PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
oren, 31CM en....
scAnijven
TOT MOENS MAAKT WEER
HAAR OPWACHTING
sterke
tanden
70, 90, 1.4-f (excrs.groo:)
Waar zijn onze schepen?
VANDAAG
2>* dew s\ond op een lz\er.
4
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MAANDAG 14 MAART 1960
RADIO- EN T.V.-RUBRIEK
In het Radioscoop-programma van
de A.V.R.O. zal men vanavond een
voor velen niet-onbekende zangeres
kunnen horen, namelijk Tot Moens.
In de eerste jaren na de bevrijding
werkte zij regelmatig mee aan de
Bonte Dinsdagavondtrein. Sinds 1949
werd slechts door luisteraars en kij
kers van de Canadian Broadcosting
Corporation gehoord en gezien.
In december van het vorige jaar
kwam zij terug naar Rotterdam
voor familiebezoek en op 29 april
zal zij weer met haar dochtertje
naar Montreal terugkeren.
In de dagen van mei 1945 zette zij
luister bij aan tal van bevrijdings
feesten, wat later viel zij bij het
orkest van Carlo Carcassone in voor
(Advertentie)
leden geboren Oostenrijkse compo
nist Hugo Wolf uitgevoerd, namelijk
zijn strijkkwartet in d. kl. t., een in
de jaren 1878—1884 geschreven
jeugdwerk, wordt gespeeld door liet
New Music Quartet en de eerste ak
te uit de opera Der Corregidor. Veel
succes heeft Wolf tijdens zijn leven
met dit werk niet geoogst. Van 19.30
tot 19.45 uur spreekt Henk Stam in
zijn rubriek „Inleiding tot muziek
begrip" over Das Lied von der Erde.
Op donderdag 17 maart zal dit werk
van Gustav Mahler om omstreeks
21.05 uur te beluisteren zijn in de
door de A.V.R.O. tc verzorgen recht
streekse uitzending van het concert
udoor het Radiofilnarmonisch orkest
in het gebouw „Tivoli" te Utrecht.
„Radioscoop" biedt de luisteraars een
geschakeerd programma. Na een
„Nederlands kwartiertje" ditmaal te
verzorgen door Frans Poptie and
N - 1 1
CRÏÏTl -r
door ARONAL
vitamine tandpasta
(bij apoth. en drog.)
'n kwaliteltsprodukt van de Wybertfabrieken.
his Swing Specials maakt de zan-
feres Tot Moens haar opwachting
ij haar trouwe luisteraars van
vroeger. Tom Hoogland spreekt ver
volgens weer over „vroegtijdige va
kantievreugde", waarna B. Mosko-
vits voorzanger van de joodse ge
meente te Amsterdam en Hans Krieg
(piano) ter gelegenheid van het
vreugdevolle feest van de dertiende
maart enige Poerimüederen vertol
ken.
De rubreiken „De belasting en ik"
waarin de heer K. Sneep voorlichting
geeft op dit voor een ieder zo be-
l'angrijk gebied en „Hebt begrip voor
uw naasten", waarin ditmaal een
door Jan Stout geschreven klank
beeld over „De man met minder-
waai-digheidsgevoel" wordt uitgezon
den, worden gescheiden dooi- een
kwartier vol ritmische klanken van
Jos Cleber en zijn orkest. Na enke
le opnamen van het orkest van
Franck Pourcel volgt tot slot het
hoorspel „Eugene is dood" van de
jonge auteur André Kuyten.
De N.C.R.V. zendt om 20.15 het
tweede deel uit van Bombey en zo
ne, een vrije hoorspelbewerking van
de gelijknamige roman van Charles
Dickens in vier delen.
SARPEDON It V. a
Culdad TtuJIIIo.
SCHIE 11 v. Mamt
STAD
11 v. Antwerpen t
COLYTTO 11
DRENTE 11
2 v. Pto. Miranda
13 v. Param
GIISSENKERK p. 12 Plnltten
GROOTE BEER 12 v. Aden r
HATNOR 11 v. Hamburg n.
HECTOR 13 v. Amsterdam r
Zuid Levant.
HELENA 12 te Amsterdam.
HELICON 11 V. Mobile n.
HILVERSUM 12 te Mobile.
