Vaak hoofdpijn?] ZWITSALETTEN MpenW€rflf!Jl PILOOT STORM onl¥oerd in de stratosfeer TONEELSPELER JAN MUSCH TE BLARICUM OVERLEDEN Waar zijn onze schepen? VANDAAG HOORSPEL OVER LEVEN MR. ISAAC DA COSTA KLAIU mui ETHER Toen klonk een stem 10 P RO V I N I A L tü Z E U W S tl COURANT MAANDAG 25 APRIL 1960 Advertentie) Tc La Baule bij Saint Nazalre (West- Frankrljk) wordt op 22 mei a.a. de eer ste „wereldassemblee van feaalhoofdigen" gehouden. De assemblee is georganiseerd door de Franse broederschap van kaal- hoofdigen. De bekende toneelspeler Jan Musch is zondagavond op 84-jarige leeftijd in zijn woning te Blarieum overle den. Jan Musch, die op 22 december 1875 in Amsterdam werd geboren, trok zich na zijn 60-jarige toneel- jubileum in 1952 uit de toneelwereld 'terug. Hij gaf toen een aantal af- scheidsvoorstellingen waarbij hij de Bij vechtpartij in Sliedrecht Fabrieksarbeider stak jongen dood (Van een onzer verslaggevers.) Vrijdagavond is bij een vechtpartij in de Middelstraat in Sliedrecht de 19-jarige Hors Kraaijevcld met een mes neergestoken. Dc dader, de 21- jarige fabrieksarbeider W. G., zag kans in de verwarring van het ogen blik tc vluchten. Hij werd omstreeks elf uur door de Slicdrechtse en de Gorkumse politie hij zijn woning in Gorïnchem gearresteerd. In de loop van de nacht legde G. een volledige bekentenis af. Het mes waarmee hij dc dodelijke steek toebracht, wierp hij weg- Het is nog niet gevonden. De avond tevoren was een groep Gor- kummers naar Sliedrecht getogen, waar tussen de Sliedrechtenaren en de bezoekers wat ongeregeldheden van licht kaliber ontstonden. Tot vechtpartijen kwam het niet, mede doordat de politie de opgeschoten groepen jongen3 strak in de gaten hield. Vrijdagavond ontstond echter tussen de Sliedreelvtenaren en de Gorkum- mers binnen korte tijd een harde Jeer-om-leer'sbrijd. In de vechtende kluwen trok iemand een mes en even later lag de 19-jarige Kors Kraaijeveld levenloos op straat. De dader was spoorloos. De politie was zeer snel ter plaatse en ogenblikkelijk werden alle wegen rond Sliedrecht afgezet. Het duurde ■niet lang of men hield twee jongelie den uit Gorïnchem aan, die iets met de vechtpartij uitstaande moesten hebben. Door deze jongens kwam men op het spoor van de dader, die twee uren na de vechtpartij met de nood lottige afloop voor zijn woning werd gearresteerd. De fabrieksarbeider G. deed het aanvankelijk voorkomen of hij van de vechtpartij niets af wist. Hij was in het geheel niet in Slie drecht geweest. Later op het bureau in Sliedrecht brak zijn weerstand ech ter en legde hij een volledige beken tenis ai. De oorzaak van de vechtpartij bleek een Sliedrechts meisje te zijn, waar- vt (le Gorkumse jongelieden zich naar dc mening van de Sliedrechters to veel hadden geïnteresseerd. Tussen de fabrieksarbeider G. en het slacht offer Kors Kraaijeveld bestond geen persoonlijke vete. De noodlottige steek was in dc hitte van het ge vecht toegediend. rol van „Jerolimo" in Brederodes „De Spaanse Brabander" vervulde en werd in vele plaatsen gehuldigd. De laatste jaren leidde hij een rus tend leven in zijn huis te Blaricum. De oudere generatie kent Jan Musch in vele glansrollen, zoals Adam in „De paradijsvloek", waarmee het door hem opgelichte „Schouwto neel" debuteerde, Shyloclt, Cyrano de Bergerac, Puck, Harpagon, de Vrek, dr. Knock en Elias. Dat de werken van Heyermans bekendheid hebben gekregen wordt voor een groot deel toegeschreven aan Jan Musch. Zlju creatie van „De wijze kater" behoort tot zijn bekendste rollen. De thans overledene trad ook op in enkele films zoals „De spooktrein", „Dood te water" en „Sterren stralen over al". Jan Musch kwam al in 1891 aan het toneel, als volontair in „Salon des variétés". Daarna maakte hij deel uit van reizende