F1XAD0Z+H3
Ook makreelvisserij kan voor
Breskens van groot belang zijn
IKAAl?'6X(/S?-XGê8t\
KOOPMAN LIET NA ONGELUK
NIETS MEER VAN ZICH HOREN
VRIJWILLIGE KEURING AUTO'S
BEGINT IN MIDDELBURG
Landbouwgronden in voormalig
Dijkwater voor inzaai gereed
EFFICIENCY 00K GEWENST
IN DE OVERHEIDSSECTOR
VRIJDAG 25 MAART 1960
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
6
E.T.I.-RAPPORT BEVEELT AAN:
Uitvoerige voorlichting over de
mogelijkheden voor visserij
DE LAATSTE JAKEX beleeft de visserij in Breskens en vooral de win-
terharingvisserij een voorspoedige ontwikkeling. Verbazingwekkend is
het dns niet, dat het gemeentebestuur van Breskens zich de vraag heeft
gesteld wat kan worden gedaan om deze gunstige gang van zaken nog te
stimulerenDit gemeentebestuur heeft zich thans uitvoerig laten voor
lichten over de mogelijkheden voor de Breskense visserij door het Econo
misch Technologisch Instituut voor Zeeland. Het E.T.L goot deze voorlich
ting in een uitvoerig en gedocumenteerd rapport: „De ontwikkeling van de
visserij te Breskens". Met name voor de Breskense vissers zal dit rapport
van waarde zijn, want het geeft uitvoerige beschrijvingen van de visserijen,
die mogelijk ook in Breskens kunnen worden ontplooid.
Zoals bekend bloeit vooral de garna
lenvisserij in Breskens, terwijl gedu
rende ongeveer vier wintermaanden
ook de haringvisserij voor meer wel
vaart zorgt. De totstandkoming
van de Euromarkt zal echter niet j
alleen voor de visserij nieuwe moge
lijkheden openen, maar ook de con
currentie groter maken. Een ver
nieuwing en verbetering van de gar-
nalenvloot in verband met de nood
zakelijke overschakeling op de klei
ne zeevisserij is dan ook van het
grootste belang, aldus het rapport.
De uitvoering van het Deltaplan,
waarbij de zeegaten ten noorden van
de Westerschelde zullen worden af
gesloten, berooft de garnalen van een
aantal beschutte „paaiplaatsen". Men
is daarom niet helemaal gerust over
de ontwikkeling van de garnalen-
stand langs de Zeeuwse kust in de
toekomst.
Daarom achten de samenstellers
van liet rapport het van belang,
dat de vissers te Breskens zich
niet uitsluitend op de garnalen
visserij oriënteren, doch ook an
dere takken van visserij gaan be
oefenen. En met de tegenwoordig
in gebruik zijnde vaartuigen zal
dat altijd niet mogelijk blijken
te zijn......
De aanwezigheid van vreemde vis
sersschepen (vooral uit Urk) kan in
dit opricht stimulerend werken! De
kwaliteit en de uitrusting van de
„vreemde vloot" is namelijk veel be
ter dan die van de eigen vloot. Zo
ontstaat bij de Bressiaanders van
zelf een verlangen naar grotere en
betere boten, waarmee men ook op
de haringvangst kan gaan.
Overigens kan de toekomst van de
haringvisserij voor Breskens moei
lijk worden voorspeld. De mogelijk
heid bestaat namelijk, dat de haring
zich zal verplaatsen. De laatste jaren
bleven de resultaten van de haring
vangst te Breskens een gunstig
beeld vertonen. Een nadeel blijft
echter, dat de visserij slechts gedu
rende enkele maanden per jaar kan
worden beoefend.
Langer blijven
Voor een vissershaven als Breskens
zo beveelt het rapport aan zou
het van groot belang kunnen zijn in
dien de visserij op makreel mogelijk
zou zijn. Men zou hierdoor kunnen
bevorderen, dat de moderne kotters
afkomstig van elders, die in de u
termaanden vanuit Breskens ter ha-
riugvangst gaan, langer blijven....
Temeer omdat de visserijen in tijd
bezien goed op elkaar aansluiten.
Vervolgens geeft het rapport een uit
voerige beschrijving van de makreel-
visserij, zoals die in andere streken
van de wereld beoefend wordt, met
name langs de Engelse en Franse
kust.
