Vlotte reis van reuzenkraan in
Kanaal door Zuid-Beveland
VLISSINGSE MARCONIST HAD
AVONTUURLIJKE SLEEPREIS
YERSEKSE LANDBOUWER MOET
ZICH TEGEN W.A. VERZEKEREN
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 7 JANUARI 1959
HELE HIJS" VOOR SLEPERS
fpf"
Vandaag over de Westerschelde
Twee sleepbootjes liebben woensdagmiddag het huzarenstukje
uitgehaald een enorme hijskraan van de firma Braat uit Botter
dam, bestemd voor de Cokesfabriek te Sluiskil, veilig langs de
sluizen te Wemeldinge en de twee bruggen over het Kanaal door
Zuid-Beveland te loodsen. De slepers hadden deze operatie be
zorgd tegemoet gezien, maar uiteindelijk is het meegevallen. De
uiterst wendbare sleepbootjes, notedopjes vergeleken bij de gi
gantische stalen constructie, manoeuvreerden telkens zodanig,
dat aan beide zijden juist decimeters en centimeters over waren
om de vele hindernissen in het kanaal te nemen.
Onze grootste angst is het Ka-
riaal door Zuid-Beveland en na
tuurlijk de Westerschelde met zijn
drukke scheepvaart". Dit vertelde
ons gistermiddag G er rit J. Eer-
land, die met de leiding van dit
zeldzame transport is belast. Hij
vertoefde op dat moment op de
sluis te Wemeldinge, waarin kort
tevoren de machtige hijskraan
langzèam was binnengegleden.
Hoog torende de 125.000 kilogram
wegende kraan, die een breedte
beslaat van 15 meter, boven de
andere schepen. Liefst 25 meter
rees het gevaarte boven de water
spiegel uit. Twee Amsterdamse
zolderschuiten en evenzovele
sleepboten bleken voldoende om
deze klomp staal over de zuidelij
ke binnenwateren van ons land te
vervoeren.
Woelig
Dinsdagmorgen vertrok de sleep van
Rotterdam. Snelheid enkele kilomters
per uur, afhankelijk van wind en
stroom. Het was echter nogal woelig
op het water en tegen de middag
moest het transport noodgedwongen
de veilige haven van Dintel opzoeken.
Gistermorgen was het weer heel wat
beter en werd de tocht voortgezet
naar Wemeldinge. Omstreeks half
twee gleed de kraan soepel de grote
sluis van Wemeldinge binnen.
De vaart in het kanaal leverde wei
nig moeilijkheden op. Obstakels als
de Postbrug en de Vlakebrug werden
vlot genomen. Het rijkspolitievaar-
tulg escorteerde het transport.
IOnkelo uren na de aankomst in We
meldinge meerde het transport vóór
de sluizen in Hauswcert. Daar werd
de volgende dag. afgewacht. Bij goed
weer zouden de sleepboten met aan
hang vanmorgen vroeg de sprong
naar Zeeuwsch-Vlaanderen maken
over de drukbevaren Schelde, uiter
aard onder escorte van de rijkspoli-
tieboot.
In de loop van de dag arriveert de
kraan dan in Sluiskil, waar de drij
vende hok „Simson" het gevaarte op
de wal zal zetten.
V.V.Z.B. begint verkoop
appels uit gascellen
De veilingvereniging ..Zuid-Bevc-
land" te Goes heeft dinsdag een
begin gemaakt met de verkoop van
appels uit de gascellen van het vei
lingkoelhuis. Er werd een quantum
van 15 ton Bramley Seedling aan
geboden. Deze keukenappel vindt
altijd veel aftrek in België. Ook nu
werd de gehele partij weer ge
kocht voor export naar dit land. Do
prijs van de kwaliteit klasse 1 (70
mm en opwaarts) lag tussen f 66.50
en f 68.60 per 100 kg., een zeer be
vredigende prijs. In andere jaren
werd meestal veel later begonnen
met de verkoop van deze appels uit
de gascellen. De op deze manier be
waarde appels blijven namelijk veel
langer goed dan in het gewone koel
huis. In verband met de grote
vraag naar appels is men thans veel
vroeger dan normaal met de ver
koop begonnen.