gezelschappen. In 1899 trad hij toe tot de Nederlandse Toneelvereniging, waarna hij in 1908 een tournee door het toenmalige Ne- derlands-Indië maakte. In 1909 sloot Musch zich aan bij het ensemble van Willem Royaards, maar na een sei zoen van samenwerking met Herman Heyermans stichtte hij samen met Adriaan van der Horst een eigen ge zelschap: „Het Schouwtoneel". Eni ge malen daarna maakte hij nog tournees door Nederlands-Indië. In 1933 werd hij artistiek leider van de toneelgroep „Het masker" en in 1936 directeur van zijn eigen gezelschap, dat zijn naam droeg. Wegens ge zondheidsredenen moest Jan Musch enkele jaren voor de oorlog het to neel vaarwel zeggen. In de oorlogsjaren, toen hij even- Inleiding over films van rechtszittingen Dr. H. S. Visscher te Heemstede zal in het V.P.R.O.-programma van vrij dag 6 mei een inleiding houden over de groeiende belangstelling voor rechtzittingsfilms en de oorzaken De aanleiding van deze beschouwing is de film „Anatomy of a murder", waarin de schuldvraag wordt behan deld van een man, die de aanrander van zijn vrouw heeft vermoord. Voor zijn advocaat is dit aanleiding te be togen, dat zijn cliënt in werkelijkheid niet schuldig kan zijn. Tijdens de zitting echter rijzen in het hart van de dader ernstige vragen over de morele consequenties van zijn daad. Olympische Spelen in Rome Eurovisie-aanbod veel te laag De onderhandelingen tussen het Italiaans Olympisch comité en de Eurovisie over rechtstreekse uitzen dingen van de Olympische Spelen zijn opnieuw vastgelopen. De Italia nen vonden het bedrag dat de Euro visie wilde betalen veel te laag. Te meer omdat behalve de zestien West- enropese landen, die bij do Eurovi sie zijn aangesloten, ook Rusland, als zovele artiesten niet op de plan ken mocht verschijnen, trad Musch wel clandestien voor besloten ge zelschappen op. waarbij hij stuk- Na de oorlog verscheen Jan Musch ken ,uit zijn glansrollen vertolkte, met een politiek georiënteerd ca baret voor het voetlicht. ALPHARD 23 MiddtesboroL AMERSKERK 2 CALTEX LEIDEN (O 22 V. n. Rotterdam CALTEX NEDERLAND (t) ESSO ROTTERDAM FRAVIZO 22 w. GOOILAND 22 N HEEMSKERK 23 t TJIMENTENG NI AS 23 v. Vancouver n. Stockholm NIEUW AMSTERDAM 23 I NASSAU 23 XARAKORUM 3 OUWERKERK 23 V. PniNS WILLEM IV 5 LtlTTERKERK 22 MAASHAVEN p. n. Amsterdam MOLENKBRK 22 ROEPAT 23 t SAMARINDA SCHIE 23 t< Polen, Hongarije en Tsjecho-Slowa- kije van de uitzendingen gebruik zouden maken. Noord-Amerika bood alleen al voor de filmrechten meer dan de Eurovï- sielanden voor de rechtstreekse uit zendingen. Hoewel men in Rome van mening is dat de Italianen toch wel bereid zul len zijn onder de gevraagde zes mil joen gulden te gaan, werd in het al gemeen het Eurovisie aanbood „te .aag" geacht. Het ziet er dus naar uit dat we het voorlopig met de da gelijkse driemaal drie minuten „nieuws" zullen moeten doen. Later werd bekend gemaakt dat de Eurovisie en dc O.I.L.T. (de overkoe pelende T.V.-organisatie in Oost- Éuropa) gezamenlijk een bedrag van 250 miljoen lire (ruim 1,5 miljoen gulden) hadden geboden voor 70 uur zendtijd. Een bedrag, dat volgens de organisatoren in Rome, in geen ver houding staat tot de vergoeding voor televisierechten voor andere belang rijke sportevenementen. Voor de we reldkampioenschappen-voetbal in Zweden, bijvoorbeeld, werd aan te levisierechten een bedrag van ca. 1,1 miljoen gulden betaald, en toen mocht gedurende slechts 15 uur wor den uitgezonden. RADIO- EN T.V.