Veebfats Cor Jansen weerstaat Limburger Vinken O.T.E.M. HOOPT TWEEDE «ET TE GEBRUIKEN Dick Holthaus toont draagbare modellen yy CARO VAR EYCK treedt voor het voetlicht oven, cu... schrijven TOMADO mengbeker VOLLEYBAL ROOM AT THE TOP" NAAR DE ROMAN VAN JOHN BRAINE 8 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 5 MAART 1960 ALS WEG OPEN IS VOOR COMMERCIËLE TELEVISIE Afwachten doet de N.V.O.T.E.M. (Onafhankelijke Televisie Exploi tatie Maatschappij). Do pleinen, die op papier gereed zijn, kunnen nog niet worden uitgewerkt. Men weet nog niet waar men aan toe is; gewacht moet worden op de nota van de staatssecretaris van onderwijs, kunsten en weten schappen over de commerciële te levisie, die naar aangenomen wordt in april aan de Tweede Kamer zal worden aangeboden. De O.T.E.M. heeft vele venvacn- tingen van deze nota. Zij meent o.a. uit het communique van 5 de cember, waarin wordt gezegd dat de regering zich zal beraden over een aantal prealabele punten en dat daarbij met name de mogelijk heid wordt bezien tot het verle nen van een concessie aan een on afhankelijke programma-maat schappij te mogen concluderen, dat de O.T.E.M. de meest aangewezen instantie is om de commerciële televisie op en uit te bouwen. Zolang echter dat nog niet zeker is en zolang men niet weet aan welke voorwaarden men zal moe ten voldoen kan er nog niet veel in werkelijkheid worden omgezet. De O.T.E.M., waarin bedrijven deelnemen als Philips en Unilever, zitten op het vinkentouw. De O.T. E.M. heeft voor ogen om in het eerste en tweede jaar 8 uur uit te zenden, daarna 16 uur. Gehoopt wordt dat de O.T.EJI. straks het tweede net ter beschikking zal krijgen. Drs. P. Gros, preschef van de O.T. E.M., voegt daaraan onmiddellijk toe dat de O.TJD.M. daarmee feen aanslag wil plegen op het uidige omroepbestel. „Wij willen niet tegenover de Nederlandse Televisiestichting staan, maar ernaast. Geen concurrentie, maar een soort competitie." Daarbij wijst de "heer Gros op de situatie in Engeland, waar de commerciële televisie, de I.T.V. werkt naast de B.B.C. Het peil van de programma's ligt nagenoeg gelijk. In ons land wordt gevreesd, dat de programma's, waarin de re- clmeboodschappen worden ver- gakt te licht zullen zijn. Drs. ros ziet dit bezwaar niet zo ern stig in. In de eerste plaats zal de legering de nodige waarborgen verlangen en ook de smaak van 't publiek is een waarborg, al dus de heer Gros. Het is gebleken, dat het publiek vooral naar het journaal kijkt, documentaires en amusement. Op deze soort programma's zal de O.T.E.M zich speciaal rich ten. En bij amusement behoort ook een goed toneel. Ongeveer negentig procent van de zendtijd is bestemd voor de pro gramma's en tien procent voor het uitzenden van reclameboodschap pen. „De spots zullen niet door ons worden verzorgd. De adverteer ders zullen zich daarvoor moeten wenden tot de reclamebureaus. Voordat de spots op het scherm komen zullen ze eerst gekeurd en gecontroleerd moeten worden. Dat, om ook bij de sport een uit zending te krijgen die op niveau ligt. Daarnaast zal, het is in de statuten vastgelegd, een program maraad in het leven worden ge-- roepen. Deze raad moet toezien op de programma's. Het is boven dien een raad die door de rege ring uit een voordracht van de O.T.E.M. zou moeten worden be noemd." De heer Gros is optimistisch. Hij voorziet ook dat de advertenties voor de dagbladen niet zo schrik barend terug zulle i lopen. „Het is in Engeland gebleken", zo zegt