PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer oren, 31CM en.... scAnijven TOT MOENS MAAKT WEER HAAR OPWACHTING sterke tanden 70, 90, 1.4-f (excrs.groo:) Waar zijn onze schepen? VANDAAG 2>* dew s\ond op een lz\er. 4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANDAG 14 MAART 1960 RADIO- EN T.V.-RUBRIEK In het Radioscoop-programma van de A.V.R.O. zal men vanavond een voor velen niet-onbekende zangeres kunnen horen, namelijk Tot Moens. In de eerste jaren na de bevrijding werkte zij regelmatig mee aan de Bonte Dinsdagavondtrein. Sinds 1949 werd slechts door luisteraars en kij kers van de Canadian Broadcosting Corporation gehoord en gezien. In december van het vorige jaar kwam zij terug naar Rotterdam voor familiebezoek en op 29 april zal zij weer met haar dochtertje naar Montreal terugkeren. In de dagen van mei 1945 zette zij luister bij aan tal van bevrijdings feesten, wat later viel zij bij het orkest van Carlo Carcassone in voor (Advertentie) leden geboren Oostenrijkse compo nist Hugo Wolf uitgevoerd, namelijk zijn strijkkwartet in d. kl. t., een in de jaren 1878—1884 geschreven jeugdwerk, wordt gespeeld door liet New Music Quartet en de eerste ak te uit de opera Der Corregidor. Veel succes heeft Wolf tijdens zijn leven met dit werk niet geoogst. Van 19.30 tot 19.45 uur spreekt Henk Stam in zijn rubriek „Inleiding tot muziek begrip" over Das Lied von der Erde. Op donderdag 17 maart zal dit werk van Gustav Mahler om omstreeks 21.05 uur te beluisteren zijn in de door de A.V.R.O. tc verzorgen recht streekse uitzending van het concert udoor het Radiofilnarmonisch orkest in het gebouw „Tivoli" te Utrecht. „Radioscoop" biedt de luisteraars een geschakeerd programma. Na een „Nederlands kwartiertje" ditmaal te verzorgen door Frans Poptie and N - 1 1 CRÏÏTl -r door ARONAL vitamine tandpasta (bij apoth. en drog.) 'n kwaliteltsprodukt van de Wybertfabrieken. his Swing Specials maakt de zan- feres Tot Moens haar opwachting ij haar trouwe luisteraars van vroeger. Tom Hoogland spreekt ver volgens weer over „vroegtijdige va kantievreugde", waarna B. Mosko- vits voorzanger van de joodse ge meente te Amsterdam en Hans Krieg (piano) ter gelegenheid van het vreugdevolle feest van de dertiende maart enige Poerimüederen vertol ken. De rubreiken „De belasting en ik" waarin de heer K. Sneep voorlichting geeft op dit voor een ieder zo be- l'angrijk gebied en „Hebt begrip voor uw naasten", waarin ditmaal een door Jan Stout geschreven klank beeld over „De man met minder- waai-digheidsgevoel" wordt uitgezon den, worden gescheiden dooi- een kwartier vol ritmische klanken van Jos Cleber en zijn orkest. Na enke le opnamen van het orkest van Franck Pourcel volgt tot slot het hoorspel „Eugene is dood" van de jonge auteur André Kuyten. De N.C.R.V. zendt om 20.15 het tweede deel uit van Bombey en zo ne, een vrije hoorspelbewerking van de gelijknamige roman van Charles Dickens in vier delen. SARPEDON It V. a Culdad TtuJIIIo. SCHIE 11 v. Mamt STAD 11 v. Antwerpen t COLYTTO 11 DRENTE 11 2 v. Pto. Miranda 13 v. Param GIISSENKERK p. 12 Plnltten GROOTE BEER 12 v. Aden r HATNOR 11 v. Hamburg n. HECTOR 13 v. Amsterdam r Zuid Levant. HELENA 12 te Amsterdam. HELICON 11 V. Mobile n. HILVERSUM 12 te Mobile. LANQKOEAS 1 LOENERKERK THEMIS 12 TOGOKUST 1 12 V. r Coorgoti WOENSDRECHT 1 HOOG EN LAAG WATER