-RUBRIEK t)\orev\, yiew en.... sclivijven Radio T elevisie De kijkers zijn vandaag weer aange wezen op Duitsland of België, daar de Nederlandse Televisie Stichting niet uitzendt. België Vlaams brengt na het veertiendaags sportprogram ma „Arena" een reportage van Her- bert Viktor over de jonge staat Is raël, getiteld „Shalon, jonge staat in een oud land". Dat wordt gevolgd door „Stiel en Stijl", waarin het pro bleem van de vakopleiding bij de plastische kunstenaars wordt behan deld. Brussel Frans vertoont de film „Le Grand Pavois", een film van Jack Pinoteau. Deze film werd voor een groot gedeelte opgenomen aan boord van het oorlogsschip „Jeanne d'Arc". Op 28 april is liet honderd jaar gele den dat mr. Isaac da Costa stierf. Dit is voor de N.C.R.V. aanleiding ge weest een hoorspel te laten schrijven, dat als titel kreeg „Tussen Sabbath en zondag". Dit hoorspel, dat ge schreven werd door Will Barnard, zal vanavond worden uitgezonden (19.55 tot 31.30 uur). Da Costa behoorde tot een aanzienlijk koopmansgeslacht i Portugees-Joodse oorsprong. Reeds op jeugdige leeftijd maakte hij Latijnse verzen en zijn eerste ge dicht in het Nederlands getiteld: De lof der dichtkunst" verwierf zozeer de bewondering van Willem Biider- dijk, dat hij z'ich jarenlang tot een van zijn begaafde leerlingen mocht rekenen. Doortrokken van de begin selen van Bildei'dijk had Da Costa reeds lang een grote voorliefde tot het christelijk geloof, toen hij zich op 20 oktober 1822 met zijn echtge note in Leiden liet dopen. Hij stelde tot zijn hoofddoel het ongeloof en de revolutie van zijn eeuw in woord en geschrift te bestrijden. Hij nam krachtig deel aan het Réveil en ves tigde zich in Amsterdam waar hij zich aan de letteren en de godge leerdheid wijdde. In 1823 verscheen zijn geruchtmakende „Bezwaren te gen de geest der eeuw". Da Costa was een man die de Joden wilde te rugvoeren tot de geestelijke zin van hun godsdienst en die de Christenen wilde tonen, dat hun dogmata verbor gen liggen in de Joodse godsdienst. Hij stierf bij de uitgang van de Joodse Sabbath en bij de ingang van de Dag des Heren". In het hoorspel is ook aandacht geschonken aan Da Costa's bewogenheid met het lot van de minst bedeelden: zijn strijd tegen de afschuwelijke kinderarbeid, zijn maatschappelijke opdracht, die hij ontleende aan de Heilige Schrift en waarvan dank zij zijn initiatief en dat van zijn vrienden in het Réveil nog steeds instellingen als Hoender- loo, Zetten, Neerbosch en de Martha- stichtingen getuigen. Om de sfeer van de tijd, waarin Da Costa leefde en werkte zo goed mogelijk te teke nen is bijvoorbeeld de gemeentezang in het ritme van de vorige eeuw op genomen. De hervormde gemeente van Alphen aan de Rijn is speciaal een uur bijeen geweest om deze ge zangen ten gehore te brengen, In het hoorspel „Tussen Sabbath en zondag" komen de volgende perso nen voor: Da Costa, Wam Heskes, ds. Hasebi'oek, Frans Somers, Eccle sia: Dogi Rugani Rabbijn: Dick Scheffer, Poëtica: Nora Boerman, Mundus Major: Jan van Ees, Mun- dus Minor: Han KÖnig.,schrijver: Jo- han Wolder, commentator: Joop Reinboud. Ben Klokman bij serie over „E Ben Klokman, regisseur van de V.P. R.O. zal medewerking verlenen aan de televisie-uitzendingen, die in de periode van mei 1960 tot mei 1965 onder de titel „De bezetting" zullen worden uitgezonden. Do redactie van deze programma's berust bij dr. L. de Jong. Het eerste programma zal vrijdag 6 mei worden uitgezonden en is gewijd aan de opkomst van het Nationaal Socialisme en de Duitse invasie van mei 1940. De N.C.R.V. zendt van 19.55 tot 21.30 uur „Tussen Sabbath en zondag" uit. De A.V.R.O. is weer in de ether met radioscoop, een programma voor de gehele familie. „Zoals je me wilt" Onder de titel „Zoals je me wilt" presenteert de A.V.R.O. de kijkers op op donderdag 28 april van 21.05 tot 22.20 uur in de vertaling van regis seur Ton Lensink het vrij onbekende spel „Como.tu mi vuoi" van de vei-- maarde in 1936 overleden Siciliaanse auteur Luigi Pirandello. In Neder land werd dit spel liet laatste opge voerd in de jaren dertig door de to neelgroep „Het Masker" met Else Mauhs in de hoofdrol. Omstreeks de zelfde tijd speelde Greta Garbo de naar Pirandello's stuk gemaakte film „As you desire me". De rol van de onbekende vrouw wordt thans ge speeld door Heieen Pimentel. 