Wel vestigt het rapport er de aan
dacht op, dat zowel de makreelvis
serij als de visserij op schardijn of
zandspiering als aanvullende visse
rijen moeten worden beschouwd. De
ze dienen alleen om een seizoen te
overbruggen of voor de aanvullende
besommingen te zorgen.
Ook wijst het rapport er op, dat bij
een grotere en meer regelmatige
aanvoer van zeevis (bot, schar, tong,
rog en schol) te Breskens een markt
A-oor deze vis kan worden geschapen.
Niet alleen voor Zeeland (nu groten
deels aangewezen op IJmuiden),
maar ook voor België en zelfs voor
Frankrijk zou deze markt perspec
tieven hebben.
Het is echter niet waarschijnlijk,
dat de aanvoer van verse zeevis
in Breskens met de bestaande vis
sersvloot noemenswaard kan wor
den opgevoerd. Hiertoe zal de
aanschaf van grotere schepen met
sterkere motoren noodzakelijk
zijn.
Financiering
Uitvoerig behandelt het rapport ver
volgens een aantal onderwerpen: vis-
mijnbedrijf, de handel in vis en gar
nalen, de handel in haring, de Ne
derlandse visserij in de Euromarkt
en de vrijhandelszone, de sociale po
sitie van de visser en de coöperatie.
Ook besteedt het rapport ruime aan
dacht aan de mogelijkheid tot vloot-
vernieuwing. Als eerste zou men de
vervanging van de oude houten
schepen door stalen kunnen bevorde
ren. Men zou kunnen overgaan tot
aanschaf van schepen beneden de 20
meter lengte en voorzien van moto
ren van ongeveer 120 pk. Hoewel
bij voorkeur kotters dienen te wor
den aangeschaft komen ook stalen
botters in aanmerking.
Tenslotte geeft het rapport een over
zicht van de „mogelijkheden tot fi
nanciering van de verbetering van de
vissersvloot te Breskens". De be
staande financieringsregelingen bie
den voor de gamalenvissers onvol
doende mogelijkheden om tot vloot-
vernieuwing over te gaan. De ge
meente Breskens overweegt daarom
middelen to zoeken tot steun aan de
plaatselijke vissersvloot.
Met veel bijlagen, waarin talrijk cij
fermateriaal is verwerkt, besluit dit
rapport.
vier
beroemde
KANTONRECHTER MIDDELBURG
Bejaarde landarbeider stak
onvoorzichtig de rijweg over
Geen goed woord liad do officier van
justitie, mr. J. L. Andreae, woens
dagochtend op de zitting van de Mid
delburgse kantonrechter voor het op
treden van de in een woonwagen'
rondtrekkende koopman J. W., zon
der vaste woon- en verblijfplaats.
Deze had op 6 februari te Souburg
bij het afslaan de doorgang naast
zich niet vrijgehouden voor een brom
fietser, waaruit toen een aanrijding
volgde. De koopman, die niet ver
zekerd was, had direct zijn fout toe
gegeven, maar (oen do bromfietser
enkele dagen later zijn schade van
80,25 probeerde te verhalen, was
hij met zijn wagen vertrokken
Ook op de zitting liet hij verstek
De officier zag in de koopman een
van de meest typerende bewijzen van
gaan.
een onverantwoordelijke autobestuur
der. Niet verzekerd, terwijl hij bo
vendien na de aanrijding niets meer
van zich laat horen. De eis luidde
ƒ50 subsidiair 10 dagen plus toewij
zing van de civiele vordering en een
voorwaardelijke ontzetting uit de rij
bevoegdheid voor de tijd van 6 maan
den met een proeftijd van 2 jaar,
alsmede de bijzondere voorwaarde,
dat hij zich alleen als chauffeur op
de weg mag bevinden, indien hij een
WA.-verzekering heeft aangegaan.
De kantonrechter, mr. J. Moolen-
burgh, vonniste conform.
Tegen de expediteur W. van N. uit
Bergen op Zoom, die op 2 december
onder Lewedorp bij het inhalen met
zijn vrachtauto met aanhangwagen
op rijksweg 58 op de linkerweghelft
in botsing was gekomen met een te
genligger eiste de officier een boete
van ƒ75 of 15 dagen, waaraan hij
tevens de waarschuwing verbond, dat
dit soort overtredingen tegenwoordig
apart wordt geadministreerd, zodat
dit bij herhaling direct opvalt en het
rijbewijs misschien voor intrekking
in aanmerking komt.
