PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT de BILT „BERMUDA" VERGING: VIJF DODEN Jong schippersechtpaar op Westerschelde om het leven gekomen LIEVE VROUWENKERK" GESTRAND OP VLIEHORS GENERAAL MASSU HAD MET GUILLAUMAT ONDERHOUD R.T.C. OVER BELGISCH KONGO IN BRUSSEL BEGONNEN Twee Vlissingse zeelieden voor Nederlandse kust verdronken 203e jaargang - no. 17 Dagöiad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie P. van de Velde en F. B. den Boer. Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteur: W. Leertouwer. Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per week, 7.00 p. kw.; fr. p. p. 7.25 per kw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Donderdag 21 jan. 1960 ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per mm. Minim, p. advertentie 4.—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) 23 cent per regel met een minimum van 1.—. „Brieven of adres bureau v. d. blad" 25 cent meer. Giro no. 359300 P.Z.C.. Middelburg. Bureaus: Vlissingen Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. i of 3546); Middelburg, Markt 51, tel. 3841; Goes, Grote Markt 2, tel. 4254 (b.g.g. adv. 2234); Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9, tel. 20; Terneuzen, Brouwerijstraat 2; Zierikzee, red. tel. 2425, adm. tel. 2094. Zware westerstorm teisterde land en zee Mijnenveger „Roermond" op drift De Nederlandse kustvaarder „Bermuda" Is gisteren voor Hoek van Holland tijdens een zeer zware westerstorm met man en muis vergaan. Aan boord bevonden zich vijf bemanningsleden, onder wie een jeugdige Vlissinger. Het is een geweldige worste ling met de elementen geweest, die van ongeveer half vijf woens dagmorgen geduurd heeft tot liet fatale moment, vijf minuten voor drie in de middag, toen de redding zo nabij scheen. Het schip maakte onverwacht slagzij en verdween in de golven. De reddingboot „President Jan Leis", de sleepboot „Gele Zee" en een hefschroefvliegtuig, die toegesneld waren om hulp te verle nen, moesten bij het invallen van de duisternis melden: geen overlevenden aangetroffen. In het water dreven een omgeslagen sloep en enkele reddingsgordels. De bemanning moet als het ware samengeperst in de kleine stuurhut hebben gezeten en zonder de minste kans op redding met het schip in de golven zijn verdwenen. Ze zaten als ratten in een val en niemand heeft kans gezien overboord te springen. Nasporingen op het strand waren tevergeefs. gen. Een half uur later was er niets meer van de „Bermuda" te zien. Mo gelijk is de lading brouwgerst, waar mee men onderweg was van Kings- lynn naar Wijneghem bij Antwerpen verder aan het schuiven gegaan, waardoor de slagzij vermeerderde en de ondergang niet meer kon worden afgewend. Kapitein was de 43-jarige gehuw de A. Westers uit Suffolk. Verder bevonden zich aan boord de 19-ja- rïge J. Schokkenbroek uit Stads kanaal, de 17-jarige matroos J. Sturm uit Vlissingen, de 19-jarige matroos onder de gage F. Kats uit Den Haag en de 16-jarige kok A. L. Hofstra uit Leeuwarden. De „Bermuda" was eigendom van de rederij van die naam en hoorde thuis te Delfzijl. De eigenlijke ka pitein A. Smit was toevallig thuis gebleven en was vervangen door kapitein Westers. Aart de grond Het 7254 ton metende Nederlandse schip „Lieve Vrouwenkerk'' van de N.V. Nederlandse Scheepvaart Maat- Beperkte dijkbewaking in twee districten De „Bermuda" kreeg in de ochtend water in de machinekamer. Het steeg tot twee meter en het schip begon slagzij te maken. Er wérd sleepboot hulp gevraagd. De „Gele Zee" maak te vast en begon de moeizame tocht van zes mijl naar Hoek van Holland. De sleepkabel brak echter en