Kapitein De Bruijn: Van R. had met mej. Kauffman gevochten mmoRV TWEEDE DAG BEGROTINGSDEBAT VERKEER EN WATERSTAAT TWEEDE KAMER PLEIT WEER VOOR INDIJKING LAUWERSZEE m AMSTERDAM „RALLY DER DWAZEN" GEHOUDEN DONDERDAG 18 FEBRUARI 1960 PHOVlNÜIALH Z hl E U W JS.hl VOU RANT PROCES TE BOSTON Uitvoerig werden „boodschappen" besproken In de reeks van getuigen in het pro ces tegen de Nederlandse marconist Van R., die ervan wordt verdacht de 2S-jarige geseheiden vrouw Lynn Kauffman te lieben vermoord, kwam woensdag de kapitein van de „Utrecht" Albert de Bruijn in de ge tuigenbank. Kapitein De Bruijn ver klaarde dat Van R. op de avond dat Lynn Kauffman verdwenen was naar hem toe was gekomen en gevraagd had of lilj contact zou opnemen met de kustwacht. De kapitein had hem toen opgedragen een boodschap samen te stellen en uit te zenden nadat de „Utrecht" Cape Cod Canal zon zijn gepasseerd op weg naar Brooklyn van Boston. De Bruijn getuigde dat toen de bood schap hem wei d voorgelegd ter para fering hij correcties aan had moeten brengen wat de richting van het schip, de afstand die het had afgelegd en de koers die het schip uit de haven van Boston had genomen betreft. De officier van justitie Macauliffe had bij de opening van de zitting van 't proces al verklaard dat Van R. „een misleidende boodschap" had uitgezon den om de autoriteiten op een dwaal spoor te brengen als ze naar het li chaam van Lynn Kauffman zouden gaan zoeken. De kapitein werd nauwkeurig onder vraagd wie de laatste zin van ae bood schap had geschreven. In die laatste zin werd namelijk gezegd dat me vrouw Kauffman „zich niet goed voel de vandaag". Aan kapitein De Bruijn Prinses Irene opende benzine-servicestation Prinses Irene heeft gisteren het ben zinestation „Kriterion" aan de Zeeburgerdijk bij de rotonde voor de oprit naar de Schellingwouder- brug in Amsterdam-oost officieel in bedrijf gesteld. Dit Shell tank station wordt geëxploiteerd door de Stichting Onderlinge Studenten Steun (S.O.S.S.). Een twaalftal studenten, van wie een vrouwelij ke voor de administratie werkt bij toerbeurt 18 uur per week in dit tankstation. De prinses, gekleed in een lange brui ne bontmantel met een zwart hoedje, werd bij het tankstation ontvangen door burgemeester Van Hall, die de voorzitter van de S. Q.S.S., prof. dr. J. E. Kok, rector magnificus der Amsterdamse ge meente-universiteit, aan haar voorstelde. Iu een grote tent hield prof. Kok een korte toespraak, waarin hij het ontstaan van de stichting en haar doel schetste studenten die zelf hun studie moe ten bekostigen daartoe op ver antwoorde wijze in staat te stel len. De S.O.S.S. exploiteert reeds de studenten-bioscoop Kriterion, het schouwburgzaaltje hypokrite- rion en de oppas-centrale. Na de toespraak begaf het hoge ge zelschap zich naar het tanksta tion waar een „Calcott" uit 1918 voorreed met aan het stuur de eigenaar, de heer L. A. M. Jans sen uit de hoofdstad (lid van de Pionier Automobielclub) en als Ïassagier burgemeester Van Hall. >e eerstejaars medisch student Rob Pompe reikte prinses Irene de pijp van de benzineslang aan en lachend, met de tong tussen de lippen geklemd, vulde de prinses de tank van dit oude autootje met drie liter benzine. De prijs was 1.37, die burgemeester Van Hall met een rijksdaalder betaalde. Het wisselgeld mocht de pompbediende behouden. werd eveneens gevraagd of hij of Van R. die laatste zin had opgesteld. „Ik geloof dat ik het heb gedaan", al dus De Bruijn, maar later gaf hij toe „niet zeker" te zijn. Vraag: weet U zeker dat de marco nist het niet deed? Antwoord: Nee, ik geloof dat ik het heb gedaan. Vraag: Is er enige twijfel bij U of U het hebt gedaan? Antwoord: Niet veel. Later herinnerde Macauliffe kapitein De Bruijn