IERLAND uniek met zijn natuur,
zijn volk en Keltische cultuurresten
Toeristentreinen: snel, recht op
doel af en een „eigen plekje"
PASEN., fotovreugde met de
ideale ILFORDtwee
ILF0RD
en natuurlijk in elke camera
's werelds beste film
WIE ECHT SPANJE WIL ZIEN
MOET LANGS DE KASTELEN
WOENSDAG 13 APRIL 1960
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
17
luropa
Dit is een pagina in onze reeks
met vakantietips. Vandaag ne
men wij de lezers in gedachten
mee naar het „onbekende" Ier
land, naar Spanje en op diverse
uitstapjes met toeristentreinen.
Ondanks De Bilt valt het weer best mee
Net een schotel: hoog aan de
kanten en laag in het midden
IERLAND echt een vakantieland
voor burgemeesters, sociologen en
ministers, die het zo goed met het
platteland menen: er zullen in
Europa namelijk weinig landen
zijn, waar zo de ruïneuze invloe
den van de ontvolking van het
platteland te bestuderen zijn.
Honderd jaar geleden woonden er
zes miljoen mensen, nu nog maar
drie miljoen, dit als gevolg van
de Engelse politiek en de mis
oogsten. De emigratie naar Ame
rika de halve politiemacht van
New York is Iers, zo hebben we
ons laten vertellen is enorm
geweest en vandaar dat het hoofd
thema in de prachtige Ierse volks
liederen vaak is „Ik verliet Ierland
en mijn moeder omdat wij arm
waren".
Die opvallende moedei'binding is
er waarschijnlijk oorzaak van dat
Ierland zoveel vrijgezellen kent;
die grote trek naar de overkant,
dat men in het zuiden soms in
eens in een totaal verlaten dorp
staat en dat er zoveel bouwvallen
uit een jong en een grijs ver
leden zijn: centen voor de restau
ratie zijn er niet.
EIRE, zoals de Ieren zelf hun wij-
staat noemen, is een eiland, iets
groter dan Nederland. Het is net
een schotel: hoog aan de kanten
en laag in het midden. Hoewel:
„hoog" dat betekent tot 1000 me
ter en „laag" wil zeggen, dat ook
Reducties op de
Bundesbahn
Duitsland behoort tot de landen, waar
de toerist wél reductie krijgt als hij
een niet al te karig gebruik maakt
van de spoorwegen. De Bundesbahn
stelt namelijk districtskaarten be
schikbaar voor 71 districten (waaron
der de mooiste toeristische hoekjes),
die elk een spoorwegnet van rond 1000
kilometer hebben. Op die 1000 kilome
ter rail kan men met zo'n districts-
kaart naar hartelust rondtoeren; per
stoptrein, per snel- of D-trein en
hier en daar zelfs per Bundesbahnbus.
In de stop- en sneltreinen mag U met
een tweede klas-kaartje zelfs op de
eerste klas-kussens zitten en hebt U
een fiets of brommer bij U, dan mag
U die grati3 meenemen in de bagage
wagen. De districtskaarten kosten per
maand 80 mark (eerste klas 106
mark) en per week 33 mark (eerste
klas 43 mark). De maandkaavten ge
ven wat meer rechten dan de week
kaarten, maar vraagt U daar uw reis
bureau even naar, wilt U?
(Advertentie)
in het centrum het land nog wel
heuvelt; tussen die heuvels dan
liggen de moerassen en veengron
den, doordat het water niet naar
zee kon afstromen. Deze opbouw
van het land maakt, dat de rand
van het eiland voor de toerist het
aantrekkelijkst is (zie kaartje).
KILLARNEY EN GLEN G ARRIFF
in het uiterste zuidwesten hebben
een buitengewoon zacht klimaat;
bij Glengarrlff groeien zelfs sub
tropische planten. Deze streek is
wel de mooiste van Ierland. De
montbretia bloeit er langs de weg
en de fuchsia's schieten er meters
hoog op. De boeren weven er de
originele tweed, die nog op de
ouderwetse manier wordt geverfd
met behulp van kruiden, die het
land zelf oplevert. De stoffen lig
gen als kleurige lappen op het
veld te drogen en beslist niet
SPAANS lijken wel de stadjes in het
zuidwesten met hun nauwe straat
jes en ronde torens. Geen wonder,
STERK, KREUKHERSTELLEND,
WASBAAR. PLOOI HOUDEND
want de trotse Spaanse vloot, de
Armada, is in 1588 op de rotsige
kusten verpletterd, en een groot
deel van de opvarenden is in Ier
land gebleven. Vandaar ook de
Spaanse trekken in de bevolking
daar. Die overigens van oorsprong
Keltisch is.