de „Bermuda" raakte op drift. Men slaagde er echter weer in vast te ma ken en gedurende twee mijl ging het goed. Toen sloeg de „Bermuda" plotseling om en kwam ondersteboven te lig- Woningbeleid De gemeentebesturen van Zeeland mogen een bijzonder belangrijk advies uitbrengen, dat zelfs van landelijke betekenis kan zijn. Op uit nodiging van de ministers van maat schappelijk werk en volkshuisves ting zullen deze gemeentebesturen de vraag beantwoorden of een vrijer woningbeleid in hun gemeente mo gelijk is en zo neen, welke bezwaren zij hebben tegen het bij wijze van proef buiten werking stellen van de woonruimtewet 1947. Deze vraag, die de aandacht vestigt op het mogelijk einde van de wo ningnood eerst in Zeeland en straks in geheel Nederland is voor Nederland nieuw, maar zij is dat niet voor een aantal andere Eu ropese landen. En wellicht kan het nuttig zijn al vorens een oordeel in eigen land te geven eerst eens naar andere lan den te kijken, waar zich bij de wo ningvoorziening soortgelijke moei lijkheden voordeden als in Neder land. Ook in die andere landen was de vrije beschikking over de wo. ningen ontnomen aan de parti culiere bezitters en er waren huur- Srenzen vastgesteld, at stelsel heeft men jarenlang moeten handhaven, zodat er wel haast een geslacht is opgegroeid, dat een beetje verwonderd tegen een vrije „woningmarkt" aan kijkr- -,~t staat te kijken, omdat ze die vrijheid nim mer kenden. Toen in enkele van die landen bij het krimpen van de woningnood het plan rijpte om tot de vrije wo ningmarkt terug te keren, werden er heet wat bezwaren opgeworpen. Dat waren deels economische, deels sociaal-politieke bezwaren, maar de ondertoon van alles was een zekere beduchtheid voor de vrijheid, waar van men zich geen helder denkbeeld kon vormen. De Engelse regering heei't het on danks alle bezwaren aangedurfd om met geleidelijke overgangen in oktober 1958 het woningbezit vrij te geven. Tot verbazing van alle be zwaarden ging dat goed. Het Engel se volk stelde zich snel op de nieuwe toestand in en er was gelukkig! geen sprake van sociale onrust. In Duitsland is men op dit ogenblik bezig het woningbezit vrij te maken. De minister van woningbouw, Paul Lücke, wil dat in vier of vijf jaar trapsgewijze bereiken. In de sector van de sociale (arbeiders) woning bouw wenst hij nog een huurprijsbe- heersing te handhaven, die hij zoda nig denkt te hanteren, dat hij daar mee ook het huurpeil van andere wo ningen stabiliseert. Vrijwel alle politieke partijen in Duitsland hebben zich uitgesproken voor een vrije woningmarkt. Men verschilt alleen nog van opinie over de termijn van invoering. De een heeft meer haast dan de ander. Reeds eerder werd in Duitsland de prijsstop op winkelruimte-huren, op geheven en men deed er de verras sende ervaring bij op, dat die ophef fing zonder noemenswaardige conflic ten verliep. In Zwitserland werd enige tijd gele den nogal geprotesteerd tegen het feit, dat de Bondsraad de huurcontro- le wilde vervangen door een veel soe peler stelsel van toezicht op de hu renDat rumoer verstomde vrij (Zie slot pag. 3 kol. 1) schappij kwam dinsdagnacht in moei lijkheden en is op de Vliehorst aan de grond geraakt. Het schip ligt op de grote Zandplaat ten westen van het eiland Vlieland, die eens een deel uitmaakte van het eiland. Normaal ligt de plaat droog, alleen bij hoge waterstand staat hij onder water. Doordat de vloed alweer begon op te komen en er 's middags niet veel wa ter was weggelopen, was het niet mo gelijk de scheepsbemanning, onder wie zich de 16 jarige Danny van der Voorde uit Vlissingen bevindt, door middel van een wippertoestel