Toekomstbeeld laat uitgestrekte
wijken rond Middelburg zien...
BLANKENHEYM
BLANKENHEYM
NIEUWE WEGEN LEIDEN NAAR
MIDDELBURG EN VLISSINGEN
Gecombineerd structuurplan voor dubbelstad Middelburg-Vlissingen
DONDERDAG 25 FEBRUARI 1960
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
1
Structuurplan heeft
geen rechtsgevolgen
„Wat is de rechtskracht van een
structuurplan?" vroeg burge
meester Joh. de Widt van Middel
burg woensdagmorgen, toen in
het Vlissingse raadhuis de geza
menlijke structuurplannen van
Middelburg en Vlissingen bekend
werden gemaakt. De/ heer De
Widt gaf zelf het antwoord: „Die
rechtskracht bestaat in het geheel
niet, want het is slechts een
vormgeving van gedachten. Het
structuurplan geeft dus slechts
aan, waarnaar men ^freeft, en
wil ook niet meer zijn dan een
richtlijn bij het realiseren van
uitbreidingen". In de toelichting
bij dit gecombineerde structuur
plan werd deze mening als volgt
omschreven: „Een structuurplan
wordt veelal gepubliceerd, doch
het doorloopt geen administratie
ve procedure, het wordt niet vast
gesteld en het heeft geen rechts
gevolgen voor de burgerij. Het
bindt derhalve niemand, ook niet
het bestuur dat tot de opstelling
of aanvaarding ervan besluit. Als
het goed is, ontleent een struc
tuurplan zijn waarde aan de
eigenschap, dat het wegen wijst
voor een harmonische en doelma
tige ontwikkeling in de tijd".
(Advertentie)
die goeie ouwe
g Qg (met de biard)
en die goeie jonge
7.60 (met 't baardje)
hebben de sleutel van de
STRUCTUURPLAN VERDEEL EN HEERS...
Twee nieuwe bruggen over het Kanaal
door Walcheren geprojecteerd
EEN STAD MET ruim 90.000 inwoners, met uitgestrekte woon
wijken in het noorden, het westen en het zuiden, met e.en groot
industrieterrein in het oosten en met tal van nieuwe verbindin
genzo ongeveer is het toekomstbeeld van Middelburg, dat
oprijst uit het gecombineerde structuurplan van de dubbelstad
Middelburg-Vlissingen! In grove lijnen zijn rond de Zeeuwse
hoofdstad namelijk vier nieuwe woonwijken geprojecteerd:
één in het noordoosten rond de Veerseweg, één rond Brïgdam-
me en bij Sint-Laurens, één langs het Griffioen, de Stromenwijk
en langs de Nieuwe Vlïssingseweg en tenslotte één achter de
spoorlijn langs de Segeersweg en de Oude Vlissingseweg. Vol
doende voor 16.625 woningen met 66.500 nieuwe Middelbur
gers
Evenals in Vlissingen zal ook in Mid
delburg de historisch gegloeide bin
nenstad blijven gelden als het hoofd
centrum in de toekomstige ontwikke
ling. Deze binnenstad is immers
reeds geheel ingesteld op de taak van
winkel- en ontspanningscentrum. Bo
vendien is er evenals in Vlissingen
de mogelijkheid om door middel
van sanering tot een aanpassing van
de binnenstad aan de behoeften van
de groeiende woonwijken-rondom te
voldoen.
Met name Is het ook van belang, dat
oude vervallen bebouwing plaats
maakt voor „city-elementen", waar
onder zeker ook flinke parkeergele-
genheden te rekenen zijn. „In Middel
burg treft men daarnaast straten
aan, die om hun fraaie beloop en
wanden restauratie en hernieuwde
bewoonbaarheid waard zijn", zo
wordt in de toelichting bij het ge
combineerde structuurplan gezegd.