eraan dat hij had gezegd correcties in de boodschap te hebben aangebracht die alleen maar richting, afstanden en koers betroffen. Kapi tein De Bruijn zei toen: „Ik her schreef de hele boodschap". Vraag: Als U alleen maar richting en afstanden veranderde, dan was die zin er dus al in toen U hem van Van R. ter controle ontving? Antwoord: Daar ben ik niet zeker van. Kapitein De Bruijn verklaarde, dat Van R. had gevraagd om boodschap pen uit te zenden en er zijn toestem ming voor te hebben gegeven, maar een tweede boodschap niet van te voren te hebben gelezen. Macauliffe ging diep op die tweede boodschap in en vroeg kapitein De Bruijn of hij tegenover de Bostonse politie had verklaard dat hij niets van die tweede boodschap afwist. Kapitein De Bruijn deelde mee dat hij van het bestaan van die boodschap wel afwist, maar niet van de inhoud ervan. Hij verklaarde dat de eerste boodschap voor de kustwacht was be stemd, maar dat de tweede een nood- bericht voor alle schepen op zee was geweest. Twaalf dagen na de verdwijning van Lynn Kauffman kwam kapitein De Bruijn op de hoogte van de romance tussen haar en Van R. Het was Van R. zelf die hem deze mededeling deed. Van R. zei erbij dat hij dezelfde ver klaring tegenover de Bostonse politie had afgelegd. Dat was op 30 septem ber. De officier van justitie vroeg of Van R. het woord „romance" had gebruikt. De Bruijn antwoordde: Hij heeft mis schien het woord „intimiteiten" ge bruikt. Die indruk wekte hij in ieder geval". Macauliffe vroeg vervolgens of Van R. hem luid verteld in de lnit van Lynn te zijn geweest. De Bruijn bevestigde dat en voegde eraan toe dat „hij een vechtpartij met. haar had gehad". Ka pitein De Bruijn zei ook dat Van R. door het patrijspoort een gesprek met Lynn Kauffman had gevoerd op de dag dat zij werd vermist. De kapitein verklaarde ook dat Van R. hem had meegedeeld dat Van R. Lynn Kauff man op de achttiende September in de Lounge van de „Utrecht" had gezien toen de immigratie-autoriteiten aan boord van de „Utrecht" kwamen te Boston. (Vervolg van pag. 1 dacht moet worden besteed aan regionale plannen, maar toch zou ik van de minister graag de toezeg ging ontvangen, dat projecten van f-oot nationaal belang zoals de uropoort niet achtergesteld zul len worden bij plannen van regio naal belang". Het was niet helemaal duidelijk of mevrouw Kuiper Kreekrakplan en Sloeplan óók tot die regionale pro jecten rekende. Wel betoogde zij met nadruk dat het Kreekrakplan ge let ook op hetgeen zich gaat afspelen bij Sloe en Vhssingen vaste vorm moet krijgen. Maar vroeg zij som ber gaat het Kreekrakplan in een ambtelijke la de eeuwige rust tege moet De heer Van den Heuvel was po sitiever. „Ik begrijp, dat er tijd nodig is voor de bestudering van deze plannen, maar toch wil ik aandringen op een spoedige vol tooiing van deze projecten. De industrie immers moet weten, waar zij aan toe is. Zowel Sloe plan als Kreekrakplan dient te worden bekeken in het belang van de ontwikkeling van geheel West- Europa" Overigens wilde de heer Van den Heuvei weten of met de eerste fase van het Sloeplan nu al spoedig wordt begonnen. Hij te op, dat ook de het Kreekrakplan eerste fase van van belang is: ook hier is sprake van een niet onbelangrijke kust- verkorting. In de rede van de heer Verkerk wa ren eveneens enkele vragen opgeno men over het Sloeplan, met name be trekking hebbende op de belangstel ling van het bedrijfsleven. „Heeft het bedrijfsleven concrete bedragen ge noemd, die zij aan dit plan wil bij dragen en spelen deze bedragen een rol bij do vaststelling van de priori teiten DELTA-ZAKEN Deltazaken werden nog aangesneden door de heer Van den Heuvel, die betoogde, dat de financiële onzeker heid bij de waterschappen en bij