Ontwikkelingsdag overTransport
en Bedrijfsorganisatie' te Goes
„INFORMELE ZITTINGEN" TER
SPRAKE IN RAAD VLISSINGEN
Koop nu IVOROL
HONDERDSTE CAISSON VOOR
HET DRIE-EILANDENPLAN
ZATERDAG 30 JANUARI 19611
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
8
INITIATIEF BEDRIJFSVOORLICHTING VERENIGINGEN
Als laatste spreker voor de pauze
voerde ir. H. M. Elema, rijksland-
bouwconsulent voor landbouwwerk
tuigen te Wageningen, liet woord, die
het onderwerp: „Hulpmiddelen bij de
trekkers in verband met het trans
port", aansneed. Nadat hij vrij uit
voerig de eisen had belicht die aan
de trekkers worden gesteld, somde
hij de verschillende hulpmiddelen bij
de trekkers op. Hij noemde de twee
wielige wagen als transport het bes
te voor de trekkertractïe.
Organisatie
Naar produktiviteitsverhoging en
verlichting van arbeid
„Transport en bedrijfsorganisatie" waren de onderwerpen, die vrijdag in
„de Prins van Oranje" te Goes voor een vrij groot aantal agrariërs uit
Zeeland werden belicht. De mechanisatie in de landbouw is vooral na de
oorlog sterk toegenomen en meer nog dan voorheen wordt het accent ge
legd op transport en de bedrijfsorganisatie. Het aantal werkuren op een
akkerbouwbedrijf van rond 40 ha in de transportsector bedraagt circa 25
tot 30 procent van de totale arbeidsbehoefte. Mede gezien in dit licht had
den de verenigingen voor bedrijfsvoorlichting voor Walcheren, Noord-Be
veland, Oost-Zuid-Beveland en de bedrijfstudiegroep West Zuid-Beveland
de jaarlijkse „ontwikkelingsdag" in het teken van het transport en de be
drijfsorganisatie geplaatst. Op kleinere onderdelen bijvoorbeeld kan op
tal van bedrijven nog veel han mechanisatie worden gedaan.
De heer F. de Groene, voorzitter van
de voorbereidingscommissie, betoogde
in zijn openingswoord dat het bedrijf
van vandaag zich moet aanpassen aan
het werken met dure arbeidskrachten,
die tractoren en andere werktuigen
kunnen bedienen. Een goede voorop
leiding achtte hij gewenst. Het gebrek
aan meer en betere transportmiddelen
in en om het bedrijf wordt dan ook
meer en meer gevoeld. Daar vele
agrariërs in deze op hun bedrijf nog
een achterstand hebben, was dit voor
de regelingscommissie een goede re
den om dit onderdeel van de mecha
nisatie aan de orde te stellen, aldus
de heer De Groene.
Een vijftal inleiders kwam vervol
gens in de morgen- en middagbijeen-
Romst aan het woord. De aanwezi
gen kregen hiervoor een duidelijker
omlijnd beeld van het grote nut van
transportmiddelen.
„Transportmiddelen in en om de be
drijfsgebouwen" zo luidde de titel
van de causerie, welke de heer J. G.
van Liere van de rijkslandbouwvoor-
lichtingsdienst te Goes hield. Hij con
cludeerde, dat vele produkten op de
landbouwbedrijven zich .lenen voor
transport. Hij was voorts van me
ning, dat vooral bij de verzorging
van het vee nog veel loopwerk kan
worden bespaard. De heer Van Liere
belichtte in zijn causerie de diverse
transportmogelijkheden in en om de
bedrijven, zoals de wateraanvoer, het
vervoer van melk, het zakkentrans-
port enz. Men een transportband kan
men al heel wat doen.
Landbouwwagens
De tweede inleider, ir. A. Duinker
ken, secretaris van de Combinatie
Groningen voor Rationele Be
drijfsvoering, sprak over „Rijden
de transportmiddelen, in het bij
zonder de landboowwagens".
