F1XAD0Z+H3 Ook makreelvisserij kan voor Breskens van groot belang zijn IKAAl?'6X(/S?-XGê8t\ KOOPMAN LIET NA ONGELUK NIETS MEER VAN ZICH HOREN VRIJWILLIGE KEURING AUTO'S BEGINT IN MIDDELBURG Landbouwgronden in voormalig Dijkwater voor inzaai gereed EFFICIENCY 00K GEWENST IN DE OVERHEIDSSECTOR VRIJDAG 25 MAART 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 6 E.T.I.-RAPPORT BEVEELT AAN: Uitvoerige voorlichting over de mogelijkheden voor visserij DE LAATSTE JAKEX beleeft de visserij in Breskens en vooral de win- terharingvisserij een voorspoedige ontwikkeling. Verbazingwekkend is het dns niet, dat het gemeentebestuur van Breskens zich de vraag heeft gesteld wat kan worden gedaan om deze gunstige gang van zaken nog te stimulerenDit gemeentebestuur heeft zich thans uitvoerig laten voor lichten over de mogelijkheden voor de Breskense visserij door het Econo misch Technologisch Instituut voor Zeeland. Het E.T.L goot deze voorlich ting in een uitvoerig en gedocumenteerd rapport: „De ontwikkeling van de visserij te Breskens". Met name voor de Breskense vissers zal dit rapport van waarde zijn, want het geeft uitvoerige beschrijvingen van de visserijen, die mogelijk ook in Breskens kunnen worden ontplooid. Zoals bekend bloeit vooral de garna lenvisserij in Breskens, terwijl gedu rende ongeveer vier wintermaanden ook de haringvisserij voor meer wel vaart zorgt. De totstandkoming van de Euromarkt zal echter niet j alleen voor de visserij nieuwe moge lijkheden openen, maar ook de con currentie groter maken. Een ver nieuwing en verbetering van de gar- nalenvloot in verband met de nood zakelijke overschakeling op de klei ne zeevisserij is dan ook van het grootste belang, aldus het rapport. De uitvoering van het Deltaplan, waarbij de zeegaten ten noorden van de Westerschelde zullen worden af gesloten, berooft de garnalen van een aantal beschutte „paaiplaatsen". Men is daarom niet helemaal gerust over de ontwikkeling van de garnalen- stand langs de Zeeuwse kust in de toekomst. Daarom achten de samenstellers van liet rapport het van belang, dat de vissers te Breskens zich niet uitsluitend op de garnalen visserij oriënteren, doch ook an dere takken van visserij gaan be oefenen. En met de tegenwoordig in gebruik zijnde vaartuigen zal dat altijd niet mogelijk blijken te zijn...... De aanwezigheid van vreemde vis sersschepen (vooral uit Urk) kan in dit opricht stimulerend werken! De kwaliteit en de uitrusting van de „vreemde vloot" is namelijk veel be ter dan die van de eigen vloot. Zo ontstaat bij de Bressiaanders van zelf een verlangen naar grotere en betere boten, waarmee men ook op de haringvangst kan gaan. Overigens kan de toekomst van de haringvisserij voor Breskens moei lijk worden voorspeld. De mogelijk heid bestaat namelijk, dat de haring zich zal verplaatsen. De laatste jaren bleven de resultaten van de haring vangst te Breskens een gunstig beeld vertonen. Een nadeel blijft echter, dat de visserij slechts gedu rende enkele maanden per jaar kan worden beoefend. Langer blijven Voor een vissershaven als Breskens zo beveelt het rapport aan zou het van groot belang kunnen zijn in dien de visserij op makreel mogelijk zou zijn. Men zou hierdoor kunnen bevorderen, dat de moderne kotters afkomstig van elders, die in de u termaanden vanuit Breskens ter ha- riugvangst gaan, langer blijven.... Temeer omdat de visserijen in tijd bezien goed op elkaar aansluiten. Vervolgens geeft het rapport een uit voerige beschrijving van de makreel- visserij, zoals die in andere streken van de wereld beoefend