hij, „dat in de eerste tijd in derdaad minder advertenties naar de dagbladen zullen gaan, maar later gaat men combineren, een spot 's avonds op de televisie, en daarna om het beeld van die televisieuitzending weer in het leven te roepen een advertentie in de krant en dan speciaal in de regionale bladen." Trouwens de O.TE.M. is van plan om na de aanlooptijd vooral ook aandacht te besteden aan de streek, aldus de heer C-ros. Het is mogelijk dat een bepaald aan tal minuten voor reclame ver deeld wordt over het aantal steunzenders b.v. Goes. Dan kan een bedrijf met louter regionale belangen voor minder kosten ook gebruik maken van de commer ciële televisie. Tevens zal de O.T.E.M. (zij het in betrekkelijk geringe mate) in de normale programma's aandacht besteden aan de gebeurtenissen in de streek, iets wat thans veel te weinig gebeurt", aldus de heer Gros. Als de concessie aan de O.T.E.M. wordt verleend dan zal het nog ongeveer een jaar duren voordat de maatschappij daadwerkelijk kan uitzenden. Er zal namelijk eerst het technisch gedeelte moe ten worden opgebouwd. Misschien zou dat kunnen gebeuren in coördinatie met Nederlandse Televisiestichting via de N.V. No- zema de Nederlandse Omroepzen- der Maatschappij N.V. Het plan van de O.T.EM. is om voor net eventueel vullen van de programma's niet alleen een be roep op de aanwezige krachten in ons land te doen maar ook op het buitenland. In het buitenland zijn en worden uitstekende docu mentaire strips en korte films ge maakt. Na vertaling zijn die ook geschikt voor ons land. Overigens ligt het niet in de be doeling een grote staf van mede werkers in het leven te roepen. „Daadwerkelijk kan daar pas wor den toe overgegaan als wé weten hoe en wat", aldus de heer Gros. 9> „Smaakvol vooruitzicht" is de ti tel van het televisieprogramma dat de V-P.R.O. zaterdagavond zal uitzenden. Dan zullen model len n orden getoond gemaakt van Nederlandse stoffen naar Neder landse modellen. De ontwerpen zijn van Dick Holthaus. Als men hem vraagt die seven jaar geleden in Amsterdam met een eigen modehuis begon, wie eigenlijk de mode maakt, de vrouw of de ontwerper, dan antwoordt hij „de ontwerpers zijn geen dic tators. Wij voélen mogelijk wel aan wat de vrouw in het komende seizoen wil dragen. Dat is ge woonlijk een logisch vervólg. Het kan wei eens gebeuren, dat een ontwerper een modellijn lan ceert, die onmiddellijk bij de vrouwen aanslaat en wordt geac cepteerd. Daartoe kunnen bijzon dere omstandigheden veel bijdra gen. Neem bijvoorbeeld Saint Lau rent, die Farah, de huidige vrouw van de Sjah kleedde. Die vrouw inspireert de ontwerper en er zul len natuurlijk vele vrouwen zijn die haar willen navolgen. De mo gelijkheid is dan niet uitgesloten dat er een nieuwe mode ontstaat". Overigens vertelde Dlck Holthaus dat elke vrouw meedoet met het £en van Nederlands bekendste actrices, Caro van Eyck, komt niet vaak op het beeld scherm. In november van verle den jaar werd zij uitgekozen tot draagster van de Theo Mann- Bouwmeester-ring. Een erkenning voor haar arbeid op het toneel. Zij werd bij die gelegenheid ge ïnterviewd in de journaaldienst pAr\lf~) CM T V f?l IRQIFK van de Nederlandse Televisie KAUHJ- C/v I .V .