IERLAND uniek met zijn natuur, zijn volk en Keltische cultuurresten Toeristentreinen: snel, recht op doel af en een „eigen plekje" PASEN., fotovreugde met de ideale ILFORDtwee ILF0RD en natuurlijk in elke camera 's werelds beste film WIE ECHT SPANJE WIL ZIEN MOET LANGS DE KASTELEN WOENSDAG 13 APRIL 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 17 luropa Dit is een pagina in onze reeks met vakantietips. Vandaag ne men wij de lezers in gedachten mee naar het „onbekende" Ier land, naar Spanje en op diverse uitstapjes met toeristentreinen. Ondanks De Bilt valt het weer best mee Net een schotel: hoog aan de kanten en laag in het midden IERLAND echt een vakantieland voor burgemeesters, sociologen en ministers, die het zo goed met het platteland menen: er zullen in Europa namelijk weinig landen zijn, waar zo de ruïneuze invloe den van de ontvolking van het platteland te bestuderen zijn. Honderd jaar geleden woonden er zes miljoen mensen, nu nog maar drie miljoen, dit als gevolg van de Engelse politiek en de mis oogsten. De emigratie naar Ame rika de halve politiemacht van New York is Iers, zo hebben we ons laten vertellen is enorm geweest en vandaar dat het hoofd thema in de prachtige Ierse volks liederen vaak is „Ik verliet Ierland en mijn moeder omdat wij arm waren". Die opvallende moedei'binding is er waarschijnlijk oorzaak van dat Ierland zoveel vrijgezellen kent; die grote trek naar de overkant, dat men in het zuiden soms in eens in een totaal verlaten dorp staat en dat er zoveel bouwvallen uit een jong en een grijs ver leden zijn: centen voor de restau ratie zijn er niet. EIRE, zoals de Ieren zelf hun wij- staat noemen, is een eiland, iets groter dan Nederland. Het is net een schotel: hoog aan de kanten en laag in het midden. Hoewel: „hoog" dat betekent tot 1000 me ter en „laag" wil zeggen, dat ook Reducties op de Bundesbahn Duitsland behoort tot de landen, waar de toerist wél reductie krijgt als hij een niet al te karig gebruik maakt van de spoorwegen. De Bundesbahn stelt namelijk districtskaarten be schikbaar voor 71 districten (waaron der de mooiste toeristische hoekjes), die elk een spoorwegnet van rond 1000 kilometer hebben. Op die 1000 kilome ter rail kan men met zo'n districts- kaart naar hartelust rondtoeren; per stoptrein, per snel- of D-trein en hier en daar zelfs per Bundesbahnbus. In de stop- en sneltreinen mag U met een tweede klas-kaartje zelfs op de eerste klas-kussens zitten en hebt U een fiets of brommer bij U, dan mag U die grati3 meenemen in de bagage wagen. De districtskaarten kosten per maand 80 mark (eerste klas 106 mark) en per week 33 mark (eerste klas 43 mark). De maandkaavten ge ven wat meer rechten dan de week kaarten, maar vraagt U daar uw reis bureau even naar, wilt U? (Advertentie) in het centrum het land nog wel heuvelt; tussen die heuvels dan liggen de moerassen en veengron den, doordat het water niet naar zee kon afstromen. Deze opbouw van het land maakt, dat de rand van het eiland voor de toerist het aantrekkelijkst is (zie kaartje). KILLARNEY EN GLEN G ARRIFF in het uiterste zuidwesten hebben een buitengewoon zacht klimaat; bij Glengarrlff groeien zelfs sub tropische planten. Deze streek is wel de mooiste van Ierland. De montbretia bloeit er langs de weg en de fuchsia's schieten er meters hoog op. De boeren weven er de originele tweed, die nog op de ouderwetse manier wordt geverfd met behulp van kruiden, die het land zelf oplevert. De stoffen lig gen als kleurige lappen op het veld te drogen en beslist niet SPAANS lijken wel de stadjes in het zuidwesten met hun nauwe straat jes en ronde torens. Geen wonder, STERK, KREUKHERSTELLEND, WASBAAR. PLOOI