RECEPTIE VAN KONING AUTO IN R.A.I. Nog even omkijken in de Ferdinand Bol... Personenautoshow representatief voor wat de markt thans biedt 42° R.A.I. WEINIG PRIMEURS, MAAR VEEL GELEGENHEID TOT ORIëNTATIE ïSHODIl KWALITEIT SERVICE LAGE PRIJS VERSCHUIVINGEN BIJ PERSONENVERVOER 19-46 IMOIORRIJWIELI \PERSONENAl)TÓ% l lAUTOBUSl MOTOR I IbjwieiI 1 PERSONENAUTO^ (Van een onzer verslaggevers.) De secretaris-generaal van het departement van verkeer en waterstaat, mr. A. H. C. Gieben, zal vanochtend de officiële opening verrichten van de laatste R.A.I.-tentoonstelling in het oude „tijdelijke" gebouw aan de Ferdinand Bolstraat te Am sterdam, dat in al zijn tijdelijkheid toch 38 jaar lang de perio dieke autotentoonstellingen heeft gehuisvest. Deze laatste na jaarstentoonstelling (18 tot en 28 februari) wordt dus al bijna in het voorjaar gehoudenhet gaat dan ook vooral om een over zichtsexpositie, niet om een show van nieuwtjes. Te elfder ure kwam er wel een primeur en dan een echte wereldprimeur: de nieuwe 2,3 liter Borgward (de „grote" Borg- ward met luchtvering, zó van de fabriek naar de R.A.I. ge ward uitgevoerd met luchtvering, zó van de fabriek naar de R.A.I. gezonden. Men heeft bij deze wagen de vering precies zo gelaten als bij de normaal geveerde modellen (armen met schroef veren) doch de schroefveren vervangen door luchtkussens. Deze kussen wor den op spanning gebracht door een kleine compressor met ketel, die een plaatsje heeft gevonden onder de motorkap. Automa tisch wordt de spanning van de ze luchtkussens aangepast aan de belasting van de wagen met andere woorden: de wagen ligt steeds zuiver horizontaal. Behalve enkele met luchtvering uitgevoerde bedrijfswagens is nu dus na de Citroen de tweede personenwagen uitgebracht, die volledig op lucht is geveerd. Overigens kon de importeur nog niet zeggen, of het hier gaat om een standaarduitvoering, dan wel om een extra, die op bestelling leverbaar is. Nieuw voor Nederland Is de Citroën ID 19 BREAK, een combi-uitvoering van de ID 19. Als prototype stond de Break anderhalf jaar geleden reeds op de Parijse Salon, thans is deze wagen, die alle specifieke eigen schappen heeft van de DS- en ID-se- rie, in Nederland verkrijgbaar. Zij zal worden gevolgd door de ID 19 FAMILIALE, een wagen voor grote gezinnen, de ID 19 COMMERCLYLE, voornamelijk bedoeld voor goederen en de ID 19 AMBULANCE. Mooi konden we do lijn van deze wagen niet vinden maar hij is tenslotte bedoeld als bedrijfswagen en ruimte stelt nu eenmaal zijn eisen. Om even bij Frankrijk te blijven: Renault vertoont hier voor het eerst de „Floride" op een Neder landse expositie. Wanneer men de zeer felle concurrentie tussen Volkswagen en Renault „Daup- hine" als uitgangspunt neemt, dan H Nog een nieuwtje van de R.A. I.:de Isar T 700 kampeercom- bi. Er kan een tent worden bij- geleverd, die aansluitop de achterzijde van de wagen. Men ji kan ook in de wagen slapen waar plaats is voor twee men- llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll zou men de „Floride" het ant woord van Renault kunnen noe men op de Karmann-Ghia een bijzondere uitvoering van een ui termate populaire wagen. De „Floride" is thans te verkrijgen in drie uitvoeringen: als cabriolet als coupé en als cabriolet met af neembare vaste kap. Bovendien kan men kiezen tussen een drie- en een vierversnellingsbak, de eerste bovendien nog met auto matische „Ferlec"-koppeling. Uit Frankrijk komt verder Simca met een type „Ariane Camping" cn een „Ariane G 7 taxi" en tenslotte exposeert Peugeot voor het eerst in Nederland de „403" met dieselmotor, die ook op de Parijse Salon van 1958 een primeur was. Compact cars Grote belangstelling zal er ongetwij feld op deze R.A.I. zijn voor de drie Amerikaanse „Compact Cars", klei ne Amerikanen, maar nog altijd flin ke wagens. Het zijn de Chevrolet „Corvair" met achterin geplaatste motor, de Ford „Falcon" cn de Chrysler „Valiant", drie wagens die primair het antwoord van de Ameri kaanse industrie zijn op het grote succes van de Europese wagens in de Ver. Staten, maar die zeker ook voor bepaalde categorieën Europese automobilisten een aantrekkelijke propositie kunnen vormen. Bijvoor beeld voor hen, wier hart blijft uit gaan naar de Amerikaan, maar die toch langzamerhand de afmetingen R.A.J.: 18 tot en met 28 februari ■an de Amerikaanse wagens 'n beet je te gek vind voor de Europese ver- keersverhoudingen. Ver haal-Abarth Geheel nieuwe verschijningen op de Nederlandse markt zijn de Franse Fac.el Vega, een exclusieve Frans- Amerikaanse combinatie en een su- >erklasse er loopt er één in Ne- lerland en het Italiaanse merk Abarth, waarover een heel verhaal te vertellen zou zijn. Meneer Abarth uit Turijn vlak bij Fiat dus heeft al een gróte naam onder sportrijders voor de wijze waarop hij uit Fiatjes 500 en 600 pk's en kilometers toverde. Uit dit opfokken ontstond een nieuwe indus trie, de firma Abarth en Co, Turijn, die nu voor het eerst op de R.A.I. staat met de Abarth 850 coupé (160 kilometer per uur uit precies 850 cc!), een grotere couoé van het ty pe 2200, een model 1600 SPYDER en tenslotte een speciale recordwagen voor de klasse 300 tot 500 cc. De ba sis van dit alles is steeds weer Fiat, maar de tovenaar hult zijn produk- ten in een zo afwijkend jasje, dat van een heel nieuwe wagen gespro ken kan worden. Kampeercombi Duitsland komt met de Isar-Kam- peercombi (bestelwagen en kam peerauto met twee slaapplaatsen), een speciale uitvoering van de „ISAR" oftewel de „grote Goggo- mobil", welke naam nog wel als fa brieksmerk maar niet meer als ty pe-aanduiding wordt gevoerd. Verder nieuws uit Duitsland: de Lloyd „Arabella", een nieuwe spruit uit huize Borgward, groter broertje van de „Alexander" T.S. Vervolgens zal men de B.M.W. 700 als vier- persoons coach kunnen bewonderen, de opvolger van die alleraardigste, maar door slechts weinigen gewaar deerde B.M.W. 600. Volledige „lijn" Engeland komt met onder andere de volledige B.M.C.-serie, waarin "ge heel nieuw is de M.G. „A" 1600 en „tentoonstellingsnieuw" de Morris Mini-Minor (of 850) en zijn Aus tin-Seven broertje. Verder is Hillman present met een elektromagnetisch werkende automatische gangwissel, de eerste in een anderhalf-liter wa gen. Rolls Royce is overgegaan op de V-8 motor, wat wel even het ver melden waard is, omdat dit eerbied waardige merk niet zo gauw een om mezwaai maakt. Tenslotte komt Volvo (Zweden) op de R.A.I. met het al veelbesproken type P 1800 een sportcoupé, die eeh- ter nog niet in produktie is. Vele merken brengen hun volledige „lijn" op de R.A.I. en in dit opzicht kan men zeggen, dat deze tentoon stelling representatief -en oompleet is voor wat de markt te bieden heeft. Dat was maar een greep uit de nieuwtjes. Natuurlijk is er méér nieuws doch dit moet men eerder zoeken in detailwijzigingen (lees: verbeteringen) van de 1960-typen. Daar zullen ongetwijfeld nog kleine „primeurtjes" onder schuilen: met 'n goed speurdersoog gewapend komt men ze vanzelf tegen. En tenslotte staan do standhouders er ook niet voor niets Compact carsals marktstimulans Zeer optimistische geluiden over de verwachte autoverkoop