-KUDKICI\ toneel. Steeds weer zoeken naar de mens, die achter de rol ver borgen gaat. Misschien zijn het juist deze ken merken, die haar zo gestimuleerd hebben en die haar tot een van onze beste actrices hebben ge maakt. ontwerpen. In de modeshow zal men ideeën zien, die naar ik meen van originaliteit en veel fantasie getuigen. Het is echter dikwijls een kwestie van je moet er maar opkomen. De couturiers werken los van elk aar. En daarom zijn ze elk jaar nieuwsgierig wat men ontwikkeld heeft. Eerlijk gezegd ben ik er tot nu toe nooit naast -geweest. Het gaat vooral bij ons om de feeling. Er ziin uiteraard wel uitschieters. En Dick Holthaus noemde o.a. Cardin in Parijs, die terug wilde naar de hemdjurk en Worth in Londen die een langere roklengte wilde hebben. Dick Holthaus droomt om eens zijn collectie in Parijs te tonen. Daarbij denkt hij aan de Engel sen die dit jaar ook in de Franse hoofdstad zijn geweest. Dat heeft een zakelijke reden, want als de inkopers al in Parijs en in Flo rence zijn geweest, dan is de gele genheid er niet meer zo om naar Londen te gaan. Amsterdam ligt wat gelukkiger. Als de inkopers met een Km.M.-vliegtuig reizen dan stappen ze allicht uit i» Am sterdam. Stichting. Voor het eerst na vijf jaar was zij toen weer op het te levisiescherm te zien. En nu (s het alweer maart. Zondag echter zal Jan Willem Hofstra óm 20.55 uur deze begaafde vrouw interviewen. Zij zal als gastvrouw voor het voetlicht treden en mogelijk vele interessante dingen vertellen over haar werk, over de rollen die zij vervuld heeft en over haar leven. Haar ouders vonden het helemaal niet leuk dat zij aan het toneel zou gaan. Zij moest rechten gaan studeren. Iets wat niet zo verwon derlijk was want haar vader was vice-president van het hoogge rechtshof in het toenmalige Bata via. Reeds op het gymnasium speelde ze toneel. De drang om actrice te worden heeft ze kunnen onderdrukken totdat ze kandi daatsexamen rechten had gedaan. Toen nam ze de beslissing; ze zei de studie vaarwel en ging naar het Rotterdams Toneel en boven dien nam ze particuliere lessen. Drie jaar later in 1939 kreeg ze de kans: ze moest de rol vervul len van Jessica in de Koopman van Venetië. Met grote geladen heid heeft ze toen gespeeld. En dat doet ze nu nog. Verbeten, dra matisch is haar spel; kenmerken die haar zo uitstekend geschikt maken voor het klassieke toneel. Daarbij heeft ze een instelling van „Je moet het heel goed doen of anders laten". Steeds zoekt ze daarbij naar de mens, ook op het Radio Jeugddag Op de radio jeugddag van de A.V. R.O., die dit jaar op dinsdag 19 april wordt gehouden, wordt on der de titel „Plaatwerk" een pro gramma uitgezonden, waarin om roeper Joop van Zijl vraagge sprekken zal voeren met onder andere de dirigent Bernard Hai- tink, de actrice Ina van Faassen, de zwemster Kokkie Gastelaars. de televisie-omroepster Elsabeth Mooy, het zangeresje Rita Valk en Roefti Hüting, leider van „The down town jazzband". Na elk vraaggesprek wordt voor de be trokkenen een verzoekplaat in het lichtere genre gedraaid. VANDAAG Televisie Onder de muzikale ritmen van het kwartet Pim Jacobs, waaraan ook Rita Reys meewerkt, kunnen vooral de dames genieten van een „draagbare mode" volgens ont werpen van Dick Holthaus. Dit „smaakvol vooruitzicht" wordt geregisseerd door Leen Timp. Het V.P.R.O.-programma van de televisie begint vanavond echter met de tweede aflevering van „De verloren wereld van Kalahari". In zijn „Oude draaidoos" presen teert vervolgens Simon van Col- lem fragmenten uit „Het meisje met de blauwe hoed". Het V.P. R.O.