Vlissingen Temeuzen Hansweert Zierikzee Wemeldinge -f- nap uur meter 3.08 2.22 3.40 2.36 4.23 2.43 4.44 1.48 uur meter 15.32 2.32 16.02 2.45 16.54 2.57 17.19 1.66 5.11 1.75 17.34 1.9( nap uur meter 21.48 2.03 22.17 2.18 22.54 2.53 22.35 1.49 10.43 2.10 22.50 1.74 nap uur meter 9.48 2.35 10.17 2.50 10.53 2.65 10.26 1.82 1427. De luidspreker suisde en kraakte en het leek de gespannen toehoorders in de controlekamer van Tar mac, alsof zij de ademha ling van de piloot, die daar hoog boven de wolken eefde, konden waarne men. „Hier Rapier. Ik geef U mijn snelheid door. Het is ongelooflijk! Nu reeds Mach 0.80... nu 0.85... 0.92..." Buck Ryans pijp was uitgegaan en met een verbeten grijns van span ning luisterde hij. Toen greep hij de microfoon en riep: „Neem geen onnodi ge risico's Arend! Duik niet te ver door, de grond is hard. Let vooral op de drukregistra- tie van neus en vleugels bij het optrekken!" Onverstoorbaar ging piloot Storm voort: „Nu 0.95... 0.96... 0.97... Het trillen is overgegaan in lichte schokken. De kist houdt zich prach tig, Buck!... 0.98... 0.99 Heviger schokken nu..." Als een zilveren bliksemflits schoot de Rapier gierend omlaag en opeens daverden twee geweldige knallen door de wolken. De kritieke snelheid was bereikt. „Ik ben er doorheen! Mach I!" riep Arend enthousiast uit. „En eigenlijk zonder de minste moeite. Ik wil wedden dat de kist er horizontaal ook ge makkelijk doorheen komt!" UT DE ETHER DINSDAG 15 MAART. HILVERSUM I. 402 m 746 kc/s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7-00 Nws. 7J0 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Pianospel. 8.30 Gram. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9-10 De groenteman. 9.45 Gr. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10-00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Ham mondorgelspel. 11.15 Voor de zieken. 12.00 Kamermuz. 12.20 Regerlngsuitz.: Dandbouwrubriek. 12.30 Land- en tuin- bouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12.55 Be zoek premier Kroesjtsjew aan Frankrijk. 13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Theaterork. en zang. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Sopr., bas-bariton cn piano. 1G.00 Bejaarden en hun hobby's, lezing. 16.15 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Amateursprogr. 13.00 Nws. 18.15 Plano- spel. 1S.30 Radiovolksuniversiteit: De mammon en de muze. (de maatschap pelijke voorwaarden voor de bloei van de kunst) d. prof. dr. H. Schulte Nord- holt. Eeerste lezing: opkomst, bloei en verval van de Nederl. schilderkunst der Gouden Eeuw. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Gesproken brief uit Parijs. 19.10 Radiowedstr. 1950 Joum. 20.00 Nws. 20.05 Gevar. progr. 21.20 Gevar. progr. voor de milit. 22.00 Koorzang. 22.30 Nws. en beurs ber. van New York, 22.40 Pianorecital. 23.00 Boekbespr. 23.15 Jazzmnz. 23.55— 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 258 m 1007 kc/s. 7.00— 2400 KRO KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10-15 Lichtbaken, le zing. 10.25 Gram. 10.35 Lichte muz. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Volaan vooruit, lezing. 12.00 Middagklok noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land. en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 15 jaar geleden, praatje. 13.20 Nwe. gram. 13.55 Lichte muz. 13.55 Zangrecital. 