de gedupeerden over de schadevergoe ding een „onaanvaardbare onzeKer- heid" schept. Hij herinnerde er voorts aan, dat hij bij de behandeling van de Deltawet had gepleit voor een „Deltaraad", teneinde een coördina tie van niet technische Deltazaken tot stand te brengen. „Steeds meer blijkt, dat er met be trekking tot de soeiale, economische en culturele problematiek zoals industrieterreinen, onderwijs, recrea tie, visserij, havens en wegen een onvoldoende aanpak bestaat bij de regionale en lokale organen en bij particulieren", zo vond de heer Vun den Heuvel. Daarom sraf hij nog maals de instelling van een Delta- raad in overweging. Ziehier dus in hoofdlijnen de Kamer- beschouwingen over Zeeuwse onder werpen. Vandaag zal minister Kort hals antwoorden. Moord op zes Indonesische arbeiders van de Shell Naar wij vernemen, zijn op 4 febru ari zes plaatselijke werknemers van de „Shell" in Zuid-Kalimantan (Bor neo) in een hinderlaag gelokt en ge dood. Deze arbeiders waren betrok ken bij voorbereidende werkzaamhe den voor de aanleg van een nieuwe oliepijpleiding van Balikpcpan naar Tandjong. Volgens een door Reuter weergege ven bericht van het Indonesische pers bureau „Antara" zijn de daders van deze .moord opstandelingen, behoren de toL de Daroel Islam. De slachtof fers reden in een groep van 8 men sen in een „landrover". Twee hunner wisten te ontkomen toen het voer tuig op 160 km van Balikpapan in de hinderlaag reed. VANDAAG ANTWOORDT MINISTER Socialistisch amendement om direct te beginnen (Van onze parlementaire redacteuv). Opnieuw wijdde do Tweede Kamer woensdag bij de behandeling van de begroting van verkeer en waterstaat aandacht aan dc Lauwerszee. De lieer Posthumus van de P.v.d.A. bleek sinds hij dinsdag het woord over deze lang zamerhand geruchtmakend geworden kwestie gevoerd had een amendement op enkele begrotingsartikelen inge diend te hebben. Dit amendement verhoogt de totaal toelaatbare uitga ven van de gewone en de buitenge wone dienst voor de werken ter be veiliging tegen stormvloeden en tot een daarme samenhangende verbete ring van de waterstaatkundige toe stand met 3.000.000. De bedoeling ervan was duidelijk. Het beoogde, nu de Kamer besloten heeft de behandeling van de motie van mr. Burger van de P.v.d-A., die om een onverwijlde indijking van de Lauwerszee vraagt, uit te stellen, toch een uitspraak van de Kamer uit te lokken, waardoor de werkzaamhe den voor de indijking van de Lau werszee in 1960 kunnen beginnen. De P.v.d.A. heeft dit amendement mede ingediend, zo vernemen wij, omdat zij hoopt er steun voor te krijgen van de afgevaardigden, die nog dezer dagen in de Kamer ver klaard hebben, dat zij onverwijlde indijking van de Lauwerszee nood zakelijk achten, zoals de heren Bruins Slot van de A.R.P. en Tilanus van de C.H.U. Eerstgenoemde achtte de zaak „rijp voor~een beslissing". Bovendien houdt de P.v.dA.. rekening, zo verzekerde men ons, met een ne gatieve beslissing van de regering of met een hernieuwd uitstel van het nemen van een besluit. De Kamer zal dan in elk geval van haar kant een duidelijke uitspraak hebben gedaan. En mocht de rege ring over enige maanden beslissen, dat tot indijking van de Lauwerszee zal worden overgegaan, dan kan, als het amendement wordt aangenomen, nog dit jaar met de werkzaamheden worden begonnen. Er behoeft dan niet een jaar te worden gewacht tot de gelden op de volgende begroting zijn gebracht. De heer Maenen van dé K.V.P. ont hield zich woensdag in de Kamer van het leveren van beschouwingen over de Lauwerszee, omdat de regering nog geen beslissing genomen heeft en de zaak over enige maanden toch in behandeling komt. Intussen hoop te hij, dat de minister zijn volle aan dacht zou schenken aan alles, wat het provinciaal bestuur van Friesland over de zaak-Lauwerszee bekend maakt. In elk geval, zo vond de r.