HOUDEND want de trotse Spaanse vloot, de Armada, is in 1588 op de rotsige kusten verpletterd, en een groot deel van de opvarenden is in Ier land gebleven. Vandaar ook de Spaanse trekken in de bevolking daar. Die overigens van oorsprong Keltisch is. KELTISCH is de cultuur in Ierland en dank zij het feit, dat de Ro meinen er niet invielen, ziet men er nog tal van opvallende relicten van: enorme stenen kruisen, dun ne ronde torens, waarin de bevol king vluchtte als er gevaar was en heuvels-met-een-geschiedenis, waarvan sommige bij bepaalde ge legenheden (St.-Patricks-day bij voorbeeld) nog steeds „in trek" zijn. Keltisch was ook de taal van de Ieren; aan de westelijke oceaankustkan men haar nog s de oude taal weer in ere te herstellen, maar het lijkt erop, dat het al te laat is. DE IEREN zijn zo mogelijk nog flegmatieker dan de Engelsman heet te zijn. De rust, die over hun land ligt en die misschien een tik keltje „sloom" aandoet, ligt ook over de Ieren, al zijn die dan verre van sloom. Want sloomheid im pliceert een zekere laksheid en achterlijkheid de Ieren zijn fi- lerland is geen rijk landmaar ontegenzeggelijk wel romantisch. Dat toont dit -plaatje van het turfezeltje uit Connemara. Iosofiseh en vallen op door hun aangeboren, laat ons zeggen „be daarde energie". Dat ze daaren boven vol humor zitten en gast vrij zijn, is voor de toerist alleen maar aantrekkelijk. De rust van het land en de rust van de men sen zijn voor de aan jachten en draven gewende westerling van het vasteland een medicijn. HET KLIMAAT in Ierland valt best mee, ondanks de weeroverzichten van De Bilt, die daar alle depres sies geboren laten worden. Goed, het kan er regenen en best ook, maar regel is, dat men in de zo mermaanden langdurige perioden van mooi weer heeft. Als het U schikt, ga dan in september of ok tober, want dan zijn de kleuren op „the Emerald Isle", „het Groene Eiland", het uitbundigst. Zoals ge zegd: in het zuidwesten is het kli maat haast subtropisch. DE WEGEN zijn in Ierland uitzon derlijk goed; niet alleen automo bilisten, maar ook brommers en fietsers kunnen er heel goed te recht. Het „huur een auto"-sys- teem is ook in Ierland sterk ont wikkeld; men kan er ver van te voren een reserveren. DE HOTELS dat wisselt. Er zijn uitstekende, maar vooral in de kleine steden zijn er ook, die niet altijd even zindelijk zijn. Wie een tent meeneemt kan deze neerzet ten waar hij wil. DE WEG ERHEEN is het kortst door de lucht: de K.L.M. vliegt op Dublin. Wie van de zee houdt, kan proberen met een vrachtboot van de Holland-Ierlandlijn over te steken. De vaartijd is twee dagen. De boten hebben een beperkte passagiersaccommodatie, zodat vroegtijdige reservering gewenst is. Verder zijn er de veerboten van Fishgard in Zuïd-Wales naar Rosslare, Waterford en Cork (let op voor zeeziekte, want het kan in de'zuidelijke Ierse Zee behoor lijk spoken) en van Holyhead in Noord-Wales naar Dublin en (de kortste en goedkoopste) van Stranrear in het Lake District naar Larne. Men houde er reke ning mee, dat men eerst óók nog over de Noordzee of over het Nauw van Calais moet en dat de overzetkosten, vooral als men een auto meeneemt, zodoende al met al nogal in de papieren lopen. Maar in ruil daarvoor kriigt men dan ook een land te zien, dat wer kelijk uniek is met z'n natuur, z'n volk, z'n duizenden ruïnes van kastelen, huizen, kloosters, ker ken en graven en z'n prachtige overblijfselen van de oude Kel tische cultuur, die nergens zo gaaf bewaard zijn als hier. IERLAND IS ANDERS, heet het boek dat dr. A. Melchior schreef; echt een boek om er vooraf even „in" te komen. Wilt U nog meer: „Ierse nachten" van Simon Vest dijk en „Meesters der Ierse vertel kunst" laten U ook alvast de haast irrationele sfeer van het Ierse leven onder-gaan. En als U er eenmaal bent, hebt U veel ple zier van de A.N.W.B.