Komende onafhankelijkheid van Kongo verscheurt België niet Nederlandse Spoorwegen bereikten vorig jaar een goed resultaat HUURVERHOGING 20 PCT. MET INGANG VAN 1 APRIL DONDERDAG 21 JANUARI 1960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 1 VROEGER NIETS DAN SPOT VOOR KARTONNEN KONING Kongolezen verlekkerd op Belgisch bier; niet op coca-cola of wodka (Van onze correspondent te Brussel) Na een halve eeuw lang een koloniale mogendheid te zijn ge weest sluit België een hoofdstuk van zijn geschiedenis af. Dit jaar zal de Kongolese staat het levenslicht aanschouwen. Nadat de inlandse bevolking de laatste.maanden in de roes van de komende onafhankelijkheid heeft geleefd, is voor de Kongolese leiders het ogenblik aangebroken om zware verantwoordelijk heden te aanvaarden. In brede kringen wordt verwacht dat de ronde-tafelconferentie die gisteren te Brussel aanving de weg zal effenen voor een nieuwe vruchtbare Belgisch-Kongolese sa menwerking. Ondanks het belang van de komende conferentie kan niet worden beweerd dat de doorsnee-Belg een overmatige interesse aa nde dag legt voor de zaak. Voor de Nederlanders, die zich destijds zo sterk passioneerden voor de ontknoping van de Indonesische kwestie kan dit misschien eigenaardig schijnen. De O.-I. Compagnie, Max Havelaar, Atjeh, Oud-Indischgasten, rijsttafels en koloniale produkten waren voor de Hollanders stevig vast geankerde historische begrippen of werkelijkheden van iedere dag geworden, maar dergelijke tradities heeft België nooit gekend. Toen Leopold II in 1908 het Kongo- gebied bij testamentaire beschikking aan België overmaakte werd het ko ninklijk legaat allesbehalve met gro te vreugde aanvaard. Velen hadden niets dan spot over voor de „karton nen koning" die van België een ko loniale mogendheid wilde maken. Veel is er sedertdien veranderd. Toch was Kongo voor de gemiddelde Belg lange tijd slechts een ver verwijderd wereldje apart;. In het moederland zag men nauwelijks enkele Ifongol- zen. Hier en daar een zwarte man met kroeshaar die op de markt heil zame planten verkocht of een gegalo- neerde portier in een koloniale maatschappij te Brussel. De man van de straat vermoedde weinig van de reusachtige inspanningen van de Bel gische administratie, die in enkele decennia een ongezonde, ontoeganke lijke streek in het hartje van Afrika grondig veranderde. Kongo uitzondering? Na de Tweede Wereldoorlog kwam er een zekere kentering. In de alge mene stormloop tegen het koloniaal beheer stond Belgisch Kongo met zijn fantastische ondergrondse rijk dommen pal. Onder de jongen Belgen steeg de belangstelling voor een ko loniale carrière. Toch bleef het aan tal Belgen in de kolonie steeds be trekkelijk gering. Het leek of Kongo in het wereldgebeuren een uitzonde ring vormde. Het leek echter ook alsof vele Belgen dat ondanks de uiterlijke verschijnselen niet goed ge loofden. De bloedige incidenten van 4 ja nuari 1959 te Leopoldsville waren een pijnlijke verrassing, vooral door hun onverwachtheid. Toch wonnen de Belgen spoedig hun kalmte terug. Vroeg of laat moest de onafhankelijkheisbeweging zich ook in Belgisch Kongo manifeste ren. Men wist het in België. De uitbarsting kwam alleen wat vroe- ger dan men had verwacht. Geen elg, zelfs niet in de meest con servatieve kringen, beriep zich op bijvoorbeeld „onvervreemdbare rechten" om zich met geweld in Kongo te handhaven. Niemand heeft in het moederland ooit aan enige militaire tegenactie gedacht. Kolonisten in Abako De enigen die er aanvankelijk heftig tegen in beweging kwamen waren sommige kolonisten. Volgens hen was de regering te Brussel gezwicht voor het geweld van onverantwoordelijke inlandse elementen. Als zij het voor het zeggen hadden gehad, was alles anders verlopen Inderdaad zag het er even naar uit, alsof er nit hun rangen een sterke man, een soort generaal Massu zou opstaan. Lang duurde de opstandig heid echter met. De blanken die niet willen emigreren hopen ook in do Kongolese natie van