wordt, met name langs de Engelse en Franse kust. Wel vestigt het rapport er de aan dacht op, dat zowel de makreelvis serij als de visserij op schardijn of zandspiering als aanvullende visse rijen moeten worden beschouwd. De ze dienen alleen om een seizoen te overbruggen of voor de aanvullende besommingen te zorgen. Ook wijst het rapport er op, dat bij een grotere en meer regelmatige aanvoer van zeevis (bot, schar, tong, rog en schol) te Breskens een markt A-oor deze vis kan worden geschapen. Niet alleen voor Zeeland (nu groten deels aangewezen op IJmuiden), maar ook voor België en zelfs voor Frankrijk zou deze markt perspec tieven hebben. Het is echter niet waarschijnlijk, dat de aanvoer van verse zeevis in Breskens met de bestaande vis sersvloot noemenswaard kan wor den opgevoerd. Hiertoe zal de aanschaf van grotere schepen met sterkere motoren noodzakelijk zijn. Financiering Uitvoerig behandelt het rapport ver volgens een aantal onderwerpen: vis- mijnbedrijf, de handel in vis en gar nalen, de handel in haring, de Ne derlandse visserij in de Euromarkt en de vrijhandelszone, de sociale po sitie van de visser en de coöperatie. Ook besteedt het rapport ruime aan dacht aan de mogelijkheid tot vloot- vernieuwing. Als eerste zou men de vervanging van de oude houten schepen door stalen kunnen bevorde ren. Men zou kunnen overgaan tot aanschaf van schepen beneden de 20 meter lengte en voorzien van moto ren van ongeveer 120 pk. Hoewel bij voorkeur kotters dienen te wor den aangeschaft komen ook stalen botters in aanmerking. Tenslotte geeft het rapport een over zicht van de „mogelijkheden tot fi nanciering van de verbetering van de vissersvloot te Breskens". De be staande financieringsregelingen bie den voor de gamalenvissers onvol doende mogelijkheden om tot vloot- vernieuwing over te gaan. De ge meente Breskens overweegt daarom middelen to zoeken tot steun aan de plaatselijke vissersvloot. Met veel bijlagen, waarin talrijk cij fermateriaal is verwerkt, besluit dit rapport. vier beroemde KANTONRECHTER MIDDELBURG Bejaarde landarbeider stak onvoorzichtig de rijweg over Geen goed woord liad do officier van justitie, mr. J. L. Andreae, woens dagochtend op de zitting van de Mid delburgse kantonrechter voor het op treden van de in een woonwagen' rondtrekkende koopman J. W., zon der vaste woon- en verblijfplaats. Deze had op 6 februari te Souburg bij het afslaan de doorgang naast zich niet vrijgehouden voor een brom fietser, waaruit toen een aanrijding volgde. De koopman, die niet ver zekerd was, had direct zijn fout toe gegeven, maar (oen do bromfietser enkele dagen later zijn schade van 80,25 probeerde te verhalen, was hij met zijn wagen vertrokken Ook op de zitting liet hij verstek De officier zag in de koopman een van de meest typerende bewijzen van gaan. een onverantwoordelijke autobestuur der. Niet verzekerd, terwijl hij bo vendien na de aanrijding niets meer van zich laat horen. De eis luidde ƒ50 subsidiair 10 dagen plus toewij zing van de civiele vordering en een voorwaardelijke ontzetting uit de rij bevoegdheid voor de tijd van 6 maan den met een proeftijd van 2 jaar, alsmede de bijzondere voorwaarde, dat hij zich alleen als chauffeur op de weg mag bevinden, indien hij een WA.