PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
de BILT
„BERMUDA" VERGING: VIJF DODEN
Jong schippersechtpaar op Westerschelde
om het leven gekomen
LIEVE VROUWENKERK" GESTRAND OP VLIEHORS
GENERAAL MASSU HAD MET
GUILLAUMAT ONDERHOUD
R.T.C. OVER BELGISCH KONGO
IN BRUSSEL BEGONNEN
Twee Vlissingse zeelieden voor
Nederlandse kust verdronken
203e jaargang - no. 17
Dagöiad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie P. van de Velde en F. B.
den Boer. Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer.
Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per
week, 7.00 p. kw.; fr. p. p. 7.25
per kw. Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Donderdag 21 jan. 1960
ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per
mm. Minim, p. advertentie 4.—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 8 regels)
23 cent per regel met een minimum
van 1.—. „Brieven of adres
bureau v. d. blad" 25 cent meer.
Giro no. 359300 P.Z.C.. Middelburg.
Bureaus: Vlissingen Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g.
i of 3546); Middelburg, Markt 51, tel. 3841; Goes, Grote Markt 2, tel. 4254 (b.g.g. adv. 2234); Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9, tel. 20; Terneuzen, Brouwerijstraat 2; Zierikzee, red. tel. 2425, adm. tel. 2094.
Zware westerstorm teisterde land en zee
Mijnenveger „Roermond" op drift
De Nederlandse kustvaarder „Bermuda" Is gisteren voor Hoek
van Holland tijdens een zeer zware westerstorm met man en
muis vergaan. Aan boord bevonden zich vijf bemanningsleden,
onder wie een jeugdige Vlissinger. Het is een geweldige worste
ling met de elementen geweest, die van ongeveer half vijf woens
dagmorgen geduurd heeft tot liet fatale moment, vijf minuten
voor drie in de middag, toen de redding zo nabij scheen. Het
schip maakte onverwacht slagzij en verdween in de golven. De
reddingboot „President Jan Leis", de sleepboot „Gele Zee" en
een hefschroefvliegtuig, die toegesneld waren om hulp te verle
nen, moesten bij het invallen van de duisternis melden: geen
overlevenden aangetroffen. In het water dreven een omgeslagen
sloep en enkele reddingsgordels.
De bemanning moet als het ware samengeperst in de kleine
stuurhut hebben gezeten en zonder de minste kans op redding
met het schip in de golven zijn verdwenen. Ze zaten als ratten
in een val en niemand heeft kans gezien overboord te springen.
Nasporingen op het strand waren tevergeefs.
gen. Een half uur later was er niets
meer van de „Bermuda" te zien. Mo
gelijk is de lading brouwgerst, waar
mee men onderweg was van Kings-
lynn naar Wijneghem bij Antwerpen
verder aan het schuiven gegaan,
waardoor de slagzij vermeerderde en
de ondergang niet meer kon worden
afgewend.
Kapitein was de 43-jarige gehuw
de A. Westers uit Suffolk. Verder
bevonden zich aan boord de 19-ja-
rïge J. Schokkenbroek uit Stads
kanaal, de 17-jarige matroos J.
Sturm uit Vlissingen, de 19-jarige
matroos onder de gage F. Kats
uit Den Haag en de 16-jarige kok
A. L. Hofstra uit Leeuwarden. De
„Bermuda" was eigendom van de
rederij van die naam en hoorde
thuis te Delfzijl. De eigenlijke ka
pitein A. Smit was toevallig thuis
gebleven en was vervangen door
kapitein Westers.
Aart de grond
Het 7254 ton metende Nederlandse
schip „Lieve Vrouwenkerk'' van de
N.V. Nederlandse Scheepvaart Maat-
Beperkte
dijkbewaking in
twee districten
De „Bermuda" kreeg in de ochtend
water in de machinekamer. Het steeg
tot twee meter en het schip begon
slagzij te maken. Er wérd sleepboot
hulp gevraagd. De „Gele Zee" maak
te vast en begon de moeizame tocht
van zes mijl naar Hoek van Holland.
De sleepkabel brak echter en de
„Bermuda" raakte op drift. Men
slaagde er echter weer in vast te ma
ken en gedurende twee mijl ging het
goed.