7.00— 1462. Gelijk lange bleke, vingers zwaaiden de licht stralen van het vliegveld baken regelmatig langs de nachtelijke hemel. Ergens tussen de hangars werkten enige mecaniciens aan een straalmotor en met tussen pozen verscheurde het gegier en geronk van het proef draaien de serene stilte. Misschien kwam het daar door, dat men op de ver keerstoren niet eerder de start van een kleine machine opmerkte dan toen 't zwaai licht blinkend weerkaatste van de onderkant der drie hoeksvleugel. De machine verdween met on waarschijnlijke snelheid in de duisternis en op de radio-oproep van de toren kwam geen en kel antwoord. Majoor Vanderbvink werd' on middellijk verwittigd en enkele ogenblikken later was het sensationele beiïcht ook i-eeds doorgedrongen tot het vertrek waar zich San dra, Charley, Buck en de anderen bevonden. „Dat is Arend met de Horzel beweerde 't meis je met grote stelligheid. Maar er was niemand die haar wilde geloven, totdat men tenslotte in de hangar ging kijken waar dc Horzel behoor de te staan. Sandra had gelijk! De kist was verdwenen en piloot Storm erbij. DINSDAG 26 APRIL. HILVERSUM I. 102 m. 716 lsc/s. 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 V. d. jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V. d. vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 V. d. kind. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Gram. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Volaanvooruit, lezing. 12.00 Middagkloknoodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Pianospel. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 15 Jaar gele den. praatje. 13.20 Platennieuws. 13.30 Lichte muz. 13.50 Gram. 14.35 V. d. plat telandsvrouwen. 14.45 Gevar. progr. 1.5.50 Gram. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: De samenwerking van de PTT-diensten in het koninkrijk der Ne derlanden, door mr. C. H. W. d' Artillac Brill. 18.00 Lichte muz. 18.20 Pol. lezing. '13.30 Radio Volksuniversiteit: Feiten en vragen rond de sport in het persoonlijk en maatschappelijk leven, door dr. W. van Zijll. Eerste lezing. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Gram. 20.30 Voorspel van een revolutie, klankb. 21.30 Pianorecital. 22.00 Promenade-ork. en sol. (stereofonische uitzj22,30 Nws. 22.40 Gezin en huwelijk, lezing. 22.50 Film- muz. 23.15 Omr.ork. 23.35 Klein koor.' 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.30 Gram. 9.00 Gym v. cl, vrouw. 9.10 De Groenteman. 9.15 Gram, 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters. 11.00 Pianospel. 11.15 V. d. zieken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regerings uitz.: Uitz. v. d. landb. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Dansmuz. 13.00 Nws. 13,15 Feest op 5 mei, praatje. 13.20 Mc- ded. of gram. 13.25 Metropole-ork. 13.55 Beursber. 14.00 Grarn. 14.40 Schoolradio. 15.00 V. d. vrouw. 15.30 Kamermuz. 16.00 Doe. progr. 16.15 Grom. 16,30 V. d. Jeugd. 17.30 Amateursprogr. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel, 18-30 Lichte muz. 19.00 V. d. kind. 19.05 Gesproken brief uit Parijs. 19.10 Gram. 19-45 Journ. 20.00 Nws. 20.05 Gevar. progr. 22.00 Stereofonische uitz.: Promenade-ork. en sol. 22.30 Nws, en beursber. v. New Vork. 22.45 Pianoreci- tal. 23.05 Voordr. 23.20 Experimentele muz. m. comm. 23.55—24.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S, NTS: 20.00 Journ. cn weeroverz. 20.20 Filmverslag. 20.35—22.05 Speelfilm. VLAAMS DFXG. T.V. PROGR. 19.00 De katholieke gedachte cn actie. 19.30 T.V.-albura. 19.35 Nws. 20.05 Raad gevingen om jong te blijven. 