-programma eindigt dan met „Geknipt voor herhaling", een se lectie uit de telerecording die op 13 december werd gemaakt in het Amsterdamse Concertgebouwor kest van de manifestatie van Ne derlandse Kunstenaars ten bate van de vluchtelingenactie „Redt een kind". De Duitse televisie brengt op het scherm „Die Gaunerkomödië" en de Belgische televisie vertoont Dis neyland, een internationaal T.V.- programma samengesteld door W. Disney. Radio Ter voortzetting van de K.R.O.- traditie om op zaterdagavonden gedurende de vastentijd een groot luisterspel in vervolgen uit te zenden in plaats van het amuse mentsprogramma „Tierelantijnen" brengt de K.R.O. het zesdelig luis terspel „God aan de grens'', dat Manus van der Kamp geschreven heeft naar de Spaanse roman La Frontera de Dios van Jose Luis Martin Descaldo. Deze roman speelt zich af in een Spaans dorp waar de bevolking met de hon gersnood wordt bedreigd als ge volg van 'n langdurige droogte. Met deze roman, in Spanje de meest verkochte van de laatste tien jaar, verwierf de schrijver de Spaanse literatuurprijs de Premio Eugenio Nadal de Novelle. De VARA brengt weer „Week uit week" en „Het hangt aan de muur en het tikt". MORGEN T elevisie Zondagavond zal de K.R.O. de klok terugzetten in de rubriek „Anno". Daarna is Joop Simons in Parijs leidsman bij het ontmoe ten van een aantal artiesten. Ver volgens wordt Caro van Eyck ge ïnterviewd. Onder de titel „Hoog conjunctuur" zal een liedjes-pro gramma worden uitgezonden ont leend aan het cabaretwerk van Martie Verdenius. België Vlaams herhaalt de A.V.R. O.-uitzending van het Europees danstoernooi voor amateurs uit het Kurhaus te Scheveningen en de Duitsers zijn op het scherm met „Wit bieten an", een caba retprogramma. Radio Zondag laat de K.R.O. weer luis teren naar Bel Canto en de Fatale zeven dagen en de AVRO geeft 't negende deel van „Anna Kareni- na" en het „Rijkdom dér wellui dendheid". Zondagmiddag om half vijf zal in een gezamenlijk programma een rechtstreekse reportage van het Europese kampioenschap bil jarten kader 47/1 uit Luik worden gegeven. De Vlaamse televisie zal van 16.20 tot 18.00 uur aandacht aan deze wedstrijd besteden. (Advertentie) Voor 9.50 een elektrische junior mixer. Koop bij uw Tornado koffiemolen de losse I U maakt vliegensvlug de heerlijk ste milkshakes, cocktails, nage rechten enz. Ook ideaal voor babyvoeding. Mengbeker in geschenkverpak king receptenboekje slechts ^50 Overeenstemming bij Rotterdams Toneel Het bestuur van de stichting Rotter dams Toneel heeft meegedeeld, dat de heren Ton Lutz en Hans Tobi-ook in het seizoen 1960-1961 de directie van het gezelschap zullen vormen. Over de gerezen moeilijkheden is tus sen bestuur en directie overeenstem ming bereikt. Volleybalprogramma hoofdklas zuid dames: E.V.V.C.V.C. den Bosch (2); OlympiaSarto (3); R.H.B.S. V.C. Tilburg (1). Heren E.V.V.C.— V.C. den Bosch (1); E.B.V.C.V.C. Tilburg (1); OdülphusEver Ready (1); SartoLyceum (3). Overgangs klas heren A: TerholeMarathon (2); Blauw WitAstra (2); Bermi Astra (1). Afd. Walcheren dames: Marathon—E.V.V.C. 2 (2). De beslis singswedstrijd om het kampioen schap van de 2e klas heren afd. Wal cheren tussen Marathon 2 en E.V.V. C. 4 is uitgesteld. Advertentie) BINNENVERINGBEP SCHUIMRUBBERBED FILMS IN ZEELAND ff „De Kat", meesterlijke Franse verzetsfilm „Room at the top", Grand (Goes) is de eerste speelfilm van de Britse regisseur Jack Clayton en bovendien een van de eerste rolprenten, vervaar digd naar een roman van een der Angry Young Men". De „Boze Jonge Mannen", is de verzamelnaam die men heeft gegeven aan een groep schrij vers in Engeland, die de laatste jaren naam hebben