van boord te halen. De auto's van de Koninklijke Noord en Zuidhollandse reddingsmaatschap pij konden niet langer ter plaatse blijven daar er anders een grote kans was, dat zij door het zeewater zou den worden overspoeld. Voor de be manning bestaat er geen gevaar. Het is niet onmogelijk, dat de bemanning vandaag als het weer zich gunstig ontwikkelt, zo van boord kan stap pen. Het schip was eerst op drift ge raakt, wist later positie te houden door het uitwerpen van twee an kers, maar sloeg later toch weer van die ankers los. Verbroken De Nederlandse mijnenveger „Roer mond" kwam eveneens door wester storm in moeilijkheden. Het schip kreeg een mankement aan het roer. Gisteravond om 18.45 slaagde de sleepboot van de firma Weismuller „Simson" erin vast te maken. De sleepboot „Cycloop" bleef in de buurt om eventueel stuurassistentie te ver lenen bij het binnenvaren van de ha ven in Den Helder. Weismuller heeft een contract op Lloyds open form (no cure no pays). Het „vangen" van de „Roermond" is niet zonder moeilijkheden verlopen. Omdat de „Roermond" geen roer meer had, moest het op zijn motoren koers zien te houden. De vaart, die het daarbij ontwikkelde was voor de 'eepbootkapiteins reden tot zorg. Gisteravond werd de verbinding tussen de sleepboot „Simson" en de mijnenveger „Roermond" ech ter verbroken. De gezagvoerder (Zie slot pag. 3 kol. 3) „VERTROUWEN IN DE GAULLE" „Gezag van generaal Challe erkend" Generaal Jacques Massu, de bekende Franse parachutisten-generaal, die militair bevelhebber en burgerlijk bestuurder van het district Algiers is, heeft woensdag, naar aanleiding van zijn gesprek met do Westduitse jour nalist Kempski, lid van de staf van de te München verschijnende „Siid- deutsche Zeitung" dat in dit blad werd gepubliceerd, een onderhoud ge had met de Franse minister van landsverdediging Pierre Guillaumat. Na afloop hiervan werd de volgende mededeling uitgegeven: 1 Generaal Massu heeft met minis ter Guillaumat gesproken over het werk van de gemengde militair-bur gerlijke commissie, die zich thans, in opdracht van de minister, in Alge rije bevindt, om te verzekeren dat de krijg tegen de opstandelingen wordt fevoerd in overeenstemming- met de ranse rechtsregelen. Het is de vaste ertuiging van" de generaal dat dit werk resultaten zal opleveren. 2 Omtrent het punt „het vertrouwen van de Algerijnen in De Gaulle" ver klaart Massu ervan overtuigd te zijn dat De Gaulle dit vertrouwen ver dient, „het streven van de president, om vrede tot stand te brengen de Bond liet middernachtelijk uur waren arbeiders gister avond voor de Vlissingse boulevard nog aan bet werk om een drietal gaten in de glooiing voor deze boulevard met riet en bazaltbïokken af te dekken. Duidelijk zijn op de fo to de diepe scheuren te zien, die in de 35 centimeter dikke asfaltlaag zijn gesprongen. (foto P.Z.C.) Een dode in Oldebroek Op liet land heeft gisteren een man het' leven verloren als gevolg van de stormwinden. De 76-jarige veekoop man Jan Leusinlc werd gedood, toen een rukwind hem met zijn fiets on der een auto drukte. Het ongeluk ge beurde bij Oldebroek op de rijks straatweg. voornaamste zorg van de Algerijnse bevolking in aanmerking geno men". 