Verkoop Bramley
Seedling begonnen
Met de verkoop van de Bramley
Seedling, welke op de Zeeuwse veilin
gen in de gascellen zijn opgeslagen,
is een begin gemaakt. Dinsdag bood
de veiling te Goes de eerste vijftien
ton aan, waarvoor België een goede
belangstelling toonde. Voor de sorte
ring 70 mm en op werd een prijs af
gedrukt die varieerde van 66 tot 69
cent. Op de veiling te Kapelle zal vol
gende week het eerste kwantum wor
den aangeboden. In enkele weken
tijds hoopt men dan de voorraad ge
ruimd te hebben. De Bramley Seed
ling is een appelras dat zich bij uit
stek leent voor bewaring in gas. De
laatste jaren is België een willige af
nemer van deze appelen geweest.
Aanbrengen deklaag op
wegen aanbesteed
Te St. Maartensdijk vond maandag
morgen de aanbesteding plaats voor
't aanbrengen van deklagen op 80,7
km wegen, over geheel Tholen ver
spreid. Dc aanbesteding geschiedde
door de Ned. Heide Mautschappii, in
opdracht van de Dienst Her- en Ruil
verkaveling op Tholen.
De uitslag was als volgt: firma W.
Razenberg. Breda f 764.000; P. H. Of.
fringa. Harlingon f 768.000; N.V. ..De
Oosthoek" te Uden f 775.000; N.V.
Wegenbouwbedrijf H. Boesewinkel,
Nijmegen f 777.000; Gebr. J. en M.
Moerland en Zn., St. Annaland
f 793.000; N.V. Reef, Oldenzaal
f 794.000; N.V. Van Dijk-Petit, Ber
gen op Zoom f 795.000; Wegenbouw
bedrijf Gebr. Hogenbirk, Laren
f 798.000; N.V. J. M. Strijland, Uit
hoorn f 800.000; O. Dijkstra, Breda
f 825.000; Kon. Maatschappij Wegen
bouw N.V., Utrecht f 826.000; N.V.
Aannemingsbedrijf de Moei en Her
mes, Alkmaar f 829.000: N.V. Aanne-
mings- en Handelsbedrijf Van Oord,
Werkendam f 835.000; N. B. M-, te
Zaandam f 842.000; N.V. Aannemings
bedrijf v.h. Heijmans, Rosmalen
f 847.000; N.V. Hollandse Beton
Maatschappij, Den Haag f 857.000;
N.V. De Noord Ned, Wegenbouw,
Harlingen f 885.000; P. C. Zanen,
Heemstede f 888.000. Gunning in be
raad.
De reuzenkraan van de firma
Braat (125.000 kg 15 meter
H breed 25 meter hoog boven
de waterspiegel) in de sluizen
bij Wemeldinge. Voor de sleep-
boten was het een hele hijs
Dinsdagmorgen vertrolc nien
uit Rotterdam en gister- s
middag werd via het kanaal
door Zuid-Beveland Hartsweert
bereikt. Vandaag zal de
„sprong" over de Wester schei-
ff de worden gemaakt om liet ge-
H vaarte tiaar Sluiskil te trans-
port er en, waar de kraan af ge- s
leverd moet worden bij de
cokesfabriek.
g. (Foto P.Z.C.) y
Bromfietser uit Sluiskil
in ziekenhuis na ongeval
Na een verkeersongeval te Sas van
Gent is de heer J. F. uit Sluiskil
woensdagochtend met een zware
hersenschudding in het ziekenhuis
te Sluiskil opgenomen. De heer F.
reed op zijn bromfiets van Sluiskil
in de richting Zelzaete, toen hij ter
hoogte van de Spiegelglasfabriek te
Sas van Gent in botsing kwam met
een uit de tegenovergestelde rich
ting komende Belgische bromfietser,
de 65-jarige heer L. B. uit Zelzaete.
