ken ,uit zijn glansrollen vertolkte,
met een politiek georiënteerd ca
baret voor het voetlicht.
ALPHARD 23
MiddtesboroL
AMERSKERK 2
CALTEX LEIDEN (O 22 V.
n. Rotterdam
CALTEX NEDERLAND (t)
ESSO ROTTERDAM
FRAVIZO 22 w.
GOOILAND 22 N
HEEMSKERK 23 t
TJIMENTENG
NI AS 23 v. Vancouver n.
Stockholm
NIEUW AMSTERDAM 23 I
NASSAU 23
XARAKORUM 3
OUWERKERK 23 V.
PniNS WILLEM IV 5
LtlTTERKERK 22
MAASHAVEN p.
n. Amsterdam
MOLENKBRK 22
ROEPAT 23 t
SAMARINDA
SCHIE 23 t<
Polen, Hongarije en Tsjecho-Slowa-
kije van de uitzendingen gebruik
zouden maken.
Noord-Amerika bood alleen al voor
de filmrechten meer dan de Eurovï-
sielanden voor de rechtstreekse uit
zendingen.
Hoewel men in Rome van mening is
dat de Italianen toch wel bereid zul
len zijn onder de gevraagde zes mil
joen gulden te gaan, werd in het al
gemeen het Eurovisie aanbood „te
.aag" geacht. Het ziet er dus naar
uit dat we het voorlopig met de da
gelijkse driemaal drie minuten
„nieuws" zullen moeten doen.
Later werd bekend gemaakt dat de
Eurovisie en dc O.I.L.T. (de overkoe
pelende T.V.-organisatie in Oost-
Éuropa) gezamenlijk een bedrag van
250 miljoen lire (ruim 1,5 miljoen
gulden) hadden geboden voor 70 uur
zendtijd. Een bedrag, dat volgens de
organisatoren in Rome, in geen ver
houding staat tot de vergoeding voor
televisierechten voor andere belang
rijke sportevenementen. Voor de we
reldkampioenschappen-voetbal in
Zweden, bijvoorbeeld, werd aan te
levisierechten een bedrag van ca.
1,1 miljoen gulden betaald, en toen
mocht gedurende slechts 15 uur wor
den uitgezonden.
RADIO- EN T.V.-RUBRIEK
t)\orev\, yiew en....
sclivijven
Radio
T elevisie
De kijkers zijn vandaag weer aange
wezen op Duitsland of België, daar
de Nederlandse Televisie Stichting
niet uitzendt. België Vlaams brengt
na het veertiendaags sportprogram
ma „Arena" een reportage van Her-
bert Viktor over de jonge staat Is
raël, getiteld „Shalon, jonge staat in
een oud land". Dat wordt gevolgd
door „Stiel en Stijl", waarin het pro
bleem van de vakopleiding bij de
plastische kunstenaars wordt behan
deld.
Brussel Frans vertoont de film „Le
Grand Pavois", een film van Jack
Pinoteau. Deze film werd voor een
groot gedeelte opgenomen aan boord
van het oorlogsschip „Jeanne d'Arc".
Op 28 april is liet honderd jaar gele
den dat mr. Isaac da Costa stierf. Dit
is voor de N.C.R.V. aanleiding ge
weest een hoorspel te laten schrijven,
dat als titel kreeg „Tussen Sabbath
en zondag". Dit hoorspel, dat ge
schreven werd door Will Barnard, zal
vanavond worden uitgezonden (19.55
tot 31.30 uur). Da Costa behoorde tot
een aanzienlijk koopmansgeslacht
i Portugees-Joodse oorsprong.
Reeds op jeugdige leeftijd maakte hij
Latijnse verzen en zijn eerste ge
dicht in het Nederlands getiteld: De
lof der dichtkunst" verwierf zozeer
de bewondering van Willem Biider-
dijk, dat hij z'ich jarenlang tot een
van zijn begaafde leerlingen mocht
rekenen. Doortrokken van de begin
selen van Bildei'dijk had Da Costa
reeds lang een grote voorliefde tot
het christelijk geloof, toen hij zich
op 20 oktober 1822 met zijn echtge
note in Leiden liet dopen. Hij stelde
tot zijn hoofddoel het ongeloof en de
revolutie van zijn eeuw in woord en
geschrift te bestrijden. Hij nam
krachtig deel aan het Réveil en ves
tigde zich in Amsterdam waar hij
zich aan de letteren en de godge
leerdheid wijdde. In 1823 verscheen
zijn geruchtmakende „Bezwaren te
gen de geest der eeuw". Da Costa
was een man die de Joden wilde te
rugvoeren tot de geestelijke zin van
hun godsdienst en die de Christenen
wilde tonen, dat hun dogmata verbor
gen liggen in de Joodse godsdienst.
