Kapitein De Bruijn: Van R. had
met mej. Kauffman gevochten
mmoRV
TWEEDE DAG BEGROTINGSDEBAT
VERKEER EN WATERSTAAT
TWEEDE KAMER PLEIT WEER
VOOR INDIJKING LAUWERSZEE
m AMSTERDAM „RALLY DER DWAZEN" GEHOUDEN
DONDERDAG 18 FEBRUARI 1960
PHOVlNÜIALH Z hl E U W JS.hl VOU RANT
PROCES TE BOSTON
Uitvoerig werden „boodschappen" besproken
In de reeks van getuigen in het pro
ces tegen de Nederlandse marconist
Van R., die ervan wordt verdacht de
2S-jarige geseheiden vrouw Lynn
Kauffman te lieben vermoord, kwam
woensdag de kapitein van de
„Utrecht" Albert de Bruijn in de ge
tuigenbank. Kapitein De Bruijn ver
klaarde dat Van R. op de avond dat
Lynn Kauffman verdwenen was naar
hem toe was gekomen en gevraagd
had of lilj contact zou opnemen met de
kustwacht. De kapitein had hem toen
opgedragen een boodschap samen te
stellen en uit te zenden nadat de
„Utrecht" Cape Cod Canal zon zijn
gepasseerd op weg naar Brooklyn van
Boston.
De Bruijn getuigde dat toen de bood
schap hem wei d voorgelegd ter para
fering hij correcties aan had moeten
brengen wat de richting van het schip,
de afstand die het had afgelegd en de
koers die het schip uit de haven van
Boston had genomen betreft.
De officier van justitie Macauliffe
had bij de opening van de zitting van
't proces al verklaard dat Van R. „een
misleidende boodschap" had uitgezon
den om de autoriteiten op een dwaal
spoor te brengen als ze naar het li
chaam van Lynn Kauffman zouden
gaan zoeken.
De kapitein werd nauwkeurig onder
vraagd wie de laatste zin van ae bood
schap had geschreven. In die laatste
zin werd namelijk gezegd dat me
vrouw Kauffman „zich niet goed voel
de vandaag". Aan kapitein De Bruijn
Prinses Irene opende
benzine-servicestation
Prinses Irene heeft gisteren het ben
zinestation „Kriterion" aan de
Zeeburgerdijk bij de rotonde voor
de oprit naar de Schellingwouder-
brug in Amsterdam-oost officieel
in bedrijf gesteld. Dit Shell tank
station wordt geëxploiteerd door
de Stichting Onderlinge Studenten
Steun (S.O.S.S.). Een twaalftal
studenten, van wie een vrouwelij
ke voor de administratie werkt
bij toerbeurt 18 uur per week in
dit tankstation.
De prinses, gekleed in een lange brui
ne bontmantel met een zwart
hoedje, werd bij het tankstation
ontvangen door burgemeester Van
Hall, die de voorzitter van de S.
Q.S.S., prof. dr. J. E. Kok, rector
magnificus der Amsterdamse ge
meente-universiteit, aan haar
voorstelde. Iu een grote tent hield
prof. Kok een korte toespraak,
waarin hij het ontstaan van de
stichting en haar doel schetste
studenten die zelf hun studie moe
ten bekostigen daartoe op ver
antwoorde wijze in staat te stel
len. De S.O.S.S. exploiteert reeds
de studenten-bioscoop Kriterion,
het schouwburgzaaltje hypokrite-
rion en de oppas-centrale.
Na de toespraak begaf het hoge ge
zelschap zich naar het tanksta
tion waar een „Calcott" uit 1918
voorreed met aan het stuur de
eigenaar, de heer L. A. M. Jans
sen uit de hoofdstad (lid van de
Pionier Automobielclub) en als
Ïassagier burgemeester Van Hall.
>e eerstejaars medisch student
Rob Pompe reikte prinses Irene de
pijp van de benzineslang aan en
lachend, met de tong tussen de
lippen geklemd, vulde de prinses
de tank van dit oude autootje met
drie liter benzine. De prijs was
1.37, die burgemeester Van Hall
met een rijksdaalder betaalde. Het
wisselgeld mocht de pompbediende
behouden.
werd eveneens gevraagd of hij of Van
R. die laatste zin had opgesteld.
„Ik geloof dat ik het heb gedaan", al
dus De Bruijn, maar later gaf hij toe
„niet zeker" te zijn.
Vraag: weet U zeker dat de marco
nist het niet deed?
