Veebfats
Cor Jansen weerstaat
Limburger Vinken
O.T.E.M. HOOPT TWEEDE «ET TE
GEBRUIKEN
Dick Holthaus toont
draagbare modellen
yy
CARO VAR EYCK treedt
voor het voetlicht
oven, cu...
schrijven
TOMADO
mengbeker
VOLLEYBAL
ROOM AT THE TOP" NAAR DE
ROMAN VAN JOHN BRAINE
8
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 5 MAART 1960
ALS WEG OPEN IS VOOR COMMERCIËLE TELEVISIE
Afwachten doet de N.V.O.T.E.M.
(Onafhankelijke Televisie Exploi
tatie Maatschappij). Do pleinen,
die op papier gereed zijn, kunnen
nog niet worden uitgewerkt. Men
weet nog niet waar men aan toe
is; gewacht moet worden op de
nota van de staatssecretaris van
onderwijs, kunsten en weten
schappen over de commerciële te
levisie, die naar aangenomen
wordt in april aan de Tweede
Kamer zal worden aangeboden.
De O.T.E.M. heeft vele venvacn-
tingen van deze nota. Zij meent
o.a. uit het communique van 5 de
cember, waarin wordt gezegd dat
de regering zich zal beraden over
een aantal prealabele punten en
dat daarbij met name de mogelijk
heid wordt bezien tot het verle
nen van een concessie aan een on
afhankelijke programma-maat
schappij te mogen concluderen, dat
de O.T.E.M. de meest aangewezen
instantie is om de commerciële
televisie op en uit te bouwen.
Zolang echter dat nog niet zeker
is en zolang men niet weet aan
welke voorwaarden men zal moe
ten voldoen kan er nog niet veel
in werkelijkheid worden omgezet.
De O.T.E.M., waarin bedrijven
deelnemen als Philips en Unilever,
zitten op het vinkentouw. De O.T.
E.M. heeft voor ogen om in het
eerste en tweede jaar 8 uur uit te
zenden, daarna 16 uur. Gehoopt
wordt dat de O.T.EJI. straks het
tweede net ter beschikking zal
krijgen.
Drs. P. Gros, preschef van de O.T.
E.M., voegt daaraan onmiddellijk
toe dat de O.TJD.M. daarmee
feen aanslag wil plegen op het
uidige omroepbestel. „Wij willen
niet tegenover de Nederlandse
Televisiestichting staan, maar
ernaast. Geen concurrentie, maar
een soort competitie."
Daarbij wijst de "heer Gros op de
situatie in Engeland, waar de
commerciële televisie, de I.T.V.
werkt naast de B.B.C. Het peil
van de programma's ligt nagenoeg
gelijk.
In ons land wordt gevreesd, dat
de programma's, waarin de re-
clmeboodschappen worden ver-
gakt te licht zullen zijn. Drs.
ros ziet dit bezwaar niet zo ern
stig in. In de eerste plaats zal de
legering de nodige waarborgen
verlangen en ook de smaak van
't publiek is een waarborg, al
dus de heer Gros. Het is gebleken,
dat het publiek vooral naar het
journaal kijkt, documentaires en
amusement.
Op deze soort programma's zal
de O.T.E.M zich speciaal rich
ten. En bij amusement behoort ook
een goed toneel.
Ongeveer negentig procent van de
zendtijd is bestemd voor de pro
gramma's en tien procent voor het
uitzenden van reclameboodschap
pen.
„De spots zullen niet door ons
worden verzorgd. De adverteer
ders zullen zich daarvoor moeten
wenden tot de reclamebureaus.
Voordat de spots op het scherm
komen zullen ze eerst gekeurd en
gecontroleerd moeten worden.
Dat, om ook bij de sport een uit
zending te krijgen die op niveau
ligt. Daarnaast zal, het is in de
statuten vastgelegd, een program
maraad in het leven worden ge--
roepen. Deze raad moet toezien
op de programma's. Het is boven
dien een raad die door de rege
ring uit een voordracht van de
O.T.E.M. zou moeten worden be
noemd."