Hij stierf bij de uitgang van de
Joodse Sabbath en bij de ingang van
de Dag des Heren". In het hoorspel is
ook aandacht geschonken aan Da
Costa's bewogenheid met het lot van
de minst bedeelden: zijn strijd tegen
de afschuwelijke kinderarbeid, zijn
maatschappelijke opdracht, die hij
ontleende aan de Heilige Schrift en
waarvan dank zij zijn initiatief en
dat van zijn vrienden in het Réveil
nog steeds instellingen als Hoender-
loo, Zetten, Neerbosch en de Martha-
stichtingen getuigen. Om de sfeer
van de tijd, waarin Da Costa leefde
en werkte zo goed mogelijk te teke
nen is bijvoorbeeld de gemeentezang
in het ritme van de vorige eeuw op
genomen. De hervormde gemeente
van Alphen aan de Rijn is speciaal
een uur bijeen geweest om deze ge
zangen ten gehore te brengen,
In het hoorspel „Tussen Sabbath en
zondag" komen de volgende perso
nen voor: Da Costa, Wam Heskes,
ds. Hasebi'oek, Frans Somers, Eccle
sia: Dogi Rugani Rabbijn: Dick
Scheffer, Poëtica: Nora Boerman,
Mundus Major: Jan van Ees, Mun-
dus Minor: Han KÖnig.,schrijver: Jo-
han Wolder, commentator: Joop
Reinboud.
Ben Klokman bij serie
over „E
Ben Klokman, regisseur van de V.P.
R.O. zal medewerking verlenen aan
de televisie-uitzendingen, die in de
periode van mei 1960 tot mei 1965
onder de titel „De bezetting" zullen
worden uitgezonden. Do redactie van
deze programma's berust bij dr. L.
de Jong. Het eerste programma zal
vrijdag 6 mei worden uitgezonden en
is gewijd aan de opkomst van het
Nationaal Socialisme en de Duitse
invasie van mei 1940.
De N.C.R.V. zendt van 19.55 tot 21.30
uur „Tussen Sabbath en zondag" uit.
De A.V.R.O. is weer in de ether met
radioscoop, een programma voor de
gehele familie.
„Zoals je me wilt"
Onder de titel „Zoals je me wilt"
presenteert de A.V.R.O. de kijkers op
op donderdag 28 april van 21.05 tot
22.20 uur in de vertaling van regis
seur Ton Lensink het vrij onbekende
spel „Como.tu mi vuoi" van de vei--
maarde in 1936 overleden Siciliaanse
auteur Luigi Pirandello. In Neder
land werd dit spel liet laatste opge
voerd in de jaren dertig door de to
neelgroep „Het Masker" met Else
Mauhs in de hoofdrol. Omstreeks de
zelfde tijd speelde Greta Garbo de
naar Pirandello's stuk gemaakte
film „As you desire me". De rol van
de onbekende vrouw wordt thans ge
speeld door Heieen Pimentel.
7.00—
1462. Gelijk lange bleke,
vingers zwaaiden de licht
stralen van het vliegveld
baken regelmatig langs de
nachtelijke hemel. Ergens
tussen de hangars werkten
enige mecaniciens aan een
straalmotor en met tussen
pozen verscheurde het gegier
en geronk van het proef
draaien de serene stilte.
Misschien kwam het daar
door, dat men op de ver
keerstoren niet eerder de
start van een kleine machine
opmerkte dan toen 't zwaai
licht blinkend weerkaatste
van de onderkant der drie
hoeksvleugel. De machine verdween met on
waarschijnlijke snelheid in de duisternis en op
de radio-oproep van de toren kwam geen en
kel antwoord. Majoor Vanderbvink werd' on
middellijk verwittigd en enkele ogenblikken
later was het sensationele beiïcht ook i-eeds
doorgedrongen tot het vertrek waar zich San
dra, Charley, Buck en de anderen bevonden.