Vooral in Groningen wordt veel
geëxperimenteerd. Spreker pleitte
in het algemeen voor een verlaag
de laadvloer ran de wagens, maar
tijdens de discussie met name
bij de opmerking van ir. J. Min-
derhoud uit de Wilhelminapolder
bleek, dat men in Zeeland toch
wel wat anders vraagt. Hier heeft
men niet alleen zorg to dragen
voor het vervoer van de percelen
naar do bedrijven, maar ook moe
ten do Iandbouwprodukten naar
coöperatie, haven, iiandelaar enz.
worden gebracht.
De inleider betoogde voorts, dat de
keuze van de wagens momenteel te
sterk aan tradities is verbonden. De
wagens zijn van vader op zoon over
gegaan, alleen met dit verschil, dat
men thans op luchtbanden rijdt, zei
hij. Voor Zeeland gaat dat echter
geenszins op, zo werd in de discussie
betoogd. De meeste landbouwwagens
dateren van na de oorlog. Trouwens
een laadvloer van 1.25 meter hoog
in tegenstelling tot de nieuwere soor
ten van 40 en 60 cm in Groningen
stemt overeen met de hoogte van
vrachtwagens en wagens van de
spoorwegen. Het werd wel niet met
zoveel woorden gezegd, maar in de
bespreking kwam toch wel vast te
staan, dat de landbouwwagens met
lage laadvloe'r in deze provincie wei
nig kans maken!
In de middagbijeenkomst hield ir.
A. Moens, van het instituut voor
landbouwtechniek en rationalisa
tie te Wageningen, een causerie
over: „Transport en bedrijfsorga
nisatie op het gemengde bedrijf".
Van belang is hierbij de grootte
van het bedrijf en het aantal
werkkrachten dat daarop werk
zaam is. Ook de herverkaveling
speelt volgens spreker een grote
rol. In het kort behandelde hij de
verschillende mogelijkheden voor
de verschillende gewassen en pro
dukten. De inleider stelde vast,
dat voor paardenbedrijven de mo
gelijkheid van mechanisatie van
het transport beperkt is. Dit zal
er naar spreker meende toe lei
den, dat in de toekomst de ver
vanging van paarden door trek-
kers verder in versneld tempo
voortgang zal vinden. Voor ge
mengde bedrijven, die in ruime
mate gebruik willen maken van
de mogelijkheden van mechanisa
tie mag de minimum oppervlakte
in de toekomst niet beneden de
20 ha liggen, aldus ir. Moens.
Ir. F. Coolman, sprak vervolgens
over „Transport en bedrijfsorganisa
tie op het akkerbouwbedrijf". Hij be
toogde, dat op een Zeeuws akker-
bouwbedrijf van rond 40 ha per jaar
tijdens het transport rond 1600 km
wordt verreden: de afstand Goes-
Rome! In werkuren omgerekend
ongeveer 25 30 procent van de ar
beidsbehoefte. Nader beschreef hij
het voorjaarswerk en de verzorging
van de gewassen, om verder stil te
staan bij de oogst van vlas en erw
ten, granen, aardappelen en bieten.
Hij zette uiteen, dat gestreefd moet
worden naar een methode waarbij
met drie of vier man het werk rond
staat en tevens een voldoende capa
citeit wordt gehaald. Dit betekent
ook, dat loonwerkers of combinatie
werktuigen nodig zullen zijn. Was
voorheen het bouwplan uitgangspunt
en werd de arbeidsbezetting en het
machinepark daaraan aangepast, nu
en in de toekomst zal men volgens
spreker meer rekening moeten hou
den met do technische mogelijkhe
den.
Do rijksconsulent voor de Zeeuwse
eilanden, dr. ir. C. W. C. van Beekom
hield een slotbeschouwing waarin hij
de belangrijke punten uit de lezingen
nog eens samenvatte. Hij zag door
do verschillendo redevoeringen één
draad lopen: hoe krijgen we verho
ging van de arbeidsproduktiviteit per
man door vermindering en verlich
ting van de arbeid? Nader ingaande
op do spreekbeurten van de verschil
lende causerieën, bralt dr. Van Bee
kom een lans voor de loonwerkers.