De heer Gros is optimistisch. Hij
voorziet ook dat de advertenties
voor de dagbladen niet zo schrik
barend terug zulle i lopen.
„Het is in Engeland gebleken", zo
zegt hij, „dat in de eerste tijd in
derdaad minder advertenties
naar de dagbladen zullen gaan,
maar later gaat men combineren,
een spot 's avonds op de televisie,
en daarna om het beeld van die
televisieuitzending weer in het
leven te roepen een advertentie in
de krant en dan speciaal in de
regionale bladen."
Trouwens de O.TE.M. is van
plan om na de aanlooptijd vooral
ook aandacht te besteden aan de
streek, aldus de heer C-ros. Het
is mogelijk dat een bepaald aan
tal minuten voor reclame ver
deeld wordt over het aantal
steunzenders b.v. Goes. Dan kan
een bedrijf met louter regionale
belangen voor minder kosten ook
gebruik maken van de commer
ciële televisie.
Tevens zal de O.T.E.M. (zij het in
betrekkelijk geringe mate) in de
normale programma's aandacht
besteden aan de gebeurtenissen in
de streek, iets wat thans veel te
weinig gebeurt", aldus de heer
Gros.
Als de concessie aan de O.T.E.M.
wordt verleend dan zal het nog
ongeveer een jaar duren voordat
de maatschappij daadwerkelijk
kan uitzenden. Er zal namelijk
eerst het technisch gedeelte moe
ten worden opgebouwd. Misschien
zou dat kunnen gebeuren in
coördinatie met Nederlandse
Televisiestichting via de N.V. No-
zema de Nederlandse Omroepzen-
der Maatschappij N.V.
Het plan van de O.T.EM. is om
voor net eventueel vullen van de
programma's niet alleen een be
roep op de aanwezige krachten
in ons land te doen maar ook op
het buitenland. In het buitenland
zijn en worden uitstekende docu
mentaire strips en korte films ge
maakt. Na vertaling zijn die ook
geschikt voor ons land.
Overigens ligt het niet in de be
doeling een grote staf van mede
werkers in het leven te roepen.
„Daadwerkelijk kan daar pas wor
den toe overgegaan als wé weten
hoe en wat", aldus de heer Gros.
9>
„Smaakvol vooruitzicht" is de ti
tel van het televisieprogramma
dat de V-P.R.O. zaterdagavond
zal uitzenden. Dan zullen model
len n orden getoond gemaakt van
Nederlandse stoffen naar Neder
landse modellen. De ontwerpen
zijn van Dick Holthaus.
Als men hem vraagt die seven
jaar geleden in Amsterdam met
een eigen modehuis begon, wie
eigenlijk de mode maakt, de vrouw
of de ontwerper, dan antwoordt
hij „de ontwerpers zijn geen dic
tators. Wij voélen mogelijk wel
aan wat de vrouw in het komende
seizoen wil dragen. Dat is ge
woonlijk een logisch vervólg.
Het kan wei eens gebeuren, dat
een ontwerper een modellijn lan
ceert, die onmiddellijk bij de
vrouwen aanslaat en wordt geac
cepteerd. Daartoe kunnen bijzon
dere omstandigheden veel bijdra
gen. Neem bijvoorbeeld Saint Lau
rent, die Farah, de huidige vrouw
van de Sjah kleedde. Die vrouw
inspireert de ontwerper en er zul
len natuurlijk vele vrouwen zijn
die haar willen navolgen. De mo
gelijkheid is dan niet uitgesloten
dat er een nieuwe mode ontstaat".