-k. afgevaardigde, moet de veiligheid voorop staan. Nadat de kwestie al jarenlang aan de orde is geweest vond hij het uitstellen van de beslis sing gedurende enkele maanden ver antwoord. Vandaag komt de minister aan het woord. Hij zal dan op 'de op merkingen en vragen antwoorden. Het amendement-Posthumus zal besproken worden bij de artikels- gewijze behandeling van de begro ting van verkeer en waterstaat. Dat is niet vóór volgende week I dinsdag. Aan de Vlamingstraat in Vlissingen zijn deze weelc de eerste palen in de grond geperst voor de machinehal, waarin de nieuwe S2-zijdige rotatie pers van ons blad zal komen te staan In totaal zullen 68 betonnen palen van 9 meter lang bij gedeelten op hydraulische wijze de grond worden ingedreven. Op deze stevige basis komt dan een trillingvnje betonvloer te rusten. De wanden van de nieuwe hal zullen los van deze vloer worden opgetrokken. Op de foto: een van de werkliedenbezig met de werkzaam heden. (Foto P.Z.C.). Beroep verworpen van Chessman Het Amerikaanse hoogste ge rechtshof heeft woensdag het laatste beroep van Chessman tot uitstel van executie verwor pen. Een van de verdedigers had woensdag verzocht de ter dood veroordeelde in staat te stellen een nieuw verzoek tot herziening van het proces in te dienen. Het verzoek werd be handeld door het gehele hof, be halve rechter Warren die zich als oud-gouverneur van Califor nia niet bevoegd achtte beslui ten in deze zaak te nemen. Hij was gouverneur toen Chessman werd veroordeeld wegens een aantal vergrijpen, o.a. ontvoe ring en poging tot aanranding. Alle acht andere rechters stemden tegen het beroep. De executie is be paald op vrijdag a.s. Reeds zeven keer werd een executiedatum vast gesteld. Chessman schijnt nu nog slechts één mogelijkheid te resten, een verzoek om gratie aan gouver neur Brown van Californië. Een woordvoerder van het bureau van gouverneur Brown heeft ver klaard dat het aantal brieven aan de gouverneur over de zaak-Chessman in de laatste dagen sterk is toegeno men. Ongeveer tweederde daarvan is ten gunste van Chessman. foor suikerverwerkende industrie loonsverhoging Tussen de werkgevers- en werkne mersorganisaties in do suikerverwer kende industrie is overeenstemming bereikt over een loonsverhoging van vijf proeent met terugwerkende kracht van 1 januari 1960 af. Aan het college van rijksbemidde laars is verzocht aan deze verhoging goedkeuring te hechten. De suiker verwerkende industrie omvat cacao, de cacaobonen verwerkende industrie, de chocolade- en suikenverkindustrie, alsmede de koek-, banket-, beschuit-, biscuit- en wafelfabrieken. Het Wereldgebeuren Strubbelingen Op Sicilië vragen opnieuw politie ke strubbelingen de aandacht en de langverbeide sociale op leving blijft maar achterwege Hoe „vooruitstrevend" de opeenvol gende regeringen zich ook noemden, Sicilië blijft m menig opzicht ccn onderontwikkeld gebied. Fabrieken zijn er nodig om een eind te maken aan de ontstellende werkloosheid die er heerst: 800.000 mannen op een to tale bevolking van 4,8 miljoen heb ben niets omhanden. Om verandering in de toestand te brengen, zou onder meer een verbetering van het onder wijssysteem nodig zijn: van honderd Siciiianen zijn er zestig niet in staat, een krant te lezen. Velen heb ben wel een of twee klassen bezocht, maar herinneren zich niets meer van wat zij er leerden. En dat. terwijl industrialisatie pas goed zou gelukken wanneer op be hoorlijke schaal van technische scho ling sprake was. Initiatieven van on dernemers in het noorden om zich ook in Zuid-Italië en op Sicilië te vesti gen wordt geremd door notabelen ter plaatse, die schrikken wanneer