Ontwikkelingsdag overTransport en Bedrijfsorganisatie' te Goes „INFORMELE ZITTINGEN" TER SPRAKE IN RAAD VLISSINGEN Koop nu IVOROL HONDERDSTE CAISSON VOOR HET DRIE-EILANDENPLAN ZATERDAG 30 JANUARI 19611 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 8 INITIATIEF BEDRIJFSVOORLICHTING VERENIGINGEN Als laatste spreker voor de pauze voerde ir. H. M. Elema, rijksland- bouwconsulent voor landbouwwerk tuigen te Wageningen, liet woord, die het onderwerp: „Hulpmiddelen bij de trekkers in verband met het trans port", aansneed. Nadat hij vrij uit voerig de eisen had belicht die aan de trekkers worden gesteld, somde hij de verschillende hulpmiddelen bij de trekkers op. Hij noemde de twee wielige wagen als transport het bes te voor de trekkertractïe. Organisatie Naar produktiviteitsverhoging en verlichting van arbeid „Transport en bedrijfsorganisatie" waren de onderwerpen, die vrijdag in „de Prins van Oranje" te Goes voor een vrij groot aantal agrariërs uit Zeeland werden belicht. De mechanisatie in de landbouw is vooral na de oorlog sterk toegenomen en meer nog dan voorheen wordt het accent ge legd op transport en de bedrijfsorganisatie. Het aantal werkuren op een akkerbouwbedrijf van rond 40 ha in de transportsector bedraagt circa 25 tot 30 procent van de totale arbeidsbehoefte. Mede gezien in dit licht had den de verenigingen voor bedrijfsvoorlichting voor Walcheren, Noord-Be veland, Oost-Zuid-Beveland en de bedrijfstudiegroep West Zuid-Beveland de jaarlijkse „ontwikkelingsdag" in het teken van het transport en de be drijfsorganisatie geplaatst. Op kleinere onderdelen bijvoorbeeld kan op tal van bedrijven nog veel han mechanisatie worden gedaan. De heer F. de Groene, voorzitter van de voorbereidingscommissie, betoogde in zijn openingswoord dat het bedrijf van vandaag zich moet aanpassen aan het werken met dure arbeidskrachten, die tractoren en andere werktuigen kunnen bedienen. Een goede voorop leiding achtte hij gewenst. Het gebrek aan meer en betere transportmiddelen in en om het bedrijf wordt dan ook meer en meer gevoeld. Daar vele agrariërs in deze op hun bedrijf nog een achterstand hebben, was dit voor de regelingscommissie een goede re den om dit onderdeel van de mecha nisatie aan de orde te stellen, aldus de heer De Groene. Een vijftal inleiders kwam vervol gens in de morgen- en middagbijeen- Romst aan het woord. De aanwezi gen kregen hiervoor een duidelijker omlijnd beeld van het grote nut van transportmiddelen. „Transportmiddelen in en om de be drijfsgebouwen" zo luidde de titel van de causerie, welke de heer J. G. van Liere van de rijkslandbouwvoor- lichtingsdienst te Goes hield. Hij con cludeerde, dat vele produkten op de landbouwbedrijven zich .lenen voor transport. Hij was voorts van me ning, dat vooral bij de verzorging van het vee nog veel loopwerk kan worden bespaard. De heer Van Liere belichtte in zijn causerie de diverse transportmogelijkheden in en om de bedrijven, zoals de wateraanvoer, het vervoer van melk, het zakkentrans- port enz. Men een transportband kan men al heel wat doen. Landbouwwagens De tweede inleider, ir. A. Duinker ken, secretaris van de Combinatie Groningen voor Rationele Be drijfsvoering, sprak over „Rijden de transportmiddelen, in het bij zonder de landboowwagens". Vooral in Groningen wordt veel geëxperimenteerd. Spreker pleitte in het algemeen voor een verlaag de laadvloer ran de wagens, maar tijdens de discussie met name bij de opmerking van ir. J. Min- derhoud uit de Wilhelminapolder bleek, dat men in Zeeland toch wel wat anders vraagt. Hier heeft men niet alleen zorg to dragen voor het vervoer van de percelen naar do bedrijven, maar ook moe ten do Iandbouwprodukten naar coöperatie, haven, iiandelaar enz. worden gebracht. De inleider betoogde voorts, dat de keuze van de wagens momenteel te sterk aan tradities is verbonden. De wagens zijn van vader op zoon over gegaan, alleen met dit verschil, dat men thans op luchtbanden rijdt, zei hij. Voor Zeeland gaat dat echter geenszins op, zo werd in