LANQKOEAS 1
LOENERKERK
THEMIS 12
TOGOKUST 1
12 V.
r Coorgoti
WOENSDRECHT 1
HOOG EN LAAG WATER
Vlissingen
Temeuzen
Hansweert
Zierikzee
Wemeldinge
-f- nap
uur meter
3.08 2.22
3.40 2.36
4.23 2.43
4.44 1.48
uur meter
15.32 2.32
16.02 2.45
16.54 2.57
17.19 1.66
5.11 1.75 17.34 1.9(
nap
uur meter
21.48 2.03
22.17 2.18
22.54 2.53
22.35 1.49
10.43 2.10 22.50 1.74
nap
uur meter
9.48 2.35
10.17 2.50
10.53 2.65
10.26 1.82
1427. De luidspreker suisde
en kraakte en het leek de
gespannen toehoorders in
de controlekamer van Tar
mac, alsof zij de ademha
ling van de piloot, die daar
hoog boven de wolken
eefde, konden waarne
men. „Hier Rapier. Ik geef
U mijn snelheid door. Het
is ongelooflijk! Nu reeds
Mach 0.80... nu 0.85...
0.92..." Buck Ryans pijp
was uitgegaan en met een
verbeten grijns van span
ning luisterde hij. Toen
greep hij de microfoon en
riep: „Neem geen onnodi
ge risico's Arend! Duik niet te ver door, de
grond is hard. Let vooral op de drukregistra-
tie van neus en vleugels bij het optrekken!"
Onverstoorbaar ging piloot Storm voort: „Nu
0.95... 0.96... 0.97... Het trillen is overgegaan
in lichte schokken. De kist houdt zich prach
tig, Buck!... 0.98... 0.99 Heviger schokken
nu..." Als een zilveren bliksemflits schoot de
Rapier gierend omlaag en opeens daverden
twee geweldige knallen door de wolken. De
kritieke snelheid was bereikt. „Ik ben er
doorheen! Mach I!" riep Arend enthousiast
uit. „En eigenlijk zonder de minste moeite. Ik
wil wedden dat de kist er horizontaal ook ge
makkelijk doorheen komt!"
UT DE ETHER
DINSDAG 15 MAART.
HILVERSUM I. 402 m 746 kc/s. 7.00
AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7-00 Nws. 7J0 Gym. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Pianospel. 8.30 Gram. 9.00 Gym. voor
de vrouw. 9-10 De groenteman. 9.45 Gr.
9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10-00
Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Ham
mondorgelspel. 11.15 Voor de zieken.
12.00 Kamermuz. 12.20 Regerlngsuitz.:
Dandbouwrubriek. 12.30 Land- en tuin-
bouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12.55 Be
zoek premier Kroesjtsjew aan Frankrijk.
13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram. 13.25
Theaterork. en zang. 13.55 Beursber. 14.00
Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de
vrouw. 15.30 Sopr., bas-bariton cn piano.
1G.00 Bejaarden en hun hobby's, lezing.
16.15 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.30
Amateursprogr. 13.00 Nws. 18.15 Plano-
spel. 1S.30 Radiovolksuniversiteit: De
mammon en de muze. (de maatschap
pelijke voorwaarden voor de bloei van
de kunst) d. prof. dr. H. Schulte Nord-
holt. Eeerste lezing: opkomst, bloei en
verval van de Nederl. schilderkunst der
Gouden Eeuw. 19.00 Voor de kleuters.
19.05 Gesproken brief uit Parijs. 19.10
Radiowedstr. 1950 Joum. 20.00 Nws. 20.05
Gevar. progr. 21.20 Gevar. progr. voor de
milit. 22.00 Koorzang. 22.30 Nws. en beurs
ber. van New York, 22.40 Pianorecital.
23.00 Boekbespr. 23.15 Jazzmnz. 23.55—
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 258 m 1007 kc/s. 7.00—
2400 KRO
KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de
jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en
overweging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50
Voor de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00
Voor de kleuters. 10-15 Lichtbaken, le
zing. 10.25 Gram. 10.35 Lichte muz. 11.00
Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Volaan
vooruit, lezing. 12.00 Middagklok
noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land. en
tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Act.