gemaakt en die dit gemeen hebben, dat zij in hun werken een voortdurend protest laten horen tegen de maatschappij, die door de gene ratie voor hen werd opgebouwd. De meningen over deze groep zijn zeer verschillend, maar hoe het ook zij, Kingsley Amis, Co lin Wilson en John Braine, om maar enkele auteurs te noemen, die tot „de beweging" mogen worden gerekend, wisten met hun romans aandacht te trek ken en nadat een aantal beken de werken van deze auteurs voor het toneel waren bewerkt, heeft ook de film naar deze nieuwe bron gegrepen. Het scenario van John Braine's „Room at the top" werd geschreven door Neil Paterson, die het verhaal enigszins wijzigde, maar de sfeer wist te behouden. De centrale figuur van de jonge Engelsman uit een ar- beidersmillieu, die zich niet wil neer leggen bij het voor velen geldende feit, dat hij voorgoed tot dit millieu zou behoren is in de film goed ge troffen door de acteur Laurence Har vey. Als Alice ziet men Simone Sig- noret, die aangrijpend acteert. John Braine tekende haar als een koele Engelse, die haar gevoel achter een kil masker verborg, maar Paterson maakte van de gefrusteerde Engel se een eenzame Frangaise, die zich in de Britse sfeer en bij de hogere kringen, waartoe haar echtgenoot behoort, niet weet aan te passen en aan een voortdurende heimwee naar haar geboorteland lijdt. Aan de andere kant van de jonge man, die zich een weg naar de top tracht te banen, staat Susan Brown (Heather Sears), de dochter van een goedmoedige parvenu, die boven zijn stand trouwde. De verhoudingen tussen deze mensen, de vooroordelen van de maatschappij, de gelatenheid en slaafsheid, waarmee de kantoor collega's van Joe Lampton zich bij hun nederige positie neerleggen zijn uitstekend uitgebeeld, evenals de ro mance tussen Lampton en de Fran gaise. Het zijn allemaal factoren, die de schaarse onvolkomenheden van de rolprent goed maken. ZEEUWSE SCHAAKRUBRIEK Zeeuw zag winnende voortzetting te laat (Red. drs. M. C. Verbuig) In de wedstrijd die Middelburg on langs tegen Maastricht speelde had Cor Jansen de sterke tacticus A. Vin ken als tegenstander. Vinken was een tiental jaren geleden nog wel eens opgenomen in het Nederlands tiental en is jarenlang kampioen van Limburg geweest. Schoon enigszins op zijn retour moet men In hem nog altijd een zeer gevaarlijk tegenstan der, minder in de strategische opzet dan in do venijnige schermutselingen zien. Het Vinken-systecm van de Si- ciliaan 1. e4, co; 2. f4 is daar op ge baseerd. Jansen krijgt hij er niet on der. De Zeeuw krijgt kaiis zijn stra tegisch spel te spelen cn weet de te genstoot terdege op te vangen. Jam mer dat hij in de eindstelling de win nende tactische zet niet ziet en remi se geeft. Jansen heeft wit. 1. Pf3, Pf6: 2. g3. c5; 3. Lg2, PcG; 4. 0-0, gö; 5. d3. Lg7; 6. c4, 0-0; 7. Pc3, ,d6; 8. Tbl (wit koos het Panno-sys- teem op voorhand, een moderne op zet met een eenvoudig doel: pionnen- actie op de damevleugcl. Zwart stelt daar een onsamenhangend spel te genover. Voorlopig deed hij beter met het op symmetrie aan te leggen) 8. h6; 9. a3, Pd4 (beter is n5 en na 10. Pa2, a4) 10. b4, Pf3: 11. Lf3:, Lh3; 12. Tel, Tb8; 13. bc5:? (wit denkt een pion te winnen, maar geeft in feite alleen zijn pionnenaanval op de a- en b-lijn op. Sterk is hier 13. Ld2 met de dreiging bc5: en Tb7: Op 13 b6 volgt clan 14. Da4, Dd7; 15. Pb5 en wit wint een pion bij over wegende stelling. Na 13. Lcl2 Yuoet zwart wel cb4: spelen. 