Toen sloeg de „Bermuda" plotseling
om en kwam ondersteboven te lig-
Woningbeleid
De gemeentebesturen van Zeeland
mogen een bijzonder belangrijk
advies uitbrengen, dat zelfs van
landelijke betekenis kan zijn. Op uit
nodiging van de ministers van maat
schappelijk werk en volkshuisves
ting zullen deze gemeentebesturen
de vraag beantwoorden of een vrijer
woningbeleid in hun gemeente mo
gelijk is en zo neen, welke bezwaren
zij hebben tegen het bij wijze
van proef buiten werking stellen
van de woonruimtewet 1947.
Deze vraag, die de aandacht vestigt
op het mogelijk einde van de wo
ningnood eerst in Zeeland en
straks in geheel Nederland is
voor Nederland nieuw, maar zij is
dat niet voor een aantal andere Eu
ropese landen.
En wellicht kan het nuttig zijn al
vorens een oordeel in eigen land te
geven eerst eens naar andere lan
den te kijken, waar zich bij de wo
ningvoorziening soortgelijke moei
lijkheden voordeden als in Neder
land.
Ook in die andere landen was de
vrije beschikking over de wo.
ningen ontnomen aan de parti
culiere bezitters en er waren huur-
Srenzen vastgesteld,
at stelsel heeft men jarenlang
moeten handhaven, zodat er wel
haast een geslacht is opgegroeid, dat
een beetje verwonderd tegen een
vrije „woningmarkt" aan
kijkr- -,~t
staat te
kijken, omdat ze die vrijheid nim
mer kenden.
Toen in enkele van die landen bij
het krimpen van de woningnood
het plan rijpte om tot de vrije wo
ningmarkt terug te keren, werden er
heet wat bezwaren opgeworpen.
Dat waren deels economische, deels
sociaal-politieke bezwaren, maar de
ondertoon van alles was een zekere
beduchtheid voor de vrijheid, waar
van men zich geen helder denkbeeld
kon vormen.
De Engelse regering heei't het on
danks alle bezwaren aangedurfd
om met geleidelijke overgangen
in oktober 1958 het woningbezit vrij
te geven. Tot verbazing van alle be
zwaarden ging dat goed. Het Engel
se volk stelde zich snel op de nieuwe
toestand in en er was gelukkig!
geen sprake van sociale onrust.
In Duitsland is men op dit ogenblik
bezig het woningbezit vrij te maken.
De minister van woningbouw, Paul
Lücke, wil dat in vier of vijf jaar
trapsgewijze bereiken. In de sector
van de sociale (arbeiders) woning
bouw wenst hij nog een huurprijsbe-
heersing te handhaven, die hij zoda
nig denkt te hanteren, dat hij daar
mee ook het huurpeil van andere wo
ningen stabiliseert.
Vrijwel alle politieke partijen in
Duitsland hebben zich uitgesproken
voor een vrije woningmarkt. Men
verschilt alleen nog van opinie over
de termijn van invoering. De een
heeft meer haast dan de ander.
Reeds eerder werd in Duitsland de
prijsstop op winkelruimte-huren, op
geheven en men deed er de verras
sende ervaring bij op, dat die ophef
fing zonder noemenswaardige conflic
ten verliep.
In Zwitserland werd enige tijd gele
den nogal geprotesteerd tegen het
feit, dat de Bondsraad de huurcontro-
le wilde vervangen door een veel soe
peler stelsel van toezicht op de hu
renDat rumoer verstomde vrij
(Zie slot pag. 3 kol. 1)
schappij kwam dinsdagnacht in moei
lijkheden en is op de Vliehorst aan
de grond geraakt. Het schip ligt op
de grote Zandplaat ten westen van
het eiland Vlieland, die eens een deel
uitmaakte van het eiland. Normaal
ligt de plaat droog, alleen bij hoge
waterstand staat hij onder water.
Doordat de vloed alweer begon op te
komen en er 's middags niet veel wa
ter was weggelopen, was het niet mo
gelijk de scheepsbemanning, onder
wie zich de 16 jarige Danny van der
Voorde uit Vlissingen bevindt, door
middel van een wippertoestel van
boord te halen.