Voor de landbouwer is het een le
vensbelang van hun diensten gebruik
te kunnen maken, aldus de rijksland-
bouwconsulent. De heer De Groene
sprak een slotwoord.
Vrijdagmorgen ie de honderdste van
de kleine caissons gereedgekomen,
die gebruikt zullen worden bij de af
sluiting van het Veerse Gat. De vlag
op de caissondie ter hoogte van
Kleverskerke aan de dijk langs het
kanaal door Walcheren werd
gebouwd.
Foto P.Z.C.)
JUISTE METHODE VINDEN
Raadslid Vader: in strijd
met geest van de wet
Tijdens de begTotingszltting van de
Vlissingse raad heeft de heer E. G.
Vader (k.v.p.) vrijdagmiddag in zijn
algemene beschouwing do „informe
le raadsvergadering" ter sprake ge
bracht. Dit raadslid wees er op, aat
de K.V.P. zich als enige fractie ont
houden heeft van algemene beschou
wingen tijdens de voorbehandeling
van de begroting door de Vlissingse
raad „in een zogenaamde informele
zitting". De lieer Vader lichtte deze.
houding' van zijn fractie toe. „Zo'n
informele vergadering is zoal niet in
strijd met de letter van do wet, dan
toch wel met de geest van dio wet",
zei liij.
Hij wees er op, dat de gemeentewet
nadrukkelijk verbiedt de begroting
in een besloten zitting te behandelen.
„Nu is het echter sinds geruime tijd
juist in de grootste gemeenten van
Zeeland gebruikelijk om de begro
ting toch eerst nog in een besloten,
of zo men het noemt informele zit
ting te behandelen. Hij achtte dit
echter in strijd met het democratisch
bestel.
De heer Vader wide overigens niet
bestrijden, dat de voorbehandeling
van de begroting geen voordelen
biedt. „Het gaat er echter om een
methode te vinden", aldus dit raads
lid. „waarbij die voordelen behori-
den blijven, terwijl toch de schijn
van onwettig handelen wordt weg
genomen". Hij achtte het zelfs nodig,
die „schijn" te vermijden.
De heer Vader achtte de juiste
methode, dat de raad zich bij lo
ting in twee of drie afdelingen
splitst. De rapporten van die af
delingen kunnen dan tot één eind
verslag worden verwerkt door de
rapporteurs en daarop kunnen B.
en W. schriftelijk antwoorden.
„De heer Vader wil dus geen algeme
ne beschouwingen houden bij het
vooronderzoek", zei burgemeester mr.
B. Kolff, „ach, dat is zijn goed recht,
maar hij loopt dan de kans later een
minder goed" geformuleerd en over
wogen antwoord te krijgen". De heer
Kolff was er zich niet van bewust,
dat het vooronderzoek had plaatsge
vonden in een „informele vergade
ring". Er had hier helemaal geen
behandeling van de begroting plaats"
zo zei hij. „Inderdaad worden er al
gemene beschouwingen gehouden en
vragen gesteld", zo vertelde de bur
gemeester, „maar B. en W. antwoor
den daar niet op tijdens dit vooron
derzoek". Hij meende, dat de latere,
schriftelijke behandeling juist de
openbaarheid ten goede komt.
Hij wees er nog op, dat men vroeger
inderdaad in twee afdelingen ging,
Op de rede van Viissmgen is vrijdag-
re 'i het Nederlandse vrachtschip
ihépaniavan Muller en Co te Rot
terdam, in aanvaring gekomen met
het 7632 bruto registerton metende
Engelse vaartuig Radnorshiredat
op weg was van Hamburg naar Ant
werpen. De „Htspania", die 2862 bru
to reg ton meet en op weg was van
Bluiakü naar Rouaan, raakte met de
schroef de ankerketting van het En
gelse schip. Daardoor werd. hij met
de achterzijde tegen de Radnorshi
re"gedrukt. Het ge wig was, dat de
Hispaniaaanzienlijke schade op
het achterschip opliep. Ook de
schroef werd verwrongen. Voor her-
stél is het schip de Vlissingse haven
binnengebracht, waarvan deze foto
een bééld geeft.
