MEECTm Brasilia moderne hoofdstad nieuwe BASIS VOOR ONTSLUITING BRAZILIËS BINNENLAND Rook die lekkere halfzware shag uit de bekende handige doos BLOEMSCHILDERS VAN DRIE EEUWEN IN GENTS MUSEUM VRIJDAG 22 APRIL 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 Metropool in het oerwoud (Advertentie) (Van een onzer redacteuren). Sinds donderdag 21 april is Rio de Janeiro de hoofdstad van Brazilië niet meer. Duizenden regeringsambtenaren zijn weg getrokken naar een plek midden in het dichte Braziliaanse oerwoud, naar een nieuwe stad: Brasilia. Een enorme stad, produkt van de tweede helft van de 20ste eeuw, ultramodern van architectuur, is daar, ver van de zee, op 1700 meter hoog te in de staat Goyas verrezen. Van deze stad uit, die gelegen is in het centrum van het land, zullen de Brazilianen sneller en effectiever kunnen werken aan de ontsluiting en ontwikke ling van Centraal-Brazilië. Grootse plannen hebben de zuide lijk enthousiaste Brazilianen met hun land. Uit de opzet van de nieuwe hoofdstad Brasilia blijkt het karakter van die plan nen: revolutionair, modern, rechtlijnig. Extravagante ontwerpen In een verbazingwekkend tempo is de nieuwe stad Brasilia tot stand gekomen. In het najaar van 1956 namelijk schreef de Brazi liaanse regering een nationale prijsvraag uit. Het object: Ont werp van Brasilia, hetgeen iedere rechtgeaarde Braziliaan voldoen de zei, want meer dan een eeuw reeds leefde het plan te komen tot een nieuwe centraal gelegen hoofdstad. Er kwamen inzendingen van 60 architecten, die elkaar bestreden om de eerste plaats in het extra vagante. Voor de verwezenlijking werd de voorkeur gegeven aan het ontwerp van Li'icio Costa een zeer bekend architect in het Amerikaanse werelddeel en ver daarbuiten. Drie machten De kern van het plan van Cos ta is de „Plaza de los Tres Po- deres", het Plein van de Drie Machten (wetgevende, uitvoe rende en rechterlijke macht). Het is een driehoekig plein, waarvan de zijden gevormd worden door de imposante ge bouwen van het parlement (wetgevend), de regering (uit voerend) en de hoge raad (rechterlijk). Uitlopend op de top van de driehoek volgen de gebouwen van de verschillende ministeries en links en rechts sluiten hierop aan, als gebo gen vleugels, de enorme woon blokken, de hotels, banken, sportvelden, theaters, dieren tuin, botanische tuin en andere oorden van recreatie. Op het kruispunt van de twee stads- vleugels en de regeringsgebou wenvleugel staat de kathe draal, ook hypermodern van opzet, in de vorm van een ko renschoof, met een onder grondse ingang en wanden van glas. Gedurfde lijnen De meeste gebouwen zijn ontwor pen door de Braziliaanse archi tect Oscar Niemeyer. Zeer opzien barend in de wereld van bouw- Een droom werd werkelijkheid Sinds Brazilië in 1889 een re publiek werd hebben de presi denten steeds een hartewens gekoesterd: Stichting van een hoofdstad in het centrum van het land en ontwikkeling van het rijke gebied naar het wes ten, naar het binnenland dus. Het was een wensdroom, waarvoor de basis was gelegd door de Braziliaan in hart en nieren, patriarch José Bonifa cio. Hij noemde in 1832 reeds de staat Goias ideaal voor het nieuwe Brasilia. Een plaats, waar twee rivieren samen vloeien, waar een heerlijk kli maat heerst en van waaruit heel het land „overzien" kon worden. Ook president Kubïtschek droomde van Brasilia en hij was het die de uitvoering van dé „nationale hartewens" door zette. Veel tegenstand onder vond hij. Uiteraard, wie ver wacht dit niet bij een derge lijk massaal project? Maar het werk begon, nu twee-en- een-half jaar geleden en thans is Brasilia werkelijkheid. Niet minder dan 40.000 man hebben onder leiding van architect, Oscar„Niemeyer aan de uitvoe ring van,.hét project van archi tect Lücio Costa gewerkt en nog draaien de cementmolens en daveren de bouwmachine- rieën door, nog jaren lang. Maar de stad bevindt zich op een kleine duizend kilometer