Verdeel en heers
De uitbreiding van Middelburg is
aan de stadszijilo van liet kauaal
door Walcheren veel sterker „in
Iiarten verdeeld" dan aan de over-
lant van het water. Dit is met
een voroop gezet doel geprojec
teerd: de ontwerpers willen na
melijk het gevaar voorkomen, dat
in de uitbreidingen „sterke wij
ken" ontstaan, die de binnenstad
als centra kunnen beconcurre
ren,In zekere zin komt dit
dus neer op het syteem van ver-
deel-en-heers", zo schrijven de
ontwerpers laconiek in hun toe
lichting!
Iedere wijk krijgt een of meer klei
ne winkelcentra, echter alleen voor
de dagelijkse behoeften: bakker, sla
ger, kruidenier, groenteboer en melk
boer. Voor zo'n winkelcentrum is in
het algemeen een wijk van rond 600
woningen (2400 gezinnen) noodzake
lijk. Uiteraard za! bij een verdere
uitwerking van dc plannen nauwkeu
rig worden nagegaan welke voorzie
ningen iedere buurt nog meer nodig
heeft, waarbij onder meer aan scho
len gedacht moet worden.
De industriegebieden van Middelburg
komen ter weerszijden van liet Ka
naal door Walcheren. Het thans
reeds bestaande „grootindustrie-ter-
rein", ten oosten van dit vaarwater,
is reeds vrijwel geheel in gebruik tot
een oppervlakte van ongeveer 20
hectare. Hier is een uitbreiding ge
projecteerd met 33 hectare ten noor
den van de spoorbaan, terwijl ten
ztiiden van deze lijn nog eens 80
hectare aan het complex kan worden
toegevoegd.
De ontsluiting over de weg zal ove
rigens verbeterd moeten worden en
hiervoor is een „ongelijkvloerse krui
sing" van de spoorbaan en het ka
naal wel het meest gewenst. Het
plan voorziet in deze mogelijkheden,
uiteraard zijn varianten mo-
iok de ontsluiting van het „klein-
industrie-terrein", ten westen van
het kanaal, is van primair belang,
zo wordt in de toelichting gezegd.
Hier is een uitbreiding mogelijk tot
Dit is het Middelburgse gedeelte"
van het gecombineerde structuurplan
van Vlissingen en Middelburg. De
zwarte gedeelten in het midden ge
ven de reeds bestaande bebouwing
aan, terwijl in een waaiervorm daar
omheen de geprojecteerde nieuwe
wijken liggen. Deze nieuioe wijken
zijn duidelijk aangegeven door de
gearceerde blokken". Zoals de teke
ning toont zijn deze „woonblokken"
ruimschoots gescheiden door groen
stroken (op de tekening de gestip
pelde gedeelten)Het geblokt\gestip-
pelde gedeelten). Het geblokt/gestip-
breiding van het groot- en klein-
industrieterrein gedacht is.
sew eg, die via de Havendijk aan
sluiting geeft op de straten van de
binnenstad. Een nieuwe loswal aan
het kanaal is ook geprojecteerd.
Nieuwe bruggen
Zoals reeds vermeld, zullen de wij
ken sterk „In parten worden ver
deeld". Dat geeft bovendien gelegen
heid ruimschoots aandacht te beste
den aan de „stadslongen" door aan
leg van groenstroken, beschermende
STRUCTUURPLAN VOORSPELT
Kanaal door Walcheren
blijft noodzakelijk
hun
sa-
de
Nu Mïddelburgg" en Vlissingen
structuurplannen tot één lieten
mensmelten, was het mogelijk
verschillende wegen nauwkeuriger
aan te geven. Vanzelfsprekend moe
ten de belangrijkste wegen in dit
gecombineerde structuurplan nog
beplanting en andere „recreatieve
elementen". Sportcomplexen, zoals
reeds aangelegd langs de Nassau-
laan, zullen hier en daar een plaats
vinden in de nieuwe wijken.