KELTISCH is de cultuur in Ierland
en dank zij het feit, dat de Ro
meinen er niet invielen, ziet men
er nog tal van opvallende relicten
van: enorme stenen kruisen, dun
ne ronde torens, waarin de bevol
king vluchtte als er gevaar was
en heuvels-met-een-geschiedenis,
waarvan sommige bij bepaalde ge
legenheden (St.-Patricks-day bij
voorbeeld) nog steeds „in trek"
zijn. Keltisch was ook de taal van
de Ieren; aan de westelijke
oceaankustkan men haar nog
s de oude taal weer in ere
te herstellen, maar het lijkt erop,
dat het al te laat is.
DE IEREN zijn zo mogelijk nog
flegmatieker dan de Engelsman
heet te zijn. De rust, die over hun
land ligt en die misschien een tik
keltje „sloom" aandoet, ligt ook
over de Ieren, al zijn die dan verre
van sloom. Want sloomheid im
pliceert een zekere laksheid en
achterlijkheid de Ieren zijn fi-
lerland is geen rijk landmaar ontegenzeggelijk wel romantisch. Dat toont
dit -plaatje van het turfezeltje uit Connemara.
Iosofiseh en vallen op door hun
aangeboren, laat ons zeggen „be
daarde energie". Dat ze daaren
boven vol humor zitten en gast
vrij zijn, is voor de toerist alleen
maar aantrekkelijk. De rust van
het land en de rust van de men
sen zijn voor de aan jachten en
draven gewende westerling van
het vasteland een medicijn.
HET KLIMAAT in Ierland valt best
mee, ondanks de weeroverzichten
van De Bilt, die daar alle depres
sies geboren laten worden. Goed,
het kan er regenen en best ook,
maar regel is, dat men in de zo
mermaanden langdurige perioden
van mooi weer heeft. Als het U
schikt, ga dan in september of ok
tober, want dan zijn de kleuren op
„the Emerald Isle", „het Groene
Eiland", het uitbundigst. Zoals ge
zegd: in het zuidwesten is het kli
maat haast subtropisch.
DE WEGEN zijn in Ierland uitzon
derlijk goed; niet alleen automo
bilisten, maar ook brommers en
fietsers kunnen er heel goed te
recht. Het „huur een auto"-sys-
teem is ook in Ierland sterk ont
wikkeld; men kan er ver van te
voren een reserveren.
DE HOTELS dat wisselt. Er zijn
uitstekende, maar vooral in de
kleine steden zijn er ook, die niet
altijd even zindelijk zijn. Wie een
tent meeneemt kan deze neerzet
ten waar hij wil.
DE WEG ERHEEN is het kortst
door de lucht: de K.L.M. vliegt op
Dublin. Wie van de zee houdt,
kan proberen met een vrachtboot
van de Holland-Ierlandlijn over te
steken. De vaartijd is twee dagen.
De boten hebben een beperkte
passagiersaccommodatie, zodat
vroegtijdige reservering gewenst
is. Verder zijn er de veerboten van
Fishgard in Zuïd-Wales naar
Rosslare, Waterford en Cork (let
op voor zeeziekte, want het kan
in de'zuidelijke Ierse Zee behoor
lijk spoken) en van Holyhead in
Noord-Wales naar Dublin en (de
kortste en goedkoopste) van
Stranrear in het Lake District
naar Larne. Men houde er reke
ning mee, dat men eerst óók nog
over de Noordzee of over het
Nauw van Calais moet en dat de
overzetkosten, vooral als men een
auto meeneemt, zodoende al met
al nogal in de papieren lopen.
Maar in ruil daarvoor kriigt men
dan ook een land te zien, dat wer
kelijk uniek is met z'n natuur, z'n
volk, z'n duizenden ruïnes van
kastelen, huizen, kloosters, ker
ken en graven en z'n prachtige
overblijfselen van de oude Kel
tische cultuur, die nergens zo gaaf
bewaard zijn als hier.