de discussie betoogd. De meeste landbouwwagens dateren van na de oorlog. Trouwens een laadvloer van 1.25 meter hoog in tegenstelling tot de nieuwere soor ten van 40 en 60 cm in Groningen stemt overeen met de hoogte van vrachtwagens en wagens van de spoorwegen. Het werd wel niet met zoveel woorden gezegd, maar in de bespreking kwam toch wel vast te staan, dat de landbouwwagens met lage laadvloe'r in deze provincie wei nig kans maken! In de middagbijeenkomst hield ir. A. Moens, van het instituut voor landbouwtechniek en rationalisa tie te Wageningen, een causerie over: „Transport en bedrijfsorga nisatie op het gemengde bedrijf". Van belang is hierbij de grootte van het bedrijf en het aantal werkkrachten dat daarop werk zaam is. Ook de herverkaveling speelt volgens spreker een grote rol. In het kort behandelde hij de verschillende mogelijkheden voor de verschillende gewassen en pro dukten. De inleider stelde vast, dat voor paardenbedrijven de mo gelijkheid van mechanisatie van het transport beperkt is. Dit zal er naar spreker meende toe lei den, dat in de toekomst de ver vanging van paarden door trek- kers verder in versneld tempo voortgang zal vinden. Voor ge mengde bedrijven, die in ruime mate gebruik willen maken van de mogelijkheden van mechanisa tie mag de minimum oppervlakte in de toekomst niet beneden de 20 ha liggen, aldus ir. Moens. Ir. F. Coolman, sprak vervolgens over „Transport en bedrijfsorganisa tie op het akkerbouwbedrijf". Hij be toogde, dat op een Zeeuws akker- bouwbedrijf van rond 40 ha per jaar tijdens het transport rond 1600 km wordt verreden: de afstand Goes- Rome! In werkuren omgerekend ongeveer 25 30 procent van de ar beidsbehoefte. Nader beschreef hij het voorjaarswerk en de verzorging van de gewassen, om verder stil te staan bij de oogst van vlas en erw ten, granen, aardappelen en bieten. Hij zette uiteen, dat gestreefd moet worden naar een methode waarbij met drie of vier man het werk rond staat en tevens een voldoende capa citeit wordt gehaald. Dit betekent ook, dat loonwerkers of combinatie werktuigen nodig zullen zijn. Was voorheen het bouwplan uitgangspunt en werd de arbeidsbezetting en het machinepark daaraan aangepast, nu en in de toekomst zal men volgens spreker meer rekening moeten hou den met do technische mogelijkhe den. Do rijksconsulent voor de Zeeuwse eilanden, dr. ir. C. W. C. van Beekom hield een slotbeschouwing waarin hij de belangrijke punten uit de lezingen nog eens samenvatte. Hij zag door do verschillendo redevoeringen één draad lopen: hoe krijgen we verho ging van de arbeidsproduktiviteit per man door vermindering en verlich ting van de arbeid? Nader ingaande op do spreekbeurten van de verschil lende causerieën, bralt dr. Van Bee kom een lans voor de loonwerkers. Voor de landbouwer is het een le vensbelang van hun diensten gebruik te kunnen maken, aldus de rijksland- bouwconsulent. De heer De Groene sprak een slotwoord. Vrijdagmorgen ie de honderdste van de kleine caissons gereedgekomen, die gebruikt zullen worden bij de af sluiting van het Veerse Gat. De vlag op de caissondie ter hoogte van Kleverskerke aan de dijk langs het kanaal door Walcheren werd gebouwd. Foto P.Z.C.) JUISTE METHODE VINDEN Raadslid Vader: in strijd met geest van de wet Tijdens de begTotingszltting van de Vlissingse raad heeft de heer E. G. Vader (k.v.p.) vrijdagmiddag in zijn algemene beschouwing do „informe le raadsvergadering" ter sprake ge bracht. Dit raadslid wees er op, aat de K.V.P. zich als enige fractie ont houden heeft van algemene beschou wingen tijdens de voorbehandeling van de begroting door de Vlissingse raad „in een zogenaamde informele zitting". De lieer Vader lichtte deze. houding' van zijn fractie toe. „Zo'n informele vergadering is zoal niet in strijd met de letter van do wet, dan toch wel met de geest van dio wet", zei liij. Hij wees er op, dat de gemeentewet nadrukkelijk verbiedt de begroting in een besloten zitting te behandelen. „Nu is het echter sinds geruime tijd juist in de grootste