Toekomstbeeld laat uitgestrekte wijken rond Middelburg zien... BLANKENHEYM BLANKENHEYM NIEUWE WEGEN LEIDEN NAAR MIDDELBURG EN VLISSINGEN Gecombineerd structuurplan voor dubbelstad Middelburg-Vlissingen DONDERDAG 25 FEBRUARI 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 1 Structuurplan heeft geen rechtsgevolgen „Wat is de rechtskracht van een structuurplan?" vroeg burge meester Joh. de Widt van Middel burg woensdagmorgen, toen in het Vlissingse raadhuis de geza menlijke structuurplannen van Middelburg en Vlissingen bekend werden gemaakt. De/ heer De Widt gaf zelf het antwoord: „Die rechtskracht bestaat in het geheel niet, want het is slechts een vormgeving van gedachten. Het structuurplan geeft dus slechts aan, waarnaar men ^freeft, en wil ook niet meer zijn dan een richtlijn bij het realiseren van uitbreidingen". In de toelichting bij dit gecombineerde structuur plan werd deze mening als volgt omschreven: „Een structuurplan wordt veelal gepubliceerd, doch het doorloopt geen administratie ve procedure, het wordt niet vast gesteld en het heeft geen rechts gevolgen voor de burgerij. Het bindt derhalve niemand, ook niet het bestuur dat tot de opstelling of aanvaarding ervan besluit. Als het goed is, ontleent een struc tuurplan zijn waarde aan de eigenschap, dat het wegen wijst voor een harmonische en doelma tige ontwikkeling in de tijd". (Advertentie) die goeie ouwe g Qg (met de biard) en die goeie jonge 7.60 (met 't baardje) hebben de sleutel van de STRUCTUURPLAN VERDEEL EN HEERS... Twee nieuwe bruggen over het Kanaal door Walcheren geprojecteerd EEN STAD MET ruim 90.000 inwoners, met uitgestrekte woon wijken in het noorden, het westen en het zuiden, met e.en groot industrieterrein in het oosten en met tal van nieuwe verbindin genzo ongeveer is het toekomstbeeld van Middelburg, dat oprijst uit het gecombineerde structuurplan van de dubbelstad Middelburg-Vlissingen! In grove lijnen zijn rond de Zeeuwse hoofdstad namelijk vier nieuwe woonwijken geprojecteerd: één in het noordoosten rond de Veerseweg, één rond Brïgdam- me en bij Sint-Laurens, één langs het Griffioen, de Stromenwijk en langs de Nieuwe Vlïssingseweg en tenslotte één achter de spoorlijn langs de Segeersweg en de Oude Vlissingseweg. Vol doende voor 16.625 woningen met 66.500 nieuwe Middelbur gers Evenals in Vlissingen zal ook in Mid delburg de historisch gegloeide bin nenstad blijven gelden als het hoofd centrum in de toekomstige ontwikke ling. Deze binnenstad is immers reeds geheel ingesteld op de taak van winkel- en ontspanningscentrum. Bo vendien is er evenals in Vlissingen de mogelijkheid om door middel van sanering tot een aanpassing van de binnenstad aan de behoeften van de groeiende woonwijken-rondom te voldoen. Met name Is het ook van belang, dat oude vervallen bebouwing plaats maakt voor „city-elementen", waar onder zeker ook flinke parkeergele- genheden te rekenen zijn. „In Middel burg treft men daarnaast straten aan, die om hun fraaie beloop en wanden restauratie en hernieuwde bewoonbaarheid waard zijn", zo wordt in de toelichting bij het ge combineerde structuurplan gezegd. Verdeel en heers De uitbreiding van Middelburg is aan de stadszijilo van liet kauaal door Walcheren veel sterker „in Iiarten verdeeld" dan aan de over- lant van het water. Dit is met een voroop gezet doel geprojec teerd: de ontwerpers willen na melijk het gevaar voorkomen, dat in de uitbreidingen „sterke wij ken" ontstaan, die de binnenstad als centra kunnen beconcurre ren,In zekere zin komt dit dus neer op het syteem van ver- deel-en-heers", zo schrijven de ontwerpers laconiek in hun toe lichting! Iedere wijk krijgt een of meer klei ne winkelcentra, echter alleen voor de dagelijkse behoeften: bakker, sla ger, kruidenier, groenteboer en melk boer. Voor zo'n winkelcentrum is in het algemeen een wijk van rond 600 woningen (2400 gezinnen) noodzake lijk. Uiteraard za! bij een verdere uitwerking van dc plannen nauwkeu rig worden nagegaan welke voorzie ningen iedere buurt nog meer nodig heeft, waarbij onder meer aan scho len gedacht moet worden. De industriegebieden van Middelburg komen ter weerszijden van liet Ka naal door Walcheren. Het thans reeds bestaande „grootindustrie-ter- rein", ten oosten van dit vaarwater, is reeds vrijwel geheel in gebruik tot een oppervlakte