-verzekering heeft aangegaan. De kantonrechter, mr. J. Moolen- burgh, vonniste conform. Tegen de expediteur W. van N. uit Bergen op Zoom, die op 2 december onder Lewedorp bij het inhalen met zijn vrachtauto met aanhangwagen op rijksweg 58 op de linkerweghelft in botsing was gekomen met een te genligger eiste de officier een boete van ƒ75 of 15 dagen, waaraan hij tevens de waarschuwing verbond, dat dit soort overtredingen tegenwoordig apart wordt geadministreerd, zodat dit bij herhaling direct opvalt en het rijbewijs misschien voor intrekking in aanmerking komt. „Een gemene rijfont", noemde hij de overtreding van de koopman. Op zichzelf is zij reeds ernstig en kan bovendien nog bijzonder ernstige ge volgen hebben. Hoewel de chauffeur van de tegenligger gewond raakte, was het verder nog vrij goed afge lopen. De kantonrechter sloot zich in zijn vonnis bij de eis van mr. An dreae aan. De 71-jarige landarbeider uit Sou burg was op hoogst onvoorzichtige wijze de Nieuwe Vlissingseweg over gestoken, waardoor een motorrijder hem aanreed. Dc eis luidde 15. Het vonnis was ƒ10. De fruitkweker A. K. uit Hanswecrt werd bij verstek conform de eis ver oordeeld tot ƒ20 of 4 dagen, omdat hij op 16 februari een vuur zo dicht bij een woning had aangelegd, dat er brandgevaar ontstond. De Vlissingse mevr. J. v. d. H.-T. had in een ver boden rijrichting gefietst, wat haar op 3 kwam te staan. De eis was 5. Ook de Middelburgse kelner D. de B. had zich hieraan schuldig gemaakt. De eis was in dit geval ƒ5 en het vonnis ƒ4 of 1 dag. Voor te hard rijden op een bromfiets binnen dc bebouwde kom werd de timmerman W. F. G. uit Koudekerke veroordeeld tot 15 of 3 dagen, het geen vijf gulden minder was dan de officier had gevorderd. Rijden zonder in het bezit tc zijn van een geldig rijbewijs was dc aardappelhandelaar J. L. de T. uit Nieuw- en Sint-Joosland ten laste gelegd, die conform de eis werd veroordeeld tot 25. De Middel burgse vertegenwoordiger W. A. G. had zich schuldig gemaakt aan fietsen zonder goed achterlichtje. De eis van ƒ4 verminderde mr. Moolenburgh tot 3 of 1 dag. Een vrij gering feit noemde de kan tonrechter de overtreding waarvoor de transportondernemer P. P. uit Kapelle terechtstond, doch dit nam niet weg, dat de behandeling ervan vrij veel tijd vergde. De Kapellenaar had op 10 'februari, toen hij met zijn vrachtauto acheruït reed, een recla me-lichtbak, die aan een gevel was bevestigd, aangereden. P. voelde zich niet schuldig, zo betoogde 'hij, omdat do lichtbak niet op de vereiste hoog te was bevestigd en bovendien boven de openbare weg hing. De kanton rechter stelde hier echter tegenover, dat het een axioma is, dat men niet tegen iets op of tegen iets aan mag rijden. De cis van ƒ10 verminderde dè kantonrechter tot 5 of 1 dag. „Vij f entwinti g- kilometertrip" op Schouwen op 21 mei Het comité „Wandeltochten op Schouwen Duiveland" heeft voor het komend seizoen de 25 kilometer-trip vastgesteld op zaterdag 21 mei a.s. De tocht voert van Zierikzee over Kerkwerve, via een stuk van de nieuwe delingsdijk naar Brouwers haven, waar een rustperiode wordt gehouden. Over Zonnemaire, Noord- gouwe en Schuddebeurs gaat het te rug naar Zierikzee. In hotel „Con cordia" worden dan de diploma's en onderscheidingstekens uitgereikt. Deelneming staat open voor indivï- duelen, groepen en verenigingen. f Advertentie) NEEM ONMIDDELLIJK IHAARTONICUM 't verjongt en verstevigt Uw haar! „FIAT" IS 6 MAANDEN GELDIG EIXD APRIL zal ïn 3Iiddelburg als eerste gemeente ïn Zeeland gestart worden met een vrijwillige keuring van motorvoertuigen. Deze keuring aat uit van het Verbond voor Veilig 'erkeer in samenwerking met de BOVAG. Dit werd meegedeeld tij dens de jaarlijkse algemene leden vergadering van de afdeling Middel burg en omstreken van het verbond, die donderdagavond in het Schutters hof gehouden is. De heer E. Visscher, de