13.00 Nws. 13.15 15 jaar geleden, praatje.
13.20 Nwe. gram. 13.55 Lichte muz. 13.55
Zangrecital. 14.15 Gram. 14-35 Voor de
plattelandsvrouwen. 14.45 Klein omr.-
koor, Omr. Kamerork. en sol. 15.05 Gram.
15.30 Lichte muz. 16.00 Voor de zieken.
1650 Gebedstonde voor de vastentijd.
17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45
Regerlngsuitz.: gesproken brief uit de
Nederlandse Antillen, door Henk Den-
nent. 18 00 Lichte muz. 18.20 Pol. gesprek.
18.30 Lichte muz. 19.00 Nws. 19.10 Act.
19.25 Zang. 19.30 Pianorecital. 20.00 Lij*
densmeditatie. 21.00 Kamermuz. 21.30 Omr.
koor 21.45 Brabants ork. 2255 Boekbespr.
22.30 Nws. 22.40 Gezin en huwelijk, lezing.
2250 Omr. Filharm.ork. 23-03 Saxofoon-
kwart. 23.35 Gram. 23.55—24.00 Nieuws.
TELEVISIEPROGRAMMA.
NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. 20.20
Gevar. progr. 20.45 Filmdocumentaire.
21.00—22.40 Film.
VLAAMS-BELG. T.V.-PROGRAMMA.
19.00 Gastprogramma. 19-30 Nws. 20.00
Feuill. 20.25 Reportage over de dokwerk
sters. 2055 T.V.-film. 21.45 Boekbespr.
22.15 Nws. en journaal.
FRANSBELG. T.V.-PROGRAMMA.
19.00 Landen en mensen. 19 30 Automo-
bielkron. 20.00 Joum. 20.35 Film. 22.05 Mu*
sical. Daarna: journaal.
FEUILLETON
Hayward zag er diep geschokt uit.
„Maar dat is ongelofelijk
..Sir Montaque Brownley vindt het
niet zo ongelofelijk", snauwde Nor
man. „Hij heeft maar één gedachte:
Velerie te redden. Hij is van mening,
dat je twaalf jaar geleden opgehan-
gen had moeten worden. Hij heeft
nooit geloofd, dat je gek was en
hij gelooft het nu nog niet. Je had
naar de galg behoren te gaan; dat is
de enige gedachte, die hem beheerst."
„Maar
„Je was nauwelijks van Hawk's
Cross vertrokken, of hij begon plan
nen te maken. Er mocht geen schan
daal van komen, geen onthulling van
de waarheid. Hij dacht aan mij,
Hayward. Ja. je waardige schoonva
der denkt, dat ik geen haar beter
ben dan een gewone hoef, die voor
geld alles doet. Zal ik je vertellen,
waarom hij van mijn diensten ge
bruik wenste te maken?"
„Om... om met mij te gaan praten?"
Zo eenvoudig is het niet, broeder.
O nee! Sir Montague Brownley wil
de mij huren om jou te vermoorden!"
de zangeresje Liesje Poons en weer
later werd zij een graag gehoorde ar
tieste in de Officers-Club te Laren.
Deze successen deden haar vader, de
heer Theo Moens nu muziekdi
recteur van een groot restaurantcon
cern, maar voor oudere Rotterdam
mers nog altijd de conferencier en
balleider van Pschorr besluiten
zijn aanvankelijke weerstand om te
zetten in actieve medewerking.
Via een impresaria vroeg hij een
auditie aan bij de A.Vit.O. en in
het voorjaar van 1946 trad Tot Moens
op in een van de eerste na-oorlogse
Bonte Dinsdagavondtreinen. Dit en
gagement werd de directe aanleiding
tot haar medewerking aan het Thea
ter Plezier van Floris Meslier. In
het seizoen 1947-'48 werkte zij mede
aan een toemee van de A.VJt.O. met
Pi Scheffers Skymasters en nadien
trad zij in Nederland en België veel
vuldig op als single act, onder meer
in een uitzending van de experimen
tele televisie in Eindhoven.
In 1949 emigreerde zij naar Canada.
In Winnipeg trad zij o.a. op met Jake
Park and his Polka Band. Met het
versterkte musette orkest van Geor
ge Calangis verzorgde zij ook haar
eigen Franstalige televisie-show
„Café Continental".