„Dat is Arend met de Horzel beweerde 't meis
je met grote stelligheid. Maar er was niemand
die haar wilde geloven, totdat men tenslotte in
de hangar ging kijken waar dc Horzel behoor
de te staan. Sandra had gelijk! De kist was
verdwenen en piloot Storm erbij.
DINSDAG 26 APRIL.
HILVERSUM I. 102 m. 716 lsc/s.
24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 V. d.
jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en
overweging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50
V. d. vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 V. d.
kind. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25
Gram. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram.
11.50 Volaanvooruit, lezing. 12.00
Middagkloknoodklok. 12.03 Gram. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Pianospel.
12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 15 Jaar gele
den. praatje. 13.20 Platennieuws. 13.30
Lichte muz. 13.50 Gram. 14.35 V. d. plat
telandsvrouwen. 14.45 Gevar. progr. 1.5.50
Gram. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof.
17.00 V. d. jeugd. 17.40 Beursber. 17.45
Regeringsuitz.: De samenwerking van de
PTT-diensten in het koninkrijk der Ne
derlanden, door mr. C. H. W. d' Artillac
Brill. 18.00 Lichte muz. 18.20 Pol. lezing.
'13.30 Radio Volksuniversiteit: Feiten en
vragen rond de sport in het persoonlijk
en maatschappelijk leven, door dr. W. van
Zijll. Eerste lezing. 19.00 Nws. 19.10 Act.
19.25 Memojandum. 19.30 Gram. 20.30
Voorspel van een revolutie, klankb. 21.30
Pianorecital. 22.00 Promenade-ork. en
sol. (stereofonische uitzj22,30 Nws. 22.40
Gezin en huwelijk, lezing. 22.50 Film-
muz. 23.15 Omr.ork. 23.35 Klein koor.'
23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00
AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nws. 8.15 Gram. 8.30 Gram. 9.00 Gym v.
cl, vrouw. 9.10 De Groenteman. 9.15 Gram,
9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 V.
d. kleuters. 11.00 Pianospel. 11.15 V. d.
zieken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regerings
uitz.: Uitz. v. d. landb. 12.30 Land- en
tuinb.meded. 12.33 Dansmuz. 13.00 Nws.
13,15 Feest op 5 mei, praatje. 13.20 Mc-
ded. of gram. 13.25 Metropole-ork. 13.55
Beursber. 14.00 Grarn. 14.40 Schoolradio.
15.00 V. d. vrouw. 15.30 Kamermuz. 16.00
Doe. progr. 16.15 Grom. 16,30 V. d. Jeugd.
17.30 Amateursprogr. 18.00 Nws. 18.15
Pianospel, 18-30 Lichte muz. 19.00 V. d.
kind. 19.05 Gesproken brief uit Parijs.
19.10 Gram. 19-45 Journ. 20.00 Nws. 20.05
Gevar. progr. 22.00 Stereofonische uitz.:
Promenade-ork. en sol. 22.30 Nws, en
beursber. v. New Vork. 22.45 Pianoreci-
tal. 23.05 Voordr. 23.20 Experimentele
muz. m. comm. 23.55—24.00 Nws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S,
NTS: 20.00 Journ. cn weeroverz. 20.20
Filmverslag. 20.35—22.05 Speelfilm.
VLAAMS DFXG. T.V. PROGR.
19.00 De katholieke gedachte cn actie.
19.30 T.V.-albura. 19.35 Nws. 20.05 Raad
gevingen om jong te blijven. 20.25 Gevar.
progr. 20,55 T.V.-apel. 21.40 Film, 22.15
Nws. en journ.
FRANS DELG. T.V.-PROGR.
19-00 Film. 19,30 Automoblelkron. 20.00
Nws. 20.35 T.V.-spcl. 21.55 Muziek voor
U. 22.25 Nws.
FEUILLETON
LILIAN AYE
De onbekende schoof een stoel voor
haar aan, glimlachte bemoedigend,
liep om het tafeltje heen en ging toen
ook zitten. Beiden verkeerden zicht
baar onder dc indruk van deze merk
waardige, ietwat tegenstrijdige ont
moeting. Haar blik maakte hem
enigszins verlegen, zodat hij vergeefs
probeerde met de een ol' andere alle
daagse opmerking het pijnlijke mo
ment te overbruggen. Eensklaps ech
ter, alsof ze heimelijk het terrein
hadden afgetast, vonden ze de oplos
sing: beiden bezaten ze zin voor hu
mor, ooc voor het komische In de si
tuatie, zodat ze als cp commando ge
lijktijdig begonnen te lachen, eerst
zachtjes en toen meer ongedwongen
en luider. Dat lachen werkte bevrij
dend, verdreef als bij toverslag alle
beklemming, die spoorloos in het niet
verdween.