voorzitter, voegde hier nog aan toe, dat elke goedgekeurde auto van een bewijsje wordt voorzien. Dit „fiat" is 6 maanden geldig, waarna dus de auto aan een nieuwe keuring kan worden onderworpen. In zijn openingswoord brak voorzit ter Visscher traditiegetrouw weer een lans voor. een veiliger verkeer, waarbij hij opmerkte, dat er momen teel zoveel auto's zijn, dat ze haast niet meer weten waar ze moeten rij den. Daarom achtte de heer Visscher het zo belangrijk, dat het verkeers- onderwijs reeds bij „moeder thuis" begint. De kleuters moet als het ware „met de paplepel" het belang van een veilig verkeer ingegoten worden. Voorts wees de voorzitter er op, dat 90 van de verkeersovertre- ders, die voor het kantongerecht moeten verschijnen, daar niet ko men omdat ze niet op de hoogte zijn van de verkeersregels, maar omdat ze denken, dat „het-wel-los- loopt". Deze gedachte is uiteraard fout, aldus de heer Visscher en kan tot funeste gevolgen leiden. Hij achtte het dan ook de taak van het verbond om de mensen naast het inprenten van de verkeersregels nog meer verkeersfatsoen bij te brengen. Het mededelingenlijstje van de heer Visscher bevatte vele zaken. Zo zijn aan twee Middelburgse chauffeurs, de heren Van Tatenhove en H. van Wezel, legpenningen uitgereikt, om dat zij tien jaar schadevrij hun auto bestuurd hebben. Elke beroepschauf feur kan aan deze wedstrijd schade vrij-rijden deelnemen. Om in het be zit te komen van deze legpenning moet men zich van te voren opgeven en het reglement aanvragen bij het hoofdbureau van veilig verkeer in Utrecht. (S/of van pag. 1) stmomgeul en deze kavels en verder om stroken tussen de vroegere vaar- Eeul en de dijken. Ook de gemeente H'eischor heeft nog een „graantje meegepikt" uit een nieuw gewonnen land. Vlak naast Beldert zal namelijk een stukje grond voor industrieter rein van het dorp worden gereed ge maakt. Verder is nog een klein deel van de gronden toebedeeld aan het waterschap „Schouwen-Duiveland" met het oog op eventuele calamiteiten. Overigens had- het waterschap hier reeds bepaalde rechten. De kavels in de nabijheid van Sir- jansland zijn het eerst in orde ge bracht. Toen de herverkaveling in deze polder een feit geworden was, moest namelijk de uitwijk mogelijkheid voor enkele bij sa- nermgsbedrijven betrokken boe ren in het Dijkwater zo snel mo gelijk klaar zijn. Volgens de in de Noord-Oostpolder gevolgde methode zal de grond de eerste jaren nog in greppels bewerkt moeten worden. Om met name een behoorlijke ontwatering en een ver- De oriëntatiecursus van de afdeling Middelburg over verkeersvraagstuk ken is een succes geworden; in de herfst zal deze cursus voortgezet worden. De bestuursleden zijn mo menteel nog druk bezig met het na zien van de papieren van de jeugd- verlceersexamens, waaraan dit jaar een record aantal jongens en meisjes van de 5e en 6e klassen op de Mid delburgse en Walcherse scholen, na melijk 1200, heeft deelgenomen. De resultaten schijnen echter niet hele maal aan de verwachtingen te beant woorden. Wellicht kan de jeugd het op het praktisch deel, waarvoor nog geen datum vastgesteld is, weer „goedmaken". Voorts zijn er stemmen opgegaan om, wanneer men na verkoop van een auto geen nieuw motorrijtuig meer koopt, de geldigheidsduur van het rijbewijs op 3 maanden te stellen, inplaats van op 3 jaar. Ook wil men landelijk de verzekerings som van de verkeersbrigadiertjes verhogen, alsmede maximum snel heden voor de wegen invoeren. Uit het jaarverslag van de heer F. A. Rosendaal, de secretaris, bleek, dat de afdeling in het afgelopen