14.15 Gram. 14-35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Klein omr.- koor, Omr. Kamerork. en sol. 15.05 Gram. 15.30 Lichte muz. 16.00 Voor de zieken. 1650 Gebedstonde voor de vastentijd. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regerlngsuitz.: gesproken brief uit de Nederlandse Antillen, door Henk Den- nent. 18 00 Lichte muz. 18.20 Pol. gesprek. 18.30 Lichte muz. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25 Zang. 19.30 Pianorecital. 20.00 Lij* densmeditatie. 21.00 Kamermuz. 21.30 Omr. koor 21.45 Brabants ork. 2255 Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Gezin en huwelijk, lezing. 2250 Omr. Filharm.ork. 23-03 Saxofoon- kwart. 23.35 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. TELEVISIEPROGRAMMA. NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. 20.20 Gevar. progr. 20.45 Filmdocumentaire. 21.00—22.40 Film. VLAAMS-BELG. T.V.-PROGRAMMA. 19.00 Gastprogramma. 19-30 Nws. 20.00 Feuill. 20.25 Reportage over de dokwerk sters. 2055 T.V.-film. 21.45 Boekbespr. 22.15 Nws. en journaal. FRANSBELG. T.V.-PROGRAMMA. 19.00 Landen en mensen. 19 30 Automo- bielkron. 20.00 Joum. 20.35 Film. 22.05 Mu* sical. Daarna: journaal. FEUILLETON Hayward zag er diep geschokt uit. „Maar dat is ongelofelijk ..Sir Montaque Brownley vindt het niet zo ongelofelijk", snauwde Nor man. „Hij heeft maar één gedachte: Velerie te redden. Hij is van mening, dat je twaalf jaar geleden opgehan- gen had moeten worden. Hij heeft nooit geloofd, dat je gek was en hij gelooft het nu nog niet. Je had naar de galg behoren te gaan; dat is de enige gedachte, die hem beheerst." „Maar „Je was nauwelijks van Hawk's Cross vertrokken, of hij begon plan nen te maken. Er mocht geen schan daal van komen, geen onthulling van de waarheid. Hij dacht aan mij, Hayward. Ja. je waardige schoonva der denkt, dat ik geen haar beter ben dan een gewone hoef, die voor geld alles doet. Zal ik je vertellen, waarom hij van mijn diensten ge bruik wenste te maken?" „Om... om met mij te gaan praten?" Zo eenvoudig is het niet, broeder. O nee! Sir Montague Brownley wil de mij huren om jou te vermoorden!" de zangeresje Liesje Poons en weer later werd zij een graag gehoorde ar tieste in de Officers-Club te Laren. Deze successen deden haar vader, de heer Theo Moens nu muziekdi recteur van een groot restaurantcon cern, maar voor oudere Rotterdam mers nog altijd de conferencier en balleider van Pschorr besluiten zijn aanvankelijke weerstand om te zetten in actieve medewerking. Via een impresaria vroeg hij een auditie aan bij de A.Vit.O. en in het voorjaar van 1946 trad Tot Moens op in een van de eerste na-oorlogse Bonte Dinsdagavondtreinen. Dit en gagement werd de directe aanleiding tot haar medewerking aan het Thea ter Plezier van Floris Meslier. In het seizoen 1947-'48 werkte zij mede aan een toemee van de A.VJt.O. met Pi Scheffers Skymasters en nadien trad zij in Nederland en België veel vuldig op als single act, onder meer in een uitzending van de experimen tele televisie in Eindhoven. In 1949 emigreerde zij naar Canada. In Winnipeg trad zij o.a. op met Jake Park and his Polka Band. Met het versterkte musette orkest van Geor ge Calangis verzorgde zij ook haar eigen Franstalige televisie-show „Café Continental". Televisie De Nederlandse Televisie Stichting zwijgt vanavond. De Vlaamse