-uitgave „Ierland" en van het handboek van „The Cyclists Touring Club", waarin onder meer de eenvoudige hotels en pensionboerderijen zijn vermeld. Dit jaar ook treintoerisme naar Corsica Een beetje huiverig voor dat overstap pen op vreemde stations, dat gehannes met bagage en die vreemde mensen allemaal in de coupé? Dan zijn de toeristentreinen, die van Nederland uit zuid- en zuidoost waarts snellen, precies wat U hebben moet. Niet alleen voor de beginnelingen: toeristen treinen hebben iets aantrekkelijks voor ieder een, die ver van huis gaat. Ze rijden 's nachts door, ze gaan recht op hun doel af en ze stoppen bijna nergens. Dat betekent: men verliest geen kostbare vakantietijd (men kan rijdende slapen en slapende rijden, al is men niet verplicht een bed te huren)men behoeft zelden of nooit over te stappen en er komen onderweg geen „vreemdelingen" in de coupé, zodat men rustig z'n jasje uit kan trekken en ergens op kan hangen. Bovendien houden de reisbureaus en reisverenigingen er bij het vaststellen van de plaatsen rekening mee, dat elke coupé min of meer een eenheid wordt (geen jonge lolbroeken tussen bedaar de ouderen) en gaari er m de meeste tremen Nederlandse reisleiders en soms zelf stewar dessen mee, die de reizigers veilig op de plaats van bestemming afleveren. Wist U dat de Nederlanders in Eu ropa bovenaan staan wat het treintoerisme betreft? Relatief dan altijd, dat wil zeggen in ver- houding tot het bevolkingsaantal. Verleden jaar zijn er een kleine 100.000 Nederlanders buitenslands getogen met de speciale toeristen treinen. Dat zijn de Bergland-ex press (NRV, Lissone-Lindeman en andere grote reisbureaus), de Hotel planexpress (reisbureau Hotelplan), de Zon-express (NS en de Franse Toeristen Service van de Franse Spoorwegen) en de speciale arran gementen van de NS (Parijs, Rijn, Harz), die gelden voor de treinen van de normale dienst. De meeste, van die toeristentreinen gingen naar Oostenrijk, dan volgen Italië en Zwitserland welk laatste land in spoorwegtermen „de draaischijf vau Europa" heet) en dan komt Zuid- Duitsland. De NS hebben hun treinvakantie- programma dit jaar weer uitge breid. Behalve de reizen naar Parijs en de Rivièra is er dit jaar een reis naar Corsica bij, waarbij voor het laatste traject (Marseil le-Corsica) gebruik wordt ge maakt van het vliegtuig. De va kantiegangers brengen hun zon nige dagen door in net bungalow park „Marina Viva" aan de baai van Ajaccio. De tiendaagse reizen kosten, van Maastricht-grens af, 311, de zeven tien-daagse 447, alles inbegrepen. De tiendaagse reizen beginnen op maandag van 16 mei tot en met 19 september en bovendien op vrijdag van 15 juli tot en met 9 september en de zeventiendaagse starten op maandag van 16 mei tot en met 12 september en bovendien op vrijdag van 15 juli tot en met 2 september. Dan rijdt dit jaar de Zon-express weer naar de Franse Rivièra. Tien daagse reis naar lietkampoercen- trum Le Dramont 115, tien bungalow-park Boulouris 163, tien daagse hotelreis Nice met excursies 225, tiendaagse reis naar Nice met half pension in hotels 185, alles van Maastricht-grens af. De Zon- expres vertrekt op maandag (11 ap ril t/ni 26 september)en bovendien op vrijdag 15 juli t/m 9 september). En dan zijn er, het hele jaar door, de reizen naar Parijs in vijf varia ties. Vijf dagen met "volledig pension en excursies 98, idem zeven dagen 128, vijf dagen met half pension 76, idem zeven dagen 101. Zeven dagen vol pension, excursies en