Overigens vertelde Dlck Holthaus
dat elke vrouw meedoet met het
£en van Nederlands bekendste
actrices, Caro van Eyck,
komt niet vaak op het beeld
scherm. In november van verle
den jaar werd zij uitgekozen tot
draagster van de Theo Mann-
Bouwmeester-ring. Een erkenning
voor haar arbeid op het toneel.
Zij werd bij die gelegenheid ge
ïnterviewd in de journaaldienst pAr\lf~) CM T V f?l IRQIFK
van de Nederlandse Televisie KAUHJ- C/v I .V .-KUDKICI\
toneel. Steeds weer zoeken naar
de mens, die achter de rol ver
borgen gaat.
Misschien zijn het juist deze ken
merken, die haar zo gestimuleerd
hebben en die haar tot een van
onze beste actrices hebben ge
maakt.
ontwerpen. In de modeshow zal
men ideeën zien, die naar ik
meen van originaliteit en veel
fantasie getuigen. Het is echter
dikwijls een kwestie van je moet
er maar opkomen.
De couturiers werken los van elk
aar. En daarom zijn ze elk jaar
nieuwsgierig wat men ontwikkeld
heeft. Eerlijk gezegd ben ik er tot
nu toe nooit naast -geweest. Het
gaat vooral bij ons om de feeling.
Er ziin uiteraard wel uitschieters.
En Dick Holthaus noemde o.a.
Cardin in Parijs, die terug wilde
naar de hemdjurk en Worth in
Londen die een langere roklengte
wilde hebben.
Dick Holthaus droomt om eens
zijn collectie in Parijs te tonen.
Daarbij denkt hij aan de Engel
sen die dit jaar ook in de Franse
hoofdstad zijn geweest. Dat heeft
een zakelijke reden, want als de
inkopers al in Parijs en in Flo
rence zijn geweest, dan is de gele
genheid er niet meer zo om naar
Londen te gaan. Amsterdam ligt
wat gelukkiger. Als de inkopers
met een Km.M.-vliegtuig reizen
dan stappen ze allicht uit i» Am
sterdam.
Stichting. Voor het eerst na vijf
jaar was zij toen weer op het te
levisiescherm te zien. En nu (s het
alweer maart. Zondag echter zal
Jan Willem Hofstra óm 20.55 uur
deze begaafde vrouw interviewen.
Zij zal als gastvrouw voor het
voetlicht treden en mogelijk vele
interessante dingen vertellen over
haar werk, over de rollen die zij
vervuld heeft en over haar leven.
Haar ouders vonden het helemaal
niet leuk dat zij aan het toneel
zou gaan. Zij moest rechten gaan
studeren. Iets wat niet zo verwon
derlijk was want haar vader was
vice-president van het hoogge
rechtshof in het toenmalige Bata
via. Reeds op het gymnasium
speelde ze toneel. De drang om
actrice te worden heeft ze kunnen
onderdrukken totdat ze kandi
daatsexamen rechten had gedaan.
Toen nam ze de beslissing; ze zei
de studie vaarwel en ging naar
het Rotterdams Toneel en boven
dien nam ze particuliere lessen.
Drie jaar later in 1939 kreeg ze
de kans: ze moest de rol vervul
len van Jessica in de Koopman
van Venetië. Met grote geladen
heid heeft ze toen gespeeld. En
dat doet ze nu nog. Verbeten, dra
matisch is haar spel; kenmerken
die haar zo uitstekend geschikt
maken voor het klassieke toneel.
Daarbij heeft ze een instelling
van „Je moet het heel goed doen
of anders laten". Steeds zoekt ze
daarbij naar de mens, ook op het
Radio Jeugddag
Op de radio jeugddag van de A.V.
R.O., die dit jaar op dinsdag 19
april wordt gehouden, wordt on
der de titel „Plaatwerk" een pro
gramma uitgezonden, waarin om
roeper Joop van Zijl vraagge
sprekken zal voeren met onder
andere de dirigent Bernard Hai-
tink, de actrice Ina van Faassen,
de zwemster Kokkie Gastelaars.
de televisie-omroepster Elsabeth
Mooy, het zangeresje Rita Valk
en Roefti Hüting, leider van „The
down town jazzband". Na elk
vraaggesprek wordt voor de be
trokkenen een verzoekplaat in het
lichtere genre gedraaid.