tele visie brengt na de veertiendaagse sportkroniek een Perry Como show op het scherm. Radio In A.V.R.O.'s radio-matinee worden vandaag van 15.00 tot 16.30 uur twee composities van de honderd jaar ge- HOOFDSTUK X. Miles Hayward staarde hem ontzet aan. „Om mij te vermoorden?" herhaalde hij hees. „Dus je kwam hier om..." „Maak nu niet dezelfde fout als Brownley", viel Conquest hem kortaf in de rede. „Ik ben geen huurmoor denaar. Ik kwam nier uit pure nieuwsgierigheid. De oude man wil, dat ik je op zulk een manier uit de weg ruim, dat het een ongeluk lijkt. Snap je? Een eenvoudige oplossing van het probleem." „Zoiets afschuwelijks heb ik nog nooit gehoord! Brownley, een rechts geleerde die zijn gehele leven ervoor gevochten heeft dat de wet wordt na geleefd, maakt zich medeplichtig aan een moord! Het is bijna niet te gelo ven „Denk daar nog maar eens goed over na. Het is Juist het aanneme- lijkste, dat ik ooit gehoord heb", viel Conquest hem weer in de rede. „De oude man ontdekt, dat zijn dochter getrouwd is met Robert Archer, een veroordeelde moordenaar; daar komt hij plotseling achter, nog wel op haar trouwdag. Zijn enige gedachte is haar te redden, want hij denkt stellig, dat je ook haar zult vermoor den. De smet op zijn eigen naam is naar ik aanneem van mmder belang. Als jij dood bent door een onge luk zal niemand ooit de waarheid vernemen. Valerie zal over je treu ren, maar er wel overheen komen. Geen schandaal geen onderzoek geen publiciteit, alleen maar een droevig ongeval. En ik", voegde Con quest er droogjes aan toe, „ik heb er dan tienduizend pond aan ver. diend." Miles Hayward sprong op. „Tienduizend pond Wil hij je er dat voor gevenEn je hebt gewei gerd! „Doe niet zo ongelovig. Ik heb ge weigerd, ja! Raar, maar waar, ne? Ik heb er toevallig geen zin in, iemand in koelen bloede te vermoorden, ook niet voor honderdduizend of voor een miljoen", zei Norman nors. „Als ik in nood zou zitten en voor mijn le ven moest vechten tegen iemand, die het op me gemunt heeft, dan zou het wat anders zijn. Dat heb ik dan ook w;el gedaan. Maar ik herhaal dat ik niet ben te vinden voor het koelbloe dig karweitje, dat je dierbare schoonvader op het oog had." Hayward was te ontdaan om Iets te zeggen. Hij zat doodstil met een soo; c ongelovige nieuwsgierigheid naar Conquest te kijken. En Norman van zijn kant was er nu bijna zeker van, dat Miles het slachtoffer van een ongelukkige sa menloop van omstandigheden was geworden, eerst met de Barbara Marriszaak en vanavond voor een duivelse valstrik Er waren ongetwijfeld punten van overeenkomst. Conquest kon niet ge loven, als hij naar het zorgelijke, knappe gezicht voor hem keek, dat dit het gelaat was van een man, die de gewoonte had meisjes van oor tot oor de keel af te snijden. Wat Joy betrof, die was .al volkomen over tuigd. Haar intuïtie zei haar, dat Mi. les Hayward voor honderd procent te vertrouwen was. „Wat ik niet begrijp", zei Miles na een lange pauze, „is dat de oude man de kracht had plannen te maken. Hij moet weer erg gauw opgeknapt zijn. En toch: zou je zo gauw een beroer te te boven kunnen komen? Ik heb altijd gedacht, dat dat iets van lange duur was." „Dat is ook zo. ouwe jongen", gaf Norman toe, op vriendelijker toon dan hij tot nu toe gebezigd had. „Maar wat je nog niet begrepen hebt, is dat vadertje Bronwnley plan nen begon te