dag tocht naar de kastelen aan de Loire 154. Alles van Roosendaal-grens af gerekend. Vertrek elke maandag. De reizen naar de Rivièra en Parijs zijn zeer geschikt voor niet-ervaren buitenland-reizigers. Naar de Rivièra gaan Nederlandse reisleiders mee en zowel aan de Rivièra als in Parijs staan de vakantiegangers Neder lands-sprekende gidsen ten dienste bij de excursies. De klefnbeeld camera voor kleur en zwart-wit, waar alles mee kan. Een uitgebalanceerd „alles in een" sneltransport, maakt de Sportsman tot een camera, waar mee razend snel serie-opnamen gemaakt kunnen worden. De ge coate 2,8 lens geeft haarscherpe negatieven tot in de uiterste hoeken. ILF0RD De sublieme 6x6 camera voor- jonge mensen, die zonder pro blemen, direkt goede foto's wil len maken. Handfg plat model, gemakkelijk mee te nemen in een keurig paraattasje. Deze vol waardige, geheel metalen came ra schat U tientallen guldens duurder dan zij maar kost. De sluiter in het camerafront voor komt bewogen onscherpe foto's. ILF0RD NÓG GOEDKOPE PLAATSEN Eens stonden er in Castilië 5000 tot 6000 In Spanje, waar do peseta verleden jaar gedevalueerd is, zullen de prij zen dit jaar eer lager dan hoger zijn vergeleken bij verleden jaar. Dat be tekent dat Spanje zijn naam als goedkoopste toeristenland hand haaft; goedkoop dan voor wie er is, want om er te komen zult IJ ook iets moeten uitgeven en dat wordt een enkele keer wel eens vergeten. Hoe het ook zij: de naam van goedkoopste toeristenland werkt als een magneet en als de voorte kenen niet bedriegen, zullen de 4. miljoen toeristen van verleden jaar er nu ongetwijfeld 4% of 5 worden. Dat toenemende bezoek werkt op die ju-ijzen evenwel averechts, want met name in de grotere steden zijn ze de laatste jaren aanzienlijk omhoog ge schoten. Er zijn nog plaatsen genoeg, waar men voor weinig geld een verrukke lijke vakantie kan houden Spanje is tenslotte onmetelijk groot maar als de invasie van buitenlandse toe risten nog een paar jaar aanhoudt en als met name de Duitsers, die in Spanje zo talrijk zijn dat men her en der aankondigingen als „Deutsche Küche" en „Deutsches Haus" ziet. doorgaan met te laten blijken, dat ze fiks in de slappe was zitten, dan zou die situatie wel eens in korte tijd kunnen veranderen. Wie niet de kust, maar écht Spanje wil zien, make een tocht langs de machtige kastelen van Oud- en Nieuw-Castïlïë, Daar hebben eens tussen de 5000 en 6000 van deze in drukwekkende bouwwerken gestaan en misschien begrijpt IJ nu waarom deze typische streek tussen de Py reneeën en de Taag Castilië heet. De mooiste kastelen vindt men langs de route Valcarlos (de (Frans- Spaanse grensovergang aan de west kant van de Pyreneeën) door het dal van Roncesvalles, Pamplona, Olite (machtig kasteel van de koningin van Navarre), Tudela, verder langs de Duero via Soria, Burgo (Arabisch bolwerk) en Gormaz (belangrijkste Arabische vesting), Aranda, Penafiel (langgerekt, machtig kasteel, dat 'n bolwerk der christenen was), Valla- dolid, Medina del Campo (imposant bakstenen kasteel). Coca (het merk waardigste kasteel van Spanje, het laatste in de mudejar-stijl), Segovia (Alcazar) en zo via de bergpassen van Los Leones of Nevacorrada naar Madrid. Vandaar kunt U dan ver der Spanje in trekken en bijvoor beeld naar de Middellandse Zee koer sen (Murcia of Valencia) en de schilderachtige kustweg over Tarra gona, Barcelona en Perpignan terug nemen. Vermeld zij nog, dat de Brabena elke zondag over Amsterdam een bus laat rijden naar Barcelona, die er drie da gen over doet. Enkele reis zonder- verzorging 102,50, mét 135, retour resp. 1S5 en 245,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 9