14. ab4: geeft wit dan duidelijk stellingvoordeel) 13. Pd7! (met aanval van Lg7 op Pc3. Het zwarte paard gaat dan naar c5 en verdedigt tevens b7) 14. Pdö (14. Pa4 lijkt sterker maar valt te gen 14 Pc5: 15. Pc5:, bc5: 16. Tb7:, Tb7: 17. Lb7Lc3; 18. Ld2. Da5; 19 Lc3:, Dc3. 20. Dal. Dc2; 21. Lg2, Lg2: 22. Kg2, Tbs en zwart staat iets beter. Aantrekkelijk is de vol gende variant. 14. Pb5. a6; 35. cd6:, ab5: 16. de7: De7; 17. Tbö: en zwart krijgt nog een vierde pion voor zijn paard, b.v. 17. Pc5; 18. Le3, b6; 39. Dbl, Dd6; 20. Lf4, Le5: 21. Le5: en 22. Tb6 of 17 Pe5: 18. Ld5, "i; 19. Le6:, De6: 20. Db3, b6; 21. Le3, Pd7; 22. Tbl) 14. Pc5: 15. Ld2, Ld7; 16. Pe3, Lc6; 17. Lc6:, bc6; 18. Dc2, Dd7; 19. Kg2, eo; 20. Tb8:, 'J'b8; 21. Tbl. Te8; 22. Le3, Pe6; 23. Tb4, f5 (zwart kiest met zijn laatste zetten voor een tegenaanval op de koningsvleugel in piaats van afruil langs de b-lijn die iets voordeliger voor wit zou zijn geweest. Riskante maar ook interessante tactiek) 24. DbS, Df7; 25. Tb7, Df6; 26. Tb8 (ver standige tactiek: afruil om de te genaanval te verzwakken. Pion a7 moet toch vallen) 26. Tb8: 27. Dl>8: Kh7; 28. Da7:, e4; 29. Pdl, da; 30. cd5:, c<15: 31. Dd7, dl; 32. Ld2, De5; 33. f-i! (er dreigde g5 en f4 van zwart met een doorbraak naar e3) 33. ei'3: e.p.; 34. Kf3:, f4 (zwart's enige kans) 85. Lf4: Pf4: 36. gf4:, Dliöf; 37. Ivg2, De2: t 38. Pf2 (wit staut nu defensief zeer sterk en dreigt nu met do a-pion te winnen) 88. ba; 8». a4, Kh6; 40. Dd6, Dd2; 41. h4, Da5, Hier werd tot remise be sloten. Wit kon naderhand aantonen dat zijn stelling gewonnen is. (Zie diagram). B.v. 42, De6 (sleuteizet). Kh7 (er dreigde f5, eventueel met dameruil) 43. Dd7, Dc5; 44, Db5, Dd6; 45. a5, Df4: 46. a6, Leo; 47. a7, Dg3t; 48. Kfl eu wit wint. Diagram. Slotstelling Wit: Kg2, Dd6, Pf2, pionnen a4, d3. f4, h4. Zwart: Kh6, Da5, Lg7, pionnen d4, g6, h5. JK 1 w m 1 I im iÉÜ i at UMÏ £3 $g§ „De Kat" De Tweede Wereldoorlog heeft naast veel ellende ook een groot aantal filns opgeleverd, waarin men min of meer geslaagd de ze ellende in beeld heeft trachten te brengen. De meeste van deze produkten handelden over de strijd aan het front, slechts een klein aantal over de „illegale" strijd, het verzet. Opmerkelijk is, dat juist in het genre van de verzetsfilms naar verhouding meer werken van behoorlijk ni veau voorkomen dan in de cate gorie frontfilms. Een aantal uit stekende regisseurs hebben het verzet als onderwerp verkozen boven de massale oorlogvoering en met de scenarioschrijvers is 't waarschijnlijk ook zo geweest. Weinig verzetsfilms zijn dan ook mislukt te noemen, maar toch is er een, die boven alles uitsteekt en dat is „De Kat" van Henri Decoin. De film berust op ware gegevens, op een gruwelijk misverstand, zoals er in de oorlogsjaren meerdere ontstaan zijn en die men maar liever vergeet. De Kat, een schitterende rol van Frangoise Avnoul, is een jonge vrouw, die nadat zij haar man in het ver zet heeft verloren, diens plaats in neemt, met succes werkt, maar door een amourette in handen valt van de Gestapo. De romance is het enige zwakke punt van het verhaal, maar Decoin is er in geslaagd het twijfelachtige van dit punt te overwinnen. Zijn uit beelding van de ondergrondse strijd is overtuigend en sfeervol. Frangoise Arnoul acteert bijzonder goed, even als haar tegenspelers Bernard Blier en Bernard Wicki, de eerste als de chef van de verzetsgroep, de laatste als de spion. De film. die vertoond wordt in Aihambra Vlissingen). is vervaardigd naar een roman van