Cbpta^cf Tijdens storm richten vooral windstoten de schade aan r Van en voor de boekenplank BOEIEND RELAAS OVER JACHT OP SLAGSCHIP BISMARCK OPZIENBARENDE ONTSNAPPING UIT FRANSE GEVANGENIS AAPJE WERD MOORDENAAR VAN VROUW NOODLOTTIG 10 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 5 FEBRUARI 1960 MET HOEVEEL KRACHT DRUKT DE WIND Omrekening van snelheid in druk (Van onze weerkundige medewerker). Bij een zware storm (windkracht 3 0) of zeer zware storm (windkracht 11) met orkaanstoten (windkracht 12) wordt er heel >vat vernield. Vroeger waren het voornamelijk bo men die ontworteld werden (nu trouwens nog wel) pannen die van de daken vlogen en schuttingen die omwoeien maar de laatste paar jaar zijn hierbij uog de tclevïsiemasten gekomen die o.a. met de zware storm van 20 januari j.l. liet ook kwaad te verduren kregen. Wanneer het windstil is, is er ook geen sprake van „winddruk". Dit is iets anders dan luchtdruk, die vari eert met de verticale dikte van de luchtlaag hoven ons. Van winddruk is sprake zodra het gaat waaien endeze druk is vooral bij storm weer niet te onderschatten. TOT 150 K.G. PER li 12. Wanneer wij per fiets tegen 'n wind kracht 6 (krachtige wind) in moe ten, dan ondervinden wij aan de-lijve met welk een grote druk deze wind ons in het fietsen of wandelen belem mert. Hoe is het met eon auto. scooter of bromfiets? Een kleine auto die zon der wind een snelheid van 100 kilo meter haalt, krijgt tegen een zware storm (windkracht 10) in rijdend geen hogere snelheid dan 75 a 80 kilometer, dit als gevolg van de enorme winddruk. De opgave van de windsnelheid wordt ook door het K.N.M.I. meestal gege ven in meters per seconde. Een eenvoudig rekensommetje geeft ons te zien hoeveel kilometer per uur deze snelheid bedraagt. Een snelheid van bijvoorbeeld 10 meter per secon de geeft per minuut (60 seconden!), een snelheid van 600 meter of per uur 36 kilometer. Een gemiddelde windsnelheid van 10 meter per seconde is een vrij krach tige wind. windkracht 5 volgens de Beaufortscliaal. Willen wij nu weten welke druk de wind bij een bepaalde snelheid uit oefent dan moeten wij de tweede macht van de snelheid in meters per seconde steeds vermenigvuldigen en wel met 0,075 per seconde. Bij 10 meter per seconde wordt dit 10 v 10 100 x 0,075 hetgeen een winddruk wordt van 7 Vz kilogram per vierkante meter bij windkracht 7 (harde wind) 17 kg per m2; bij windkracht 8 (storm achtig) 28 kg per ni2; bij windkracht 9 (somi) 40 kg per m2; bij wind kracht 10 (zware storm) 50'kg per m2; bij windkracht 11 (zeer zware storm) 72 kg per m2; bij windkracht 12 (orkaan) 87 kg per m2; bij sto ten tot 160 kilometer per uur 150 kg per m2. ZWARE STOTEN". Nuzou dé schade door stormwind aangericht heel wat minder groot zijn wanneer de wind steeds met In Studie over associatie van Antillen met E.E.G. De Europese commissie van de E.E.G. zal een nadere studie maken van de associatie-aanvraag voor de Nederlandse Antillen en daarover aan de eerstvolgende ministerraad van de gemeenschap rapport uitbren gen. Dit is donderdag besloten op een vergadering van de permanente ver tegenwoordigers van de zes landen bij de Europese gemeenschappen, die in opdracht van de ministers deze kwestie nader hebben besproken. Het rapport van de commissie zal dan als uitgangspunt dienen voor de ver dere werkwijze, die in het Antilliaan se associatie-verzoek zal worden ge volgd. Bij de beveiliging van de Nederland se zeedijken