Motie in Vlissingse
raad verworpen
Donderdag dienden enkele P. v. d. A.-
raadsleden in de Vlissingse raad
zoals gemeld een motie In bij het
voorstel tot het verlenen van een
voorschot van 3% op een eerlang te
verlenen loonsverhoging aan het ge-
meentepersoneel. Tijdens de verga
dering van donderdag staakten de
stemmen over deze motie: 1010.
Vrijdagmiddag werd deze motie op-
nieuv) in stemming gebracht. Dit
maal was de raad volledig. De motie
werd nu met 10 stemmen voor en 11
tegen verworpen.
Voet van matroos in
Terneuzen af gekneld
De 25-jarige Duitse matroos H. W.
uit Frankenthal, matroos aan boord
van het sleepschip „Flandre" van de
scheepvaartmaatschappij C.N.F.R.
uit Straatsburg kwam donderdag bij
het verhalen van het schip in de
Westsluis te Temeuzen in de lus van
een staalkabel te staan. Toen de
sleepboot de kabel aantrok, werd de
voet van de matroos afgekneld.
Dubbele tuben: Voordeliger prijs,
uw tonden vrogen het beste.
maar dat het gemakkelijker was de-
zo afdelingen samen te voegen en
dus de gehele raad Ineens bij het
vooronderzoek te betrekken. „Dat
komt een vlottere behandeling van
de begroting slechts ten goede", al
dus de heer Kolff.
De P. v. d. A.-woordvoerder, de heer
F. G. Smit, kon zich wel aansluiten
bij de mening van de heer Kolff.
(Slot van pag. 1
kaar gezet is dit dijksonderdeeltje
dus 8 meter hoog cn weegt bijna
130.000 kg. -
Bijna 12Y2 miljoen
Tot nu toe is er in deze grootste
zaak, die de firma Leijs ooit onder
handen gehad heeft, 7238 kubieke
meter beton voor de caissons, 1257
kubieke meter beton voor de opzet-
stukken en 1635 ton wapeningsstaal
verwerkt, in totaal dus bijna 872
miljoen kg beton en meer dan 1.6
miljoen kg staal, plus nog de nodige
tonnen bekistingshout. In totaal is
er voor de caissons en de opzetstuk-
ken bijna 10.4 miljoen kg beton en
rond 2 miljoen kilo wapeningsstaal
nodig
Sinds kort levert een werkterrein
even voorbij de werkhaven onder
Veere eenzelfde „betonbedrijvig-
heid" op. Daar werkt de firma Van
Hattum en Blankevoort namelijk
aan de vervaardiging van de ze
ven grote doorlaatcaissons, die
het Veerse Gat tussen de twee
dijkgelden vanaf Walcheren en
Noord-Beveland moeten afsluiten.
De 42 caissons langs de Walcherse
kanaaldijk leveren een imposant aan
zicht in het vlakke land. Er rondom
en er op zijn de werklieden slechts
"kleine figuurtjes. Grommend krui
pen een 18 meter hoge torenkraan
en een dragline er langs en tussen
door, terwijl in de omgeving van de
directiekeet de betonninstallatie
miljoenen „kubs" beton produceert
en aflevert. Langzaam maar zeker
nadert dit belangrijke onderdeel van
de afsluitingswerkzaamhcden zijn
einde. In juni of juli zal de betonfa-
briek afgebroken worden en enige
tijd later zullen de laatste caissons
van de dijk langzaam naar de dam
men schuiven
J. H. Kaasjager benoemd
tot stationschef te Goes
Met ingang
bij de Neder]
van 1 februari a.s. is
erlandse Spoorwegen tot
chef van het station Goes benoemd
de heer J. H. Kaasjager, die tot dus
ver chef van het station Sliedrecht
was. De heer D. Otten uit Goes volgt
de heer Kaasjager op: per gelijke da
tum is de heer Otten benoemd tot
stationschef te Sliedrecht,
Laatste nieuws van Parijse modemarkt
(Van c
j redactrice)
De niet zo flatteuze, maar dikwijls
Sebruikte uitdrukking „De oudjes
oen het nog best", is alweer seizoe
nen lang van toepassing op madame
Coco Chanel, die men met recht één
der oudgedienden van de Franse cou
ture mag noemen. Haar voorjaars
show vormde de finale van de Parijse
voorjaarsmodeweek, en haar vaste
clientèle onder wie de hertogin
van Windsor, de chansonière Juliet
te Gréco, en Geneviève Fath is ook
ditmaal niet karig geweest met ap
plaus.
