Vlotte reis van reuzenkraan in Kanaal door Zuid-Beveland VLISSINGSE MARCONIST HAD AVONTUURLIJKE SLEEPREIS YERSEKSE LANDBOUWER MOET ZICH TEGEN W.A. VERZEKEREN PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 7 JANUARI 1959 HELE HIJS" VOOR SLEPERS fpf" Vandaag over de Westerschelde Twee sleepbootjes liebben woensdagmiddag het huzarenstukje uitgehaald een enorme hijskraan van de firma Braat uit Botter dam, bestemd voor de Cokesfabriek te Sluiskil, veilig langs de sluizen te Wemeldinge en de twee bruggen over het Kanaal door Zuid-Beveland te loodsen. De slepers hadden deze operatie be zorgd tegemoet gezien, maar uiteindelijk is het meegevallen. De uiterst wendbare sleepbootjes, notedopjes vergeleken bij de gi gantische stalen constructie, manoeuvreerden telkens zodanig, dat aan beide zijden juist decimeters en centimeters over waren om de vele hindernissen in het kanaal te nemen. Onze grootste angst is het Ka- riaal door Zuid-Beveland en na tuurlijk de Westerschelde met zijn drukke scheepvaart". Dit vertelde ons gistermiddag G er rit J. Eer- land, die met de leiding van dit zeldzame transport is belast. Hij vertoefde op dat moment op de sluis te Wemeldinge, waarin kort tevoren de machtige hijskraan langzèam was binnengegleden. Hoog torende de 125.000 kilogram wegende kraan, die een breedte beslaat van 15 meter, boven de andere schepen. Liefst 25 meter rees het gevaarte boven de water spiegel uit. Twee Amsterdamse zolderschuiten en evenzovele sleepboten bleken voldoende om deze klomp staal over de zuidelij ke binnenwateren van ons land te vervoeren. Woelig Dinsdagmorgen vertrok de sleep van Rotterdam. Snelheid enkele kilomters per uur, afhankelijk van wind en stroom. Het was echter nogal woelig op het water en tegen de middag moest het transport noodgedwongen de veilige haven van Dintel opzoeken. Gistermorgen was het weer heel wat beter en werd de tocht voortgezet naar Wemeldinge. Omstreeks half twee gleed de kraan soepel de grote sluis van Wemeldinge binnen. De vaart in het kanaal leverde wei nig moeilijkheden op. Obstakels als de Postbrug en de Vlakebrug werden vlot genomen. Het rijkspolitievaar- tulg escorteerde het transport. IOnkelo uren na de aankomst in We meldinge meerde het transport vóór de sluizen in Hauswcert. Daar werd de volgende dag. afgewacht. Bij goed weer zouden de sleepboten met aan hang vanmorgen vroeg de sprong naar Zeeuwsch-Vlaanderen maken over de drukbevaren Schelde, uiter aard onder escorte van de rijkspoli- tieboot. In de loop van de dag arriveert de kraan dan in Sluiskil, waar de drij vende hok „Simson" het gevaarte op de wal zal zetten. V.V.Z.B. begint verkoop appels uit gascellen De veilingvereniging ..Zuid-Bevc- land" te Goes heeft dinsdag een begin gemaakt met de verkoop van appels uit de gascellen van het vei lingkoelhuis. Er werd een quantum van 15 ton Bramley Seedling aan geboden. Deze keukenappel vindt altijd veel aftrek in België. Ook nu werd de gehele partij weer ge kocht voor export naar dit land. Do prijs van de kwaliteit klasse 1 (70 mm en opwaarts) lag tussen f 66.50 en f 68.60 per 100 kg., een zeer be vredigende prijs. In andere jaren werd meestal veel later begonnen met de verkoop van deze appels uit de gascellen. De op deze manier be waarde appels blijven namelijk veel langer goed dan in het gewone koel huis. In verband met de grote vraag naar appels is men thans veel vroeger dan normaal met de ver koop begonnen. Verkoop Bramley Seedling begonnen Met de verkoop van de Bramley Seedling, welke op de Zeeuwse veilin gen in de gascellen zijn opgeslagen, is een begin gemaakt. Dinsdag bood de veiling te Goes de eerste vijftien ton aan, waarvoor België een goede belangstelling toonde. Voor de sorte ring 70 mm en op werd een prijs af gedrukt die varieerde van 66 tot 