zij merken dat de industrialisatie ook tot sociale veranderingen leidt, en dat de vroegere olijvenplukker heel anders dan vroeger optreedt wanneer hij eenmaal in een modern produktie- proces is opgenomen. Daar komt nog bij. dat er maar zel den ondernemersinitiatieven in deze richting worden ontplooid: vele fa brieken kunnen met de bestaande noordelijke uitrusting aan de vraag voldoen: nieuwe investeringen wor den vaak het meest economisch ge acht wanneer zij leiden tot activitei ten in de onmiddellijke omgeving van het bestaande bedrijf. Sicilië munt wel uit in politieke onstabiliteit. Het heeft zich van een zekere autonomie ver zekerd die onder meer het voordeel heeft dat de regionale regering zelf belasting mag heffen. Grotere bij dragen van de centrale regering te Rome zorgen er mede voor, dat de regionale autoriteiten over een be hoorlijke financiële armslag beschik ken. Maar met deze schatten wordt niet altijd gewoekerd. De regering- La Loggia bijvoorbeeld had haar val (in 1958) te wijten aan het feit. dat zij 120 miljard lire onaangetast bïj de Banca di Sicilia liet liggen. De man die deze val veroorzaakte, land- eigenaarszoon Silvio Milazzo, had eerst het lidmaatschap opgezegd van de christen-democratische regerings partij. Hij werd definitief uit die partij gestoten toen hij ertoe over ging, een nieuwe regering te vormen waarin alle partijen behalve libera len en christen-democraten vertegen woordigd waren. Hij stichtte een eigen politieke groepering, de „Chris- telijk-sociale unie van Sicilië", en wist met grote moeite het premiers- hoofd boven het politieke water te houden, waarbij hij zich onder meer aan de parlementaire steun van de (overigens niet in het kabinet verte genwoordigde) communisten moest vastklampen. Na een regeringscrisis (over de begroting) in december 19o& werd onder zijn leiding een nieuw ka- binet gevormd waarin men acht le den van zijn eigen partij aantreft en voorts twee „overlopers" van de j christendemocraten, twee dito aange- I duide neo-fascisten en drie monar- chisten; de communisten kregen de leiding over zes grondhervormings- consortiums en mochten in vijf pro vincies hoge ambtenaren benoemen. De regeringsbasis bleef echter te smal om de sociale hervormin gen door te voeren die Milazzo in de zin had. Milazzo heeft nu volgens twee chris tendemocratische afgevaardigden de staatskas aangetast op een wijze die even laakbaar is als haar ongemoeid laten: hij zou hen geld (één sprak van een beloning van zeventig mil joen lire) en kabinetsfuncties hebben aangeboden als zij bereid waren, voor hem te stemmen. Het schandaal dat zo ontstond noopte Milazzo tot aftre den: dinsdag heeft hij daarvan in het parlement mededeling gedaan. Het is zeer de vraag. of de tot dusver ver geefs nagestreefde hereniging van Si- ciliaanse christen-democraten door dit incident wordt bevorderd, hoewel in „de rest van Italië" hun partij genoten, zowel van de linker- als bevorderd, zowel van de linker- als van de rechtervleugel, het erover eens zijn dat Milazzo's experiment met een linkse christelijke partij is mis lukt. vooral omdat het met gekonkel met de communisten gepaard ging. RUIMTEPROBLEEM. De Ameri kaanse senator Kenneth B. Keating kreeg een brief van een bezorgde kie zer, waarin het volgende stond: „Ik ben ertegen dat onze mannen de ruimte in worden gestuurd. Zij zou den er kunnen blijven en het eind zou zijn dat wij meer oude vrijsters overhouden dan ooit". VERANTWOORDING. Op een graf steen op het dorpskerkhof van Ve- lika Plana (Joego-Slavië) staat dit opschrift: „Hier rust Zdravko Pau- novic met zijn eerste vrouw Stanoj- k.n. Deze grafsteen is opgericht door zijn derde vrouw Dolka van het geld van zijn tweede vrouw, Zivkat". Amsterdam lieeft gisteren tussen half vier en vier uur de gekste rally ter wereld beleefd. Tor ge legenheid van de 42c K.A.I.