Televisie
De Nederlandse Televisie Stichting
zwijgt vanavond. De Vlaamse tele
visie brengt na de veertiendaagse
sportkroniek een Perry Como show
op het scherm.
Radio
In A.V.R.O.'s radio-matinee worden
vandaag van 15.00 tot 16.30 uur twee
composities van de honderd jaar ge-
HOOFDSTUK X.
Miles Hayward staarde hem ontzet
aan.
„Om mij te vermoorden?" herhaalde
hij hees. „Dus je kwam hier om..."
„Maak nu niet dezelfde fout als
Brownley", viel Conquest hem kortaf
in de rede. „Ik ben geen huurmoor
denaar. Ik kwam nier uit pure
nieuwsgierigheid. De oude man wil,
dat ik je op zulk een manier uit de
weg ruim, dat het een ongeluk lijkt.
Snap je? Een eenvoudige oplossing
van het probleem."
„Zoiets afschuwelijks heb ik nog
nooit gehoord! Brownley, een rechts
geleerde die zijn gehele leven ervoor
gevochten heeft dat de wet wordt na
geleefd, maakt zich medeplichtig aan
een moord! Het is bijna niet te gelo
ven
„Denk daar nog maar eens goed
over na. Het is Juist het aanneme-
lijkste, dat ik ooit gehoord heb", viel
Conquest hem weer in de rede. „De
oude man ontdekt, dat zijn dochter
getrouwd is met Robert Archer, een
veroordeelde moordenaar; daar komt
hij plotseling achter, nog wel op
haar trouwdag. Zijn enige gedachte
is haar te redden, want hij denkt
stellig, dat je ook haar zult vermoor
den. De smet op zijn eigen naam is
naar ik aanneem van mmder belang.
Als jij dood bent door een onge
luk zal niemand ooit de waarheid
vernemen. Valerie zal over je treu
ren, maar er wel overheen komen.
Geen schandaal geen onderzoek
geen publiciteit, alleen maar een
droevig ongeval. En ik", voegde Con
quest er droogjes aan toe, „ik heb
er dan tienduizend pond aan ver.
diend."
Miles Hayward sprong op.
„Tienduizend pond Wil hij je er dat
voor gevenEn je hebt gewei
gerd!
„Doe niet zo ongelovig. Ik heb ge
weigerd, ja! Raar, maar waar, ne?
Ik heb er toevallig geen zin in, iemand
in koelen bloede te vermoorden, ook
niet voor honderdduizend of voor een
miljoen", zei Norman nors. „Als ik
in nood zou zitten en voor mijn le
ven moest vechten tegen iemand, die
het op me gemunt heeft, dan zou het
wat anders zijn. Dat heb ik dan ook
w;el gedaan. Maar ik herhaal dat ik
niet ben te vinden voor het koelbloe
dig karweitje, dat je dierbare
schoonvader op het oog had."
Hayward was te ontdaan om Iets te
zeggen. Hij zat doodstil met een
soo; c ongelovige nieuwsgierigheid
naar Conquest te kijken.
En Norman van zijn kant was er
nu bijna zeker van, dat Miles het
slachtoffer van een ongelukkige sa
menloop van omstandigheden was
geworden, eerst met de Barbara
Marriszaak en vanavond voor een
duivelse valstrik
Er waren ongetwijfeld punten van
overeenkomst. Conquest kon niet ge
loven, als hij naar het zorgelijke,
knappe gezicht voor hem keek, dat
dit het gelaat was van een man, die
de gewoonte had meisjes van oor tot
oor de keel af te snijden. Wat Joy
betrof, die was .al volkomen over
tuigd. Haar intuïtie zei haar, dat Mi.
les Hayward voor honderd procent te
vertrouwen was.
„Wat ik niet begrijp", zei Miles na
een lange pauze, „is dat de oude man
de kracht had plannen te maken. Hij
moet weer erg gauw opgeknapt zijn.
En toch: zou je zo gauw een beroer
te te boven kunnen komen? Ik heb
altijd gedacht, dat dat iets van lange
duur was."
„Dat is ook zo. ouwe jongen", gaf
Norman toe, op vriendelijker toon
dan hij tot nu toe gebezigd had.