Het ongeluk geschiedde op het punt
waar de wielrijders zich van het
rechterweggedeelte naar het linker
deel van de weg moeten begeven.
Bij het oversteken was de Belgische
bromfietser door de lichten van een
naderende auto verblind, waardoor
hij zijn richting niijt langer kon be
palen! Dokter J. H. B. Puylaert uit
Sas van Gent verleende eerste hulp
en liet do heer F. naai- het zieken
huis te Sluiskil vervoeren. De heer
B. werd niet gewond.
Bevordering bij Twentse Bank
De heer P. J Melse, nrocuratiehou-
der bij de Twentse Bank N.V. te
Goes, is met ingang van 1 januari
j.l. benoemd tot adjunct-directeur.
December zacht en nat
(Van onze weerkundige j=
medewerker.)
Winters is december alleen m
tussen de zesde en dertiende n
van de maand in het noorden
van ons land geweest, waar
het toen tot een paar ijswed-
strijden kon komen, maar el- ff
ders heeft de vorst weinig te f|
betekenen gehad. Alleen in de
noordwestelijke helft van ons
land viel in die periode ook n
een weinig sneeuw.
De tweede helft van de maand
was nat, zacht en somber. Zo
kon de gemiddelde etmaaltem-
peratuur van december op 4,4
graad C komen, hetgeen 2 gra-
den boven normaal is. Het f§
aantal vorstdagen bleef overal
klein. De Bilt kreeg er 7 tegen
normaal 14. Dat het een som-
bere maand is geweest toont
het aantal uren zonneschijn, s
dat in De Bilt niet hoger |g
kwam dan 34 (normaal 45)
uren. Wel een weersverloop s
dat overeenstemde met de of-
fieiële Duitse voorspelling en
wanneer deze ook voor januari
mocht kloppen, dan dient er
minstens een vorstperiode voor
te komen.
Behalve in het noordoosten H
van ons land waar 30 tot 50 ff
mm regen viel, is december el- M
ders op de meeste plaatsen iets
te nat geworden. Normaal valt
er in onze omgeving in novem-
ber ruim 55 mm. Onze waar-
nemers meldden dit keer: VUs- if
singen 85, Aardenburg 93, Sas
van Gent 84, Aagtekerke 91,
Biezelinge 67, Kats 75, Middel-
burg 95. Goes 86, Cadzand 60,
Borssele 78, Renessc 85, Sc- p
rooskerke (W.) 93, Sint-Maar-
tensdijk 70 mm.
imiiiiiiiiiiiiuh
Sanering archief Kamer
van Koophandel voortgezet
In 1959 werkte de administratieve
dienst van de Kamer van Koophan
del en Fabrieken voor de Zeeuwse ei
landen te Middelburg verder aan do
uitvoering van de Vestigingswet Be
drijven 1954, die op een eerste groep
van 15 branehes van toepassing
werd verklaard, aldus deelde de Ka-
niervoorzitter, de heer C. A. Kani-
jneraad mee tijdens de vergadering
Goes.
de verschillende plaatsen, ver
deeld over het gehele uitgebreide
district der Kamer, werden zitdagen
gehouden voor het vervullen van dc
formaliteiten verbonden aan het
aanvragen van de nodige vestigings
vergunningen. Op 30 juni waren alle
aanvragen door de Kamer van
Koophandel afgewerkt.
Hierna werd begonnen met het af
werken van de talrijke aanvragen
voor verklaringen van handelskennis
en vakbekwaamheid, waarvoor in de
Vestigingswet Bedrijven de gelegen
heid voor een beperkte tijd is open
gesteld.