maken voordat hij die beroerte kreeg. Met andere woorden: hri hield ie voor de gek." „Onmogelijk! Ik zag het hij viel vlak voor me op de grond, zijn ge zicht zag paars en zijn ogen puilden uit zijn noofd", zei Hayward. „Geen mens zou datHij zweeg cn dacht na. „Die slimme oude duivel! Hij haalde die stunt uit om Valerie over te halen bij hem te blijven en ze is er nog ingelopen ook!" „Jij ook." „Dat is waar. Maar hoe kon hij zó simuleren?"vroeg Miles,wiens twij fel terugkeerde. „De dokter was er bij. Die kon hij toch niet voor de gek houden „Dat was ook niet het geval", viel Conquest hem in de rede. „De oude man kent hem al gedurende vele ja ren en overreedde hem, mee te spe len. Wat hij de dokter verteld heeft, weet ik niet. Dat doet er ook niet toe. Ik vond Brownley alleen in de bibliotheek en hij had alle mogelij ke voorzorgen genomen, dat niemand in huis van mijn bezoek afwist. Als iemand de noodzakelijke details met een huurmoordenaar bespreekt, is het niet de bedoeling dat buiten staanders zo'n gesprek afluisteren. Dan is het tenminste wel zo verstan dig. het zó te arrangeren, dat nie mand daar ook maar iets van merkt." „Ik moet toegeven, dat je me een schok heb bezorgd", zei Miles, ter wijl hij met meer belangstelling dan ooit naar Norman keek. „Ik begrijp nu, wat de oude man van plan was. Ik moest een betreurenswaardig on geluk krijgen, ik moest als Miles Hayward sterven en als zodanig be graven worden. Dan zou er niets om. trent mijn verleden hebben kunnen uitlekken. Je bezoek aan Hawk's Cross en je aandeel in het „onge luk" zou nooit ontdekt zijn. Maar wie vermoordde dan toch die arme Kind overleden na val uit raam In het Westerziekenhuis te Rotter dam is zaterdagmorgen overleden het bijna tweejarige meisje Sheila Rolleston. Vrijdagmiddag viel zij uit het raam van de ouderlijke woning aan de Meent, waardoor zij ernstig gewond werd. (Advertentie) Laat Uwfiets steeds paraat staan! Elsie? En waarom op dezelfde ma nier als destijds Barbara Marris? En waarom kwam het zwijn naar mijn huis om het bloed in mijn bad kamer van zich af te wassen?" „Blijkbaar om je zoveel mogelijk in moeilijkheden te brengen", ant woordde Conquest prompt. „Hier zijn hersens aan het werk geweest, ver raderlijke, vindingrijke hersens. De hele zaak is bijzonder gevaarlijk. Ik wil eep kans wagen en je helpen. Ik geloof, wat jij me verteld hebt, en ik zal je vertellen waarom. Jij was zeker niet de man ,die om half een de telefoon opnam. Er is alle reden om aan te nemen, dat het de moordenaar was. Hij zei iets, dat jij nooit zou zeggen, zelfs niet als je erg zenuwachtig was en de moeite zou nemen om je stem te verande ren." „Wat zei hij dan?" vroeg Miles. „En waarom heb je eigenlijk opgebeld Je hebt al gezegd, dat je Brownley's voor stel niet wilde aannemen." „Een slimme opmerking," zei Nor man goedkeurend. „Kijk maar niet zo achterdochtig. Ik belde je op, omdat ik met je wilde pratenom jc van aangezicht tot aangezicht te zien, zo dat ik kon beoordelen wat voor soort man het was. die Brownley door mij wilde laten elimineren. Ik was nieuws gierig en dat werd nog erger toen ik de stem hoorde, die mij door de tele foon antwoord gaf. Die klonk hees en ademloos, en de opmerking die me vreemd voorkwam was deze: (Wordt vervolgd). jc Door BERKELEY GRAY

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 4