„Maar wat je nog niet begrepen
hebt, is dat vadertje Bronwnley plan
nen begon te maken voordat hij die
beroerte kreeg. Met andere woorden:
hri hield ie voor de gek."
„Onmogelijk! Ik zag het hij viel
vlak voor me op de grond, zijn ge
zicht zag paars en zijn ogen puilden
uit zijn noofd", zei Hayward. „Geen
mens zou datHij zweeg cn
dacht na. „Die slimme oude duivel!
Hij haalde die stunt uit om Valerie
over te halen bij hem te blijven
en ze is er nog ingelopen ook!"
„Jij ook."
„Dat is waar. Maar hoe kon hij zó
simuleren?"vroeg Miles,wiens twij
fel terugkeerde. „De dokter was er
bij. Die kon hij toch niet voor de
gek houden
„Dat was ook niet het geval", viel
Conquest hem in de rede. „De oude
man kent hem al gedurende vele ja
ren en overreedde hem, mee te spe
len. Wat hij de dokter verteld heeft,
weet ik niet. Dat doet er ook niet
toe. Ik vond Brownley alleen in de
bibliotheek en hij had alle mogelij
ke voorzorgen genomen, dat niemand
in huis van mijn bezoek afwist. Als
iemand de noodzakelijke details met
een huurmoordenaar bespreekt, is
het niet de bedoeling dat buiten
staanders zo'n gesprek afluisteren.
Dan is het tenminste wel zo verstan
dig. het zó te arrangeren, dat nie
mand daar ook maar iets van
merkt."
„Ik moet toegeven, dat je me een
schok heb bezorgd", zei Miles, ter
wijl hij met meer belangstelling dan
ooit naar Norman keek. „Ik begrijp
nu, wat de oude man van plan was.
Ik moest een betreurenswaardig on
geluk krijgen, ik moest als Miles
Hayward sterven en als zodanig be
graven worden. Dan zou er niets om.
trent mijn verleden hebben kunnen
uitlekken. Je bezoek aan Hawk's
Cross en je aandeel in het „onge
luk" zou nooit ontdekt zijn. Maar
wie vermoordde dan toch die arme
Kind overleden na
val uit raam
In het Westerziekenhuis te Rotter
dam is zaterdagmorgen overleden
het bijna tweejarige meisje Sheila
Rolleston. Vrijdagmiddag viel zij uit
het raam van de ouderlijke woning
aan de Meent, waardoor zij ernstig
gewond werd.
(Advertentie)
Laat Uwfiets steeds paraat staan!
Elsie? En waarom op dezelfde ma
nier als destijds Barbara Marris?
En waarom kwam het zwijn naar
mijn huis om het bloed in mijn bad
kamer van zich af te wassen?"
„Blijkbaar om je zoveel mogelijk in
moeilijkheden te brengen", ant
woordde Conquest prompt. „Hier zijn
hersens aan het werk geweest, ver
raderlijke, vindingrijke hersens. De
hele zaak is bijzonder gevaarlijk. Ik
wil eep kans wagen en je helpen.
Ik geloof, wat jij me verteld hebt,
en ik zal je vertellen waarom. Jij
was zeker niet de man ,die om half
een de telefoon opnam. Er is alle
reden om aan te nemen, dat het de
moordenaar was. Hij zei iets, dat jij
nooit zou zeggen, zelfs niet als je
erg zenuwachtig was en de moeite
zou nemen om je stem te verande
ren."
„Wat zei hij dan?" vroeg Miles. „En
waarom heb je eigenlijk opgebeld Je
hebt al gezegd, dat je Brownley's voor
stel niet wilde aannemen."
„Een slimme opmerking," zei Nor
man goedkeurend. „Kijk maar niet zo
achterdochtig. Ik belde je op, omdat
ik met je wilde pratenom jc van
aangezicht tot aangezicht te zien, zo
dat ik kon beoordelen wat voor soort
man het was. die Brownley door mij
wilde laten elimineren. Ik was nieuws
gierig en dat werd nog erger toen ik
de stem hoorde, die mij door de tele
foon antwoord gaf. Die klonk hees en
ademloos, en de opmerking die me
vreemd voorkwam was deze:
(Wordt vervolgd).
jc Door BERKELEY GRAY