Aan deze werkzaamheden lag ten
grondslag om de betrokken midden
standers zoveel mogelijk te ontlas
ten van de - onvermijdelijke romp
slomp en deze over te hevelen naai
de administratie der Kamer.
De in 1957 begoncn sanering van
het archief en de bibliotheek van de
Kamer van Koophandel werd in het
afgelopen jaar voortgezet. Ten be
hoeve hiervan werd 'n nieuw kaart
systeem vervaardigd. De werkzaam
heden hieraan zijn gereed gekomen.
In een deel van het distriet stelde
de afdeling Handelsregister weder
om een intensieve controle in, die
aan het eind van het jaar werd vol
tooid en zeer gunstige resultaten
heeft opgeleverd. Dc werkzaamhe
den aan de overbruggingsregeling
van het ministerie van Maatschap
pelijk Werk ten behoeve van de
door de watersnood 1953 getroffen
bedrijven, werd in de loop van het
jaar praktisch voltooid.
Werken 1960 in waterschap
Walzoorden aanbesteed
Maandagmiddag werd in htel „De
Linde" te Kloosterzande aanbesteed
het herstel, de vernieuwing en het on
derhoud tot 31 december 1960 van de
aarde-, kram-, rijs- en glooiingswcr-
ken aan de waterkering van het cala-
miteuzo waterschap Walzoorden. Er
werd als volgt ingeschreven: 1. G. en
A. Sponselee, Hontenisse. f 47.450;
2. Fa. Warrens Zn., Vogelwaarde,
f 47.900: 3. L. J. Dekker, Vlissingen
f 482.000; 4. P. de Regt, Temeuzen
f 48.490; 5. Fa. C. D. dc Ruijsschcr,
Biervliet f 48.575; 6. Fa. M. van der
Velde, Bruinisse f 48.700; 7. N.V.
Aannemersbedrijf E. L. K„ Schoon-
dijke f 48.750; 8. L. van der Klippe,
Vlissingen f 48.800; 9. C. Verwater
Co.. Rotterdam f 48.990; 10. Fa.
wed. P. R. Toussalnt. Cadzand
f 49.980. Het werk is gegund aan de
laagste inschrijver.
WILLEM PAAPE WEER THUIS
KANTONRECHTER MIDDELBURG
Of niet meer autorijden
Een boete van 25 subsidiair 5 da
gen plus een voorwaardelijke ont
zetting uit; de rijbevoegdheid voor
één jaar met een proeftijd van twee
jaar, eiste de officier van justitie
woensdagochtend tegen de landbou
wer M. H. uit Yerseke, die zich voor
de Middelburgse kantonrechter
moest verantwoorden. Als bijzondere
voorwaarde verbond de officier hier
nog aan, dat dc landbouwer binnen
één maand, nadat het vonnis onher
roepelijk is geworden, aan het open
baar ministerie zal tonen, dat hij te
gen wettelijke aansprakelijkheid is
verzekerd.
De Yersekse landbouwer stond te
recht, omdat hij op 12 oktober in zijn
woonplaats geen voorrang had ver
leend aan een bestelauto, wat een
botsing tot gevolg had. De schade
aan de bestelauto beliep meer dan
driehonderd gulden. De landbouwer
was niet verzekerd. Tegen dc kan
tonrechter, mr. J. Moolcnburgh, ver.
klaarde hij niét veel voor een verze
kering te 'voelen waarop de officier
van justitie, mr. J. L. Andreae, repli
ceerde, dat hij dan zijn auto maar
moest afschaffen.
Verdachte probeerde zich nog tc
verdedigen met: „Ik hen toch niet
verplicht om me tc verzekeren".
„Dat bent U ook niet", zei dc offi
cier. „maar U is ook niet ver
plicht om in een auto te rijden".
N'u is de schade enkele honderden
guldens, maar had U het kunnen
betalen wanneer deze enkele dui
zenden guldens beliep U moet
zich verzekeren of anders niet
meer autorijden".