Antwoord: Nee, ik geloof dat ik het
heb gedaan.
Vraag: Is er enige twijfel bij U of U
het hebt gedaan?
Antwoord: Niet veel.
Later herinnerde Macauliffe kapitein
De Bruijn eraan dat hij had gezegd
correcties in de boodschap te hebben
aangebracht die alleen maar richting,
afstanden en koers betroffen. Kapi
tein De Bruijn zei toen: „Ik her
schreef de hele boodschap".
Vraag: Als U alleen maar richting en
afstanden veranderde, dan was die zin
er dus al in toen U hem van Van R.
ter controle ontving?
Antwoord: Daar ben ik niet zeker
van.
Kapitein De Bruijn verklaarde, dat
Van R. had gevraagd om boodschap
pen uit te zenden en er zijn toestem
ming voor te hebben gegeven, maar
een tweede boodschap niet van te
voren te hebben gelezen.
Macauliffe ging diep op die tweede
boodschap in en vroeg kapitein De
Bruijn of hij tegenover de Bostonse
politie had verklaard dat hij niets van
die tweede boodschap afwist.
Kapitein De Bruijn deelde mee dat hij
van het bestaan van die boodschap
wel afwist, maar niet van de inhoud
ervan. Hij verklaarde dat de eerste
boodschap voor de kustwacht was be
stemd, maar dat de tweede een nood-
bericht voor alle schepen op zee was
geweest.
Twaalf dagen na de verdwijning van
Lynn Kauffman kwam kapitein De
Bruijn op de hoogte van de romance
tussen haar en Van R. Het was Van
R. zelf die hem deze mededeling deed.
Van R. zei erbij dat hij dezelfde ver
klaring tegenover de Bostonse politie
had afgelegd. Dat was op 30 septem
ber.
De officier van justitie vroeg of Van
R. het woord „romance" had gebruikt.
De Bruijn antwoordde: Hij heeft mis
schien het woord „intimiteiten" ge
bruikt. Die indruk wekte hij in ieder
geval".
Macauliffe vroeg vervolgens of Van
R. hem luid verteld in de lnit van Lynn
te zijn geweest. De Bruijn bevestigde
dat en voegde eraan toe dat „hij een
vechtpartij met. haar had gehad". Ka
pitein De Bruijn zei ook dat Van R.
door het patrijspoort een gesprek met
Lynn Kauffman had gevoerd op de
dag dat zij werd vermist. De kapitein
verklaarde ook dat Van R. hem had
meegedeeld dat Van R. Lynn Kauff
man op de achttiende September in de
Lounge van de „Utrecht" had gezien
toen de immigratie-autoriteiten aan
boord van de „Utrecht" kwamen te
Boston.
(Vervolg van pag. 1
dacht moet worden besteed aan
regionale plannen, maar toch zou
ik van de minister graag de toezeg
ging ontvangen, dat projecten van
f-oot nationaal belang zoals de
uropoort niet achtergesteld zul
len worden bij plannen van regio
naal belang".
Het was niet helemaal duidelijk of
mevrouw Kuiper Kreekrakplan en
Sloeplan óók tot die regionale pro
jecten rekende. Wel betoogde zij met
nadruk dat het Kreekrakplan ge
let ook op hetgeen zich gaat afspelen
bij Sloe en Vhssingen vaste vorm
moet krijgen. Maar vroeg zij som
ber gaat het Kreekrakplan in een
ambtelijke la de eeuwige rust tege
moet
De heer Van den Heuvel was po
sitiever. „Ik begrijp, dat er tijd
nodig is voor de bestudering van
deze plannen, maar toch wil ik
aandringen op een spoedige vol
tooiing van deze projecten. De
industrie immers moet weten,
waar zij aan toe is. Zowel Sloe
plan als Kreekrakplan dient te
worden bekeken in het belang van
de ontwikkeling van geheel West-
Europa" Overigens wilde de heer
Van den Heuvei weten of met de
eerste fase van het Sloeplan nu
al spoedig wordt begonnen. Hij
te op, dat ook de
het Kreekrakplan
eerste fase van
van belang is: ook hier is sprake
van een niet onbelangrijke kust-
verkorting.