20.25 Gevar. progr. 20,55 T.V.-apel. 21.40 Film, 22.15 Nws. en journ. FRANS DELG. T.V.-PROGR. 19-00 Film. 19,30 Automoblelkron. 20.00 Nws. 20.35 T.V.-spcl. 21.55 Muziek voor U. 22.25 Nws. FEUILLETON LILIAN AYE De onbekende schoof een stoel voor haar aan, glimlachte bemoedigend, liep om het tafeltje heen en ging toen ook zitten. Beiden verkeerden zicht baar onder dc indruk van deze merk waardige, ietwat tegenstrijdige ont moeting. Haar blik maakte hem enigszins verlegen, zodat hij vergeefs probeerde met de een ol' andere alle daagse opmerking het pijnlijke mo ment te overbruggen. Eensklaps ech ter, alsof ze heimelijk het terrein hadden afgetast, vonden ze de oplos sing: beiden bezaten ze zin voor hu mor, ooc voor het komische In de si tuatie, zodat ze als cp commando ge lijktijdig begonnen te lachen, eerst zachtjes en toen meer ongedwongen en luider. Dat lachen werkte bevrij dend, verdreef als bij toverslag alle beklemming, die spoorloos in het niet verdween. Stefanie vond in zijn lach een open baring. Het even opflitsen van zijn smetteloos gebit, de straalgcwijs uit lopende lachrimpeltjes om zijn ogen, de hele uitdrukking van zijn knappe gezicht, dat alles samen werkte koes terend en verwarmend. Het gaf haar een prettig, opgelucht gevoel. Eindelijk, nadat beider lach zowat verklonken was. opende hij het ge sprek. „Ik heet Donald Harrison", zei hij op heel gewone, natuurlijke toon, die Stefanie ze wist zelf met waar om even in gedachten naar het een of andere feestje verplaatste, waar van hij, met een glas in de ene, een sandwich in de andere hand, het mid delpunt zou vormen. En onwillekeu rig sloeg ook zij die ongedwongen bijna vertrouwelijke toon aan toen ze vroeg: „Dan komt U zeker uit Enge land?" „Neen, uit de Verenigde Staten" ant woordde hij zonder enig accent, wat haar vraag: „Waar haalt U dat on berispelijke Duits vandaan?" alles zins verklaarbaar maakte. „Import uit Amerika", zei hij gllm- lachènd, maar dacht onderwijl: „Als ze nu eens wist waar ik het Inderdaad heb geleerd!" En voor zijn geest ver rees het oefenkamp der C.I.A., de Central Intelligence Agency, centrum van alle Amerikaanse geheime diens sten. Maar dat was al jaren geleden. Nu stonden de zaken anders: uit het reusachtige stenen gebouw, de her sens van dat centrum, verwachtte hij instructies voor zijn nieuwe opdracht. Welke die zou zijn, wist hij niet, maar een wandelingetje zou het wis en zeker niet worden. „Heb ik", vroeg hij zichzelf af, „daarom een paar urn- geleden aan de telefoon plotseling het gevoel gekregen, dat ik eens met ie mand, de een of ander wie deed er weinig' toe moest spreken? Met iemand, die niets van mij wist en niets met mijn •-'beroep had te ma ken Goed, maar toch was daar ook nog dat andere, waanzinnige gevoel bij geweest: liet gevoel, dat zich juist op net ogenblik, toen haar stem tus senbeide kwam, een door het noodlot vooraf bepaalde gebeurtenis voltrok. Hij, I-Iarrison, clie alleen met concrete dingen raad wist was op dat ogenblik belachelijk hulpeloos gebleken en had, gedreven door dat zo innlg- dwazc, niet te definiëren gevoel, die telefonische afspraak gemaakt. Ter wijl hij nü, na hun ontmoeting, haar reeds jarenlang scheen te hebben ge kend. Een vlug naast Donald opgedoken schaduw kelner met zwarte broeit en wit jasje stoorde hem in zijn vluchtige overpeinzing. „Mevrouw en meneer wensen?" vroeg de man, ter wijl hij met zijn servet een paar pluisjes as van het tafeltje streelt. „Ja. 