wordt gebruik gemaakt van de modernste apparatuur maar oolc wordt er nog gewerkt vol gens de methode, die onze voorouders ook al volgdende mollenvanger met zijn hond, die men hier aan het werlc ziet op de Hondsbossezeeioering bij Petten. Zo nuttig als de mol ook moge zijn voor de dijken is zijn ge graaf funest, vandaar ook dat mol lenvanger C. Prommer en zijn hond Polly dagelijks in de weer zijn om de ondergravers te snappen. ■MX vrijwel constante snelheid woei, maarhet zijn juist de enorme windstoten, ze duren nauwelijks één seconde, die de meeste schade aan richten. Niet zelden komen er stoten voor van 35 tot 40 meter per secon de. De storm van 20 januari bracht in Den Helder nog stoten van 145 kilo meter per uur (40 meter per secon de) waarbij per m2 een winddruk voorkomt van 120 kilogram. Een zo sterke vlaag met een druk van meer dan 100 kilogram per m2 drukt winkelruiten in, werpt bomen om en blaast dakpannen als boom blaadjes door de lucht. Het zijn juist deze zware windsto ten die het fietsen in een storm ge vaarlijk maken, die auto's naar de kant van de weg duwen, die TV-mas- ten van de daken rukken en die het zeilen in de zomer riskant maken tij dens onweersbuien. Als tijdens het zeilen do bries plotseling tot wind kracht 7 a S uitschiet wordt op het zeil een even plotselinge druk van 30 kilogram per m2 veroorzaakt. Vooral in de buitensector van een stormveld kunnen sterke uitschie ters voorkomen. Zo zijn er aan de kust al wel windstoten 'waargenomen met een winddruk van 150 kilogram per m2. Dat daardoor grote vernie lingen ontstaan, kan geen verbazing wekken. De laatste storm in januari duwde, door de winddruk, een zware spoor wagen van Hoek van Holland naar Maassluis. v.J HET PUIKJE VAN DE POCKETBOOKS IMMIIUll'IV, UUb WCb l'Ub Mil ken te brengen zou zijn en dat met zijn bemanning van 2300 koppen de trots van de Duitse marine heette. Ware verhalen over grote avonturen In Sink the Bismarck! (Four Square Books) geeft Frank Brennand de ge schiedenis van het machtige Duitse slagschip Bismarck, dat niet tot zin ken zijn trots van de Het glipte in mei 1941 uit een Noorse fjord de Atlantische oceaan op, waar op dat ogenblik elf Britse convooien onderweg waren. Brennand geeft bet sensationele relaas van de opsporing van het Duitse slagschip, van de ach tervolging en een gedetailleerd ver haal van de zeeslag, die nodig was om het dan inderdaad tot zinken te brengen. Brandend van voor- tot DOOR JACQUES DEN HAAN~^ achtersteven, rokend, exploderend, vurend tot het laatst, ging het ten slotte onder 11a de genadestoot van een laatste torpedo van de kruiser Dorsetshire. Er waren maar een hon derd overlevenden. Boeiend geheel, verlucht met enkele foto's uit de film, die van dit zeedrama gemaakt is. In het jaar 1900 verscheen er in de Londeri.se bladen een adverten tie: „Mannen gevraagd voor een gevaarlijke reis. Gering loon, bit tere kou lange maanden van vol slagen duisternis, voortdurend ge vaar. behouden terugkeer twijfel achtig. Eer en erkenning in geval van succes. Sir Ernest Shack- leton". De reactie was overweldi gend zo sterk is in vele mensen de drang naar avontuur. Lowell Thomas, die het eerste boek ge- schreven heeft over Lawrence van Arabië en een over de Duitse be lager van Britse convooien uit de Eerste Wereldoorlog, graaf Luck- ner, de „zeeduivel", geeft in Great True Adventures (Dell Books) een bloemlezing verhalen van avontuur, van Julius Caesar tot Thor