gemeenten van Zeeland gebruikelijk om de begro ting toch eerst nog in een besloten, of zo men het noemt informele zit ting te behandelen. Hij achtte dit echter in strijd met het democratisch bestel. De heer Vader wide overigens niet bestrijden, dat de voorbehandeling van de begroting geen voordelen biedt. „Het gaat er echter om een methode te vinden", aldus dit raads lid. „waarbij die voordelen behori- den blijven, terwijl toch de schijn van onwettig handelen wordt weg genomen". Hij achtte het zelfs nodig, die „schijn" te vermijden. De heer Vader achtte de juiste methode, dat de raad zich bij lo ting in twee of drie afdelingen splitst. De rapporten van die af delingen kunnen dan tot één eind verslag worden verwerkt door de rapporteurs en daarop kunnen B. en W. schriftelijk antwoorden. „De heer Vader wil dus geen algeme ne beschouwingen houden bij het vooronderzoek", zei burgemeester mr. B. Kolff, „ach, dat is zijn goed recht, maar hij loopt dan de kans later een minder goed" geformuleerd en over wogen antwoord te krijgen". De heer Kolff was er zich niet van bewust, dat het vooronderzoek had plaatsge vonden in een „informele vergade ring". Er had hier helemaal geen behandeling van de begroting plaats" zo zei hij. „Inderdaad worden er al gemene beschouwingen gehouden en vragen gesteld", zo vertelde de bur gemeester, „maar B. en W. antwoor den daar niet op tijdens dit vooron derzoek". Hij meende, dat de latere, schriftelijke behandeling juist de openbaarheid ten goede komt. Hij wees er nog op, dat men vroeger inderdaad in twee afdelingen ging, Op de rede van Viissmgen is vrijdag- re 'i het Nederlandse vrachtschip ihépaniavan Muller en Co te Rot terdam, in aanvaring gekomen met het 7632 bruto registerton metende Engelse vaartuig Radnorshiredat op weg was van Hamburg naar Ant werpen. De „Htspania", die 2862 bru to reg ton meet en op weg was van Bluiakü naar Rouaan, raakte met de schroef de ankerketting van het En gelse schip. Daardoor werd. hij met de achterzijde tegen de Radnorshi re"gedrukt. Het ge wig was, dat de Hispaniaaanzienlijke schade op het achterschip opliep. Ook de schroef werd verwrongen. Voor her- stél is het schip de Vlissingse haven binnengebracht, waarvan deze foto een bééld geeft. Motie in Vlissingse raad verworpen Donderdag dienden enkele P. v. d. A.- raadsleden in de Vlissingse raad zoals gemeld een motie In bij het voorstel tot het verlenen van een voorschot van 3% op een eerlang te verlenen loonsverhoging aan het ge- meentepersoneel. Tijdens de verga dering van donderdag staakten de stemmen over deze motie: 1010. Vrijdagmiddag werd deze motie op- nieuv) in stemming gebracht. Dit maal was de raad volledig. De motie werd nu met 10 stemmen voor en 11 tegen verworpen. Voet van matroos in Terneuzen af gekneld De 25-jarige Duitse matroos H. W. uit Frankenthal, matroos aan boord van het sleepschip „Flandre" van de scheepvaartmaatschappij C.N.F.R. uit Straatsburg kwam donderdag bij het verhalen van het schip in de Westsluis te Temeuzen in de lus van een staalkabel te staan. Toen de sleepboot de kabel aantrok, werd de voet van de matroos afgekneld. Dubbele tuben: Voordeliger prijs, uw tonden vrogen het beste. maar dat het gemakkelijker was de- zo afdelingen samen te voegen en dus de gehele raad Ineens bij het vooronderzoek te betrekken. „Dat komt een vlottere behandeling van de begroting slechts ten goede", al dus de heer Kolff. De P. v. d. A.