„Een gemene rijfont", noemde hij de
overtreding van de koopman. Op
zichzelf is zij reeds ernstig en kan
bovendien nog bijzonder ernstige ge
volgen hebben. Hoewel de chauffeur
van de tegenligger gewond raakte,
was het verder nog vrij goed afge
lopen. De kantonrechter sloot zich in
zijn vonnis bij de eis van mr. An
dreae aan.
De 71-jarige landarbeider uit Sou
burg was op hoogst onvoorzichtige
wijze de Nieuwe Vlissingseweg over
gestoken, waardoor een motorrijder
hem aanreed. Dc eis luidde 15. Het
vonnis was ƒ10.
De fruitkweker A. K. uit Hanswecrt
werd bij verstek conform de eis ver
oordeeld tot ƒ20 of 4 dagen, omdat
hij op 16 februari een vuur zo dicht
bij een woning had aangelegd, dat er
brandgevaar ontstond. De Vlissingse
mevr. J. v. d. H.-T. had in een ver
boden rijrichting gefietst, wat haar
op 3 kwam te staan. De eis was 5.
Ook de Middelburgse kelner D. de B.
had zich hieraan schuldig gemaakt.
De eis was in dit geval ƒ5 en het
vonnis ƒ4 of 1 dag.
Voor te hard rijden op een bromfiets
binnen dc bebouwde kom werd de
timmerman W. F. G. uit Koudekerke
veroordeeld tot 15 of 3 dagen, het
geen vijf gulden minder was dan de
officier had gevorderd.
Rijden zonder in het bezit tc zijn
van een geldig rijbewijs was dc
aardappelhandelaar J. L. de T. uit
Nieuw- en Sint-Joosland ten laste
gelegd, die conform de eis werd
veroordeeld tot 25. De Middel
burgse vertegenwoordiger W. A.
G. had zich schuldig gemaakt aan
fietsen zonder goed achterlichtje.
De eis van ƒ4 verminderde mr.
Moolenburgh tot 3 of 1 dag.
Een vrij gering feit noemde de kan
tonrechter de overtreding waarvoor
de transportondernemer P. P. uit
Kapelle terechtstond, doch dit nam
niet weg, dat de behandeling ervan
vrij veel tijd vergde. De Kapellenaar
had op 10 'februari, toen hij met zijn
vrachtauto acheruït reed, een recla
me-lichtbak, die aan een gevel was
bevestigd, aangereden. P. voelde zich
niet schuldig, zo betoogde 'hij, omdat
do lichtbak niet op de vereiste hoog
te was bevestigd en bovendien boven
de openbare weg hing. De kanton
rechter stelde hier echter tegenover,
dat het een axioma is, dat men niet
tegen iets op of tegen iets aan mag
rijden. De cis van ƒ10 verminderde
dè kantonrechter tot 5 of 1 dag.
„Vij f entwinti g-
kilometertrip" op
Schouwen op 21 mei
Het comité „Wandeltochten op
Schouwen Duiveland" heeft voor het
komend seizoen de 25 kilometer-trip
vastgesteld op zaterdag 21 mei a.s.
De tocht voert van Zierikzee over
Kerkwerve, via een stuk van de
nieuwe delingsdijk naar Brouwers
haven, waar een rustperiode wordt
gehouden. Over Zonnemaire, Noord-
gouwe en Schuddebeurs gaat het te
rug naar Zierikzee. In hotel „Con
cordia" worden dan de diploma's en
onderscheidingstekens uitgereikt.
Deelneming staat open voor indivï-
duelen, groepen en verenigingen.
f Advertentie)
NEEM ONMIDDELLIJK
IHAARTONICUM
't verjongt en verstevigt Uw haar!
„FIAT" IS 6 MAANDEN GELDIG
EIXD APRIL zal ïn 3Iiddelburg als
eerste gemeente ïn Zeeland gestart
worden met een vrijwillige keuring
van motorvoertuigen. Deze keuring
aat uit van het Verbond voor Veilig
'erkeer in samenwerking met de
BOVAG. Dit werd meegedeeld tij
dens de jaarlijkse algemene leden
vergadering van de afdeling Middel
burg en omstreken van het verbond,
die donderdagavond in het Schutters
hof gehouden is. De heer E. Visscher,
de voorzitter, voegde hier nog aan
toe, dat elke goedgekeurde auto van
een bewijsje wordt voorzien. Dit
„fiat" is 6 maanden geldig, waarna
dus de auto aan een nieuwe keuring
kan worden onderworpen.