Dat applaus gold ook nu weer in de
eerste plaats haar „tijdeloze" soepele
tailleurs, waarvan de garneringen
ditmaal vaak bestaan uit leer en bor
duursel en die voorts dikwijls met
veel knopen op heupen en zakken
versierd zijn, terwijl vele van de tail
leurrokken plissés vertonen. Chanel
heeft bovendien, evenals velen van
haar collega's, de kraagloze mantel
verkozen; de mantels zijn recht ge
sneden, hebben zijnaden en kunnen
volgens insiders tot de „topcreaties"
op mantelgebied van dit seizoen ge
rekend worden. De bolero-jasjes die
Chanel in haar lentecollektie intro
duceert, zijn voor haar een nouveau
té: haar avondtoiletten zijn kort
en hebben wijde rokken, gesteund
door omvangrijke petticoats.
Bij de „hekkesluiters" van de Pa
rijse voorjaarsmodeweek hoort ook
liet Frans-Spaanse modehuis Lan-
vin-Castillo dat als nouveauté on
der meer ëen kledingstuk brengt
dat half cape, half mantel is: de
naam is „tapado". Deze cape-man
tels, meestal gemaakt uit zware
zijde, zijn rose, geel of blauw van
kleur en worden gemaakt in ver
schillende lengten.
Zwart, wit en framboos zijn voorts
de kleuren In de collektie van Lan-
vin-Castillo, naast veel bruin. Japon
nen met ceintuur hebben een iets
bloezende rug, de halslijnen zijn
soms van voren vierkant, aan de rug
zijde rond, terwijl de kleding voor
overdag meestal mouwloos is.
Jean Dessès beeft de langste Japon
nen in deze show-week getoond: ze
reiken tot halverwege de kuit. In
deze collektie krijgen do heupen de
meeste aandacht, en die aandacht
Ideale hoofdbedekking, gelanceerd
door het Londense modehuis Jacoïï:
een turban die absoluut kreukvrij is,
èn blijft. Op koude dagen kan aan
deze turban een sjaal bevestigd wor
den.
wordt gevangen door laag geplaatste
ceintuurs, plooien en draperieën.
Kleuren: veel wit, beige, lichtblauw
en geraffineerde kleurencombinaties
zoals chocoladebruin met rose, of
bleekrose met lichtgeel.
Guy Laroche tenslotte lanceert een
collektie waarin het thema „gemak
kelijke kleding" domineert, zoals bij
de meesten van zijn collega's. Zijn
rokken bedekken evenals vorig sei
zoen nog juist de knie. Laroche be
steedt vrij veel aandacht aan de bus-
telijn (dit in tegenstelling tot het be
faamde huis Dior) en doet dit door
zeer diepe decolletés bij de avond
kleding en door sterk tailleren van
zijn lichtgewicht wollen mantels.
Lichtblauw, zachtroze en wit zijn
hier favoriete kleuren; kerserood en
zwart zorgen vaak voor een sprekend
contrast met het wit.
Raad van beroep
behandelde zaak
De raad van beroep behandelde don
derdag te Middelburg onder voorzit
terschap van mr. W. C. van Swie
ten een zaak van de bouwarbeider
C. S. uifc Oudelande contra het be
stuur van de bedrijfsvereniging
voor de bouwnijverheid. C'. was In
beroep gegaan tegen een beslissing
van ue bedrijfsvereniging, die kla-
ger geen uitkering wegens arbeids
ongeschiktheid wilae verlenen toen
deze een ongeluk overkwam met zijn
bromfiets. De bedrijfsvereniging was
namelijk van mening, daf het on
geluk gebeurd was toqn S. onder
invloed van sterke drank verkeerde.