69 cent. Op de veiling te Kapelle zal vol gende week het eerste kwantum wor den aangeboden. In enkele weken tijds hoopt men dan de voorraad ge ruimd te hebben. De Bramley Seed ling is een appelras dat zich bij uit stek leent voor bewaring in gas. De laatste jaren is België een willige af nemer van deze appelen geweest. Aanbrengen deklaag op wegen aanbesteed Te St. Maartensdijk vond maandag morgen de aanbesteding plaats voor 't aanbrengen van deklagen op 80,7 km wegen, over geheel Tholen ver spreid. Dc aanbesteding geschiedde door de Ned. Heide Mautschappii, in opdracht van de Dienst Her- en Ruil verkaveling op Tholen. De uitslag was als volgt: firma W. Razenberg. Breda f 764.000; P. H. Of. fringa. Harlingon f 768.000; N.V. ..De Oosthoek" te Uden f 775.000; N.V. Wegenbouwbedrijf H. Boesewinkel, Nijmegen f 777.000; Gebr. J. en M. Moerland en Zn., St. Annaland f 793.000; N.V. Reef, Oldenzaal f 794.000; N.V. Van Dijk-Petit, Ber gen op Zoom f 795.000; Wegenbouw bedrijf Gebr. Hogenbirk, Laren f 798.000; N.V. J. M. Strijland, Uit hoorn f 800.000; O. Dijkstra, Breda f 825.000; Kon. Maatschappij Wegen bouw N.V., Utrecht f 826.000; N.V. Aannemingsbedrijf de Moei en Her mes, Alkmaar f 829.000: N.V. Aanne- mings- en Handelsbedrijf Van Oord, Werkendam f 835.000; N. B. M-, te Zaandam f 842.000; N.V. Aannemings bedrijf v.h. Heijmans, Rosmalen f 847.000; N.V. Hollandse Beton Maatschappij, Den Haag f 857.000; N.V. De Noord Ned, Wegenbouw, Harlingen f 885.000; P. C. Zanen, Heemstede f 888.000. Gunning in be raad. De reuzenkraan van de firma Braat (125.000 kg 15 meter H breed 25 meter hoog boven de waterspiegel) in de sluizen bij Wemeldinge. Voor de sleep- boten was het een hele hijs Dinsdagmorgen vertrolc nien uit Rotterdam en gister- s middag werd via het kanaal door Zuid-Beveland Hartsweert bereikt. Vandaag zal de „sprong" over de Wester schei- ff de worden gemaakt om liet ge- H vaarte tiaar Sluiskil te trans- port er en, waar de kraan af ge- s leverd moet worden bij de cokesfabriek. g. (Foto P.Z.C.) y Bromfietser uit Sluiskil in ziekenhuis na ongeval Na een verkeersongeval te Sas van Gent is de heer J. F. uit Sluiskil woensdagochtend met een zware hersenschudding in het ziekenhuis te Sluiskil opgenomen. De heer F. reed op zijn bromfiets van Sluiskil in de richting Zelzaete, toen hij ter hoogte van de Spiegelglasfabriek te Sas van Gent in botsing kwam met een uit de tegenovergestelde rich ting komende Belgische bromfietser, de 65-jarige heer L. B. uit Zelzaete. Het ongeluk geschiedde op het punt waar de wielrijders zich van het rechterweggedeelte naar het linker deel van de weg moeten begeven. Bij het oversteken was de Belgische bromfietser door de lichten van een naderende auto verblind, waardoor hij zijn richting niijt langer kon be palen! Dokter J. H. B. Puylaert uit Sas van Gent verleende eerste hulp en liet do heer F. naai- het zieken huis te Sluiskil vervoeren. De heer B. werd niet gewond. Bevordering bij Twentse Bank De heer P. J Melse, nrocuratiehou- der bij de Twentse Bank N.V. te Goes, is met ingang van 1 januari j.l. benoemd tot adjunct-directeur. December zacht en nat (Van onze weerkundige j= medewerker.) Winters is december alleen m tussen de zesde en dertiende n van de maand in het noorden van ons land geweest, waar het toen tot een paar ijswed- strijden kon komen, maar el- ff ders heeft de vorst weinig te f| betekenen gehad. Alleen in de noordwestelijke helft van ons land viel in die periode ook n een weinig sneeuw. De tweede helft van de maand was nat, zacht en somber. Zo kon de gemiddelde etmaaltem- peratuur van december op 4,4 graad C komen, hetgeen 2 gra- den boven normaal is. Het f§ aantal vorstdagen bleef overal klein. De Bilt kreeg er 7 tegen normaal 14. Dat het een som- bere maand is geweest