'wat zal het zijn vroeg Donald Stefanie. „Een .longdrink' Ver- mouth-soda, Gin-Fiss?."' „Graag een vermouth-soda!" „Dus twee vermouth-soda", hernam Donald. „En zijn er hier sigaretten te krijgen?" ..Natuurlijk, meneer. Ilt zal er U wat laten brengen". De kelner verdween, zodat Donald Harrison en Stefanie Winter ander maal alleen waren; alleen met hun bonzende harten, met hun conventio nele vragen en antwoorden, die ze als een soort barricade over en weer hadden opgetrokken, uit angst voor iets waaraan ze geen naam konden geven. Plotseling merkte Donalcl bij toeval Stefanie's trouwring op. 't Was alsoi' hij een slag om de oren kreeg. „Ze is getrouwd! zei hij bij zichzelf en zat er een ogenblik als verslagen bij. Zo verstreken een paar eindeloos lijken de seconden. Toen vermande hij zich. „Nu ja, en wat zou dat?" vroeg hij zich af, schijnbaar heel kalm en be redeneerd. „Je wilde toch alleen maar een kopje koffie met haar drinken; je wilde immers niets anders dan eens met iemand over koetjes en kalfjes praten. Liefst met een vrouw; dat is niet meer dan natuurlijk voor iemand, die jarenlang bijna uitsluitend met mannen heeft omgegaan. Je moogt toch met een getrouwde vrouw wel oen kopje koffie oiets anders drinken, nietwaar?" Maar in flag rante tegenspraak met zijn strikt za kelijke argumenten, dacht hij inner lijk: „Lieve hemel, ze is getrouwd!" En daarop, na korte aarzeling: „Toch wil ik haar nog eens terug zien en dat zal ik haar ook vertel len. Als ze neen zegt, heb ik me per slot van rekening toch vergist; dan had het noodlot niets vooruit be paald, dan was er niets geheimzin nigs, maar alles heel normaal en natuurlijk." Donald besloot, voor zover 't hem mogelijk was, open kaart te spelen, want van dat over en weer praten kreeg hij meer dan genoeg; dat was nog erger dan helemaal alleen zijn. Dus zei hij, als torloops; „Ik blijf maar enkele dagen in Hamburg en kom ook niet meer in Duitsland te rug; 't was, als U het zo noemen wilt, een uitstapje voor één keer. Maar eigenlijk wilde ik U iets heel anders zeggen. Ik ben U nog een verklaring schuldig voor mijn erg zonderling tussenbeide komen aan de telefoon. Kort verteld, zonder er ver der over uit te weiden, stonden de zaken zo: ik kreeg plotseling het ge voel, dat ik eens met iemand moest spreken." En heel rustig liet hij erop volgen: „Ik zwerf tamelijk veel in de wereld rond en kom er feitelijk nooit toe eens met deze of gene over het weer en dergelijke alledaagshe den te praten. Dat is misschien een krankzinnig idee, maar het is nu eenmaal zo." Hij zweeg even, bij zichzelf overwe gend, oi' het raadzaam was nog' ver der te gaan cn wat te zeggen over het onverklaarbare, dwaze gevoel, dat zich van hem had meester ge maakt toen hij haar stem door dc telefoon hoorde. Maar bij nader in zien deed hij er liever liet zwijgen toe en vroeg slechts terwijl hij hardnekkig naar de overkant van de straat staa.rde en krampachtig poog de, zijn heftig kloppend hart te kal meren op gewone conversatie toon: „Zou U morgen of overmorgen nog een paar uur van uw tijd voor mij beschikbaar hebben? Ja" ging hij, haar plotseling in de ogen kij kend, voort, „die woorden beschik baar hebben" klinken afschuwelijk onecht, maar Ik meen het heus én wat zou ik anders moeten zeggen?" Haar antwoord klonk doodeenvou dig: „Wc zouden morgen samen kunnen eten" en dat zinnetje ging haar zo gemakkelijk af alsof ze elk aar reeds jarenlang- kenden. In Do nalds grijze ogen zag ze eensklaps klemo, helder glimmende punten op lichten, maar zc sloeg haar blik niet neer, want ze icon onmogelijk spijt over zijn voorstel voelen en nog veel minder gewetenswroeging. Integen deel, een ander antwoord zou haar niet over de lippen zijn gekomen. Intussen stond aan de overzijde van de straat, te midden van de huizen zee en het voorbijrazende verkeer, stokstijf, en als in de grond gewor teld, de heer Konrad Enderlein. Zijn lange magere gestalte scheen tussen a! dtc mensen het symbool der zieli ge verlatenheid van dc enkeling. Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 12