morgen de kost te verdienen. Voorzichtigheid is dus geboden. Reeds hebben 1500 onder hen zich aangesloten bij de... Abako, de meest onstuimige onder de inland se onafhankelijkheidsbewegingen. Afgezien van de normale conflicten tussen regering en oppositie over pro cedurekwesties heeft het Kongolese probleem in België geen politieke strubbelingen van betekenis veroor zaakt. Wat de kern van de zaak be treft zijn de politici het trouwens eens. Kongo moet in 1960 zijn onaf hankelijkheid verwerven. De inheem se bevolking zal zelf de toekomstige structuur van de staat mogen bepa len. De regering zal waarborgen ver lenen aan blanke koloniale ambtena ren die vroeger dan voorzien naar het moederland zullen moeten terugke ren. België zal bovendien dit jaar niet minder dan 5 miljard uittrekken om Kongo te steunen. Wat bij de huidige situatie van de Belgische schatkist een bijzondere inspanning betekent. Aan de vooravond van de ronde-ta felconferentie heerste naar 't schijnt in Belgische leidende kringen een ge matigd optimisme. Men heeft de indruk dat de bruggen niet werden opgeblazen en dat beide partijen een ernstige basis nastreven voor een toekomstige samenwerking. Welke vorm zal deze samenwerking aannemen? Wellicht zullen België en Kongo als twee souvereine staten onder één gemeenschappelijke kroon komen. De recente landreis van de koning heeft aangetoond dat Boude- wijn het vertrouwen van de inheemse bevolking heeft bewaard. De afstam meling van Leopold II werd herhaal delijk toegejuicht als „de koning van de onafhankelijkheid". Over de structuur van de toekomstige Kon golese staat wenst men zich in België niet officieel uit te laten. Rekening houdend met de grote verscheiden heid van stammen in de zes Kongo lese provincies vraagt men zich wel af of het federalisme uiteindelijk niet de meest aangewezen staatsvorm zou zijn. Maar als gezegd, Kongo moet zelf beslissen. Politieke rijpheid De Belgen erkennen dat vele Kongo lese leiders het benijs hebben gele verd van hun politieke rijpheid. Na dat zij een jaar lang in de roes van de komende onafhankelijkheid heb ben geleefd is de tijd van bezinning aangebroken. Te Brussel hoopt men dat de inheemse leiders hun vaak zeer scherpe meningsverschillen ter zijde zullen stellen om zich reken schap te geven van hun verantwoor delijkheid en hun verplichtingen te genover een bevolking van 13.500.000 zielen. Een bevolking die in een door de natuur rijkelijk bedeeld land een gelukkige toekomst tegemoet kan gaan, maar die ook ten N prooi kan vallen aan anarchie, stammenoorlog en misère. In het beginstadium is de voorspoed van Kongo ondenkbaar zonder aanzienlijke financiële hulp bronnen en uitgebreide technische en administratieve steun. België heeft deze loyaal toegezegd. Op die manier ook hoopt men dat de jonge Kongolese staat geen gehoor zal verlenen aan vreemde lokvogels. In dit verband stipte iemand aan dat de Kongolese bevolking verlekkerd is op het Belgisch bier en dat zij niets voelt voor coca-cola en wodka. Men kan slechts hopen dat dat een argument temeer zal vormen. (Slot van pag. 3) aldus de memorie van toelichting, om een langzaam voortschrijdend proces, dat zijn aanvang neemt in ltleine gemeenschappen ten plattelan- de en eerst later voltooid zal zijn in de grote steden in het westen des lands en in andere centra waar een snelle ontwikkeling plaatsvindt. Te gelijkertijd vindt een overeenkom stige ontwikkeling plaats die begint bij de duurdere woningen en zich geleidelijk uitbreidt naar die met la gere huren. De liberalisatie van de woningmarkt zal daarom naar de mening der re- ing in drie fasen moeten verlopen, beginnen in enkele gebieden en geleidelijk uitbreidend tot het gehele land. Het publiek dient gelegenheid te krijgen zich aan de nieuwe situatie aan te passen. Ernstige schokken mogen zich niet voordoen. De rege ring wil daarom voorshands dus slechts in enkele gebieden en naar wij reeds meldden staan op dit ogen blik reeds Zeeland en een