In de rede van de heer Verkerk wa
ren eveneens enkele vragen opgeno
men over het Sloeplan, met name be
trekking hebbende op de belangstel
ling van het bedrijfsleven. „Heeft het
bedrijfsleven concrete bedragen ge
noemd, die zij aan dit plan wil bij
dragen en spelen deze bedragen een
rol bij do vaststelling van de priori
teiten
DELTA-ZAKEN
Deltazaken werden nog aangesneden
door de heer Van den Heuvel, die
betoogde, dat de financiële onzeker
heid bij de waterschappen en bij de
gedupeerden over de schadevergoe
ding een „onaanvaardbare onzeKer-
heid" schept. Hij herinnerde er voorts
aan, dat hij bij de behandeling van
de Deltawet had gepleit voor een
„Deltaraad", teneinde een coördina
tie van niet technische Deltazaken
tot stand te brengen.
„Steeds meer blijkt, dat er met be
trekking tot de soeiale, economische
en culturele problematiek zoals
industrieterreinen, onderwijs, recrea
tie, visserij, havens en wegen een
onvoldoende aanpak bestaat bij de
regionale en lokale organen en bij
particulieren", zo vond de heer Vun
den Heuvel. Daarom sraf hij nog
maals de instelling van een Delta-
raad in overweging.
Ziehier dus in hoofdlijnen de Kamer-
beschouwingen over Zeeuwse onder
werpen. Vandaag zal minister Kort
hals antwoorden.
Moord op zes Indonesische
arbeiders van de Shell
Naar wij vernemen, zijn op 4 febru
ari zes plaatselijke werknemers van
de „Shell" in Zuid-Kalimantan (Bor
neo) in een hinderlaag gelokt en ge
dood. Deze arbeiders waren betrok
ken bij voorbereidende werkzaamhe
den voor de aanleg van een nieuwe
oliepijpleiding van Balikpcpan naar
Tandjong.
Volgens een door Reuter weergege
ven bericht van het Indonesische pers
bureau „Antara" zijn de daders van
deze .moord opstandelingen, behoren
de toL de Daroel Islam. De slachtof
fers reden in een groep van 8 men
sen in een „landrover". Twee hunner
wisten te ontkomen toen het voer
tuig op 160 km van Balikpapan in de
hinderlaag reed.
VANDAAG ANTWOORDT MINISTER
Socialistisch amendement
om direct te beginnen
(Van onze parlementaire redacteuv).
Opnieuw wijdde do Tweede Kamer
woensdag bij de behandeling van de
begroting van verkeer en waterstaat
aandacht aan dc Lauwerszee. De lieer
Posthumus van de P.v.d.A. bleek sinds
hij dinsdag het woord over deze lang
zamerhand geruchtmakend geworden
kwestie gevoerd had een amendement
op enkele begrotingsartikelen inge
diend te hebben. Dit amendement
verhoogt de totaal toelaatbare uitga
ven van de gewone en de buitenge
wone dienst voor de werken ter be
veiliging tegen stormvloeden en tot
een daarme samenhangende verbete
ring van de waterstaatkundige toe
stand met 3.000.000. De bedoeling
ervan was duidelijk.
Het beoogde, nu de Kamer besloten
heeft de behandeling van de motie
van mr. Burger van de P.v.d-A., die
om een onverwijlde indijking van de
Lauwerszee vraagt, uit te stellen,
toch een uitspraak van de Kamer uit
te lokken, waardoor de werkzaamhe
den voor de indijking van de Lau
werszee in 1960 kunnen beginnen.
De P.v.d.A. heeft dit amendement
mede ingediend, zo vernemen wij,
omdat zij hoopt er steun voor te
krijgen van de afgevaardigden, die
nog dezer dagen in de Kamer ver
klaard hebben, dat zij onverwijlde
indijking van de Lauwerszee nood
zakelijk achten, zoals de heren
Bruins Slot van de A.R.P. en Tilanus
van de C.H.U. Eerstgenoemde achtte
de zaak „rijp voor~een beslissing".
Bovendien houdt de P.v.dA.. rekening,
zo verzekerde men ons, met een ne
gatieve beslissing van de regering of
met een hernieuwd uitstel van het
nemen van een besluit.
De Kamer zal dan in elk geval van
haar kant een duidelijke uitspraak
hebben gedaan. En mocht de rege
ring over enige maanden beslissen,
dat tot indijking van de Lauwerszee
zal worden overgegaan, dan kan, als
het amendement wordt aangenomen,
nog dit jaar met de werkzaamheden
worden begonnen. Er behoeft dan
niet een jaar te worden gewacht tot
de gelden op de volgende begroting
zijn gebracht.
