RECEPTIE VAN KONING AUTO IN R.A.I.
Nog even omkijken in de Ferdinand Bol...
Personenautoshow representatief
voor wat de markt thans biedt
42° R.A.I.
WEINIG PRIMEURS, MAAR VEEL
GELEGENHEID TOT ORIëNTATIE
ïSHODIl
KWALITEIT
SERVICE
LAGE PRIJS
VERSCHUIVINGEN BIJ PERSONENVERVOER
19-46 IMOIORRIJWIELI
\PERSONENAl)TÓ%
l
lAUTOBUSl
MOTOR I
IbjwieiI
1 PERSONENAUTO^
(Van een onzer verslaggevers.)
De secretaris-generaal van het departement van verkeer en
waterstaat, mr. A. H. C. Gieben, zal vanochtend de officiële
opening verrichten van de laatste R.A.I.-tentoonstelling in het
oude „tijdelijke" gebouw aan de Ferdinand Bolstraat te Am
sterdam, dat in al zijn tijdelijkheid toch 38 jaar lang de perio
dieke autotentoonstellingen heeft gehuisvest. Deze laatste na
jaarstentoonstelling (18 tot en 28 februari) wordt dus al bijna
in het voorjaar gehoudenhet gaat dan ook vooral om een over
zichtsexpositie, niet om een show van nieuwtjes.
Te elfder ure kwam er wel een primeur en dan een echte
wereldprimeur: de nieuwe 2,3 liter Borgward (de „grote" Borg-
ward met luchtvering, zó van de fabriek naar de R.A.I. ge
ward uitgevoerd met luchtvering, zó van de fabriek naar de
R.A.I. gezonden.
Men heeft bij deze wagen de
vering precies zo gelaten als bij
de normaal geveerde modellen
(armen met schroef veren) doch
de schroefveren vervangen door
luchtkussens. Deze kussen wor
den op spanning gebracht door
een kleine compressor met ketel,
die een plaatsje heeft gevonden
onder de motorkap. Automa
tisch wordt de spanning van de
ze luchtkussens aangepast aan
de belasting van de wagen
met andere woorden: de wagen
ligt steeds zuiver horizontaal.
Behalve enkele met luchtvering
uitgevoerde bedrijfswagens is
nu dus na de Citroen de tweede
personenwagen uitgebracht, die
volledig op lucht is geveerd.
Overigens kon de importeur
nog niet zeggen, of het hier gaat
om een standaarduitvoering,
dan wel om een extra, die op
bestelling leverbaar is.
Nieuw voor Nederland Is de Citroën
ID 19 BREAK, een combi-uitvoering
van de ID 19. Als prototype stond
de Break anderhalf jaar geleden
reeds op de Parijse Salon, thans is
deze wagen, die alle specifieke eigen
schappen heeft van de DS- en ID-se-
rie, in Nederland verkrijgbaar. Zij
zal worden gevolgd door de ID 19
FAMILIALE, een wagen voor grote
gezinnen, de ID 19 COMMERCLYLE,
voornamelijk bedoeld voor goederen
en de ID 19 AMBULANCE. Mooi
konden we do lijn van deze wagen
niet vinden maar hij is tenslotte
bedoeld als bedrijfswagen en ruimte
stelt nu eenmaal zijn eisen.
Om even bij Frankrijk te blijven:
Renault vertoont hier voor het
eerst de „Floride" op een Neder
landse expositie. Wanneer men de
zeer felle concurrentie tussen
Volkswagen en Renault „Daup-
hine" als uitgangspunt neemt, dan
H Nog een nieuwtje van de R.A.
I.:de Isar T 700 kampeercom-
bi. Er kan een tent worden bij-
geleverd, die aansluitop de
achterzijde van de wagen. Men
ji kan ook in de wagen slapen
waar plaats is voor twee men-
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
zou men de „Floride" het ant
woord van Renault kunnen noe
men op de Karmann-Ghia een
bijzondere uitvoering van een ui
termate populaire wagen. De
„Floride" is thans te verkrijgen
in drie uitvoeringen: als cabriolet
als coupé en als cabriolet met af
neembare vaste kap. Bovendien
kan men kiezen tussen een drie-
en een vierversnellingsbak, de
eerste bovendien nog met auto
matische „Ferlec"-koppeling.