groot deel van Friesland daarvoor op de nomi natie beginnen met gehele of ge- Nieuw diesel-elektrisch materiaal voor niet geëlektrificeerde baanvakken (Van een onzer redacteuren.) De Nederlandse Spoorwegen hebben in 1959 een beter bedrijfsresultaat bereikt dan het jaar daarvoor, doordat, do verhoogde economische activi teit het vervoer gunstig beïnvloedt. Ook voor 1960 zijn de verwachtingen hoopvol. Dit zei woensdagochtend do president van de Nederlandse Spoor wegen, ir. J. Lohmann op een nieuwjaarsreceptie voor de Nederlandse pers. Ir. J. P. Koster, directeur van de Nederlandse Spoorwegen, voegde daaraan toe, dat in dit jaar nieuw diesel-elektrisch materieel op niet ge ëlektrificeerde baanvakken zal verschijnen, dat een maximum aan com fort biedt. De treinen dienen ter aanvulling van het bestaande diesel- elektrische materieel, de z.g.n. blauwe engelen. Uit het overzicht dat de heer Loh mann over het afgelopen jaar gaf bleek. dat het reieigersvervoer ondanks de lagere zomertop, op het zelfde niveau bleef als in 1958. De omvang van het goederenvervoer nam naar schatting ten opzichte van 1958 met ruim 3 procent toe. De ont vangsten uit de sector van het reizi- gersvervoer wijken weinig af van die van 1958, de opbrengsten uit het goederenvervoer zullen naar schat ting met twee procent zijn gestegen. In het vervoer naar het buitenland richtte de reizigersstroom zich voor al op Parijs en Italië. De omvang van dit vervoer was zelfs groter dan in het topjaar 1957. De vraag naar N.S.-dagtochten nam met 40 procent toe. Voor de goede rendiensten zijn 500 stuks van een nieuw type gesloten wagen in bestel ling. dat met behoud van het draag vermogen negentien kubieke meter volume meer heeft. Dit type is be stemd voor het vervoer van lichte goederen van groot volume. In het icatersnoodgcbicd vaTuin dorp Oostzaan dat door de storm een grimmig aanzien heeft gekregen, zijn woensdagochtend ■militairen en ma rechaussees ingezet voor de bewa king van de eigendommen van de bewoners der overstroomde huizen. Kleumend in de gure stormwind staan hier militairen met stenguns aan de rand van het wijkende water Foto onder. Storm hindert droogleg ging van Tuindorp Oostzaan. De storm leverde extra moeilijkheden op voor de technici aan de pompen wel ke werken aan de droogmaling van Tuindorp Oostzaan. Tuinhuisjes uit de volkstuintjes worden n.l. door de wind tot aan de Cornelis Douwesweg achter de N.D.S.M. gedreven en nes telen zich met wrakhout en dergelij ke voor de aanzuigleiding van de pompen. Er moeten bootjes aan te pos komen om de mondingen van de pijpen vrij te maliën. Auto-slaap trein Bij wijze van proef zal van 30 juni tot 1 september elke donder dag van Amsterdam een z.g. auto- slaaptrein vertfékken naar Avig non. In Nederland kan men daar in auto's inladen in Amsterdam en Den Bosch. Reizigers, die bij de auto's behoren staat een slaap- rijtuig of ligrijtuig ter beschik king. Per trein worden 36 auto's geladen. Er zal een nieuwe doorgaande ver binding Amsterdam-Groningen-Bre- bestaande ochtendverbinding Bre- men-Groningen op te nemen in de aansluitende sneltrein naar Amster dam. In de namiddag wordt dit rij tuig weer naar Bremen vervoerd. Twente krijgt op werkdagen een rechtstreekse verbinding met Dussel- dorp doordat een Duitse dieseltrein Gronau-Dusseldorp-München-Glad- bach Enschede als begin- en eindpunt krijgt. Verder worden verscheidene verbindingen met het buitenland met ingang van de zomerdienst versneld. Gesteund door het succes van de snelle goederentrein Venlo-Base 1 is besloten tot invoering van dezelfde soort treinen van Nederland naar München, Neurenberg en Parijs en verder. Ze gaan nog vóór de zomer rijden. Nieuw materiaal In het tijdvak 1960—1962 zal een aantal nieuwe diesel-elektrische dric- rijtuigtreinstellen in gebruik worden genomen. Elk treinstel bestaat uit een motorrijtuig met afdeling tweede klasse, een tussenrïjtuig tweede klas se en een koprijtuig eerste-tweede klasse. In de