De heer Maenen van dé K.V.P. ont
hield zich woensdag in de Kamer van
het leveren van beschouwingen over
de Lauwerszee, omdat de regering
nog geen beslissing genomen heeft
en de zaak over enige maanden toch
in behandeling komt. Intussen hoop
te hij, dat de minister zijn volle aan
dacht zou schenken aan alles, wat
het provinciaal bestuur van Friesland
over de zaak-Lauwerszee bekend
maakt. In elk geval, zo vond de r.-k.
afgevaardigde, moet de veiligheid
voorop staan. Nadat de kwestie al
jarenlang aan de orde is geweest
vond hij het uitstellen van de beslis
sing gedurende enkele maanden ver
antwoord.
Vandaag komt de minister aan
het woord. Hij zal dan op 'de op
merkingen en vragen antwoorden.
Het amendement-Posthumus zal
besproken worden bij de artikels-
gewijze behandeling van de begro
ting van verkeer en waterstaat.
Dat is niet vóór volgende week
I dinsdag.
Aan de Vlamingstraat in Vlissingen
zijn deze weelc de eerste palen in de
grond geperst voor de machinehal,
waarin de nieuwe S2-zijdige rotatie
pers van ons blad zal komen te staan
In totaal zullen 68 betonnen palen
van 9 meter lang bij gedeelten op
hydraulische wijze de grond worden
ingedreven. Op deze stevige basis
komt dan een trillingvnje betonvloer
te rusten. De wanden van de nieuwe
hal zullen los van deze vloer worden
opgetrokken. Op de foto: een van de
werkliedenbezig met de werkzaam
heden. (Foto P.Z.C.).
Beroep verworpen
van Chessman
Het Amerikaanse hoogste ge
rechtshof heeft woensdag het
laatste beroep van Chessman
tot uitstel van executie verwor
pen. Een van de verdedigers
had woensdag verzocht de ter
dood veroordeelde in staat te
stellen een nieuw verzoek tot
herziening van het proces in te
dienen. Het verzoek werd be
handeld door het gehele hof, be
halve rechter Warren die zich
als oud-gouverneur van Califor
nia niet bevoegd achtte beslui
ten in deze zaak te nemen. Hij
was gouverneur toen Chessman
werd veroordeeld wegens een
aantal vergrijpen, o.a. ontvoe
ring en poging tot aanranding.
Alle acht andere rechters stemden
tegen het beroep. De executie is be
paald op vrijdag a.s. Reeds zeven
keer werd een executiedatum vast
gesteld. Chessman schijnt nu nog
slechts één mogelijkheid te resten,
een verzoek om gratie aan gouver
neur Brown van Californië.
Een woordvoerder van het bureau
van gouverneur Brown heeft ver
klaard dat het aantal brieven aan de
gouverneur over de zaak-Chessman
in de laatste dagen sterk is toegeno
men. Ongeveer tweederde daarvan
is ten gunste van Chessman.
foor suikerverwerkende
industrie loonsverhoging
Tussen de werkgevers- en werkne
mersorganisaties in do suikerverwer
kende industrie is overeenstemming
bereikt over een loonsverhoging van
vijf proeent met terugwerkende
kracht van 1 januari 1960 af.
Aan het college van rijksbemidde
laars is verzocht aan deze verhoging
goedkeuring te hechten. De suiker
verwerkende industrie omvat cacao,
de cacaobonen verwerkende industrie,
de chocolade- en suikenverkindustrie,
alsmede de koek-, banket-, beschuit-,
biscuit- en wafelfabrieken.
Het Wereldgebeuren
Strubbelingen
Op Sicilië vragen opnieuw politie
ke strubbelingen de aandacht
en de langverbeide sociale op
leving blijft maar achterwege
Hoe „vooruitstrevend" de opeenvol
gende regeringen zich ook noemden,
Sicilië blijft m menig opzicht ccn
onderontwikkeld gebied. Fabrieken
zijn er nodig om een eind te maken
aan de ontstellende werkloosheid die
er heerst: 800.000 mannen op een to
tale bevolking van 4,8 miljoen heb
ben niets omhanden. Om verandering
in de toestand te brengen, zou onder
meer een verbetering van het onder
wijssysteem nodig zijn: van honderd
Siciiianen zijn er zestig niet in
staat, een krant te lezen. Velen heb
ben wel een of twee klassen bezocht,
maar herinneren zich niets meer van
wat zij er leerden.