Heyerdahl van de Kon-Ti ki. Met telkens een korte inleiding vinden we hoofdstukken uit Anna- purna van de Himalaya-beklim- mer Maurice Herzog, uit het boek over zijn veldtocht in Arabië van T. E. Lawrence, een jachtverhaal van de jager op tijgers Jim Cor- betten poolavontuur van Fridtjof Nansen slechts een greep uit 29 verslagen van adembenemende be levenissen. Xenophort Ik kom zelden met het al te klas sieke. Dit keer wil ik toch met ere vermelden een vertaling van een keuze uit Plutarchus' levensbeschrij vingen. Dell Laurel Classics brengt: Lives of the Noble Romans en pa rallel daarmee Lives of the Noble Greeks. Van de „Romans" zijn er vijf van de tien onverkort, waaronder Caesar en Cicero, van de negen Grie ken zijn er twee enigszins bekort. Nog altijd zeer leesbaar, zijn deze lijvige delen voor de liefhebbers van klassieke geschiedenis ongetwijfeld een verrassing. In de Mentor Classics verscheen een geheel nieuwe verta ling van W. H. D. Rouse van Xeno- phon's Anabasis onder de titel: The March Up Coutry. De terugtocht van 1500 mijl der tienduizend Grieken, zoals opgetekend door de eerste oor logscorrespondent: Xenophon. Gruwel en griezel is Engelse spe cialiteit net is een genre, waar aan bij ons vrijwel alle Borde- wijk zich wel eens te buiten is ge gaan. De beste bloemlezing van (le laatste tijd is The Pan Book of Horror Stories, selected by Herbert van Thai (Pan Giant). Ook wie zich uitgegriezeld waant, zal een padr verhalen tegenko men, waarvan hij toch zal opkij ken. Stanley Ellin deed in 1946 van zich horen toen hij voor de dag kwam met het ongewoon sug gestieve, ongewoon lugubere ver haal „The Speciality of the Hou se". Het is, met negen andere, te vinden in zijn bundel Quiet Hor ror (Dell Books). Hij is een schrijver, die eindeloos lang aan zijn werk ploetert, zodat het ver bazen mag. dat zijn stijl niet wat persoonlijker is. Maar de opzet van zijn verhalen is altijd bij zonder. Ook Cornell Woolrlch is een meester van het macabere. Hij poogt uw haardos overeind te zetten in Beyond the Night (Avon Books). De angstaanjagende men geling van het alledaagse met het ongewone is zijn specialiteit pakken doet hij zeker. Korte verhalen Volgens Wallace en Mary Stegner, bewerkers van de bundel Great Ame rican Short Stories (Dell Books) is het korte verhaal een Amerikaanse uitvinding en wel van Edgar Allen Poe. Dat het een kunstvorm zou zijn, die door slechts zes Engelse schrij vers beoefend is, lijkt niij moeilijk houdbaar. Maar goed, bun puikje van Amerikaanse verhalen bevat dan inderdaad verzorgd werk van oudere schrijvers als Washington Ir ving, Poe, Melville en anderen en van modernen als Conrad Aiken, subtiele kunst van Katherine Ann Porter, van een zorgvuldig humo rist als .James Thurbcr, van de ge compliceerde William Faulkner, de zo ongelijke Steinbeck, 26 in totaal. Ernest Hemingway, de leermeester van zovelen van 'onze tijd, mis ik node in dit illustere gezelschap zijn werk mag niet in pocket-bloem lezingen herdrukt worden. Het beste wat Amerika op het gebied van het korte verhaal te bieden heeft, is in derdaad van uitzonderlijke kwali teit. Blijf slank, dus gezond! 