toont het aantal uren zonneschijn, s dat in De Bilt niet hoger |g kwam dan 34 (normaal 45) uren. Wel een weersverloop s dat overeenstemde met de of- fieiële Duitse voorspelling en wanneer deze ook voor januari mocht kloppen, dan dient er minstens een vorstperiode voor te komen. Behalve in het noordoosten H van ons land waar 30 tot 50 ff mm regen viel, is december el- M ders op de meeste plaatsen iets te nat geworden. Normaal valt er in onze omgeving in novem- ber ruim 55 mm. Onze waar- nemers meldden dit keer: VUs- if singen 85, Aardenburg 93, Sas van Gent 84, Aagtekerke 91, Biezelinge 67, Kats 75, Middel- burg 95. Goes 86, Cadzand 60, Borssele 78, Renessc 85, Sc- p rooskerke (W.) 93, Sint-Maar- tensdijk 70 mm. imiiiiiiiiiiiiuh Sanering archief Kamer van Koophandel voortgezet In 1959 werkte de administratieve dienst van de Kamer van Koophan del en Fabrieken voor de Zeeuwse ei landen te Middelburg verder aan do uitvoering van de Vestigingswet Be drijven 1954, die op een eerste groep van 15 branehes van toepassing werd verklaard, aldus deelde de Ka- niervoorzitter, de heer C. A. Kani- jneraad mee tijdens de vergadering Goes. de verschillende plaatsen, ver deeld over het gehele uitgebreide district der Kamer, werden zitdagen gehouden voor het vervullen van dc formaliteiten verbonden aan het aanvragen van de nodige vestigings vergunningen. Op 30 juni waren alle aanvragen door de Kamer van Koophandel afgewerkt. Hierna werd begonnen met het af werken van de talrijke aanvragen voor verklaringen van handelskennis en vakbekwaamheid, waarvoor in de Vestigingswet Bedrijven de gelegen heid voor een beperkte tijd is open gesteld. Aan deze werkzaamheden lag ten grondslag om de betrokken midden standers zoveel mogelijk te ontlas ten van de - onvermijdelijke romp slomp en deze over te hevelen naai de administratie der Kamer. De in 1957 begoncn sanering van het archief en de bibliotheek van de Kamer van Koophandel werd in het afgelopen jaar voortgezet. Ten be hoeve hiervan werd 'n nieuw kaart systeem vervaardigd. De werkzaam heden hieraan zijn gereed gekomen. In een deel van het distriet stelde de afdeling Handelsregister weder om een intensieve controle in, die aan het eind van het jaar werd vol tooid en zeer gunstige resultaten heeft opgeleverd. Dc werkzaamhe den aan de overbruggingsregeling van het ministerie van Maatschap pelijk Werk ten behoeve van de door de watersnood 1953 getroffen bedrijven, werd in de loop van het jaar praktisch voltooid. Werken 1960 in waterschap Walzoorden aanbesteed Maandagmiddag werd in htel „De Linde" te Kloosterzande aanbesteed het herstel, de vernieuwing en het on derhoud tot 31 december 1960 van de aarde-, kram-, rijs- en glooiingswcr- ken aan de waterkering van het cala- miteuzo waterschap Walzoorden. Er werd als volgt ingeschreven: 1. G. en A. Sponselee, Hontenisse. f 47.450; 2. Fa. Warrens Zn., Vogelwaarde, f 47.900: 3. L. J. Dekker, Vlissingen f 482.000; 4. P. de Regt, Temeuzen f 48.490; 5. Fa. C. D. dc Ruijsschcr, Biervliet f 48.575; 6. Fa. M. van der Velde, Bruinisse f 48.700; 7. N.V. Aannemersbedrijf E. L. K„ Schoon- dijke f 48.750; 8. L. van der Klippe, Vlissingen f 48.800; 9. C. Verwater Co.. Rotterdam f 48.990; 10. Fa. wed. P. R. Toussalnt. Cadzand f 49.980. Het werk is gegund aan de laagste inschrijver. WILLEM PAAPE WEER THUIS KANTONRECHTER MIDDELBURG Of niet meer autorijden Een boete van 25 subsidiair 5 da gen plus een voorwaardelijke ont zetting uit; de rijbevoegdheid voor één jaar met een proeftijd van twee jaar, eiste de officier van justitie woensdagochtend tegen de landbou wer M. H. uit Yerseke, die zich voor de Middelburgse kantonrechter moest verantwoorden. Als bijzondere voorwaarde verbond de officier hier nog aan, dat dc landbouwer binnen één maand, nadat het