Jacques Remy. „De schat- der Watusi", Luxor (Vlissingen) is liet vervolg op de prima avonturenfilm „De mijnen van koning Salomo" en men kan hierin volgen hoe de zoon van de man, die zo gelukkig was de schatten van Salomo te ontdek ken, de voetsporen van zijn vader drukt en een safari onderneemt naar het gebied vau de Watusi. Dc Watusi worden in de film voorgesteld als oorlogszuchtige en wrede inboorlingen, maar op en kele andere ongeloofwaardighe den na, is het geen onaardige rolprent, wanneer men van actie, kleuren en natuuropnamen lioudt. Blake Edwards bewerkte speciaal voor de film het kostelijke blijspel „For love of money" van F. Hugh Herbert en met Curt Jürgens en Debbie Reynolds in de hoofdrollen heeft men het resultaat uitgebracht; een bijzonder grappige film over een al wat oudere man, diens jeugdige vriend en het meisje, dat op een goe de avond bij hen binnenstapt om be scherming te zoeken tegen de regen en haar wat al te vrijpostige baas. De rol van de jeugdige vriend wordt goed gespeeld door John Saxon. Te zien in Electro (Middelburg). In Schouwburg (Middelburg) wordt een western getoond, namelijk „De pelsjager van de slangenrivier", een kleurige rolprent, waarin een gemoe delijke pelsjager betrokken raakt bij een indianenruzie om een vrouw. Clint Walker en Edward Byrnes ste ken in de pelsjassen van de beide jagers, John Russell ziet men als het hoofd van de roodhuiden. Moeilijke taak voor Nederland in strijd om wereldtitel voetbal Het zal Voor het Nederlands elftal bijzonder moeilijk worden om zich te kwalificeren voor het eindtoernooi om het wereldkampioenschap voet bal, dat in 1962 in Chili wordt ge houden. Nederland werd namelijk, door een loting in het voor-toernooi ingedeeld bij Hongarije en Oost-Duitsland. Slechts een der drie landen zal aan het eindtoernooi deelnemen. In totaal schreven 60 landen voor het wereldtoernooi in. De aanmeldingen van Irak, de Philippijnen, Haïti en Noord-Korea werden evenwel niet geaccepteerd, jmdat zij niet voldoen aan de reglementaire bepalingen. Zesenvijftig landen nemen dus deel. De wedstrijden voor het voortoernooi i volgens éen normaal competitie schema) moeten worden gespeeld in de periode van 15 mei 1960 tot 31 december 1961.' De clata voor het eindtoernooi in Chili werden op de vergadering in Bazel gepresideerd door de Zwitser Ernst Thommen definitief vast gesteld op 30 mei tot 17 juni 1962. De achtste finales werden geprojec teerd op 30 mei, 3 juni en 6 juni 1962, de kwartfinales op 10 juni 1962, de halve finales op 13 juni 1962, de wed strijd om de 3e nrijs op 16 juni 1962 en de finale op 17 juni 1962. Leden van het F.I.F.A.-organisatie comité zijn Ernst Thommen (Zwit serland, voorzitter), Ottorino Barassi (Italië), Valentino Granatkin (Rus land), Mordy Maduro (Nederlandse Antillen). Soichi Ishida (Japan), Frangois Meert (België). Sir Stanley Rous (Engeland), James McGuire (Verenigde Staten), Holger Bergerus (Zweden), Charlos Ditburn (Chili, voorzitter van het nationale organi satiecomité) en de secretaris-gene raal der F.I.F.A., de Zwitser Kurt Gasmann. Twintig miljoen vrouwen zijn „van hun huishoudelijke zorgen bevrijd" en in het produktieproces in de provincie Honan Ingeschakeld, zo meldt „Nieuw China" Deze vrouwen behoren tot bijna duizend volkscommunes, die over 300 kantines en restaurants, 200 kinderbe waarplaatsen en talrijke inrichtingen voor het herstellen van kleding beschik ken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 4