3 Omtrent het punt „het onbehagen in het Franse leger in Algerije" ver klaarde generaal Massu dat hij niet voorgeeft als woordvoerder van dit leger te kunnen optreden. Hij voegde hieraan toe: „iedereen in Algerije erkent het gezag van generaal Challe (de Franse opper bevelhebber in Algerije). Ikzelf en mijn korps (valschermtroepen) staan volkomen achter de leger commandant, wiens gezag en ge trouwheid tegenover president De Gaulle niet in twijfel kunnen wor den getrokken". IN EUROPA-ZAAL" Conferentie zal 4 weken duren In het paleis der congressen in Brus sel is woensdag de ronde-tafelconfe rentie begonnen, die zoals de Bel gische minister De Schrijver de vori ge maand in het parlement heeft me degedeeld „België in staat zal stel len de Kongolezen er van te overtui gen, dat de onafhankelijkheid in 1960 door hen zal worden verwor ven". In zijn openingstoespraak zei de Bel gische minister-president, de heer Eyskens, dat Kongo onafhankelijk zal worden maar dat de uitvoering van deze essentiële fase in de ge schiedenis van een natie zorgvuldig moet worden voorbereid. De heer Eyskens bevestigde voorts, dat de conferentie zich voornamelijk zal bezig houden met politieke vraag stukken en in het bijzonder zal trach- Vrouw (22) durfde niet te springen OP DE WOELIGE en opge- zweepte wateren van de Wester schelde heeft zich woensdag middag een scheepsramp vol trokken, waarbij een 24-jarige Belgische scliipper van een bin nenvaartuig en diens 22-jarige vrouw verdronkenDit dra ma speelde rond twee uur af in de zogenaamde „Schaar van Walsoorden", juist in een krom ming van de Westerschelde te genover bet Zuidbevelandse dorp Waarde. Het jeugdige Bel gische schippersechtpaar be vond zich op lichter „Vinotra II", die plotseling verkeerd op de golven kwam te liggen, ver volgens doormidden brak en zonk! In de loop van de ochtend was de 24-jarige schipper J. M. Tas uit Au- denaerde (België) met de „Vinotra II" uit Antwerpen vertrokken om via de Westerschelde en het kanaal Ter- neuzen-Gent naar Ertsvelde in Bel gisch Vlaanderen te varen. Hij had vrouw, die eveneens uit Audenaerde afkomstig was. Kinderen had het echtpaar niet en ook was er geen ma troos aan boord. In de „Schaar van Walsoorden" moest de jonge schipper een zwa re strijd voeren tegen wind en wa ter. Zijn 261 toil metende motor schip eigendom van de rederij Plouvier uit Antwerpen raakte ÜPIIIIIIIIIIIIIII llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Storm boven Zeeland j beschadigde onder meer Vlissingse glooiing fllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll steeds weer in moeilijkheden, was lastig op de golven te houden en zwenkte steeds af door de felle windstoten. Dit werd opgemerkt door de bemanning van het tank schip „Citerna X". Waarschijnlijk was er moeilijk met de „Vinotra II" te manoeuvreren, om dat het schip geladen was met een viertal grote losse tanks, die gevuld waren met 208 ton grondnotenolie. In luttele seconden werd het drama een feit, toen de „Vinotra II" door enkele plotselinge windstoten dwars op de golven kwam te liggen het schip steigerde en brak krakend doormidden... Het voorste gedeelte achterste stuk (met het stuurhuis) bleef als een. speelbal op de golven dansen Panische angst... In vliegende haast probeerde de „Ci terna" langszij te komen. Dit lukte tot op acht meterdichtbij genoeg om een lijn over te gooien, die door schipper Tas gevangen werd. Op het kritieke moment weigerde de jeug dige mevrouw Tas echter deze lijn om te doen, in zee te springen en zich naar de „Citerna" te laten trek ken. Zij durfde niet en in panische angst vluchtte zij terng naar het stuurhuis. Onmiddellijk rende haar man haar achterna en trachtte haar te overtui gen, dat een sprong aan de overge- worpen lijn de enige redding was. Maar terwijl zij in het stuurhuis angstig met elkaar praatten, ver dween het schip plotseling onver wachts snel in de diepte Lange tijd heeft ue „Citerna" daarna rondgevaren op de plaats van de ramp. Tevergeefs echter Ook een Zwitsers tankschip hielp mee aan dit