VANDAAG
Televisie
Onder de muzikale ritmen van
het kwartet Pim Jacobs, waaraan
ook Rita Reys meewerkt, kunnen
vooral de dames genieten van een
„draagbare mode" volgens ont
werpen van Dick Holthaus. Dit
„smaakvol vooruitzicht" wordt
geregisseerd door Leen Timp.
Het V.P.R.O.-programma van de
televisie begint vanavond echter
met de tweede aflevering van „De
verloren wereld van Kalahari".
In zijn „Oude draaidoos" presen
teert vervolgens Simon van Col-
lem fragmenten uit „Het meisje
met de blauwe hoed". Het V.P.
R.O.-programma eindigt dan met
„Geknipt voor herhaling", een se
lectie uit de telerecording die op
13 december werd gemaakt in het
Amsterdamse Concertgebouwor
kest van de manifestatie van Ne
derlandse Kunstenaars ten bate
van de vluchtelingenactie „Redt
een kind".
De Duitse televisie brengt op het
scherm „Die Gaunerkomödië" en
de Belgische televisie vertoont Dis
neyland, een internationaal T.V.-
programma samengesteld door W.
Disney.
Radio
Ter voortzetting van de K.R.O.-
traditie om op zaterdagavonden
gedurende de vastentijd een groot
luisterspel in vervolgen uit te
zenden in plaats van het amuse
mentsprogramma „Tierelantijnen"
brengt de K.R.O. het zesdelig luis
terspel „God aan de grens'', dat
Manus van der Kamp geschreven
heeft naar de Spaanse roman La
Frontera de Dios van Jose Luis
Martin Descaldo. Deze roman
speelt zich af in een Spaans dorp
waar de bevolking met de hon
gersnood wordt bedreigd als ge
volg van 'n langdurige droogte.
Met deze roman, in Spanje de
meest verkochte van de laatste
tien jaar, verwierf de schrijver
de Spaanse literatuurprijs de
Premio Eugenio Nadal de Novelle.
De VARA brengt weer „Week uit
week" en „Het hangt aan de
muur en het tikt".
MORGEN
T elevisie
Zondagavond zal de K.R.O. de
klok terugzetten in de rubriek
„Anno". Daarna is Joop Simons
in Parijs leidsman bij het ontmoe
ten van een aantal artiesten. Ver
volgens wordt Caro van Eyck ge
ïnterviewd. Onder de titel „Hoog
conjunctuur" zal een liedjes-pro
gramma worden uitgezonden ont
leend aan het cabaretwerk van
Martie Verdenius.
België Vlaams herhaalt de A.V.R.
O.-uitzending van het Europees
danstoernooi voor amateurs uit
het Kurhaus te Scheveningen en
de Duitsers zijn op het scherm
met „Wit bieten an", een caba
retprogramma.
Radio
Zondag laat de K.R.O. weer luis
teren naar Bel Canto en de Fatale
zeven dagen en de AVRO geeft 't
negende deel van „Anna Kareni-
na" en het „Rijkdom dér wellui
dendheid".
Zondagmiddag om half vijf zal
in een gezamenlijk programma
een rechtstreekse reportage van
het Europese kampioenschap bil
jarten kader 47/1 uit Luik worden
gegeven. De Vlaamse televisie zal
van 16.20 tot 18.00 uur aandacht
aan deze wedstrijd besteden.
(Advertentie)
Voor 9.50 een elektrische junior
mixer.
Koop bij uw Tornado koffiemolen
de losse I
U maakt vliegensvlug de heerlijk
ste milkshakes, cocktails, nage
rechten enz.