van ongeveer 20 hectare. Hier is een uitbreiding ge projecteerd met 33 hectare ten noor den van de spoorbaan, terwijl ten ztiiden van deze lijn nog eens 80 hectare aan het complex kan worden toegevoegd. De ontsluiting over de weg zal ove rigens verbeterd moeten worden en hiervoor is een „ongelijkvloerse krui sing" van de spoorbaan en het ka naal wel het meest gewenst. Het plan voorziet in deze mogelijkheden, uiteraard zijn varianten mo- iok de ontsluiting van het „klein- industrie-terrein", ten westen van het kanaal, is van primair belang, zo wordt in de toelichting gezegd. Hier is een uitbreiding mogelijk tot Dit is het Middelburgse gedeelte" van het gecombineerde structuurplan van Vlissingen en Middelburg. De zwarte gedeelten in het midden ge ven de reeds bestaande bebouwing aan, terwijl in een waaiervorm daar omheen de geprojecteerde nieuwe wijken liggen. Deze nieuioe wijken zijn duidelijk aangegeven door de gearceerde blokken". Zoals de teke ning toont zijn deze „woonblokken" ruimschoots gescheiden door groen stroken (op de tekening de gestip pelde gedeelten)Het geblokt\gestip- pelde gedeelten). Het geblokt/gestip- breiding van het groot- en klein- industrieterrein gedacht is. sew eg, die via de Havendijk aan sluiting geeft op de straten van de binnenstad. Een nieuwe loswal aan het kanaal is ook geprojecteerd. Nieuwe bruggen Zoals reeds vermeld, zullen de wij ken sterk „In parten worden ver deeld". Dat geeft bovendien gelegen heid ruimschoots aandacht te beste den aan de „stadslongen" door aan leg van groenstroken, beschermende STRUCTUURPLAN VOORSPELT Kanaal door Walcheren blijft noodzakelijk hun sa- de Nu Mïddelburgg" en Vlissingen structuurplannen tot één lieten mensmelten, was het mogelijk verschillende wegen nauwkeuriger aan te geven. Vanzelfsprekend moe ten de belangrijkste wegen in dit gecombineerde structuurplan nog beplanting en andere „recreatieve elementen". Sportcomplexen, zoals reeds aangelegd langs de Nassau- laan, zullen hier en daar een plaats vinden in de nieuwe wijken. Speciale aandacht hebben de ont werpers ook geschonken aan de kanaalovergangeii. Zo is vlak bij de kanaalbrug tegenover het sta tion nog een tweede brug gepro jecteerd, hetgeen door burge meester J. de Widt van Middel burg overigens een „onrijpe ge dachte" werd genoemd. Indien deze brug er inderdaad komt, be hoeft het wegverkeer nooit ver traagd te worden door het scheepvaartverkeer terwijl de ene brug open is, kunnen de au to's Middelburg in- en uitrijden over de tweede Verder is ten zuiden van Middelburg tussen de nieuwe stadswijken ten westen en ten oosten van het kanaal nog een zeer hoge brug geprojec teerd, waaronder het scheepvaart verkeer altijd zijn „weg" kan ver volgen. Deze brug vormt bovendien een belangrijke schakel in de ver binding naar het Sloe, Rammekens en Ritthem. worden aangelegd. Het nieuwe tracé van de rijksweg tussen Nieuwland en het veer bij Vlissingen zal waar schijnlijk het. eerst aan bod komen. Ook de grote weg van Vlissingen naar het Sloe komt -in aanmerking voor spoedige verwezenlijking. Een derde hoofdader is de verbin ding van de dam bij Veere ten wes ten langs Middelburg en West-Sou burg naar Vlissingen. Het verst in de toekomst verwijderd, lijkt een weg ten noorden van Middelburg, die ter hoogte van Arnemuiden de huidige rijksweg verlaat en in de richting van Domburg loopt. Deze weg zal voornamelijk van belang zijn, zo wordt verwacht, voor het toeristisch verkeer, indien de weg er niettemin komt, zullen er aftak kingen naar Veere en Middelburg worden aangelegd. In samenhang met de ontwikke ling van het Sloeplan is er nog een weg te verwachten, die via een derde kruising van Veerse- gat-Zandkreek een rechtstreekse verbinding zal geven op de toe komstige dammenweg aan de noordkust van Noord-Beveland. Na de totstandkoming vaii deze dammenweg zal een 65 tot 40 ki lometer kortere verbinding met Den Haag en Rotterdam zijn ver-, kregen. De bouw van de zogenaamde mid denweg zal de afstand naar Rotter dam zelfs doen inkrimpen met on geveer 100 kilometer. De uitvalswegen uit de steden zijn niet dóór, maar langs de wijken gelegd. Blijft het kanaal door Walcheren noodzakelijk als het kanaal tussen Zuid-Sloe en Zandkreek eenmaal is aangelegd? Van de gemeentebestu- (Slot van pag. 1) land overigens een speciale