afstand ten noordoosten van Rio de Janeiro, de oude hoofd stad, de metropool aan de oceaan. Groot is het feest dat de Brazilianen vieren en maar klein is het deel van de 62 miljoen inwoners in het 8.5 miljoen vierkante kilometer grote land dat niet aan het na tionale feest deelneemt. Een beeld van het. Plein van de Drie Machten" in aanbouw. Het hoge gebouw is de huis vesting van het parlement met de bolvormige vergader ruimten er bij. Rechts het ge bouw van het Hooggerechtshof en op de achtergrond de ge bouwen van de departementen. kundigen zijn zijn scheppingen, als het presidentieel paleis, de re-# geringsgebouwen, de amfithea- tersgewijs opgerichte gebouwen van de Braziliaanse Eerste en Tweede Kamer, het Hoogge rechtshof en het zeer lange Pala ce Hotel. Vanzelfsprekend dat in deze zo progressief opgezette stad brede autowegen zijn aangelegd, dat men er een ondergrondse spoorweg en een vliegveld van al lure heeft. Ontsluiting Het Braziliaanse binnenland is rijk aan bodemschatten en heeft zeer vele economische mogelijk heden. Nu de nieuwe hoofdstad midden in dit rijke gebied is ge bouwd, zal de ontsluiting vlotter dan tot nu toe gebeuren. Immers aanleg van wegen door het bin nenland is nu zeker noodzakelijk. CAPTAIN G Uitstellen is niet meer mogelijk, want verbindingen met Brasilia, steeds meer en beter, moeten er komen. Aan de wegen zullen uiteraard nieuwe nederzettingen verrijzen, of bestaande inlandse dorpen zul len gemoderniseerd worden. Han del en industrie gaan in deze plaatsjes hun dépendances vesti gen al met al: een groot deel van het binnenland zal ontsloten wor den. De plaats van Brasilia werd op het centrale plateau van Goias gekozen, omdat het klimaat daar in alle opzichten aangenaam is te noemen, zeker in vergelijking met de rest van het binnenland. Nooit is het er zo smoorheet dat het vrijwel onmogelijk is te wer ken de air-conditioning in de moderne gebouwen maakt het binnenshuis uiteraard nog mak kelijker en tevens is het er niet zo verlammend vochtig als in de oude hoofdstad Rio de Janeiro. De oude stad De cosmopolitische stad Rio de Janeiro is dus geen hoofdstad meer. Er wonen hier in de stad aan de oostkust van de Atlanti sche Oceaan ongeveer drie mil joen mensen, van wie bijna 90.000 ambtenaren van een klein dozijn ministeries. Ook deze ministeries zullen binnen afzienbare tijd ver huizen naar de nieuwe hoofdstad, waar thans reeds een 75.000 men sen wonen, waarvan een 3500 ambtenaren met hun familie. Een van de dingen, die de knap pe maar ook zeer ambitieuze pre sident Kubitschek de Oliveira naast persoonlijke roem hoopt te bereiken met zijn- nieuwe hoofdstad is dat hij een groot aantal overbodige ambtenaren kwijt zal raken. Hij rekent er op dat duizenden zullen verkiezen in Rio te blijven. Zo zal hij de orga nisatie van het ambtenarenkorps in zijn nieuwe stad gezond kun nen maken. Het is namelijk in Brazilië zo dat vrijwel iedere ambtenaar, die een klein beetje in is ook verkrijgbaar in Virginia, american en zwaar Het basisplan van de nieuwe stad Brasilia, zoals architect Lücio Costa het ontwierp en zoals het werd en nog wordt uitgevoerd. De inzet is het „Plein van de Drie Machten". Een punt van deze inzet wijst naar de plaats van dit plein in het plan. Recht naar boven loopt de avenue met de gebou wen -.can de ministeries en in het midden, waar links en rechts de vleugels met hotels, woonblokken enz. beginnen, staat de kathedraal. Links van de stad ligt het vliegveld en rechts onder, op enkele kilo meters afstand van het drie hoekige plein is de residentie van de president. de melk te brokkelen heeft, zijn familieleden aan regeringsbaan tjes helpt, hetgeen ernstige con sequenties heeft gegeven, gezien het feit dat de regering geen ambtenaren mag ontslaan. Nu echter zijn reeds veel ambtenaren in Rio bezig een ander bestaan op te bouwen, omdat zij niet uit de stad aan zee weg willen. Jaren zal het uiteraard