't ideale slankheidsmiddel voor dames en heren. Nachtelijke garagehulp In samenwerking met de K.N.A.C. heeft de BOVAG het initiatief geno men tot oprichting van een „auto hulpdienst". Verspreid over het hele land zijn 634 garages bereid gevon den gestrande automobilisten hulp te verlenen. De automobilist die met pech langs de weg staat kan via de wegeninfor matiedienst (tel. 614241) vernemen, welke dichtstbijzijnde garage hem hulp zal willen verlenen. Van negen uur 's avonds tot zes 's morgens kun nen informaties over garagehulp worden verkregen op telefoonummer 636561. Apeldoorn wil 5 procent voor gemeentepersoneel De Apeldoornse gemeenteraad heeft gisteren met 27 tegen 6 stemmen de door het college Aan B. en W. inge diende motie aangenomen, waarin aan de minister van binnenlandse za ken ter kennis Avordt gebracht, dat men van mening is dat de voorlopige maatregel inzake een A-oorschot van 3 pet. aan het gemeentepersoneel op korte termijn zal moeten worden Arer- vangen door een definitieve salaris verhoging van minstens 5 procent. Volgens de toelichting van B. en W- is het college van mening dat met het oog op de financiële positie van het gemeentepersoneel en. met name voor de laagst-bezoldigden een verho ging van 3 pet. onvoldoende is, en dat verdergaande voorzieningen op korte termijn noodzakelijk zijn. TUNNEL VAN TWAALF METER GEGRAVEN Een man was te dik Vijf misdadigers hebben kans ge zien om te ontsnappen uit de ge vangenis van Fresnès, 15 km ten zuiden van Parijs, die een der best bewaakte in Frankrijk heet té zijn. De gevangenen slaagden er in om ongemerkt, een tunnel van twaalf meter te graven en daardoor buiten de muren te ko men. De uitbraakpoging, waaraan twee maanden gewerkt moet zijn, was door zes man ondernomen, doch De Zwitserse dienstplicht onder scheidt. zich van die in andere landen. In het land van de bergen komen de militairen namelijk eik jaar enige welcen op. Derhalve hebben zij hun wapens en uitrustingstukken thuis. De vülitairen, die nu opkomenzul len hun geweren moeten inleveren. Men krijgt nu thuis de zorg over een automatisch wapen. Uitslag van rebus voor kinderzegelactie Na de trekking, ten overstaan van mejuffrouw J. C. Oltmans, plaatsver vangend notaris te Amsterdam, onder de oplossers van de rebus „Voor het kind" 1959 bleek dat de negen hoofd prijzen als volgt zijn gewonnen: le prijs (auto): L. Russon. Amster dam-W.; 2e prijs (scooter): P. Wa ters, Arnhem; 3e prijs (televisietoe stel): H. v. d. Wilt, Amersfoort; 4e prijs (el. treininstallatie)J. v. San ten, Zwolle; 5e prijs (bromfiets): mevr. J. HermsenKleintjes, Arn hem; 6e prijs (breimachine): B. J. Dankelman, Ommen; 7e prijs (rij wiel): J. K. v. d. Steen, Eindhoven; 8e prijs (rijwiel): K. Ringeling, De- demsvaart; 9e prijs (rijwiel): M. Zwarteveen, Brunssum (Limburg). Er kwamen ruim 250 000 inzendingen binnen, die een belangrijk bedrag voor de kinderpostzegelactie oplever den. KRABBEN OP HET GELAAT Dader bekende Een Idein aapje is de 28-jarige Utrechtse chauffeur J. C. van D„ die maandag gearresteerd werd, verdacht van moord op de Utrechtse mej. A. r. M. ook wel genoemd „Blonde Jopie" en „Dikke Alle" noodlot tig geworden. Toen de verdachte ecu verklaring moest geven voor de krabben op zijn gezicht, zei hij tegen de rechercheurs dat deze ecu gevolg waren van een aanval van zijn aapje. Onmiddellijk werd het dier 111 lieslag genomen en werd een veterinair onderzoek inge steld, waarbij de recherche assisten tie kreeg van een Utrechtse dieren arts die goed bekend is met apen. Ook de patholoog-anotooni van het gerechtelijk laboratorium van het mi nisterie A'an justitie, die reeds zon dag sectie op het slachtoffer had verricht, onderzocht nog eens de ge- zichtskrabben van de