En dat. terwijl industrialisatie pas
goed zou gelukken wanneer op be
hoorlijke schaal van technische scho
ling sprake was. Initiatieven van on
dernemers in het noorden om zich ook
in Zuid-Italië en op Sicilië te vesti
gen wordt geremd door notabelen
ter plaatse, die schrikken wanneer
zij merken dat de industrialisatie ook
tot sociale veranderingen leidt, en
dat de vroegere olijvenplukker heel
anders dan vroeger optreedt wanneer
hij eenmaal in een modern produktie-
proces is opgenomen.
Daar komt nog bij. dat er maar zel
den ondernemersinitiatieven in deze
richting worden ontplooid: vele fa
brieken kunnen met de bestaande
noordelijke uitrusting aan de vraag
voldoen: nieuwe investeringen wor
den vaak het meest economisch ge
acht wanneer zij leiden tot activitei
ten in de onmiddellijke omgeving van
het bestaande bedrijf.
Sicilië munt wel uit in politieke
onstabiliteit. Het heeft zich
van een zekere autonomie ver
zekerd die onder meer het voordeel
heeft dat de regionale regering zelf
belasting mag heffen. Grotere bij
dragen van de centrale regering te
Rome zorgen er mede voor, dat de
regionale autoriteiten over een be
hoorlijke financiële armslag beschik
ken. Maar met deze schatten wordt
niet altijd gewoekerd. De regering-
La Loggia bijvoorbeeld had haar val
(in 1958) te wijten aan het feit. dat
zij 120 miljard lire onaangetast bïj
de Banca di Sicilia liet liggen. De
man die deze val veroorzaakte, land-
eigenaarszoon Silvio Milazzo, had
eerst het lidmaatschap opgezegd van
de christen-democratische regerings
partij. Hij werd definitief uit die
partij gestoten toen hij ertoe over
ging, een nieuwe regering te vormen
waarin alle partijen behalve libera
len en christen-democraten vertegen
woordigd waren. Hij stichtte een
eigen politieke groepering, de „Chris-
telijk-sociale unie van Sicilië", en
wist met grote moeite het premiers-
hoofd boven het politieke water te
houden, waarbij hij zich onder meer
aan de parlementaire steun van de
(overigens niet in het kabinet verte
genwoordigde) communisten moest
vastklampen. Na een regeringscrisis
(over de begroting) in december 19o&
werd onder zijn leiding een nieuw ka-
binet gevormd waarin men acht le
den van zijn eigen partij aantreft en
voorts twee „overlopers" van de
j christendemocraten, twee dito aange-
I duide neo-fascisten en drie monar-
chisten; de communisten kregen de
leiding over zes grondhervormings-
consortiums en mochten in vijf pro
vincies hoge ambtenaren benoemen.
De regeringsbasis bleef echter te
smal om de sociale hervormin
gen door te voeren die Milazzo
in de zin had.
Milazzo heeft nu volgens twee chris
tendemocratische afgevaardigden de
staatskas aangetast op een wijze die
even laakbaar is als haar ongemoeid
laten: hij zou hen geld (één sprak
van een beloning van zeventig mil
joen lire) en kabinetsfuncties hebben
aangeboden als zij bereid waren, voor
hem te stemmen. Het schandaal dat
zo ontstond noopte Milazzo tot aftre
den: dinsdag heeft hij daarvan in het
parlement mededeling gedaan. Het is
zeer de vraag. of de tot dusver ver
geefs nagestreefde hereniging van Si-
ciliaanse christen-democraten door
dit incident wordt bevorderd, hoewel
in „de rest van Italië" hun partij
genoten, zowel van de linker- als
bevorderd, zowel van de linker- als
van de rechtervleugel, het erover eens
zijn dat Milazzo's experiment met
een linkse christelijke partij is mis
lukt. vooral omdat het met gekonkel
met de communisten gepaard ging.
RUIMTEPROBLEEM. De Ameri
kaanse senator Kenneth B. Keating
kreeg een brief van een bezorgde kie
zer, waarin het volgende stond: „Ik
ben ertegen dat onze mannen de
ruimte in worden gestuurd. Zij zou
den er kunnen blijven en het eind
zou zijn dat wij meer oude vrijsters
overhouden dan ooit".
VERANTWOORDING. Op een graf
steen op het dorpskerkhof van Ve-
lika Plana (Joego-Slavië) staat dit
opschrift: „Hier rust Zdravko Pau-
novic met zijn eerste vrouw Stanoj-
k.n. Deze grafsteen is opgericht door
zijn derde vrouw Dolka van het geld
van zijn tweede vrouw, Zivkat".