in Amerika voor het komende jaar komen van de „Grote Drie" naast General Motors en Ford. De enthousiaste ontvangst van de „compact cars" belooft de ge hele Amerikaanse automarkt sterk te stimuleren. Chrysler bijvoorbeeld publiceert dat de totale verkoop van „compact cars" (Valiant, Corvair en Falcon) in 1960 waarschijnlijk l'/4 miljoen wagens zal belopen en dat de totale verkoop ran alle typen de 7 miljoen zal overschrijden, hierbij in begrepen ongeveer een half miljoen ingevoerde auto's. Dit zou betekenen dat nog altijd drie van de vier nieuw gekochte personen auto's in de Ver. Staten tot de grote modellen zullen behoren. Toch is de appreciatie voor de nieuwe kleinere wagens opmerke lijk en hiervoor worden verschil lende oorzaken gegeven. In de eerste plaats het geringe benzine verbruik. Voorts zijn de aanschaf- fings- en onderhoudskosten in de Verenigde Staten laag. Ten derde is het een voordeel, dat de „com pact cars" gemakkelijker te ma noeuvreren zijn dah dé gróte mo dellen en minder parkeerruimte vragen. Een van de meestbèsproken H wagens van het laatste jaar was de BMW 700, die nu voor H het eerst in Nederland te zien is. Gegevens: merk BMW; type BMW 700 Coupégewicht 630 kg, ver- mogen 30 pk; inhoud 697 cc, werkwijze h takt, aantal dl. M 2, koeling lucht, max. snelheid H 125 km/u, prijs 'f 6795 incl. ver- warming, airconditioning en iË ruitensproeier. liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiïïri (Advertentie) complete luxe voor weinig geld. zie advertentie op pagina ||||||||l!llllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllll| Het Dafje in New York! Het M is er voorshands tussen de mil- joenen wagens van Ameri- kaanse makelij, een opmerke- lijke verschijning. Er is daar jp zeker een „markt" voor de Nederlandse personenauto, omdat heel veel Amerikanen zich de weelde van een „twee- de" auto kunnen permitteren, waarmee mama boodschapjes kan doen en visitetjes maken. En zij zal zeker gecharmeerd zijn van de „variomatic" transmissie! Jllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllll LAATSTE R.A.I. IN OUDE R.A.I. P«reyituele verdeling van het totaal aantal reiziger- kilometers naar type vervoermiddel |6Q30a|v.PELT De afgelopen 10 jaar heeft een be langrijke verschuiving plaatsgevon den bij het personenvervoer. Het totaal aantal reizigerkilome ters werd in 19J/8 nog voor ruim gedeelte afgelegd per openbaar ver voermiddel. Dit is in tien jaar met liefst 35 teruggelopen. Onze gra fiek laat zien, dat het vervoer per personenauto in dezelfde tijd met 22 is toegenomen, Ook de op komst van de bromfiets kwam het openbaar vervoer op een verlies van 11 te staan. 1Advertentie i GOEDKOOP PER TREIN NAAR AMSTERDAM 18 28 februari Speciale plaatsbewijzen inclusief dagkaart tram en toegang tot tentoonstelling VAN VLISSINGEN f 15.60 VAN MIDDELBURG f 15.35 VAN GOES f 14.50 maiB Per jaar 750.000 bezoekers Je kunt nog zo blij zijn met een nieuw huis, je kunt nog zo hc- lcrompen in het oude gewoond heb ben als je wegtrekt kijk je toch nog even om. Dat doen zeker ook de exposanten op deze R.AJ.