In zijn openingswoord brak voorzit
ter Visscher traditiegetrouw weer
een lans voor. een veiliger verkeer,
waarbij hij opmerkte, dat er momen
teel zoveel auto's zijn, dat ze haast
niet meer weten waar ze moeten rij
den. Daarom achtte de heer Visscher
het zo belangrijk, dat het verkeers-
onderwijs reeds bij „moeder thuis"
begint. De kleuters moet als het ware
„met de paplepel" het belang van een
veilig verkeer ingegoten worden.
Voorts wees de voorzitter er op,
dat 90 van de verkeersovertre-
ders, die voor het kantongerecht
moeten verschijnen, daar niet ko
men omdat ze niet op de hoogte
zijn van de verkeersregels, maar
omdat ze denken, dat „het-wel-los-
loopt". Deze gedachte is uiteraard
fout, aldus de heer Visscher en kan
tot funeste gevolgen leiden. Hij
achtte het dan ook de taak van het
verbond om de mensen naast het
inprenten van de verkeersregels
nog meer verkeersfatsoen bij te
brengen.
Het mededelingenlijstje van de heer
Visscher bevatte vele zaken. Zo zijn
aan twee Middelburgse chauffeurs,
de heren Van Tatenhove en H. van
Wezel, legpenningen uitgereikt, om
dat zij tien jaar schadevrij hun auto
bestuurd hebben. Elke beroepschauf
feur kan aan deze wedstrijd schade
vrij-rijden deelnemen. Om in het be
zit te komen van deze legpenning
moet men zich van te voren opgeven
en het reglement aanvragen bij het
hoofdbureau van veilig verkeer in
Utrecht.
(S/of van pag. 1)
stmomgeul en deze kavels en verder
om stroken tussen de vroegere vaar-
Eeul en de dijken. Ook de gemeente
H'eischor heeft nog een „graantje
meegepikt" uit een nieuw gewonnen
land. Vlak naast Beldert zal namelijk
een stukje grond voor industrieter
rein van het dorp worden gereed ge
maakt. Verder is nog een klein deel
van de gronden toebedeeld aan het
waterschap „Schouwen-Duiveland"
met het oog op eventuele calamiteiten.
Overigens had- het waterschap
hier reeds bepaalde rechten.
De kavels in de nabijheid van Sir-
jansland zijn het eerst in orde ge
bracht. Toen de herverkaveling
in deze polder een feit geworden
was, moest namelijk de uitwijk
mogelijkheid voor enkele bij sa-
nermgsbedrijven betrokken boe
ren in het Dijkwater zo snel mo
gelijk klaar zijn.
Volgens de in de Noord-Oostpolder
gevolgde methode zal de grond de
eerste jaren nog in greppels bewerkt
moeten worden. Om met name een
behoorlijke ontwatering en een ver-
De oriëntatiecursus van de afdeling
Middelburg over verkeersvraagstuk
ken is een succes geworden; in de
herfst zal deze cursus voortgezet
worden. De bestuursleden zijn mo
menteel nog druk bezig met het na
zien van de papieren van de jeugd-
verlceersexamens, waaraan dit jaar
een record aantal jongens en meisjes
van de 5e en 6e klassen op de Mid
delburgse en Walcherse scholen, na
melijk 1200, heeft deelgenomen. De
resultaten schijnen echter niet hele
maal aan de verwachtingen te beant
woorden. Wellicht kan de jeugd het
op het praktisch deel, waarvoor nog
geen datum vastgesteld is, weer
„goedmaken".
Voorts zijn er stemmen opgegaan
om, wanneer men na verkoop van
een auto geen nieuw motorrijtuig
meer koopt, de geldigheidsduur
van het rijbewijs op 3 maanden te
stellen, inplaats van op 3 jaar. Ook
wil men landelijk de verzekerings
som van de verkeersbrigadiertjes
verhogen, alsmede maximum snel
heden voor de wegen invoeren.