Uit Frankrijk komt verder Simca
met een type „Ariane Camping" cn
een „Ariane G 7 taxi" en tenslotte
exposeert Peugeot voor het eerst in
Nederland de „403" met dieselmotor,
die ook op de Parijse Salon van 1958
een primeur was.
Compact cars
Grote belangstelling zal er ongetwij
feld op deze R.A.I. zijn voor de drie
Amerikaanse „Compact Cars", klei
ne Amerikanen, maar nog altijd flin
ke wagens. Het zijn de Chevrolet
„Corvair" met achterin geplaatste
motor, de Ford „Falcon" cn de
Chrysler „Valiant", drie wagens die
primair het antwoord van de Ameri
kaanse industrie zijn op het grote
succes van de Europese wagens in
de Ver. Staten, maar die zeker ook
voor bepaalde categorieën Europese
automobilisten een aantrekkelijke
propositie kunnen vormen. Bijvoor
beeld voor hen, wier hart blijft uit
gaan naar de Amerikaan, maar die
toch langzamerhand de afmetingen
R.A.J.: 18 tot en
met 28 februari
■an de Amerikaanse wagens 'n beet
je te gek vind voor de Europese ver-
keersverhoudingen.
Ver haal-Abarth
Geheel nieuwe verschijningen op de
Nederlandse markt zijn de Franse
Fac.el Vega, een exclusieve Frans-
Amerikaanse combinatie en een su-
>erklasse er loopt er één in Ne-
lerland en het Italiaanse merk
Abarth, waarover een heel verhaal te
vertellen zou zijn.
Meneer Abarth uit Turijn vlak bij
Fiat dus heeft al een gróte naam
onder sportrijders voor de wijze
waarop hij uit Fiatjes 500 en 600
pk's en kilometers toverde. Uit dit
opfokken ontstond een nieuwe indus
trie, de firma Abarth en Co, Turijn,
die nu voor het eerst op de R.A.I.
staat met de Abarth 850 coupé (160
kilometer per uur uit precies 850
cc!), een grotere couoé van het ty
pe 2200, een model 1600 SPYDER en
tenslotte een speciale recordwagen
voor de klasse 300 tot 500 cc. De ba
sis van dit alles is steeds weer Fiat,
maar de tovenaar hult zijn produk-
ten in een zo afwijkend jasje, dat
van een heel nieuwe wagen gespro
ken kan worden.
Kampeercombi
Duitsland komt met de Isar-Kam-
peercombi (bestelwagen en kam
peerauto met twee slaapplaatsen),
een speciale uitvoering van de
„ISAR" oftewel de „grote Goggo-
mobil", welke naam nog wel als fa
brieksmerk maar niet meer als ty
pe-aanduiding wordt gevoerd.
Verder nieuws uit Duitsland: de
Lloyd „Arabella", een nieuwe spruit
uit huize Borgward, groter broertje
van de „Alexander" T.S. Vervolgens
zal men de B.M.W. 700 als vier-
persoons coach kunnen bewonderen,
de opvolger van die alleraardigste,
maar door slechts weinigen gewaar
deerde B.M.W. 600.
Volledige „lijn"
Engeland komt met onder andere de
volledige B.M.C.-serie, waarin "ge
heel nieuw is de M.G. „A" 1600 en
„tentoonstellingsnieuw" de Morris
Mini-Minor (of 850) en zijn Aus
tin-Seven broertje. Verder is Hillman
present met een elektromagnetisch
werkende automatische gangwissel,
de eerste in een anderhalf-liter wa
gen. Rolls Royce is overgegaan op
de V-8 motor, wat wel even het ver
melden waard is, omdat dit eerbied
waardige merk niet zo gauw een om
mezwaai maakt.
Tenslotte komt Volvo (Zweden) op
de R.A.I. met het al veelbesproken
type P 1800 een sportcoupé, die eeh-
ter nog niet in produktie is.
Vele merken brengen hun volledige
„lijn" op de R.A.I. en in dit opzicht
kan men zeggen, dat deze tentoon
stelling representatief -en oompleet
is voor wat de markt te bieden heeft.
Dat was maar een greep uit de
nieuwtjes. Natuurlijk is er méér
nieuws doch dit moet men eerder
zoeken in detailwijzigingen (lees:
verbeteringen) van de 1960-typen.