In zijn requisitoir woes de officier
ërop, dat de bijkomende straf, het
verzekeren tegen wettelijke aan
sprakelijkheid, blijkens een arrest
van de Hoge Raad goedgekeurd is.
De kantonrechter vonniste conform.
pRECIES ZOALS hij een
T half jaar lang in zijn hut
aan boord van de zeesleper
„Friesland" achter de radio
apparatuur had gezeten,
stapte de 29-jarige marconist
Willem Paape woensdag
avond de woning van zijn
ouders aan de Frans Hals
laan in Vlissingen binnen
een dikke groene trui aan,
een snor van haast martiale
afmetingen en met een haar
dos, waarin de kapper maan
denlang zijn schaar niet had
gezet. Met zeventien andere
bemanningsleden perso
neel van N.V. Bureau Wijs
muller had Paape een
avontuurlijke reis over de At
lantische Oceaan achter de
rug. Zijn eerste grote tocht
met een zeesleper, die hem
zoals wij gisteren reeds meld
den tot diep in de binnen
landen van Ecuador had ge
bracht.
Een trip ook, waarop deze oud-
nmrinetelegrafist liad begrepen,
dat een marconist op een „zee
trekpaard" eigenlijk een manusje
van-alles is. YVant zijn werk ein
digde niet bij het opvangen en
verzenden van radioberichten.
Nee, Willem Paape stond op deze
zeereis naar Zuid-Amerika ook
aan het roer en toen het nodig
was lia<I hij zich samen met de
eerste stuurman opgeworpen
als scheepsarts en een gewonde
verzorgd, hij had een handje mee
geholpen bij het vastmaken van
de losgeraakte bakkensleep op dc
terugweg en op Curasao had hij
zich verloofd.
Niet dat dit laatste nu direct
elke marconist op een zee
sleepreis overkomt. In ieder
geval is het wel de reden, dat de
ze eerste trip op een zeesleper ook
meteen Willem Paapes laatste is
geweest. Een dag heeft hij in IJ-
muiden de zaken afgewikkeld om
biiiuenkort voorgoed naar Aruba
te vertrekken, waar hij een be
trekking als televïsiemontcur
heeft aangenomen.
En daarmee is dan aan het va
rende leven van deze marconist
een eind gekomen. Een periode
die toch nog meer dan tien jaar
heeft geduurd. Op 18-jarige leef
tijd g'ing deze Vlissinger in dienst
WILLEM PAAPE
...weer thuis...
van de marine en datzelfde jaar
nog maakte hij reeds een wereld
reis mee met Hr. Ms. „Piet Hein".
Daarna heeft Willem Paape nog
dienst gedaan op de tozpedoboot-
jager „Drente" die in de Indone
sische wateren in 1958 het K.P.M.-
vaartuig „Casimbar" opbracht.
Een poging tot iets dergelijks
heeft de Vlissingse marconist
ook op deze sleepreis meege
maakt. Maar dan met de „Fries
land" als lijdend voorwerp Dat
gebeurde namelijk in de omgeving
van Cuba door vliegtuigen en
vaartuigen van de Dominicaanse
marine, waarop men van oordeel
was, dat de sleepboot van Wijs
muller zich wat al te dicht bij de
territoriale wateren bevond. Na
een haast eindeloos seinen met
lampen van marconist Paape is
het incident ditmaal gelukkig met
een sisser afgelopen...
Na een oversteek zonder sleep be
landde de „Friesland" in het hart
je van de zomer 1959 in Pascagou-
la, in de nabijheid van New Or
leans in de V.S., waar twee duw
boten werden opgehaald om over
een afstand van 6000 mijl' naar
Buenos Aires te worden gebracht.