Stefanie vond in zijn lach een open
baring. Het even opflitsen van zijn
smetteloos gebit, de straalgcwijs uit
lopende lachrimpeltjes om zijn ogen,
de hele uitdrukking van zijn knappe
gezicht, dat alles samen werkte koes
terend en verwarmend. Het gaf haar
een prettig, opgelucht gevoel.
Eindelijk, nadat beider lach zowat
verklonken was. opende hij het ge
sprek. „Ik heet Donald Harrison", zei
hij op heel gewone, natuurlijke toon,
die Stefanie ze wist zelf met waar
om even in gedachten naar het een
of andere feestje verplaatste, waar
van hij, met een glas in de ene, een
sandwich in de andere hand, het mid
delpunt zou vormen. En onwillekeu
rig sloeg ook zij die ongedwongen
bijna vertrouwelijke toon aan toen ze
vroeg: „Dan komt U zeker uit Enge
land?"
„Neen, uit de Verenigde Staten" ant
woordde hij zonder enig accent, wat
haar vraag: „Waar haalt U dat on
berispelijke Duits vandaan?" alles
zins verklaarbaar maakte.
„Import uit Amerika", zei hij gllm-
lachènd, maar dacht onderwijl: „Als
ze nu eens wist waar ik het Inderdaad
heb geleerd!" En voor zijn geest ver
rees het oefenkamp der C.I.A., de
Central Intelligence Agency, centrum
van alle Amerikaanse geheime diens
sten. Maar dat was al jaren geleden.
Nu stonden de zaken anders: uit het
reusachtige stenen gebouw, de her
sens van dat centrum, verwachtte hij
instructies voor zijn nieuwe opdracht.
Welke die zou zijn, wist hij niet,
maar een wandelingetje zou het wis
en zeker niet worden. „Heb ik", vroeg
hij zichzelf af, „daarom een paar urn-
geleden aan de telefoon plotseling het
gevoel gekregen, dat ik eens met ie
mand, de een of ander wie deed er
weinig' toe moest spreken? Met
iemand, die niets van mij wist en
niets met mijn •-'beroep had te ma
ken Goed, maar toch was daar ook
nog dat andere, waanzinnige gevoel
bij geweest: liet gevoel, dat zich juist
op net ogenblik, toen haar stem tus
senbeide kwam, een door het noodlot
vooraf bepaalde gebeurtenis voltrok.
Hij, I-Iarrison, clie alleen met concrete
dingen raad wist was op dat ogenblik
belachelijk hulpeloos gebleken en
had, gedreven door dat zo innlg-
dwazc, niet te definiëren gevoel, die
telefonische afspraak gemaakt. Ter
wijl hij nü, na hun ontmoeting, haar
reeds jarenlang scheen te hebben ge
kend.
Een vlug naast Donald opgedoken
schaduw kelner met zwarte broeit
en wit jasje stoorde hem in zijn
vluchtige overpeinzing. „Mevrouw en
meneer wensen?" vroeg de man, ter
wijl hij met zijn servet een paar
pluisjes as van het tafeltje streelt.
„Ja. 'wat zal het zijn vroeg Donald
Stefanie. „Een .longdrink' Ver-
mouth-soda, Gin-Fiss?."'
„Graag een vermouth-soda!"
„Dus twee vermouth-soda", hernam
Donald. „En zijn er hier sigaretten te
krijgen?"
..Natuurlijk, meneer. Ilt zal er U wat
laten brengen".
De kelner verdween, zodat Donald
Harrison en Stefanie Winter ander
maal alleen waren; alleen met hun
bonzende harten, met hun conventio
nele vragen en antwoorden, die ze
als een soort barricade over en weer
hadden opgetrokken, uit angst voor
iets waaraan ze geen naam konden
geven.