vonnis onher roepelijk is geworden, aan het open baar ministerie zal tonen, dat hij te gen wettelijke aansprakelijkheid is verzekerd. De Yersekse landbouwer stond te recht, omdat hij op 12 oktober in zijn woonplaats geen voorrang had ver leend aan een bestelauto, wat een botsing tot gevolg had. De schade aan de bestelauto beliep meer dan driehonderd gulden. De landbouwer was niet verzekerd. Tegen dc kan tonrechter, mr. J. Moolcnburgh, ver. klaarde hij niét veel voor een verze kering te 'voelen waarop de officier van justitie, mr. J. L. Andreae, repli ceerde, dat hij dan zijn auto maar moest afschaffen. Verdachte probeerde zich nog tc verdedigen met: „Ik hen toch niet verplicht om me tc verzekeren". „Dat bent U ook niet", zei dc offi cier. „maar U is ook niet ver plicht om in een auto te rijden". N'u is de schade enkele honderden guldens, maar had U het kunnen betalen wanneer deze enkele dui zenden guldens beliep U moet zich verzekeren of anders niet meer autorijden". In zijn requisitoir woes de officier ërop, dat de bijkomende straf, het verzekeren tegen wettelijke aan sprakelijkheid, blijkens een arrest van de Hoge Raad goedgekeurd is. De kantonrechter vonniste conform. pRECIES ZOALS hij een T half jaar lang in zijn hut aan boord van de zeesleper „Friesland" achter de radio apparatuur had gezeten, stapte de 29-jarige marconist Willem Paape woensdag avond de woning van zijn ouders aan de Frans Hals laan in Vlissingen binnen een dikke groene trui aan, een snor van haast martiale afmetingen en met een haar dos, waarin de kapper maan denlang zijn schaar niet had gezet. Met zeventien andere bemanningsleden perso neel van N.V. Bureau Wijs muller had Paape een avontuurlijke reis over de At lantische Oceaan achter de rug. Zijn eerste grote tocht met een zeesleper, die hem zoals wij gisteren reeds meld den tot diep in de binnen landen van Ecuador had ge bracht. Een trip ook, waarop deze oud- nmrinetelegrafist liad begrepen, dat een marconist op een „zee trekpaard" eigenlijk een manusje van-alles is. YVant zijn werk ein digde niet bij het opvangen en verzenden van radioberichten. Nee, Willem Paape stond op deze zeereis naar Zuid-Amerika ook aan het roer en toen het nodig was lia<I hij zich samen met de eerste stuurman opgeworpen als scheepsarts en een gewonde verzorgd, hij had een handje mee geholpen bij het vastmaken van de losgeraakte bakkensleep op dc terugweg en op Curasao had hij zich verloofd. Niet dat dit laatste nu direct elke marconist op een zee sleepreis overkomt. In ieder geval is het wel de reden, dat de ze eerste trip op een zeesleper ook meteen Willem Paapes laatste is geweest. Een dag heeft hij in IJ- muiden de zaken afgewikkeld om biiiuenkort voorgoed naar Aruba te vertrekken, waar hij een be trekking als televïsiemontcur heeft aangenomen. En daarmee is dan aan het va rende leven van deze marconist een eind gekomen. Een periode die toch nog meer dan tien jaar heeft geduurd. Op 18-jarige leef tijd g'ing deze Vlissinger in dienst WILLEM PAAPE ...weer thuis... van de marine en datzelfde jaar nog maakte hij reeds een wereld reis mee met Hr. Ms. „Piet Hein". Daarna heeft Willem Paape nog dienst gedaan op de tozpedoboot- jager „Drente" die in de Indone sische wateren in 1958 het K.P.M.