Utrechtse chauffeur. Ds. Zeldenrust constateer de aan de hand van een onderzoek van de nageltjes van het aapje, dat de krabben van de chauffeur door mensennagels veroorzaakt moesten zijn. De dierenarts kwam tot een zélfde conclusie en ook het vuil on der de nageltjes van het aapje ver toonde geen sporen van menselijk vlees of bloed. Over de sporen die men in de schuit van het slachtoffer aan de Vecht vond, wilde mr. H. W. Overbeek, of ficier van justitie te Utrecht, zich niet uitlaten. Toch waren er, volgens hem, genoeg aanwijzingen om in de schuld van de verdachte te gaan ge loven. De man was in de nacht A'an zaterdag op zondag in gezelschap van „Blonde Jopie" .gezien. Hij be zocht met haar en nog andere ken nissen verschillende cafés en Avas toen plotseling spoorloos verdwenen. Later bezocht hij in zwaar be schonken toestand de schuit van het slachtoffer. Er is toen onenig heid ontstaan, waarop Van D. „Blonde Jopie" naar de keel greep. Dit gebeurde zo krachtdadig, dat zij het bewustzijn verloor en kort daarna overleden moet zijn. N.D.S.M. liet middenstuk van schip te water Een kleine technische moeilijkheid is er gisteren de oorzaak vau geAveest, dat een aantal genodigden tevergeefs naar de Nederlandse Dok- en Scheeps bouwmaatschappij zijn gegaan, Avaar om vier uur het lange middelste deel, bestemd voor een ertsschip, te Avater zou Avorden gelaten. Do teAvaterlating geschiede nu om zeven uur 's a\ronds. Het is voor de tweede maal dat zo'n middenstuk, bestemd A'oor een oud schip, Avaarvan hét achter- en voor schip opnieuw gebruikt zullen wor- Mr. Bot uit Nederlands Nieuw-Guinea vertrokken De gouverneur van Nederlands Nieuw-Guinea, dr. Platteel heeft gis teren met enkele diensthoofden en andere autoriteiten de straatssecreta ris van binnenlandse zaken mr. Th. Bot1 uitgeleide gedaan op het vlieg veld Sentani bij Hollandia. Mr. Bot is vertrokken naar Port Moresby, de hoofdstad A'an Australisch Niemv- Guinea. Vóór het vertrek demonstreerden Pa poea's voor het stationsgebouw. Deze betoging, georganiseerd door het Christelijk Werknemersverbond, had ten doel de talrijke verlangens en wensen, die onder de bevolking in Hollandia leven, tot uitdrukking te brengen. Mr. Bot verklaarde tijdens een pers conferentie in het paleis van de gou verneur in Hollandia, dat hem op zijn rondreis door Ned. Nieuw-Gui nea bijzonder zijn omgevallen het zelfbewustzijn en de wil van de be- A'olking om vooruit te komen. Hij zei, dat het doel waarnaar gestreefd moet worden is, de Papoeabevolking zo snel mogelijk tot zelfontwikkeling te brengen. De streefdatum voor deze ontwikke ling is moeilijk te bepalen, zei hij, aangezien er grote verschillen be staan in de residenties. De staatsse cretaris had aarzeling geconstateerd onder de bevolking over de houding van Nederland. Hij zei echter door de reactie van de bevolking er nog meer van overtuigd te zijn, dat men op de ingeslagen weg moet voortgaan „en dat wij ons door geen enkele inmen ging van onze koers moeten laten afbrengen". De staatssecretaris zei dat hij bij een betoging in Sorong verrast' was geweest door het zelfbewustzijn van de bevolking en door de anti-Indone sische stemming. In de AVestduitse stad Stade is de 58- jarige Georg Marshall tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld, omdat hij verantwoordelijk werd geacht voor de dood van een joodse timmerman die ln lfli2 op de markt van dc Oekraïnse plaats Sdolboenow werd opgehangen. den, van de N.D.S.M.