eerste klasse zijn 24 de tweede klasse 168 zitplaatsen. Bij deze nieuwe treinen zal afgestapt worden van de zogenaamde koers- borden en zal de richtingaanduiding "geschieden door middel van verlichte llmrollen die op verschillende plaat sen in de zijwanden van de trein zijn aangebracht. De verwarming en de ventilatie van de rijtuigen zijn aan zienlijk verbeterd. De verwarming geschiedt met verwarmde lucht, die gedeeltelijkvers van buiten en ge deeltelijk vanuit bet inwendige van het rijtuig wordt aangezogen. De bui tenschuifdeuren zullen elektro-pneu- matisch worden bediend. De reiziger, staande op het balcon voor uitstap pen of op het perron voor Instappen, moet op een knop drukken, die bij elke deur is aangebracht op het bal con en aan de buitenzijde van het rijtuig. De deur opent zich dan automa tisch mits vooraf door een door de machinist gegeven commando de bediening van de deuren is vrij gegeven. De deuren worden door deeltelijke buitenwerkingstelling van de woonruimtewet en vervolgens een einde maken aan de huurprijs- beheersing, waarbij echter vorlopig een zekere vorm van huurbescher- ming gehandhaafd dient te blijven. Tenslotte zal ook de huurbeschèr- ming moeten verdwijnen. Bovendien acht de regering reeds nu de tijd gekomen om de huur prijsbeheersing op te heffen voor bedrijfspanden met een jaarlijkse huurprijs van meer dan 5000 gul den (in de eerste gemeenteklasse) 3500 gulden (in de tweede en der de klasse) resp. 2500 gulden (vier de en vijfde klasse). Voor de goedkopere bedrijfspan-, den waarbij men met name denkt aan winkelwoningen en aan kleinere panden, waarin in liet algemeen bedrijven door kleine middenstanders en zelfstandigen als huurder worden uitgeoefend dienen de huidige regels te blijven gelden. Ook woningen boven een bepaalde huurgrens komen reeds voor liberali satie in aanmerking. In verschillende gemeenten Is de woonruimteverde ling met betrekking tot deze. wonin gen in feite reeds zeer .soepel, aldus de memorie van toelichting: De ver gunningverlenging geschiedt dan vrij gemakkelijk. Liberalisatie van huur prijzen en huurbescherming moet hier op kunnen volgen. Waar de grens kan worden gelegd zal van ge meente tot gemeente uiteraard ver schillend zijn. Hierover zal overleg met de gemeentebesturen worden ge pleegd. Andere bescherming Zo lang na opheffing van de huur- prijsbeheersing nog hnurbescherming nodig is, kan deze van andere aard zijn dan thans. De regering stelt daartoe een regeling voor, die in be ginsel de vrije beschikking van de verhuurder over zijn pand na het einde van de huur en verhuur her stelt. Alleen ingeval ernstige belan gen van de huurder zich tegen ont ruiming verzetten kan op diens ver zoek de rechter ingrijpen en de ont ruiming enige tijd opschorten. De rechter zal daarbij de belangen van beide partijen tegen elkaar af wegen en kan zo nodig een nieuwe huurprijs bepalen, die gedurende de termijn van de opschorting moet worden betaald. Deze regeling biedt daarmee de huurder bescherming te gen nïet-noodzakelijke ontruiming, waarbij „gewichtige belangen" in het gedrang zullen raken en vormt tevens een rem op ongemotiveerde prijsverhogingen. Louwes treedt af ais voorzitter landbouwschap Naar wij vernemen zal de heer H. D. Louwes waarscliijnlijk in mei af treden als voorzitter van het Land bouwschap. De heer Louwes, dio eerst voorzitter van do Stichting voor de landbouw is geweest, werd bij de oprichting van het Landbouw schap voorzitter. Hij trad toen af als voorzitter van het Koninklijk Neder lands Landbouw Comité. Als zijn opvolger worden verschillende perso nen genoemd, doch hieromtrent staat naar het schijnt nog niets vast. Anton Radecker overleden In zijn woning te Blaricum is op 72- jarige leeftijd overleden de beeld houwer Anton Radecker. Hij heeft veel samengewerkt met zijn broer John, die het nationaal monument op de Dam te Amsterdam maakte. Decoraties van Anton Radecker treft men onder meer aan bij het gebouw van „De Bijenkorf" te