IERLAND IS ANDERS, heet het
boek dat dr. A. Melchior schreef;
echt een boek om er vooraf even
„in" te komen. Wilt U nog meer:
„Ierse nachten" van Simon Vest
dijk en „Meesters der Ierse vertel
kunst" laten U ook alvast de
haast irrationele sfeer van het
Ierse leven onder-gaan. En als U
er eenmaal bent, hebt U veel ple
zier van de A.N.W.B.-uitgave
„Ierland" en van het handboek
van „The Cyclists Touring Club",
waarin onder meer de eenvoudige
hotels en pensionboerderijen zijn
vermeld.
Dit jaar ook treintoerisme naar Corsica
Een beetje huiverig voor dat overstap
pen op vreemde stations, dat gehannes
met bagage en die vreemde mensen allemaal
in de coupé? Dan zijn de toeristentreinen,
die van Nederland uit zuid- en zuidoost
waarts snellen, precies wat U hebben moet.
Niet alleen voor de beginnelingen: toeristen
treinen hebben iets aantrekkelijks voor ieder
een, die ver van huis gaat. Ze rijden 's nachts
door, ze gaan recht op hun doel af en ze
stoppen bijna nergens. Dat betekent: men
verliest geen kostbare vakantietijd (men kan
rijdende slapen en slapende rijden, al is men
niet verplicht een bed te huren)men behoeft
zelden of nooit over te stappen en er komen
onderweg geen „vreemdelingen" in de coupé,
zodat men rustig z'n jasje uit kan trekken
en ergens op kan hangen. Bovendien houden
de reisbureaus en reisverenigingen er bij het
vaststellen van de plaatsen rekening mee,
dat elke coupé min of meer een eenheid
wordt (geen jonge lolbroeken tussen bedaar
de ouderen) en gaari er m de meeste tremen
Nederlandse reisleiders en soms zelf stewar
dessen mee, die de reizigers veilig op de
plaats van bestemming afleveren.
Wist U dat de Nederlanders in Eu
ropa bovenaan staan wat het
treintoerisme betreft? Relatief
dan altijd, dat wil zeggen in ver-
houding tot het bevolkingsaantal.
Verleden jaar zijn er een kleine
100.000 Nederlanders buitenslands
getogen met de speciale toeristen
treinen. Dat zijn de Bergland-ex
press (NRV, Lissone-Lindeman en
andere grote reisbureaus), de Hotel
planexpress (reisbureau Hotelplan),
de Zon-express (NS en de Franse
Toeristen Service van de Franse
Spoorwegen) en de speciale arran
gementen van de NS (Parijs, Rijn,
Harz), die gelden voor de treinen
van de normale dienst. De meeste,
van die toeristentreinen gingen naar
Oostenrijk, dan volgen Italië en
Zwitserland welk laatste land in
spoorwegtermen „de draaischijf vau
Europa" heet) en dan komt Zuid-
Duitsland.
De NS hebben hun treinvakantie-
programma dit jaar weer uitge
breid. Behalve de reizen naar
Parijs en de Rivièra is er dit jaar
een reis naar Corsica bij, waarbij
voor het laatste traject (Marseil
le-Corsica) gebruik wordt ge
maakt van het vliegtuig. De va
kantiegangers brengen hun zon
nige dagen door in net bungalow
park „Marina Viva" aan de baai
van Ajaccio.
De tiendaagse reizen kosten, van
Maastricht-grens af, 311, de zeven
tien-daagse 447, alles inbegrepen.
De tiendaagse reizen beginnen op
maandag van 16 mei tot en met 19
september en bovendien op vrijdag
van 15 juli tot en met 9 september
en de zeventiendaagse starten op
maandag van 16 mei tot en met 12
september en bovendien op vrijdag
van 15 juli tot en met 2 september.
Dan rijdt dit jaar de Zon-express
weer naar de Franse Rivièra. Tien
daagse reis naar lietkampoercen-
trum Le Dramont 115, tien
bungalow-park Boulouris 163, tien
daagse hotelreis Nice met excursies
225, tiendaagse reis naar Nice met
half pension in hotels 185, alles
van Maastricht-grens af. De Zon-
expres vertrekt op maandag (11 ap
ril t/ni 26 september)en bovendien
op vrijdag 15 juli t/m 9 september).
En dan zijn er, het hele jaar door,
de reizen naar Parijs in vijf varia
ties. Vijf dagen met "volledig pension
en excursies 98, idem zeven dagen
128, vijf dagen met half pension
76, idem zeven dagen 101. Zeven
dagen vol pension, excursies en dag
tocht naar de kastelen aan de Loire
154. Alles van Roosendaal-grens af
gerekend. Vertrek elke maandag.