- vaartuig „Casimbar" opbracht. Een poging tot iets dergelijks heeft de Vlissingse marconist ook op deze sleepreis meege maakt. Maar dan met de „Fries land" als lijdend voorwerp Dat gebeurde namelijk in de omgeving van Cuba door vliegtuigen en vaartuigen van de Dominicaanse marine, waarop men van oordeel was, dat de sleepboot van Wijs muller zich wat al te dicht bij de territoriale wateren bevond. Na een haast eindeloos seinen met lampen van marconist Paape is het incident ditmaal gelukkig met een sisser afgelopen... Na een oversteek zonder sleep be landde de „Friesland" in het hart je van de zomer 1959 in Pascagou- la, in de nabijheid van New Or leans in de V.S., waar twee duw boten werden opgehaald om over een afstand van 6000 mijl' naar Buenos Aires te worden gebracht. „Via Montevideo ging de tocht vervolgens naar het eilandje Bar bados", zo vertelt Paape, „van waar ons schip liet stoutste stuk je leverde". Daar lag namelijk een grote zuiger op transport te wachten. Deze „drijvende fabriek" moest worden versleept naar Guayaquil in Ecuador. Daar zal het gevaarte bemand met Ne derlanders van de Bloemendaalse N, V. D. Blankenvoort en Zoon elf miljoen kubieke meter grond voor de bouw van een nieuwe ha ven moeten verzetten. Vilgens afspraak zouden er lood sen aanwezig zijn om de „Friesland" en zijn sleep vei lig op de plaats van bestemming te brengen. „Maar toen het zover was, hadden we nog niet eens een duidelijke kaart van de te volgen vaarroute", verzucht de marconist nu, als hij terugdenkt aan de noodoplossing, die men tenslotte gevonden heeft. Een motorvlet werd gestreken, be mand met een groepje Indianen en als commandant over deze men sen marconist Paape. Met een handlood als enig oriënterings instrument en niets dan een dicht oerwoud en dampend moeras rond om de vaargeul van de rivier, ging de vlet de sleep vooruit, als het ware tastend naar diepten en on diepten. „Maar we hebben het tóch geklaard", laat Paape er ten slotte op volgen... Aanvaring tussen 3 schepen In Kanaal door Z.-Beveland In liet kanaal door Zuid-Beveland ontstond woensdagmiddag nabij Hansvveort een aanvaring tussen drie schepen,, namelijk de „Sterrenberg", „Cornia" en de „Rubens". De 3300 ton metende „Sterrenberg", die uit de middensluis voer, kwam in aanvaring met de 370 ton meten de „Corma". Hierbij werd het voor schip van dc „Sterrenberg" wegge drukt, waardoor het schip ook in aanvaring kwam met de gemeerd liggende „Rubens". Alle schepen lie pen averij op, maar konden na on derzoek hun reis vervolgen. Expositie in Antwerpen „Dit maakt Zeeland" Er bestaan plannen om eind 1960 of begin 1961 in Antwerpen een ten toonstelling te houden onder het mot to „Dit maakt Zeeland". Het wordt een expositie van industriële produk- ten en artikelen. De bedoeling is in België meer bekendheid te kweken voor hetgeen de provincie Zeeland op industrieel gebied te leveren heeft. De organisatie van de tentoonstel ling is in handen van de rijksmidden- standsconsulent in Zeeland. De Ne derlandse autoriteiten staan welwil lend tegenover een dergelijke expo sitie. Streekbijeenkomst C.H.U. in Poortvliet De C.H.U. op Tholen belegt maan dagavond 25 januari om half acht in de bovenzaal van het gemeentehuis te Poortvliet een streekbijeenkomst. Ge- snroken zal worden door het Eerstc- Kamerlid, ir. M. A. Geuze en het lid van de Tweede Kamer de heer F. H. van do Wetering. Onderwerp van be spreking is de ..koers 1960". Fietser te Bruinisse na val in sloot overleden De 78-jarige heer Jac. van Dommele uit Bruinisse reed vorige week, ver blind door bet volle koplicht van een auto, met zijn fiets in een sloot aan de Molenweg Aanvankelijk leek het, als had dc heer Van Dommele weinig- letsel van deze val opgelopen, want hij bereikte zonder huln zijn woning. Enkele dagen later ls hij echter over leden. Zijn borstkas was beschadigd. Chauffeur van auto meldde zich bij politie Bij de gemeentepolitie te Goes heeft zich woensdagmorgen gemeld de 27- jarige Middelburger Van H. die dins dagavond met zijn auto op de West- havendljk tegen de muur van een woning reed. De man was dezelfde avond spoorloos verdwenen. Tegen over dc politie verklaarde hij plotse ling uitgeweken te moeten nebben voor een dier, dat de weg overstak.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1960 | | pagina 8