Plotseling merkte Donalcl bij toeval
Stefanie's trouwring op. 't Was alsoi'
hij een slag om de oren kreeg. „Ze is
getrouwd! zei hij bij zichzelf en zat
er een ogenblik als verslagen bij. Zo
verstreken een paar eindeloos lijken
de seconden. Toen vermande hij zich.
„Nu ja, en wat zou dat?" vroeg hij
zich af, schijnbaar heel kalm en be
redeneerd. „Je wilde toch alleen maar
een kopje koffie met haar drinken;
je wilde immers niets anders dan
eens met iemand over koetjes en
kalfjes praten.
Liefst met een vrouw; dat is niet
meer dan natuurlijk voor iemand,
die jarenlang bijna uitsluitend met
mannen heeft omgegaan. Je moogt
toch met een getrouwde vrouw wel
oen kopje koffie oiets anders
drinken, nietwaar?" Maar in flag
rante tegenspraak met zijn strikt za
kelijke argumenten, dacht hij inner
lijk: „Lieve hemel, ze is getrouwd!"
En daarop, na korte aarzeling:
„Toch wil ik haar nog eens terug
zien en dat zal ik haar ook vertel
len. Als ze neen zegt, heb ik me per
slot van rekening toch vergist; dan
had het noodlot niets vooruit be
paald, dan was er niets geheimzin
nigs, maar alles heel normaal en
natuurlijk."
Donald besloot, voor zover 't hem
mogelijk was, open kaart te spelen,
want van dat over en weer praten
kreeg hij meer dan genoeg; dat was
nog erger dan helemaal alleen zijn.
Dus zei hij, als torloops; „Ik blijf
maar enkele dagen in Hamburg en
kom ook niet meer in Duitsland te
rug; 't was, als U het zo noemen
wilt, een uitstapje voor één keer.
Maar eigenlijk wilde ik U iets heel
anders zeggen. Ik ben U nog een
verklaring schuldig voor mijn erg
zonderling tussenbeide komen aan de
telefoon. Kort verteld, zonder er ver
der over uit te weiden, stonden de
zaken zo: ik kreeg plotseling het ge
voel, dat ik eens met iemand moest
spreken." En heel rustig liet hij erop
volgen: „Ik zwerf tamelijk veel in
de wereld rond en kom er feitelijk
nooit toe eens met deze of gene over
het weer en dergelijke alledaagshe
den te praten. Dat is misschien een
krankzinnig idee, maar het is nu
eenmaal zo."
Hij zweeg even, bij zichzelf overwe
gend, oi' het raadzaam was nog' ver
der te gaan cn wat te zeggen over
het onverklaarbare, dwaze gevoel,
dat zich van hem had meester ge
maakt toen hij haar stem door dc
telefoon hoorde. Maar bij nader in
zien deed hij er liever liet zwijgen
toe en vroeg slechts terwijl hij
hardnekkig naar de overkant van de
straat staa.rde en krampachtig poog
de, zijn heftig kloppend hart te kal
meren op gewone conversatie
toon: „Zou U morgen of overmorgen
nog een paar uur van uw tijd voor
mij beschikbaar hebben? Ja" ging
hij, haar plotseling in de ogen kij
kend, voort, „die woorden beschik
baar hebben" klinken afschuwelijk
onecht, maar Ik meen het heus én
wat zou ik anders moeten zeggen?"
Haar antwoord klonk doodeenvou
dig: „Wc zouden morgen samen
kunnen eten" en dat zinnetje ging
haar zo gemakkelijk af alsof ze elk
aar reeds jarenlang- kenden. In Do
nalds grijze ogen zag ze eensklaps
klemo, helder glimmende punten op
lichten, maar zc sloeg haar blik niet
neer, want ze icon onmogelijk spijt
over zijn voorstel voelen en nog veel
minder gewetenswroeging. Integen
deel, een ander antwoord zou haar
niet over de lippen zijn gekomen.
Intussen stond aan de overzijde van
de straat, te midden van de huizen
zee en het voorbijrazende verkeer,
stokstijf, en als in de grond gewor
teld, de heer Konrad Enderlein. Zijn
lange magere gestalte scheen tussen
a! dtc mensen het symbool der zieli
ge verlatenheid van dc enkeling.
Wordt vervolgd)