„Via Montevideo ging de tocht
vervolgens naar het eilandje Bar
bados", zo vertelt Paape, „van
waar ons schip liet stoutste stuk
je leverde". Daar lag namelijk
een grote zuiger op transport te
wachten. Deze „drijvende fabriek"
moest worden versleept naar
Guayaquil in Ecuador. Daar zal
het gevaarte bemand met Ne
derlanders van de Bloemendaalse
N, V. D. Blankenvoort en Zoon
elf miljoen kubieke meter grond
voor de bouw van een nieuwe ha
ven moeten verzetten.
Vilgens afspraak zouden er lood
sen aanwezig zijn om de
„Friesland" en zijn sleep vei
lig op de plaats van bestemming
te brengen. „Maar toen het zover
was, hadden we nog niet eens een
duidelijke kaart van de te volgen
vaarroute", verzucht de marconist
nu, als hij terugdenkt aan de
noodoplossing, die men tenslotte
gevonden heeft.
Een motorvlet werd gestreken, be
mand met een groepje Indianen en
als commandant over deze men
sen marconist Paape. Met een
handlood als enig oriënterings
instrument en niets dan een dicht
oerwoud en dampend moeras rond
om de vaargeul van de rivier, ging
de vlet de sleep vooruit, als het
ware tastend naar diepten en on
diepten. „Maar we hebben het
tóch geklaard", laat Paape er ten
slotte op volgen...
Aanvaring tussen 3 schepen
In Kanaal door Z.-Beveland
In liet kanaal door Zuid-Beveland
ontstond woensdagmiddag nabij
Hansvveort een aanvaring tussen drie
schepen,, namelijk de „Sterrenberg",
„Cornia" en de „Rubens".
De 3300 ton metende „Sterrenberg",
die uit de middensluis voer, kwam
in aanvaring met de 370 ton meten
de „Corma". Hierbij werd het voor
schip van dc „Sterrenberg" wegge
drukt, waardoor het schip ook in
aanvaring kwam met de gemeerd
liggende „Rubens". Alle schepen lie
pen averij op, maar konden na on
derzoek hun reis vervolgen.
Expositie in Antwerpen
„Dit maakt Zeeland"
Er bestaan plannen om eind 1960 of
begin 1961 in Antwerpen een ten
toonstelling te houden onder het mot
to „Dit maakt Zeeland". Het wordt
een expositie van industriële produk-
ten en artikelen. De bedoeling is in
België meer bekendheid te kweken
voor hetgeen de provincie Zeeland op
industrieel gebied te leveren heeft.
De organisatie van de tentoonstel
ling is in handen van de rijksmidden-
standsconsulent in Zeeland. De Ne
derlandse autoriteiten staan welwil
lend tegenover een dergelijke expo
sitie.
Streekbijeenkomst C.H.U.
in Poortvliet
De C.H.U. op Tholen belegt maan
dagavond 25 januari om half acht in
de bovenzaal van het gemeentehuis te
Poortvliet een streekbijeenkomst. Ge-
snroken zal worden door het Eerstc-
Kamerlid, ir. M. A. Geuze en het lid
van de Tweede Kamer de heer F. H.
van do Wetering. Onderwerp van be
spreking is de ..koers 1960".
Fietser te Bruinisse na
val in sloot overleden
De 78-jarige heer Jac. van Dommele
uit Bruinisse reed vorige week, ver
blind door bet volle koplicht van een
auto, met zijn fiets in een sloot aan
de Molenweg Aanvankelijk leek het,
als had dc heer Van Dommele weinig-
letsel van deze val opgelopen, want
hij bereikte zonder huln zijn woning.
Enkele dagen later ls hij echter over
leden. Zijn borstkas was beschadigd.
Chauffeur van auto meldde
zich bij politie
Bij de gemeentepolitie te Goes heeft
zich woensdagmorgen gemeld de 27-
jarige Middelburger Van H. die dins
dagavond met zijn auto op de West-
havendljk tegen de muur van een
woning reed. De man was dezelfde
avond spoorloos verdwenen. Tegen
over dc politie verklaarde hij plotse
ling uitgeweken te moeten nebben
voor een dier, dat de weg overstak.