Ook ideaal voor babyvoeding.
Mengbeker in geschenkverpak
king receptenboekje
slechts ^50
Overeenstemming bij
Rotterdams Toneel
Het bestuur van de stichting Rotter
dams Toneel heeft meegedeeld, dat
de heren Ton Lutz en Hans Tobi-ook
in het seizoen 1960-1961 de directie
van het gezelschap zullen vormen.
Over de gerezen moeilijkheden is tus
sen bestuur en directie overeenstem
ming bereikt.
Volleybalprogramma hoofdklas zuid
dames: E.V.V.C.V.C. den Bosch
(2); OlympiaSarto (3); R.H.B.S.
V.C. Tilburg (1). Heren E.V.V.C.—
V.C. den Bosch (1); E.B.V.C.V.C.
Tilburg (1); OdülphusEver Ready
(1); SartoLyceum (3). Overgangs
klas heren A: TerholeMarathon
(2); Blauw WitAstra (2); Bermi
Astra (1). Afd. Walcheren dames:
Marathon—E.V.V.C. 2 (2). De beslis
singswedstrijd om het kampioen
schap van de 2e klas heren afd. Wal
cheren tussen Marathon 2 en E.V.V.
C. 4 is uitgesteld.
Advertentie)
BINNENVERINGBEP
SCHUIMRUBBERBED
FILMS IN ZEELAND
ff
„De Kat", meesterlijke
Franse verzetsfilm
„Room at the top", Grand
(Goes) is de eerste speelfilm
van de Britse regisseur Jack
Clayton en bovendien een van
de eerste rolprenten, vervaar
digd naar een roman van een
der Angry Young Men". De
„Boze Jonge Mannen", is de
verzamelnaam die men heeft
gegeven aan een groep schrij
vers in Engeland, die de laatste
jaren naam hebben gemaakt en
die dit gemeen hebben, dat zij in
hun werken een voortdurend
protest laten horen tegen de
maatschappij, die door de gene
ratie voor hen werd opgebouwd.
De meningen over deze groep
zijn zeer verschillend, maar hoe
het ook zij, Kingsley Amis, Co
lin Wilson en John Braine, om
maar enkele auteurs te noemen,
die tot „de beweging" mogen
worden gerekend, wisten met
hun romans aandacht te trek
ken en nadat een aantal beken
de werken van deze auteurs
voor het toneel waren bewerkt,
heeft ook de film naar deze
nieuwe bron gegrepen.
Het scenario van John Braine's
„Room at the top" werd geschreven
door Neil Paterson, die het verhaal
enigszins wijzigde, maar de sfeer
wist te behouden. De centrale figuur
van de jonge Engelsman uit een ar-
beidersmillieu, die zich niet wil neer
leggen bij het voor velen geldende
feit, dat hij voorgoed tot dit millieu
zou behoren is in de film goed ge
troffen door de acteur Laurence Har
vey. Als Alice ziet men Simone Sig-
noret, die aangrijpend acteert. John
Braine tekende haar als een koele
Engelse, die haar gevoel achter een
kil masker verborg, maar Paterson
maakte van de gefrusteerde Engel
se een eenzame Frangaise, die zich
in de Britse sfeer en bij de hogere
kringen, waartoe haar echtgenoot
behoort, niet weet aan te passen en
aan een voortdurende heimwee naar
haar geboorteland lijdt.
Aan de andere kant van de jonge
man, die zich een weg naar de top
tracht te banen, staat Susan Brown
(Heather Sears), de dochter van een
goedmoedige parvenu, die boven zijn
stand trouwde. De verhoudingen
tussen deze mensen, de vooroordelen
van de maatschappij, de gelatenheid
en slaafsheid, waarmee de kantoor
collega's van Joe Lampton zich bij
hun nederige positie neerleggen zijn
uitstekend uitgebeeld, evenals de ro
mance tussen Lampton en de Fran
gaise. Het zijn allemaal factoren, die
de schaarse onvolkomenheden van de
rolprent goed maken.