-werf gleed. De maatschappij bouwt n.l. twee tank schepen om tot ertsschepen. Het mid delste deel van deze schepen Avordt daartoe losgebrand en als schroot verkocht. Voordien Averd de brug, die op dit middengedeelte stond, door 2 machtige drijvende bokken vnn het schip getild en op het achterschip ge plaatst. Vervolgens werd een nieuw en langer middenstuk gebouwd, waar van dan de beide andere delen van de tankschepen worden vastgelast. Het tankschip „Frixos" is thans al bijna als ertsschip gereed. Voor de „Phaeton", evenals de „Frixos" het eigendom van de Amerikaans-Griek se ieder Lemos, is gisteren het nieu- Ave middengedeelte te water gelaten. Vroeger waren deze twee tanksche pen ruim 159 meter lang, nu wordt de lengte ruim 178 meter. Ook de breedte is wat groter geworden en uiteraard ook de tonnage, die \*an 16,600 gestegen is tot 22.890 ton. een ran hen was te dik om de tun nel te passeren en is onderweg blijven steken. Twee van de vijf ontsnapten zijn beruchte misdadigers. Een van hen, de 39-jarige Belg Jean Am- bries, een vroegere mijnwerker, is in België bij verstek ter dood veroordeeld wegens het 'vermoor den van een douanier'. Hij zat in Fresnes een straf van tien jaar uit,waarna hij naar België zou worden uitgeleverd. Van zijn tien Franse jaren waren er reeds vier om. De politie is on middellijk met speurhonden een uitgebreide klopjacht begonnen. Een van de ontsnapten is inmiddels m het huis van zijn ouders in Pa rijs aangehouden. Hij vertelde dat het groepje in de buurt van Fres nes een auto had gestolen en daarmee aan de haal was gegaan. Hij was onderweg uitgestapt en met een bromfiets verder ge vlucht. Behandeling verkeer en waterstaat 16 februari (Van onze parlementaire redacteur) In de donderdag gehouden A'ergade- ring vau de Tweede Kamer, heeft de A'oorzitter, dr. Korlenhorst, meege deeld dat het in ziju voornemen ligt, de begroting A'an A'erkeer en water staat Aoor I960 op de agenda te Ëlaatsen van dinsdag 16 februari. >e nota betreffende de Lauwerszee zal zeker niet voor die datum aan de orde worden gesteld. Verwacht mag worden dat zij tegelijk met de begroting van verkeer en waterstaat in bespreking komt. Tot onze diepe droef heid nam de Here plot seling uit ons midden Aveg, mijn geliefde man en onze" geliefde vader, behuwdvader, groot vader, broeder en zwa ger, GERARD FRANS WE EDA, op de leeftijd van bijna 61 jaar. L. Weeda-Rietveld H. Groot Nibbelink- Weeda H. Groot Nibbelink Joke Gerard en verdere familie. St .-Laurens, 4 febr. '60 Noordweg 301 De teraardebestelling ls bepaald op maandag 8 februari. Vertrek vanaf de woning des namid dags half twee. Geen bloemen, liever geen bezoek. Nog vrij onverwacht overleed maandag onze geliefde zuster, be huwdzuster en tante MAATJE DE VOOGD- GEERSE, op de leeftijd van 83 jaar. Fam, De Voogd Fam. Geerse Oostkapelle, 5 febr. '60 De teraardebestelling heeft donderdag 4 fe bruari plaatsgehad. Heden overleed zacht en kalm onze geliefde vader, behuwd- en grootvader JOB SINKE, drager van de eremedaille verbonden aan de Orde van Oranje-Nassau, in de ouderdom van 83 jaar. Amstelveen C. J. Jongman-Sinke H. A. Jongman Kruiningen: J. C. Blauwkamer- Sinke J. A. Blauwkamer Corrie Kruiningen, 4 febr. '60 Burg. Elenbaasstr. 20 De teraardebestelling zal plaatsvinden op maandag 8 februari des middags om 12 uur op de algemene begraaf plaats te Kruiningen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 6