Speciale aandacht hebben de ont
werpers ook geschonken aan de
kanaalovergangeii. Zo is vlak bij
de kanaalbrug tegenover het sta
tion nog een tweede brug gepro
jecteerd, hetgeen door burge
meester J. de Widt van Middel
burg overigens een „onrijpe ge
dachte" werd genoemd. Indien
deze brug er inderdaad komt, be
hoeft het wegverkeer nooit ver
traagd te worden door het
scheepvaartverkeer terwijl de
ene brug open is, kunnen de au
to's Middelburg in- en uitrijden
over de tweede
Verder is ten zuiden van Middelburg
tussen de nieuwe stadswijken ten
westen en ten oosten van het kanaal
nog een zeer hoge brug geprojec
teerd, waaronder het scheepvaart
verkeer altijd zijn „weg" kan ver
volgen. Deze brug vormt bovendien
een belangrijke schakel in de ver
binding naar het Sloe, Rammekens
en Ritthem.
worden aangelegd. Het nieuwe tracé
van de rijksweg tussen Nieuwland
en het veer bij Vlissingen zal waar
schijnlijk het. eerst aan bod komen.
Ook de grote weg van Vlissingen
naar het Sloe komt -in aanmerking
voor spoedige verwezenlijking.
Een derde hoofdader is de verbin
ding van de dam bij Veere ten wes
ten langs Middelburg en West-Sou
burg naar Vlissingen. Het verst in
de toekomst verwijderd, lijkt een
weg ten noorden van Middelburg,
die ter hoogte van Arnemuiden de
huidige rijksweg verlaat en in de
richting van Domburg loopt. Deze
weg zal voornamelijk van belang
zijn, zo wordt verwacht, voor het
toeristisch verkeer, indien de weg
er niettemin komt, zullen er aftak
kingen naar Veere en Middelburg
worden aangelegd.
In samenhang met de ontwikke
ling van het Sloeplan is er nog
een weg te verwachten, die via
een derde kruising van Veerse-
gat-Zandkreek een rechtstreekse
verbinding zal geven op de toe
komstige dammenweg aan de
noordkust van Noord-Beveland.
Na de totstandkoming vaii deze
dammenweg zal een 65 tot 40 ki
lometer kortere verbinding met
Den Haag en Rotterdam zijn ver-,
kregen.
De bouw van de zogenaamde mid
denweg zal de afstand naar Rotter
dam zelfs doen inkrimpen met on
geveer 100 kilometer.
De uitvalswegen uit de steden zijn
niet dóór, maar langs de wijken
gelegd.
Blijft het kanaal door Walcheren
noodzakelijk als het kanaal tussen
Zuid-Sloe en Zandkreek eenmaal is
aangelegd? Van de gemeentebestu-
(Slot van pag. 1)
land overigens een speciale be
stemming heeft. „Juist dat gebied
leent zich bij uitstek voor inrich
tingen, die én voor Vlissingen én
voor Middelburg voor de dub
belstad dus gebouwd worden",
aldus de heer De Widt, die hierbij
onder meer als voorbeeld een over
dekt zwembad noemde.
Ook noemde de Middelburgse burge
meester „een gezamenlijk sport
stadion", waarbij hij de term
„betaald voetbal" even liet horen.
Verder achtte hij het mogelijk,
dat in een verre toekomst in deze
strook een groot warenhuis kan
komen, omdat juist daar parkeer
terreinen voor handen zijn. Ook
leent deze strook zich voor het
vestigen van een dierenpark.
Uiteraard is Souburg volkomen in
het nieuwe gecombineerde struc
tuurplan opgenomen. „Moreel
achtten we ons daartoe gerech
tigd", zo verklaarde burgemeester
De Widt, „omdat wij bij dit struc
tuurplan zijn uitgegaan van de
nieuwe gemeentegrenzen, zoals
die zijn voorgesteld in het beken
de voor-ontwerp van wet voor de
grenswijziging op Walcheren".