Amsterdam lieeft gisteren tussen
half vier en vier uur de gekste
rally ter wereld beleefd. Tor ge
legenheid van de 42c K.A.I.-auto-
niobieltentoonstelling had een au-
tomobieltijdschrift („Autovisie")
een rally georganiseerd, waarin
ditmaal niet de snelste maar de
meest origineel geconstrueerde
automobiel zou zegevieren.
Als automobiel waren de twaalf
voertuigen volstrekt onherken
baar, maar dat kwam de origina
liteit ten goede.
De jury, bestaande uit de heer
J. Loret, de auteur Simon Car-
miggelt, T.V.-omroepster Karin
Kraaykamp, de nestor van de au-
tomobieljoumalistiek de heer M.
Koolhaas Revers en mr. Oscar
Wibout uit Eindhoven (directielid
van een automobielfabriek), werd
dan ook voor een uitermate grool
probleem gesteld om in deze car
navaleske collectie een onder
scheid te moeten maken.
Er was een deux-jumeaux, een
enorm rijdend bed met alles erop
en eraan, vooral prachtige toe
ters, met als piloten twee in hu
moristisch nachtgewaad gehulde
wegenwachters uit Utrecht, er
was een antiek schrijf bureau met
voor een IJ-tunnel pleitende teks
ten. Aan het stuur hiervan zat
een minister-met-steck (minister
van verkeer en waterstaat). Er
was een grote hoeveelheid mobiele
w.c.'/s, zelfs een tweepersoons, een
kinderkamer met baby, de snelste'
trapleer ter wereld, een hevig ro
kend gasfornuis op wielen, een
intiek goudbiocaten hoerenbed
net vinaandrijving, een badkuip
net een gehelmde bader, enz en
lat alles ging in een tempo van
>ngeveer veertig kilometer per
mr van de oude R.A.I. naar de
iog in aanbouw zijnde nieuwe.
Op deze route genoten honderden
.•an deze kostelijke optocht der
originaliteit.
De juiy bepaalde tenslotte haar
keus als volgt:
le prijs H. Fontijn en VViesman,
de beide wegén wachters uit
Utrecht met hun deux-jumeaux:
2e prijs N. Martini (Amsterdam)
met zijn rijdende secretariaat IJ-
tunnel; 3e prijs J. Swart (Wor-
mcrvccr) badkuip speciaal: 4e
prijs gebrs. Engelbert (Den Haag)
technisch meest begaafde two-
sitter (de dubbele wTc.); 5e prijs
H. Blok (Amsterdam) met het
bijoutje (de kinderkamer): 6e
prijs D. Laming (Rotterdam)
voor de snelste trapleer ter we
reld.
De speciaal door D.A.F. beschik
baar gestelde „coupe des con
structeurs", ccn zilveren juskom
op wielen, was voor de heren H.
Bouvy en G. Stapel (beiden uit
Den Haag) voor het rijdende,
maar vooral rokende, gasfornuis.
Arbeids- en rusttijden
in de landbouw
Het bestuur van het Landbouwschap
heeft gisteren de arbeids- en rust
tijdenverordening 1960 definitief
vastgesteld. Zij bevat de volgende
maximum arbeidstijden: 3100 uur per
jaar en 253 uur per vier weken voor
I veeverzorgers. 2800 uur per jaar
j voor paardenverzorgers en werkers
met zware landbouwmachines, 2600
uur per jaar en 55 uur per week
voor de overige volwassen mannelijke
arbeiders en voor vrouwelijke en
jeugdige arbeiders.
Deze tijden kwamen ook reeds voor
in de in 1958 door het Landbouw
schap vastgestelde verordening, die
thans, op grond van door de over
heid en de S.E.R. gemaakte bezwa
ren is ingetrokken. Die bezwaren,
hebben er aanleiding toe gegeven dat
in de nieuwe verordening de straf
baarstelling van de arbeider niet is
gehandhaafd, de verplichting tot
overwerk is verdwenen en alleen
strafrechtelijke, geen tuchtrechtelij
ke sancties mogelijk worden ge
maakt.
Een aantal van de zijde van de
A.N^A.B. ingediende amendementen,
waarvan er een verlaging van de
maximum-arbeidstijden beoogde,
werd niet aanvaard. Alleen de ver
tegenwoordigers van de A.N.A.B.
gaven er hun stem aan.
BIJ Diamantina, circa 500 km ten noor
den van Rlo de Janeiro, is een vracht
auto met arbeiders in een ravijn ge
stort. Zevenentwintig Inzittenden kwa
men om het leven en acht werden ge
wond.