be stemming heeft. „Juist dat gebied leent zich bij uitstek voor inrich tingen, die én voor Vlissingen én voor Middelburg voor de dub belstad dus gebouwd worden", aldus de heer De Widt, die hierbij onder meer als voorbeeld een over dekt zwembad noemde. Ook noemde de Middelburgse burge meester „een gezamenlijk sport stadion", waarbij hij de term „betaald voetbal" even liet horen. Verder achtte hij het mogelijk, dat in een verre toekomst in deze strook een groot warenhuis kan komen, omdat juist daar parkeer terreinen voor handen zijn. Ook leent deze strook zich voor het vestigen van een dierenpark. Uiteraard is Souburg volkomen in het nieuwe gecombineerde struc tuurplan opgenomen. „Moreel achtten we ons daartoe gerech tigd", zo verklaarde burgemeester De Widt, „omdat wij bij dit struc tuurplan zijn uitgegaan van de nieuwe gemeentegrenzen, zoals die zijn voorgesteld in het beken de voor-ontwerp van wet voor de grenswijziging op Walcheren". Heel het gecombineerde struc tuurplan valt namelijk binnen de ze nieuwe grenzen. Deze plannen deden beide burgemeesters overi gens de verzuchting slaken: „Er is haast bij en daarom is het meer dan ooit gewenst dat de grenswij zigingsplannen nu snel gereali seerd worden" Het stedebouwkundig adviesbureau Schut in Middelburg ontwierp dit gecombineerde structuurplan. Groningen krijgt industriepromotor De Commissie Industrievestiging Groningen heeft aan ir. K. Scholtens in Den Haag, tot voor kort hoofd van het internationale olieconsortium in Perzië, opgedrageu de promotie van de industrialisatie van de pro vincie te verzorgen. Deze werkzaam heden starten per 1 maart a.s. Ir. Scholtens zal bijgestaan worden in zijn werk door jhr. mr. A. W. van Suchtelen, tot voor kort directeur van een Indonesische maatschappij, eveneens in Den Haag. In. de Commissie Industrievestiging Groningen werken het provinciaal bestuur en de zogenaamde kernge meenten in de provincie Groningen (Groningen, Delfzijl, Stadskanaal, Veendam en Winschoten) samen ter bevordering van de industrialisatie in de provincie Groningen. Dalai Lama verkocht deel van zijn schat De Dalai Lama heeft in Calcutta tot nog toe 18.000 kg zilver ver kocht, waarvoor hij een bedrag van ruim 2V2 miljoen gulden ontving, zo meldt het Indiase blad The States man uit Nieuw Delhi. Men schat dat de Dalai Lama in Calcutta voorts nog beschikt over een schat aan gouden voorwerpen en baar goud van 12.000 kilo, met een waarde van een 100 miljoen gul den. Tien Dakota's (elk een laadvermo- fen van 7000 kg) waren nodig om e schat naar Calcutta over te bren gen. ren van Middelburg en Vlissingen kwam op deze vraag een pertinent „ja". Middelburg heeft een kanaalverbin ding naar zijn industrie-terrein broodnodig en voor "Vlissingen is het kanaal noodzakelijk voor het bin- nenvaartverkeer. Dit binnenvaart- verkeer zou immers toch nog de Wcsterschelde moeten passeren als het via het nieuwe kanaal naar Vlis singen zou komen. Duidelijk laat deze tekening zien, dat de structuurplannen van Vlis singen en Middelburg inderdaad tot één harmonisch geheel zijn samengevloeid! Tussen de toe komstige uitbreidingen van Vlis singen en Middelburg ligt slechts hoogte van Koudekerke. In deze 'n 600 m brede strook, ongeveer ter hoogte van Koudekerke. In de ze strook „niemandsland" zullen bij voorkeur voorzieningen komen die door de samengebundelde krachten van beide 'steden tot stand kunnen komen: een over dekt zwembad, wellicht een sta dion, een dierenpark, een groot warenhuis... Op deze tekening is verder te zien in hoeverre het twee jaar oude Vlissingse structuurplan aan deze samenvoegingmoest worden aangepast. Zo wordt, het vlieg veld, dat geprojecteerd is in liet streekplan Walcheren, nu gedeel te „overlapt" door een nieuwe woonwijk, die juist ten oosten van Oost-Souburg zal komen. Bo- richting verlegd en dus verruimd, vendien werd de toekomstige uit-Op de tekening is de reeds thans be- hreiding rond West-Souburg en staande bebouwing aangegeven het daaraan grenzende plan Lam- door de zwarte gedeelten. De ge- merenburg nog iets in noordelijke arceerde gedeelten geven de toe komstige uitbreidingen aan. ter wijl de geblokt/gestippelde ge deelten aanduidingen zijn voor toekomstige en reeds bestaande industrieterreinen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 7