-auto- niobieltentoonstelling had een au- tomobieltijdschrift („Autovisie") een rally georganiseerd, waarin ditmaal niet de snelste maar de meest origineel geconstrueerde automobiel zou zegevieren. Als automobiel waren de twaalf voertuigen volstrekt onherken baar, maar dat kwam de origina liteit ten goede. De jury, bestaande uit de heer J. Loret, de auteur Simon Car- miggelt, T.V.-omroepster Karin Kraaykamp, de nestor van de au- tomobieljoumalistiek de heer M. Koolhaas Revers en mr. Oscar Wibout uit Eindhoven (directielid van een automobielfabriek), werd dan ook voor een uitermate grool probleem gesteld om in deze car navaleske collectie een onder scheid te moeten maken. Er was een deux-jumeaux, een enorm rijdend bed met alles erop en eraan, vooral prachtige toe ters, met als piloten twee in hu moristisch nachtgewaad gehulde wegenwachters uit Utrecht, er was een antiek schrijf bureau met voor een IJ-tunnel pleitende teks ten. Aan het stuur hiervan zat een minister-met-steck (minister van verkeer en waterstaat). Er was een grote hoeveelheid mobiele w.c.'/s, zelfs een tweepersoons, een kinderkamer met baby, de snelste' trapleer ter wereld, een hevig ro kend gasfornuis op wielen, een intiek goudbiocaten hoerenbed net vinaandrijving, een badkuip net een gehelmde bader, enz en lat alles ging in een tempo van >ngeveer veertig kilometer per mr van de oude R.A.I. naar de iog in aanbouw zijnde nieuwe. Op deze route genoten honderden .•an deze kostelijke optocht der originaliteit. De juiy bepaalde tenslotte haar keus als volgt: le prijs H. Fontijn en VViesman, de beide wegén wachters uit Utrecht met hun deux-jumeaux: 2e prijs N. Martini (Amsterdam) met zijn rijdende secretariaat IJ- tunnel; 3e prijs J. Swart (Wor- mcrvccr) badkuip speciaal: 4e prijs gebrs. Engelbert (Den Haag) technisch meest begaafde two- sitter (de dubbele wTc.); 5e prijs H. Blok (Amsterdam) met het bijoutje (de kinderkamer): 6e prijs D. Laming (Rotterdam) voor de snelste trapleer ter we reld. De speciaal door D.A.F. beschik baar gestelde „coupe des con structeurs", ccn zilveren juskom op wielen, was voor de heren H. Bouvy en G. Stapel (beiden uit Den Haag) voor het rijdende, maar vooral rokende, gasfornuis. Arbeids- en rusttijden in de landbouw Het bestuur van het Landbouwschap heeft gisteren de arbeids- en rust tijdenverordening 1960 definitief vastgesteld. Zij bevat de volgende maximum arbeidstijden: 3100 uur per jaar en 253 uur per vier weken voor I veeverzorgers. 2800 uur per jaar j voor paardenverzorgers en werkers met zware landbouwmachines, 2600 uur per jaar en 55 uur per week voor de overige volwassen mannelijke arbeiders en voor vrouwelijke en jeugdige arbeiders. Deze tijden kwamen ook reeds voor in de in 1958 door het Landbouw schap vastgestelde verordening, die thans, op grond van door de over heid en de S.E.R. gemaakte bezwa ren is ingetrokken. Die bezwaren, hebben er aanleiding toe gegeven dat in de nieuwe verordening de straf baarstelling van de arbeider niet is gehandhaafd, de verplichting tot overwerk is verdwenen en alleen strafrechtelijke, geen tuchtrechtelij ke sancties mogelijk worden ge maakt. Een aantal van de zijde van de A.N^A.B. ingediende amendementen, waarvan er een verlaging van de maximum-arbeidstijden beoogde, werd niet aanvaard. Alleen de ver tegenwoordigers van de A.N.A.B. gaven er hun stem aan. BIJ Diamantina, circa 500 km ten noor den van Rlo de Janeiro, is een vracht auto met arbeiders in een ravijn ge stort. Zevenentwintig Inzittenden kwa men om het leven en acht werden ge wond.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 3