De auto's van de Koninklijke Noord
en Zuidhollandse reddingsmaatschap
pij konden niet langer ter plaatse
blijven daar er anders een grote kans
was, dat zij door het zeewater zou
den worden overspoeld. Voor de be
manning bestaat er geen gevaar. Het
is niet onmogelijk, dat de bemanning
vandaag als het weer zich gunstig
ontwikkelt, zo van boord kan stap
pen.
Het schip was eerst op drift ge
raakt, wist later positie te houden
door het uitwerpen van twee an
kers, maar sloeg later toch weer
van die ankers los.
Verbroken
De Nederlandse mijnenveger „Roer
mond" kwam eveneens door wester
storm in moeilijkheden. Het schip
kreeg een mankement aan het roer.
Gisteravond om 18.45 slaagde de
sleepboot van de firma Weismuller
„Simson" erin vast te maken. De
sleepboot „Cycloop" bleef in de buurt
om eventueel stuurassistentie te ver
lenen bij het binnenvaren van de ha
ven in Den Helder.
Weismuller heeft een contract op
Lloyds open form (no cure no pays).
Het „vangen" van de „Roermond" is
niet zonder moeilijkheden verlopen.
Omdat de „Roermond" geen roer
meer had, moest het op zijn motoren
koers zien te houden. De vaart, die
het daarbij ontwikkelde was voor de
'eepbootkapiteins reden tot zorg.
Gisteravond werd de verbinding
tussen de sleepboot „Simson" en
de mijnenveger „Roermond" ech
ter verbroken. De gezagvoerder
(Zie slot pag. 3 kol. 3)
„VERTROUWEN IN DE GAULLE"
„Gezag van generaal
Challe erkend"
Generaal Jacques Massu, de bekende
Franse parachutisten-generaal, die
militair bevelhebber en burgerlijk
bestuurder van het district Algiers is,
heeft woensdag, naar aanleiding van
zijn gesprek met do Westduitse jour
nalist Kempski, lid van de staf van
de te München verschijnende „Siid-
deutsche Zeitung" dat in dit blad
werd gepubliceerd, een onderhoud ge
had met de Franse minister van
landsverdediging Pierre Guillaumat.
Na afloop hiervan werd de volgende
mededeling uitgegeven:
1 Generaal Massu heeft met minis
ter Guillaumat gesproken over het
werk van de gemengde militair-bur
gerlijke commissie, die zich thans, in
opdracht van de minister, in Alge
rije bevindt, om te verzekeren dat de
krijg tegen de opstandelingen wordt
fevoerd in overeenstemming- met de
ranse rechtsregelen. Het is de vaste
ertuiging van" de generaal dat dit
werk resultaten zal opleveren.
2 Omtrent het punt „het vertrouwen
van de Algerijnen in De Gaulle" ver
klaart Massu ervan overtuigd te zijn
dat De Gaulle dit vertrouwen ver
dient, „het streven van de president,
om vrede tot stand te brengen de
Bond liet middernachtelijk uur waren arbeiders gister
avond voor de Vlissingse boulevard nog aan bet werk om
een drietal gaten in de glooiing voor deze boulevard met
riet en bazaltbïokken af te dekken. Duidelijk zijn op de fo
to de diepe scheuren te zien, die in de 35 centimeter dikke
asfaltlaag zijn gesprongen. (foto P.Z.C.)
Een dode in
Oldebroek
Op liet land heeft gisteren een man
het' leven verloren als gevolg van de
stormwinden. De 76-jarige veekoop
man Jan Leusinlc werd gedood, toen
een rukwind hem met zijn fiets on
der een auto drukte. Het ongeluk ge
beurde bij Oldebroek op de rijks
straatweg.
voornaamste zorg van de Algerijnse
bevolking in aanmerking geno
men".
3 Omtrent het punt „het onbehagen
in het Franse leger in Algerije" ver
klaarde generaal Massu dat hij niet
voorgeeft als woordvoerder van dit
leger te kunnen optreden.
Hij voegde hieraan toe: „iedereen
in Algerije erkent het gezag van
generaal Challe (de Franse opper
bevelhebber in Algerije). Ikzelf
en mijn korps (valschermtroepen)
staan volkomen achter de leger
commandant, wiens gezag en ge
trouwheid tegenover president De
Gaulle niet in twijfel kunnen wor
den getrokken".