Daar zullen ongetwijfeld nog kleine
„primeurtjes" onder schuilen: met 'n
goed speurdersoog gewapend komt
men ze vanzelf tegen. En tenslotte
staan do standhouders er ook niet
voor niets
Compact carsals
marktstimulans
Zeer optimistische geluiden over de
verwachte autoverkoop in Amerika
voor het komende jaar komen van de
„Grote Drie" naast General Motors
en Ford. De enthousiaste ontvangst
van de „compact cars" belooft de ge
hele Amerikaanse automarkt sterk
te stimuleren. Chrysler bijvoorbeeld
publiceert dat de totale verkoop van
„compact cars" (Valiant, Corvair en
Falcon) in 1960 waarschijnlijk l'/4
miljoen wagens zal belopen en dat de
totale verkoop ran alle typen de 7
miljoen zal overschrijden, hierbij in
begrepen ongeveer een half miljoen
ingevoerde auto's.
Dit zou betekenen dat nog altijd drie
van de vier nieuw gekochte personen
auto's in de Ver. Staten tot de grote
modellen zullen behoren.
Toch is de appreciatie voor de
nieuwe kleinere wagens opmerke
lijk en hiervoor worden verschil
lende oorzaken gegeven. In de
eerste plaats het geringe benzine
verbruik. Voorts zijn de aanschaf-
fings- en onderhoudskosten in de
Verenigde Staten laag. Ten derde
is het een voordeel, dat de „com
pact cars" gemakkelijker te ma
noeuvreren zijn dah dé gróte mo
dellen en minder parkeerruimte
vragen.
Een van de meestbèsproken
H wagens van het laatste jaar
was de BMW 700, die nu voor
H het eerst in Nederland te zien
is. Gegevens:
merk BMW; type BMW
700 Coupégewicht 630 kg, ver-
mogen 30 pk; inhoud 697 cc,
werkwijze h takt, aantal dl.
M 2, koeling lucht, max. snelheid
H 125 km/u, prijs 'f 6795 incl. ver-
warming, airconditioning en iË
ruitensproeier.
liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiïïri
(Advertentie)
complete luxe voor weinig geld.
zie advertentie op pagina
||||||||l!llllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllll|
Het Dafje in New York! Het M
is er voorshands tussen de mil-
joenen wagens van Ameri-
kaanse makelij, een opmerke-
lijke verschijning. Er is daar jp
zeker een „markt" voor de
Nederlandse personenauto,
omdat heel veel Amerikanen
zich de weelde van een „twee-
de" auto kunnen permitteren,
waarmee mama boodschapjes
kan doen en visitetjes maken.
En zij zal zeker gecharmeerd
zijn van de „variomatic"
transmissie!
Jllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllll
LAATSTE R.A.I. IN OUDE R.A.I.
P«reyituele verdeling van
het totaal aantal reiziger-
kilometers naar type
vervoermiddel
|6Q30a|v.PELT
De afgelopen 10 jaar heeft een be
langrijke verschuiving plaatsgevon
den bij het personenvervoer.
Het totaal aantal reizigerkilome
ters werd in 19J/8 nog voor ruim
gedeelte afgelegd per openbaar ver
voermiddel. Dit is in tien jaar met
liefst 35 teruggelopen. Onze gra
fiek laat zien, dat het vervoer per
personenauto in dezelfde tijd met
22 is toegenomen, Ook de op
komst van de bromfiets kwam het
openbaar vervoer op een verlies van
11 te staan.
1Advertentie
i
GOEDKOOP
PER TREIN NAAR
AMSTERDAM
18 28 februari
Speciale plaatsbewijzen
inclusief dagkaart tram
en toegang tot
tentoonstelling
VAN VLISSINGEN f 15.60
VAN MIDDELBURG f 15.35
VAN GOES f 14.50
maiB
Per jaar 750.000
bezoekers
Je kunt nog zo blij zijn met een
nieuw huis, je kunt nog zo hc-
lcrompen in het oude gewoond heb
ben als je wegtrekt kijk je
toch nog even om. Dat doen zeker
ook de exposanten op deze R.AJ.-
personenauto tentoonstelling, de
42ste, als op 28 februari de deuren
voorgoed dicht gaan. Want dan
hebben ze toch gedurende achten
dertig jaar hun produkten geëx
poseerd in hetzelfde gebouw, dat
overigens als „voorlopig" was op
gezet voor hoogstens zes jaar en
tien jaar geleden al veel te klein
was.