Heel het gecombineerde struc
tuurplan valt namelijk binnen de
ze nieuwe grenzen. Deze plannen
deden beide burgemeesters overi
gens de verzuchting slaken: „Er
is haast bij en daarom is het meer
dan ooit gewenst dat de grenswij
zigingsplannen nu snel gereali
seerd worden"
Het stedebouwkundig adviesbureau
Schut in Middelburg ontwierp dit
gecombineerde structuurplan.
Groningen krijgt
industriepromotor
De Commissie Industrievestiging
Groningen heeft aan ir. K. Scholtens
in Den Haag, tot voor kort hoofd
van het internationale olieconsortium
in Perzië, opgedrageu de promotie
van de industrialisatie van de pro
vincie te verzorgen. Deze werkzaam
heden starten per 1 maart a.s. Ir.
Scholtens zal bijgestaan worden in
zijn werk door jhr. mr. A. W. van
Suchtelen, tot voor kort directeur
van een Indonesische maatschappij,
eveneens in Den Haag.
In. de Commissie Industrievestiging
Groningen werken het provinciaal
bestuur en de zogenaamde kernge
meenten in de provincie Groningen
(Groningen, Delfzijl, Stadskanaal,
Veendam en Winschoten) samen ter
bevordering van de industrialisatie
in de provincie Groningen.
Dalai Lama verkocht
deel van zijn schat
De Dalai Lama heeft in Calcutta
tot nog toe 18.000 kg zilver ver
kocht, waarvoor hij een bedrag van
ruim 2V2 miljoen gulden ontving, zo
meldt het Indiase blad The States
man uit Nieuw Delhi.
Men schat dat de Dalai Lama in
Calcutta voorts nog beschikt over
een schat aan gouden voorwerpen
en baar goud van 12.000 kilo, met
een waarde van een 100 miljoen gul
den.
Tien Dakota's (elk een laadvermo-
fen van 7000 kg) waren nodig om
e schat naar Calcutta over te bren
gen.
ren van Middelburg en Vlissingen
kwam op deze vraag een pertinent
„ja".
Middelburg heeft een kanaalverbin
ding naar zijn industrie-terrein
broodnodig en voor "Vlissingen is het
kanaal noodzakelijk voor het bin-
nenvaartverkeer. Dit binnenvaart-
verkeer zou immers toch nog de
Wcsterschelde moeten passeren als
het via het nieuwe kanaal naar Vlis
singen zou komen.
Duidelijk laat deze tekening zien,
dat de structuurplannen van Vlis
singen en Middelburg inderdaad
tot één harmonisch geheel zijn
samengevloeid! Tussen de toe
komstige uitbreidingen van Vlis
singen en Middelburg ligt slechts
hoogte van Koudekerke. In deze
'n 600 m brede strook, ongeveer
ter hoogte van Koudekerke. In de
ze strook „niemandsland" zullen
bij voorkeur voorzieningen komen
die door de samengebundelde
krachten van beide 'steden tot
stand kunnen komen: een over
dekt zwembad, wellicht een sta
dion, een dierenpark, een groot
warenhuis...
Op deze tekening is verder te zien
in hoeverre het twee jaar oude
Vlissingse structuurplan aan deze
samenvoegingmoest worden
aangepast. Zo wordt, het vlieg
veld, dat geprojecteerd is in liet
streekplan Walcheren, nu gedeel
te „overlapt" door een nieuwe
woonwijk, die juist ten oosten
van Oost-Souburg zal komen. Bo- richting verlegd en dus verruimd,
vendien werd de toekomstige uit-Op de tekening is de reeds thans be-
hreiding rond West-Souburg en staande bebouwing aangegeven
het daaraan grenzende plan Lam- door de zwarte gedeelten. De ge-
merenburg nog iets in noordelijke arceerde gedeelten geven de toe
komstige uitbreidingen aan. ter
wijl de geblokt/gestippelde ge
deelten aanduidingen zijn voor
toekomstige en reeds bestaande
industrieterreinen.