S. verklaarde, dat hij niet onder in
vloed van sterke drank verkeerde.
Hij had de bewuste dag, de 4e mei,
des middags naar de voetbalwed
strijd TurkijeNederland geluisterd,
had 's avonds nog thuis gegeten en
was vervolgens omstreeks 9 uur het
café van J. den D. te Hoedekens-
kerke binnengestapt.
Daar had hij een portie patates-fri-
tes met mosselen en eenzelfde por
tie met worst besteld. Vervolgens
vroeg hij om een flesje bier. De ca
féhouder had hem echter een flesjo
limonade gebracht. „Heeft U daar
niet tegen geprotesteerd?", wilde
de ra adsvoorzitter weten. „Nee, dat
heb ik niet gedaan", antwoordde S.
Als getuige werd de caféhouder ge
hoord. Hij bevestigde, dat S. iets
te eten had besteld. Toen de man
echter om een glas bier vroeg, had
hij hem aangeraden een flesje limo
nade te nemen.
„Ik zag, dat deze klant genoeg
had", verklaarde de caféhouder
op een vraag van mr. Van
Swieten, waarom hij limonade
gebracht had. „Hoe zag U dat?",
vroeg de voorzitter. „Dat weet ik
iuist niet. Ik kan er geen ver
klaring voor geven. Maar als ik
merk, dat cafébezoekers genoeg
sterke drank gedronken hebben,
dan geef ik ze niet meer. En dan
hoeven ze ook geen tweede keer
aan te dringen. Ik wil juist niet
dat er mensen in mijn café dron
ken worden", verzekerde de café
houder.
Ook de gebroeders M. en C. R. uit
Baarland, die op die dag bezoeker
van het café waren, waren tot de
overtuiging gekomen, dat S. een
biertje te veel gedronken had, toen
hij het café binnenkwam. Zij waren
van mening, dat S. niet in staat was
zijn bromfiets naar behoren te
besturen. De gemachtigde van de.
bedrijfsvereniging, mej. mr. Van der
Wal, betoogde daarom, dat volgens
de bedrijfsvereniging het ongeval te
wijten is aan het gebruik van sterke
drank en dat de arbeidsongeschikt
heid daarmee in verband staat. De
raad van beroep zal binnen 3 weken
uitspraak doen.
Zeeuwse successen op
expositie te Den Bosch
De in h et afgelopen weekend in 's-
Hertogenbosch door de Nederlandse
konijnenfokkers- en de Nederlandse
pluimveefokkersbond georganiseerde
tentoonstelling heeft voor verschil
lende leden van de Middelburgse ver
eniging „Nut cn Sport" succes opge
leverd.
In de ruime veemarkthallen waren
ruim 4000 dieren tentoongesteld;
3300 konijnen, ruim 700 stuks pluim
vee en gevolgelte en 50 cavia's.
Met zijn inzending havanakonijnen
behaalde P. J. den Hollander 1 maal
Z.Z.G. en 11 maal Z.G.; A. A. Cle
ment met hetzelfde ras 6 maal Z.G.;
M. v. d. Weel met polen 1 maal
Z.Z.G. en 2 maal Z.G.: L. Adriaanse
met zilvervossen 3 maal Z.G. en 1
maal G.G. en met cavia's 1 maal Z.
G. cn 3 maal G.G.; A. Fransooi met
gouwenaar 1 maal Z.Z.G., 5 maal
Z.G. en 2 maal G.G.; J. Dommisse
met tan 1 maal Z.Z.G. en 1 maal Z.
G. en 1 maal G.G.; P. v. d. Weel met
cavia's 1 maal Z.Z.G. en 1 maal Z.G.;
J. v. d. Weel (jeugdlid) 1 maal Z.G.
en 1 maal G.G., eveneens met ca
via's; A. Dingemanse 1 maal Z.G.
met rljnlander; L. J. Jansen 1 maal
Z.G. met wener wit en J. H. Wigard
met franse hangoor 1 maal G.G
Honderden uit het gehele land 'be
zochten deza „monsterehow,'*