Uit het jaarverslag van de heer F. A.
Rosendaal, de secretaris, bleek, dat
de afdeling in het afgelopen jaar ac
tief was. Het aantal leden was op 1
januari 1960 totaal 599 en het saldo
f2186,16. De Middelburgse afdeling
werkt voorts plannen uit om ver-
keersonderricht op de kleuterscholen
in te voeren. In de plaats van de heer
J. Later, rijksinspecteur van het ver
keer, die naar elders benoemd is,
werd diens opvolger, de heer D. de
Vries, in het bestuur aangewezen ge
kozen. In de persvacature werd in de
E laats van de heer G. A. de Kok de
eer P. Bouwmeester benoemd, ter
wijl de aftredende bestuursleden, me
vrouw J. M. Mazure-Mantz en de he
ren J. P. L. van Manen en A. J. van
Thiel, werden herkozen.
In de rondvraag werd op de nood
zakelijkheid gewezen om in verband
met de groei van de Stromenwïjk en
't Zand onder andere de hoeken Poe-
lendaeleweg-Baarsjesstraat en Lan-
gevielebrug-Burgerweidestraat als
voorrangskruising of -splitsing aan
to wijzen, alsmede in deze wijken
verkeersbrigadiertjes aan te stellen.
Het bestuur zal hierover met de po
litie contact opnemen.
STUDIEDAG N.I.V.E. TE VLISS1NGEN
Modernisering van
bestuursapparaat bepleit
Uitgaande van de afdeling Zee
land van het Nederlands Insti
tuut voor Efficiency is donder
dag in restaurant „Britannia"
te Vlissïngen een bijeenkomst
gehouden, die gewijd was aan
het onderwerp „Overheid en
efficiency". De bijeenkomst, die
mindering van het zoutgehalte te be
reiken. Eerst daarna over ongeveer
drie jaar zal men kunnen overgaan
tot drainage. Zoals gezegd, wordt de
haven van Dreischor op het ogenblik
gedicht. Enkele dijken, die een belem
mering vormden, rijn afgegraven of
weggeschoven, terwijl de beschikbaar
komende grond voor egalisatie werd
gebruikt.
Zo is in een van de vroegere grillige
inhammen van Schouwen-Duiveland
een bijzonder nuttige combinatie
voor de toekomst tussen landbouwter-
rein en recreatiegebied geschapen.
Reeds is Staatsbosbeheer ïn de buurt
van Sirjansland met beplantingen be
gonnen. De boeren zullen er dan ook
binnen enkele jaren liet land bewerken
met op slechts korte afstand vogels
van velerlei pluimage, die daar rust
zoeken en hnn hoogste lied zingen
in een omgeving van bossen en rustig
kabbelende kreken. Tractoren zullen
zich door bouwland ploegen en even
verderop zal een eenzame visser zijn
lijntje uitwerpen in een kreek, waar
nog niet zo heel lang geleden binnen
schippers de haven ran Sirjansland,
Stevensluis of Dreischor in zicht kre
gen
Rijksweg tussen Kloetinge
en Kapelle gestremd
In verband met uitvoering van wer
ken aan de rijksweg Kloetinge-
Yersekendam zullen de weggedeelten
tussen de aansluiting Moolweg en de
westelijke aansluiting Oostweg en
vanaf de brug over de westelijke
waterleiding tot de oostelijke aan
sluiting Oostweg in Kloetinge en Ka
pelle voor alle doorgaande verkeer
gestremd zijn van 28 maart tot 16
april. Deze periode kan zonodig ver
kort of verlengd worden. Het ver
keer moet gebruik maken van de
door verkeersborden aangegeven om
leidingsroute.
Slot Solistenconcours
op 2 april a.s.
Zaterdag 2 april zal de laatste groep
muzikanten bestaande uit 59 so
listen en 2 duetten op het solisten
concours van de Bond van Harmonie-
en Fanfareverenigingen in Zeeland in
de concert- en gehoorzaal te Middel
burg voor jurylid P. van Mever uit
Roteerdam het beste muzikale been
tje voorzetten. Niet zaterdag aan
staande zoals wij in ons verslag over
de tweede concoursdag meldden. Op
de laatste dag zullen tevens de prij
zen worden uitgereikt.