IN EUROPA-ZAAL"
Conferentie zal
4 weken duren
In het paleis der congressen in Brus
sel is woensdag de ronde-tafelconfe
rentie begonnen, die zoals de Bel
gische minister De Schrijver de vori
ge maand in het parlement heeft me
degedeeld „België in staat zal stel
len de Kongolezen er van te overtui
gen, dat de onafhankelijkheid in
1960 door hen zal worden verwor
ven".
In zijn openingstoespraak zei de Bel
gische minister-president, de heer
Eyskens, dat Kongo onafhankelijk
zal worden maar dat de uitvoering
van deze essentiële fase in de ge
schiedenis van een natie zorgvuldig
moet worden voorbereid.
De heer Eyskens bevestigde voorts,
dat de conferentie zich voornamelijk
zal bezig houden met politieke vraag
stukken en in het bijzonder zal trach-
Vrouw (22) durfde
niet te springen
OP DE WOELIGE en opge-
zweepte wateren van de Wester
schelde heeft zich woensdag
middag een scheepsramp vol
trokken, waarbij een 24-jarige
Belgische scliipper van een bin
nenvaartuig en diens 22-jarige
vrouw verdronkenDit dra
ma speelde rond twee uur af in
de zogenaamde „Schaar van
Walsoorden", juist in een krom
ming van de Westerschelde te
genover bet Zuidbevelandse
dorp Waarde. Het jeugdige Bel
gische schippersechtpaar be
vond zich op lichter „Vinotra
II", die plotseling verkeerd op
de golven kwam te liggen, ver
volgens doormidden brak en
zonk!
In de loop van de ochtend was de
24-jarige schipper J. M. Tas uit Au-
denaerde (België) met de „Vinotra
II" uit Antwerpen vertrokken om via
de Westerschelde en het kanaal Ter-
neuzen-Gent naar Ertsvelde in Bel
gisch Vlaanderen te varen. Hij had
vrouw, die eveneens uit Audenaerde
afkomstig was. Kinderen had het
echtpaar niet en ook was er geen ma
troos aan boord.
In de „Schaar van Walsoorden"
moest de jonge schipper een zwa
re strijd voeren tegen wind en wa
ter. Zijn 261 toil metende motor
schip eigendom van de rederij
Plouvier uit Antwerpen raakte
ÜPIIIIIIIIIIIIIII
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Storm boven Zeeland
j beschadigde onder meer
Vlissingse glooiing
fllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
steeds weer in moeilijkheden, was
lastig op de golven te houden en
zwenkte steeds af door de felle
windstoten. Dit werd opgemerkt
door de bemanning van het tank
schip „Citerna X".
Waarschijnlijk was er moeilijk met
de „Vinotra II" te manoeuvreren, om
dat het schip geladen was met een
viertal grote losse tanks, die gevuld
waren met 208 ton grondnotenolie.
In luttele seconden werd het drama
een feit, toen de „Vinotra II" door
enkele plotselinge windstoten dwars
op de golven kwam te liggen het
schip steigerde en brak krakend
doormidden... Het voorste gedeelte
achterste stuk (met het stuurhuis)
bleef als een. speelbal op de golven
dansen
Panische angst...
In vliegende haast probeerde de „Ci
terna" langszij te komen. Dit lukte
tot op acht meterdichtbij genoeg
om een lijn over te gooien, die door
schipper Tas gevangen werd. Op het
kritieke moment weigerde de jeug
dige mevrouw Tas echter deze lijn
om te doen, in zee te springen en
zich naar de „Citerna" te laten trek
ken.
Zij durfde niet en in panische angst
vluchtte zij terng naar het stuurhuis.
Onmiddellijk rende haar man haar
achterna en trachtte haar te overtui
gen, dat een sprong aan de overge-
worpen lijn de enige redding was.