ZEEUWSE SCHAAKRUBRIEK
Zeeuw zag winnende
voortzetting te laat
(Red. drs. M. C. Verbuig)
In de wedstrijd die Middelburg on
langs tegen Maastricht speelde had
Cor Jansen de sterke tacticus A. Vin
ken als tegenstander. Vinken was
een tiental jaren geleden nog wel
eens opgenomen in het Nederlands
tiental en is jarenlang kampioen van
Limburg geweest. Schoon enigszins
op zijn retour moet men In hem nog
altijd een zeer gevaarlijk tegenstan
der, minder in de strategische opzet
dan in do venijnige schermutselingen
zien. Het Vinken-systecm van de Si-
ciliaan 1. e4, co; 2. f4 is daar op ge
baseerd. Jansen krijgt hij er niet on
der. De Zeeuw krijgt kaiis zijn stra
tegisch spel te spelen cn weet de te
genstoot terdege op te vangen. Jam
mer dat hij in de eindstelling de win
nende tactische zet niet ziet en remi
se geeft.
Jansen heeft wit.
1. Pf3, Pf6: 2. g3. c5; 3. Lg2, PcG; 4.
0-0, gö; 5. d3. Lg7; 6. c4, 0-0; 7. Pc3,
,d6; 8. Tbl (wit koos het Panno-sys-
teem op voorhand, een moderne op
zet met een eenvoudig doel: pionnen-
actie op de damevleugcl. Zwart stelt
daar een onsamenhangend spel te
genover. Voorlopig deed hij beter
met het op symmetrie aan te leggen)
8. h6; 9. a3, Pd4 (beter is n5 en na
10. Pa2, a4) 10. b4, Pf3: 11. Lf3:,
Lh3; 12. Tel, Tb8; 13. bc5:? (wit
denkt een pion te winnen, maar geeft
in feite alleen zijn pionnenaanval op
de a- en b-lijn op. Sterk is hier 13.
Ld2 met de dreiging bc5: en Tb7: Op
13 b6 volgt clan 14. Da4, Dd7; 15.
Pb5 en wit wint een pion bij over
wegende stelling. Na 13. Lcl2 Yuoet
zwart wel cb4: spelen. 14. ab4: geeft
wit dan duidelijk stellingvoordeel)
13. Pd7! (met aanval van Lg7 op
Pc3. Het zwarte paard gaat dan naar
c5 en verdedigt tevens b7) 14. Pdö
(14. Pa4 lijkt sterker maar valt te
gen 14 Pc5: 15. Pc5:, bc5: 16. Tb7:,
Tb7: 17. Lb7Lc3; 18. Ld2. Da5; 19
Lc3:, Dc3. 20. Dal. Dc2; 21. Lg2,
Lg2: 22. Kg2, Tbs en zwart staat
iets beter. Aantrekkelijk is de vol
gende variant. 14. Pb5. a6; 35. cd6:,
ab5: 16. de7: De7; 17. Tbö: en zwart
krijgt nog een vierde pion voor zijn
paard, b.v. 17. Pc5; 18. Le3, b6;
39. Dbl, Dd6; 20. Lf4, Le5: 21. Le5:
en 22. Tb6 of 17 Pe5: 18. Ld5,
"i; 19. Le6:, De6: 20. Db3, b6; 21.
Le3, Pd7; 22. Tbl) 14. Pc5: 15.
Ld2, Ld7; 16. Pe3, Lc6; 17. Lc6:, bc6;
18. Dc2, Dd7; 19. Kg2, eo; 20. Tb8:,
'J'b8; 21. Tbl. Te8; 22. Le3, Pe6; 23.
Tb4, f5 (zwart kiest met zijn laatste
zetten voor een tegenaanval op de
koningsvleugel in piaats van afruil
langs de b-lijn die iets voordeliger
voor wit zou zijn geweest. Riskante
maar ook interessante tactiek) 24.