-woordvoerder, de heer F. G. Smit, kon zich wel aansluiten bij de mening van de heer Kolff. (Slot van pag. 1 kaar gezet is dit dijksonderdeeltje dus 8 meter hoog cn weegt bijna 130.000 kg. - Bijna 12Y2 miljoen Tot nu toe is er in deze grootste zaak, die de firma Leijs ooit onder handen gehad heeft, 7238 kubieke meter beton voor de caissons, 1257 kubieke meter beton voor de opzet- stukken en 1635 ton wapeningsstaal verwerkt, in totaal dus bijna 872 miljoen kg beton en meer dan 1.6 miljoen kg staal, plus nog de nodige tonnen bekistingshout. In totaal is er voor de caissons en de opzetstuk- ken bijna 10.4 miljoen kg beton en rond 2 miljoen kilo wapeningsstaal nodig Sinds kort levert een werkterrein even voorbij de werkhaven onder Veere eenzelfde „betonbedrijvig- heid" op. Daar werkt de firma Van Hattum en Blankevoort namelijk aan de vervaardiging van de ze ven grote doorlaatcaissons, die het Veerse Gat tussen de twee dijkgelden vanaf Walcheren en Noord-Beveland moeten afsluiten. De 42 caissons langs de Walcherse kanaaldijk leveren een imposant aan zicht in het vlakke land. Er rondom en er op zijn de werklieden slechts "kleine figuurtjes. Grommend krui pen een 18 meter hoge torenkraan en een dragline er langs en tussen door, terwijl in de omgeving van de directiekeet de betonninstallatie miljoenen „kubs" beton produceert en aflevert. Langzaam maar zeker nadert dit belangrijke onderdeel van de afsluitingswerkzaamhcden zijn einde. In juni of juli zal de betonfa- briek afgebroken worden en enige tijd later zullen de laatste caissons van de dijk langzaam naar de dam men schuiven J. H. Kaasjager benoemd tot stationschef te Goes Met ingang bij de Neder] van 1 februari a.s. is erlandse Spoorwegen tot chef van het station Goes benoemd de heer J. H. Kaasjager, die tot dus ver chef van het station Sliedrecht was. De heer D. Otten uit Goes volgt de heer Kaasjager op: per gelijke da tum is de heer Otten benoemd tot stationschef te Sliedrecht, Laatste nieuws van Parijse modemarkt (Van c j redactrice) De niet zo flatteuze, maar dikwijls Sebruikte uitdrukking „De oudjes oen het nog best", is alweer seizoe nen lang van toepassing op madame Coco Chanel, die men met recht één der oudgedienden van de Franse cou ture mag noemen. Haar voorjaars show vormde de finale van de Parijse voorjaarsmodeweek, en haar vaste clientèle onder wie de hertogin van Windsor, de chansonière Juliet te Gréco, en Geneviève Fath is ook ditmaal niet karig geweest met ap plaus. Dat applaus gold ook nu weer in de eerste plaats haar „tijdeloze" soepele tailleurs, waarvan de garneringen ditmaal vaak bestaan uit leer en bor duursel en die voorts dikwijls met veel knopen op heupen en zakken versierd zijn, terwijl vele van de tail leurrokken plissés vertonen. Chanel heeft bovendien, evenals velen van haar collega's, de kraagloze mantel verkozen; de mantels zijn recht ge sneden, hebben zijnaden en kunnen volgens insiders tot de „topcreaties" op mantelgebied van dit seizoen ge rekend worden. De bolero-jasjes die Chanel in haar lentecollektie intro duceert, zijn voor haar een nouveau té: haar avondtoiletten zijn kort en hebben wijde rokken, gesteund door omvangrijke petticoats. Bij de „hekkesluiters" van de Pa rijse voorjaarsmodeweek hoort ook liet Frans-Spaanse modehuis Lan- vin-Castillo dat als nouveauté on der meer ëen kledingstuk brengt dat half cape, half mantel is: de naam is „tapado". Deze cape-man tels, meestal gemaakt uit zware zijde, zijn rose, geel of blauw van kleur en worden gemaakt in ver schillende lengten. Zwart, wit en framboos zijn voorts de kleuren In de collektie van Lan- vin-Castillo, naast veel bruin. Japon nen met ceintuur hebben een iets bloezende rug, de halslijnen zijn soms van voren vierkant, aan de rug zijde rond, terwijl de kleding voor overdag meestal mouwloos is. Jean Dessès beeft de langste Japon nen in deze show-week getoond: ze reiken tot halverwege de kuit. In deze collektie krijgen do heupen de meeste aandacht, en die aandacht Ideale hoofdbedekking, gelanceerd door het Londense modehuis Jacoïï: een turban die absoluut kreukvrij is, èn blijft. Op koude dagen kan aan deze turban een sjaal bevestigd wor den. wordt gevangen door laag geplaatste ceintuurs, plooien en draperieën. Kleuren: veel wit, beige, lichtblauw en geraffineerde kleurencombinaties zoals chocoladebruin met rose, of bleekrose met lichtgeel. Guy Laroche tenslotte lanceert een collektie waarin het thema „gemak kelijke kleding" domineert, zoals bij de meesten van zijn collega's. Zijn rokken bedekken evenals vorig sei zoen nog juist de knie. Laroche be steedt vrij