Maar terwijl zij in het stuurhuis
angstig met elkaar praatten, ver
dween het schip plotseling onver
wachts snel in de diepte
Lange tijd heeft ue „Citerna" daarna
rondgevaren op de plaats van de
ramp. Tevergeefs echter Ook een
Zwitsers tankschip hielp mee aan dit
speurwerk en wat later kwamen er
boten van de rijkspolitie en talrijke
andere vaartuigen. Wat wrakhout,
een buikhelling van een roeiboot en
een omgeslagen, lege roeiboot was
alles wat men vond. Hier en daar
maakte een grote plas olie de gol
ven wat rustiger
Twee losse ijzeren tanks spoelden
later aan bij het haventje De Paal
aan de Zeeuwsch-Vlaamse kust. Een
vissersboot de Clinge II en een
bootje van de scheepswerf te Hans-
weert maakten vast aan deze tanks.
Het betonningsvaartuig „Frans Nac-
rebout" van het Nederlands Loods
wezen in Vlissingen heeft op de ver
moedelijke plaats van het wrak, na
bij boei 50 een wrakboei gelegd.
Minder storm in
deze provincie
Hoewel Zeeland dus een dramatische
scheepsramp beleefde, was de storm
(Zie slot pag. 2 kol. 1
Het stormweer van de laatste dagen,
dat een groot aantal schepen op dé
Noordzee in nood bracht, heeft twee
Vlissingse zeelui gisteren het leven
gekost. De 17-jarige matroos J.
Sturm uit de Prinsenstraat in Vlis
singen kwam om het leven, toen de
kustvaarder „Bermuda" gistermid
dag op S'/ï mijl van Hoek van Hol
land plotseling kapseisde.
De 5-koppige bemanning, die in de
aan boord slechts gezelschap van zijn zonk vrijwel onmiddellijk, maar het stuurhut was samengeschoold moet 1
volkomen verrast zijn door dit plot
selinge omslaan en verdween met het
schip in de diepte.
De 33-jarige bootsman L, Cijvat
uit de Kanaalstraat in Vlissingen
sloeg gistermorgen in de omge
ving van Den Helder over boord
van H. M. mijnenveger „Giet
hoorn", die als vaste plaats Vlis
singen heeft. Hij verdronk. Boots
man Cijvat was gehuwd.
ten de regelingen op te stellen voor
de nationale structuur van Kongo.
„De regering wenst U geen strakke
en van te voren bepaalde agenda
voor te stellen", aldus de Belgische
minister-president.
„Wij zijn hier niet om een definitie
ve Kongolese grondwet op te stellen",
aldus voegde hij hier aan toe, beto
gende, dat het aan de regering van
het onafhankelijke Kongo zal zijn
zich uit te spreken over de definitie
ve structuur van de jonge staat en
over de toekomstige betrekkingen
met België.
Met applaus begroette de Kongolese
delegatie de woorden van de Belgi
sche premier, dat de conferentie tot
constructieve oplossingen zal kunnen
komen en dat dit doel kan worden
bereikt „omdat wij bij de aanvang
der besprekingen het eens zijn over
het essentiële: de onafhankelijkheid
van Kongo".
De conferentie wordt gehouden in
de „Europa-zaal" van het Brus
selse congi-espaleis, waar als regel
ook de ministerraden van de Eu
ropese gemeenschappen vergade
ren. De 81 Kongolese afgevaar
digden, van wie er echter slechts
43 direct aan de bespreking zul
len deelnemen, hadden met de Bel
gische ministers Merchiers,
Scheyven en Lilar en de tien Bel
gische parlementsleden, die aan
het overleg zullen deelnemen,
plaats genomen aan in een vier
kant opgestelde tafels.
Verwacht wordt, dat de conferentie
vier weken zal duren. De resultaten
van de conferentie zullen door de Bel
gische regering in wetsontwerpen
aan het parlement worden voorge
legd.
In Tegucigalpa Is een komplot ontdekt
tegen de regering van Honduras. Er
zijn verscheidene arrestaties verricht.
In de Sowj et-Unie is een stereomi
croscoop gemaakt, die meer dan 600 maai
vergroot.
VERWACHT.
Geldig tot hedenavond
WIND FIT ZUIDELIJKE
RICHTINGEN
Zwaarbewolkt met tijdelijk regen of
sneeuw. Tot matig of krachtig toe
nemende, zuidoostelijke wind. Tem
peraturen om het vriespunt, maar
later in het zuidwesten van het land
doordringen van zachtere lacht.
ZON EN MAAN
22 januari
Zon op 8.36 onder 17.08
Maan op 1.56 onder 12.17