Dat was dus in 1922. Toen was het
Paleis voor Volksvlijt te klein en
te duur geworden voor de jaarlijk
se tentoonstellingen van de Neder
landse Vereniging „De Rij Wiel- en
Automobiel Industrio".
De geschiedenis van deze tentoon
stellingen gaat terug tot 1895.
Toen hield men in Amsterdam de
eerste rijwieltentoonstelling, die
met een nadelig saldo van 277
gulden sloot. De penningmeester
verklaarde dat, als het aan hem
lag, er geen tentoonstelling meer
gehouden zou worden. Hij heeft
het gelukkig niet voor het
zeggen gehad: we beleven nu de
tweeënveertigste R.A.I. Tussen
1899 en 1914 werden er in het Pa
lcis voor Volksvlijt nog tien ten
toonstellingen gehouden, die juist
in die jaren, dat Jan Ligtharts
„tuf-tuf" zich tot automobiel ont
wikkelde, van het grootste belang
waren.
Steeds bijgebouwd
Na de Eerste Wereldoorlog bleek het
Paleis te klein, ondanks verschil
lende uitbreidingen en ook te duur.
De vereniging besloot een geheel
eigen gebouw te zetten, een „semi
permanent" onderkomen aan do
Ferdinand Bolstraat iu Amster
dam, toen nog helemaal aan de
buitenkant van de stad. Het was
zuiver particulier initiatief, waar
aan do namen van J. Leonard
Lang, de toenmalige voorzitter en
van penningmeester P. Schclteraa
Beduin voor altijd zijn verbonden.
Primair was dit gebouw bedoeld voor
de jaarlijkse autotentoonstellingen
maar bovendien vormde het een
unieke ruimte voor alle mogelijke
andere exposities en evenemen
ten. Iedere keer weer was het
R.A.I.-gebouw te klein. Dan werd
er bijgebouwd. Het begon met
6000 vierkante meter expositie
ruimte, nu heeft men in totaal
23.000 vierkante meter ter be
schikking. Gemiddeld bezochten in
de afgelopen jaren driekwart mil
joen mensen per jaar het R.A.I..
gebouw.
Straks de opera
Die lange, gewelfde zaal aan de Fer
dinand Bol heeft heel wat ver
schillende zaken gezien en ge
hoord. In de 'dertiger jaren werden
er zesdaagse wielerwedstrijden ge
houden en tenniskampioenschap
pen. Er werden massale feest
maaltijden aangericht en in de
eerste jaren van zijn bestaan had
het gebouw de belangstelling van
politieke partijen voor grote bij
eenkomsten. Die politieke belang
stelling is in latere jaren wat be
koeld: andere sportevenementen
kwamen er voor in de plaats, zoals
zaalhandbal, volleybal en basket
ball, microkorfbal en zaaltennis.
Nationale en internationale ten
toonstellingen en vakbeurzen wer
den en worden nog steeds in
het R.A.I.-gebouw gehouden:
„Amstelflora", „Dg Suiker", de
HISWA, de jaarlijkse Huishoud
beurs, „Makroplastic", En zij
moesten eigenlijk voorop staan
natuurlijk de tentoonstellingen
van de R.A.I.-zelf, personen- en
bcdrijfsautotentoonstellingen, rij
wiel-, motor- en bromfietstentoon
stellingen en sinds enkele jaren
caravans en tenten.
Tussen 1922 en het uitbreken van de
Tweede Wereldoorlog waren heter
veertien, na 1945 achttien stuks,
waarbij ln 1950 een splitsing tus
sen de personen- en bedrijfsauto's
tot stand kwam.
De laatste drie tentoonstellingen in
het „oude" gebouw namen teza
men wat standoppervlakte betreft
tien maal zoveel ruimte in beslag
als de eerste gecombineerde ten
toonstelling, waarmee het gebouw i
in maart 1922 opende.
Na 28 februari is dat allemaal ge
schiedenis. Dan begint het „Euro-
papleintljdperk" de intrede, vol
gend jaar, in het nieuwe, glorieuze
tentoonstellingsgebouw. Het zal er
zeker even druk zijn, het zal ver
moedelijk nog veel meer publiek
trekken, dan het oude. Dat blijft
een beetje verlaten achter, al zal
het zolang het niet gesloopt is, nog
wel gebruikt worden. En als alles
weg is, komt er een grote heima
chine, die de eerste paal slaat voor
*~het Amsterdamse Operagebouw.
GOES
Blanckstraat 13
Tel. 01100—2828