jaar ac tief was. Het aantal leden was op 1 januari 1960 totaal 599 en het saldo f2186,16. De Middelburgse afdeling werkt voorts plannen uit om ver- keersonderricht op de kleuterscholen in te voeren. In de plaats van de heer J. Later, rijksinspecteur van het ver keer, die naar elders benoemd is, werd diens opvolger, de heer D. de Vries, in het bestuur aangewezen ge kozen. In de persvacature werd in de E laats van de heer G. A. de Kok de eer P. Bouwmeester benoemd, ter wijl de aftredende bestuursleden, me vrouw J. M. Mazure-Mantz en de he ren J. P. L. van Manen en A. J. van Thiel, werden herkozen. In de rondvraag werd op de nood zakelijkheid gewezen om in verband met de groei van de Stromenwïjk en 't Zand onder andere de hoeken Poe- lendaeleweg-Baarsjesstraat en Lan- gevielebrug-Burgerweidestraat als voorrangskruising of -splitsing aan to wijzen, alsmede in deze wijken verkeersbrigadiertjes aan te stellen. Het bestuur zal hierover met de po litie contact opnemen. STUDIEDAG N.I.V.E. TE VLISS1NGEN Modernisering van bestuursapparaat bepleit Uitgaande van de afdeling Zee land van het Nederlands Insti tuut voor Efficiency is donder dag in restaurant „Britannia" te Vlissïngen een bijeenkomst gehouden, die gewijd was aan het onderwerp „Overheid en efficiency". De bijeenkomst, die mindering van het zoutgehalte te be reiken. Eerst daarna over ongeveer drie jaar zal men kunnen overgaan tot drainage. Zoals gezegd, wordt de haven van Dreischor op het ogenblik gedicht. Enkele dijken, die een belem mering vormden, rijn afgegraven of weggeschoven, terwijl de beschikbaar komende grond voor egalisatie werd gebruikt. Zo is in een van de vroegere grillige inhammen van Schouwen-Duiveland een bijzonder nuttige combinatie voor de toekomst tussen landbouwter- rein en recreatiegebied geschapen. Reeds is Staatsbosbeheer ïn de buurt van Sirjansland met beplantingen be gonnen. De boeren zullen er dan ook binnen enkele jaren liet land bewerken met op slechts korte afstand vogels van velerlei pluimage, die daar rust zoeken en hnn hoogste lied zingen in een omgeving van bossen en rustig kabbelende kreken. Tractoren zullen zich door bouwland ploegen en even verderop zal een eenzame visser zijn lijntje uitwerpen in een kreek, waar nog niet zo heel lang geleden binnen schippers de haven ran Sirjansland, Stevensluis of Dreischor in zicht kre gen Rijksweg tussen Kloetinge en Kapelle gestremd In verband met uitvoering van wer ken aan de rijksweg Kloetinge- Yersekendam zullen de weggedeelten tussen de aansluiting Moolweg en de westelijke aansluiting Oostweg en vanaf de brug over de westelijke waterleiding tot de oostelijke aan sluiting Oostweg in Kloetinge en Ka pelle voor alle doorgaande verkeer gestremd zijn van 28 maart tot 16 april. Deze periode kan zonodig ver kort of verlengd worden. Het ver keer moet gebruik maken van de door verkeersborden aangegeven om leidingsroute. Slot Solistenconcours op 2 april a.s. Zaterdag 2 april zal de laatste groep muzikanten bestaande uit 59 so listen en 2 duetten op het solisten concours van de Bond van Harmonie- en Fanfareverenigingen in Zeeland in de concert- en gehoorzaal te Middel burg voor jurylid P. van Mever uit Roteerdam het beste muzikale been tje voorzetten. Niet zaterdag aan staande zoals wij in ons verslag over de tweede concoursdag meldden. Op de laatste dag zullen tevens de prij zen worden uitgereikt. De her verkavelings icerkzaa mhede n bij het Dijkwater öp Schouwen-Dui veland lopen ten einde .Op de plaats van het vroegere haventje Beldert is men thans bezig