- personenauto tentoonstelling, de 42ste, als op 28 februari de deuren voorgoed dicht gaan. Want dan hebben ze toch gedurende achten dertig jaar hun produkten geëx poseerd in hetzelfde gebouw, dat overigens als „voorlopig" was op gezet voor hoogstens zes jaar en tien jaar geleden al veel te klein was. Dat was dus in 1922. Toen was het Paleis voor Volksvlijt te klein en te duur geworden voor de jaarlijk se tentoonstellingen van de Neder landse Vereniging „De Rij Wiel- en Automobiel Industrio". De geschiedenis van deze tentoon stellingen gaat terug tot 1895. Toen hield men in Amsterdam de eerste rijwieltentoonstelling, die met een nadelig saldo van 277 gulden sloot. De penningmeester verklaarde dat, als het aan hem lag, er geen tentoonstelling meer gehouden zou worden. Hij heeft het gelukkig niet voor het zeggen gehad: we beleven nu de tweeënveertigste R.A.I. Tussen 1899 en 1914 werden er in het Pa lcis voor Volksvlijt nog tien ten toonstellingen gehouden, die juist in die jaren, dat Jan Ligtharts „tuf-tuf" zich tot automobiel ont wikkelde, van het grootste belang waren. Steeds bijgebouwd Na de Eerste Wereldoorlog bleek het Paleis te klein, ondanks verschil lende uitbreidingen en ook te duur. De vereniging besloot een geheel eigen gebouw te zetten, een „semi permanent" onderkomen aan do Ferdinand Bolstraat iu Amster dam, toen nog helemaal aan de buitenkant van de stad. Het was zuiver particulier initiatief, waar aan do namen van J. Leonard Lang, de toenmalige voorzitter en van penningmeester P. Schclteraa Beduin voor altijd zijn verbonden. Primair was dit gebouw bedoeld voor de jaarlijkse autotentoonstellingen maar bovendien vormde het een unieke ruimte voor alle mogelijke andere exposities en evenemen ten. Iedere keer weer was het R.A.I.-gebouw te klein. Dan werd er bijgebouwd. Het begon met 6000 vierkante meter expositie ruimte, nu heeft men in totaal 23.000 vierkante meter ter be schikking. Gemiddeld bezochten in de afgelopen jaren driekwart mil joen mensen per jaar het R.A.I.. gebouw. Straks de opera Die lange, gewelfde zaal aan de Fer dinand Bol heeft heel wat ver schillende zaken gezien en ge hoord. In de 'dertiger jaren werden er zesdaagse wielerwedstrijden ge houden en tenniskampioenschap pen. Er werden massale feest maaltijden aangericht en in de eerste jaren van zijn bestaan had het gebouw de belangstelling van politieke partijen voor grote bij eenkomsten. Die politieke belang stelling is in latere jaren wat be koeld: andere sportevenementen kwamen er voor in de plaats, zoals zaalhandbal, volleybal en basket ball, microkorfbal en zaaltennis. Nationale en internationale ten toonstellingen en vakbeurzen wer den en worden nog steeds in het R.A.I.-gebouw gehouden: „Amstelflora", „Dg Suiker", de HISWA, de jaarlijkse Huishoud beurs, „Makroplastic", En zij moesten eigenlijk voorop staan natuurlijk de tentoonstellingen van de R.A.I.-zelf, personen- en bcdrijfsautotentoonstellingen, rij wiel-, motor- en bromfietstentoon stellingen en sinds enkele jaren caravans en tenten. Tussen 1922 en het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog waren heter veertien, na 1945 achttien stuks, waarbij ln 1950 een splitsing tus sen de personen- en bedrijfsauto's tot stand kwam. De laatste drie tentoonstellingen in het „oude" gebouw namen teza men wat standoppervlakte betreft tien maal zoveel ruimte in beslag als de eerste gecombineerde ten toonstelling, waarmee het gebouw i in maart 1922 opende. Na 28 februari is dat allemaal ge schiedenis. Dan begint het „Euro- papleintljdperk" de intrede, vol gend jaar, in het nieuwe, glorieuze tentoonstellingsgebouw. Het zal er zeker even druk zijn, het zal ver moedelijk nog veel meer publiek trekken, dan het oude. Dat blijft een beetje verlaten achter, al zal het zolang het niet gesloopt is, nog wel gebruikt worden. En als alles weg is, komt er een grote heima chine, die de eerste paal slaat voor *~het Amsterdamse Operagebouw. GOES Blanckstraat 13 Tel. 01100—2828

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 17