De reizen naar de Rivièra en Parijs
zijn zeer geschikt voor niet-ervaren
buitenland-reizigers. Naar de Rivièra
gaan Nederlandse reisleiders mee en
zowel aan de Rivièra als in Parijs
staan de vakantiegangers Neder
lands-sprekende gidsen ten dienste
bij de excursies.
De klefnbeeld camera voor kleur
en zwart-wit, waar alles mee
kan. Een uitgebalanceerd „alles
in een" sneltransport, maakt de
Sportsman tot een camera, waar
mee razend snel serie-opnamen
gemaakt kunnen worden. De ge
coate 2,8 lens geeft haarscherpe
negatieven tot in de uiterste
hoeken.
ILF0RD
De sublieme 6x6 camera voor-
jonge mensen, die zonder pro
blemen, direkt goede foto's wil
len maken. Handfg plat model,
gemakkelijk mee te nemen in
een keurig paraattasje. Deze vol
waardige, geheel metalen came
ra schat U tientallen guldens
duurder dan zij maar kost. De
sluiter in het camerafront voor
komt bewogen onscherpe foto's.
ILF0RD
NÓG GOEDKOPE PLAATSEN
Eens stonden er in
Castilië 5000 tot 6000
In Spanje, waar do peseta verleden
jaar gedevalueerd is, zullen de prij
zen dit jaar eer lager dan hoger zijn
vergeleken bij verleden jaar. Dat be
tekent dat Spanje zijn naam als
goedkoopste toeristenland hand
haaft; goedkoop dan voor wie er
is, want om er te komen zult IJ ook
iets moeten uitgeven en dat wordt
een enkele keer wel eens vergeten.
Hoe het ook zij: de naam van
goedkoopste toeristenland werkt
als een magneet en als de voorte
kenen niet bedriegen, zullen de
4. miljoen toeristen van verleden
jaar er nu ongetwijfeld 4% of 5
worden. Dat toenemende bezoek
werkt op die ju-ijzen evenwel
averechts, want met name in de
grotere steden zijn ze de laatste
jaren aanzienlijk omhoog ge
schoten.
Er zijn nog plaatsen genoeg, waar
men voor weinig geld een verrukke
lijke vakantie kan houden Spanje
is tenslotte onmetelijk groot maar
als de invasie van buitenlandse toe
risten nog een paar jaar aanhoudt
en als met name de Duitsers, die in
Spanje zo talrijk zijn dat men her
en der aankondigingen als „Deutsche
Küche" en „Deutsches Haus" ziet.
doorgaan met te laten blijken, dat
ze fiks in de slappe was zitten, dan
zou die situatie wel eens in korte tijd
kunnen veranderen.
Wie niet de kust, maar écht Spanje
wil zien, make een tocht langs de
machtige kastelen van Oud- en
Nieuw-Castïlïë, Daar hebben eens
tussen de 5000 en 6000 van deze in
drukwekkende bouwwerken gestaan
en misschien begrijpt IJ nu waarom
deze typische streek tussen de Py
reneeën en de Taag Castilië heet.
De mooiste kastelen vindt men langs
de route Valcarlos (de (Frans-
Spaanse grensovergang aan de west
kant van de Pyreneeën) door het dal
van Roncesvalles, Pamplona, Olite
(machtig kasteel van de koningin
van Navarre), Tudela, verder langs
de Duero via Soria, Burgo (Arabisch
bolwerk) en Gormaz (belangrijkste
Arabische vesting), Aranda, Penafiel
(langgerekt, machtig kasteel, dat 'n
bolwerk der christenen was), Valla-
dolid, Medina del Campo (imposant
bakstenen kasteel). Coca (het merk
waardigste kasteel van Spanje, het
laatste in de mudejar-stijl), Segovia
(Alcazar) en zo via de bergpassen
van Los Leones of Nevacorrada naar
Madrid. Vandaar kunt U dan ver
der Spanje in trekken en bijvoor
beeld naar de Middellandse Zee koer
sen (Murcia of Valencia) en de
schilderachtige kustweg over Tarra
gona, Barcelona en Perpignan terug
nemen.
Vermeld zij nog, dat de Brabena elke
zondag over Amsterdam een bus laat
rijden naar Barcelona, die er drie da
gen over doet. Enkele reis zonder-
verzorging 102,50, mét 135,
retour resp. 1S5 en 245,