speurwerk en wat later kwamen er boten van de rijkspolitie en talrijke andere vaartuigen. Wat wrakhout, een buikhelling van een roeiboot en een omgeslagen, lege roeiboot was alles wat men vond. Hier en daar maakte een grote plas olie de gol ven wat rustiger Twee losse ijzeren tanks spoelden later aan bij het haventje De Paal aan de Zeeuwsch-Vlaamse kust. Een vissersboot de Clinge II en een bootje van de scheepswerf te Hans- weert maakten vast aan deze tanks. Het betonningsvaartuig „Frans Nac- rebout" van het Nederlands Loods wezen in Vlissingen heeft op de ver moedelijke plaats van het wrak, na bij boei 50 een wrakboei gelegd. Minder storm in deze provincie Hoewel Zeeland dus een dramatische scheepsramp beleefde, was de storm (Zie slot pag. 2 kol. 1 Het stormweer van de laatste dagen, dat een groot aantal schepen op dé Noordzee in nood bracht, heeft twee Vlissingse zeelui gisteren het leven gekost. De 17-jarige matroos J. Sturm uit de Prinsenstraat in Vlis singen kwam om het leven, toen de kustvaarder „Bermuda" gistermid dag op S'/ï mijl van Hoek van Hol land plotseling kapseisde. De 5-koppige bemanning, die in de aan boord slechts gezelschap van zijn zonk vrijwel onmiddellijk, maar het stuurhut was samengeschoold moet 1 volkomen verrast zijn door dit plot selinge omslaan en verdween met het schip in de diepte. De 33-jarige bootsman L, Cijvat uit de Kanaalstraat in Vlissingen sloeg gistermorgen in de omge ving van Den Helder over boord van H. M. mijnenveger „Giet hoorn", die als vaste plaats Vlis singen heeft. Hij verdronk. Boots man Cijvat was gehuwd. ten de regelingen op te stellen voor de nationale structuur van Kongo. „De regering wenst U geen strakke en van te voren bepaalde agenda voor te stellen", aldus de Belgische minister-president. „Wij zijn hier niet om een definitie ve Kongolese grondwet op te stellen", aldus voegde hij hier aan toe, beto gende, dat het aan de regering van het onafhankelijke Kongo zal zijn zich uit te spreken over de definitie ve structuur van de jonge staat en over de toekomstige betrekkingen met België. Met applaus begroette de Kongolese delegatie de woorden van de Belgi sche premier, dat de conferentie tot constructieve oplossingen zal kunnen komen en dat dit doel kan worden bereikt „omdat wij bij de aanvang der besprekingen het eens zijn over het essentiële: de onafhankelijkheid van Kongo". De conferentie wordt gehouden in de „Europa-zaal" van het Brus selse congi-espaleis, waar als regel ook de ministerraden van de Eu ropese gemeenschappen vergade ren. De 81 Kongolese afgevaar digden, van wie er echter slechts 43 direct aan de bespreking zul len deelnemen, hadden met de Bel gische ministers Merchiers, Scheyven en Lilar en de tien Bel gische parlementsleden, die aan het overleg zullen deelnemen, plaats genomen aan in een vier kant opgestelde tafels. Verwacht wordt, dat de conferentie vier weken zal duren. De resultaten van de conferentie zullen door de Bel gische regering in wetsontwerpen aan het parlement worden voorge legd. In Tegucigalpa Is een komplot ontdekt tegen de regering van Honduras. Er zijn verscheidene arrestaties verricht. In de Sowj et-Unie is een stereomi croscoop gemaakt, die meer dan 600 maai vergroot. VERWACHT. Geldig tot hedenavond WIND FIT ZUIDELIJKE RICHTINGEN Zwaarbewolkt met tijdelijk regen of sneeuw. Tot matig of krachtig toe nemende, zuidoostelijke wind. Tem peraturen om het vriespunt, maar later in het zuidwesten van het land doordringen van zachtere lacht. ZON EN MAAN 22 januari Zon op 8.36 onder 17.08 Maan op 1.56 onder 12.17

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 1