DbS, Df7; 25. Tb7, Df6; 26. Tb8 (ver
standige tactiek: afruil om de te
genaanval te verzwakken. Pion a7
moet toch vallen) 26. Tb8: 27.
Dl>8: Kh7; 28. Da7:, e4; 29. Pdl, da;
30. cd5:, c<15: 31. Dd7, dl; 32. Ld2,
De5; 33. f-i! (er dreigde g5 en f4 van
zwart met een doorbraak naar e3)
33. ei'3: e.p.; 34. Kf3:, f4 (zwart's
enige kans) 85. Lf4: Pf4: 36. gf4:,
Dliöf; 37. Ivg2, De2: t 38. Pf2 (wit
staut nu defensief zeer sterk en
dreigt nu met do a-pion te winnen)
88. ba; 8». a4, Kh6; 40. Dd6, Dd2;
41. h4, Da5, Hier werd tot remise be
sloten. Wit kon naderhand aantonen
dat zijn stelling gewonnen is. (Zie
diagram).
B.v. 42, De6 (sleuteizet). Kh7 (er
dreigde f5, eventueel met dameruil)
43. Dd7, Dc5; 44, Db5, Dd6; 45. a5,
Df4: 46. a6, Leo; 47. a7, Dg3t; 48.
Kfl eu wit wint.
Diagram. Slotstelling Wit: Kg2, Dd6,
Pf2, pionnen a4, d3. f4, h4.
Zwart: Kh6, Da5, Lg7, pionnen d4,
g6, h5.
JK
1
w
m
1
I
im
iÉÜ i
at
UMÏ
£3
$g§
„De Kat"
De Tweede Wereldoorlog heeft
naast veel ellende ook een groot
aantal filns opgeleverd, waarin
men min of meer geslaagd de
ze ellende in beeld heeft trachten
te brengen. De meeste van deze
produkten handelden over de
strijd aan het front, slechts een
klein aantal over de „illegale"
strijd, het verzet. Opmerkelijk is,
dat juist in het genre van de
verzetsfilms naar verhouding
meer werken van behoorlijk ni
veau voorkomen dan in de cate
gorie frontfilms. Een aantal uit
stekende regisseurs hebben het
verzet als onderwerp verkozen
boven de massale oorlogvoering
en met de scenarioschrijvers is 't
waarschijnlijk ook zo geweest.
Weinig verzetsfilms zijn dan ook
mislukt te noemen, maar toch is er
een, die boven alles uitsteekt en dat
is „De Kat" van Henri Decoin.
De film berust op ware gegevens, op
een gruwelijk misverstand, zoals er
in de oorlogsjaren meerdere ontstaan
zijn en die men maar liever vergeet.
De Kat, een schitterende rol van
Frangoise Avnoul, is een jonge vrouw,
die nadat zij haar man in het ver
zet heeft verloren, diens plaats in
neemt, met succes werkt, maar door
een amourette in handen valt van
de Gestapo.
De romance is het enige zwakke
punt van het verhaal, maar Decoin
is er in geslaagd het twijfelachtige
van dit punt te overwinnen. Zijn uit
beelding van de ondergrondse strijd
is overtuigend en sfeervol. Frangoise
Arnoul acteert bijzonder goed, even
als haar tegenspelers Bernard Blier
en Bernard Wicki, de eerste als de
chef van de verzetsgroep, de laatste
als de spion. De film. die vertoond
wordt in Aihambra Vlissingen). is
vervaardigd naar een roman van
Jacques Remy.
„De schat- der Watusi", Luxor
(Vlissingen) is liet vervolg op de
prima avonturenfilm „De mijnen
van koning Salomo" en men kan
hierin volgen hoe de zoon van de
man, die zo gelukkig was de
schatten van Salomo te ontdek
ken, de voetsporen van zijn vader
drukt en een safari onderneemt
naar het gebied vau de Watusi.