De her verkavelings icerkzaa mhede n
bij het Dijkwater öp Schouwen-Dui
veland lopen ten einde .Op de plaats
van het vroegere haventje Beldert is
men thans bezig de laatste kavel te
egaliseren.
Foto P.Z.C.)
een gehele dag duurde, werd
bijgewoond door een groot aan
tal gemeentebestuurders.
Na de openingswoorden van de voor
zitter van de afdeling Zeeland van
het NIvE, de heer G. N. van Gin-
kel, hield mr. dr. A. J. J. M. Mes, lid
van Gedeputeerde Staten en voorzit
ter van de afdeling Zeeland van de
Vereniging van Nederlandse Gemeen
ten een inleiding, waarin deze spre
ker zich in de eerste plaats afvroeg
of de gemeentebestuurders niet de
fout. hebben begaan om efficiency
als uitsluitend van belang te beschou
wen voor het vrije bedrijf. Is de over-
heids-administratie niet aan het ver
starren?" vroeg mr. dr. Mes zich af.
Tenslotte kwam liij tot de conclusie,
dat de modernisering van het over-
heidsopparaat geen gelijke tred heeft
gehouden met die van 'het vrije be
drijf. Vooral het gebrek aan „door
stroming-", waardoor goed-betaalde
krachten, die reeds tientallen jaren in
overheidsdienst zijn, vaak nog het
zelfde werk doen als bij hun aanstel
ling als aankomend klerk, bleek spre
ker een doorn in het oog te zijn.
Na de inleiding van gedeputeerde
Mes kwam do gemeentesecretaris
van Haarlem, mr. IL E. Phaff,
aan het woord over „Overheid en
efficiency". Mr. Phaff gaf een uit
eenzetting van de betekenis van
het woora efficiency en ontleedde
de diverse gedaehtenassociaties,
welke dit woord oproept.
Hij wees met nadruk op het niet sa
mengaan van „efficiency" en „be
zuiniging". In dit verband merkte hij
op, dat de bezuininging de kwade fee
was, die in Nederland aan de wieg
van de efficiency heeft gestaan. Ook
de verhouding tussen efficiency en
menselijkheid had de aandacht van
mr. Phaff, wiens betoog aanleiding
was tot een levendige discussie.
Uit deze discussie, waarbij vertegen
woordigers van de overheid en het
vrije bedrijf van gedachten wissel
den, was te concluderen, dat vele re-
geis op het gebied van de efficiency
in het vrije bedrijf succes hebben,
maar in het gemeentelijk bestuurs
apparaat moeilijk en soms zelfs on
mogelijk toe te passen zijn. Wel
bleek men over net algemeen van
mening te zijn, dat modernisering
van hét bestuurs-apparaat, mogelijk
is en alle aandacht verdient.
NUT VAN EFFICIENCY
In de middagbijeenkomst wees drs.
51. C. Verborg, directeur van het E.T.
I. voor Zeeland te Middelburg, op het
nut van de efficiency in het licht van
de grote veranderingen die in Zee
land op komst en reeds gaande zijn.
Hij meende dat er in Zeeland een
soort van charmante chaos had be
staan die nu door het N.I.V.E. wordt
teruggedrongen.
„Er is een kentering aan de gang",
zo zei hij. „Een vergrote produktie
en verkleining van de afstanden dui
den er op, dat de tijd van de zelfge
noegzaamheid voorbij is".
De heer drs. F, D. Zandstra, me
dewerker van het accountanskan-
toor Bakkenist Spits en Co te
Amsterdam ging in zijn causerie:
„De gemeente en het organisatie
onderzoek" uit van de grondvraag
„Hoe kan een klein college van
B. en W. het bestuur van de vaak
grote gemeente organiseren en dc
verantwoording voor het beleid
dragen?" Hij achtte een grondige
efficiency bij de hulpapparaten ais
o.m. de secretarie van grote im
portantie.
De heer D. Ravesteijn, hoofd van de
afdeling organisatie van het bureau
personeelsbeheer en organisatie van
de Vereniging van Nederianöse Ge
meenten te 's Gravenhage gaf enige
voorbeelden uit de praktijk van de
efficiency-bevordering. Mr. dr. A. J.
J. M. Mes. voorzitter van de afdeling
Zeeland van de Vereniging van Ne
derlandse Gemeenten, sprak een slot
woord ran deze dag.