vergen, voordat het gehele regeringsap paraat naar Brasilia is overge bracht. Intussen moet op twee plaatsen gewerkt worden, in Rio en in de nieuwe stad. Zeer veel zal voor het nemen van de af stand tussen Rio en Brasilia ge bruik moeten worden gemaakt van het vliegtuig. De Brazilianen geloven vast in de bestaansmoge lijkheden van Brasilia en zij wui ven argumenten als: „Canberra in Australië een eveneens kunst matig gestichte hoofdstad is toch nooit een waarlijk levende stad geworden", schijnbaar luch tig weg. De geestdrift voor de nieuwe stad heeft echter geen echte luchtigheid veroorzaakt. De Braziliaan ziet in de bouw van zijn nieuwe hoofdstad de enige goede oplossing voor het pro bleem van de ontwikkeling van het binnenland. Een oplossing, die reeds in 1832 door patriarch José Bonifécio werd gepropageerd en die nu meer dan een eeuw later eindelijk kon worden gerealiseerd. UNIEKE TENTOONSTELLING TOT 26 JUNI „Bloem en tuin in de Vlaamse kunst" In het museum voor Schone Kunsten te Gent is een uitzonderlijke ten toonstelling ingericht onder de naam „Bloem en tuin in de Vlaam se Kunst". Deze tentoonstelling wil de ontwikkelingsgeschiedenis illustreren van het bloemenschilde- ren in de Vlaamse gewesten vanaf de vijftiende tot het einde van de achttiende eeuw. Het museum voor Schone Kunsten heeft medewerking verkregen van verschillende mu sea, onder andere het Mauritshuis, het Rijksmuseum Amsterdam, mu seum Boymans en verschillende musea uit Frankrijk, Engeland en Amerika, voor het bijeenbrengen van de unieke verzameling in het Park der Floraliën te Gent. In het aprilnummer van uitzonder lijke omvang, van ,.De Periscoop", onafhankelijk literair en artistiek maandblad, wijdt G. Chabot een lang artikel aan de „Bloem en tuin in de Vlaamse kunst". Hij schrijft onder meer dat tal van de Vlaamse kunstenaars hebben gewerkt onder het teken van de godin Flora en aangetrokken werden door de vreedzame en berustende bloemen wereld. Op de tentoonstelling zal men zich niet beperken tot het ex poseren van bloemstukken, maar er zullen tevens tableaux van de beste Vlaamse schilders worden I getoond waarin de bloem een sym bolische of een decoratieve rol speelt. De heer Chabot geeft in het artikel in het speciale nummer van „De Periscoop" een uitgebreid overzicht van de geschiedenis van het bloem schilderen in de Vlaamse gewesten. Hij noemt de nauwkeurige „primi tieven" in de vijftiende en zestiende eeuw, en de schilders van de latere zestiende eeuw die onder invloed van het humanisme de natuur ob jectiever gingen beschouwen. Een belangrijke factor die die op komst van. het bloemenschilderen bevorderde, was het invoeren van planten uit verre vreemde landen, en in de zeventiende eeuw de Gouden Eeuw van de Vlaamse bloemschilderkunst ontwikkelt er zich in Vlaanderen en in Holland een nieuw genre van bloemschil derkunst. Dit tijdperk is op de Gentse expositie dan ook het sterkst vertegenwoordigd. De tentoonstelling laat vervolgens zien dat het bloemenschilderen, door de epische bezieling die de school van Rubens uitstraalde, wel dra de decoratieve kant uit ging, en in de achttiende eeuw raakte het bloemenschilderen in Vlaanderen in verval. De „fleuristen" werden be- invloed door decoratieschilders, en men streefde te veel naar siereffec- ten. De tentoonstelling heeft nog een aan trekkelijke zijde, namelijk het in het licht stellen van de allegori sche flora: Op vele oude stukken kan men zinnebeeldige en beeld- sprakige bloemen bewonderen. Daarnaast heeft men gemeend een indruk te moeten geven van de tuin in de vroegere eeuwen. De heer Chabot meent in zijn artikel dat de tentoonstelling niet alleen een feest voor het oog zal zijn, maar ook een waardevolle bijdrage zal leveren tot de algemene culturele vorming. De tentoonstelling blijft geopend tot 26 juni. voor heet water. Vergen weinig ruimte

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 13