Den Haag en aan het „American Hotel" te Am sterdam. In het Congres-Paleis te Brussel is woensdag de Ronde-Tafel-Conferen tie over de Kongo begonnen. Deze telefoto geeft een overzicht van de conferentie tijdens de openingsrede van premier Eyskens. Op de voor grond met zijn rug naar de camera Kasavoéboe met zijn delegatie. de conducteur gesloten. Dit wordt bij de machinist gesignaleerd door middel van een lamp, die te vens als vertreksein dient. De treinstellen zullen, voor de eer ste maal bij binnenlands mate rieel. worden voorzien van een om roepinstallatie waarmee de con ducteur tijdens de rit mededelin gen kan doen aan de reizigers. Eisenhower in juni naar Japan Elsenhower zal omstreeks 20 jnni, wanneer hij van de Sowjetunie terug keert naar de Verenigde Staten, een bezoek aan Japan brengen, Eisenhower heeft premier Kisliï, die momenteel in Washington vertoeft, verzocht kroonprins Akiliitï en prin ses Michiko uit te nodigen voor een bezoek aan de Verenigde Staten. De uitwisseling van bezoeken ge schiedt ter gelegenheid van het feit dat de Verenigde Staten en Japan honderd jaar geleden diplomatieke betrekkingen aanknoopten, aldus heeft het Witte Huis medegedeeld. Minister Oberlander zal niet worden ontslagen De regering van Bonn heeft woensdag bekend laten maken dat zij geen reden ziet om de minister van vluchtelingen- 'laken Theodor Oberlander te ontslaan wegens zijn nazi verleden. Obprlander wordt er door de commu nisten van beschuldigd aan het hoofd te hebben gestaan van een Duitse le gergroep die in 1941 een massamoord op meer dan 2000 Polen heeft ge pleegd in de (toen nog Poolse) stad Lemberg (nu het Russische Lwow). Oberlander houdt vol dat de Polen al waren vermoord door de Russen voor dat de Duitsers de stad binnentrok ken. „Er zijn geen redenen om de status van minister Oberlander in het kabi net te wijzigen, nu of in de afzienbare toekomst", aldus verklaarde een rege ringswoordvoerder te Bonn. Hij voeg de eraan toe dat de regering „ervan overtuigd is" dat de commissie uit het Europese verzet die op het ogenblik in Den Haag de beschuldigingen tegen Oberlander onderzoekt „tot de zelfde conclusie zal komen". Drie soldaten werden slachtoffer van verkeer De 20-jarige dpi. soldaat G. Zwart uit Velzen is gisteren omgekomen toen de jeep welke hij bestuurde bij Leuvenum (Ermelo) in de wegberm raakte en slipte over sneeuw en ijs. Van de vier inzittenden werden drie uit de wagen geslingerd. Zij kwamen met de schrik vrij. De soldaat Zwart raakte bekneld achter het stuur en werd gedood. Het slachtoffer was ongehuwd en diende bij het A-eskadron van het 102de verkenningsbataljon in 't Har de. De 19-jarige dpi. soldaat W. A. Nag- tegaal kwam om, toen hij tussen Ede en Arnhem de weg overstak en door een passerende auto werd aan gereden. De soldaat, die afkomstig was uit Maarssen, diende bij de k-compagnie in het depot van de verbindings dienst te Ede. In Hoek van Holland is de 22-ja- rige Engelse militair John Cox om het leven gekomen. De jongeman verliet op de fiets het zgn. transitcamp. Voor hij de straat overstak om naar het aan de overzij de gelegen fietspad te rijden, wacht te hij even om uit te kijken. Achter hem reed een auto, die hem op een zeker ogenblik passeerde. Waar schijnlijk door het stormweer ge raakte hij onder de auto. Hij werd naar het militair hospitaal in Den Haag gebracht, waar hij later is overleden. Dode en zwaar gewonde bij auto-ongeluk te Tilburg Woensdagmorgen is op de Bredasc- weg in de zgn. Doilgewijk van Til burg een vrachtauto door nog onbe kende oorzaak tegen een boom gere den. De wagen kwam uit de richting Breda. De bestuurder, de 23-jarige Aggiels uit Oeffeit werd zwaar ge wond overgebracht naar het zieken huis te Tilburg. Men vreest voor zijn leven. Achter in de cabine trof men het stoffelijk overschot aan van de 48- jarige expediteur J. Coenen uit Box meer, die daar kennelijk had liggen slapen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 7