Dc Watusi worden in de film
voorgesteld als oorlogszuchtige en
wrede inboorlingen, maar op en
kele andere ongeloofwaardighe
den na, is het geen onaardige
rolprent, wanneer men van actie,
kleuren en natuuropnamen lioudt.
Blake Edwards bewerkte speciaal
voor de film het kostelijke blijspel
„For love of money" van F. Hugh
Herbert en met Curt Jürgens en
Debbie Reynolds in de hoofdrollen
heeft men het resultaat uitgebracht;
een bijzonder grappige film over een
al wat oudere man, diens jeugdige
vriend en het meisje, dat op een goe
de avond bij hen binnenstapt om be
scherming te zoeken tegen de regen
en haar wat al te vrijpostige baas.
De rol van de jeugdige vriend wordt
goed gespeeld door John Saxon. Te
zien in Electro (Middelburg).
In Schouwburg (Middelburg) wordt
een western getoond, namelijk „De
pelsjager van de slangenrivier", een
kleurige rolprent, waarin een gemoe
delijke pelsjager betrokken raakt bij
een indianenruzie om een vrouw.
Clint Walker en Edward Byrnes ste
ken in de pelsjassen van de beide
jagers, John Russell ziet men als het
hoofd van de roodhuiden.
Moeilijke taak voor
Nederland in strijd om
wereldtitel voetbal
Het zal Voor het Nederlands elftal
bijzonder moeilijk worden om zich
te kwalificeren voor het eindtoernooi
om het wereldkampioenschap voet
bal, dat in 1962 in Chili wordt ge
houden.
Nederland werd namelijk, door een
loting in het voor-toernooi ingedeeld
bij Hongarije en Oost-Duitsland.
Slechts een der drie landen zal aan
het eindtoernooi deelnemen.
In totaal schreven 60 landen voor het
wereldtoernooi in. De aanmeldingen
van Irak, de Philippijnen, Haïti en
Noord-Korea werden evenwel niet
geaccepteerd, jmdat zij niet voldoen
aan de reglementaire bepalingen.
Zesenvijftig landen nemen dus deel.
De wedstrijden voor het voortoernooi
i volgens éen normaal competitie
schema) moeten worden gespeeld in
de periode van 15 mei 1960 tot 31
december 1961.'
De clata voor het eindtoernooi in
Chili werden op de vergadering in
Bazel gepresideerd door de Zwitser
Ernst Thommen definitief vast
gesteld op 30 mei tot 17 juni 1962.
De achtste finales werden geprojec
teerd op 30 mei, 3 juni en 6 juni 1962,
de kwartfinales op 10 juni 1962, de
halve finales op 13 juni 1962, de wed
strijd om de 3e nrijs op 16 juni 1962
en de finale op 17 juni 1962.
Leden van het F.I.F.A.-organisatie
comité zijn Ernst Thommen (Zwit
serland, voorzitter), Ottorino Barassi
(Italië), Valentino Granatkin (Rus
land), Mordy Maduro (Nederlandse
Antillen). Soichi Ishida (Japan),
Frangois Meert (België). Sir Stanley
Rous (Engeland), James McGuire
(Verenigde Staten), Holger Bergerus
(Zweden), Charlos Ditburn (Chili,
voorzitter van het nationale organi
satiecomité) en de secretaris-gene
raal der F.I.F.A., de Zwitser Kurt
Gasmann.
Twintig miljoen vrouwen zijn „van
hun huishoudelijke zorgen bevrijd" en
in het produktieproces in de provincie
Honan Ingeschakeld, zo meldt „Nieuw
China" Deze vrouwen behoren tot bijna
duizend volkscommunes, die over 300
kantines en restaurants, 200 kinderbe
waarplaatsen en talrijke inrichtingen
voor het herstellen van kleding beschik
ken.