de laatste kavel te egaliseren. Foto P.Z.C.) een gehele dag duurde, werd bijgewoond door een groot aan tal gemeentebestuurders. Na de openingswoorden van de voor zitter van de afdeling Zeeland van het NIvE, de heer G. N. van Gin- kel, hield mr. dr. A. J. J. M. Mes, lid van Gedeputeerde Staten en voorzit ter van de afdeling Zeeland van de Vereniging van Nederlandse Gemeen ten een inleiding, waarin deze spre ker zich in de eerste plaats afvroeg of de gemeentebestuurders niet de fout. hebben begaan om efficiency als uitsluitend van belang te beschou wen voor het vrije bedrijf. Is de over- heids-administratie niet aan het ver starren?" vroeg mr. dr. Mes zich af. Tenslotte kwam liij tot de conclusie, dat de modernisering van het over- heidsopparaat geen gelijke tred heeft gehouden met die van 'het vrije be drijf. Vooral het gebrek aan „door stroming-", waardoor goed-betaalde krachten, die reeds tientallen jaren in overheidsdienst zijn, vaak nog het zelfde werk doen als bij hun aanstel ling als aankomend klerk, bleek spre ker een doorn in het oog te zijn. Na de inleiding van gedeputeerde Mes kwam do gemeentesecretaris van Haarlem, mr. IL E. Phaff, aan het woord over „Overheid en efficiency". Mr. Phaff gaf een uit eenzetting van de betekenis van het woora efficiency en ontleedde de diverse gedaehtenassociaties, welke dit woord oproept. Hij wees met nadruk op het niet sa mengaan van „efficiency" en „be zuiniging". In dit verband merkte hij op, dat de bezuininging de kwade fee was, die in Nederland aan de wieg van de efficiency heeft gestaan. Ook de verhouding tussen efficiency en menselijkheid had de aandacht van mr. Phaff, wiens betoog aanleiding was tot een levendige discussie. Uit deze discussie, waarbij vertegen woordigers van de overheid en het vrije bedrijf van gedachten wissel den, was te concluderen, dat vele re- geis op het gebied van de efficiency in het vrije bedrijf succes hebben, maar in het gemeentelijk bestuurs apparaat moeilijk en soms zelfs on mogelijk toe te passen zijn. Wel bleek men over net algemeen van mening te zijn, dat modernisering van hét bestuurs-apparaat, mogelijk is en alle aandacht verdient. NUT VAN EFFICIENCY In de middagbijeenkomst wees drs. 51. C. Verborg, directeur van het E.T. I. voor Zeeland te Middelburg, op het nut van de efficiency in het licht van de grote veranderingen die in Zee land op komst en reeds gaande zijn. Hij meende dat er in Zeeland een soort van charmante chaos had be staan die nu door het N.I.V.E. wordt teruggedrongen. „Er is een kentering aan de gang", zo zei hij. „Een vergrote produktie en verkleining van de afstanden dui den er op, dat de tijd van de zelfge noegzaamheid voorbij is". De heer drs. F, D. Zandstra, me dewerker van het accountanskan- toor Bakkenist Spits en Co te Amsterdam ging in zijn causerie: „De gemeente en het organisatie onderzoek" uit van de grondvraag „Hoe kan een klein college van B. en W. het bestuur van de vaak grote gemeente organiseren en dc verantwoording voor het beleid dragen?" Hij achtte een grondige efficiency bij de hulpapparaten ais o.m. de secretarie van grote im portantie. De heer D. Ravesteijn, hoofd van de afdeling organisatie van het bureau personeelsbeheer en organisatie van de Vereniging van Nederianöse Ge meenten te 's Gravenhage gaf enige voorbeelden uit de praktijk van de efficiency-bevordering. Mr. dr. A. J. J. M. Mes. voorzitter van de afdeling Zeeland van de Vereniging van Ne derlandse Gemeenten, sprak een slot woord ran deze dag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 21