veel aandacht aan de bus- telijn (dit in tegenstelling tot het be faamde huis Dior) en doet dit door zeer diepe decolletés bij de avond kleding en door sterk tailleren van zijn lichtgewicht wollen mantels. Lichtblauw, zachtroze en wit zijn hier favoriete kleuren; kerserood en zwart zorgen vaak voor een sprekend contrast met het wit. Raad van beroep behandelde zaak De raad van beroep behandelde don derdag te Middelburg onder voorzit terschap van mr. W. C. van Swie ten een zaak van de bouwarbeider C. S. uifc Oudelande contra het be stuur van de bedrijfsvereniging voor de bouwnijverheid. C'. was In beroep gegaan tegen een beslissing van ue bedrijfsvereniging, die kla- ger geen uitkering wegens arbeids ongeschiktheid wilae verlenen toen deze een ongeluk overkwam met zijn bromfiets. De bedrijfsvereniging was namelijk van mening, daf het on geluk gebeurd was toqn S. onder invloed van sterke drank verkeerde. S. verklaarde, dat hij niet onder in vloed van sterke drank verkeerde. Hij had de bewuste dag, de 4e mei, des middags naar de voetbalwed strijd TurkijeNederland geluisterd, had 's avonds nog thuis gegeten en was vervolgens omstreeks 9 uur het café van J. den D. te Hoedekens- kerke binnengestapt. Daar had hij een portie patates-fri- tes met mosselen en eenzelfde por tie met worst besteld. Vervolgens vroeg hij om een flesje bier. De ca féhouder had hem echter een flesjo limonade gebracht. „Heeft U daar niet tegen geprotesteerd?", wilde de ra adsvoorzitter weten. „Nee, dat heb ik niet gedaan", antwoordde S. Als getuige werd de caféhouder ge hoord. Hij bevestigde, dat S. iets te eten had besteld. Toen de man echter om een glas bier vroeg, had hij hem aangeraden een flesje limo nade te nemen. „Ik zag, dat deze klant genoeg had", verklaarde de caféhouder op een vraag van mr. Van Swieten, waarom hij limonade gebracht had. „Hoe zag U dat?", vroeg de voorzitter. „Dat weet ik iuist niet. Ik kan er geen ver klaring voor geven. Maar als ik merk, dat cafébezoekers genoeg sterke drank gedronken hebben, dan geef ik ze niet meer. En dan hoeven ze ook geen tweede keer aan te dringen. Ik wil juist niet dat er mensen in mijn café dron ken worden", verzekerde de café houder. Ook de gebroeders M. en C. R. uit Baarland, die op die dag bezoeker van het café waren, waren tot de overtuiging gekomen, dat S. een biertje te veel gedronken had, toen hij het café binnenkwam. Zij waren van mening, dat S. niet in staat was zijn bromfiets naar behoren te besturen. De gemachtigde van de. bedrijfsvereniging, mej. mr. Van der Wal, betoogde daarom, dat volgens de bedrijfsvereniging het ongeval te wijten is aan het gebruik van sterke drank en dat de arbeidsongeschikt heid daarmee in verband staat. De raad van beroep zal binnen 3 weken uitspraak doen. Zeeuwse successen op expositie te Den Bosch De in h et afgelopen weekend in 's- Hertogenbosch door de Nederlandse konijnenfokkers- en de Nederlandse pluimveefokkersbond georganiseerde tentoonstelling heeft voor verschil lende leden van de Middelburgse ver eniging „Nut cn Sport" succes opge leverd. In de ruime veemarkthallen waren ruim 4000 dieren tentoongesteld; 3300 konijnen, ruim 700 stuks pluim vee en gevolgelte en 50 cavia's. Met zijn inzending havanakonijnen behaalde P. J. den Hollander 1 maal Z.Z.G. en 11 maal Z.G.; A. A. Cle ment met hetzelfde ras 6 maal Z.G.; M. v. d. Weel met polen 1 maal Z.Z.G. en 2 maal Z.G.: L. Adriaanse met zilvervossen 3 maal Z.G. en 1 maal G.G. en met cavia's 1 maal Z. G. cn 3 maal G.G.; A. Fransooi met gouwenaar 1 maal Z.Z.G., 5 maal Z.G. en 2 maal G.G.; J. Dommisse met tan 1 maal Z.Z.G. en 1 maal Z. G. en 1 maal G.G.; P. v. d. Weel met cavia's 1 maal Z.Z.G. en 1 maal Z.G.; J. v. d. Weel (jeugdlid) 1 maal Z.G. en 1 maal G.G., eveneens met ca via's; A. Dingemanse 1 maal Z.G. met rljnlander; L. J. Jansen 1 maal Z.G. met wener wit en J. H. Wigard met franse hangoor 1 maal G.G Honderden uit het gehele land 'be zochten deza „monsterehow,'*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 13